Hyundai Kona od momentu wprowadzenia na rynek w 2017 roku cieszy się ogromną popularnością w ofercie producenta, dlatego po trzech latach zdecydowano się na odświeżenie modelu, aby utrzymać jego atrakcyjność.
Koreański producent dostrzegł rosnące zapotrzebowanie na crossovery i zdecydowanie uznał, że stworzenie subkompaktowego pojazdu w tym segmencie to doskonały pomysł. Sprzedaż wzrosła do rekordowych poziomów. Szeroki wybór silników, w tym wersji hybrydowej i elektrycznej, również przyciągnął wielu klientów, którzy zdecydowali się na Konę zamiast konkurencyjnych modeli. Z biegiem czasu jednak design auta oraz niektóre technologie wnętrza zostały wyprzedzone przez inne marki, dlatego Hyundai postanowił poprawić ofertę. Pomimo światowej pandemii, która obniżyła sprzedaż samochodów na całym świecie, Hyundai uznał, że warto zainwestować w swój subkompaktowy crossover i uczynić go lepszym. W rezultacie, pod koniec 2020 roku firma zaprezentowała odświeżoną wersję Kony.
Kiedy w 2017 roku zaprezentowano model Kona, klienci byli oczarowani jego wyglądem. Był nietypowy, ale szybko zyskał ogromną popularność. Hyundai to dostrzegł i szybko dostosował się, by jeszcze bardziej go poprawić. W efekcie zachowano wysoko umieszczone diodowe światła dzienne, które zyskały dodatkową funkcję kierunkowskazów. Ponadto, zmodernizowane zostały reflektory zamontowane w dolnej części zderzaka, które miały opływowy kształt i zintegrowane trzy eliptyczne lampy.
Wraz z odświeżoną wersją Hyundaia Kony z 2021 roku producent dodał wersję N, która wprowadziła kilka unikalnych detali w porównaniu do reszty gamy. Podczas gdy w większości wersji Kona zastosowano czarną plastikową osłonę nad nadkolami, w wersji N były one w kolorze nadwozia. Dodatkowo model ten posiadał charakterystyczną emblemę na przedniej, sześciokątnej kratce oraz na tylnej klapie. Różnice obejmowały także przeprojektowane progi, które doskonale komponowały się z 19-calowymi felgami aluminiowymi (17 i 18 cali w pozostałych wersjach) sportowego crossovera. Dzięki tym ulepszeniom auto przypominało bardziej sportowy hatchback z wyższym prześwitem niż SUV z obniżoną sylwetką.
Wnętrze zaktualizowanego Hyundaia Kony z 2021 roku oferowało wybór między 8- a 10,25-calowymi ekranami dotykowymi umieszczonymi na konsoli centralnej. Oba modele były wyposażone w Apple CarPlay i Android Auto. Co ciekawe, mniejsza wersja (dla podstawowych wariantów) oferowała bezprzewodowe połączenie z telefonami, podczas gdy ci, którzy wybrali pełen pakiet, musieli podłączyć je za pomocą kabli, aby uzyskać pełne korzyści z tych systemów. Ponadto, w pierwszych dwóch wersjach wyposażenia kierowca miał nadal analogowy panel wskaźników, podczas gdy w wyższych wersjach znajdował się wyświetlacz TFT o przekątnej 10,25 cala. Z przodu pasażerowie mogli cieszyć się siedzeniami pokrytymi materiałem, ale dostępne były także fotele kubełkowe z wysokim oparciem i skórzaną tapicerką. Z tyłu kanapa dzielona na połowy mogła pomieścić do trzech pasażerów na krótsze przejażdżki lub dwoje na dłuższe trasy.
Pod maską Hyundai zainstalował dwa silniki benzynowe, podczas gdy wersja z turbodieslem została cicho wycofana z rynku. Oba silniki przekazywały moc na przednie koła za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowej) lub skrzyni CVT. Wersja z napędem na cztery koła również została wycofana z oferty.
Hyundai przedstawił szczegóły dotyczące znacznie przeprojektowanego i ulepszonego modelu SUV 2022 Kona oraz Kona Electric na rynek amerykański. Nowa Kona otrzymała szereg aktualizacji opartych na badaniach potrzeb amerykańskich klientów. Odświeżony design, w tym całkowicie nowa sportowa wersja N Line, zapewnia dynamiczny wygląd. Udoskonalone jednostki napędowe oferują zarówno sportowe, jak i ekologiczne opcje, aby sprostać różnorodnym wymaganiom nabywców, a ulepszone funkcje łączności i wygody przekładają się na jeszcze bardziej satysfakcjonujące doświadczenie z posiadania. Zestaw funkcji bezpieczeństwa został również wzbogacony o nowe aktywne i pasywne elementy. SUV-y Kona z silnikiem benzynowym i elektrycznym są produkowane w Ulsan w Korei.
Kona odgrywa kluczową rolę w szerszej strategii elektryfikacji Hyundai, łącząc elektryfikowane jednostki napędowe z stylową nadwoziem subkompaktowego SUV-a. W rzeczywistości Kona była pierwszym SUV-em marki Hyundai dostępnym z w pełni elektrycznym napędem na rynku amerykańskim.
„W 2022 roku Kona i Kona Electric zostały świeżo zaprojektowane z nowymi funkcjami bezpieczeństwa i wygody, które zapewniają, że nadal znajdują się na szczycie list zakupowych SUV-ów. Niezależnie od tego, czy klienci wybiorą ekologiczną wersję Electric, Turbo czy sportową nową wersję N Line, jesteśmy pewni, że nowa Kona przekroczy oczekiwania nawet najbardziej wymagających nabywców kompaktowego SUV-a,” powiedział Olabisi Boyle, wiceprezydent ds. planowania produktów i strategii mobilności w Hyundai Motor North America.
Sportowy i wyrafinowany design
Elementy designu Hyundai Kona z przodu i z tyłu nadają mu wyrafinowany wygląd, zachowując jednocześnie charakterystyczne oświetlenie. Nowa, przyciągająca wzrok konstrukcja przedniej części wyróżnia się sportowymi liniami i odważnym wykończeniem ochronnym. Wydłużona maska opada stromo nad grillem o szerokim, charakterystycznym kształcie, co nadaje Konie potężny charakter. Udoskonalone LED-owe światła dzienne (DRL) zapewniają wąski, przenikliwy widok z przodu. Dolna część zderzaka harmonijnie łączy się z wykończeniem nadkola, tworząc solidny motyw przypominający zbroję w kontraście do nadwozia. Model 2022 Kona jest o 1,6 cala dłuższy od poprzedniego modelu, co nadaje mu proporcjonalny, dynamiczny wygląd, równoważący szeroką postawę wizualną.
Elementy osłony dolnej obejmują dolny wlot powietrza i wizualnie komplementują powierzchnie wokół grilla. Zintegrowane w rogach zderzaka są pionowo rozmieszczone wloty aerodynamiczne, które poprawiają przepływ powietrza. Profil zachowuje muskularny i rzeźbiony kształt poprzedniego modelu, ale sylwetka w kształcie klina podkreśla połączenie między wcięciami na ramionach a kanciastym przodem. Z tyłu nowe światła tylnie mają poziomo rozciągnięte grafiki, odzwierciedlając unikalną tożsamość charakterystycznego oświetlenia. Nowy tylny zderzak, który również nawiązuje do koncepcji ochronnej z przodu i w profilu, jest wykonany z kontrastowego materiału. Dodatkowo nowe wzory felg aluminiowych są widoczne z różnych kątów.
Design wnętrza
Wnętrze nowej Kony zostało zaprojektowane tak, aby wyrażać bardziej wyrafinowany i nowoczesny wygląd. Surowy, ale jednocześnie elegancki styl odpowiada zewnętrznej śmiałości, przyciągając klientów z aktywnym stylem życia. Nowa konsola jest odseparowana od deski rozdzielczej, podkreślając poziomy układ, co nadaje przestronności. Opcjonalny elektroniczny hamulec ręczny jest teraz dostępny w wersjach premium jako funkcja wygody. Nowe oświetlenie ambientowe oświetla uchwyty na kubki i podłokietniki, podczas gdy wykończenie przypominające aluminium dodaje wyrafinowania. Tylna przestrzeń ładunkowa Kony została powiększona, a przestrzeń na nogi w drugim rzędzie również została poprawiona, wraz z dostępem do portów USB dla pasażerów drugiego rzędu.
Design Kona Electric
Hyundai Kona Electric również otrzymał nowe, smuklejsze wyglądy przedniej części. Dotychczasowe dołki w grillu zostały zastąpione nowym aerodynamicznym kształtem z wyraźną poziomą linią charakteryzującą się tuż poniżej logo i DRL. Nowe reflektory i DRL dają świeży wygląd oświetlenia, a dolne wloty w zderzaku mają czyste poziome wycięcia. Nowe rzeźbione wentylacje dolnych błotników są zarówno sportowe, jak i aerodynamicznie funkcjonalne. W profilu nowy sportowy wzór felg aluminiowych został zoptymalizowany pod kątem efektywnego przepływu powietrza. Z tyłu nowy design zderzaka przenosi elementy dolnych wycięć aż do tyłu pojazdu, a nowe światła tylne elegancko kończą widok z tyłu.
Wewnątrz, wyświetlacze środka i środka są całkowicie nowe dla wersji Electric, z dużymi 10,25-calowymi ekranami w każdej z tych sekcji, co zapewnia doskonałą widoczność kierowcy. Dolny obszar przechowywania na konsoli centralnej również został przeprojektowany, aby pomieścić bezprzewodowe ładowanie i efektywne wykorzystanie przestrzeni.
Nowa Kona N Line dodaje sportową wersję
W ramach rosnącej marki N, Hyundai stworzył wersję N Line Kony, aby przyciągnąć entuzjastycznych nabywców, po raz pierwszy dostępną jako wersja N Line, łączącą przyjemność z jazdy z sportowym wyróżnieniem. Hyundai Kona N Line wyróżnia się sportowym wyglądem przodu i tyłu, nadwoziem w kolorze nadwozia oraz specyficznym wzorem felg diamentowych. Widok z przodu charakteryzuje się dynamicznymi elementami zderzaka, harmonijnie połączonymi i zintegrowanymi z nadwoziem. Zamiast surowego wzoru osłony dolnej nowej Kony, wersja N Line wyposażona jest w aerodynamiczną wargę o niskich rogach dla bardziej drogowego charakteru. Większe, bardziej techniczne elementy dolnego wlotu powietrza są jeszcze bardziej wyróżnione dzięki unikalnemu wzorowi siatki i wykończeniu powierzchni.
W profilu, nadwozie w kolorze nadwozia i panele progowe są uzupełnione dedykowanym wzorem 18-calowych felg aluminiowych N Line. Tył dopełnia dynamiczny i emocjonalny obraz, włączając dużą centralną dyfuzję aerodynamiczną w kontraście do nadwozia, z podwójnymi końcówkami wydechowymi. W tylnych rogach, zderzak jest uformowany wyraźnie wyciętymi liniami i wycięciami poprawiającymi przepływ powietrza. Wnętrze N Line oferuje dedykowany pakiet kolorystyczny N Line z czarnymi fotelami i charakterystycznym czerwonym przeszyciem, czarnym podsufitką, metalowymi pedałami i logo N na siedzeniu, kierownicy i dźwigni zmiany biegów, nadając sportowy charakter.
Potężne i efektywne jednostki napędowe
Oferty jednostek napędowych Hyundai Kona osiągają wysokie poziomy efektywności jako główny cel. Kona oferuje wybór dwóch jednostek napędowych na benzynę. Silnik o pojemności 2,0 litra i 4 cylindry w cyklu Atkinsona generuje 147 koni mechanicznych przy 6200 obr./min i 132 lb.-ft. momentu obrotowego przy 4500 obr./min, połączony z nową inteligentną skrzynią biegów Smartstream Intelligent Variable Transmission (IVT) dla maksymalnej efektywności. Projekt cyklu Atkinsona maksymalizuje efektywny współczynnik rozszerzenia cylinder (skok sprężania vs. skok mocy) dla większej efektywności.
Wersje N Line i Limited oferują silnik o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowany, generujący szacunkowo 195 koni mechanicznych przy 5500 obr./min i 195 lb.-ft. momentu obrotowego od 1500 do 4500 obr./min, co stanowi przewagę nad kluczowymi konkurentami. Szczytowy moment obrotowy zaczyna się już przy 1500 obr./min i utrzymuje się do 4500 obr./min, co zapewnia responsywność i wydajność przy codziennych warunkach jazdy. Silnik turbo Kony 2022 współpracuje z przeprojektowaną siedmiobiegową skrzynią biegów EcoShift® (DCT), oferując doskonałą efektywność przy szybkiej, płynnej zmianie biegów i dynamicznych przyspieszeniach.
Napęd elektryczny Kona Electric – potężny napęd elektryczny z zasięgiem 258 mil
Napęd elektryczny Hyundai Kona Electric wykorzystuje silnik elektryczny synchroniczny o wysokiej efektywności 150 kW (201 koni mechanicznych) z permanentnym magnesem, zasilany przez wysokowoltową baterię litowo-jonową 64 kWh. Silnik generuje 291 lb.-ft. momentu obrotowego rozdzielonego na przednie koła. System baterii jest chłodzony cieczą i działa pod napięciem 356 woltów. Szacunkowy zasięg Kona Electric wynosi 132 MPGe w mieście, 108 w trasie i 120 w trybie mieszanym na podstawie wewnętrznych testów.
Hyundai Kona Electric wykorzystuje standardowy system ładowania Level-II, zdolny do ładowania z prędkością 7,2 kW, co umożliwia szybkie ładowanie, z szacunkowym zasięgiem 258 mil na podstawie wewnętrznych testów. Kona Electric, korzystając z poziomu III szybkiego ładowania, może naładować się od 10 do 80 procent w około 47 minut przy użyciu portu ładowania SAE-Combo. Ta wygodna funkcja szybkiego ładowania jest standardowa w modelu Kona Electric. Przy ładowaniu na poziomie II można naładować pojazd od 10 do 100 procent w około dziewięć godzin i 15 minut. Dla większej wygody, port ładowania znajduje się w obszarze grilla, co ułatwia parkowanie podczas ładowania. System podgrzewania baterii jest standardowy w modelach SEL Convenience i wyższych. System ten pomaga zapobiegać zbyt długim czasom ładowania baterii w niskich temperaturach. Dodatkowo, w trybie zimowym, podgrzewacz baterii może zminimalizować straty energii elektrycznej z powodu niskich temperatur zimowych.
Responsywne i wyrafinowane dostrajanie podwozia
Kona została opracowana z myślą o poprawie dynamiki jazdy i responsywności w różnych warunkach miejskich i nawierzchniowych. Długi rozstaw osi, krótkie zwisy i szeroki rozstaw kół tworzą stabilną postawę, co skutkuje wyjątkową zwrotnością w miejskich środowiskach przy poprawionej stabilności liniowej i komforcie jazdy. W 2022 roku hałas, drgania i szorstkość (NVH) zostały zredukowane dzięki zastosowaniu nowego akustycznego szkła w przedniej szybie, nowej izolacji deski rozdzielczej i dodatkowej izolacji w strefie ładunkowej. Dostępne 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 235/45R18 zapewniają pewność prowadzenia i zwrotność na różnych nawierzchniach.
Łączność i technologia
Nowa Hyundai Kona została wyposażona w najnowszą technologię łączności w samochodzie. Nowością w tym modelu jest 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz 10,25-calowy wyświetlacz nawigacji w centralnej konsoli, który wprowadza nowe funkcje łączności. Nowy ekran ma funkcję podziału ekranu, kilka połączeń Bluetooth i dodatkowe funkcje rozpoznawania głosu. Kierowcy mogą aktywować i kontrolować takie funkcje jak klimatyzacja, stacja radiowa, ogrzewanie tylnych okien i lusterek bocznych oraz ogrzewanie kierownicy za pomocą Dynamicznego Rozpoznawania Głosu. Kierowcy mogą również sprawdzać notowania, prognozy pogody lub wyszukiwać miejsca za pomocą głosu, będąc połączonym z Blue Link®. Kona jest wyposażona w standardowy system Display Audio, a ekran zwiększono z siedmiu do ośmiu cali. Oferuje również bezprzewodowe Android Auto® i Apple CarPlay®, dzięki czemu klienci nie muszą używać kabla do podłączenia telefonów. Kona oferuje również Digital Key, obsługiwany za pomocą dedykowanej aplikacji na smartfony, pozwalającej zdalnie kontrolować wybrane systemy pojazdu. Użytkownicy mogą zablokować i odblokować pojazd, aktywować alarm paniki oraz uruchomić silnik. Digital Key pozwala właścicielom zostawić tradycyjne klucze w domu i umożliwia bezpieczne dzielenie się kluczami z rodziną i przyjaciółmi.
Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy
Hyundai Kona jest dostępna z szeregiem funkcji bezpieczeństwa i asystentów jazdy dla dodatkowego spokoju. Dostępny jest inteligentny tempomat (SCC), który obejmuje funkcję stop-and-go. Dostępna funkcja unikania kolizji w martwym polu (BCA) została wzbogacona i uruchamia hamulce pojazdu, aby pomóc w zapobieganiu kolizji, jeśli inne pojazdy są wykryte blisko tylnego rogu (martwe pole), a kierowca próbuje zmienić pas ruchu. Dodatkowo, Highway Drive Assist to nowa funkcja, która może pomóc utrzymać pojazd na środku pasa z określonym odstępem od pojazdu z przodu i dostosowywać prędkość do dozwolonych ograniczeń prędkości na autostradach. Inną funkcją jest system unikania kolizji z przodu (FCA) z detekcją pieszych i rowerzystów. FCA korzysta z czujnika radarowego, oprócz kamery, aby lepiej wykrywać potencjalne kolizje. Jeśli system wykryje potencjalną kolizję i kierowca nie zareaguje na czas, może automatycznie zastosować hamulce. Dostępna funkcja unikania kolizji przy cofaniu (RCCA), również po raz pierwszy w nowej Konie, działa na rzecz zapobiegania kolizjom podczas cofania, zastosowując hamulce w przypadku wykrycia innego pojazdu. To usprawnienie z wcześniejszego systemu ostrzegania o kolizji przy cofaniu, który dostarczał jedynie ostrzeżenie. Inna dostępna funkcja bezpieczeństwa skupiająca się głównie na ochronie dzieci, ostrzeżenie o bezpiecznym wyjściu (SEW), może ostrzegać pasażerów przed wyjściem z pojazdu, jeśli nie jest jeszcze bezpiecznie to zrobić.
Dostępne aktywne funkcje bezpieczeństwa Hyundai SmartSense
System unikania kolizji z przodu (FCA)
System unikania kolizji w martwym polu (BCA)
System unikania kolizji przy cofaniu (RCCA)
Ostrzeżenie dla pasażerów tylnych (ROA)
Inteligentny tempomat (SCC) z funkcją stop-and-go
System asysty jazdy na autostradzie (HDA)
System asysty w utrzymaniu pasa (LFA)
Ostrzeżenie o bezpiecznym wyjściu (SEW)
System łączności Blue Link® Connected Car
Nowa Hyundai Kona zyskuje wiele ulepszeń w systemie łączności Blue Link® Connected Car. Tak jak w przypadku większości modeli Hyundai, Blue Link jest bezpłatny przez trzy lata i obejmuje funkcje takie jak zdalne uruchamianie z kontrolą klimatyzacji, zdalne zamykanie/otwieranie drzwi, odzyskiwanie skradzionego pojazdu oraz wyszukiwanie celu przez głos i inne. Funkcje Blue Link można uzyskać poprzez wewnętrzne kontrolki lub przez portal internetowy MyHyundai.com, aplikację MyHyundai z Blue Link na smartfony, umiejętności Amazon® Alexa Blue Link oraz aplikację Blue Link Google Assistant. Niektóre funkcje można kontrolować za pomocą aplikacji na smartwatchach Android Wear™ i Apple Watch™.
Udoskonalenia w modelu 2022 Kona obejmują:
Zdalne zarządzanie profilem – przechowuje wybrane ustawienia pojazdu w chmurze Blue Link, z możliwością zdalnej aktualizacji i przesyłania do pojazdu, spersonalizowanych zgodnie z preferencjami kierowcy
Udoskonalenia zdalnego uruchamiania:
Zdalne ogrzewanie siedzeń i (wentylacja – tylko EV) (włącz/wyłącz/poziom dla indywidualnych siedzeń)
Wybór profilu (wczytuje indywidualne ustawienia kierowcy dla pozycji siedzenia/lusterka bocznego)
Powiadomienia o statusie pojazdu – jeśli pojazd zostanie pozostawiony z odblokowanymi drzwiami lub otwartymi oknami, klienci otrzymają powiadomienie
POI Send to Car teraz z punktami pośrednimi (możliwość dodania do trzech punktów pośrednich, aby zostały dostarczone do pojazdu razem i automatycznie ustawić kolejność miejsc docelowych)
Udoskonalenie powiadomienia o konserwacji – śledzenie interwałów konserwacji jest teraz widoczne w systemie multimedialnym, z możliwością resetowania
MYHYUNDAI z aplikacją Bluelink (funkcje specyficzne dla Kona Electric)
Właściciele mogą zdalnie zarządzać i monitorować Hyundai Kona Electric za pomocą aplikacji Blue Link. Dzięki aplikacji właściciele mogą uzyskać dostęp do danych w czasie rzeczywistym z ich Kona Electric i wykonywać konkretne polecenia, takie jak uruchamianie pojazdu i blokowanie drzwi. Użytkownicy mogą wyszukiwać punkty zainteresowania za pomocą głosu lub tekstu i uzyskiwać wskazówki, gdy uruchomią swoją Kona Electric.
Dla właścicieli Hyundai Kona Electric, którzy ładują pojazd w domu, jedną z najważniejszych funkcji aplikacji jest możliwość zarządzania harmonogramem ładowania. Właściciele otrzymują opcje ładowania pojazdu, które mogą wybrać podczas jazdy i zarządzać nimi zdalnie za pomocą smartfona. Opcja natychmiastowego ładowania jest najprostsza, ponieważ ładowanie zaczyna się natychmiast po podłączeniu Kony Electric. Osoby, które mają różne stawki elektryczne w czasie pozaszczytnym, mogą chcieć ustawić ładowanie, aby zredukować koszty, a także zmniejszyć szczytowe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Użytkownicy mogą to zrobić z nową aplikacją na podstawie czasu i daty. Na przykład, ładowanie mogłoby być ustawione na rozpoczęcie o 22:00 w środy i czwartki co tydzień.
Usługi zarządzania ładowaniem:
Rozpocznij lub zatrzymaj ładowanie
Ustal harmonogram ładowania z dniami tygodnia i godziną
Aktualny poziom naładowania baterii z rzeczywistym zasięgiem elektrycznym i paliwowym
Rzeczywisty zasięg paliwowy
Status wtyczki (podłączona/rozłączona)
Status ładowania
Czas do pełnego naładowania
Bezbłędna konserwacja Hyundai i najlepsza gwarancja w Ameryce
Bezbłędna konserwacja Hyundai to najnowszy dodatek do programu Hyundai Assurance, który obiecuje stworzyć lepsze doświadczenia dla klientów i właścicieli samochodów marki Hyundai. Hyundai Assurance składa się z Owner Assurance, teraz obejmującego bezpłatną konserwację, oraz Shopper Assurance, które razem oferują klientom różne sposoby uproszczenia procesu zakupu oraz poprawy doświadczeń związanych z posiadaniem i serwisowaniem. Szczegóły dotyczące tych obietnic obejmują: