W mniej niż trzy lata od wprowadzenia, Kona Electric, subkompaktowy crossover, zdobył serca i portfele ponad 120 000 klientów na całym świecie, dlatego Hyundai postanowił przeprowadzić facelifting pojazdu, aby przyciągnąć klientów do swoich salonów.
Rynek elektryków zyskiwał na znaczeniu, a klienci zaczęli dostrzegać zalety tych nowych typów samochodów, a Kona Electric przyczyniła się do tej zmiany postawy. Zasięg modelu sprawiał, że kierowcy wierzyli, iż mogą go używać nie tylko do poruszania się po mieście. Dodatkowo, wysoka prześwit pozwalała na łatwe pokonywanie nieutwardzonych dróg i krawężników, a przestronna kabina była odpowiednia dla rodzin. W efekcie, Hyundai sprzedał na całym świecie ponad 120 000 sztuk, z czego ponad 53 000 w samej Europie. Te zachęcające liczby sprawiły, że koreański producent miał nadzieję na więcej, w rezultacie czego wprowadził odnowioną wersję swojego pierwszego elektrycznego crossovera pod koniec 2020 roku na rok modelowy 2021.
Hyundai starał się, aby elektryczna wersja Kona wyglądała inaczej niż jej odpowiedniki z silnikami spalinowymi. W tym celu zainstalowano zaokrąglony panel zamiast klasycznego grilla oraz port ładowania umieszczony nieco niżej niż logo marki. Dodatkowo, smukła linia świateł do jazdy dziennej umieszczona na górnej części przedniego pasa wyglądała bardziej stylowo niż w poprzedniku, dzięki systemowi multi-LED, który pełnił również rolę kierunkowskazów. Ponadto, Hyundai Kona Electric 2021 zyskał nowy kształt reflektorów, z trzema blokami umieszczonymi za tą samą szybą, która była nachylona do tyłu po bokach nad błotnikami.
Producent zauważył, że klienci nie byli zbyt chętni, aby zabierać swoją elektryczną Konę na camping i używać jej jako mobilnej power bank. W efekcie, zamieniono czarne wykończenia na błotnikach przednich i tylnych na wersje w kolorze nadwozia, nadając pojazdowi bardziej elegancki wygląd. Niemniej jednak, zaokrąglone i rosnące linie wyryte w panelach drzwi wciąż były obecne, tworząc dynamiczny wygląd pojazdu. Dodatkowo, aby podkreślić świeży wygląd Kona, producent wprowadził nowo zaprojektowane lekkie obręcze kół. Podobnie jak reszta rodzeństwa, które również przeszło odnowienie, Hyundai Kona Electric 2021 była o 40 mm (1,6 cala) dłuższa od swojego poprzednika.
W środku klienci przywitali tę samą przestronną kabinę jak w wersji niezmienionej Hyundai Kona Electric 2021. Przed kierowcą znajdował się nowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala dla deski rozdzielczej. Dodatkowo, producent dodał nowy ekran dotykowy dla zaktualizowanego systemu informacyjno-rozrywkowego, umieszczony na górze centralnej konsoli, wyposażony w Apple CarPlay i Android Auto. W zależności od wersji, samochód mógł być wyposażony w podgrzewane i wentylowane fotele przednie. Jednak przestrzeń bagażowa nie była niczym wyjątkowym, a frunk był nieistniejący. Z tyłu producent umieścił dzieloną (60/40) kanapę, na której mogły usiąść trzy średniej wielkości osoby dorosłe w komfortowych warunkach na krótkich trasach.
Klienci byli zadowoleni z tego, co oferowała Kona Electric z 2018 roku, więc nie oczekiwali więcej. W rezultacie, producent zachował te same silniki, co w wersji niezmienionej tego crossovera segmentu B. W najniższej wersji, samochód miał mniejszy akumulator i silnik, który dobrze radził sobie w zatłoczonym ruchu miejskim. Z kolei wyższa wersja charakteryzowała się akumulatorem wystarczającym na 258 mil (415 km) na jednym ładowaniu.
Hyundai Motor wprowadził szereg aktualizacji do swojego udanego elektrycznego subkompaktowego SUV-a, Hyundai Kona Electric.
Aby uczynić nowy Hyundai Kona Electric jeszcze lepszym produktem dla swoich klientów, ulepszenia koncentrują się na designie, technologii i praktyczności.
Od momentu debiutu w 2018 roku popyt na Hyundai Kona Electric przekroczył wszystkie oczekiwania w Europie, dzięki mocnemu napędowi elektrycznemu, dużemu zasięgowi i stylowemu wyglądowi SUV-a. W ciągu zaledwie dwóch lat sprzedano ponad 120 000 egzemplarzy na całym świecie, w tym ponad 53 000 w Europie. W sierpniu trzy modele produkcyjne ustanowiły nowy rekord zasięgu wynoszący 1 026 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora na torze Lausitzring w Niemczech. Z kolei w styczniu Kona Electric zdobyła rekord Guinnessa w kategorii „Najwyższa wysokość osiągnięta w samochodzie elektrycznym”, po tym jak pokonano trasę do przełęczy Sawula w Tybecie na wysokości 5731 metrów.
Oprócz tych imponujących osiągnięć, subkompaktowy SUV zdobył wiele nagród, w tym znalazł się na liście WardsAuto 10 Best Engine List w 2019 roku oraz otrzymał tytuł „Przystępnego Samochodu Elektrycznego Roku” na ceremonii Auto Express New Car Awards. W kwietniu 2020 roku czasopismo TopGear uznało Kona Electric za „Najlepszy Mały Samochód Rodzinny” w pierwszej edycji nagród TopGear Electric Awards, po tym jak samochód pokonał trasę 1600 kilometrów przez 9 krajów europejskich.
W marcu 2020 roku Hyundai rozpoczął produkcję Kona Electric w swoim czeskim zakładzie Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Umożliwia to firmie znaczne skrócenie czasu oczekiwania klientów na nowe elektryczne samochody.
Nowy Hyundai Kona Electric przeszedł odważne aktualizacje designu, aby uzyskać całkowicie nowy wygląd, a także oferuje ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa i zaawansowany pakiet technologiczny.
Czysty i stylowy design, symbolizujący czystą mobilność elektryczną
Nowy Hyundai Kona Electric przeszedł szereg odważnych aktualizacji designu zewnętrznego. Łącząc czysty i smukły wygląd z ochronnym i odważnym nadwoziem typu B-SUV Kona, wyraża swoją wyjątkową technologię elektryczną, a jednocześnie staje się jeszcze bardziej rozpoznawalny na drodze.
Przód z nową zamkniętą kratką wyróżnia się czystym i nowoczesnym designem. Ten nowoczesny wygląd jest dodatkowo podkreślony przez nowe LED-owe światła do jazdy dziennej, które akcentują szeroką sylwetkę pojazdu. Przód uzupełnia asymetryczny port ładowania, będący cechą unikalną dla Kona Electric, która wyraźnie mówi o jeździe elektrycznej.
Nowe, ostrzejsze reflektory rozciągają się wzdłuż boku pojazdu. Wewnętrzna obręcz reflektora technologii MFR (multifaceted reflector) została zintegrowana z nowoczesnymi reflektorami. Reflektory są połączone z malowanymi osłonami nadkoli, co nadaje nowemu Hyundai Kona Electric charakterystyczny i elegancki wygląd. Pionowe wloty powietrza z przodu osłon nadkoli poprawiają aerodynamikę, znacznie redukując turbulencje w obszarze nadkola przedniego. Z kolei funkcjonalny wlot powietrza w dolnym zderzaku wizualnie podkreślają poziome satynowe akcentujące listwy, które nadają mu wyrazisty wygląd.
Zderzak tylny zachowuje akcentujące listwy, aby wzbogacić ogólny wygląd pojazdu, podczas gdy nowe poziomo rozciągnięte lampy tylne uzupełniają czysty wygląd przodu.
Podobnie jak nowy Kona z silnikami spalinowymi i hybrydowymi, nowy Kona Electric jest o 40 milimetrów dłuższy od poprzedniej wersji. Zapewnia to dynamiczny wygląd połączony z mocną wizualną postawą.
Nowy Kona Electric jest dostępny w różnych nowych kolorach zewnętrznych, w tym opcjach dachu w dwóch odcieniach.
Kolory zewnętrzne:
Dive in Jeju [Nowość]
Silky Bronze [Nowość]
Shimmering Silver [Nowość]
Ignite Flame [Nowość]
Misty Jungle [Nowość]
Surfy Blue [Nowość]
Teal [Nowość]
Cyber Grey [Nowość]
Atlas White [Nowość]
Galactic Grey
Dark Knight
Sunset Red
Engine Red
Pulse Red
Phantom Black
Chalk White
Opcjonalny dach w dwóch odcieniach: Phantom Black
Opcjonalny dach w dwóch odcieniach: Chalk White
Zaktualizowane wnętrze z nowoczesną technologią
Po raz pierwszy nowy Hyundai Kona Electric jest wyposażony w 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, a opcjonalny 10,25-calowy ekran AVN pochodzi z ostatniej aktualizacji. Jednostka AVN obejmuje funkcje multimedialne i wygodę, w tym Bluelink®, Hyundai LIVE Services oraz Apple CarPlay i Android Auto, co jeszcze bardziej demokratyzuje zaawansowane połączenie dla kierowców Hyundai. Klienci, którzy wybiorą system Display Audio o przekątnej ośmiu cali, mogą bezprzewodowo podłączyć swoje smartfony do Apple CarPlay i Android Auto.
Nowi klienci Kona Electric mogą korzystać z nowego ulepszenia Bluelink®, które pozwala na kontrolowanie samochodu za pomocą smartfona lub głosu, aby uczynić podróż bardziej wygodną i przyjemną. Aplikacja wyświetla zasięg pojazdu i stan naładowania akumulatora, a także czasy ładowania, gdy jest podłączony do różnych punktów ładowania publicznych lub prywatnych. Użytkownicy mogą uzyskać dostęp do zaawansowanego systemu zarządzania akumulatorami, aby dostosować czasy ładowania do swojego harmonogramu lub budżetu, maksymalizując wykorzystanie taryf elektryczności w godzinach szczytu.
Dzięki funkcji Zdalnego Ładowania nowi kierowcy Kona Electric mogą rozpocząć i zatrzymać ładowanie za pomocą jednego przycisku na swoim smartfonie za pośrednictwem aplikacji Bluelink®. W chłodniejszych miesiącach zdalne sterowanie klimatem pozwala użytkownikom zaplanować czas, kiedy chcieliby elektrycznie podgrzać swój samochód, gdy jest podłączony do zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz zapewnienia dodatkowego komfortu pasażerom, pozwala to również zaoszczędzić energię akumulatora, którą normalnie używałoby się do podgrzewania pojazdu w drodze.
Najnowsze ulepszenie Bluelink® obejmuje szereg nowych i zaawansowanych funkcji łączności dla zwiększonej wygody. Profil użytkownika oferuje większą personalizację i może być przeniesiony do innych pojazdów Hyundai, które oferują tę samą funkcję. Nawigacja Last Mile pomaga klientom kontynuować podróż do ostatecznego celu za pośrednictwem aplikacji Bluelink®, nawet po zaparkowaniu samochodu, korzystając z Augmented Reality lub Google Maps. Connected Routing wykorzystuje rzeczywiste i historyczne informacje o prędkości przez GPS, które są przechowywane na serwerze i aktualizowane co miesiąc, do przewidywania nadchodzącego ruchu co pięć minut. To zapewnia bardziej dokładne prognozy dotyczące ruchu, bardziej precyzyjne czasy przybycia i niezawodne ponowne obliczanie tras. Live Parking Information daje użytkownikom informacje w czasie rzeczywistym o lokalizacji i cenie pobliskich dostępnych miejsc parkingowych. Ponadto najnowsze ulepszenie Bluelink® obejmuje wyszukiwanie tekstowe, aby użytkownicy mogli wpisywać adresy lub punkty zainteresowania.
Tymczasem nowa technologia oświetlenia ambientowego podświetla przestrzeń na stopy pasażerów i kierowcy, podkreślając styl życia pojazdu.
Klienci mogą wybierać spośród dwóch pakietów kolorów wnętrza dla dalszej personalizacji. Jednokolorowy pakiet Black jest dostępny w materiałach z tkaniny, tkaniny-skórzanych lub skórzanych. Alternatywnie, dwukolorowy pakiet wnętrza Grey jest dostępny w mieszance tkaniny-skórzanej lub w materiałach skórzanych.
Prowadzenie zasięgu najlepszej w klasie
Podobnie jak jego poprzednik, nowy Hyundai Kona Electric oferuje dwa różne napędy elektryczne o zerowej emisji, bez kompromisów w zakresie wydajności.
Wersja z długim zasięgiem z akumulatorem 64 kWh oferuje silnik elektryczny, który osiąga maksymalną moc 204 PS (150 kW), przyspieszając Kona Electric do 100 km/h w 7,9 sekundy. Wersja podstawowa ma pojemność akumulatora 39,2 kWh, z silnikiem dostarczającym 136 PS (100 kW), przyspieszając do 100 km/h w 9,9 sekundy. Wersja długozasięgowa osiąga maksymalną prędkość 167 km/h, podczas gdy wersja o standardowym zasięgu oferuje 155 km/h.
Oba warianty napędu dostarczają 395 Nm momentu obrotowego, zapewniając, że nowy Kona Electric jest przyjemny w prowadzeniu, z pełną mocą dostępną od pierwszej sekundy.
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2018 roku Hyundai Kona Electric był wyposażony w jeden z najlepszych zasięgów elektrycznych w swojej klasie. Po poprawkach opon w aktualizacji modelu z 2020 roku wersja z akumulatorem 64 kWh oferuje wiodący w klasie zasięg wynoszący 484 kilometry (WLTP) na jednym ładowaniu. Tymczasem model 39,2 kWh oferuje zasięg do 305 kilometrów (WLTP).
System shift-by-wire umożliwia obsługę pojazdu po prostu przez naciśnięcie przycisków do zmiany trybów jazdy. Eliminuje to również przestrzeń potrzebną do umieszczenia mechanicznych połączeń między normalnym przełącznikiem a skrzynią biegów, co zapewnia dodatkową przestrzeń do przechowywania z przodu pojazdu.
System Smart Adjustable Regenerative Braking pozwala nowemu Kona Electric automatycznie ustawiać poziom hamowania regeneracyjnego, podczas gdy łopatki za kierownicą pozwalają kierowcy dostosować intensywność hamowania regeneracyjnego. System ten odzyskuje dodatkową energię, gdy jest to możliwe. Hamowanie regeneracyjne jest maksymalizowane, gdy lewy pedał jest wciśnięty, co pozwala kierowcy zatrzymać pojazd całkowicie – bez użycia hamulców.
Ładowanie akumulatora litowo-jonowego od 10 do 80 procent zajmuje tylko około 47 minut przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy 100 kW. Kona Electric oferuje opcjonalną ładowarkę pokładową 10,5 kW w systemie trójfazowym, co pozwala na znacznie krótsze czasy ładowania przy korzystaniu z publicznych stacji ładowania AC w systemie trójfazowym lub przy użyciu prywatnej, kompatybilnej stacji ładowania w domu. Kierowcy mają również możliwość ładowania swojego samochodu w standardowym gniazdku energetycznym za pomocą kabla ICCB (in-cable control box).
Jeszcze więcej najlepszych w klasie funkcji bezpieczeństwa
Nowy Hyundai Kona Electric posiada nowoczesny pakiet bezpieczeństwa Hyundai, zapewniając spokój umysłu. Hyundai SmartSense oferuje kompleksowe, najlepsze w klasie aktywne systemy bezpieczeństwa i asystencji jazdy, a nowy Kona Electric jest teraz wyposażony w jeszcze więcej funkcji niż jego poprzednik.
Ulepszone funkcje Hyundai SmartSense, które zawiera nowy Kona Electric, to m.in. Asystent unikania kolizji przy cofaniu (RCCA) oraz Asystent unikania kolizji w martwym polu (BCA), które nie tylko ostrzegają kierowców, ale także w razie potrzeby stosują hamulce. RCCA działa, aby uniknąć kolizji podczas cofania, gdy czujniki samochodu wykrywają nadjeżdżające pojazdy z obu stron, a hamulce są stosowane w razie potrzeby. Z kolei BCA angażuje hamulce różnicowe pojazdu, aby zapobiec wypadkowi, gdy inne pojazdy są wykrywane w pobliżu tylnego rogu, a kierowca próbuje zmienić pas.
Inną funkcją nową w tym modelu jest Ostrzeżenie o odjeździe pojazdu prowadzącego (LVDA), które informuje kierowcę, jeśli nie reaguje wystarczająco szybko, gdy pojazd przed nim zaczyna się poruszać. Dalsze nowe funkcje bezpieczeństwa to Ostrzeżenie o bezpiecznym wyjściu (SEW) oraz Ostrzeżenie o pasażerze na tylnym siedzeniu (RSA). SEW ostrzega pasażerów zamierzających opuścić pojazd, jeśli nie jest to jeszcze bezpieczne. RSA to funkcja sprawdzająca drzwi, która rozpoznaje, czy tylne drzwi zostały otwarte przed odjazdem. Po zakończeniu jazdy samochód informuje kierowcę, jeśli ktoś lub coś znajduje się na tylnym siedzeniu podczas otwierania drzwi. Ponadto nowy Kona Electric jest również dostępny z funkcją eCall, która automatycznie powiadamia służby ratunkowe, jeśli poduszki powietrzne zostaną uruchomione lub przycisk eCall zostanie naciśnięty.
Funkcje bezpieczeństwa Hyundai SmartSense:
[NOWOŚĆ] Asystent unikania kolizji w martwym polu (BCA)
[NOWOŚĆ] Asystent unikania kolizji przy cofaniu (RCCA)
[NOWOŚĆ] Ostrzeżenie o odjeździe pojazdu prowadzącego (LVDA)
[NOWOŚĆ] Ostrzeżenie o bezpiecznym wyjściu (SEW)
[NOWOŚĆ] Ostrzeżenie o pasażerze na tylnym siedzeniu (RSA)
Asystent unikania kolizji z detekcją pieszych i rowerzystów (FCA-Ped)
Inteligentny tempomat z funkcją Stop & Go (SCC w/ S&G)
Asystent utrzymania pasa ruchu (LFA)
Asystent utrzymania w obrębie pasa ruchu (LKA)
Inteligentne ostrzeżenie o ograniczeniu prędkości (ISLW)
Ostrzeżenie o uwadze kierowcy (DAW)
Zwiększony komfort i wygoda
Szereg funkcji ułatwiających korzystanie z pojazdu zapewnia bardziej komfortową jazdę, szczególnie dla pasażerów tylnych siedzeń. Podobnie jak w swoim poprzedniku, nowe podgrzewane fotele drugiego rzędu w Hyundai Kona Electric pozwalają pasażerom z tyłu zrelaksować się podczas dłuższych podróży. Nowy port USB w drugim rzędzie dostarcza dodatkową moc do ładowania urządzeń na pokładzie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Tymczasem elektryczna blokada ręczna zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo dla kierowców i może być aktywowana prostym naciśnięciem przycisku.
Charge myHyundai
Hyundai niedawno ogłosił, że uruchamia Charge myHyundai, zintegrowaną usługę publicznego ładowania w całej Europie. Oznacza to, że nowi właściciele Kona Electric będą mieli dostęp do ponad 170 000 punktów ładowania w całej Europie i będą mogli cieszyć się uproszczonym rozwiązaniem płatności za pomocą jednej karty lub aplikacji. Klienci mogą łatwo znaleźć dostępne stacje ładowania za pomocą systemu AVN.