Razem z odświeżoną wersją pierwszej generacji modelu Kona, która zadebiutowała pod koniec 2020 roku, Hyundai zaprezentował również najsilniejszą wersję tego auta – model N.
Hyundai uruchomił dział N, odpowiedzialny za samochody o wysokich osiągach, w 2013 roku. Produkty tej serii, takie jak Elantra N i Veloster N, zaskoczyły wielu. To były auta o sportowych osiągach, które mogły konkurować z podobnymi modelami innych producentów. Jednak Kona N była jedynym przedstawicielem segmentu wysokowydajnych subkompaktowych crossoverów. Ani Honda HR-V, ani Volkswagen Taos, ani Jeep Renegade nie mogły zaoferować tak sportowego pojazdu. Kona N przypominała sportowy hatchback na podwyższonym zawieszeniu, z silnikiem, który mógł rywalizować z takimi legendami jak Golf GTI czy Civic Type R. W przeciwieństwie do nich, jej prześwit umożliwiał łatwiejsze pokonywanie progów zwalniających oraz jazdę po nieutwardzonych drogach. To była unikalna i odważna kombinacja.
Choć dzieliła platformę z resztą rodziny Kona, wersja N oferowała znaczne zmiany wizualne. Z przodu miała wysokie, LEDowe światła dzienne, lecz między nimi znajdowały się trzy wąskie, poziome wloty powietrza. Z przodu, plastikowy zderzak z charakterystycznym, masywnym heksagonalnym grillem z logo marki na czołowej pozycji i siatką w kształcie plastra miodu. Zintegrowane z nim reflektory były osadzone w parze czarnych wlotów powietrza, a na dolnej części zderzaka znajdował się dyskretny spojler oraz zestaw aerodynamicznych canardów.
Z profilu, 19-calowe felgi aluminiowe były unikalne dla tej wersji, z wieloma ramionami, które pozwalały przechodniom dostrzec duże tarcze hamulcowe z czerwonymi zaciskami. Ponadto, progi w nadwoziu miały czerwono-czarną kolorystykę, podkreślając sportowy charakter pojazdu. Aby nadać mu bardziej agresywny wygląd, Hyundai dodał czarne lusterka i słupki B. Podobnie jak reszta gamy Kona, wersja N miała dach o unikalnym designie z czarnym połyskującym wykończeniem na słupku C. W przeciwieństwie do wersji przed liftingiem, która miała czarne wykończenie nad nadkolami, najlepiej wyposażona wersja subkompaktowego crossovera Hyundaia była w kolorze nadwozia. Z tyłu, podwójny układ wydechowy flankował ogromny dyfuzor zintegrowany z zderzakiem, podczas gdy spojler dachowy miał podwójną konstrukcję skrzydeł z trzecim, trójkątnym światłem stopu w kolorze czerwonym pośrodku.
W środku, pasażerowie z przodu siedzieli w kubełkowych fotelach z wysokim oparciem, na których haftowano literę N. Centralna konsola mieściła dźwignię zmiany biegów dla standardowej automatycznej skrzyni biegów. Na górze centralnej konsoli, Kona N z 2021 roku wyposażona była w 10,25-calowy ekran dotykowy systemu infotainment, który obsługiwał bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto. Z tyłu, producent umieścił kanapę profilowaną dla dwóch pasażerów, ale z trzema zagłówkami.
Pod maską, Hyundai zamontował dwulitrowy silnik turbodoładowany z modelu Elantra N. Generował on 280 KM (276 hp) przesyłanych na przednie koła przez ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (mokre sprzęgło podwójne). Dzięki temu rozwiązaniu, Kona N 2021 mogła przyspieszyć od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w zaledwie 5,5 sekundy, osiągając maksymalną prędkość ograniczoną do 240 km/h (149 mph). Aby maksymalnie zwiększyć przyczepność, producent zamontował standardowy elektronicznie sterowany ogranicznik poślizgu (e-LSD).
Hyundai Motor zaprezentował zupełnie nowy model KONA N, miejski, kompaktowy, wysokowydajny 'hot SUV’, który łączy ekscytującą jazdę z codzienną wygodą. To pierwszy model SUV w ofercie marki N, wyróżniający się swoją nadwoziem SUV oraz potężnymi, specyficznymi dla N cechami jezdnymi.
Nowa Hyundai KONA N łączy radość z jazdy typową dla hot hatchów z wszechstronnością SUV-a: kierowcy docenią mocny silnik oraz emocjonalne doznania dźwiękowe, a także idealny rozmiar oraz praktyczność do użytku w mieście, w tym bogaty pakiet funkcji bezpieczeństwa. Nowa KONA N przyciągnie aktywnych klientów poszukujących pojazdu o wysokich osiągach, który odpowiada różnorodnym potrzebom stylu życia, w tym ekscytującym doświadczeniu na torze wyścigowym.
'Hot SUV’ został stworzony, aby oferować klientom niezrównaną wydajność w połączeniu z filozofią radości z jazdy marki N, a także z kluczowymi wartościami SUV-a, takimi jak komfort, wygoda i bezpieczeństwo. Najnowszy członek rodziny N został wyposażony w silnik czterocylindrowy 2.0 T-GDI o mocy 280 KM oraz bardzo charakterystyczny, sportowy design. Różnorodne elementy inspirowane motorsportem przyczyniają się do dynamicznego doświadczenia jazdy. Należą do nich lekkie, 19-calowe felgi odlewane, specjalne sportowe fotele oraz emocjonalne doznania dźwiękowe. Ośmiobiegowa skrzynia biegów Dual-Clutch (N DCT) pozwala na jeszcze bardziej sportowy, wysokowydajny charakter.
„KONA N to prawdziwy 'hot SUV’ o osiągach porównywalnych do hot hatcha. Zrywa z przekonaniem, że SUV-y nie mogą być przyjemne w prowadzeniu. Jako model N, przekracza granice zwykłego SUV-a,” mówi Albert Biermann, Prezydent i Szef Działu Badań i Rozwoju w Hyundai Motor Group. „KONA N potrafi pokonywać zakręty na torze wyścigowym i przynosi emocje w codziennej jeździe.”
Aby uosobić filozofię N z jej trzema filarami: zwrotność, codzienny samochód sportowy oraz zdolności torowe, nowa KONA N wyposażona jest w szereg funkcji wysokiej wydajności: elektroniczny mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem (e-LSD) i różne tryby elektronicznej kontroli stabilności (ESC) zostały zoptymalizowane, aby poprawić pokonywanie zakrętów. Tryb trakcji zapewnia stabilność w różnych warunkach drogowych, podczas gdy system N Grin Control oferuje pięć trybów jazdy (Eco, Normal, Sport, N i Custom), co przyczynia się do sportowego charakteru na co dzień. Funkcje takie jak Launch Control czy Creep Off zapewniają pełne możliwości na torze wyścigowym.
KONA N przyciąga uwagę swoim potężnym wyglądem na drodze
Nowa Hyundai KONA N to 'hot SUV’, którego wygląd jednoznacznie wskazuje na silną obecność i radość z jazdy. Łączy nowoczesny design nowego modelu KONA z odważnym i dynamicznym językiem modeli N. O długości 4,215 mm, szerokości 1,800 mm i wysokości 1,565 mm, nowa KONA N jest o 10 mm dłuższa od nowego modelu KONA, a zarazem ma taką samą długość jak jego sportowa wersja N Line. Rozstaw osi wynoszący 2,600 mm pozostaje niezmieniony w porównaniu do wersji bazowej. Łączna pojemność przestrzeni bagażowej wynosząca 361 litrów wspiera różne aktywności na świeżym powietrzu. Zaprojektowane z myślą o maksymalnym ograniczeniu masy i wysokiej wytrzymałości, lekkie, 19-calowe felgi odlewane nadają doskonałą postawę i sportowy wygląd.
Design zewnętrzny
W designie zewnętrznym znajdują się stonowane, kolorystyczne elementy nadwozia z ekskluzywnymi czerwonymi akcentami N. Z przodu ikoniczna „nos rekina” KONA uzupełniona jest dużymi otworami wentylacyjnymi, które spełniają potrzeby chłodzenia potężnego silnika N. Dla poprawy oporów powietrza i równowagi, zwiększono rozmiar przedniego spojlera zderzaka o 10 mm. Dolna kratka inspirowana jest kadłubem samolotu i przekazuje wiadomość o efektywności aerodynamicznej i prędkości. Elementy wykończenia w kolorze nadwozia podkreślają szerokość, zbliżając pojazd do ziemi. Ekskluzywny design przedniej kratki z dedykowaną siatką, zintegrowanym logo N oraz agresywną sygnaturą świateł nowej KONY dopełniają wygląd pojazdu od przodu. Emblemat Hyundai w ciemnym satynowym szarym kolorze został przeniesiony z maski, aby obniżyć punkt skupienia z przodu.
Z boku klienci zauważą, jak sportowa sylwetka nowej KONY N jest podkreślona niskim prześwitem. Kilka innych elementów designu wskazuje, że to model Hyundai N o wysokich osiągach, w tym ekskluzywne felgi N z wykończeniem w ciemnym satynowym szarym i czerwonymi zaciskami, logo N na kapslu koła oraz ekskluzywna czerwona listwa boczna z wygrawerowanym logo N.
Z tyłu duży, podwójny spojler dachowy dominuje w widoku, zapewniając niezbędną równowagę do utrzymania samochodu na drodze. Klienci zauważą także charakterystyczne, trójkątne światło hamowania. Niżej na tylnej części zderzaka duży dyfuzor poprawia odpływ powietrza i minimalizuje turbulencje. Czerwona linia akcentu oraz dwa duże tłumiki podkreślają sportowego ducha.
Na potrzeby debiutu nowej Hyundai KONA N, Hyundai opracował nowy kolor zewnętrzny: Sonic Blue. Sonic Blue znajduje się pomiędzy białym a jasnoszarym, z dodatkiem Performance Blue. Został zaprojektowany tak, aby pasować do nadwozia SUV, jednocześnie odwołując się do dedykowanego koloru wysokowydajnego Hyundai, Performance Blue. Ekskluzywny nowy kolor N SUV dopełnia i kontrastuje z innymi elementami wykończenia w kolorze czerwonym, ciemnoszarym i błyszczącym czarnym, nadając nowej KONA N sportowy nowy wygląd. KONA N dostępna jest również w Performance Blue, który jest wyłączny dla modeli N.
Nowe kolory zewnętrzne KONA N:
Sonic Blue – nowy dedykowany kolor N SUV – z akcentami Tomato Red [kolor premierowy]
Phantom Black Pearl
Atlas White
Cyber Grey Metallic
Dark Knight Grey Pearl
Ignite Red
Performance Blue
Design wnętrza
Wewnątrz nowa Hyundai KONA N oferuje wygląd i odczucie skoncentrowane na wydajności, zoptymalizowane dla jazdy o wysokich osiągach. Wyposażona jest w wysokiej jakości materiały Alcantara. Jedną z wyróżniających się cech jest ekskluzywna sportowa kierownica N, która posiada design zoptymalizowany dla idealnego chwytu oraz układu przycisków niezbędnych do dynamicznej jazdy. Dwa konfigurowalne przyciski N na kierownicy pozwalają na przypisanie dowolnych ustawień zgodnie z indywidualnymi potrzebami, co ułatwia obsługę, a zmiany biegów za pomocą łopatek umożliwiają kierowcy zmianę biegów bez odrywania rąk od kierownicy.
Ręczny hamulec oznaczony marką N wykonany jest z perforowanej skóry, aby zapobiec ślizganiu się, a grubsza strefa chwytu zapewnia pewniejsze hamowanie. Klienci zauważą również ekskluzywne niebieskie przeszycia Performance Blue, wysokiej jakości metalowe pedały oraz ekskluzywne sportowe fotele. Logo N na dźwigni zmiany biegów, ręcznym hamulcu, progach drzwi oraz fotelach pozwala klientom „poczuć to uczucie” za każdym razem, gdy są wewnątrz samochodu.
Nowa KONA N dostępna jest z ekskluzywnym pakietem kolorystycznym N, oferującym jedno-tonowe wnętrze w czerni z tkaniną, skórą lub zamszem.
Kolor wnętrza:
Jedno-tonowe wnętrze w czerni z akcentami Performance Blue i fotelami z tkaniny, skóry lub zamszu
Napęd: 280 KM o płaskiej mocy w połączeniu z N DCT
Nowa Hyundai KONA N napędzana jest turbo doładowanym silnikiem 2.0-litrowym T-GDI o mocy 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 392 Nm. Posiada płaską moc, która zapewnia więcej torque’u i mocy w średnich i wysokich zakresach obrotów. Nowa, wyższa wartość momentu obrotowego wykorzystuje większy potencjał silnika w codziennych sytuacjach jazdy. Nowa charakterystyka silnika poprawia także przyspieszenie w średnim i wysokim zakresie prędkości, zapewniając wysoką wydajność niezależnie od warunków temperatury otoczenia.
Nowa Hyundai KONA N dostępna jest z N DCT, ośmiobiegową skrzynią biegów typu mokrego z dwoma oddzielnymi sprzęgłami, co zapewnia lepsze przyspieszenie i szybsze zmiany biegów. Sprzęgła mokrego typu zapewniają również lepsze chłodzenie. Technologia N DCT Hyundai była po raz pierwszy oferowana w modelu VELOSTER N, dostępnym w Ameryce Północnej i Korei, a następnie trafiła do nowego Hyundai i30 N dzięki cennym opiniom społeczności Hyundai N. W przypadku nowej KONA N, Hyundai określił wszystkie jednostki z N DCT.
N DCT umożliwia trzy ekskluzywne funkcje wysokiej wydajności, które na pewno sprawią, że uśmiech pojawi się na twarzy kierowcy: N Power Shift, N Grin Shift i N Track Sense Shift. Funkcje te zwiększają możliwości samochodu, stosując dedykowane zarządzanie logiką zmian biegów.
N Power Shift (NPS) załącza się, gdy samochód przyspiesza z większą niż 90% mocą, minimalizując w ten sposób jakiekolwiek zmniejszenie momentu obrotowego podczas zmiany biegów, aby dostarczyć maksymalną moc na koła. To zwiększa radość z jazdy, dając poczucie „popychania” przy zmianie biegów. Towarzyszący dźwięk bang, pochodzący z częściowego cięcia cylindra w układzie wydechowym, podkreśla sportowe osiągi. Kiedy NPS jest używane podczas aktywacji Launch Control, nowa KONA N może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy. NPS aktywuje się wyłącznie w trybie N lub Custom.
N Grin Shift (NGS) maksymalizuje osiągi silnika i DCT przez 20 sekund. Aby uzyskać maksymalne przyspieszenie, samochód bezpośrednio zmienia bieg na najbardziej odpowiedni. Aby aktywować, kierowca naciska dedykowany przycisk na kierownicy, a odliczanie zaczyna się na zestawie wskaźników, pokazującą pozostałe sekundy dla tej funkcji. Po zakończeniu „boostu” kierowcy muszą czekać minimum 40 sekund, aby użyć go ponownie. Ta funkcja pozwala kierowcy w pełni wykorzystać potencjał samochodu za pomocą jednego przycisku – na przykład podczas dążenia do najlepszego czasu okrążenia. Może być również przydatna podczas wyprzedzania lub włączania się na autostradzie.
Z kolei N Track Sense Shift (NTS) optymalizuje adaptacyjne zmiany biegów dla jazdy po torze, pomagając kierowcy skoncentrować się na prowadzeniu. Rozpoznaje, kiedy warunki są optymalne do dynamicznej jazdy po torze i aktywuje się automatycznie. Na podstawie danych z motorsportu w połączeniu z zachowaniem kierowcy, samochód wybiera odpowiedni bieg i moment zmiany w warunkach sportowej jazdy, aby zapewnić optymalną wydajność, jak profesjonalny kierowca wyścigowy.
W przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, w pojazdach Hyundai z N DCT kierowca ma możliwość wyłączenia funkcji Creep. Kiedy funkcja creep jest wyłączona i samochód znajduje się na biegu D, nie zjeżdża on automatycznie, gdy pedał hamulca zostanie zwolniony. W zależności od kierowcy, ta funkcja torowa może również być użyteczna dla zwiększenia komfortu i wygody. Tryb Creep Off można aktywować lub dezaktywować poprzez dostosowanie ustawień N.
Nowa KONA N z N DCT oferuje kierowcom także możliwość przełączenia się na tryb ręczny za pomocą łopatek zmiany biegów lub dźwigni biegów. Logika pamięci zapobiega automatycznemu przełączaniu na wyższy bieg, gdy osiągnięty zostanie limit obrotów. W ten sposób ręczna kontrola pozwala kierowcy utrzymać wysokie obroty, gdy jest to potrzebne, dla jeszcze bardziej sportowych doznań z jazdy.
Cechy jazdy o wysokich osiągach
Nowa Hyundai KONA N wprowadza markę N do gamy SUV-ów, nie rezygnując z przyjemności z jazdy lub wydajności. 'Hot SUV’ obejmuje szereg funkcji dedykowanych N, wcześniej wprowadzonych w innych modelach N. KONA N jest również pierwszym pojazdem o wysokich osiągach Hyundai, wyposażonym w wyświetlacz Head-Up Display (HUD) Performance. Po włączeniu w trybie Sport lub N wyświetlane są informacje takie jak RPM, prędkość czy wskaźnik zmiany biegów.
System N Grin Control oferuje klientom wysoki poziom personalizacji, z pięcioma wyraźnymi trybami jazdy: Eco, Normal, Sport, N i Custom. Te tryby jazdy zmieniają charakter nowej KONY N, dostosowując parametry działania silnika, elektronicznej kontroli stabilności, dźwięku wydechu i układu kierowniczego, aby zoptymalizować je dla różnych warunków jazdy. W trybie Custom kierowcy mogą wybierać ustawienia z różnych trybów jazdy (Normal, Sport i Sport+), aby dopasować je do swoich preferencji jazdy i warunków drogowych. Dedykowane klawisze N na kierownicy nowej KONY N elastycznie pozwalają na przypisanie dowolnych predefiniowanych ustawień zgodnie z indywidualnymi potrzebami.
Aby uzyskać bardziej emocjonalne doświadczenie z jazdy, sportowy dźwięk silnika z wydechu oraz dźwięk zasysania wspierany jest przez elektroniczny generator dźwięku (ESG) w panelu nadwozia. W kabinie, u podstawy przedniej szyby, generator dźwięku silnika dostarcza dodatkowej dramy akustycznej, aby dopasować się do nastroju kierowcy. Zmienna kontrola tłumika także przyczynia się do idealnego dźwięku wydechu, aby zapewnić doskonałe doświadczenie jazdy. Zmienny system zaworów wydechowych jest standardowym wyposażeniem nowej KONY N.
Jak w innych modelach Hyundai N, nowa KONA jest wyposażona w Launch Control, co pomaga samochodowi wystartować z miejsca w warunkach drogowych, jak profesjonalny kierowca wyścigowy. Umożliwia to kontrolowanie momentu obrotowego silnika przy starcie.
Udoskonalone funkcje jazdy i prowadzenia dla nieograniczonej jazdy SUV
Oprócz swoich zdolności torowych, nowa Hyundai KONA N wciąż pozostaje SUV-em. Bogaty zestaw funkcji jazdy i prowadzenia zapewnia nieograniczone zdolności jazdy SUV. Dzięki specjalnie opracowanym oponom Pirelli P-Zero w rozmiarze 235/40R19, które oferują maksymalną przyczepność, zamontowanym na lekkich, 19-calowych felgach odlewnych, 'hot SUV’ jest gotowy do pokonywania trudnych dróg i różnych terenów. Dodano system hamulcowy o wysokich osiągach zapewniający stabilność w zmieniających się warunkach jazdy dla dodatkowego bezpieczeństwa. W tym przypadku, zwiększone przednie i tylne hamulce tarczowe pobierają dodatkowe powietrze przez powiększone wloty po obu stronach przedniego zderzaka, co poprawia funkcję chłodzenia. Zastosowanie materiału zacisku o wysokim współczynniku tarcia, prowadnic dolnych i osłony cieplnej maksymalizuje wydajność hamulców przez lepsze chłodzenie i wysoką odporność na ciepło.
Bezpieczeństwo bierne zwiększa lepsza sztywność nadwozia nowej KONY N. Dodatkowe punkty spawania, poprawiona struktura pierścienia stabilizacyjnego oraz wzmocniona konstrukcja chronią pasażerów w razie kolizji. Dodatkowo, sztywność nadwozia nowej KONY N minimalizuje również przechyły nadwozia podczas manewrów.
Modele Hyundai N oferują nowy poziom precyzji i responsywności w układzie kierowniczym, przynosząc kierowcy ogromną wartość: Nowa KONA N wzbogaca swoją bazową wersję o specyficzny system elektrycznego wspomagania kierownicy (R-MDPS) o wyższej pojemności, zwiększonej sztywności i niższym przełożeniu kierowniczym. System wspomagania elektrycznego znajdujący się w mechanizmie kierowniczym zapewnia bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie z dobrym poziomem informacji zwrotnej, jak wymagają tego pojazdy o wysokich osiągach. Kierowca może wybierać spośród trzech różnych ustawień kierownicy (Normal, Sport i Sport+), aby zapewnić idealne wysiłki kierownicze w różnych sytuacjach, takich jak jazda po mieście, drogach wiejskich czy torach wyścigowych.
Nowa Hyundai KONA N jest również wyposażona w elektronicznie kontrolowane zawieszenie (ECS), aby kontrolować siłę tłumienia, co dodatkowo poprawia prowadzenie i stabilność. Kierowcy mogą wpływać na sztywność zawieszenia za pomocą przycisku, aby zoptymalizować reakcję pojazdu w różnych sytuacjach drogowych, niezależnie od tego, czy na drodze, czy na torze wyścigowym.
Dla maksymalnego odczucia torowego, elektroniczna kontrola stabilności (ESC) może być wyłączona. Standardowo ESC stabilizuje pojazd podczas pokonywania zakrętów, wykrywając jakiekolwiek utraty przyczepności i stosując hamulce do poszczególnych kół. To zapewnia lepsze prowadzenie i stabilność pojazdu w nieprzewidzianych warunkach drogowych lub trudnym terenie. ESC nowej KONY N oferuje trzy tryby dla dostosowanego doświadczenia jazdy. „ESC – WŁ.” zapewnia pełną stabilność i jest zoptymalizowane do warunków suchych, mokrych lub zaśnieżonych, zapewniając większe bezpieczeństwo podczas codziennej jazdy. „ESC – SPORT” jest zoptymalizowane do jazdy po torze wyścigowym. Gdy ESC jest całkowicie wyłączone, pojazd nie wdraża żadnych interwencji silnika ani hamulców dla stabilizacji. Raczej pozwala na dynamiczne wektorizowanie momentu, tworząc bardziej dynamiczne zachowanie pojazdu. „ESC – WYŁ.” jest zoptymalizowane dla doświadczonych kierowców wyścigowych.
Dodatkowo, system kontroli trakcji (TCS) kontroluje siłę napędową kół w zależności od warunków drogowych, aby maksymalizować przyczepność i minimalizować poślizg w warunkach terenowych. Jeśli system wykryje, że koło kręci się szybciej niż wykrywana prędkość pojazdu, TCS dostosowuje moc silnika na podstawie ciągłej informacji zwrotnej. Naciskając przycisk trybu jazdy, kierowca może wybierać spośród czterech różnych trybów trakcji dla lepszego prowadzenia na różnych warunkach drogowych, korzystając z napędu na przednie koła: tryb śniegowy zapewnia maksymalną stabilność na śliskich lub oblodzonych drogach. Tryb głęboki śnieg umożliwia większy poślizg kół, co pozwala na lepszą przyczepność, aby uniknąć utknięcia w głębokim śniegu. Tryb błoto umożliwia umiarkowany poślizg kół, aby pojazd mógł wystartować na błotnistych nawierzchniach. Tryb piasek umożliwia większy poślizg kół dla startu na piaszczystych nawierzchniach. Tryby trakcji aktywowane są w zakresie prędkości od 0 do 60 km/h.
Tymczasem, nowy KONA N z N Corner Carving Differential, elektronicznie kontrolowanym mechanizmem różnicowym z ograniczonym poślizgiem (e-LSD), umożliwia doskonałą wydajność podczas pokonywania zakrętów. Funkcja ta pozwala na obracanie kół z różnymi prędkościami poprzez stosowanie różnych ilości momentu, w zależności od transferu obciążenia z wewnętrznego na zewnętrzny koło przedniej osi. To zmniejsza poślizg kół w określonych warunkach i minimalizuje podsterowność podczas pokonywania zakrętów. N Corner Carving Differential pozwala również kierowcom pokonywać zakręty z wyższymi prędkościami, czyniąc nową KONA N jeszcze bardziej przyjemną w prowadzeniu.
Ponadto, oś N Power Sense z przodu w połączeniu z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym zapewnia zwiększoną sztywność dla lepszej wydajności jazdy i prowadzenia.
Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa na co dzień
Jak w nowej wersji bazowej, nowa Hyundai KONA N dostępna jest z bogatym zestawem funkcji aktywnego bezpieczeństwa i wygody Hyundai SmartSense, by zapewnić większy spokój. To ważny aspekt codziennego sportowego samochodu w KONA N, ponieważ sprawia, że model jest bezpieczniejszy i wygodniejszy w codziennych sytuacjach drogowych. Systemy takie jak Alarm Tylnych Siedzeń i Ostrzeżenie o Bezpiecznym Wyjściu przyczyniają się w szczególności do ochrony wszystkich pasażerów.
Nowe funkcje aktywnego bezpieczeństwa Hyundai SmartSense w KONA N:
Asystent unikania kolizji w martwym polu (BCA) – wydaje ostrzeżenie i stosuje hamowanie różnicowe, aby zapobiec kolizji pojazdów w sąsiednim pasie
Asystent unikania kolizji w ruchu poprzecznym (RCCA) – wydaje ostrzeżenie i stosuje hamulce, aby zapobiec kolizji z tyłu, gdy samochód cofa się i inny samochód nadjeżdża z boku, na przykład przy wyjeździe z miejsca parkingowego
Inteligentny tempomat (SCC) – utrzymuje prędkość i odległość od pojazdów
Ostrzeżenie o opuszczeniu pojazdu (LVDA) – w przypadku zatrzymania się samochodu, gdy pojazd przed nim rusza, a kierowca nie reaguje wystarczająco szybko, system wydaje dźwiękowe ostrzeżenie, aby delikatnie przypomnieć kierowcy o drodze
Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) – automatycznie utrzymuje samochód na środku pasa, korygując tor jazdy, gdy pojazd osiąga oznaczenia pasa za pomocą kamery z przodu
Asystent podążania za pasem ruchu (LFA) – automatycznie reguluje kierownicę, aby utrzymać pojazd na środku pasa
Inteligentne ostrzeżenie o ograniczeniu prędkości (ISLW) – rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla w czasie rzeczywistym ograniczenia prędkości oraz zakazy wyprzedzania zarówno w systemie AVN, jak i na zestawie wskaźników
Ostrzeżenie o bezpiecznym wyjściu (SEW) – działa na rzecz zapobiegania wypadkom, gdy samochód jest zaparkowany, nadjeżdża inny pojazd z tyłu, a pasażer próbuje otworzyć drzwi. Światło ostrzegawcze również pojawia się na zestawie wskaźników, aby ostrzec kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie
Alarm tylnych siedzeń (RSA) – automatycznie ostrzega kierowcę, jeśli ktoś lub coś znajduje się na tylnym siedzeniu, gdy ten próbuje opuścić pojazd
Asystent unikania kolizji z detekcją pojazdów, pieszych i rowerzystów (FCA) – wydaje alarm i, w razie potrzeby, stosuje hamulce, jeśli kolizja jest nieuchronna. System, korzystający z radaru i kamery, został zaktualizowany, aby lepiej wykrywać pieszych i rowerzystów, oprócz innych pojazdów
Asystent długich świateł (HBA) – wykrywa nadjeżdżające pojazdy oraz pojazdy z przodu w tym samym pasie i dostosowuje światła do świateł mijania w razie potrzeby
Ostrzeżenie o uwadze kierowcy (DAW) – nieustannie monitoruje i analizuje wzorce jazdy za pomocą danych, aby wykryć zmęczenie lub rozproszenie. Kierowca otrzymuje ostrzeżenie dźwiękowe i komunikat na ekranie, sugerujący, kiedy należy zrobić przerwę.
Inne funkcje bezpieczeństwa:
eCall – umożliwia pasażerom łatwy kontakt z służbami ratunkowymi za naciśnięciem przycisku; dodatkowo automatycznie informuje pierwszych ratowników, jeśli poduszki powietrzne w pojeździe zostaną uruchomione
Technologia i łączność
Wyposażenie techniczne i łączności w nowej Hyundai KONA N koncentruje się na poprawie wszystkich doświadczeń związanych z jazdą. Wyświetlacz Head-Up Display (HUD) Performance wyświetla informacje o pojeździe na przezroczystym ekranie. Dzięki niemu kierowca może widzieć ważne informacje nawigacyjne, bezpieczeństwa i jazdy, nie odrywając wzroku od drogi. Można go aktywować i dezaktywować przyciskiem na panelu deski rozdzielczej.
Nowa KONA N dodatkowo wyposażona jest w 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników N o sportowym designie oraz 10,25-calowy ekran dotykowy AVN. System monitorowania danych o jeździe Performance Driving Data System śledzi i poprawia umiejętności jazdy po torze wyścigowym. Funkcja ta zapisuje i wyświetla dane związane z jazdą, takie jak moc PS, moment obrotowy i doładowanie turbo, podczas jazdy po torze wyścigowym za pośrednictwem ekranu dotykowego AVN. System zawiera również stoper okrążeń i przyspieszenia. Podczas jazdy w trybie Sport lub N grafika N również będzie wyświetlana na HUD.
Apple CarPlay, Android Auto i usługi związane z samochodami Bluelink® sprawiają, że codzienne doświadczenia w wysokowydajnym pojeździe są jeszcze bardziej wygodne. Nowa KONA N jest również wyposażona w dodatkowe funkcje rozpoznawania głosu. Kierowcy mogą aktywować i kontrolować funkcje, takie jak klimatyzacja, ogrzewanie tylnych okien i lusterek bocznych oraz ogrzewanie kierownicy, za pomocą prostego polecenia głosowego.
Nowa KONA N objęta jest kompleksową pięcioletnią gwarancją bez limitu przebiegu.
Specyfikacje techniczne