2021 Lamborghini Huracan STO

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2021 Lamborghini Huracan STO

Przejdź do galerii zdjęć2021 Lamborghini Huracan STO

Pod koniec 2020 roku Lamborghini zaprezentowało najbardziej ekstremalną wersję Huracana, model STO, podczas internetowego wydarzenia z powodu ograniczeń związanych z COVID.

Nazwa Lamborghini zawsze kojarzyła się z wyścigami. Marka ta ma długą historię szybkich pojazdów, zaczynając od modelu Miura, który był uważany przez wielu za pierwszy prawdziwy superkar. W 2014 roku włoski producent samochodów wprowadził linię Huracan, która w 2019 roku została odświeżona w formie Huracana Evo. Mimo że był to niezwykle szanowany pojazd, Lamborghini wiedziało, że trzeba jeszcze coś zrobić. Stworzyć wersję, która mogłaby czuć się lepiej na torze wyścigowym niż na zwykłych drogach, i tak powstał model STO. Skrót pochodzi od Super Trofeo Omologato, co oznacza, że samochód był gotowy do wyścigów od pierwszej chwili. Był nawet dostępny z klatką bezpieczeństwa zamontowaną za siedzeniami.

Przód samochodu wyglądał agresywnie, z szerokim, trapezoidalnym wlotem powietrza na dolnej części. Posiadał także splitter z włókna węglowego oraz zestaw trójkątnych wlotów powietrza po bokach, które chłodziły przednie hamulce węglowo-ceramiczne. W przeciwieństwie do innych modeli Huracan, STO miało parę wlotów na masce, które pozwalały na lepsze generowanie siły docisku na przedniej osi.

Z profilu, STO chwaliło się 20-calowymi felgami z kutego aluminium obutymi w opony Bridgestone. Nad przednimi błotnikami, producent umieścił wloty wydechowe, które uwalniały powietrze zgromadzone w nadkolach. Przechodząc na bok, szerokie progi wykonane z włókna węglowego wpłynęły na zmniejszenie efektu ground effect. Z tyłu kabiny znajdowało się wiele detali, które odróżniały STO od reszty gamy Huracana. Najbardziej widoczny był wlot nad dachem samochodu, który zbierał powietrze i zasilał silnik V10. W tylnej części nie zastosowano szkła poliwęglanowego, ponieważ było cięższe. Zamiast tego Lamborghini umieściło pokrywę z wieloma otworami. Na koniec, z tyłu, samochód miał ręcznie regulowane skrzydło z włókna węglowego, które generowało o ponad 50% większy docisk niż Huracan Performante. Tylna część samochodu miała również wysoko zamontowane sportowe wydechy zintegrowane w siatkę kratki na tyle. Nie można również zapomnieć o szerokim dyfuzorze, który pomógł samochodowi utrzymać się na drodze.

Wnętrze samochodu pozbawiono wszystkiego, co uznano za zbędne. W rezultacie nie było klamek, a jedynie paski do ich otwierania i zamykania. Znajdowały się tam dwa manualnie regulowane sportowe fotele Sparco z włókna węglowego, które miały wystarczającą ilość wyściółki, by pasażerowie nie doznawali zbyt wielu siniaków. Na centralnym panelu umieszczono pojemnościowy ekran dotykowy, który kontrolował system klimatyzacji oraz system infotainment, który miał opcję Apple CarPlay. Android Auto był niedostępny. Jednak Lamborghini nie chciało, aby jego pojazd tracił na wartości, dlatego pokryło fotele, kierownicę z płaskim dnem i deskę rozdzielczą Alcantarą. Jednocześnie drzwi miały odsłonięte obszary z włókna węglowego.

Jednak najważniejszą częścią samochodu był jego układ napędowy. Lamborghini zamontowało ten sam silnik V10 o pojemności 5,2 litra za kabiną, ale dostrojony, aby zapewnić moc 640 PS (631 hp). Połączono go z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dual-clutch), która została skalibrowana do szybszych zmian biegów niż skrzynia zainstalowana w pozostałych modelach Huracana. Ponieważ był to głównie samochód zaprojektowany na tor, był dostępny wyłącznie z napędem na tylne koła poprzez ograniczone poślizgi.

 Automobili Lamborghini zaprezentowało Lamborghini Huracán STO – Super Trofeo Omologata: super samochód sportowy zatwierdzony do jazdy po drogach, inspirowany wyścigowym dziedzictwem serii wyścigowej Lamborghini Squadra Corse z Huracán Super Trofeo EVO, a także jego trzema zwycięstwami w 24-godzinnym wyścigu w Daytona i dwoma w 12-godzinnym wyścigu w Sebring w wersji Huracán GT3 EVO.

Dzięki silnikowi V10 o mocy 640 KM (470 kW), generującemu 565 Nm przy 6 500 obr./min, tylnonapędowy Huracán STO przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,0 sekundy, od 0 do 200 km/h w 9,0 sekund i osiąga prędkość maksymalną 310 km/h. Jednak jego serce bije ekscytacją i emocjami wyścigowego auta. Doskonała aerodynamika, szerokie zastosowanie lekkich materiałów, swobodne prowadzenie oraz pierwszorzędna wydajność hamulców zapewniają, że Huracán STO dostarcza emocji z toru na każdej drodze.

„Huracán STO to najczystsza inkarnacja dziedzictwa Lamborghini Squadra Corse, bezpośrednio przenosząca technologie z Huracán Super Trofeo EVO i czerpiąca z wyjątkowego osiągnięcia Huracán GT3 EVO, które trzy razy z rzędu wygrał 24-godzinny wyścig w Daytona,” powiedział Stefano Domenicali, przewodniczący i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. Maurizio Reggiani, dyrektor techniczny, dodał: „Huracán STO dostarcza całą ekscytację pięknie zbalansowanego, lekkiego i aerodynamiką przewyższającego supersamochodu, odwzorowując uczucia z jazdy w Super Trofeo, i idealnie dostosowanego do najbardziej wymagających torów na świecie, ale stworzonego do jazdy po drogach. Rozbudowane rozwiązania techniczne i inteligencja pozyskane z naszych programów Super Trofeo i GT3 zostały udoskonalone i ujęte w Huracán STO, umożliwiając kierowcy codzienne doświadczanie emocji wyścigowego kierowcy w drogowej wersji Lamborghini, zdolnej do ustanawiania rekordów okrążeń.”

Doskonałość aerodynamiki i lekkości w projektowaniu supersamochodów

Lamborghini Huracán STO charakteryzuje się zupełnie nowym designem zewnętrznym, który przekształca niepowtarzalny profil Lamborghini, aby zoptymalizować przepływ powietrza. Mitja Borkert, szef działu projektowania, mówi: „Samochody wyścigowe zawsze są silną inspiracją dla naszego designu. Huracán STO doskonale odzwierciedla transfer technologii z naszych udanych samochodów wyścigowych Huracán, widoczny w każdym estetycznym detalu.”

Każdy aspekt Lamborghini Huracán STO opiera się na wydajności aerodynamicznej i technologiach lekkich, które są wymagane w motorsporcie. Huracán STO ucieleśnia zasadę, że projektowanie Lamborghini zawsze podąża za funkcjonalnością: tym bardziej aktualne dla samochodu homologowanego do ruchu drogowego, inspirowanego wyścigówką. Huracán STO jest wynikiem współpracy między działami R&D, Squadra Corse oraz Centro Stile Lamborghini, gdzie każda linia i cecha estetyczna są doskonałe, a jednocześnie zoptymalizowane, aby zapewnić najlepszą wydajność jazdy.

Rozbudowane rozwiązania aerodynamiczne inspirowane samochodami wyścigowymi Squadra Corse maksymalizują wydajność aerodynamiczną.

Cofango z przewodami powietrznymi, przedni splitter i wloty powietrza

Przednia pokrywa, błotniki i przedni zderzak składają się z jednego komponentu: 'cofango’, stworzonego przez inżynierów Lamborghini, łączącego 'cofano’ (maskę) i 'parafango’ (błotnik), w tym przedni zderzak, inspirowanego Lamborghini Miura i bardziej współczesnym Sesto Elemento. Jest nie tylko lekki, ale także oszczędza czas przy dostępie w motorsporcie.

Nowe przewody powietrzne na przedniej pokrywie zwiększają przepływ powietrza przez centralny radiator, poprawiając chłodzenie silnika oraz pomagając generować siłę docisku. Cofango obejmuje także nowy przedni splitter, kierujący powietrze do nowo zaprojektowanego podwozia samochodu i do tylnego dyfuzora.

Cofango jest zaprojektowane w taki sposób, aby kierować przepływ powietrza nad przednimi błotnikami, które zawierają wloty powietrza, maksymalizujące przepływ powietrza wychodzącego z nadkola, obniżając ciśnienie wewnątrz i zwiększając siłę docisku z przodu. Profil boczny cofango kieruje powietrze wokół przednich kół, redukując opór.

Tylny błotnik z wlotem powietrza NACA

Nowy tylny błotnik, wywodzący się z Super Trofeo EVO, osiąga zarówno redukcję przedniej powierzchni samochodu, a tym samym oporu, jednocześnie zwiększając siłę docisku z tyłu i ogólną wydajność aerodynamiczną pojazdu. Zintegrowany wlot powietrza NACA w tylnym błotniku STO służy jako wlot powietrza dla silnika, a skrócony przewód pozwala na 30% zmniejszenie strat ciśnienia statycznego.

Tylny pokład silnika z wlotem powietrza

Zaktualizowany projekt tylnej pokrywy zawiera zintegrowany wlot powietrza, poprawiający chłodzenie powietrzem w tylnej części silnika. Dedykowane deflektory powietrza, zintegrowane w ramie tylnej pokrywy, zarządzają znaczącym przepływem powietrza, który dociera z wlotu powietrza, w zależności od potrzeb regulacji temperatury silnika i wylotu spalin.

Płetwa rekina

Zintegrowana 'płetwa rekina’ na tylnej pokrywie poprawia dynamiczne możliwości STO, szczególnie podczas pokonywania zakrętów: w takich warunkach napotykane powietrze ma kąt yaw, a różnice ciśnienia generowane przez dwie strony płetwy tworzą pozytywny wpływ na stabilność wzdłużną. Płetwa pomaga także wyprostować przepływ powietrza na skrzydle, zwiększając jego efektywność podczas jazdy w zakręcie.

Regulowane tylne skrzydło

Ręcznie, łatwo regulowane ustawienie aerodynamiczne nowego tylnego skrzydła optymalizuje równowagę aerodynamiczną i opór według charakterystyki toru. Pojedyncze skrzydło z podwójnym profilu pozwala na obrót przedniej części profilu w trzech pozycjach, aby zwiększyć siłę docisku z tyłu. Zmniejszenie odstępu między profilem przednim a tylnym zwiększa kompresję na górnej stronie, zwiększając intensywność ssania i rozciąganie na dolnej części profilu przedniego. Aerodynamiczna równowaga samochodu może w ten sposób wahać się o 13%, dostosowując STO do różnych stylów jazdy i warunków.

Chłodzenie hamulców dla najwyższej wydajności

Nowe przewody do chłodzenia hamulców z przodu dedykowane są do chłodzenia tarcz i zacisków nowych hamulców CCM-R, działając w połączeniu z wlotami powietrza w cofango, które usuwają gorące powietrze z przednich nadkoli. Dodatkowe wloty powietrza, w tym na podwoziu oraz zoptymalizowane noldery, znajdują się z tyłu.

Wyniki aerodynamiczne

Lamborghini Huracán STO osiąga najwyższy poziom siły docisku w swojej klasie, z najlepszą równowagą aerodynamiczną dla samochodu z napędem na tylne koła, w której dostarczenie doskonałego obciążenia aerodynamicznego jest kluczowym czynnikiem w poprawie osiągów w zakrętach. Ogólna wydajność przepływu powietrza wzrasta o 37%, a znaczący wzrost siły docisku wynoszący 53% osiągnięto w porównaniu z Huracán Performante.

Lekki styl

Lamborghini Huracán STO wykorzystuje włókno węglowe w ponad 75% swoich zewnętrznych paneli, korzystając z kompleksowych struktur produkowanych jako jeden komponent w celu zwiększenia integralności przy jednoczesnym zmniejszeniu masy poprzez mniejszą liczbę punktów mocowania.

Dzięki swojej wiedzy na temat technologii lekkich, dział R&D Lamborghini zastosował technikę 'kanapki’ z włókna węglowego, wykorzystywaną w przemyśle lotniczym, dla tylnego błotnika. Dzięki tej technologii Huracán STO wykorzystuje o 25% mniej materiału z włókna węglowego przy zachowaniu tej samej sztywności strukturalnej. Przy masie suchej wynoszącej 1 339 kg, waga Huracán STO jest mniejsza o 43 kg w porównaniu do już lekkiego Huracán Performante.

Lamborghini Huracán STO wprowadza nową szybę, która jest o 20% lżejsza niż w Huracán Performante, oraz posiada magnezowe felgi o najlepszym stosunku wytrzymałości do wagi, co przyczynia się do dalszej redukcji masy w porównaniu do stopów aluminium o tej samej nośności.

Magnezowe felgi są wyposażone w dedykowane opony Bridgestone Potenza, dostępne w dwóch wersjach: jednej skoncentrowanej na drodze, a drugiej bardziej torowej.

Huracán STO – Lamborghini Squadra Corse w sercu

Od momentu uruchomienia silnika, każdy aspekt Lamborghini Huracán STO, wewnątrz i na zewnątrz, pobudza duszę wyścigowego kierowcy. Huracán STO ma w sercu silnik V10 ze Huracán EVO i Super Trofeo, generujący 640 KM (570 kW) i 565 Nm momentu obrotowego przy 6 500 obr./min. Z zwiększonym rozstawem kół, sztywniejszymi mocowaniami zawieszenia, specyficznymi stabilizatorami i systemem MagneRide 2.0, STO przekazuje wszystkie emocje wyścigówki, jednocześnie zapewniając komfort jazdy po drodze. Silnik został skalibrowany, aby zapewnić bardzo sportowe i responsywne odczucie wyścigowe, z bezpośrednim połączeniem gazu i poprawioną ostrością dźwięku silnika przy wysokich obrotach. Czas zmiany biegów został dodatkowo zwiększony, aby zapewnić wysoce responsywne i szybkie przełączanie biegów.

Tylny napęd Lamborghini oraz bardziej bezpośredni i stały stosunek przekładni stworzono z myślą o warunkach wyścigowych oraz bardziej intymnej relacji między kierowcą a samochodem oraz torem: kierowca w pełni odczuwa asfalt, mając informację zwrotną na temat zachowania auta w zasięgu ręki. Każdy aspekt wyścigowego dziedzictwa i technologii STO zwiększa jego zdolność do szybszego pokonywania zakrętów, maksymalizując przyczepność podczas wyjazdu: Huracán STO to potwierdzenie, że wyścigi wygrywa się w zakrętach, a nie na prostych.

Trzy nowe tryby jazdy ANIMA

Trzy nowe tryby jazdy exemplifikują wyścigowego ducha Huracán STO, koncentrując się na środowiskach jazdy o wysokich osiągach: STO, Trofeo i Pioggia. Domyślny tryb STO jest przeznaczony do jazdy po drogach i zabawy na krętych trasach. Każdy aspekt systemu dynamiki pojazdu Lamborghini Veicolo Dinamica Integrata (LDVI) jest zoptymalizowany do wszystkich warunków drogowych i połączony z nastawieniem zawieszenia na drogi. W pełni aktywne ESC można wyłączyć dla maksymalnej frajdy z jazdy, jednocześnie wspierając kierowcę.

W trybie Trofeo wszystkie systemy są zoptymalizowane do jazdy po suchej nawierzchni i najszybszych czasów okrążenia na torze. LDVI zapewnia maksymalne osiągi dzięki dedykowanemu wektorowaniu momentu obrotowego oraz strategiom kontroli trakcji dla sprinterskich startów, w trybie ESC ON, jak i dla pomiaru czasu okrążenia, w trybie ESC OFF. Nowy algorytm Monitorowania Temperatury Hamulców (BTM) pozwala kierowcy na stałe monitorowanie temperatury systemu hamulcowego oraz zarządzanie jego zużyciem w trakcie cyklu życia.

Tryb Pioggia (deszcz) optymalizuje kontrolę trakcji, wektorowanie momentu obrotowego, tylny napęd i ABS na mokrym asfalcie. Kontrola trakcji oraz system hamulcowy są skalibrowane, aby zminimalizować utratę przyczepności oraz obcinanie momentu obrotowego, a system LDVI stosuje precyzyjne szacunki, aby dostarczać tylko tyle momentu obrotowego, ile potrzebne w mokrych warunkach. Wektorowanie momentu obrotowego odzwierciedla warunki niskiej przyczepności i zapewnia lepsze pokonywanie zakrętów, podczas gdy zawieszenie jest skalibrowane w celu zmaksymalizowania przyczepności i poprawy transferu obciążenia.

Nowy system hamulcowy CCM-R

DNA motorsportowe Huracán STO jest równie widoczne w jego systemie hamulcowym. Dzięki hamulcom Brembo CCM-R, korzystającym z wiedzy o materiałach z zastosowań F1, aby dostarczyć doskonałą trwałość, tarcze CCM-R oferują czterokrotnie wyższą przewodność cieplną niż tradycyjne CCB. Odporność na stres wzrasta o 60%, a maksymalna moc hamulca poprawia się o 25% oraz spowolnienie o 7%. Skutkuje to solidną konsystencją hamowania w każdych warunkach jazdy: hamowanie wydaje się sportowe, może być idealnie modulowane, co optymalizuje jego wykorzystanie na torze.

Wnętrze Huracán STO – zaprojektowane z myślą o celu

Wnętrze Lamborghini Huracán STO odzwierciedla lekką osobowość zewnętrzną: szerokie zastosowanie włókna węglowego w całym kokpicie, w tym sportowe fotele w pełni z włókna węglowego; wnętrze Alcantara z Carbonskin Lamborghini; dywaniki usunięte i zastąpione matami podłogowymi z włókna węglowego; a w pełni włókno węglowe lekkie panele drzwi z zatrzaskiem jako otwieraczem. Tylna łuk z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa oraz nowo zaprojektowany przód bagażnika do przechowywania kasku podkreślają wyścigowe DNA Huracán STO. Tylna łuk, opracowany we współpracy z naszym Partnerem Technicznym Akrapovi, wykonany jest z wysokiej jakości stopów tytanu. Jest o 40% lżejsza niż konwencjonalne tylne łuki ze stali nierdzewnej.

Nowa grafika Interfejsu Człowiek-Maszyna (HMI) dostępna jest na ekranie dotykowym Huracán, który zarządza funkcjami samochodu, w tym wskaźnikiem trybu jazdy, systemem LDVI, ciśnieniem opon i temperaturami hamulców. W pełni połączony system telemetryczny pozwala pilotom, którzy jeżdżą swoim Huracán STO na torach, monitorować i rejestrować swoje osiągi oraz analizować dane za pomocą aplikacji Lamborghini UNICA.

Właściciele Huracán STO mogą w pełni spersonalizować zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną część swojego wyścigowego auta na ulicy za pośrednictwem bogatego programu personalizacji Ad Personam, z nieograniczoną liczbą kombinacji kolorów i materiałów, a także oklein wyścigowych. Koncepcja spersonalizowanej grafiki jest wpisana w projekt Huracán STO, tak jak samochody wyścigowe Huracán Super Trofeo stają w swoich unikalnych kolorach i wzorach na linii startowej. Startowa grafika w kolorach Blu Laufey i Arancio California doskonale odzwierciedla młody i sportowy wyścigowy duch Huracán STO.

Cena i dostawa na rynek Lamborghini Huracán STO

5.2L V10 7AT (640 KM)

ParametrWartość
CylindryV10
Pojemność5204 Cm3
Moc470.7 Kw @ 8000 Rpm
640 Hp @ 8000 Rpm
631 Bhp @ 8000 Rpm
Moment obrotowy417 Lb-Ft @ 6500 Rpm
565 Nm @ 6500 Rpm
Układ paliwowyIds+Mpi Dual Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika21.1 Galony (79.9 L)
Prędkość maksymalna193 Mph (311 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-Automatyczna Speed Ldf Dual Clutch
Długość179.1 In (4549 Mm)
Szerokość76.6 In (1946 Mm)
Wysokość48 In (1219 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)66.5/64.8 In (1
Rozstaw osi103.1 In (2619 Mm)
Pojemność bagażnika1.3 Cuft (37 L)
Masa własna2952 Lbs (1339 Kg)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.