Po niemal dekadzie nieobecności w segmencie luksusowych kabrioletów, Lexus postanowił odzyskać utracone pole dzięki modelowi LC 500 Convertible, który zaprezentował na Los Angeles Auto Show w 2019 roku, jako model na rok 2021.
Lexus próbował konkurować w różnych obszarach rynku premium, a oprócz SUV-ów i luksusowych sedanów, starał się również zdobyć część rynku kabrioletów. W efekcie, w 1991 roku wprowadził model SC 430, który produkowano aż do 2010 roku w dwóch generacjach. Jednak w 2010 roku zaprzestano produkcji, ponieważ sprzedaż nie była zbyt znacząca.
Co więcej, światowy kryzys finansowy dotknął producenta samochodów, który musiał porzucić trudne do sprzedaży modele. Jednak w 2019 roku Lexus powrócił z modelem LC 500 Convertible, który próbował rywalizować z kabrioletami BMW serii 8 oraz Mercedes-Benz klasy S. Nowy model oferował konkurencyjną i luksusową alternatywę dla tych pojazdów.
Kabriolet LC 500 w większości zachował elementy designu swojego coupe. W efekcie, przednia część posiadała ten sam charakterystyczny grill oraz organiczne, opadające reflektory. Z profilu, LC 500 Convertible ujawniał grube słupki A przedniej szyby oraz nieco podniesioną linię dachu za kabiną.
Na tylnych błotnikach, na dolnej stronie, producent dodał wloty powietrza, które kierowały przepływ powietrza wokół tylnych kół i redukowały turbulencje. Na końcu, z tyłu, lampy LED naśladują design reflektorów w postaci trzech kolców. Pod zderzakiem, dwa prostokątne końcówki wydechu ozdabiały dolną część przed rzeczywistymi rurami wydechowymi.
Wnętrze, Lexus starał się stworzyć luksusową kabinę, odpowiednią dla dwóch dorosłych osób. Mimo że samochód posiadał dwa miejsca z tyłu, nie było tam miejsca na nogi dla osoby siedzącej. Przednie sportowe fotele oferowane były w standardzie, a także dostępny był specjalny pakiet z luksusowymi sportowymi fotelami, które oferowały skórę anilinową i wysoko podparte boki dla komfortu i wsparcia bocznego podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Na konsoli centralnej, producent umieścił przyciski i touchpad dla systemu infotaiment oraz, pod unoszącą się osłoną, przyciski do obsługi materiałowego dachu.
W przeciwieństwie do swojego poprzednika, LC 500 Convertible miał czterowarstwowy materiałowy dach, który można było otworzyć lub zamknąć przy prędkościach do 48 km/h (30 mph) w około 20 sekund. Zespół wskaźników zawierał cyfrowy wyświetlacz prędkościomierza w obrębie obrotomierza. Na osłonie przeciwsłonecznej Lexus umieścił kontrolki do programów jazdy oraz ustawień kontroli trakcji. Co do bagażnika, Lexus LC 500 nie był zbyt hojnym, oferując jedynie 149 litrów (5,3 stopy sześciennej) przestrzeni.
Pod maską, Lexus zainstalował swój silnik benzynowy V8 o pojemności 5,0 litrów. Był on sparowany z dziesięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na tylne koła za pomocą dyferencjału o ograniczonym poślizgu.
Z naciskiem na zapewnienie tak samo dynamicznych i luksusowych osiągów, za które znany jest flagowy model LC 500 coupe, w 2019 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Los Angeles zadebiutował globalnie Lexus LC 500 Convertible. Rozszerzając aspiracyjną linię dwóch drzwi LC, LC 500 Convertible oferuje dodatkowy sposób na pobudzenie zmysłów – z opuszczonym dachem. Zewnętrzna część nowego LC Convertible stylowo łączy unikalną sylwetkę coupe z charakterem kabrioletu, osiągając doskonały profil zarówno przy otwartym, jak i zamkniętym dachu.
Zaprojektowane z góry na dół
Lexus LC 500 Convertible odzwierciedla cechy prowadzenia coupe „Jeszcze ostrzejsze, bardziej wyrafinowane”, z niskim środkiem ciężkości, optymalnym rozkładem masy oraz nastawieniem na osiągi dzięki imponującej sztywności strukturalnej. Inżynierowie Lexusa polegali na analizie inżynierii wspomaganej komputerowo (CAE) oraz ocenie w rzeczywistych warunkach, aby dopasować właściwości jezdne do modelu coupe, a rozległe badania i rozwój przyniosły imponujące rezultaty.
Inżynierowie dążyli do zachowania podobnej dynamiki prowadzenia jak w LC 500 coupe, jednocześnie poprawiając sztywność podwozia poprzez dodanie i przemieszczenie różnych podpór strukturalnych. Zawieszenie LC Convertible zostało dostosowane specjalnie w celu uzupełnienia subtelnych zmian masy między dwoma platformami, ponieważ zmniejszenie masy niesprężynowej w przednim zawieszeniu poprawia ogólną charakterystykę pracy. Z tyłu inżynierowie byli w stanie dodatkowo zwiększyć sztywność strukturalną, przekształcając i przestawiając wieżę podpory tylnego zawieszenia. Zredukowano wagę w tylnej części pojazdu, stosując lekką, odlewaną z aluminium podporę zawieszenia, a do zwiększenia komfortu jazdy zastosowano tłumik wydajności.
Kierowcy LC Convertible z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła mogą oczekiwać podobnych, zapierających dech w piersiach, osiągów co w coupe, dzięki potężnej kombinacji napędowej składającej się z silnika V8 o pojemności 5,0 litra i bezszwowej automatycznej skrzyni biegów Direct-Shift 10-biegowej. Silnik V8 z bezpośrednim wtryskiem o naturalnym zasilaniu ma moc 471 koni mechanicznych przy 7100 obrotach na minutę oraz 398 lb-ft momentu obrotowego przy 4800 obrotach na minutę.
Miękki dach, twardy charakter
Miękki dach LC Convertible posiada innowacyjny mechanizm składania, który obejmuje pokrywę bagażnika, gdy dach jest schowany. Projekt pozwolił inżynierom skoncentrować się na podkreśleniu smukłych linii kabrioletu bez znaczącego wpływu na przestrzeń bagażnika i kabiny, co mogłoby wynikać z cięższego, masywniejszego twardego dachu. Krzywizny coupe są dodatkowo podkreślone przez sylwetkę kabrioletu dzięki kilku kluczowym zmianom. Z tyłu bagażnik zyskuje na wyrazistości dzięki „uniesionemu” projektowi, który nieco zwiększa jego profil, podczas gdy powierzchnia spojlera jest szeroka na boki, aby podkreślić niską, szeroką postawę pojazdu. Środkowe światło hamowania jest teraz zintegrowane z klapą bagażnika, w przeciwieństwie do coupe, gdzie znajduje się na górnej części tylnej szyby.
Czterowarstwowy miękki dach został zaprojektowany w taki sposób, aby zachować płynność linii dachu coupe, przy czym wspierająca rama nie jest widoczna przez tkaninę. Sam materiał dachu został starannie wybrany i wyprodukowany, aby zapewnić optymalne napięcie, zminimalizować zagniecenia oraz poprawić izolację akustyczną. Dach może być otwierany lub zamykany przy prędkościach do 50 km/h, a animowany wyświetlacz na panelu instrumentów pokazuje postęp działania. Jednym z najbardziej imponujących aspektów jest czas potrzebny na jego otwarcie: około 15 sekund na otwarcie i około 16 sekund na zamknięcie.
Dach oferowany jest w dwóch kolorach: czarnym i beżowym. Opcje kolorów nadwozia kabrioletu obejmują Ultra White, Smoky Granite Mica, Liquid Platinum, Atomic Silver, Obsidian, Caviar, Infrared, Cadmium Orange, Flare Yellow i Nightfall Mica. W zależności od wybranego koloru nadwozia dostępne są trzy kolory wnętrza: Czarny, Circuit Red oraz Toasted Caramel.
Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Los Angeles w 2019 roku zaprezentowano Lexus LC 500 Convertible Inspiration Series. Ta specjalna edycja jest ograniczona do zaledwie 100 sztuk i będzie oferowana w kolorze Structural Blue z białym wnętrzem z pół-anilinowej skóry, unikalnym niebieskim dachem, szarymi ozdobami reflektorów, ozdobami wlotów powietrza po bokach oraz ozdobami lamp tylnych. Standardowo dostępne są 21-calowe koła w kolorze chrom/złoty.
Dach w dół, przez cały rok
Z nowym LC Convertible, nawet jeśli pogoda się ochładza, to nie oznacza, że dach musi być zamknięty. W rzeczywistości system HVAC jest zaprojektowany tak, aby automatycznie dostosowywać temperaturę, niezależnie od tego, czy dach jest podniesiony, czy opuszczony, a jeśli dach jest w dół, grzejniki na szyi mają za zadanie utrzymać górną część ciała w cieple. Lexus Climate Concierge z ogrzewaniem górnej części ciała automatycznie zarządza klimatyzacją, ogrzewaniem siedzeń, grzejnikami na szyję i podgrzewaczem kierownicy, aby zapewnić optymalną temperaturę w kabinie, nawet jeśli warunki na zewnątrz nie są idealne. System HVAC został również zoptymalizowany aby kierować ciepłym lub zimnym powietrzem do tyłu rąk kierowcy, gdy trzyma kierownicę.
Inżynierowie zadbali również o to, aby doświadczenie prowadzenia było idealne dla wszystkich pasażerów. Kabina została zaprojektowana w taki sposób, aby zmniejszyć hałas wiatru dzięki unikalnemu kształtowi linii okiennej i tylnej listwy, aby powietrze nie wnikało do środka. Przezroczysty wiatrochron z poliwęglanu pomaga ograniczyć niepożądane powietrze przedostające się do kabiny podczas jazdy po mieście i autostradzie, dzięki czemu pasażerowie mogą wygodnie rozmawiać z opuszczonym dachem. Istnieje również dostępna siatka wiatrowa, która dodatkowo zmniejsza szum wiatru przy wyższych prędkościach. Aktywna kontrola hałasu (ANC) łączy techniki izolacji dźwięku i pochłaniania, aby pomóc stłumić niepożądane hałasy przedostające się do kabiny.
Podczas gdy podejmowane są wysiłki, aby zablokować niektóre dźwięki, potężny ryk silnika V8 w rodzinie LC to dźwięk, który warto docenić. Aby wydobyć gardłowy dźwięk silnika, gdy dach jest opuszczony, impulsy powietrza do silnika są naturalnie przenoszone przez przeponę do rury dźwiękowej, która przesyła dźwięki, a nie powietrze samo w sobie, do kabiny, aby wzmocnić ryk V8 (podobnie jak system stosowany w Lexusie LFA). Nie ma tutaj generaatora dźwięku! Aby jeszcze bardziej wzmocnić agresywny ton wydechu silnika i zwiększyć osiągi, zawór sterowany komputerowo równoważy cienką linię między optymalizowaniem ciśnienia w układzie wydechowym a tonem i głośnością wydechu przy wyższych obrotach silnika.
Imponująca technologia na pierwszym miejscu
Podobnie jak jego coupe, Lexus LC 500 Convertible będzie wyposażony w imponujący 10,3-calowy wyświetlacz multimedialny o wysokiej rozdzielczości z podziałem ekranu, który zapewnia natychmiastowy, równoczesny dostęp do sterowania audio lub klimatyzacją oraz różnych systemów, w tym aktywowanego głosowo systemu nawigacji.
W 2021 roku LC Convertible będzie wyposażony w Android Auto, co pozwala na płynne wyświetlanie interfejsu Twojego urządzenia na wyświetlaczu multimedialnym pojazdu. Odtwarzaj swoją muzykę za pośrednictwem ulubionych aplikacji, takich jak Spotify® i Pandora®, wysyłaj wiadomości przez różnorodne popularne aplikacje, takie jak WhatsApp®, nawiguj z Google Maps™ i żądaj informacji – wszystko za pomocą samego głosu – przez Google Assistant™. Dla większej wygody Android Auto może również dostarczać spersonalizowane informacje w oparciu o Twój kalendarz, aktywność użytkowania i nawyki.
Dzięki integracji z Apple CarPlay® możesz uzyskać dostęp do znanego interfejsu ze swojego iPhone’a za pośrednictwem wyświetlacza multimedialnego pojazdu. Wystarczy podłączyć iPhone’a, aby uzyskać wskazówki, wykonać połączenia, wysyłać i odbierać wiadomości za pomocą Siri® oraz uzyskać dostęp do aplikacji, takich jak Spotify™, Audible® i podcasty Apple®.
Weź wszystkie udogodnienia Amazon Alexa w drogę z aplikacją Lexus+Alexa. Używając tylko swojego głosu, możesz łatwo uzyskać dostęp do tysięcy tych samych funkcji, które masz z Alexą w domu. Słuchaj audiobooków, strumieniuj Amazon Music, twórz listy, sprawdzaj prognozy pogody, uzyskuj informacje prasowe i wiele więcej. Możesz także używać jej do sterowania kompatybilnymi urządzeniami inteligentnego domu, takimi jak oświetlenie, termostat i systemy bezpieczeństwa. Dodatkowe udogodnienie w pojeździe, Alexa synchronizuje się także z systemem nawigacyjnym, aby dostarczać rekomendacje w drodze.
Usługa Lexus Enform Remote pozwala zablokować i odblokować drzwi, uruchomić silnik oraz klimatyzację, sprawdzić poziom paliwa i wiele więcej, za pośrednictwem smartfona, smartwatcha lub urządzeń wspierających Google Assistant lub Amazon Alexa. I jest dostępna przez pierwszy rok użytkowania.
Lexus Enform Destination Assist, roczna próba, jest również w zestawie i działa jako osobisty concierge w pojeździe, dostarczając wskazówki i miejsca docelowe od żywego agenta. W zestawie zawarta jest również aplikacja Lexus Enform App Suite 2.0, która oferuje dostęp do ulubionych aplikacji mobilnych za pośrednictwem wyświetlacza konsoli centralnej pojazdu, w tym zgodność z Amazon Alexa, NPR One, iHeartRadio®, Slacker® i Yelp®.
Bezpieczeństwo pozostaje głównym priorytetem
Nowy LC Convertible 2021 będzie standardowo wyposażony w Lexus Safety System+ (LSS+). Obejmuje to system zapobiegania kolizjom z wykrywaniem pieszych, alert o opuszczeniu pasa ruchu z utrzymywaniem pasa, dynamiczny tempomat radarowy w każdym tempie oraz inteligentne światła drogowe. Podobnie jak w LC 500 coupe, standardowo dostępny jest system monitorowania martwego pola z powiadomieniem o ruchu poprzecznym z tyłu.
Istnieją jednak istotne funkcje bezpieczeństwa specyficzne dla kabrioletów, takie jak aktywne słupki zabezpieczające, które są zaprojektowane do wysunięcia się w górę w momencie wykrycia przewrócenia. Gdy nie są wysunięte, te słupki zabezpieczające są ukryte, aby zachować doskonałą sylwetkę kabrioletu, gdy dach jest opuszczony.