2021 Maserati MC20

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Maserati MC20 to pierwszy supersamochód wyprodukowany przez włoską markę po 16 latach, stworzony nie tylko z myślą o zachwyceniu, ale także o przyciągnięciu większej liczby nabywców dla zmagającej się z problemami marki.

Maserati miało projektantów i inżynierów zdolnych do stworzenia supersamochodu, ale przez długi czas nie mogło tego zrobić z powodu macierzystej firmy, Ferrari. Wolna sprzedaż i niepewna przyszłość przekonały producenta koni w galopie do zezwolenia na budowę. Tak powstał model MC20, zaprezentowany we wrześniu 2020 roku.

Po dwóch tysiącach roboczogodzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym Dallara oraz ponad tysiącu godzin na symulacjach komputerowych, efektem była opływowa, aerodynamiczna konstrukcja z silnikiem umieszczonym centralnie. Biała część nadwozia została zaprojektowana przez projektantów, podczas gdy czarne i ciemne akcenty nałożone zostały przez inżynierów. Poza grillem z przodu, który przypominał inne produkty Maserati, nie było nic, co mogłoby kojarzyć się z innymi modelami tej marki.

Wnętrze samochodu wyposażono w cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej oraz dodatkowy do systemu infotainment. Fotele kubełkowe starannie wykończono Alcantarą i skórą. Sterowanie 8-biegową automatyczną skrzynią biegów umieszczono na konsoli centralnej.

Silnik był podwójnie doładowanym V6 o pojemności 3,0 litra, oferującym moc 621 KM, co odpowiadało poprzedniemu supersamochodowi Maserati MC12, który był projektowany z myślą o torach wyścigowych. 8-biegowa, podwójna skrzynia biegów była taka sama jak w Ferrari Portofino M.

 Maserati zaprezentowało model MC20, arcydzieło inżynierii i stylizacji, które otwiera nową erę dla marki Trident. Z MC20 Maserati powraca na scenę, na której zawsze odgrywało główną rolę, czyli świat supersamochodów, które łączą luksus z wydajnością, zachowując przy tym unikalny styl Maserati. MC20 to Maserati o oszałamiającej efektywności aerodynamicznej. Jego doskonały wygląd skrywa bezkompromisową, sportową duszę, z nowym silnikiem V6 Nettuno o mocy 630 koni mechanicznych, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 2,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 325 km/h. Silnik ten, w 100% stworzony przez Maserati, korzysta z technologii MTC (Maserati Twin Combustion), innowacyjnego systemu spalania opracowanego przez markę, który rozwinął się z technologii komory wstępnej stosowanej w napędach Formuły 1. Całość została zaprojektowana, przemyślana i zbudowana całkowicie wewnętrznie.

MC20 to Maserati zaprojektowane, aby zdumiewać; jest to Maserati, które potrafi błyskawicznie pokonywać tor, ale także doskonale sprawuje się na drodze, oferując doskonałą prowadzenie, komfort i bezpieczeństwo, w wnętrzu, gdzie efektywność łączy się z luksusem i ekskluzywnością, które są integralną częścią wszystkich modeli marki.

Maserati MC20 zostało zaprojektowane w Modenie i będzie produkowane w miejscu, w którym modele marki powstają od 80 lat. Na Viale Ciro Menotti stworzono nową linię produkcyjną, w obszarze, gdzie wcześniej montowano samochody GranTurismo i GranCabrio, a wszystko to uzupełniono zupełnie nowym zakładem malarskim. Projekt rozpoczął się w styczniu 2019 roku.

Najlepszy w swojej klasie: stosunek wagi do mocy

MC20 jest szczególnie lekki, waży poniżej 1.500 kg, a dzięki mocy 630 KM osiąga najlepszy stosunek wagi do mocy w swojej klasie, wynoszący 2,33 kg/KM. Ten niski ciężar osiągnięto bez poświęcania czegokolwiek na rzecz komfortu. MC20 ma wszystkie cechy, które muszą mieć współczesne samochody tego typu, aby zaspokoić wymagania sportowych, a jednocześnie wyrafinowanych klientów, którzy szukają nie tylko wydajności, ale także komfortu i luksusu. Z tego powodu przywiązano dużą wagę do doboru materiałów. Całe podwozie wykonano z włókna węglowego i kompozytów, co przynosi korzyści w postaci mniejszej wagi, szybszych czasów formowania narzędzi oraz większej swobody stylistycznej w projektowaniu form. Włókno węglowe umożliwia stworzenie kształtów niemożliwych do uzyskania w przypadku metalu formowanego pod ciśnieniem. Drzwi motylkowe to bardzo wyraźny przykład.

Wyrafinowana aerodynamika

Ponad dwa tysiące roboczogodzin spędzono w tunelu aerodynamicznym Dallara oraz przeprowadzono ponad tysiąc symulacji CFD (Computational Fluid Dynamics), co pozwoliło na stworzenie samochodu o wyrafinowanej aerodynamice, który jest również prawdziwym dziełem sztuki.

Elegancki i sportowy, efektywny i lekki. Niezaprzeczalny.

Koncepcyjnie, aerodynamika Maserati MC20 dzieli samochód na dwie części: górną, gdzie dominują aspekty stylistyczne, oraz dolną, bardziej techniczną, odpowiednio w kolorze czarnym i włókna węglowego. W górnej części auta formy odpowiadają przede wszystkim na priorytety estetyczne, a cechy aerodynamiczne są zintegrowane w liniach zaprojektowanych przez projektantów, aby osiągnąć wysoką wydajność, nie zakłócając eleganckiego, smukłego nadwozia.

Wloty powietrza na masce oraz te po bokach, które dostarczają powietrze do silnika i chłodzą intercooler, są zatem „naturalnymi” elementami, praktycznie niewidocznymi z niektórych kątów.

Co więcej, nie ma wyraźnych elementów aerodynamicznych: tylko dyskretny tylny spoiler, który podkreśla unoszenie powietrza generowanego przez dno i zwiększa siłę docisku, nie wpływając negatywnie na piękno samochodu.

Z drugiej strony w dolnej części MC20 kontrolę przejmuje komponent techniczny.

Przednie kanały powietrzne zostały zoptymalizowane w celu zapewnienia wydajnej dystrybucji powietrza na chłodnice oraz na dno i górną część samochodu.

Szczególną uwagę poświęcono również prawidłowemu zarządzaniu przepływem ciepła.

Dno jest całkowicie zamknięte i było przedmiotem skomplikowanych analiz projektowych w celu maksymalizacji wydajności aerodynamicznej samochodu.

Przednia część zawiera skomplikowany system generacji wirów, wzmocniony charakterystycznym kształtem garbu na dnie, który stopniowo unosi się w centralnej części, w obszarze na poziomie kół, aby zwiększyć przepływ powietrza do tych urządzeń, zanim wróci do podwozia.

Kanał wentylacyjny w obszarze za przednim kołem zaczyna się w pobliżu punktu, gdzie garb osiąga największy rozmiar, a następnie biegnie wzdłuż boku, generując znaczny ładunek pionowy wzdłuż przedniej osi dzięki wypchnięciu powietrza wydobywającego się z dołu i nadkola.

Włączenie tej cechy wywodzącej się z wyścigów wymagało specjalnej formy dla monokoku z włókna węglowego, nadkola i drzwi, podobnie jak miało to miejsce w przypadku MC12.

Kanały powietrzne w progach drzwi, umieszczone bezpośrednio przed tylnymi kołami w strefie z naturalnym nadciśnieniem, umożliwiają niezbędny przepływ powietrza przez komorę silnika, nie wpływając na opór.

Na koniec, tylna część podwozia samochodu zawiera duży dyfuzor, z kanałami o różnych głębokościach i zoptymalizowanymi płytkami pionowymi, które wykorzystują różnice ciśnień między różnymi sekcjami do generowania wirów i ożywiania przepływu powietrza.

Dzięki niemal obsesyjnej dbałości o rozwój wszystkich tych cech i nieustannej ciężkiej pracy nad integracją czynników technicznych z wymaganiami estetycznymi, MC20 generuje wysoki ładunek aerodynamiczny przy doskonałym oporze, co pozwala mu osiągać prędkości maksymalne przekraczające 325 km/h i nadal trzymać się drogi w każdych warunkach użytkowania.

Wydajność

Prędkość maksymalna przekracza 325 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 2,9 sekundy oraz od 0 do 200 km/h mniej niż 8,8 sekundy.

Monokok dla trzech

Monokok, wykonany z materiałów kompozytowych, to koncentrat technologii i wydajności. Projekt monokoku z włókna węglowego został zrealizowany dzięki współpracy Maserati z Dallarą, obydwie firmy są liderami w projektowaniu i budowie samochodów wyścigowych.

Monokok został opracowany od samego początku dla wszystkich trzech typów samochodów, które mają być produkowane w nadchodzących latach: coupé, kabriolet i przyszła wersja elektryczna. Architektura i geometria monokoku są identyczne dla wszystkich trzech wersji, ale różnią się rozkładem włókien węglowych i warstw, aby zapewnić monokompozyty o różnych cechach strukturalnych dla trzech typów samochodów: nacisk dla coupé będzie na niską wagę i wydajność; kabriolet wymaga większej sztywności skrętnej z powodu braku dachu; a wersja elektryczna będzie miała większą ogólną wytrzymałość i zwiększoną ochronę obszaru akumulatora. W związku z tym jeden projekt obejmuje trzy wersje, wprowadzając tylko zmiany w rodzaju, ilości i rozmieszczeniu włókien węglowych.

Zawieszenie

Bardzo zwarte przednie zawieszenie ma podwójne wahacze z półwirtualnym układem kierowniczym, dwa dolne łączniki i jeden górny łącznik. Ten sam półwirtualny układ jest stosowany w zawieszeniu tylnym, co jest jednym z niewielu przypadków takiej aplikacji na dzisiejszym rynku.

Zastosowanie półwirtualnego zawieszenia pozwala na utrzymanie stałego kontaktu opon z podłożem podczas pokonywania zakrętów, co zapewnia wysokie przyspieszenia boczne i utrzymuje naturalne oraz instynktowne prowadzenie w każdej sytuacji i przy każdej prędkości.

Silnik

Silnik turbo o pojemności 3,0 litra, 90° V6 o mocy 630 KM, znany jako „Nettuno”, jest absolutnie nowy i chroniony międzynarodowym patentem, ponieważ przenosi do samochodu drogowego technologię, która wcześniej występowała tylko w Formule 1. Jest to silnik w 100% wyprodukowany w Modenie i obecnie najwyżej oceniany 6-cylindrowy silnik w produkcji. Został zaprojektowany przez specjalistów od silników z działu technicznego Maserati, z ciągłym wsparciem Modena Innovation Lab, i zawiera najnowocześniejszą technologię, jaką można znaleźć w silnikach samochodów drogowych na dzisiejszym rynku.

Istnieją trzy główne komponenty:

Komora wstępna: komora spalania umieszczona pomiędzy centralną świecą zapłonową a konwencjonalną komorą spalania, z którą jest połączona za pomocą serii specjalnie ukształtowanych otworów.
Lateralna świeca zapłonowa: standardowa świeca zapłonowa, która zapewnia wsparcie w celu zapewnienia płynnego spalania silnika w warunkach roboczych, gdy użycie komory wstępnej nie jest konieczne.
System podwójnego wtrysku (pośredniego i bezpośredniego): połączony z ciśnieniem podawania paliwa wynoszącym 350 bar, redukuje hałas przy niskich obrotach, zmniejsza emisje i oszczędza paliwo.
Nowy silnik Nettuno ma podwójną komorę spalania dla każdego cylindra. Design ten obejmuje komorę wstępną, w której zainstalowana jest główna świeca zapłonowa. Mieszanka powietrza i paliwa jest wtłaczana do komory wstępnej podczas skoku tłoka kompresji. W pobliżu górnego martwego punktu główna świeca zapłonowa zapala mieszankę w komorze wstępnej, co wywołuje spalanie pilota, a następnie propaguje się (przez specjalne otwory) do konwencjonalnej komory spalania. Proces ten generuje spalanie z wieloma frontami płomienia, charakteryzującymi się wysoką turbulencją, a tym samym większą efektywnością; to poprawia ogólną wydajność silnika i zwiększa moc wyjściową bez kary dla specyficznego zużycia paliwa.

Nowy silnik Nettuno generuje moc 210 KM/litr. Czyni go to obecnie najlepszym w swojej klasie silnikiem 6-cylindrowym pod względem specyficznej mocy.

Skrzynia biegów

Automatyczna skrzynia biegów to 8-biegowy układ z mokrym sprzęgłem Dual Clutch, który ma 6 biegów do przodu i 2 biegi nadbiegu, aby zapewnić zgodność z przepisami dotyczącymi emisji.

Wirtualny rozwój samochodu

97% rozwoju samochodu odbyło się w trybie wirtualnym, korzystając z systemu znanego jako Virtual Vehicle Dynamics Development, opracowanego przez samą Maserati i opartego na bardzo skomplikowanym modelu matematycznym zwanym Virtual Car, do którego wpisywanych jest każde wyobrażalne parametry (inżynierowie zapewniają, że uwzględnia on również to, co kierowca jadł na śniadanie).

Wirtualny rozwój skraca czasy dostawy i pozwala szybciej i taniej zidentyfikować optymalne rozwiązanie technologiczne. Na przykład można ocenić 3 różne rozwiązania amortyzatorów i w krótkim czasie wybrać najbardziej odpowiednie.

Oczywiście, ostateczne strojenie odbywa się na torze i na drogach górskich Apeninów nad Modeną, które od zawsze były poligonem doświadczalnym Maserati.

Nettuno: nowy silnik w 100% Maserati, który wykorzystuje technologię F1 w samochodzie drogowym

Nowy silnik to bijące serce supersamochodu MC20. Jednostka została zaprojektowana w zakładach Maserati w Modenie: w Maserati Innovation Lab na Via Emilia Ovest, warsztatach na Via Delle Nazioni (historycznej bazie Maserati Corse) i rozwinięta w Engine Hub, znajdującym się pod słynnym adresem Viale Ciro Menotti, gdzie będzie produkowana. Obecnie nowa linia produkcyjna i nowa lakiernia są modyfikowane, aby pomieścić oczekiwane Maserati MC20.

Nowy silnik to efekt technicznej rewolucji, chronionej międzynarodowymi patentami. Projekt zrodził się z pasji i zaangażowania zespołu wysoko wykwalifikowanych techników i inżynierów. Po dwudziestu latach Maserati z zapałem ponownie podjęło wyzwanie powrotu do swojej siedziby w Modenie z rozwojem i produkcją nowego, wysoko technologicznego, wysokowydajnego silnika.

Nowa jednostka napędowa ma architekturę V90°, o pojemności 3 litrów, 6 cylindrów z podwójnym turbodoładowaniem i posiada suchą miskę olejową (klasyczne rozwiązanie w supersamochodach). Generuje 630 KM przy 7500 obr./min oraz 730 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr./min, z specyficzną mocą 210 KM/litr.

Stosunek sprężania wynosi 11:1, skok tłoka to 82 mm, a średnica 88 mm.

Duszą silnika jest innowacyjny system spalania w komorze wstępnej z podwójnymi świecami zapłonowymi. Ta technologia wywodzi się z Formuły 1 i jest teraz dostępna po raz pierwszy w silniku przeznaczonym do dróg.

Silnik ma trzy główne cechy:

Komora wstępna: komora spalania znajduje się pomiędzy centralnym elektrodą a tradycyjną komorą spalania, połączona za pomocą serii specjalnie zaprojektowanych otworów.
Lateralna świeca zapłonowa: tradycyjna świeca zapłonowa działa jako wsparcie, aby zapewnić stałe spalanie, gdy silnik działa na poziomie, który nie wymaga włączenia komory wstępnej.
System podwójnego wtrysku – bezpośredniego i pośredniego: powiązany z ciśnieniem zasilania paliwa wynoszącym 350 bar, system ten redukuje hałas na niskich obrotach, obniża emisje i poprawia zużycie paliwa.
Jest to strategicznie ważne i wspierane przez Innovation Lab, które dzięki analizom wirtualnym pozwoliło znacząco skrócić czasy rozwoju i projektowania.

Nowy silnik „wyprodukowany w Modenie”, tradycyjny 90° V6, osiągnął niespotykaną wcześniej moc i moment obrotowy i zostanie po raz pierwszy zastosowany w supersamochodzie MC20. MC20 zaprowadzi Maserati z powrotem do świata wyścigów.

MC20: cechy technologiczne

Kontrolki siedzenia kierowcy Maserati MC20 są esencjonalne, funkcjonalne i racjonalne. Cała uwaga skupia się na kierowcy i jego pragnieniu uzyskania optymalnych osiągów. Wszystko zostało zaprojektowane, aby pomóc mu maksymalnie wykorzystać swoje Maserati, nie rozpraszając go. Kształty są proste, z bardzo niewieloma ostrymi krawędziami. Wybrane materiały są czarne, a tapicerka ciemna, aby zapobiec odbiciom na szybie. Wszystko jest ułożone tak, jak w kokpicie samochodu wyścigowego, z funkcjonalnością i widocznością na pierwszym miejscu.

Centralny tunel pokryty jest włóknem węglowym i zawiera tylko te przełączniki, które są absolutnie niezbędne, aby utrzymać koncentrację na doświadczeniu jazdy i wspierać podejście eleganckiego minimalizmu, w którym stylizowano wnętrze MC20.

Najbardziej luksusowym elementem jest selektor trybu jazdy: w centralnym punkcie, to charakterystyczna cecha, która informuje kierowcę i pasażerów, że znajdują się na pokładzie Maserati.

Inspirowany luksusowym zegarkiem, selektor trybu jazdy jest mechaniczny i precyzyjny, wykonany z materiałów wysokiej jakości, wykwintnych materiałów z typowo Maserati ciemnoniebieskim akcentem. Przywołuje luksus, który obejmuje każdego, kto wsiada do samochodu marki Trident. Stylizacja selektora trybu jazdy w formie luksusowego zegarka była symboliczną decyzją, ponieważ MC20 nie ma charakterystycznego zegara analogowego Maserati na zestawie wskaźników.

Sportowa kierownica

Kierownica została opracowana i zaprojektowana przy współpracy z Andreą Bertolinim, kierowcą testowym Maserati Corse i byłym mistrzem świata w MC12. Wybrano grubą kierownicę, aby maksymalnie zwiększyć ergonomię i sportowe „odczucie”. Zainstalowano tylko niezbędne przyciski i przełączniki, w tym przyciski uruchamiania i kontroli startu. MC20 jest pierwszym nowym pokoleniem Maserati, które ma przycisk zapłonu na kierownicy, co jest kolejnym symbolem sportowego charakteru tego samochodu. Start i kontrola startu są zintegrowane w centralnym obszarze kierownicy. Kierownica pokryta jest czarną skórą z wstawkami z włókna węglowego. Dostępna jest również w Alcantarze® dla tych, którzy wolą bardziej wyścigowy klimat.

Tryby jazdy

Maserati MC20 ma pięć trybów jazdy, wybieranych za pomocą selektora w centrum tunelu: WET, GT, SPORT i CORSA. Każdy z nich ma swój własny kolor: WET – zielony; GT – niebieski; SPORT – czerwony; CORSA – żółty; ESC OFF – pomarańczowy.

Tryby jazdy wybiera się, obracając selektor przez kilka sekund. Na przykład, samochód startuje w domyślnym trybie GT. Wystarczy ruch w kierunku wymaganego trybu, aby przełączyć się z GT na SPORT (w prawo) lub WET (w lewo). Lub kierowca może przytrzymać selektor przez 2 sekundy, aby wybrać tryb CORSA. Przytrzymanie go przez 5 sekund przełącza na tryb ESC Off. Dłuższy czas ma na celu zapewnienie, że kierowca wybrał ten tryb celowo, a nie przez pomyłkę.

Cztery tryby różnią się następująco:

GT Mode (domyślny tryb jazdy)

Tryb GT to domyślny tryb jazdy, aktywny przy uruchamianiu samochodu. Idealny do codziennej jazdy, zapewnia maksymalną łatwość obsługi i komfort.

Zwiększenie mocy: normalne
Wrażliwość pedału: normalny opór
Zawory wydechowe aktywne: otwierane tylko powyżej 5 000 obr./min
Ustawienie zmiany biegów: powolne i płynne
Zawieszenie: miękkie
Kontrola trakcji: normalna
WET Mode

Tryb WET oferuje najwyższy poziom kontroli na mokrej lub wilgotnej nawierzchni, aby zapobiec poślizgom podczas przyspieszania lub pokonywania zakrętów.

Zwiększenie mocy: ograniczone
Wrażliwość pedału: normalny opór
Zawory wydechowe aktywne: otwierane tylko powyżej 5 000 obr./min
Ustawienie zmiany biegów: powolne i płynne
Zawieszenie: miękkie
Kontrola trakcji: wszystkie systemy aktywne
SPORT Mode

Tryb SPORT oferuje najlepsze osiągi w warunkach dużego przyczepności i jest idealny do używania na torze.

Zwiększenie mocy: normalne
Wrażliwość pedału: niski opór, wysoką wrażliwość
Zawory wydechowe aktywne: otwierane przy 3 500 obr./min
Ustawienie zmiany biegów: szybkie i bezpośrednie
Zawieszenie: sztywne
Kontrola trakcji: sportowa
CORSA Mode

Tryb CORSA oferuje kierowcy najbardziej ekstremalne doświadczenie. Kontrola trakcji jest znacznie mniej aktywna, a kontrola stabilności działa, ale z bardzo wysokimi progami. Ten tryb zapewnia maksymalną przyjemność, ale także najbardziej wymagające prowadzenie.

Zwiększenie mocy: maksymalne (maksymalna moc dostępna naraz)
Wrażliwość pedału: niski opór, ekstremalnie wrażliwy i responsywny
Zawory wydechowe aktywne: zawsze otwarte
Ustawienie zmiany biegów: wyścigowe
Zawieszenia: wyścigowe
Kontrola trakcji: wyścigowa
W trybie CORSA kierowca może aktywować kontrolę startu za pomocą przycisku na kierownicy.

Tryb ESC OFF

W trybie ESC OFF wszystkie funkcje kontroli są dezaktywowane. Jest to podobne do trybu CORSA, ale z całkowicie dezaktywowaną kontrolą trakcji.

Regulowane zawieszenie

Przycisk w centrum selektora trybu jazdy umożliwia kierowcy regulację zawieszenia. Jest to przydatne w trybach SPORT lub CORSA, gdy zawieszenia są ekstremalnie sztywne. Naciśnięcie przycisku Zawieszenia sprawia, że zawieszenia stają się bardziej komfortowe i mniej sztywne. To szczególnie przydatne na nierównym terenie, ponieważ daje kierowcy sportowe, ale jednocześnie komfortowe doświadczenie jazdy.

Zawieszenie

MC20 ma system zawieszenia podwójne wahacze z aktywnymi amortyzatorami. Krótkie wahacze półwirtualne są stosowane zarówno w przedniej, jak i tylnej osi. Tego rodzaju zawieszenie zapewnia najlepsze osiągi w zakresie prowadzenia i komfortu jazdy.

Półwirtualny układ podwójnych wahaczy na przedniej osi gwarantuje najlepszą kontrolę nad kierownicą i najwyższy stopień precyzji kierowania, a także amortyzuje wibracje przesyłane z drogi do kierownicy, aby zapewnić lepszy komfort ogólny dla kierowcy.

Wszystkie komponenty są wykonane z aluminium odkuwanego w celu optymalizacji oszczędności wagi.

Variator wysokości pojazdu

Opcjonalnie dostępny jest system, który umożliwia podniesienie pojazdu przy niskich prędkościach, zwiększając prześwit podczas pokonywania przeszkód, takich jak progi zwalniające czy zbyt strome rampy. Kierowca może aktywować system, naciskając odpowiedni przycisk na kierownicy. Po aktywacji system hydrauliczny podnosi przednią oś o 50 mm. Kierowca może następnie dezaktywować system, ponownie naciskając przycisk. W tym momencie samochód wraca do standardowego prześwitu.

System działa do prędkości 40 km/h. Jeśli system podnoszenia jest aktywowany, a samochód przekracza 40 km/h, system dezaktywuje się automatycznie i samochód wraca do normalnej wysokości nad ziemią.

Cyfrowe lusterko wsteczne

Cyfrowe lusterko wsteczne ma atrakcyjny wygląd bez ramki. Obrazy są przesyłane przez kamerę wsteczną i znacząco zwiększają widoczność kierowcy, pomagając mu w wszystkich manewrach za kierownicą.

MC20: multimedia

MC20 jest wyposażone w nowoczesny system multimedialny MIA (Maserati Intelligent Assistant). Sercem MIA jest potężny system operacyjny Android Automotive, który oferuje zupełnie nowe, innowacyjne doświadczenia użytkownika, pozwalające na pełną personalizację według preferencji kierowcy. MIA ma dwa wyświetlacze wewnątrz samochodu, cyfrowy zestaw wskaźników i centralny wyświetlacz, które są podobne pod względem kształtu i rozmiaru. Ani zbyt duże, ani zbyt małe, są idealnie dopasowane do funkcjonalnego wnętrza Maserati MC20 i ułatwiają komfort jazdy, ponieważ kierowca nie musi zmieniać ostrości wzroku, przechodząc między ekranami. Dziesięciocalowy cyfrowy zestaw wskaźników jest całkowicie cyfrowy, z wyświetlaczem TFT (Thin Film Transistor). Centralny wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala ma rozdzielczość HD 1,920×720 i funkcje dotykowe typowe dla smartfonów. Ekran ma specjalną powłokę zapobiegającą odbiciom, aby zapewnić maksymalną widoczność nawet w pełnym słońcu. Efekt urządzeń wyłączonych to całkowita czerń, dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu optycznemu.

Maserati Connect

Maserati MC20 jest zawsze połączone dzięki nowemu programowi Maserati Connect. Utrzymywanie łączności Maserati MC20 umożliwia monitorowanie stanu zdrowia pojazdu, a Maserati Connect powiadomi kierowcę, gdy będzie potrzebny serwis, poprawiając doświadczenia związane z obsługą klienta.

Maserati Connect zwiększa także bezpieczeństwo i ochronę, oferując pomoc w sytuacjach awaryjnych oraz w przypadku kradzieży samochodu.

Dzięki aplikacji Maserati Connect kierowcy mogą zawsze pozostawać w kontakcie ze swoim Maserati MC20; możliwe jest to również z poziomu domu za pośrednictwem ich wirtualnych asystentów osobistych (Amazon Alexa i Google Assist). Dzięki systemowi multimedialnemu MIA (Maserati Intelligent Assistant) usługi łączone Maserati Connect dostarczają nowe doświadczenia dla kierowcy i pasażerów.

Dzięki zintegrowanemu systemowi nawigacji kierowca ma zawsze dostęp do najnowszych informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, a także stale aktualizowanych map. MIA umożliwia także aktywację usług Amazon Alexa lub hotspotu Wi-Fi wewnątrz Maserati.

Maserati MC20 będzie miało w zestawie usługę strumieniowania TIDAL Hifi, która oferuje najlepszą jakość dźwięku, w pełni wykorzystując potencjał systemu audio Sonus Faber.

System audio

MC20 jest standardowo wyposażone w 6-głośnikowy system audio Premium Unbranded, a opcjonalnie w 12-głośnikowy system audio Sonus Faber high-premium.

Podstawowy system audio składa się z 6 głośników:

2 tweeterów na panelach drzwiowych
2 średniozakresowych głośników na panelach drzwiowych
2 wooferów na panelach drzwiowych
MC20: design

Projekt Maserati MC20 został opracowany w Centro Stile Maserati w Turynie. Za nowym supersamochodem Trident kryje się historia marki, która ma zarówno elegancję, jak i zdolności wyścigowe w swoich genach.

Design Maserati to doskonała mieszanka elegancji, sportowości i osobowości.

Elegancja przejawia się w równowadze między wyglądem a funkcją, co MC20 wyraża na pierwszy rzut oka: ten supersamochód został elegancko zaprojektowany, aby osiągnąć oszałamiające osiągi. Bez stylistycznych nadmiarów, czystość jego kształtów przylega do ponadczasowego designu, typowego dla wszystkich modeli Maserati z różnych er. Elegancja oznacza także doskonałe proporcje, dlatego Maserati zawsze projektuje swoje samochody, zaczynając od profilu. Design to proces, który definiuje model i jest wyraźnie inspirowany włoskim artystycznym i kulturowym otoczeniem.

Sportowość to kolejna kluczowa cecha, również zakorzeniona w historii Maserati, a wyraża się ona przez statystyki osiągów MC20, które czynią go najszybszym Maserati na drodze. W Maserati sportowe osiągi to cecha tak stara, jak sama marka, napędzana miłością do wyzwań zakorzenionych w jej rodzimej Modenie. Aby to zapewnić, samochód został zaprojektowany w najprostszych terminach, wirtualnie dopasowany do mechaniki.

Osobowość to kluczowy element włoskiego designu, a w Maserati MC20 wywiera natychmiastowe wrażenie, gdyż ten samochód ma niepowtarzalne formy, które czynią go absolutnie wyjątkowym. MC20 jest prawdziwym dzieckiem włoskiego designu motoryzacyjnego, nierozerwalnie związanym z naszą historią i korzeniami, gdzie każdy projekt ma wrodzoną zdolność do ewolucji, z pokolenia na pokolenie.

Projekt MC20 osiąga idealną równowagę między przeciwieństwami, idealny kompromis rzemiosła i inżynierii, ręcznie robionych arcydzieł i precyzyjnego przetwarzania, aby pogodzić pozornie odległe, kontrastowe światy motoryzacji drogowej i wyścigów. W tym projekcie piękno dopasowane do techniki łączy się, gdy górna część samochodu przyjmuje formę ręcznie wykonanego rzeźbiarskiego dzieła, podczas gdy dolna część jest czystą inżynierią.

Ewolucja projektu: od designu do prezentacji

Prace Centro Stile rozpoczynają się od briefingów dotyczących produktu i inżynierii. W Maserati briefing jest omawiany i kształtowany, aby znaleźć najlepszy możliwy kompromis, zanim przejdzie się do fazy praktycznej, która rozpoczyna się od rysunków i szkiców. Projekt rozwija się podczas realizacji w ciągłym dialogu z działem inżynierii.

Po szkicach, które są tłumaczone na matematyczne formy, ręczne kształtowanie modeli odgrywa bardzo istotną rolę: w projekcie takim jak MC20, ręczne formowanie kształtów odgrywa kluczową rolę. „Koncepcjonujemy samochód niemal jako dynamiczną rzeźbę,” wyjaśniają osoby z Centro Stile, podkreślając znaczenie czynnika ludzkiego w procesie tworzenia prototypów. Gdy prace nad modelami są zakończone, rozpoczyna się analiza wirtualna. Tylko w tym momencie projekt staje się renderem i jest przedkładany do ostatecznej akceptacji, co oznacza koniec fazy twórczej i początek finalizacji kształtów, a następnie inżynierii.

Maserati MC20 to samochód o eleganckim, ale bardzo sportowym designie. Jego charakter i osobowość przyciągają wzrok dzięki czystości kształtów, które wydają się być wyrzeźbione przez wiatr. W MC20 wydajność jest najważniejsza, a każdy szczegół jest badany z myślą o tym celu. Nic nie jest zbędne, wszystko ma swoją funkcję.

Aerodynamika odegrała fundamentalną rolę w formowaniu kształtów tego Maserati stworzonego do szybkiej jazdy. Nic nie jest czysto ozdobne; każdy element stylistyczny ma swoje uzasadnienie, czy to aerodynamika, czy chłodzenie. Praca w tunelu aerodynamicznym pozwoliła na zaprojektowanie samochodu o najsmuklejszych liniach, nie wymagającym ruchomego spojlera, który mógłby odwrócić uwagę od jego formy.

Celem Centro Stile Maserati było organiczne zintegrowanie wszystkiego, czego wymaga aerodynamika, jakby samochód ewoluował naturalnie. Wszystko ma swój cel, na przykład deflektor na drzwiach, który również kończy linię nadkola, jednocześnie utrzymując przepływ powietrza blisko samochodu.

Jedynym ustępstwem dla efektu zaskoczenia są drzwi motylkowe. Samochód jest widoczny w całej swojej czystości linii. Drzwi motylkowe ułatwiają dostęp do kabiny oraz eksponują wnętrze z włókna węglowego, aerodynamikę oraz całkowicie odsłonięte przednie koło. Spełniają one praktyczną funkcję, ułatwiając dostęp kierowcy i pasażerowi, a jednocześnie podkreślają wygląd samochodu i uwydatniają szczególne detale, które w inny sposób byłyby ukryte pod zewnętrzną osłoną. Drzwi otwiera się za pomocą przycisku od wewnątrz i mają czujniki ostrzegające o przeszkodach.

Maserati MC20 to projekt, który łączy dwa bardzo różne światy. Jego nadwozie, karoseria, reprezentuje piękno i czystość, a podwozie, dolna część z włókna węglowego, wyraża technologię i ekstremalne osiągi. To podział jest natychmiast widoczny przy patrzeniu na nowego członka rodziny Maserati. Górna część samochodu wyraża silne, ale estetycznie harmonijne wrażenia, podczas gdy dolna część, z gołym włóknem węglowym, zaczyna się od aerodynamicznego dna i jest zaprojektowana w bardziej agresywny sposób, z ostrymi krawędziami i kątami – styl wydaje się ustępować miejsca funkcji. MC20 wciela w sobie doskonałą równowagę pomiędzy tymi dwoma ekstremami. Przedni grill łączy te dwa światy i różni się od modeli Maserati z przeszłości. Łączy dolną część z gołego włókna węglowego z górną częścią w kolorze nadwozia, a jego forma zdaje się składać z dwóch elementów.

Przednie skrzydło nie ma trzech wlotów powietrznych, które były charakterystyczną cechą modeli Maserati, ale które byłyby tutaj zbędne, ponieważ silnik jest umieszczony w centralnej części. Znikają one jednak na tylnym oknie.

Wnętrze: domena funkcjonalności

MC20 wyraża emocje swoim eleganckim, ale sportowym wyglądem, a rolę czystej funkcjonalności pozostawia wnętrzu. Wszystko jest bardzo racjonalne, prawie minimalistyczne, z dwoma ekranami o przekątnej 10 cali, jeden dla kokpitu i drugi, Maserati Touch Control Plus (MTC Plus MIA), umieszczony centralnie, lekko pochylony w stronę kierowcy. Tunel jest bardzo prosty, bez zbędnych zdobień. Zawiera jedynie selektor trybu jazdy, dwa przyciski do zmiany biegów, kontrolki szyb elektrycznych oraz kontrolkę głośności systemu infotainment oraz pad do ładowania bezprzewodowego dla smartfona. Wszystkie pozostałe kontrolki znajdują się na kierownicy, z przyciskiem zapłonu po lewej stronie i kontrolą startu po prawej.

Choć funkcje każdego elementu są najważniejsze, wnętrze jest starannie stylizowane z włókna węglowego, aby wyrazić połączenie mody z wydajnością i inżynierią. Wnętrze z włókna węglowego ma matowe wykończenie, aby uzyskać bardziej elegancki, materiałowy wygląd. Maserati MC20 ma dwa pojemne schowki bagażowe. Jeden z przodu o pojemności 47 litrów i jeden z tyłu o pojemności 101 litrów.

Nowe kolory dla MC20 inspirowane przeszłością

MC20 to pierwszy model Maserati malowany w futurystycznym nowym zakładzie w Modenie, nowej linii wyposażonej w innowacyjne, ekologiczne technologie. Stworzono nową gamę kolorów dla MC20, która pozostanie ekskluzywna dla tego modelu.

Zakres kolorów obejmuje sześć odcieni: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma i Grigio Mistero. Każdy z nich został zaprojektowany i rozwinięty wyłącznie dla tego samochodu. Wszystkie kolory powstały w wyniku połączenia dwóch czynników: jeden to silne odniesienie do włoskiego wzornictwa i rzemiosła, włoskiej tożsamości, naszego lokalnego środowiska i jego szczególnych umiejętności; drugi to aspekt bardziej związany z dziedzictwem Maserati, odnoszący się do historii marki oraz niektórych historycznych modeli i ich reinterpretacji. Za każdym kolorem kryje się wiele pracy rozwojowej, łączącej nowatorską technologię powłok, pochodzenie marki, dziedzictwo (wymiar dziedzictwa marki) oraz odniesienie do włoskiej tożsamości, lokalnego środowiska i wzornictwa.

Kolor MC20 to nie tylko kolor, to substancja. To dynamiczny kolor, powstały i inspirowany wielkimi modelami przeszłości:

Bianco Audace
Giallo Genio
Rosso Vincente
Blu Infinito
Nero Enigma
Grigio Mistero
Bianco Audace to kolor uruchomienia. Jest to żółtawy, dość ciepły odcień bieli z niebieską miki, który subtelnie przywołuje wzory żył marmuru. Łączy dwa kolory Birdcage, mleczną biel i ciemnoniebieskie barwy wyścigowe, które były wyraźne w przeszłości, ale tutaj łączą się, aby stworzyć nowy język stylowy. Pigmenty i technologia użyte do opracowania farb przywołują blask wydobywanego marmuru, oświetlonego światłem śródziemnomorskiego zachodu słońca, które przywołuje blask pomarańczy i niebieskiego na białej powierzchni. Koncept to całkowita czysta biel z delikatnymi interferencjami, które nadają kolorowi ciepło i duszę przypominającą klasyczne rzeźby.

Giallo Genio łączy ciemnoniebieski i żółty kolor miasta. Jest to metaliczna fuzja, która wyraża moc i dynamikę. Ten żółty ma niezwykle wyrafinowaną niebieską nutę, która ożywa w naturalnym świetle.

3.0L V6 8AT (630 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3000 Cm3
Moc463.4 Kw @ 7500 Rpm
630 Hp @ 7500 Rpm
621 Bhp @ 7500 Rpm
Moment obrotowy538 Lb-Ft @ 3000-5500 Rpm
730 Nm @ 3000-5500 Rpm
Układ paliwowyPd( Wtrysk bezpośredni 350Bar + Port Injection 6Bar)
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna202 Mph (325 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h2.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna Dct
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony245/35 Zr 20 // 305/30 Zr 20
Długość183.8 In (4669 Mm)
Szerokość77.4 In (1966 Mm)
Wysokość48.1 In (1222 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)66.2/64.9 In (1
Rozstaw osi106.3 In (2700 Mm)
Pojemność bagażnika5.3 Cuft (150 L)
Aerodynamika (Cd)0.38
Masa własna3307 Lbs (1500 Kg)
Low11.3 Mpg Us (20.8 L/100Km)
Emisja CO2 (Low)470 G/Km
Medium19.8 Mpg Us (11.9 L/100Km)
Emisja CO2 (Medium)269.4 G/Km
High24 Mpg Us (9.8 L/100Km)
Emisja CO2 (High)220.6 G/Km
Extra High24.5 Mpg Us (9.6 L/100Km)
Emisja CO2 (Extra High)215.8 G/Km
Średnie spalanie20.3 Mpg Us (11.6 L/100Km)
Emisja CO2 (Średnie spalanie)262 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.