Wreszcie, nowa era i technologia wnętrza dotarły do modelu E 53. Udoskonalenia wnętrza oraz kilka subtelnych zmian zewnętrznych sprawiły, że facelifting jest znacznie bardziej wartościowy niż tylko kilka dodatkowych kolorów czy aluminiowych felg na liście opcji.
Pokrywa silnika ma teraz dwa wypukłości, sugerując, że znajduje się tam silnik w układzie V. W rzeczywistości mamy do czynienia z silnikiem R6 z dużą turbosprężarką, wspomaganą przez elektryczny kompresor, aby zredukować opóźnienia turbo. Łączna moc jednostki napędowej wynosi 435 KM i 520 Nm (383,5 lb-ft) momentu obrotowego. Skrzynia biegów to ta sama AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, połączona z systemem 4MATIC+, który umożliwia nie tylko zmienną dystrybucję momentu obrotowego między przodem a tyłem, ale także na bokach z tyłu.
Wnętrze zostało wzbogacone o nowy system infotainment MBUX, który zastąpił poprzedni COMMAND. Charakteryzuje się on kontrolą za pomocą ekranu dotykowego oraz lepszą łącznością z Android Auto i Apple CarPlay. System współpracuje z zaawansowanym zestawem wskaźników. Dwa wyświetlacze dla zestawu wskaźników i MBUX łączą się pod wspólną szklaną osłoną, tworząc Widescreen Cockpit.
Dzięki menu AMG kierowca może wywołać różne specjalne wyświetlacze, takie jak Dane silnika, wskaźnik prędkości biegu, Podgrzewanie, Ustawienia, G-Metr i RACETIMER. Funkcja Augmented Reality w MBUX umożliwia również wyświetlenie idealnej linii wyścigowej z zapamiętanego toru na multimedialnym wyświetlaczu lub opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym, co pozwala kierowcy poprawić czasy okrążeń z wirtualnym instruktorem na pokładzie.
Dzięki nowemu, bardziej wyrazistemu designowi, ulepszonym opcjom personalizacji oraz systemowi multimedialnemu MBUX, Mercedes-AMG wzbogaca modele E53 4MATIC+ w wersji sedan i kombi klasy biznesowej. Całkowicie odświeżony przód nadaje E-Klasie jeszcze potężniejszy wygląd. Specyficzna dla AMG atrapa chłodnicy o kształcie litery A podkreśla wrażenie szerokości, podobnie jak płaskie reflektory LED. Rozbudowane zmiany w designie sprawiają, że tył sedana wygląda jeszcze bardziej muskularnie. W skład tych zmian wchodzą dwuczęściowe tylne lampy, nowy zderzak tylny oraz nowy wkład dyfuzora. Wnętrze również charakteryzuje się większą sportowością dzięki dużym wyświetlaczom, nowemu kierownicy AMG Performance oraz funkcjom MBUX specyficznym dla AMG. Elektryczny silnik o pojemności 3.0 litra z podwójnym turbodoładowaniem za pomocą turbosprężarki i elektrycznego kompresora dodatkowego generuje moc 320 kW (435 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm. Jego starter-alternator EQ Boost na krótko dostarcza dodatkowych 16 kW mocy oraz 250 Nm momentu obrotowego i zasila również 48 V system elektryczny pokładowy. Inne techniczne atrakcje to skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz w pełni zmienne napędy na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+.
„Nasz zaktualizowany model E53 4MATIC+ został znacznie wzbogacony, zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Wizualna aktualizacja oferuje naszym klientom realną wartość dodaną, co podkreśla nasza charakterystyczna atrapa AMG. Dzięki elektrycznemu silnikowi o pojemności 3.0 litra zachowaliśmy sprawdzony układ napędowy. Znacząco zmodernizowane zawieszenie oferuje teraz jeszcze większy zakres komfortu podczas długich tras oraz precyzyjnego prowadzenia,” mówi Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Nowe funkcje w skrócie:
Odświeżony przód z atrapą chłodnicy specyficzną dla AMG i płaskimi reflektorami LED
Zderzak przedni w designie A-wing z pięcioma pionowymi wspornikami w centralnej części
Dwuczęściowe, całkowicie LED-owe tylne lampy w sedanie oraz zaktualizowany design tylnych lamp w wersji kombi
Zmodernizowany zderzak tylny w sedanie oraz nowy wkład dyfuzora w sedanie i kombi
19-calowe felgi aluminiowe w aerodynamicznie zoptymalizowanym designie 5-twin-spoke po raz pierwszy
20-calowe felgi aluminiowe w aerodynamicznie zoptymalizowanym designie 5-twin-spoke
Poszerzona gama kolorów lakieru w tym szary metalik grafitowy, metalik mojave silver oraz metalik high-tech silver
System multimedialny MBUX z funkcjami i wyświetlaczami specyficznymi dla AMG dla zestawu wskaźników i wyświetlacza multimedialnego (ekran dotykowy), intuicyjne sterowanie głosowe oraz opcjonalne sterowanie zbliżeniowe
Nowa kierownica AMG Performance z trzema zaokrąglonymi podwójnymi ramionami, płynnym wbudowaniem przycisków i dwoma okrągłymi przyciskami AMG
Szaro-srebrna skóra nappa/pearl z czerwonym kontrastowym stębnowaniem jako opcja tapicerki
Opcjonalny pakiet AMG Dynamic Plus
Dwa powerdome’y i okrągłe wykończenia rur wydechowych
Dalsze cechy wizualne sedana i kombi to maska z dwoma charakterystycznymi powerdome’ami, duże zewnętrzne wloty powietrza z dwoma krzyżowymi żaluzjami oraz nowy przedni spojler w srebrnym chromie. Flics w wysokim połysku czarnym poprawiają aerodynamikę tam, gdzie jest to istotne. Kluczowym identyfikatorem tyłu są okrągłe elementy wykończenia rur wydechowych, które są dostępne w wysokim połysku chromu lub w wysokim połysku czarnym (w ramach pakietu Night). Sedan otrzymuje nowe, dwuczęściowe, całkowicie LED-owe tylne lampy, a kombi przyjmuje ich nowy design wnętrza.
Dynamiczny wygląd dopełniają odświeżone 19-calowe felgi aluminiowe w aerodynamicznie zoptymalizowanej konstrukcji 5-twin-spoke. Opcjonalnie dostępne są również 20-calowe felgi aluminiowe w identycznym designie, także zoptymalizowane pod względem aerodynamiki i o szerszym brzegu felgi, malowane w matowej czerni lub w wysoka połysku szaro-tytanowego.
Dzięki opcjonalnemu pakietowi AMG Night nowe modele E53 mogą przybrać jeszcze bardziej sportowy wygląd. Przedni spojler, kapsuły lusterek, rama tarczy, wstawki w członach podłużnych, listwa ozdobna w zderzaku tylnym oraz elementy wykończenia rur wydechowych są stylizowane na wysoki połysk czarny. W połączeniu z pakietem Night, przyciemniona atrapa AMG jest dostępna jako dodatkowy element. Dodaje to ostateczny, indywidualny akcent do przodu designu.
Wnętrze z innowacyjnym systemem multimedialnym MBUX
Wnętrze nowych modeli wita pasażerów charakterystycznymi akcentami AMG, luksusowymi materiałami oraz systemem multimedialnym MBUX najnowszej generacji. Syntetyzacja ekskluzywności i sportowości jest ucieleśniona przez sportowe fotele w czarnej skórze ARTICO/mikrofibrach DINAMICA z designem AMG, z czerwonym kontrastowym stębnowaniem oraz logo AMG. Opcjonalnie dostępne są pakiety AMG Performance Seat dla wszystkich dostępnych tapicerek, zarówno w skórze ARTICO/mikrofibrach DINAMICA, jak i w skórze nappa. Dostępne są również czerwone paski bezpieczeństwa i różne elementy wykończenia.
Wizualnie dwa wyświetlacze dla zestawu wskaźników i wyświetlaczy multimedialnych łączą się pod wspólną szklaną pokrywą, tworząc Widescreen Cockpit. Klient może wybierać pomiędzy trzema stylami wyświetlania AMG dla zestawu wskaźników: „Nowoczesna Klasyka”, „Sport” i „Supersport”. Tryb „Supersport” wyróżnia się centralnym, okrągłym wskaźnikiem obrotów oraz dodatkowymi informacjami prezentowanymi w formie pasków po lewej i prawej stronie wskaźnika obrotów. Poprzez menu AMG kierowca może wywołać różne specjalne wyświetlenia, takie jak dane silnika, wskaźnik prędkości biegu, rozgrzewanie, ustawienia, G-Meter oraz RACETIMER. Dzięki indywidualnym wyświetleniom AMG, takim jak wizualizacja programów jazdy czy dane telemetrii, dotykowy wyświetlacz multimedialny również podkreśla dynamiczną konfigurację.
AMG TRACK PACE, wirtualny inżynier wyścigowy, jest także opcjonalnie dostępny dla modeli E53: Oprogramowanie jest częścią systemu multimedialnego MBUX i podczas pokonywania toru wyścigowego monitoruje ciągle ponad 80 zestawów danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie). Dodatkowo, wyświetlane są czasy okrążeń i sektorów oraz odpowiednie różnice w stosunku do czasu referencyjnego. Funkcja MBUX Augmented Reality umożliwia również wyświetlenie idealnej linii przejazdu na zapisanym torze wyścigowym na wyświetlaczu multimedialnym lub opcjonalnym wyświetlaczu head-up, co pozwala kierowcy poprawić czasy okrążeń z wirtualnym instruktorem na pokładzie.
Nowa kierownica AMG Performance standardowo
Dzięki nowemu designowi i płynnie zintegrowanym przyciskom nowa kierownica AMG Performance tworzy jeszcze bliższe połączenie między człowiekiem a maszyną. Trzy zaokrąglone podwójne ramiona łączą stabilność z lekkością, a obręcz kierownicy to cecha charakterystyczna sportów motorowych. Pokrycie można wybrać w skórze, mikrofibrze DINAMICA lub jako połączenie skórzane i mikrofibrowe – na życzenie z podgrzewaniem kierownicy. W obręczy kierownicy znajduje się również matowa powierzchnia czujnika pojemnościowego, która rozpoznaje „ręce na kierownicy”. Jeśli system wykryje, że kierowca nie ma rąk na kierownicy przez określony czas, uruchamiana jest kaskada ostrzeżeń, która ostatecznie aktywuje asystenta hamowania awaryjnego, jeśli kierowca wciąż jest bierny.
Nowe, płynnie zintegrowane w powierzchniach poziomych podwójne ramiona z czujnikami pojemnościowymi mają bardzo elegancki wygląd. Wzorniki dotykowe w obszarze symboli ułatwiają obsługę. Poprzez lewą powierzchnię czujnika na górnych ramionach kierownicy obsługiwany jest zestaw wskaźników, a wyświetlacz multimedialny poprzez prawą powierzchnię czujnika. Dolne ramiona zawierają sterowanie tempomatem/DISTRONIC (po lewej) oraz systemem telefonicznym/bezprzewodowym/sterowaniem głośnością (po prawej). Opcjonalne przyciski kierownicy AMG do aktywacji programów jazdy oraz innych, indywidualnie definiowalnych funkcji zawierają jeszcze bardziej wyraziste wyświetlacze i są teraz okrągłe.
Poprzez metalowe łopatki do zmiany biegów umieszczone po lewej i prawej stronie za obręczą kierownicy można ręcznie obsługiwać skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Odświeżone łopatki są ergonomicznie dopasowane do nowej kierownicy AMG Performance, nieco większe niż wcześniej i umiejscowione niżej.
Silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym z starterem-alternatorem EQ Boost
Silnik sześciocylindrowy o pojemności 3.0 litra w modelach E53 charakteryzuje się topowymi osiągami i inteligentną elektrifikacją. Starter-alternator EQ Boost łączy silnik rozruchowy i alternator w mocnym silniku elektrycznym i jest umieszczony pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Służy nie tylko jako elektryczny alternator, ale również wykonuje funkcje hybrydowe. Wśród nich znajduje się wsparcie o mocy 16 kW i 250 Nm momentu obrotowego, odzyskiwanie energii, zmiana punktu obciążenia, tryb łagodny i niemal niezauważalne ponowne uruchamianie silnika z funkcją start/stop. Ta innowacja oraz inteligentne ładowanie za pomocą elektrycznego kompresora dodatkowego i turbosprężarki mają na celu podniesienie charakterystycznych osiągów i dynamiki jazdy AMG, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję spalin. Starter-alternator wspiera swoim wsparciem przy ruszaniu, a elektryczny kompresor dodatkowy generuje wysokie ciśnienie doładowania bez żadnego opóźnienia, co przyspiesza wzrost momentu obrotowego przy przyspieszaniu, aż do aktywacji dużej turbosprężarki. W efekcie silnik 3.0 litra reaguje niezwykle spontanicznie, zapewniając wysoką dynamikę reakcji bez tzw. „turbo lag”. Dodatkowym atutem jest wysoki poziom wygody pracy sześciocylindrowego silnika w układzie rzędowym.
270 km/h maksymalna prędkość, większe hamulce
Pakiet kierowcy AMG pozwala na zwiększenie maksymalnej prędkości w nowych modelach E53 do 270 km/h (standard: 250 km/h). System hamulcowy wysokiej wydajności jest oczywiście dostosowany do mocy i osiągów: oś przednia posiada tarcze wentylowane z otworami o wymiarach 370 x 36 mm z czterema stałymi zaciskami i napisem AMG, natomiast oś tylna wyposażona jest w wentylowane tarcze o wymiarach 360 x 26 mm z pojedynczymi pływającymi zaciskami.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka wydajność: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Nowy silnik rzędowy o pojemności 3.0 litra połączony jest ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która imponuje bardzo krótkimi czasami zmiany biegów, szybkim reagowaniem na polecenia zmiany biegów oraz funkcją double-declutching i wielokrotnych redukcji. Niezależnie czy automatycznie czy na życzenie kierowcy za pomocą łopatek zmiany biegów, zmiany biegów są realizowane natychmiast. Szczególnie w trybie jazdy „Sport+” oraz w trybie manualnym, skrzynia biegów jest bardzo responsywna. Dynamiczne przyspieszenie i bardzo krótkie czasy zmiany biegów są dostępne, jak również oszczędny styl jazdy, w zależności od wybranego trybu.
Charakterystyka na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki pięciu programom jazdy DYNAMIC SELECT „Ślisko”, „Komfortowy”, „Sport”, „Sport+” oraz „Indywidualny”, cechy nowych modeli serii 53 mogą być modyfikowane jednym dotknięciem palca. Oferowany zakres obejmuje od efektywności i komfortu do bardzo sportowego. Tryby modyfikują kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i kierownicy. Niezależnie od programów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość przełączenia się bezpośrednio na tryb manualny, w którym zmiany biegów realizowane są wyłącznie za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy. Ustawienia zawieszenia również mogą być wybierane specyficznie w zależności od potrzeb.
Kontrola dynamiki pojazdu AMG DYNAMICS jest zintegrowana z programami jazdy DYNAMIC SELECT. W poziomach „Podstawowy”, „Zaawansowany” i „Pro” wpływa na strategie sterowania ESP ® (elektroniczny program stabilizacji) lub napęd na wszystkie koła. Inteligentne sterowanie pilotażowe przewiduje pożądane zachowanie pojazdu na podstawie działań kierowcy i danych z czujników. Spektrum waha się od wyjątkowo stabilnego do wysoce dynamicznego. Dzięki przyciskom na kierownicy AMG funkcje AMG DYNAMICS można również wybierać indywidualnie.
Niezależne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+
Większa zwrotność, neutralne właściwości w zakrętach i lepsza przyczepność to zasługa powietrznego zawieszenia AMG RIDE CONTROL+ opracowanego w Affalterbach. Wielokomorowe zawieszenie powietrzne o szczególnie sportowej konfiguracji sprężyn/tłumików oraz ciągłej regulacji tłumienia ADS+ (Adaptacyjne System Tłumienia) łączy w sobie doskonałą dynamikę jazdy z wysokim komfortem podróży. Twardsze stawka sprężyn na przykład podczas pokonywania zakrętów i hamowania skutecznie redukuje przechyły nadwozia.
Tłumienie na każdym kole dostosowuje się do aktualnej sytuacji drogowej i warunków na drodze. Działa to szybko i precyzyjnie, wykorzystując dwa oddzielne zawory dla sił odbicia i kompresji w tłumikach. Charakterystyka tłumienia może być również wstępnie ustawiana w trzech trybach: „Komfort”, „Sport” i „Sport+”, co pozwala na znaczące różnice między doskonałym komfortem podczas długich tras a sportową dynamiką jazdy.
Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ łączy optymalną przyczepność dla dynamicznej jazdy z wysokim poziomem bezpieczeństwa w każdych warunkach: na suchej nawierzchni, w deszczu czy w śniegu. Przejście z napędu na tylne koła na napęd na wszystkie koła i odwrotnie jest płynne, ponieważ inteligentne sterowanie jest zintegrowane z ogólną architekturą pojazdu.
Pakiet AMG Dynamic Plus