2021 Mercedes-AMG GLA 35

Opierając się na drugiej generacji modelu GLA, Mercedes-AMG GLA 35 jest pierwszym tego typu pojazdem, ponieważ nie ma bezpośredniego poprzednika. Został zaprezentowany jednocześnie z nie-AMG GLA, a sportowy crossover stanowi model wprowadzający do świata SUV-ów i crossoverów Mercedes-AMG. Model ten należy do kompaktowej linii Mercedes-Benz, która została powiększona do co najmniej ośmiu członków, z których pięć oferuje wersje Mercedes-AMG 35 i 45.

Mercedes-AMG GLA 35 ma stawić czoła bardziej ugruntowanej konkurencji, takiej jak Audi SQ3 czy BMW X2 M35i. Napędza go turbodoładowany silnik o pojemności 2,0 litrów i czterech cylindrach, który generuje 306 koni mechanicznych i 400 Nm momentu obrotowego, przekazywanego na wszystkie cztery koła za pomocą ośmiobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem oraz systemu napędu na cztery koła 4Matic. W przeciwieństwie do modeli 45, nie ma dostępnego „trybu drift”, a rozkład momentu obrotowego w systemie AWD może wynosić od 100 procent na przednią oś do podziału 50:50 pomiędzy przód a tył. Jeśli chodzi o design, GLA 35 bazuje głównie na linii AMG, która jest dostępna w standardowym modelu GLA, ale ogólny wygląd jest specyficzny dla tego modelu dzięki różnym niestandardowym detalom, takim jak grill silnika Panamericana czy srebrne chromowane żaluzje w zewnętrznych wlotach powietrza oraz przedni spojler.

 Rodzina kompaktowych modeli wprowadzających do świata Mercedes-AMG serii 35 jest już kompletna. Siedmioosobowa rodzina obejmuje hatchbacka i sedan A-Class (w wersji długiej na Chiny), CLA Coupé i Shooting Brake oraz siedmiomiejscowego GLB, a teraz dołącza do nich nowy GLA35 4MATIC. Podstawą techniczną jest już dobrze znany: zwrotny, wysokon momentowy silnik turbo o pojemności 2.0 litra, który dostarcza 225 kW (306 KM), rozdzielany zmiennie na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem i napędu na cztery koła. Dynamiczne osiągi (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5.1 sekundy) oraz doznania związane z jazdą sportową skierowane są do grup docelowych stawiających na sportowy styl życia.

„Dzięki nowemu GLA35 uzupełniamy naszą atrakcyjną ofertę kompaktowych modeli wprowadzających do świata Mercedes-AMG,” mówi Tobias Moers, przewodniczący Mercedes-AMG GmbH. „Nasza szeroka oferta w tym segmencie składa się z siedmiu modeli, które pozwalają nam zaspokoić różnorodne oczekiwania klientów i systematycznie przenieść naszą filozofię AMG o Performance Driving do dynamicznie rozwijającego się segmentu kompaktowego. Muskularny design, doskonałe osiągi i ekscytujące prowadzenie czynią nowego GLA35 sportowym crossoverem z charakterystycznymi genami AMG.”

Charakterystyczny dla Mercedes-AMG, dynamiczny: design zewnętrzny

Design GLA35 oparty jest na linii AMG, ale również wyraźnie podkreśla przynależność do rodziny AMG. Specjalny grill AMG podkreśla przynależność modelu do rodziny AMG. Inne cechy rozpoznawcze to wykończenie lamel w zewnętrznych wlotach powietrza oraz przedni splitter w srebrnym chromie, a opcjonalnie w wysokim połysku czarnym. Przyciągające wzrok elementy widoczne z boku to 19-calowe lekkie felgi w kolorze szaro-tantalowym z wysokim połyskiem (inne wzory dostępne opcjonalnie w rozmiarach 19, 20 lub 21 cali) oraz panele drzwiowe z wstawkami w srebrnym chromie lub wysokim połysku czarnym (opcjonalnie). Tylny widok dominuje wyrazista tylna osłona z nowym wlotem dyfuzora, AMG spoiler na dachu i dwie okrągłe końcówki wydechu po lewej i prawej stronie. Smukłe, dwuczęściowe tylne lampy nadają tyłowi GLA wrażenie szerokości. Pakiet AMG Night z elementami w wysokim połysku czarnym, przyciemnionymi szybami od słupka B do tyłu oraz czarnymi, chromowanymi końcówkami wydechu zapewnia jeszcze bardziej indywidualny wygląd.

Sportowe wnętrze z systemem infotainment MBUX

Wnętrze pojazdu jest wzbogacone o wysoce technologiczne ambicje z całkowicie cyfrowymi wyświetlaczami. Charakterystycznymi akcentami są tapicerka foteli z materiału ARTICO oraz mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym z kontrastowymi przeszyciami w kolorze czerwonym oraz czerwonymi pasami bezpieczeństwa. Wykończenie wnętrza z włóknem węglowym oraz wentylatory powietrza z czerwoną obręczą to kolejne wyróżniki. W standardzie dostępne jest również wnętrze w czarnym/neva białym ARTICO. Istnieją także cztery opcjonalne tapicerki skórzane.

Połączenie sportowego designu z wyszukanymi detalami ujawnia się także w systemie infotainment MBUX z jego innowacyjnym konceptem obsługi i wyświetlania. Emocjonujące prezentacje podkreślają czytelną strukturę sterowania i charakteryzują się doskonałą maksymalną rozdzielczością grafiki 3D. Wizualnie dwa wyświetlacze pod wspólną szklaną osłoną łączą się w szerokokątny kokpit, który jako centralny element podkreśla poziome ukierunkowanie designu wnętrza.

Niezależnie od tego, czy obsługiwane jest za pomocą touchpada, przycisków Touch Control na kierownicy, sterowania głosowego czy gestów: koncept sterowania jest zarówno wszechstronny, jak i elastyczny. Dzięki innowacyjnemu sterowaniu głosowemu – aktywowanemu słowami kluczowymi „Hej Mercedes” – inteligentne oprogramowanie rozpoznaje i rozumie praktycznie wszystkie polecenia typowe dla systemu infotainment i kontroli pojazdu – nawet gdy są wyrażane pośrednio.

Całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników z wyświetlaczami specyficznymi dla AMG

Klient ma do wyboru trzy style wyświetlania AMG w zestawie wskaźników: „Classic”, „Sport” i „Supersport”. Tryb „Supersport” wyróżnia się centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz dodatkowymi informacjami prezentowanymi w postaci słupków po lewej i prawej stronie obrotomierza: z perspektywy trójwymiarowej sięgają głęboko w tło do sztucznego horyzontu. Za pomocą menu AMG kierowca może wywołać różne specjalne wyświetlacze, takie jak rozgrzewanie, nastawienie, G-Force oraz dane silnika. Dzięki indywidualnym wyświetlaczom AMG, takim jak wizualizacja trybów jazdy czy dane telemetrii, dotykowy wyświetlacz multimedialny podkreśla również dynamiczną konfigurację.

Konsola centralna w wykończeniu o wyglądzie fortepianowego lakieru z standardowym touchpadem ma dodatkowe przyciski, które sterują funkcjami 3-stopniowego ESP®, trybu ręcznego oraz adaptacyjnego zawieszenia AMG RIDE CONTROL z regulowanym tłumieniem.

Generacja kierownicy AMG z opcjonalnymi przyciskami na kierownicy

Multifunkcyjna sportowa kierownica w skórze nappa zapewnia doskonałą ergonomię i intuicyjną obsługę. Koło kierownicy z płaskim dnem, perforowaną skórą w strefie chwytu oraz czerwonymi kontrastowymi przeszyciami jest atrakcyjne i przyjemne w dotyku. Galwanizowane łopatki zmiany biegów na kierownicy pozwalają na jeszcze sportowszy styl jazdy z manualnymi operacjami zmian biegów.

Opcjonalna sportowa kierownica AMG i towarzyszące przyciski kierownicy AMG są widocznie i namacalnie zaprojektowane z myślą o osiągach. Materiał jest niezwykle chwytliwy, a oznaczenie na 12. godzinie przypomina cechy związane z motorsportem. Przyciski na kierownicy umożliwiają szybkie i pewne operowanie konkretnymi funkcjami dynamicznymi – dla skupionego i ukierunkowanego na osiągi stylu jazdy.

Patrząc w dół, szczotkowane stalowe pedały sportowe przekazują wygląd i funkcjonalność rodem z motorsportu. Gumowe wypustki zapewniają dodatkowy chwyt. Czarne dywaniki podłogowe z logo AMG i krawędziami w wyglądzie nubuku podkreślają przynależność do rodziny AMG.

Rejestrator danych do użytku na torze: AMG TRACK PACE

Opcjonalny, osobisty inżynier wyścigowy AMG TRACK PACE jest zintegrowany z systemem multimedialnym MBUX w celu specyficznej analizy i poprawy umiejętności prowadzenia. Pomaga w tym oparty na satelitach system pozycjonowania GPS oraz dane takie jak przyspieszenie boczne i podłużne, położenie pedałów gazu i hamulca czy kąt skrętu. Wszystkie wartości są jasno przedstawione i można je odczytać bezpośrednio w pojeździe.

Dane wyświetlane są na wyświetlaczu multimedialnym, w zestawie wskaźników oraz na opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym. Znane tory wyścigowe, takie jak Nürburgring czy Spa Francorchamps, są już zapisane. Możliwe jest również nagrywanie własnych torów. Wyświetlanie mapy można przełączyć z trybu 2D na 3D i aktualizować online.

Funkcja MBUX Augmented Reality umożliwia również wyświetlenie idealnej linii zapisanej trasy wyścigu na wyświetlaczu multimedialnym lub opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym, co pozwala kierowcy poprawić czasy okrążeń z wirtualnym instruktorem na pokładzie.

Wzmocniona karoseria z zwiększoną sztywnością skrętną

Specyficzne środki mające na celu wzmocnienie przedniej części nadwozia tworzą podstawę dla precyzyjnej zdolności wchodzenia w zakręty oraz stabilności kąta i pochylenia elementów zawieszenia, nawet podczas szybkiej jazdy. „Panel szarpany”, przykręcana aluminiowa płyta pod silnikiem, zwiększa sztywność skrętną przedniej części GLA35. Dwa dodatkowe ukośne wzmocnienia z przodu podwozia również zmniejszają skręcanie i zwiększają sztywność.

Turbo doładowany silnik czterocylindrowy rozwijający 225 kW (306 KM)

Silnik turbo o pojemności 2.0 litra ma natychmiastową reakcję na polecenia pedału gazu, wysoką moc ciągnącą (maks. moment obrotowy 400 Nm od 3000 obr./min), niezwykle żywą odpowiedź i emocjonujący dźwięk silnika. Blok silnika wykonany z wysokowytrzymałego, lekkiego aluminium odlewanego ciśnieniowo redukuje masę pojazdu tam, gdzie ma to największe znaczenie dla dynamiki jazdy. Do doładowania wykorzystuje się turbosprężarkę typu twin-scroll, która łączy optymalną reakcję przy niskich obrotach silnika z silnym przyrostem mocy przy wyższych obrotach.

Wysokie standardy technologiczne nowego silnika czterocylindrowego są również podkreślane przez liczne środki poprawiające efektywność. Należą do nich zmienny układ rozrządu CAMTRONIC, inteligentne zarządzanie termiczne dla płynu chłodzącego i oleju, wysokoprecyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne oraz wieloiskrowy zapłon. W produkcji opatentowane honowanie cylindrów CONICSHAPE® redukuje tarcie wewnętrzne silnika i zwiększa efektywność.

Zwinna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 8G

Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 8G również przyczynia się do zwinnego i dynamicznego charakteru nowego GLA35 4MATIC. Przełożenia zostały skonfigurowane tak, aby kierowca mógł doświadczyć bardzo natychmiastowego przyspieszenia w każdym zakresie prędkości, w połączeniu z szybkim czasem zmiany biegów i optymalnym połączeniem podczas ich zmiany.

Standardowa funkcja RACE-START umożliwia maksymalne przyspieszenie z miejsca i jest bardzo emocjonującym doświadczeniem. Funkcje skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 8G są uzupełnione o tymczasowy tryb M aktywowany poprzez obsługę łopatek zmiany biegów w dowolnym trybie jazdy oraz tryb ręczny „M” do manualnej zmiany biegów za pomocą łopatek.

Zmienny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC

Dynamizm, zwinność i osiągi – te trzy cechy charakteryzują standardowy napęd na cztery koła nowego AMG GLA35 4MATIC. Zmienny napęd AMG Performance 4MATIC łączy najlepszą możliwą trakcję z dużą przyjemnością z jazdy. Rozkład momentu obrotowego jest nieskończono zmienny, aby dostosować się do dynamicznych wymagań prowadzenia. Spektrum rozciąga się od napędu na przednie koła tylko do rozdziału 50:50 na przednią i tylną oś. Za zmienny rozkład momentu obrotowego między przednią a tylną osią odpowiada wielotarczowe sprzęgło zintegrowane w dyferencjale tylnej osi. Jest ono sterowane elektro-mechanicznie. Czynniki wpływające na rozkład momentu obrotowego to nie tylko prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i podłużne oraz kąt skrętu, ale także różnica prędkości obrotowych między poszczególnymi kołami, wybór biegów i położenie pedału gazu.

Główne zalety sterowania elektro-mechanicznego nad systemem elektro-hydraulicznym dotyczą bardziej wyrafinowanej dynamiki jazdy – głównie dzięki znacznie szybszej reakcji i niezależnemu od prędkości uruchamianiu dysków w całym zakresie regulacji.

Dopóki ESP® jest aktywowane, system 4MATIC pozostaje w trybie „Comfort”. Gdy tylko kierowca naciśnie przycisk „ESP® SPORT Handling” lub „ESP® OFF”, system 4MATIC przełącza się na tryb „Sport” – dla jeszcze bardziej zwinnego prowadzenia i wyższych limitów stabilności.

Cechy pojazdu z szerokim zakresem

Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Slippery”, „Comfort”, „Sport”, „Sport +” oraz „Individual” umożliwia szeroki zakres cech pojazdu od komfortowego do dynamicznego. Zmieniają one istotne parametry, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów.

Nowy program jazdy „Slippery” jest zoptymalizowany do warunków drogowych o niskiej przyczepności, śliskich, z ograniczoną mocą i płaską krzywą momentu obrotowego. Płynne zmiany biegów i wcześniejsze wciąganie wspierają wrażenie jazdy charakteryzujące się stabilnością.
Tryb „Comfort” oznacza komfortową i oszczędną jazdę, na przykład dzięki bardzo wczesnym wciągnięciom biegów. Zawieszenie i kierownica są ustawione na akcent na komfort.
„Sport” i „Sport+” stawiają na zwinność i przyjemność z jazdy z sportowym dostrojeniem silnika i skrzyni biegów.
Tryb jazdy „Individual” umożliwia wybór i zapisanie indywidualnych parametrów zgodnie z preferencjami osobistymi. Dodatkowo dostępna jest funkcja ślizgu w ustawieniach „Reduced” i „Moderate”.
AMG DYNAMICS: większa zwinność przy wysokiej stabilności

Jako nowość w trybach jazdy AMG DYNAMIC SELECT, nowy GLA35 4MATIC wyposażony jest w AMG DYNAMICS. Ten zintegrowany system kontroli dynamiki jazdy rozszerza stabilizujące funkcje ESP® o interwencje zwiększające zwinność zgodnie z życzeniem kierowcy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, na przykład, niewidoczne interwencje hamulcowe na wewnętrznym tylnym kole tworzą zdefiniowany moment przechyłu wokół osi pionowej. Efekt: GLA35 4MATIC kieruje natychmiastowo i bardzo precyzyjnie.

Różne manifestacje AMG DYNAMICS nazywane są „Basic” i „Advanced”. Na wyświetlaczu multimedialnym, gdy wybrany jest program jazdy, wyświetlany jest nowy symbol AMG DYNAMICS wraz z odpowiednimi dodatkowymi informacjami.

„Basic” przypisany jest do trybów jazdy „Slippery” i „Comfort”. W tym przypadku GLA35 4MATIC ma niezwykle stabilne prowadzenie przy wysokim poziomie tłumienia przechyłów.
„Advanced” aktywowane jest w programach „Sport” i „Sport+”. GLA35 4MATIC pozostaje neutralnie zrównoważony. Niższe tłumienie przechyłów, niższe wymagania kątowe i zwiększona zwinność wspierają dynamiczne manewry, takie jak jazda po krętych wiejskich drogach.
W programie jazdy „Individual” kierowca może indywidualnie ustawiać poziomy AMG DYNAMICS. Ponadto ustawienia poziomów AMG DYNAMICS można również wybrać oddzielnie za pomocą przycisków na kierownicy AMG, niezależnie od trybu jazdy.

Zawieszenie AMG z konkretnymi komponentami

Zawieszenie AMG jest dostosowane do wysokich prędkości pokonywania zakrętów z niskim tendencją przechyłów. To pozwala w pełni zrealizować dynamiczny potencjał GLA35 4MATIC. Wysokie rezerwy przy krytycznych ograniczeniach gwarantują czystą przyjemność z jazdy – podczas gdy pojazd pozostaje bezpieczny i przewidywalny w każdych okolicznościach. Na przedniej osi zamontowana jest konstrukcja zawieszenia McPhersona. Zawieszenie obsługiwane jest przez jedną poprzeczną belkę poniżej środka koła, jeden amortyzator i jeden drążek trakcyjny. Specjalna geometria osi zmniejsza skręcanie – dla wysokiego komfortu i zwinności.

Aluminiowa poprzeczna belka redukuje masy niesprężyste, co pozwala na bardziej wrażliwą reakcję sprężyn. Specyficzna dla AMG przednia szyjka kierownicy ma radialnie przykręcaną zacisk hamulcowy – technologia wywodząca się z motorsportu. Tylna oś 4-linkowa jest sztywno połączona z nadwoziem za pomocą nośnika tylnej osi. W każdym tylnym kole zastosowano trzy poprzeczne belki i jeden drążek wzdłużny, co zapewnia maksymalną stabilność jazdy i zwinność.

Opcjonalny system adaptacyjnego tłumienia AMG RIDE CONTROL umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trzema różnymi trybami sterowania zawieszeniem. Spektrum rozciąga się od skoncentrowanego na komforcie do sportowego. System działa całkowicie automatycznie, dostosowując siły tłumienia dla każdego koła do sytuacji jazdy i warunków drogowych. Dzieje się to w milisekundach i jest nieskończenie zmienne, z szerokim zakresem charakterystyk tłumienia. Efekt jest taki, że komfort jazdy i zwinność są w równym stopniu poprawiane.

Wytrzymały system hamulcowy o wysokiej wydajności

Wysokowydajny system hamulcowy zapewnia odporność na blaknięcie oraz krótkie drogi hamowania. Na przedniej osi zamontowane są 4-tłoczkowe, monoblokowe zaciski hamulcowe oraz 350-milimetrowe tarcze hamulcowe, na tylnej osi 1-tłoczkowe zaciski suwakowe oraz 330-milimetrowe tarcze hamulcowe. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać blaknięciu hamulców, nawet przy ekstremalnym użytkowaniu. Zaciski hamulcowe malowane na srebrno mają czarne logo AMG.

Kierowanie z specjalnym mechanizmem i zmiennym przełożeniem

Wrażliwa na prędkość, elektro-mechaniczna siłowa wspomaganie kierownicy wspiera sportowy styl jazdy swoją bezpośrednią zdolnością do wchodzenia w zakręty. Posiada specjalny mechanizm z zmiennym przełożeniem oraz dwoma charakterystycznymi krzywymi: w zależności od wybranego przez kierowcę trybu jazdy, dostarcza napięte i sportowe lub bardziej komfortowe informacje zwrotne. Wspomaganie kierownicy jest zmniejszane przy wysokich prędkościach, a stale zwiększa się przy niższych prędkościach. Oznacza to, że w porównaniu do niskich prędkości, wymagana jest niewielka siła kierownicy, podczas gdy przy wysokich prędkościach utrzymana zostaje jak najlepsza kontrola nad pojazdem. Sztywne mocowanie w nośniku integralnym jeszcze lepiej łączy kierownicę z nadwoziem, co zwiększa precyzję kierowania.

System wydechowy AMG z klapą wydechową dla modulacji dźwięku

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.