Druga generacja Mercedesa-Benz GLA stara się wykorzystać sukces swojego poprzednika, oferując całkowicie nowy język designu oraz szereg ulepszeń, które przekształcają kompaktowego crossovera w bardziej przypominający SUV model. Oparty na platformie MFA2 (Modular Front-wheel-drive Architecture), która jest wspólna dla siedmiu innych kompaktowych modeli Mercedesa, nowy GLA zyskał zupełnie nowy charakter. Wyższy od swojego poprzednika o ponad 10 centymetrów, nowy model oferuje więcej miejsca na głowę i jeszcze więcej przestrzeni na nogi, mimo że jest faktycznie krótszy od modelu, który zastępuje.
Dodatkowo w nowym modelu pojazdy wyposażone w napęd na wszystkie koła 4Matic standardowo posiadają pakiet Off-Road Engineering, który obejmuje dodatkowy program jazdy, system wspomagający zjazd ze wzniesień oraz specjalną funkcję świateł w opcjonalnych reflektorach Multibeam LED. W ofercie silników znajduje się szereg nowych lub ulepszonych silników czterocylindrowych zarówno w wersji benzynowej, jak i diesla, które przekazują moc na przednią oś lub obie osie za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów lub siedmiostopniowej i ośmiostopniowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, w zależności od wyboru silnika i poziomu wyposażenia. Tak jak inne kompaktowe modele, druga generacja GLA jest standardowo wyposażona w nagradzany system multimedialny MBUX, do którego można uzyskać dostęp również za pomocą centralnego ekranu dotykowego.
Nowy Mercedes-Benz GLA, ósmy model w gamie, zamyka obecną generację kompaktowych samochodów Mercedesa. Jednocześnie stanowi on punkt wyjścia w udanej rodzinie modeli SUV tej marki. W porównaniu do poprzedniego modelu jego charakter został znacznie wzmocniony: wysokość nowego GLA wynosi 1611 milimetrów (1616 z relingami dachowymi), co przewyższa jego poprzednika o ponad dziesięć centymetrów. Odpowiednio wyższa i charakterystyczna pozycja siedzenia SUV-a zapewnia również więcej miejsca nad głową w pierwszym rzędzie. Miejsce na nogi z tyłu jest również znacznie bardziej przestronne – mimo że GLA jest teraz o półtora centymetra krótszy. Typowe cechy konstrukcyjne SUV-a to prosty przód, krótkie zwisy z przodu i z tyłu oraz osłony ochronne dookoła. Modele 4MATIC mają w standardzie Pakiet Inżynierii Off-Road. Zawiera on dodatkowy program jazdy, funkcję asystenta jazdy w dół oraz animację off-road na wyświetlaczu multimedialnym, a także specjalną funkcję oświetlenia do jazdy terenowej w połączeniu z reflektorami MULTIBEAM LED.
Nowy Mercedes-Benz GLA stawia kolejny krok w zakresie bezpieczeństwa dzięki swoim systemom asystującym kierowcy. Udoskonalone funkcje Pakietu Asystencji Kierowcy obejmują na przykład funkcję manewrowania podczas skrętu, funkcję awaryjnego korytarza, funkcję ostrzegania przed opuszczeniem pojazdu, która informuje kierowcę o nadjeżdżających rowerzystach lub pojazdach, oraz ostrzeżenie, gdy wykryte są piesi w pobliżu przejść dla pieszych. GLA jest w stanie zareagować, gdy kierowca tego nie zrobi. Aktywny asystent hamowania jest wykorzystywany w wielu sytuacjach do autonomicznego hamowania, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć jej ciężkość. System może również hamować przy prędkości do około 60 km/h dla stojących pojazdów i pieszych przechodzących przez drogę. W zależności od sytuacji zapobiega to nawet kolizjom przy prędkości do 50 km/h. Nowy GLA trafi do europejskich dealerów na wiosnę 2020 roku.
Dzięki mocnym i efektywnym silnikom czterocylindrowym, najnowszym systemom asystencji kierowcy, intuicyjnemu systemowi infotainment MBUX oraz kompleksowej kontroli komfortu ENERGIZING, nowy model ma wszystkie atuty obecnej generacji kompaktów Mercedesa.
„Wprowadzenie nowego GLA to zwieńczenie całkowitej odnowy naszej rodziny samochodów kompaktowych”, mówi Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialna za marketing i sprzedaż samochodów Mercedes-Benz. „Wysokie zapotrzebowanie na nasze SUV-y pokazuje, że możemy zaoferować odpowiedni model wszystkim naszym klientom. W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów, w skład tej rodziny wchodzą dwa modele terenowe, GLB i GLA, które idealnie się uzupełniają: GLB to najbardziej funkcjonalny i przestronny przedstawiciel naszej rodziny klasy kompaktowej, podczas gdy nowy GLA jest pozycjonowany jako jego sportowy brat i SUV nastawiony na styl życia.”
„Nowy GLA ucieleśnia doskonałą synergię czystej urody i solidnych elementów terenowych”, mówi Gorden Wagener, główny projektant grupy Daimler. „Z nim przenosimy dynamiczny SUV w przyszłość nowoczesnego luksusu.”
Nowy Mercedes-Benz GLA zadebiutuje w Europie wiosną 2020 roku, a wczesnym latem lub latem 2020 roku trafi do naszych partnerów sprzedaży w USA i Chinach. Dzięki temu globalnemu zasięgowi sprzedaży Mercedes-Benz przewiduje, że obliczając przez cały cykl życia, GLA stanie się jednym z najbardziej popularnych modeli kompaktowych tej marki, tuż za klasą A. Z współczynnikiem oporu powietrza zaczynającym się od 0,28, GLA oferuje bardzo niską oporność powietrza.
Nowy GLA łączy najlepsze cechy dwóch segmentów o najwyższym wolumenie – samochodów kompaktowych i SUV-ów. SUV-y stanowią główny filar strukturalny portfela produktów Mercedes-Benz i obecnie reprezentują segment o najwyższym wolumenie dla tej marki. Dotychczas ponad sześć i pół miliona klientów na całym świecie wybrało SUV-a Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz GLA produkowany jest w Rastatt (Niemcy) oraz na lokalny rynek w Pekinie (Chiny).
Pewny siebie i dynamiczny: design zewnętrzny
GLA charakteryzuje się mocnymi proporcjami ogólnymi z krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Przednia sekcja przechodzi przez słupek A w wizualnie kompaktowe wnętrze. Sugerowane wypukłości na masce, wraz z kołami o średnicy do 20 cali, zamontowanymi na równi z zewnętrznym brzegiem nadwozia, wzmacniają pewny wygląd.
Wyraźne kontury, z uproszczonymi liniami i podkreślonymi płaszczyznami, przekazują spokojną sportowość i nowoczesność. Typowe dla GLA są potężne ramiona nadwozia oraz linie okien w stylu coupé. To konturowe boczne profile nadają samochodowi dynamicznie elegancki styl i oferują interesujące zabawy światła i cieni.
Jak w przypadku innych modeli SUV Mercedes-Benz, kratka chłodnicy ma charakterystyczne otwory oraz pojedyncze żaluzje i centralną gwiazdę. W charakterystycznym dla marki stylu, wnętrze reflektorów zostało wykończone na wysokim poziomie jakości, szczegółowości i precyzji.
Widok z boku i z tyłu charakteryzuje się muskularnymi ramionami pojazdu. Drzwi sięgają ponad progi, co z jednej strony ułatwia dostęp, a jednocześnie utrzymuje ramy drzwi (a tym samym również spodnie pasażerów) w czystości oraz poprawia ochronę przed uderzeniami w przypadku kolizji bocznej. Ochronna osłona dookoła dodaje struktury do ogólnych proporcji i podkreśla terenowy charakter pojazdu, podobnie jak symulowana osłona przeciwuderzeniowa z przodu i z tyłu.
Tylnie światła są w dwóch częściach, z odblaskami umieszczonymi oddzielnie w zderzaku. Umożliwia to szersze otwarcie bagażnika, co ułatwia załadunek. Dodatkowo sprawia, że tył wydaje się szerszy. Kolejne praktyczne detale, które mogą być opcjonalne w zależności od linii wyposażenia, to zintegrowane relingi dachowe oraz chromowana osłona progu bagażnika.
Nowoczesny i wysokiej jakości: wnętrze
Deska rozdzielcza składa się z podstawowego wolumenu, który ma optyczne „wycięcia” w obszarze kierowcy i pasażera z przodu. Wycięcie po stronie kierowcy dominuje dzięki wolnostojącemu wyświetlaczowi, który dostępny jest w trzech wariantach: z dwoma wyświetlaczami 7-calowymi (17,78 cm), z jednym 7- i jednym 10,25-calowym (26 cm) oraz w wersji Widescreen z dwoma wyświetlaczami 10,25-calowymi. Po stronie pasażera obszar wycięcia wykończony jest elementem wykończeniowym.
Okrągłe otwory wentylacyjne, ich pięć w sumie, mają wysokiej jakości wygląd turbin, z dokładnie zaprojektowanymi łopatkami kierującymi powietrzem. Panel centralny drzwi płynnie przechodzi w podłokietnik. Uchwyty do chwytania i asysty mają profil rurowy i biegną poziomo jak poręcz.
W standardzie znajduje się intuicyjnie obsługiwany system infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience). MBUX można skonfigurować indywidualnie z pomocą różnych opcji. Potężny komputer, wspaniałe ekrany i grafika, konfigurowalna prezentacja, pełnokolorowy wyświetlacz head-up, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, oprogramowanie uczące się i sterowanie głosowe aktywowane hasłem „Hej Mercedes” to kluczowe zalety systemu.
Znacząco poprawione: wymiary wnętrza i funkcjonalność
Mimo że zewnętrznie jest krótszy od swojego poprzednika, nowy GLA oferuje bardziej przestronne wnętrze. Dotyczy to szczególnie miejsca na nogi z tyłu oraz przestrzeni bagażowej.
Pozycja siedzenia zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu jest wyższa i bardziej wyprostowana niż w poprzednim modelu, co jest typowe dla SUV-a. Kierowca i pasażer siedzą 140 mm wyżej niż w klasie A oraz 50 mm wyżej niż w klasie B. Widoczność dookoła została również poprawiona w porównaniu do poprzedniego modelu – głównie dzięki zoptymalizowanej przekroju słupków dachowych, które teraz blokują mniej otoczenia.
Wartość użytkowa była ogólnie jednym z głównych celów rozwoju. Tylne siedzenia można opcjonalnie regulować o 14 centymetrów, a oparcia tylnych siedzeń mogą być ustawiane pod większym kątem, co tworzy miejsce na duże przedmioty, takie jak pojemniki. Nadal jest dużo miejsca na jedną lub dwie osoby z tyłu, ponieważ te warianty oparcia mają podział 40:60. Oparcie tylnych siedzeń można podzielić w proporcji 40:20:40, przy czym każdy segment składa się osobno.
Wysoko regulowana podłoga bagażnika, która jest standardem, oferuje znaczną zmienność. Gdy oparcia tylnych siedzeń są złożone, a podłoga bagażnika znajduje się w górnej pozycji, można stworzyć prawie płaską powierzchnię ładunkową sięgającą do przednich siedzeń. Dla bardzo dużych przedmiotów podłogę bagażnika można umieścić w dolnej pozycji, poprzecznik za tylnymi siedzeniami można usunąć, a tylne siedzenia z opcjonalną regulacją przodu/tyłu można przesunąć do przodu.
Uważając na otaczający ruch: systemy asystujące kierowcy
Mercedes-Benz GLA oferuje najnowsze systemy asystujące kierowcy, oferując wsparcie kooperacyjne i zapewniając jeden z najwyższych standardów aktywnego bezpieczeństwa w segmencie samochodów kompaktowych. Najnowsze funkcje Pakietu Asystencji Kierowcy obejmują między innymi funkcję manewrowania skrętem, funkcję awaryjnego korytarza, funkcję ostrzegania przed opuszczeniem pojazdu oraz ostrzeżenie, gdy piesi są wykrywani w pobliżu przejść dla pieszych.
Pakiet Asystencji Kierowcy (opcjonalne wyposażenie zmienne w zależności od kraju i poziomu wyposażenia) obejmuje:
Aktywny asystent odległości DISTRONIC z funkcjami:
hamowania dla stojących pojazdów,
rozszerzonego automatycznego ponownego uruchamiania w korkach w połączeniu z aktywnym asystentem parkowania i nawigacją,
aktywacji „Płynięcia” w trybie jazdy ECO,
Aktywny asystent skrętu z funkcjami:
Aktywny asystent hamowania awaryjnego – z automatycznym odblokowaniem i nawiązaniem połączenia SOS do centrum alarmowego Mercedes-Benz po zatrzymaniu pojazdu (w zależności od kraju)
Aktywny asystent zmiany pasa w połączeniu z nawigacją,
Funkcja awaryjnego pasa: w korkach na autostradzie przy prędkościach poniżej 60 km/h.
Aktywny asystent ograniczenia prędkości z reakcją na zmiany ograniczeń prędkości w połączeniu z asystentem znaków drogowych,
Dostosowanie prędkości w oparciu o trasę przy zbliżaniu się do zakrętów, rond, punktów poboru opłat, skrzyżowań T i przed opuszczeniem autostrad/ekspresówek – redukcja prędkości pojazdu podczas napotkania końca korka, w połączeniu z nawigacją,
Asystent uniku,
Aktywny asystent utrzymania pasa,
Aktywny asystent martwego pola,
Aktywny asystent hamowania z funkcją manewrowania skrętem i funkcją przeciwnych kierunków,
PRE-SAFE® PLUS: może wykrywać potencjalne uderzenie z tyłu. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji nadal istnieje, system może również mocno wcisnąć hamulce stojącego samochodu, minimalizując ryzyko urazów szyi poprzez zmniejszenie do przodu pchnięcia spowodowanego uderzeniem z tyłu.
Nawet w swojej czysto wskazującej wersji, i przy niskich prędkościach, asystent martwego pola jest w stanie ostrzegać o pojazdach, w tym rowerach, w strefie zagrożenia. Po raz pierwszy, gdy pojazd jest w stanie spoczynku, może sygnalizować kierowcy wizualnym ostrzeżeniem w zewnętrznym lusterku, zanim wysiądzie, że pojazd przejeżdża w strefie krytycznej. Jeśli kierowca w tym momencie użyje klamki, rozlega się dodatkowe ostrzeżenie dźwiękowe. Użytkownik drogi przejeżdżający obok musi poruszać się z prędkością powyżej 2 m/s. Funkcja ta jest również dostępna, gdy pojazd jest w stanie spoczynku i do trzech minut po wyłączeniu zapłonu. Aktywny asystent martwego pola, element Pakietu Asystencji Kierowcy, może dodatkowo reagować na pojazdy w martwym polu i w strefie krytycznej z aktywną interwencją hamulców.
Asystent znaków drogowych: wyświetlane są ustawione ograniczenia prędkości i potencjalne znaki zakazu wyprzedzania dla bieżącego odcinka trasy poprzez rozpoznawanie obrazów oraz informacje z cyfrowej mapy drogowej systemu nawigacji. Prędkość pojazdu jest porównywana z ograniczeniem prędkości. Gdy kierowca wybiera odpowiednie ustawienia, wydawany jest wizualny/wizualno-dźwiękowy sygnał ostrzegawczy za każdym razem, gdy przekroczone zostanie ograniczenie prędkości. Ograniczenia wjazdu są również rozpoznawane. Ponadto system ostrzega o wykrytych osobach w rejonie przejść dla pieszych.
Podróż w bardziej relaksującym stylu: z kontrolą komfortu ENERGIZING i kinetyką siedzeń ENERGIZING
Kontrola komfortu ENERGIZING łączy różne systemy komfortu w pojeździe, korzystając z nastrojów oświetleniowych i muzycznych, a także szeregu opcji masażu, aby dostarczyć szeroki wachlarz programów poprawiających samopoczucie. ENERGIZING COACH zaleca te programy w zależności od sytuacji. Jeśli smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3 lub inny kompatybilny Garmin® wearable jest połączony, osobiste wartości, takie jak poziom stresu lub jakość snu, poprawiają precyzję rekomendacji.
Komfort ENERGIZING jest dodatkowo wzmocniony poprzez kinetykę siedzeń ENERGIZING. System ten wspiera ortopedycznie korzystne zmiany pozycji siedzącej poprzez drobne zmiany nachylenia poduszek siedzeń i oparcia. Kinetyka siedzeń ENERGIZING jest dostępna dla przednich siedzeń w połączeniu z elektryczną regulacją siedzeń z funkcją pamięci.
Zadbane i czyste: nowa funkcja myjni samochodowej
Jako pierwszy model w swojej klasie, GLA oferuje funkcję myjni samochodowej, znaną z większego brata, GLS. Za pomocą jednego polecenia składane są lusterka zewnętrzne, a boczne szyby i dach przesuwany są zamykane. Informacje z czujnika deszczu są tłumione, aby wycieraczki pozostały wyłączone podczas mycia samochodu. Klimatyzacja przełącza się w tryb recyrkulacji powietrza, a po kilku sekundach na ekranie wyświetla się obraz z kamery 360° (jeśli jest zamontowana), aby pomóc kierowcy podczas wjazdu do myjni. Ustawienia te są automatycznie dezaktywowane, gdy kierowca wyjedzie z myjni i przyspieszy do prędkości powyżej 20 km/h.
Wyjątkowy komfort w długich podróżach i ogromna przyjemność z jazdy: zawieszenie
Przednia oś nowego GLA jest zaprojektowana w systemie MacPherson. Kontrolę kół zapewnia jeden poprzeczny wahacz poniżej środka koła, amortyzator MacPhersona i jeden drążek. Wahacz jest wykonany z aluminium. To zmniejsza zarówno wagę, jak i masy niesprężynujące. Zwrotnice są wykonane z odlewanego aluminium.
GLA ma wyrafinowane zawieszenie z tylną osią 4-link. Trzy poprzeczne dźwignie i jeden wahacz u każdego tylnego koła są zaprojektowane dla maksymalnej stabilności jazdy, jakości jazdy oraz dynamiki podłużnej i poprzecznej. Tylna oś jest zamontowana na podramie oddzielonym od nadwozia za pomocą gumowych tulei, tak aby mniej wibracji przenikało z zawieszenia do nadwozia.
Przy szerokości toru wynoszącej 1605 i 1606 milimetrów (przód/tył), jest ponad cztery centymetry szersza niż w poprzednim modelu. Większe nadkola i szersza średnica kół, od 17 do 20 cali, skutkują wyższym prześwitem (143 milimetry/+9 milimetrów).
Więcej trakcji w razie potrzeby: stały napęd na cztery koła 4MATIC
Mercedes-Benz GLA może być wyposażony w opcjonalny stały napęd na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozkładem momentu obrotowego. Elementy 4MATIC obejmują przekładnię do tylniej osi, która jest zintegrowana z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, oraz tylny dyferencjał z zintegrowaną sprzęgłem wielopłytkowym. Składa się on z sześciu płyt (12 powierzchni tarcia) pokrytych włóknem węglowym i jest w stanie przekazać aż 1000 niutonometrów momentu obrotowego. Automatyczna regulacja jest dokonywana w przypadku zużycia.
W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, w którym aktywacja była hydrauliczna, sprzęgło w tym przypadku działa elektrycznie-mechanicznie. Za pomocą dwuetapowej przekładni zębatej i rampy kulkowej, silnik elektryczny wywiera siłę osiową na zestaw sprzęgłowy, aby otworzyć lub zamknąć płyty. Jednym z elementów tej kompaktowej jednostki jest tylny dyferencjał; kompensuje on różne ścieżki/obrót tylnych kół. Zaletami tego systemu sterowania są przede wszystkim działanie niezależne od obrotów w całym zakresie aktywacji, a tym samym pilotaż sprzęgła, nawet w pozycji spoczynkowej, oraz wyższa efektywność dzięki koncepcji rampy kulkowej. Nie ma niepotrzebnych strat z synchronicznej pompy hydraulicznej, a jednostka napędu na cztery koła ma bezpośrednią zdolność diagnostyczną.
Ta sportowa konfiguracja napędu na cztery koła pozwala kierowcy korzystać z przełącznika DYNAMIC SELECT do wpływania na charakterystykę 4MATIC. Trzy krzywe charakterystyki są dostępne do sterowania sprzęgłem napędu na cztery koła, chociaż system elastycznie reaguje na aktualną sytuację jazdy w każdym trybie. W standardowym trybie jazdy „Eco/Comfort” oparty jest na rozkładzie 80:20 (oś przednia: oś tylna), podczas gdy w trybie „Sport” wynosi 70:30. W trybie off-road, sprzęgło napędu na cztery koła działa jako blokada różnicowa osi, z podstawowym rozkładem wynoszącym zrównoważone 50:50. Wiele czujników jest używanych do raportowania aktualnej sytuacji jazdy do rzeczywistego systemu regulacji, na przykład na podstawie poniższych czynników:
Zgodnie z programem jazdy, różne wartości progowe włączania/wyłączania
Wpływ kierowcy (przyspieszenie, hamulce, kierowanie)
Tarcie pomiędzy czterema kołami a drogą
Nachylenia w górę/w dół
Zakręty/proste drogi
Prędkość
Użytkowanie przyczepy
Dodatkowe funkcje chroniące przed ekstremalnymi temperaturami i nadmiernym momentem obrotowym.
Użyteczne w łatwym terenie off-road: Pakiet Inżynierii Off-Road
Modele 4MATIC mają w standardzie Pakiet Inżynierii Off-Road. Poszczególne komponenty pakietu:
W połączeniu z reflektorami MULTIBEAM LED, te modele oferują specjalną funkcję oświetlenia terenowego. Ułatwia to widoczność przeszkód w trudnym terenie po zmroku. Przy oświetleniu terenowym, światło skrętne w reflektorach MULTIBEAM LED jest ciągle włączane do prędkości 50 km/h. Umożliwia to szeroką i jasną dystrybucję światła tuż przed pojazdem.
Dodatkowo, Pakiet Inżynierii Off-Road obejmuje dodatkowy tryb jazdy. Dopasowuje on nie tylko charakterystykę systemu 4MATIC (patrz powyżej), ale również sposób dostarczania mocy silnika i kontrolę interwencji ABS podczas jazdy terenowej w łatwym terenie. Może być aktywowany za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
Animacja sytuacji jazdy może być wywołana na wyświetlaczu multimedialnym. Realistyczna prezentacja kąta nachylenia, płaszczyzny i ustawień technicznych pomaga kierowcy prawidłowo ocenić manewry.
Jeśli jest taka potrzeba, Regulacja Prędkości Zjazdu (DSR) automatycznie utrzymuje wybraną, wolną prędkość między około 2 a 18 km/h, co jest wyświetlane w zestawie wskaźników oraz w opcjonalnym wyświetlaczu head-up. Dzięki celowym interwencjom hamulcowym, DSR pomaga zachować kontrolę podczas stromej jazdy w dół.
Mocny i efektywny: silniki
Nowy GLA polega na silnikach benzynowych i diesla czterocylindrowych, które zostały całkowicie zmodernizowane dla nowej edycji serii modeli kompaktowych. W porównaniu do poprzedniej generacji charakteryzują się one znacząco zwiększonymi mocami i poprawioną efektywnością oraz emisjami. Przygotowywany jest już model lokalnie bezemisyjny z trzeciej generacji systemu napędu hybrydowego typu plug-in.
Bramą do gamy modeli benzynowych jest silnik M 282 o pojemności 1,33 litra w GLA 200. Ten silnik ma system odcinania cylindrów dla efektywnej pracy w zakresie częściowego obciążenia.
Na szczycie oferty znajduje się Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC. Silnik turbo o pojemności 2,0 litra czterocylindrowy ma natychmiastową reakcję na polecenia z pedału przyspieszenia, wysoki moment obrotowy (400 Nm maksymalnego momentu obrotowego od 3000 obr./min), niezwykle dynamiczną reakcję i emocjonalny dźwięk silnika. Blok silnika wykonany z wysokowytrzymałego i lekkiego aluminium odlewanego zmniejsza wagę pojazdu tam, gdzie ma to największe znaczenie dla dynamiki jazdy. Do doładowania używany jest turbosprężarka twin-scroll, która łączy optymalną reakcję przy niskich obrotach z wyraźnym przyrostem mocy przy wyższych prędkościach.