2021 R8 V10 performance RWD Spyder

2021 R8 V10 performance RWD Spyder

Przejdź do galerii zdjęć2021 R8 V10 performance RWD Spyder

Audi odświeżyło drugą generację R8 V10 w 2018 roku, ale to nie koniec zaskakujących decyzji, ponieważ latem 2021 roku wprowadziło wersje Performance RWD w wersjach coupe i cabrio.

Razem z wersją coupe R8 V10 Performance, Audi zaprezentowało również wersję otwartą, tradycyjnie nazywaną Spyder. Stworzono ją z myślą o tych, którzy pragnęli poczuć więcej powietrza wokół siebie podczas szybkiej jazdy po torze wyścigowym lub krętej drodze. Jak można się było spodziewać, wersja z dachem materiałowym była cięższa od swojego coupe, ale dzięki zaawansowanej inżynierii i zastosowaniu paneli z CFRP (wzmocnionych włóknem węglowym) ważyła jedynie o 105 kg (231 lb) więcej niż coupe, a także była lżejsza od standardowej wersji R8 V10 Spyder z napędem na wszystkie koła o 55 kg (121 lb). Częściowo redukcja wagi wynikała z braku przedniego dyferencjału i wałów napędowych, co również wpłynęło na rozkład masy.

Od przodu, R8 V10 Performance Spyder dzielił większość elementów z wersją coupe. Posiadał szeroką kratkę o wzorze plastra miodu, a po obu stronach były umieszczone reflektory LED. W dolnej części zderzaka Audi umieściło zestaw bocznych wlotów powietrza, które chłodziły przednie hamulce, oraz dwie pionowe szczeliny, które tworzyły kurtyny powietrzne zmniejszające opór powietrza. Kolejnym charakterystycznym detalem R8 Performance RWD były trzy szczeliny w dolnej części maski, nawiązujące do Ur-Quattro z lat 80-tych.

Z profilu, samochód miał podobny kształt do standardowego V10 Spyder. Niemniej jednak, kilka szczególnych detali odróżniało go od wersji coupe. Audi przyozdobiło przednie błotniki czarnymi emblematami V10 zamiast chromowanych, jak w modelu z napędem na wszystkie koła. Samochód wyposażony był w 19-calowe koła z przodu i 20-calowe z tyłu. Na końcu, z tyłu samochodu znajdował się szeroki zderzak z heksagonalnym wzorem, który rozciągał się od strony do strony, przypominając samochód rajdowy Ur-Quattro. Dodatkowo, za zderzakiem umieszczono parę okrągłych końcówek wydechowych, flankujących masywny dyfuzor.

Jak można się było spodziewać, wnętrze było zaprojektowane dla dwóch osób, oferując klientom parę sportowych siedzeń z wysokim podparciem, aby zapewnić im stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Audi użyło skóry Nappa do tapicerki, ponieważ ten materiał lepiej znosi deszcz. Przed kierowcą znajdował się kierownica z płaskim dołem, która pomieściła cztery okrągłe przyciski obok dolnego ramienia. Umieszczono tam przycisk uruchamiania/wyłączania silnika, selektor trybu jazdy, kontroler wyświetlacza Virtual Cockpit oraz przycisk aktywujący tryb sportowy. Kierowca mógł otworzyć lub zamknąć trzwarwarstowy materiałowy dach w zaledwie 20 sekund przy prędkości do 50 km/h (31 mph).

Jednak najważniejszą częścią pojazdu był jego napęd. Silnik V10 o pojemności 5,2 litra generował 570 PS (562 hp) i przekazywał moc na tylne koła za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowej). Dodatkowo, adaptacyjne zawieszenie i elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy pomagały kierowcom uzyskiwać szybsze czasy okrążeń na torze wyścigowym oraz kontrolować drift. Na koniec, samochód standardowo wyposażony był w ceramiczne tarcze hamulcowe.

 Jeszcze więcej mocy, jeszcze więcej frajdy: prawdziwe znaczenie „wydajności” w Audi Sport GmbH. Nowe Audi R8 V10 performance RWD dostępne jest jako Coupé lub Spyder z dodatkowymi 30 PS, stanowiąc sportowy uzupełnienie modelu R8 V10 performance quattro. Ten sportowy samochód z napędem na tylne koła, z silnikiem umieszczonym na środku o mocy 419 kW (570 PS) oraz nowymi technologicznymi nowinkami, takimi jak kubełkowe fotele, dynamiczny układ kierowniczy, stabilizatory CFK i ceramiczne hamulce, jest ucieleśnieniem radości z jazdy.

Audi R8 V10 performance RWD (napęd na tylne koła) to sportowy nowoczesny model samochodu produkcyjnego od Audi. „Audi R8 V10 RWD od samego początku zyskało uznanie klientów dzięki napędowi na tylne koła zaczerpniętemu z wyścigowego R8 LMS oraz nieprzełamywanej dynamice. Teraz ma 30 PS i 10 niutonometrów więcej, co przenosi doznania z jazdy na zupełnie nowy poziom,” mówi Sebastian Grams, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. Podstawowe wersje obu modeli, R8 V10 quattro i R8 V10 RWD jako Coupé i Spyder, zostaną zastąpione przez nowe modele performance. Dzięki temu oferta modelu R8 mocniej umacnia się na czołowej pozycji.

Prędkość maksymalna 329 km/h

Ten sportowy samochód z silnikiem umieszczonym na środku zostawia innych daleko w tyle, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy (3,8 sekundy dla Spydera) z maksymalną prędkością 329 km/h (327 km/h dla Spydera). Największym atutem nowego R8 jest znany, wolnossący silnik V10 FSI o pojemności 5,2 litra, który ma niespotykaną jakość dźwięku, błyskawiczną reakcję i niesamowitą żywotność. W R8 V10 performance RWD jednostka ma moc 419 kW (570 PS) i dostarcza do 550 niutonometrów momentu obrotowego, który rozdziela na tylne koła za pomocą siedmiobiegowej skrzyni S tronic. To o 10 niutonometrów więcej momentu obrotowego niż w Audi R8 V10 RWD. Mechaniczna blokada różnicowa idealnie rozdziela moment obrotowy w zależności od warunków jazdy, zapewniając doskonałą przyczepność nawet na mokrej nawierzchni. Jak w każdym R8, karoseria jest wykonana z aluminium według konstrukcji Audi Space Frame (ASF), z dużymi elementami z włókna węglowego. Wersja Coupé R8 V10 performance RWD waży zaledwie 1590 kilogramów, a wersja Spyder 1695 kilogramów.

Sterowane poślizgi możliwe

Zawieszenie i dynamika jazdy są szczególnie zbalansowane dla napędu na tylne koła. Gdy aktywowany jest tryb Sport w Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC), ustawienia zawieszenia i systemów sterujących pozwalają na kontrolowane poślizgi. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zapewnia bliski kontakt z nawierzchnią drogi. Dynamiczne kierowanie, dostępne po raz pierwszy w R8 z napędem na tylne koła, oferuje jeszcze dokładniejszą reakcję i feedback. To sprawia, że jazda staje się bardziej dynamiczna dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu, na przykład na krętych drogach wiejskich lub podczas skrętów. Zwiększa to również komfort, ułatwiając manewrowanie, na przykład przy parkowaniu. Sportowe zawieszenie RWD zostało specjalnie dostosowane do napędu na tylne koła, ma podwójne wahacze i pasywną blokadę różnicową. Rozkład osi wynosi 40:60. Ekstremalnie lekkie koła aluminiowe o średnicy 19 i 20 cali zapewniają precyzyjne prowadzenie i kontrolę toru jazdy w szybkim zakręcie. Opcjonalnie dostępne są koła Cup w rozmiarze 245/30 R20 z przodu i 305/30 R20 z tyłu, które zapewniają dodatkową przyczepność i dynamikę. Wysokowydajny system hamulcowy ze stali o średnicy 18 cali z falistym wzorem oraz opcjonalny 19-calowy system ceramicznych hamulców wysokowydajnych zapewniają niezbędne spowolnienie.

Rozpoznawalne cechy designu Audi R8 V10 performance quattro

Wyraźnie sportowy design inspirowany jest jego rodzeństwem GT4. Elementy te obejmują szeroki, płaski grill chłodnicy Singleframe w matowej czerni z emblematem R8, flanki dużymi wlotami powietrza, przedni splitter oraz siatkę wylotową powietrza z tyłu oraz owalne końcówki wydechu. Szczelina pod przednią maską przypomina legendarne Audi Sport quattro. Nowe R8 dostępne jest w dziesięciu opcjach kolorystycznych. Jednym z nich jest Ascari Blue Metallic, kolor, który wcześniej był dostępny tylko dla R8 V10 performance quattro. Pakiet designu „R8 performance” oferuje wnętrze z czarną skórą Alcantara, kontrastowymi przeszyciami w Mercato Blue oraz dekoracyjnymi wstawkami z włókna węglowego.

Uczucie wyścigowe wewnątrz

Wyraźne linie designu nadają ton również wewnątrz samochodu. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest „Monoposto” – duża, mocno wyprofilowana łuk, która zajmuje obszar przed fotelem kierowcy i przypomina kokpit samochodu wyścigowego. „Monoposto” otacza Audi wirtualny kokpit z 12,3-calowym ekranem, który jest zintegrowany w wolnostojącej obudowie. Skórzana kierownica R8 z systemem Multifunction plus oferuje dwa lub, w wersji performance, cztery satelity sterujące, każdy do użycia Audi drive select, do uruchomienia silnika, aktywacji trybu Performance i dźwięku silnika oraz do sterowania Audi wirtualnym kokpitem. Kierowcy i pasażerowie mogą cieszyć się jazdą w nowo dostępnych fotelach kubełkowych lub sportowych R8, tapicerowanych skórą i Alcantarą. Na przednim siedzeniu pasażera błyszczy emblemat RWD.

Produkcja w dużej mierze ręczna

R8 V10 performance RWD jest budowane – w dużej mierze ręcznie – w zakładzie „Böllinger Höfe” w lokalizacji Audi w Neckarsulm w Niemczech. To również miejsce produkcji wyścigowego samochodu LMS GT4, który pochodzi z modelu produkcyjnego i wykorzystuje w przybliżeniu 60 procent części pochodzących z produkcji seryjnej. Wykorzystuje się około 40 000 metrów kwadratowych powierzchni produkcyjnej, z maksymalnie 1 000 wysoko wykwalifikowanych pracowników pracujących przy montażu samochodów sportowych. Tylko od 21 października 2021 roku można zamawiać RWD Audi R8 V10 performance.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.