2021 Toyota Yaris Cross
Średnia ocena: 4.00 / 5 (liczba ocen: 1)

Kasia_Motors - ocena: 4/5

"Yaris Cross to fajny samochód do miasta. Ma zgrabny wygląd i dobrze się prowadzi, ale brakuje mu trochę mocy przy wyprzedzaniu. Ogólnie polecam!"

2021 Toyota Yaris Cross

Przejdź do galerii zdjęć2021 Toyota Yaris Cross

Nazwa Yaris jest znana od dłuższego czasu, co świadczy o jej sukcesie w Europie. Jednak tym razem Toyota postanowiła wejść na rynek B-SUV, wierząc, że fani marki będą zachwyceni.

Bardzo wszechstronny, Yaris Cross łączy w sobie cechy SUV-a z atrakcyjnym designem, będąc przyjacielem błota oraz zaufanym towarzyszem rodziny.

Mówiąc o wszechstronności, Yaris Cross został zaprojektowany tak, aby dobrze sprawdzał się w różnych sytuacjach. Bagażnik otwierał się po naciśnięciu stopą, a przestrzeń ładunkowa była wyposażona w pasy mocujące, aby zapobiec przewracaniu się bagażu. Po obniżeniu podłogi bagażnika, przestrzeń znacznie się powiększała.

Design zewnętrzny oparty był na obrazie diament, z ostrymi i mocnymi liniami.

Jak już wspomniano, dla nowego Yarisa błoto nigdy nie stanowiło problemu, dzięki wysokiemu prześwitowi i odważnym nadkolom, które współpracowały z 18-calowymi kołami.

Już doszliśmy do wniosku, że samochód jest wszechstronny i sprosta każdemu potrzebom, ale Toyota zwróciła również uwagę na emisję CO2. Yaris miał 4. generację technologii hybrydowej, z emisją poniżej 90 g/km CO2 dla wersji 4WD.

Zarówno 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra, jak i akumulator Li-Ion o mocy 59 kW dostarczały łącznie 116 KM, co czyniło go zwinnym samochodem, idealnym do wyprzedzania.

Nowy Yaris oparty był na TYNGA (Toyota New Global Architecture) i oferował wyższą pozycję za kierownicą, sztywność nadwozia, niski środek ciężkości oraz zredukowany przechył nadwozia.

Wydajność paliwowa, styl SUV-a, przestronność i praktyczność – czego więcej można potrzebować?

 Życie w mieście stawia przed nami szczególne wyzwania. Jeśli chodzi o prowadzenie pojazdów, to środowisko, w którym kierowcy coraz bardziej doceniają solidne, wysokie właściwości SUV-a, jednak w skali dostosowanej do miejskich ulic, z prawdziwym naciskiem na efektywność ekologiczną.

Jednocześnie kierowcy pragną pojazdu, który będzie wyjątkowy i stylowy, a jednocześnie elastyczny, aby sprostać ich aktywnemu stylowi życia.

Właśnie te cechy Toyota wprowadziła do zupełnie nowego modelu Toyota Yaris Cross.

Nowy Toyota Yaris Cross został zaprojektowany i opracowany z myślą o Europie, aby spełniać wymagania i preferencje rynku B-SUV w tym regionie. Produkcja odbędzie się również w Europie, w zakładzie Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), obok nowej generacji Yaris hatchback, od 2021 roku.

Prawdziwy hybrydowy SUV

Nowy Yaris Cross korzysta z bogatego dziedzictwa Toyoty w zakresie zaawansowanej technologii hybrydowej, projektowania małych samochodów i inżynierii SUV-ów.

Światowe przywództwo Toyoty w technologii pojazdów hybrydowych obejmuje pierwsze zastosowanie systemu hybrydowego w samochodzie segmentu B z oryginalnym Yarisem Hybrid w 2012 roku. Niezrównane doświadczenie zdobyte przez Toyotę zapewnia, że nowy hybrydowy układ napędowy czwartej generacji Yaris Cross oferuje wyjątkową wydajność i efektywność.

Jako członek rodziny Yaris, Yaris Cross powstał na nowej platformie GA-B Toyoty dla samochodów kompaktowych. Dzieli również koncepcję „dużego-małego” projektowania i pakowania, która charakteryzowała oryginalnego Yaris, a także oferuje przestronną kabinę w kompaktowych wymiarach zewnętrznych.

Toyota Yaris Cross to również prawdziwy SUV, korzystający z doświadczeń Toyoty, która 25 lat temu stworzyła koncepcję rekreacyjnego SUV-a z modelem RAV4 – obecnie najlepiej sprzedającym się SUV-em na świecie – a ostatnio produkuje stylowego i bardzo efektywnego C-HR. Podwyższona wysokość zawieszenia oraz dostępność inteligentnego napędu AWD-i wzmacniają jego autentyczne kwalifikacje SUV-a.

Dodanie Yaris Cross do oferty Toyoty umożliwi firmie poszerzenie gamy SUVów o segmenty B, C i D.

Nowy hybrydowy układ napędowy

Yaris Cross czerpie korzyści z czwartej generacji technologii hybrydowej Toyoty. Toyota z powodzeniem wprowadziła pełną technologię hybrydową w samochodach segmentu B, prezentując pierwszego Yaris Hybrid hatchback w 2012 roku. Od tego czasu sprzedano ponad pół miliona tych samochodów w Europie, co uczyniło go potężnym narzędziem w budowaniu świadomości społecznej oraz uznania dla tej technologii.

Yaris i Yaris Cross są pierwszymi modelami, które korzystają z najnowszego systemu hybrydowego Toyoty o pojemności 1.5, opracowanego bezpośrednio na podstawie większych jednostek 2.0 i 2.5-litrowych, które stosowane są w nowych modelach, takich jak Corolla, C-HR, RAV4 i Camry. W skład tego systemu wchodzi nowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra, trzy cylindrowy, zaprojektowany w sposób precyzyjny w celu zredukowania tarcia i strat mechanicznych oraz optymalizacji prędkości spalania. Rezultatem tego jest wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika i doskonała efektywność paliwowa. Efektywność cieplna silnika wynosi 40%, co jest lepsze od porównywalnych silników diesla i zapewnia dobrą oszczędność paliwa oraz niski poziom emisji CO2.

Nowy system hybrydowy ma maksymalną moc 116 KM DIN. Szczególną uwagę poświęcono dostarczaniu mocy, co sprawia, że system jest bardzo responsywny w trakcie jazdy. W kwestii efektywności emisji, model z napędem na przednie koła zaczyna się od poniżej 90 g/km CO2, a wersja AWD-i od poniżej 100 g/km.

Platforma Toyota GA-B

Toyota Yaris Cross podąża za swoim bliźniaczym modelem hatchback, przyjmując nową platformę pojazdów GA-B Toyoty. Gwarantuje to wysoki poziom sztywności nadwozia oraz dobrze zbalansowane podwozie, co sprawia, że samochód jest responsywny i zwrotny.

Całkowicie miejski. Całkowicie SUV

Dzięki Yaris Cross, Toyota stworzyła autentycznego SUV-a w mniejszej skali, zapewniając klientom wyższą pozycję za kierownicą, praktyczność oraz przestronność wnętrza, jakich oczekują w samochodzie o kompaktowych wymiarach, które sprawiają, że jest on idealny do jazdy po mieście.

Projekt nawiązuje do klasycznych cech SUV-ów, z wyższym nadwoziem i większymi kołami/oponami, które komunikują siłę i celowość.

Toyota Yaris Cross ma identyczny rozstaw osi wynoszący 2560 mm co nowy Yaris hatchback, ale jest o 240 mm dłuższy, z 60 mm dodanymi do przedniego zwisu i 180 mm do tylnego, co zapewnia więcej miejsca wewnątrz. Prześwit jest o 30 mm wyższy, a pojazd jest ogólnie wyższy i szerszy – o 90 mm i 20 mm odpowiednio.

Praktyczny i wszechstronny

Jako prawdziwy SUV, szczególną uwagę poświęcono praktyczności i wszechstronności.

Zainstalowano elektrycznie otwieraną tylną klapę, co ułatwia dostęp, gdy ręce są zajęte. Dodatkowo, można dostosować wysokość podłogi bagażnika, aby uzyskać elastyczność w postaci bezpiecznego schowka pod podłogą lub zwiększonej przestrzeni bagażowej dla większych ładunków. Co więcej, sama podłoga bagażnika może być dzielona na dwie części, co pozwala na zwiększenie przestrzeni oraz uzyskanie miejsca do przechowywania pod podłogą. Bagażnik wyposażono także w nowy system elastycznych pasków do zabezpieczania przedmiotów i zapobiegania ich przesuwaniu się podczas jazdy.

Yaris Cross jest tak samo przestronny, jak praktyczny. Przy wszystkich siedzeniach w pozycji normalnej oraz z przykrywką bagażnika, oferuje dużą pojemność bagażnika. Jednak jeśli potrzebna jest większa pojemność ładunkowa, zainstalowano system składanych tylnych siedzeń w proporcji 40:20:40, aby zrównoważyć przestrzeń dla pasażerów z potrzebami bagażowymi.

Inteligentny napęd na wszystkie koła

Jedną z cech, która definiuje nowy Toyota Yaris Cross jako prawdziwego SUV-a, jest dostępność inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła – unikalna cecha w tej klasie w modelu hybrydowym.

AWD-i zapewnia dodatkową stabilność i przyczepność w codziennej jeździe, w trudnych warunkach i na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Całkowicie elektryczny system jest bardziej kompaktowy i lżejszy od mechanicznych jednostek AWD, co pozwala Yaris Cross Hybrid AWD-i osiągać niższe zużycie paliwa i emisję CO2 niż jakikolwiek inny konkurencyjny SUV B-SUV.

System kieruje moment obrotowy na tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. W normalnych warunkach jazdy, Toyota Yaris Cross działa z napędem na przednie koła, ale w przypadku wykrycia warunków niskiej przyczepności, napęd na wszystkie koła włącza się automatycznie. Może to być na przykład na mokrej kostce brukowej, podczas intensywnego deszczu, na mokrym lub ubitym śniegu czy piasku.

Zaawansowany system wsparcia kierowcy

Fundamentem bezpieczeństwa nowego Yaris Cross jest jego platforma GA-B, która daje pojazdowi wyjątkowo sztywną konstrukcję. W celu spełnienia najwyższych i najbardziej rygorystycznych standardów testów niezależnych, będzie on dodatkowo korzystał z aktywnych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense oraz zaawansowanych funkcji wsparcia kierowcy, pomagając unikać szerokiego zakresu ryzyk wypadków poprzez informowanie kierowcy, wczesne ostrzeganie oraz, w razie potrzeby, automatyczne hamowanie i interwencję w kierownicy.

Projekt

Proces projektowania Toyota Yaris Cross zjednoczył szeroką grupę zespołową z studiów zarówno w Europie, jak i Japonii. Aby dokładniej opisać ich pomysły i inspiracje, poniżej przedstawiamy słowa jednego z członków zespołu – Lance’a Scotta, dyrektora ds. projektowania w studiu EDD Toyoty w Nicei, Francja.

„Gdy zaczęliśmy ten proces, zrozumieliśmy, że chociaż styl jest najważniejszym powodem zakupu w segmencie B-SUV, klienci chcą również mieć wysoki poziom praktyczności. To niełatwe zadanie do pogodzenia, zwłaszcza w kompaktowym opakowaniu.

Od samego początku koncepcji projektowej mieliśmy na uwadze europejskiego klienta, ale musieliśmy dowiedzieć się więcej o nich. Dlatego wyszliśmy w teren i przeprowadziliśmy wywiady z prawdziwymi klientami, aby zrozumieć ich styl życia, co im się podoba, jakie są ich codzienne aktywności i jak spędzają czas wolny.

Po przyjemnym i pouczającym procesie wróciliśmy z entuzjazmem, aby zaprojektować samochód, który odzwierciedli ich osobowość i dostarczy żywej kombinacji bycia zarówno wyszukanym, jak i dynamicznym.

Jako zespół wymyśliliśmy kluczowe słowa 'Solidny’ i 'Minimalistyczny’, które naszym zdaniem najlepiej oddają zarówno kompaktowość i zwrotność, jak i solidność oraz moc SUV-a.

Gdy zaczęliśmy szkicować pomysły na zewnątrz, wyobraźnia nieustannie przywoływała obraz diamentu. W rezultacie stworzyliśmy frazę 'zwrotny diament’, aby wyrazić twardy, mocny i ekskluzywny wizerunek tego kamienia szlachetnego w połączeniu z zwinnością i radością z jazdy, które naszym zdaniem samochód powinien przekazywać.

Z widoku z góry, czy też z perspektywy planu, „cięliśmy” lub „szlifowaliśmy” nadwozie, aby nadać mu kształt diamentu, co pozwoliło nam na podkreślenie błotników. Kształt nadwozia w kształcie diamentu połączony z 4 wyrazistymi błotnikami nadał nam energiczny kształt, który był jednocześnie mocny i elegancki.

Oczywiście chcemy, aby samochód był natychmiast postrzegany jako SUV, dlatego podkreśliliśmy wyższy prześwit, mocną poziomą oś, co daje świetną równowagę i postawę, dużą kwadratową przestrzeń na koła oraz oczywiście duże koła … do 18″!

Twarz była również dla nas bardzo ważnym aspektem. Chcieliśmy zachować mocne DNA linii SUV Toyoty, ale jednocześnie nadać Yaris Cross własną tożsamość.

Z tyłu ponownie skoncentrowaliśmy się na nadaniu samochodowi dobrej postawy, z szerokimi błotnikami ilustrującymi, jak mocno stoi na swoich kołach. Połączenie poziomych świateł tylnych i tylnej szyby wyraźnie pokazuje tożsamość rodziny Yaris, jednak szersza i bardziej kwadratowa tylna klapa sugeruje większą elastyczność przestrzeni bagażowej w codziennym użytkowaniu.

W kontekście koloru nadwozia zaczęliśmy myśleć o czymś, co mogłoby wyrazić aktywny i wysokiej jakości wizerunek, który nasi klienci docenią. Patrząc na przyszłe trendy kolorystyczne, widzimy rosnącą tendencję do złotych i innych szlachetnych metali, ale chcieliśmy zaproponować coś bardziej naturalnego i miejskiego. Dodanie subtelnego odcienia zieleni do złotego kierunku, przy jednoczesnym zredukowaniu nasycenia koloru, aby podkreślić metaliczny wygląd, dało nam świeży, miejski, a jednocześnie aktywny urok, który podkreślał kształt powierzchni zewnętrznej. Ostatecznym rezultatem jest kolor, który nazywamy Złotym Mosiężnym.

1.5L ECTV (116 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność1490 Cm3
Moc66.9 Kw @ 5500 Rpm
91 Hp @ 5500 Rpm
90 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy89 Lb-Ft @ 3800-4800 Rpm
120 Nm @ 3800-4800 Rpm
Moc silnika elektrycznego58.8 Kw (80 Hp)
Electrical Motor Torque104 Lb-Ft (141 Nm)
Całkowita maksymalna moc85.3 Kw (116 Hp)
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoHybrydowy Benzyna
Pojemność zbiornika9.5 Galony (36.0 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegówEBezstopniowa skrzynia CVT
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony215/50 R18
Długość164.6 In (4181 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61.4 In (1560 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.6/59.6 In (1
Rozstaw osi100.8 In (2560 Mm)
Prześwit6.7 In (170 Mm)
Masa własna2557 - 2624 Lbs (1160 - 1190 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3164 - 3230 Lbs (1435 - 1465 Kg)
Spalanie miasto73.5 Mpg Us (3.2 L/100Km)
Spalanie trasa69.2 Mpg Us (3.4 L/100Km)
Średnie spalanie73.5 Mpg Us (3.2 L/100Km)

1.5L CVT (120 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność1490 Cm3
Moc88.3 Kw @ 6600 Rpm
120 Hp @ 6600 Rpm
118 Bhp @ 6600 Rpm
Moment obrotowy107 Lb-Ft @ 4800-5200 Rpm
145 Nm @ 4800-5200 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika11.1 Galony (42.0 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegówBezstopniowa skrzynia CVT
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony215/50 R18
Długość164.6 In (4181 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61.4 In (1560 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.6/59.6 In (1
Rozstaw osi100.8 In (2560 Mm)
Prześwit6.7 In (170 Mm)
Masa własna2447 - 2513 Lbs (1110 - 1140 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3120 Lbs (1415 Kg)
Spalanie miasto36.2 Mpg Us (6.5 L/100Km)
Spalanie trasa51.1 Mpg Us (4.6 L/100Km)
Średnie spalanie48 Mpg Us (4.9 L/100Km)

1.5L CVT AWD (120 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność1490 Cm3
Moc88.3 Kw @ 6600 Rpm
120 Hp @ 6600 Rpm
118 Bhp @ 6600 Rpm
Moment obrotowy107 Lb-Ft @ 4800-5200 Rpm
145 Nm @ 4800-5200 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika11.1 Galony (42.0 L)
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówBezstopniowa skrzynia CVT
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony215/50 R18
Długość164.6 In (4181 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61.4 In (1560 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.6/59.6 In (1
Rozstaw osi100.8 In (2560 Mm)
Prześwit6.7 In (170 Mm)
Masa własna2646 - 2712 Lbs (1200 - 1230 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3318 Lbs (1505 Kg)
Spalanie miasto30.5 Mpg Us (7.7 L/100Km)
Spalanie trasa49 Mpg Us (4.8 L/100Km)
Średnie spalanie43.6 Mpg Us (5.4 L/100Km)

1.5L E-FOUR ECVT

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność1490 Cm3
Moc66.9 Kw @ 5500 Rpm
91 Hp @ 5500 Rpm
90 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy89 Lb-Ft @ 3800-4800 Rpm
120 Nm @ 3800-4800 Rpm
Moc silnika elektrycznego58.8 Kw (80 Hp)
Electrical Motor Torque104 Lb-Ft (141 Nm)
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoHybrydowy Benzyna
Pojemność zbiornika9.5 Galony (36.0 L)
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówEBezstopniowa skrzynia CVT
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony215/50 R18
Długość164.6 In (4181 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61.4 In (1560 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.6/59.6 In (1
Rozstaw osi100.8 In (2560 Mm)
Prześwit6.7 In (170 Mm)
Masa własna2756 - 2800 Lbs (1250 - 1270 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3362 - 3406 Lbs (1525 - 1545 Kg)
Spalanie miasto69.2 Mpg Us (3.4 L/100Km)
Spalanie trasa63.6 Mpg Us (3.7 L/100Km)
Średnie spalanie67.2 Mpg Us (3.5 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.