Volkswagen wprowadził ósmą generację modelu Golf w 2019 roku, a na początku 2020 roku rozszerzył ofertę silnikową o hybrydową wersję GTE z zasilaniem z gniazdka.
Elektryfikowana wersja Golfa pojawiła się w czasie pandemii, więc jej sprzedaż rozpoczęła się powoli. Mimo to, niemiecki producent nie zrezygnował z jej produkcji i przygotował model na lepsze czasy. Ósma generacja Golfa w wersji elektryfikowanej skierowana była do klientów, którzy chcieli mniej zanieczyszczać środowisko, a jednocześnie cieszyć się osiągami sportowego hatchbacka. Stylizacja modelu była unikalna i zawierała rozbudowany pakiet bezpieczeństwa. Co ważne, klienci mogli ładować akumulator o pojemności 13 kWh w domu z wykorzystaniem zwykłego gniazdka elektrycznego.
Wersja GTE miała taką samą przednią część nadwozia jak inne modele z rodziny, z organicznie ukształtowanymi reflektorami, które łączyły zaokrąglone dolne krawędzie z ostrymi liniami. Reflektory zdobiły diody LED pełniące funkcję dziennego światła, które przypominały brwi i były przedłużone nad głównym grillem. Jako unikalny element designu GTE, producent dodał niebieską linię w górnych zewnętrznych rogach reflektorów. Z przodu, zderzak miał agresywny wygląd z szerokim i wysokim grillem, otoczonym bocznymi wlotami oraz wykończeniami w kształcie litery C. Dodatkowo Volkswagen oferował zintegrowane, heksagonalne diody LED do jazdy dziennej, wstawione w boczne wloty, które miały siateczkową strukturę.
Z boku, GTE chwalił się czerwonymi zaciskami hamulcowymi ukrytymi za dużymi aluminiowymi felgami, które były standardowym wyposażeniem. Zwróć uwagę na klapkę na lewym przednim błotniku, gdzie producent umieścił port do ładowania. Aby poprawić sportowy charakter samochodu, Volkswagen dodał błyszczące czarne wykończenia na słupkach B oraz diody LED kierunkowskazów w pokrywach lusterek. Z tyłu, pochylona klapa bagażnika miała u góry spoiler, a tylna część nadwozia dzieliła ten sam design, co pozostałe modele Golf MK8, z jedyną różnicą w postaci znaku GTE umieszczonego na klapie. Niżej, pod zderzakiem, Volkswagen dodał atrapę wydechu po bokach i chromowane wykończenie.
Wewnątrz, z przodu, producent zamontował fotele o wysokim oparciu, które wspierały pasażerów podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Kierowca miał przed sobą zestaw wskaźników z 10-calowym wyświetlaczem, który można było skonfigurować. Dodatkowo, na górze środkowego panelu, umieszczono ekran dotykowy dla systemu infotainment. Niestety, nie wyposażono go w pokrętło regulacji głośności, a jedynie w funkcję dotykową. Z tyłu zapewniono wystarczająco dużo miejsca dla trzech pasażerów, choć środkowy tunel przechodzący z przodu do tyłu wpływał na przestrzeń na nogi pasażera siedzącego na środkowym miejscu.
Jednak największą poprawą GTE były zmiany pod jego maską. Oprócz 1.4-litrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem o mocy 150 KM, Volkswagen dodał silnik elektryczny o mocy 85 kW (114 KM), co daje łączną moc 245 KM (242 KM). System był połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwu-sprzęgłową), która przekazywała moc na przednie koła. Dzięki zasięgowi wynoszącemu 60 km (37 mil), GTE mógł być używany jako samochód elektryczny do codziennych zadań.
Samochód staje się ikoną, gdy jego DNA designu i charakter pozostają rozpoznawalne przez dekady. Ważne jest również, aby ikona dostarczała świeże pomysły, aby sprostać wyzwaniom naszych czasów. Tak jak VW Golf GTI. Od 44 lat Volkswagen na nowo odkrywa tę ikonę sportowych, kompaktowych samochodów, zachowując pierwotną koncepcję – z pokolenia na pokolenie. Ósma reinterpretacja Golfa GTI świętuje teraz swoje debiut. Nowo zaprojektowany i z inżynieryjnie przekształcony – w pełni zdigitalizowany i z siecią. Golf GTI, który odpowiada nowoczesnej erze. Golf Mk1 z 1976 roku dawno przekształcił się w rodzinę pojazdów. W 1982 roku zaprezentowano pierwszego Golfa GTD z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym, a w 2014 roku pierwszego Golfa GTE z napędem hybrydowym typu plug-in. Dlatego nie dziwi fakt, że nowy Golf GTD i nowy Golf GTE świętują swoje światowe premiery obok nowego VW Golfa GTI. Trzy warianty Golfa, trzy charaktery, trzy efektywne i czyste układy napędowe – ale jedna filozofia designu i specyfikacji.
GTI
Nowy Volkswagen Golf GTI to zwrotny, surowy, efektywny i wysokotechnologiczny kompaktowy samochód sportowy na cyfrową erę – z mocą 180 kW (245 KM).
GTE
Przy mocy systemu 180 kW nowy Volkswagen Golf GTE jest równie mocny jak Golf GTI. Napęd hybrydowy zaprojektowano z myślą o osiągach sportowych i łączy elektryczną zrównoważoność z zasięgiem bezemisyjnym wynoszącym około 60 kilometrów i dużą dynamiką.
GTD
Nowy Volkswagen Golf GTD to prawdziwy długodystansowiec. W tej wersji moc 147 kW (200 KM) została połączona z bardzo długimi zasięgami paliwowymi.
EKSTERIOR
Design nowych sportowych modeli Golfa ucieleśnia niepodrabialny urok. Standardowe reflektory LED są umieszczone nisko i tworzą wyraźny poprzeczny pasek w połączeniu z grillem chłodnicy. W górnej części maski wąska linia rozciąga się na przednią część – czerwona w przypadku GTI, niebieska dla GTE i srebrna dla GTD. Wszystkie są typowymi symbolami, takimi jak czerwony ramka grilla chłodnicy w pierwszym Golfie GTI. Gdy włączone są światła dzienne – gdy kierowca zbliża się z kluczem (opcjonalnie) – pasek LED w reflektorze odzwierciedla odpowiednio czerwoną, niebieską lub srebrną linię. Po raz pierwszy grill chłodnicy jest podświetlany jako kontynuacja paska LED. Tworzy to zupełnie nowy, nie do pomylenia design reflektorów Golfa GTI, GTE i GTD. Kolejną uderzającą cechą jest charakterystyczny, duży, jednolitą dolna kratka wlotu powietrza w wzór plastra miodu. Jest otoczona na zewnątrz czarną aplikacją z wyraźnym, skrzydlatym designem po bokach. Nowe insignia GTI obejmują również opcjonalne światła przeciwmgielne, które są teraz zintegrowane w kratce wlotu powietrza w kształcie X.
Uderzający profil
Boczna sekcja charakteryzuje się efektownymi, standardowymi 17-calowymi felgami aluminiowymi Richmond, unikalnymi dla GTI. Felgi 18-calowe lub 19-calowe są dostępne na życzenie. Czerwono pomalowane: zaciski hamulcowe nowych sportowych modeli Golfa. GTI i GTD noszą również znak z odpowiednim napisem na boku przedniego błotnika. GTE nie ma tej cechy, ale zamiast tego posiada dodatkowe gniazdo zasilania po stronie pasażera do ładowania akumulatora. Wszystkie trzy modele mają szersze progi boczne w czerni – z designem splitterów podobnym do tego stosowanego w samochodach wyścigowych. Progi łączą się, tworząc przedni spojler i tylny dyfuzor. Indywidualizowany spojler wydłuża linię dachu na samym szczycie profilu. Dominującym elementem designu w bocznej części jest słupek C, charakterystyczny element wszystkich wersji Golfa. Wizualnie popycha nadwozie pojazdu do przodu i przenosi ikoniczną grafikę oryginalnego Golfa i GTI w nowoczesną erę.
Potężny tył
Nowy Golf ma potężny profil barkowy i uderzający design tyłu. Na tym korzystają również nowe sportowe modele, które standardowo są wyposażone w zespół tylnych świateł LED. Napisy GTI, GTE lub GTD są teraz umieszczone centralnie pod emblematem Volkswagena, a nie po stronie kierowcy, jak wcześniej. Spojler dachowy jest przedłużany w kierunku tyłu i łączy się z czarnym wykończeniem wokół tylnej szyby, co sprawia, że Golf GTI, GTE i GTD wydają się jeszcze niższe niż mniej mocne modele. Na dole sportowy dyfuzor odróżnia nowe wersje od innych wersji serii. Odróżniają je również końcówki wydechu – GTI ma jedną końcówkę po lewej i jedną po prawej, GTD ma podwójną końcówkę po lewej, a GTE nie ma żadnej końcówki w ogóle.
WNĘTRZE
Od momentu debiutu pierwszego Golfa GTI, ten samochód był jak idealnie dopasowana para dżinsów. Już na początku Volkswagen stworzył wyraziste, dynamiczne symbole z wieloma detalami wnętrza – sportowa kierownica z trzema srebrnymi podwójnymi ramionami i wyżłobionym emblematem Wolfsburga, gałka zmiany biegów w kształcie czarnej piłki golfowej, sportowe fotele GTI w kratkę z czarnymi bocznymi wzmocnieniami – wszystkie uważane są za klasyczne elementy designu.
Ukłon w stronę przeszłości, ukłon w stronę przyszłości
Chociaż Volkswagen z dużym wyprzedzeniem wzmacnia cyfrowe i sieciowe możliwości ósmej generacji Golfa – a tym samym GTI, GTE i GTD – na niespotykaną dotąd skalę, wiele z oryginalnych symboli nadal można znaleźć na pokładzie. Jednak sportowa kierownica z przeszłości została przekształcona w nową wielofunkcyjną skórzaną kierownicę sportową z dotykowymi przyciskami oraz opcjonalnie zintegrowanym przyciskiem Travel Assist, aby pomóc mocnym modelom Golfa osiągnąć prędkość maksymalną 210 km/h podczas włączenia Travel Assist. Trzy srebrne ramiona zostały zachowane – w GTI wnętrze centralnego ramienia ma czerwone wykończenie, a GTE i GTD mają odpowiednio niebieskie i srebrne wykończenie. Klasyczny wzór w kratkę sportowych foteli również został zachowany. Nowy wzór w kratkę nosi nazwę Scalepaper. Szwy szaro-czarnego wzoru mają czerwony kolor w GTI, niebieski w GTE i jasnoszary w GTD. Czerwony, niebieski lub czarny są również używane dla wszystkich dekoracyjnych szwów i wykończeń, w zależności od modelu.
Gotowy na nowoczesną erę
Innovision Cockpit unosi się ku górze przy otwieraniu drzwi w Golfie GTI, GTE i GTD. To fuzja topowej wersji 10,25-calowego Digital Cockpit (cyfrowe wskaźniki) i 10-calowego systemu nawigacji. Wizualna i funkcjonalna kombinacja dwóch ekranów tworzy nową i spójną, cyfrową architekturę. Podświetlenie tła, które również występuje standardowo, osadza wyświetlacze i wszystkie inne podświetlane obszary wnętrza (deska rozdzielcza, wykończenie drzwi, schowek z interfejsem do telefonu komórkowego, przestrzeń pod nogi) w spektrum 30 konfigurowalnych kolorów. Golf GTI, który jest standardowo wyposażony w 6-biegową manualną skrzynię biegów, ma całkowicie nową gałkę zmiany biegów GTI. Golf GTI jest dostępny z opcjonalną, automatyczną 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG); Golf GTD dostępny jest wyłącznie z tą skrzynią DSG. Golf GTE posiada 6-biegową skrzynię DSG opracowaną dla napędu hybrydowego. Modele wyposażone w DSG generalnie zmieniają biegi za pomocą elektronicznego systemu; dźwignia zmiany biegów DSG została zaprojektowana specjalnie. Funkcjonalność standardowego przycisku start/stop dla systemów napędowych trzech sportowych modeli Golfa została dostosowana – po otwarciu drzwi pulsuje na czerwono, aż do momentu uruchomienia systemu napędowego.
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Ogólnie rzecz biorąc, każdy nowy Golf jest wyposażony w systemy asystujące, w tym system Lane Assist utrzymania pasa, Front Assist z autonomicznym hamowaniem awaryjnym z monitorowaniem pieszych, elektroniczną blokadę dyferencjału XDS oraz Car2X (lokalna komunikacja z innymi pojazdami i infrastrukturą drogową). Standardowe cyfrowe wskaźniki oraz system infotainment dostosowany do mobilnych usług online We Connect i We Connect Plus, które zostały tutaj zintegrowane. Wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja jednostrefowa (Climatronic), system komfortowego uruchamiania Press & Drive, złącze Bluetooth do telefonu komórkowego, reflektory LED, zespoły tylnych świateł LED, dzienne światła LED, lampki do czytania LED oraz dwa porty USB-C. Ta gama wyposażenia została ponownie znacznie rozszerzona dla modeli GTI, GTE i GTD.
Zwiększone wyposażenie
Na zewnątrz wyposażenie opisane tutaj uzupełnione jest o 17-calowe felgi aluminiowe, spersonalizowany przedni zderzak, rowkowany tylny dyfuzor, samodzielny spojler dachowy, odpowiednie znaki modelowe, indywidualne systemy końcówek wydechu, czerwone zaciski hamulcowe i wydłużenia progów. Funkcje obejmują sportowe zawieszenie (tylko GTI i GTD; obniżone o 15 mm) oraz system Keyless Access do zamykania i uruchamiania silnika oraz powiązane oświetlenie. W wnętrzu topowa wersja Digital Cockpit (wielokrotne konfiguracje ekranu) i 10-calowy system nawigacji tworzą Innovision Cockpit. Kolor i grafika Digital Cockpit odpowiadają odpowiedniemu modelowi. W wielu innych detalach, jak w przypadku nadwozia, Golf GTI, GTE, GTD są również odróżniane przez przypisane im specyficzne kolory w zależności od układu napędu – czerwony (GTI), niebieski (GTE) i srebrny (GTD). Wszystkie pedały są wykonane ze stali nierdzewnej.
GTI z turbodoładowanym silnikiem benzynowym
Nowy Volkswagen Golf GTI jest napędzany 2.0-litrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem (EA888 evo4) o mocy 180 kW (245 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 370 Nm. Silnik czterocylindrowy jest standardowo połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów (MQ350). Opcjonalnie dostępna jest 7-biegowa skrzynia z podwójnym sprzęgłem (DQ381 DSG).
GTE z napędem hybrydowym plug-in
Napęd hybrydowy typu plug-in Volkswagena Golfa GTE składa się zasadniczo z 1.4-litrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem (EA211 TSI) o mocy 110 kW (150 KM), modułu hybrydowego z silnikiem elektrycznym (85 kW), 6-biegowej skrzyni DSG (DQ400e) oraz nowej baterii litowo-jonowej. Napęd generuje maksymalną moc 180 kW (245 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm. W porównaniu do swojego poprzednika, zasięg elektryczny znacznie wzrósł do około 60 km. Inżynierowie Volkswagena osiągnęli zwiększenie zasięgu poprzez poprawę aerodynamiki Golfa i zwiększenie zawartości energii w baterii o 50% do 13 kWh. Może być prowadzony z prędkościami do 130 km/h w trybie całkowicie elektrycznym. Gdy bateria jest wystarczająco naładowana, Golf GTE zawsze rozpoczyna jazdę w trybie elektrycznym E-MODE. Napęd przełącza się na tryb hybrydowy, jeśli pojemność energetyczna baterii spadnie poniżej określonego poziomu lub jeśli prędkość wzrośnie powyżej 130 km/h. W trybie hybrydowym kierowca ma możliwość utrzymania stanu naładowania za pomocą trzech symboli na ekranie systemu infotainment (znak równości „=”), zwiększenia go (strzałka w górę „↑”) lub redukcji do określonego poziomu (strzałka w dół „↓”). Dzięki temu można wjechać do obszaru miejskiego pod elektrycznym zasilaniem i bez emisji spalin, nawet na końcu dłuższej podróży, jeśli zajdzie taka potrzeba. Kiedykolwiek aktywna jest nawigacja, menedżer zarządzania baterią także przewidująco bierze pod uwagę dane drogowe i topograficzne, aby zapewnić dostępność ustawionej energii baterii, gdy dotrzesz do celu. W tym procesie wykorzystanie baterii dostosowywane jest na podstawie danych o trasie, aby osiągnąć optymalny zasięg elektryczny.
GTD z turbodoładowanym silnikiem diesla
Sportowy samochód długodystansowy wyposażony jest w 2.0-litrowy, czterocylindrowy turbodoładowany silnik diesla (TDI) o mocy 147 kW (200 KM). Silnik Golfa GTD (serii EA288 evo) generuje imponująco wysoki maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm. TDI już przy bardzo niskich obrotach silnika dostarcza tę moc. Podobnie jak w przypadku wszystkich turbodoładowanych silników diesla w nowym Golfie, system napędowy GTD jest połączony z dwoma katalizatorami SCR połączonymi szeregowo (SCR = selektywna redukcja katalityczna). Ten nowy system podwójnego dozowania SCR z podwójnym wtryskiem AdBlue znacząco redukuje emisję tlenków azotu w porównaniu do swojego poprzednika. Volkswagen oferuje Golfa GTD z 7-biegową skrzynią z podwójnym sprzęgłem (DQ381 DSG) jako standard.
ZAWIESZENIE
Volkswagen opracował i udoskonalił zawieszenie Golfa GTI, GTE i GTD z połączenia przedniego zawieszenia McPhersona i wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Po raz pierwszy wykorzystano nowy system zarządzania dynamiką jazdy, znany jako Vehicle Dynamics Manager. System ten kontroluje zarówno funkcję XDS, jak i komponenty dynamiki bocznej regulowanych amortyzatorów (opcja DCC). Dzięki temu znacznie zwiększa się zakres między maksymalnym komfortem a maksymalną dynamiką, co skutkuje znacznie wyraźniejszą dynamiką jazdy.
DCC regulacja zawieszenia