Po osiągnięciu porozumienia z Mercedes-AMG, brytyjska marka Aston Martin zdołała ożywić swoją ofertę i stworzyć najsilniejszego SUV-a na rynku w 2022 roku: DBX707.
Oczywiście, tradycyjny dostawca dla franczyzy filmowej o Bondzie był głównie znany z samochodów GT i sportowych, a mniej z SUV-ów. Jednakże, ze względu na dużą popularność tych pojazdów, Aston Martin wprowadził model DBX w 2020 roku. Dwa lata później zaprezentował wersję DBX707, która była najsilniejszym SUV-em na rynku.
W porównaniu do swojego mniej mocnego odpowiednika, standardowego DBX, ulepszona wersja z 2022 roku ma kilka różnic zewnętrznych. Z przodu znajduje się większa kratka w porównaniu do swojego kuzyna oraz inny design zderzaka z szerszym występem, co poprawia aerodynamikę na przedniej osi. Aston Martin zamontował standardowe 22-calowe felgi z opcją 23-calowych. Przesunięto również progi boczne, aby zmniejszyć efekt przyziemienia pojazdu podczas jazdy z dużymi prędkościami. Jednak najbardziej widoczne zmiany można zauważyć z tyłu, gdzie producent zamontował szerszy spojler dachowy wzmocniony włóknem węglowym. Zderzak ma szerszy występ dostępny w wykończeniu z włókna węglowego. Jeśli wszystko to mogło umknąć uwadze, to cztery rury wystające ze zderzaka na pewno nie przeszły niezauważone.
W środku, najważniejszą modernizacją były sportowe fotele kubełkowe z logo Aston Martin wyhaftowanym na zagłówkach. Niestety, w nowym modelu wciąż znajdował się system infotainment sprzed dwóch pokoleń, przejęty z Mercedes-Benz.
Jeśli chodzi o technologię, to poza 707-konnym silnikiem V8 pod maską, samochód został wyposażony w standardowe hamulce węglowo-ceramiczne z większymi tarczami niż jego odpowiednik. Dodatkowo, 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów była podobna do tej używanej w AMG GT, z systemem sprzęgła mokrego, zamiast konwencjonalnego konwertera momentu obrotowego, jak w standardowym DBX.
1 lutego 2022, Gaydon: Nowy DBX707 to SUV, jakiego jeszcze nie było. To model, który wynosi Aston Martin na szczyt segmentu dzięki unikalnemu połączeniu oszałamiającej wydajności, doskonałej dynamiki, niepowtarzalnego stylu i absolutnego luksusu. Zaprojektowany z ogromnym charakterem i przekonującymi możliwościami, DBX707 to najbardziej zaawansowany SUV pod każdym względem.
Najszybszy. Najmocniejszy. Najlepsze prowadzenie. Trzy tytuły, które DBX707 miał na celu zdobyć. Nie poprzez ślepe dążenie do standardów, ale w sposób unikalny i zgodny z własnymi zasadami. Dla Aston Martin oznaczało to, że za danymi liczbami kryje się subtelność — czyli światowej klasy moc i prędkość, które idą w parze z wyjątkową precyzją, dynamicznym stylem i prawdziwym zaangażowaniem, które gwarantują uzależniającą i wyjątkowo imponującą jazdę. To szabla w segmencie młotków.
DBX707 wznosi się na podstawie cenionej designu, dynamiki i przyjemności z prowadzenia V8 DBX, budując na tych autentycznych sportowych cechach. Każdy obszar samochodu został ulepszony, aby zwiększyć wydajność, intensyfikować przyjemność z jazdy i wzmocnić obecność na drodze.
Dyrektor generalny Aston Martin, Tobias Moers, powiedział o DBX707: “Już od swojego pierwszego wprowadzenia DBX reprezentował wartości dynamiki i designu Aston Martin w sposób, który dowodzi, że nie wszystkie SUV-y muszą sprostać tym samym kompromisom. Dzięki DBX707 przesunęliśmy granice w każdej dziedzinie, tworząc samochód, który ustanawia nowe standardy wydajności i pożądania. Najszybszy, najmocniejszy, najlepiej prowadzący się i najbardziej angażujący samochód tego typu, popycha Aston Martin na szczyt wydajności SUV.”
Zaczynając od układu napędowego, zespół inżynieryjny Aston Martin dążył do realizacji pełnego potencjału 4.0-litrowego silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem DBX. Kierowany przez szefa inżynierii napędów Aston Martin, Ralpha Illenbergera, silnik DBX707 teraz wyposażony jest w turbiny z łożyskami kulkowymi i dostosowaną kalibrację silnika, umożliwiającą uwolnienie większej mocy i momentu obrotowego. Nowością w flagowym SUV Aston Martin jest także automatyczna skrzynia biegów z 9-biegowym „mokrym sprzęgłem”. Zdolna do zarządzania znacznie większymi obciążeniami momentu obrotowego w porównaniu do standardowej automatycznej skrzyni z konwerterem momentu, ta skrzynia o wysokiej wydajności pozwala podnieść moc 4.0-litrowego V8 do ogromnych 707 KM i 900 Nm, co oznacza wzrost o 157 KM i 200 Nm w porównaniu do DBX (V8).
Wprowadzenie nowej skrzyni biegów z mokrym sprzęgłem przynosi dodatkowe korzyści. Najbardziej zauważalne są znacznie szybsze zmiany biegów w porównaniu do skrzyni z konwerterem momentu. Odczucie zmiany jest bardziej bezpośrednie i natychmiastowe, co daje kierowcy większe poczucie kontroli oraz reakcji, a także dramatyczną zmianę charakteru w porównaniu do DBX (V8). Zdolność do startu również uległa poprawie, co przyczynia się do czasu przyspieszenia DBX707 od 0 do 100 km/h wynoszącego 3,3 sekundy.
Szef działu napędów Aston Martin, Ralph Illenberger, powiedział: “Z tą wyjątkową nową wersją w pełni ujawniliśmy potencjał wydajnościowy DBX, tworząc SUV o światowym poziomie wydajności. Ogromne zyski, jakie uzyskaliśmy zarówno w mocy, jak i momencie obrotowym, pokazują nie tylko wrodzone możliwości 4.0-litrowego silnika biturbo V8, ale również apetyt i zdolność Aston Martin do opracowywania bezkompromisowych rozwiązań inżynieryjnych. Połączenie tego wspaniałego silnika z nową 9-biegową skrzynią z mokrym sprzęgłem leży u podstaw potężnych możliwości i niezapomnianego charakteru DBX707.”
Integralnym elementem zestawu ulepszeń wydajności DBX707 jest standardowe wyposażenie w hamulce z węglowo-ceramicznymi tarczami. Oferujące średnicę 420 mm z przodu i 390 mm z tyłu, te tarcze CCB są uchwycone przez 6-tłoczkowe zaciski i skutkują redukcją masy nieresorowanej o 40,5 kg. Zmiany w hydraulice układu hamulcowego oraz regulacji wspomagania poprawiają odczucie pedału i reakcję hamulców, co przekłada się na większą precyzję i pewność kierowcy. Ulepszono również chłodzenie hamulców, pobierając powietrze zarówno z głównego wlotu chłodzenia, jak i z podwozia, a również zastosowano wysokowydajne klocki hamulcowe, które dostarczają doskonałą spójność tarcia w szerokim zakresie temperatur.
Standardowe koła i opony mają średnicę 22 cali (dostępne w wersjach Sport i Ribbon), z opcjonalnym kołem aluminiowym o średnicy 23 cali w wyborze teksturowanego czarnego lub satynowego czarnego z diamentowymi akcentami. Wprowadzenie 23-calowego koła przynosi także korzyści dynamiczne, dzięki większej średnicy opony poprawiającej reakcję układu kierowniczego, lepszą kontrolę nad nadwoziem oraz krótsze czasy okrążeń.
DBX707 wyposażony jest również w nową wersję elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu (e-diff). Wzmocniony, aby poradzić sobie z pełnym momentem obrotowym wynoszącym 900 Nm, wyposażony jest w zmodyfikowany (krótszy) stosunek przełożenia końcowego wynoszący 3,27 w porównaniu do 3,07 w DBX V8. To wspomaga zdolność DBX707 do sprintu na niższych biegach i poprawia reakcję w biegach, jednocześnie zachowując efektywność i komfort jazdy, jakie oferuje 9-biegowa skrzynia.
Rozkład momentu obrotowego z przodu na tył pozostaje całkowicie automatyczny, z możliwością przekazania do 100% momentu na oś tylną na żądanie. Staranna kalibracja e-diff zapewnia, że DBX707 ma zwrotność w zakrętach, sportowe odczucie i dynamiczny charakter prawdziwego sportowego auta. Integruje technologię podwozia i napędu, aby osiągnąć najlepszą równowagę prowadzenia i dążyć do utrzymania optymalnej kombinacji przyczepności i zwinności w każdych warunkach.
Kluczowym elementem wyjątkowego prowadzenia DBX707 jest jego system zawieszenia pneumatycznego. Zachowując podstawową architekturę i potrójne komory powietrzne DBX V8 – już uważane za najlepiej prowadzącego się SUV-a na rynku – DBX707 posiada dedykowane strojenie podwozia, zoptymalizowane pod swoje bezkompromisowe wymogi i cele.
Począwszy od zawieszenia, DBX707 wyposażony jest w nowe zawory amortyzatorów oraz recalibrację dynamiki przełączania objętości sprężyn w celu poprawy kontroli nadwozia i reakcji układu kierowniczego. Elektroniczny system wspomagania kierownicy został również dostosowany, aby poprawić odczucie kierownicy, z większym oporem przy odchyleniu od osi, co pomaga kierowcy lepiej odczuwać wzrastające obciążenia w zakręcie i dostępny chwyt.
Połączenie z bardziej ścisłym zarządzaniem ugięciem (ruchami pionowymi nad nadwoziem podczas pokonywania nierówności) i kołysaniem (kiedy samochód nurkuje podczas hamowania lub „siada” pod przyspieszeniem) oraz przechyleniem nadwozia, DBX707 daje kierowcy łatwiejszą możliwość dostosowywania ruchu bocznego samochodu przy naturalnych wejściu na pedał lub kierownicy. Dodatkowe zmiany wprowadzono w systemie eARC (Elektroniczna Aktywna Kontrola Przechyłów), z zmodyfikowanymi parametrami, które zwiększają poczucie zwrotności i poprawiają dynamiczną równowagę samochodu.
Aby podkreślić ukierunkowanie DBX707 na kierowcę, wprowadzono także pewne zmiany i ulepszenia w trybach Dynamic Drive. „Race Start” jest dostępny w trybach GT Sport i Sport+, aby zmaksymalizować przyspieszenie z miejsca i naprawdę pokazać poprawioną wydajność. Zmieniona logika aktywnego w systemie napędu na wszystkie koła osiąga większą harmonię i precyzyjną kontrolę pomiędzy układem napędowym a systemem ESP, co zapewnia bardziej naturalne, sportowe doznania z jazdy.
Szef inżynierii pojazdów i zakupu Aston Martin, Drummond Jacoy, dodaje: “Tworzenie najlepszego SUV-a stanowiło ogromne wyzwanie dla naszego zespołu inżynieryjnego. Zbyt często klasa pojazdów charakteryzuje się obsesją na punkcie brutalnej siły. Naszym celem w DBX707 było połączenie ogromnej wydajności z doskonałą kontrolą i precyzją, w połączeniu z autentycznym sportowym charakterem, który jest niezbędny w każdym modelu Aston Martin. W tym celu zastosowaliśmy bezkompromisowe podejście do każdego obszaru pojazdu. Silnik, skrzynia biegów, zawieszenie, hamulce, systemy elektroniczne i aerodynamika zostały poddane intensywnym ulepszeniom i starannemu strojeniu. Wynikiem jest samochód, który ustanawia nowe standardy i wyraźnie oddziela DBX od konkurencji w swojej klasie.”
W duchu umieszczania kierowcy w centrum uwagi, DBX707 wprowadza zaktualizowaną dolną konsolę z nowymi przyciskami wyboru trybu jazdy. Teraz, zamiast wchodzić w podmenu systemu infotainment, kierowca ma natychmiastowy dostęp do kluczowych trybów dynamicznych i ustawień. Obejmuje to dedykowane przyciski do trybu zawieszenia, ESP, trybu manualnego zmiany biegów – który teraz utrzymuje manualne ustawienie jak w samochodzie sportowym, zamiast wracać do automatycznego – oraz przełącznik aktywnego wydechu, który otwiera zawory nowego, czterorurowego sportowego układu wydechowego bez konieczności bycia w trybie sportowym.
Zgodnie z obszernymi ulepszeniami inżynieryjnymi, zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna część DBX707 przeszły równie dokładną metamorfozę. Efekt jest spektakularny – wyraźnie sportowy, ale z stylem i dbałością o szczegóły, za które Aston Martin słusznie jest chwalony.
Nowe wykończenie przedniego pasa sprawia, że DBX zyskuje większą atraktującą kratę przednią oraz nowy projekt światła do jazdy dziennej (DRL) z nowymi wlotami powietrza i kanałami chłodzenia hamulców, a także nowy profil przedniego dyfuzora. Klatka chromowana w satynowym wykończeniu — powiększona, aby znacznie zwiększyć przepływ powietrza do ultra-wydajnego V8 i nowej 9-biegowej skrzyni biegów — charakteryzuje się podwójnymi żeberkami, a sześć poziomych pasów zostało podzielonych, aby stworzyć większą wizualną interesującą i umożliwić natychmiastowe rozpoznanie tego modelu jako najwyższego w ofercie.
Ciemne satynowe chromowane otoczenia okien i nowe żaluzjowe wloty maski doskonale pasują do kratki przedniej i połyskującego czarnego dyfuzora, kontynuując wzdłuż boków z połyskującymi czarnymi progami, które teraz mają głębszy i bardziej podkreślony profil, nadając DBX707 niską, sportową sylwetkę. DBX707 zyskuje również funkcję drzwi zamykających się samoczynnie, co podkreśla luksusowy charakter SUV-a.
Tylna część pojazdu jest równie dramatyczna. Aby poprawić zarówno estetyczną formę, jak i aerodynamiczną funkcję, nowy spojler został dodany do skrzydła dachowego, aby zredukować siłę nośną i zwiększyć stabilność przy dużych prędkościach, z znacząco powiększonym podwójnym dyfuzorem tylnym, który wzrasta, aby połączyć się z nowym, szerokim czterorurowym układem wydechowym. Wykończony w satynowej czerni, aby skomplementować połyskujący czarny dyfuzor, nowy układ wydechowy został dostrojony, aby dostarczyć unikalny dźwięk. Zmiany z tyłu dopełnia nowy zderzak tylny z wbudowanymi otworami wentylacyjnymi w ćwierćpanelu, które podkreślają muskularną sylwetkę DBX707.
Marek Reichman, dyrektor kreatywny Aston Martin, dodaje: “Kluczem do DNA designu DBX707 jest uchwycenie pewności, która wypływa z jego dominacji dynamicznej. Kiedy jesteś alfa SUV-em, nie musisz się zbytnio starać, dlatego skoncentrowaliśmy się na tych aspektach designu, które sprawiłyby, że DBX707 będzie natychmiast rozpoznawalny jako model o najwyższej wydajności. Oczywiście funkcjonalność jest siłą napędową wielu zmian – szczególnie większego otworu kratki, tylnego spojlera i opcjonalnych kół o średnicy 23 cali – ale w innych miejscach – jak progi boczne i zderzak tylny – wyraziliśmy ogromną wydajność DBX707 w sposób, który tworzy bardziej agresywną sylwetkę i większą muskularność. Efekt to projekt, który emanuje siłą, jednocześnie zachowując naszą dbałość o czyste linie i idealne proporcje. DBX707 to prawdziwy potwór wydajnościowy, a jednocześnie zachowuje piękno i elegancję, których oczekujesz od DNA Aston Martin.”
Sportowy temat kontynuuje się wewnątrz, z standardowymi fotelami sportowymi (fotele komfortowe są dostępne jako bezpłatna opcja). Wszystkie opcje siedzeń oferują 16-stopniową elektryczną regulację oraz podgrzewanie z przodu i z tyłu jako standard. Oferowane są trzy opcje wnętrza – podstawowe Accelerate, które charakteryzuje się połączeniem skóry i Alcantary®, oraz opcjonalne Inspire – Comfort i Inspire Sport, które oferują pełną skórę Semi-Aniline z wyhaftowanymi skrzydłami Aston Martin na oparciu głowy, kontrastowym paskiem na środku siedziska oraz wzorem perforacji na oparciu siedziska i poduszce.
Podobnie jak na zewnątrz, wnętrze DBX707 standardowo charakteryzuje się wykończeniem ciemnego chromu na przełącznikach. Opcjonalnie można zamówić jasny chrom lub włókno węglowe. Okleina w fortepianowym czarnym kolorze jest standardowa, z opcjami oklein w włóknie węglowym lub miedziowym dostępnymi jako opcje.
Dla klientów, którzy chcą jeszcze bardziej zwiększyć ekskluzywny charakter DBX707 i stworzyć coś naprawdę unikalnego, Q by Aston Martin, usługa szycia na miarę marki, oferuje maksymalną personalizację. Oferując szeroką gamę opcji, od unikalnych grafik po przyciemnione węgliki i materiały szyte na miarę, każde auto „Q by Aston Martin – Commission” może przekraczać granice pożądania i jest całkowicie dostosowane do klienta.
Jako flagowy model w gamie DBX, DBX707 jest gotowy, aby kontynuować wielokrotnie nagradzane osiągnięcia pierwszego SUV-a Aston Martin, który osiągnął ponad 3000 sprzedaży w swoim pierwszym roku produkcji i zdobył wiele wyróżnień. W tym tytuł „Najlepszy luksusowy SUV” na GQ Car Awards, nagroda „Super SUV roku” od Top Gear oraz kolejne zwycięstwa w kategorii „Najlepszy super luksusowy SUV” w PR Arabia National Auto Award.