2022 Audi Q4 e-tron

Wzrost popytu na pojazdy elektryczne skłonił Audi do ogłoszenia w 2019 roku wprowadzenia modeli Q4 i Q4 Sportback, kiedy zaprezentowano wersje koncepcyjne. Wprowadzenie wersji produkcyjnych zajęło kolejne dwa lata. Choć nie była to pierwsza elektryczna oferta niemieckiego producenta, to jednak był to pierwszy kompaktowy SUV w jego ofercie.

Model Q4 wprowadził nowe elementy do języka designerskiego Audi. Projektanci mogli skrócić przednią część nadwozia, ponieważ samochód nie potrzebował już dużego przedniego obszaru z powodu mniejszych chłodnic. Mimo to wymagana była odpowiednia długość stref zgniotu. Przedni zderzak wyposażono w reflektory LED lub, opcjonalnie, Matrix-LED. Muskułowaty SUV charakteryzował się kabiną przesuniętą w kierunku tyłu z pochyloną przednią szybą oraz tylną szybą nachyloną do przodu. Przyciemnione słupki B i C oraz szerokie słupki D nadawały mu styl hatchbacka.

Wewnątrz producent zdecydował się na odważny krok i stworzył unikalny design dla Q4, z centralnym panelem sterującym i ekranem infotainment nachylonym w stronę kierowcy. Nigdzie nie było analogowych wskaźników. W zestawie wskaźników Audi wprowadziło Virtual Cockpit, używany od kilku lat w innych modelach. Aby podkreślić swoje zaangażowanie w zrównoważoną produkcję, Audi wykorzystało materiały pochodzące z recyklingu do budowy przednich foteli. Na każdy fotel użyto około 26 butelek PET o pojemności 1,5 litra. Z tyłu zamontowano kanapę dzieloną w proporcjach 40/20/40, co pozwalało zwiększyć pojemność bagażnika z 520 litrów (18.4 cu-ft) do 1490 litrów (52.6 cu-ft).

Audi oferowało model Q4 e-tron w dwóch wariantach akumulatorów i trzech napędach. W wersji podstawowej producent dostarczył tylnonapędowego Q35 z akumulatorem o pojemności 55 kWh oraz akumulator o pojemności 82 kWh dla modeli Q40 i Q50 z napędem na wszystkie koła. Tylno-napędowy Q40 oferował najwyższy zasięg wynoszący do 520 km (323,1 mil).

 Wszechstronne auta do codziennego użytku, które przenoszą nowoczesny design samochodów koncepcyjnych do produkcji seryjnej i mogą być prowadzone lokalnie bez emisji: Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron to pierwsze kompaktowe elektryczne SUV-y marki z Czterema Pierścieniami. Oba modele imponują nową przestronnością wnętrza oraz pionierskimi rozwiązaniami w zakresie obsługi, wyświetlaczy i systemów asystujących. Wyświetlacz head-up w rozszerzonej rzeczywistości łączy światy wirtualne i rzeczywiste w zupełnie nowy sposób.

Oferta obejmuje trzy wersje napędu, a na czołowej pozycji znajduje się model quattro o maksymalnej mocy 220 kW (299 KM). Wspólnymi cechami wszystkich tych modeli są zerowa emisja lokalna oraz duży zasięg, czas ładowania wynoszący około dziesięciu minut, co pozwala na pokonanie około 130 kilometrów (80,8 mil) w idealnych warunkach (WLTP) oraz wygodne ładowanie z usługą e-tron Charging Service. Napędzany tylko na tylne koła model Q4 40 e-tron osiąga zasięg do 520 kilometrów (323,1 mil) w cyklu WLTP. Wejdzie na rynek w Europie w czerwcu 2021 roku, a ceny w Niemczech zaczynają się od 41 900 EUR, przy czym klient może ubiegać się o dotację w wysokości 9 000 EUR (netto).

Następny krok Audi: design zewnętrzny

Dzięki Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron, Audi stawia kolejny krok w języku designu swoich modeli elektrycznych. Oba kompaktowe SUV-y wprowadzają do produkcji seryjnej linię nadwozia, którą zaprezentowały samochody koncepcyjne Audi Q4 i Audi Q4 Sportback e-tron na początku 2019 roku. Linia nadwozia imponuje wyrazistymi proporcjami – krótkimi zwisami przednimi, dużymi kołami i mocno zarysowanymi mięśniami. Wszystkie linie są rysowane z najwyższą precyzją, a obróbka powierzchniowa jest czysta i minimalistyczna. W Audi Q4 Sportback e-tron zwłaszcza niską linię dachu w stylu coupé kończy wyraźnie zaprojektowany tył, gdzie spojler znajduje się nisko na dwuczęściowym oknie. Postępowy design marki jest typowo Audi, funkcjonalny i aerodynamiczny: Q4 e-tron osiąga współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,28, a Sportback jeszcze niższy z współczynnikiem 0,26.

Na życzenie oba te kompaktowe SUV-y elektryczne mogą być wyposażone w reflektory Matrix LED – zawsze oświetlają drogę na maksymalnym poziomie jasności, nie oślepiając innych uczestników ruchu. Cyfrowe sygnatury świetlne są światową nowością: kierowca może przełączać się między czterema sygnaturami w systemie operacyjnym MMI touch. Z tyłu, taśma świetlna łączy ze sobą jednostki tylnego światła. Do wyboru jest osiem kolorów lakieru, w tym nowy metalik aurora violet. Oprócz wersji podstawowej dostępne są dwie wersje zewnętrzne: advanced oraz S line.

Jeden pojazd dla każdego: codzienna e-mobilność w każdej sytuacji

Dzięki swojej wszechstronności, Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron to idealni towarzysze w każdej sytuacji. O długości 4,59 metra oferują przestronność, która daje pasażerom nowe możliwości i wychodzi poza istniejące klasy. Dostępna przestrzeń w wnętrzu jest porównywalna z klasą SUV-ów pełnowymiarowych; nie ma centralnego tunelu. Uczucie przestronności nie ogranicza się tylko do miejsc z przodu – dzięki dużej ilości miejsca na nogi pasażerowie z tyłu również korzystają z zalet technologicznej platformy zaprojektowanej jako wyłącznie elektryczna. Jeśli chodzi o schowki, linia produktów Q4 e-tron osiąga wysokie wyniki, oferując łącznie około 25 litrów przestrzeni do przechowywania, a uchwyty na butelki w górnej części drzwi to dodatkowy atut. Nawet butelki o pojemności 1 litra można w nich bezpiecznie przechowywać w ergonomicznie dogodny sposób.

Bagażnik oferuje również więcej przestrzeni niż to, co zazwyczaj znajduje się w klasie kompaktowej, na poziomie klasy średniej: W zależności od ustawienia oparcia tylnej kanapy, objętość bagażnika wynosi od 520 do 1490 litrów w Q4 e-tron i od 535 do 1460 litrów pod elektryczną klapą bagażnika w Sportbacku. Oba modele mogą holować przyczepy o wadze do 1000 kilogramów (hamowane, przy nachyleniu 12%), a wersje quattro potrafią nawet przyciągnąć do 1200 kilogramów.

Kolejną mocną stroną do codziennego użytku jest duży zasięg – Q4 40 e-tron pokonuje do 520 kilometrów (323,1 mil) (WLTP) na jednym ładowaniu baterii. Dzięki maksymalnej mocy ładowania 125 kW, w idealnych warunkach może naładować wystarczająco energii na około 130 kilometrów (80,8 mil) (WLTP). Korzystając z aplikacji myAudi, właściciel może zdalnie uruchomić ładowanie w domu i wcześniejsze ustawienia klimatyzacji przed wejściem do samochodu.

Nowe pomysły na nową erę: wnętrze i obsługa

Wnętrze Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron wydaje się przestronne i przewiewne; deska rozdzielcza jest zwrócona w stronę kierowcy. Jest podzielona na odrębne obszary i integruje dwa wyświetlacze, które jednocześnie pełnią rolę elementów designerskich. Dekoracyjna pokrywa na przedniej stronie pasażera jest dostępna na życzenie w innowacyjnej tkaninie technicznej, zawierającej część materiałów z recyklingu, która będzie dostępna tuż po wprowadzeniu na rynek. Oddzielny poziom obsługi w poziomie mieści dźwignię do zmiany biegów. Tapicerka foteli, zawierająca dużą ilość przetworzonego poliestru, jest dostępna w sportowej wersji wnętrza S line.

Nowością jest także kierownica z bezszwowym panelem dotykowym, za pomocą którego kierowca steruje cyfrowym zestawem wskaźników. Infotainment i nawigacja są obsługiwane głównie za pomocą centralnego wyświetlacza MMI touch, który na końcu roku będzie również dostępny w największej konfiguracji o rozmiarze 11,6 cala. Naturalna obsługa głosowa stanowi trzeci interfejs obsługi.

Na życzenie Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron mogą być wyposażone w innowacyjny wyświetlacz head-up w rozszerzonej rzeczywistości. Nakłada on informacje dostarczane przez niektóre systemy asystujące oraz symbole nawigacyjne na rzeczywisty świat zewnętrzny w sposób wygodny dla kierowcy. Informacje te wyświetlane są dynamicznie w szerokim polu widzenia, gdzie pojawiają się w formie wirtualnego, unoszącego się obrazu w odległości około dziesięciu metrów lub więcej od kierowcy – tworząc fascynujący efekt.

W pełni cyfrowy: Q4 e-tron jako urządzenie e-mobilności

Modele Q4 e-tron oferują w pełni cyfrowe doświadczenie użytkownika. Pakiet infotainment w elektrycznym kompaktowym SUV-ie jest podzielony na trzy poziomy – od MMI przez MMI plus do MMI pro. W zależności od poziomu konfiguracji dostępne są różne funkcje, w tym wyświetlacz head-up w rozszerzonej rzeczywistości oraz Audi virtual cockpit plus. Opcjonalne poziomy oferują usługi online Audi connect, w tym inteligentny planista tras e-tron, który oblicza optymalną trasę, bliską publicznej infrastrukturze ładowania. Dla doskonałego dźwięku mamy nowego partnera w pojeździe – system dźwiękowy Sonos, który łączy styl życia, technologię i design w nowym wymiarze.

Dla miejskich dojeżdżających i kierowców długodystansowych: opcje akumulatora, napędu i ładowania

Oferta napędu dwóch kompaktowych modeli elektrycznych spełnia oczekiwania bardzo różnych grup klientów – od miejskich dojeżdżających po kierowców długodystansowych. Obejmuje dwie wersje akumulatora oraz trzy wersje napędu. Kompaktowy akumulator dla Q4 35 e-tron ma netto pojemność energetyczną wynoszącą 52 kWh (55 kWh brutto), podczas gdy wartości dla dużego akumulatora w Q4 40 e-tron i Q4 50 e-tron quattro wynoszą 77 (82) kWh.

Q4 35 e-tron i Q4 40 e-tron mają silnik elektryczny napędzający tylne koła, o mocy odpowiednio 125 kW (170 KM) i 150 kW (204 KM). Najwyższa wersja Q4 50 e-tron quattro ma dwa silniki elektryczne dla elektrycznego napędu na wszystkie koła. Dają one maksymalną moc 220 kW (299 KM) – wystarczającą do sprintu od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 6,2 sekundy oraz elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej wynoszącej 180 km/h (111,8 mph). Dla efektywności silnik na przedniej osi włącza się tylko wtedy, gdy potrzebna jest wysoka moc lub mocny chwyt. Innym ważnym czynnikiem w oszczędnej jeździe jest inteligentna regeneracja, która również uwzględnia dane nawigacyjne i topograficzne.

Opcjonalna pompa ciepła wykorzystuje odpadowe ciepło z modułów wysokiego napięcia i powietrza z otoczenia do regulacji klimatu we wnętrzu. To również przyczynia się do zwiększenia efektywności, szczególnie w trakcie dłuższych jazd.

Dwa nowe elektryczne SUV-y Audi mogą być ładowane z różnymi mocami przy użyciu prądu przemiennego (AC) i stałego (DC) w zależności od akumulatora. Kompaktowy akumulator może być ładowany do 7,2 kW przy ładowaniu AC oraz do 100 kW przy użyciu ładowania HPC (high-power charging) z prądem stałym. Standardowy większy akumulator umożliwia ładowanie do 11 kW przy AC i do 125 kW przy HPC.

Usługa Audi e-tron Charging Service zapewnia dostęp do około 210 000 publicznych punktów ładowania w 26 krajach europejskich, z czego 4 400 to punkty szybkiego ładowania HPC (stan na kwiecień 2021), używając tylko jednej karty do ładowania. W taryfie tranzytowej klienci kupujący Q4 e-tron nie płacą żadnej opłaty podstawowej w pierwszym roku. Korzystają szczególnie z preferencyjnych warunków w sieci IONITY: Kosztowane kilowatogodziny wynosi 31 centów, co odpowiada poziomowi cenowemu ładowania w domu w Niemczech.

Inteligentna łączność: zawieszenie i systemy asystujące kierowcy

Wysokonapięciowy akumulator Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron znajduje się pomiędzy osiami, co zapewnia niski środek ciężkości i zrównoważony rozkład masy. Systemy sterowania napędem i zawieszeniem współpracują ze sobą – jazda kompaktowymi elektrycznymi SUV-ami jest jednocześnie bezpieczna, sportowa i komfortowa.

Na życzenie Audi dostarczy sportowe zawieszenie dla wszystkich wersji Q4 e-tron, które obniża nadwozie o 15 milimetrów (standardowa cecha w S line). Co więcej, system Audi drive select z różnymi profilami jazdy może zostać zainstalowany (standardowa cecha w Sportbacku), a także progresywne sterowanie, które działa coraz bardziej bezpośrednio w miarę zwiększenia kąta skrętu (standard w modelach quattro). System Audi drive select występuje również w Sportbacku z napędem na tylne koła. Zawieszenie z kontrolą tłumienia – opcja dla wszystkich linii silnikowych – zapewnia jeszcze bardziej wszechstronne wrażenia z jazdy. Koła o średnicy od 19 do 21 cali są częścią oferty, która zawiera kilka aerodynamicznych wzorów – ich w dużej mierze zamknięta konstrukcja obręczy również przyczynia się do poprawy efektywności.

Kompaktowe elektryczne SUV-y są wyposażone w szereg systemów asystujących jako standard. Należą do nich predictive efficiency assist, który wspiera styl jazdy ukierunkowany na przyszłość, optymalizujący zużycie energii. Opcjonalne systemy – jak wiele innych elementów wyposażenia – są podzielone na pakiety. Wyróżniającym się elementem jest adaptive cruise assist, który wspomaga kierowcę w prowadzeniu wzdłużnym i bocznym w całym zakresie prędkości. Kamery 360 stopni są szczególnie przydatne podczas jazdy po mieście i parkowania.

Wprowadzenie na rynek latem 2021: ceny i modele Edition

Audi Q4 e-tron zadebiutuje w czerwcu 2021 roku na rynkach europejskich, a Q4 Sportback e-tron pojawi się latem 2021. W Niemczech ceny bazowe zaczynają się od 41 900 EUR za Q4 35 e-tron, a wszystkie wersje Sportbacku kosztują około 2 000 EUR więcej. Wprowadzeniu na rynek towarzyszą dwa modele Edition: elegancki Edition One w kolorze geyser blue ucieleśnia design koncepcyjnego modelu Q4 e-tron, podczas gdy progresywny Edition One w kolorze typhoon gray przyciąga uwagę dzięki swoim wyraźnie sportowym i dynamicznym kształtom. Modele Edition są droższe o 6 195 EUR w porównaniu do standardowych modeli.

Zrównoważony rozwój w centrum uwagi: Q4 e-tron dociera do klienta z neutralnym śladem węglowym

Unikać, minimalizować lub kompensować nieuniknione emisje: Audi produkuje Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron z neutralnym śladem węglowym. Zakład w Zwickau korzysta z ekologicznej energii elektrycznej, a dostawcy ogniw akumulatorowych są zobowiązani do korzystania tylko z zielonej energii w swoich procesach produkcyjnych. Emisje, których obecnie nie da się uniknąć, są kompensowane przez projekty ochrony klimatu certyfikowane przez TÜV. Spełniają one surowe wymagania Fundacji Gold Standard.

Wspólnie z dostawcami, Audi jest zobowiązane do odpowiedzialnego działania we wszystkich projektach pojazdów. Od 2017 roku firma przegląda swoich partnerów za pomocą systemu oceny zrównoważonego rozwoju, który sama opracowała, aby zapewnić procesy produkcyjne oszczędzające zasoby oraz przestrzeganie standardów społecznych.

Design zewnętrzny i technologia oświetleniowa

Elektryczna ofensywa Audi nadal nabiera tempa. Duże modele SUV, takie jak e-tron i e-tron Sportback, a także sportowy e-tron GT quattro i RS e-tron GT, są teraz uzupełnione o Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Oba nowe modele odgrywają centralną rolę w strategii elektryfikacji marki, ponieważ wprowadzają się na rynek, który doświadcza szczególnie szybkiego wzrostu – klasę SUV-ów kompaktowych. Dla klientów Audi oferują atrakcyjne ceny wejścia do świata premium mobilności elektrycznej.

Silna obecność: design zewnętrzny

Potężne nadwozie, wysoki przód, ekspresyjna tylna sekcja – Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron emanują silną obecnością, na pierwszy rzut oka ogłaszają się jako elektryczne SUV-y Audi. Dwa kompaktowe elektryczne SUV-y przynoszą progresywny design, który marka wprowadziła na początku 2019 roku z koncepcją Q4 e-tron i koncepcją Q4 Sportback e-tron do produkcji seryjnej i stanowią kolejny krok w języku designu elektrycznych modeli Audi. Jego sportowy charakter przejawia się w wyrazistych proporcjach – dzięki krótkim zwisom przednim, dużym kołom, szerokiemu rozstawowi osi i mocno zarysowanym mięśniom. Wszystkie linie są rysowane z maksymalną precyzją, a obróbka powierzchniowa ma czysty, minimalistyczny efekt.

Wysoki, prosty przód symbolizuje solidność i siłę Audi Q4 e-tron oraz Q4 Sportback e-tron. Ich dominującym elementem jest duża osłona Singleframe – z ośmioma kątami, charakterystyczna dla SUV-ów Audi. Nowym, typowym dla pojazdów elektrycznych elementem jest zamknięta osłona Singleframe oraz odwrócone projektowanie kolorystyczne: Chromowa rama jest otoczona szeroką maską w ciemnym, kontrastowym wykończeniu, a strukturalna powierzchnia z poziomymi wstawkami stanowi wkład dla kraty chłodnicy. Cztery Pierścienie integrują różne czujniki jako elementy pełnoekranowe, które następnie znikają za logo marki – nowość w Audi. Pod osłoną Singleframe rozciąga się mocno zarysowany, zakrzywiony element, który ostro kończy się po bokach.

Sportowy kształt: linia dachu

Z boku przyciągają uwagę niezwykle płaskie słupki A – i nadają całemu nadwoziu elegancki kształt. Linia dachu rozciąga się nisko nad nadwoziem, kończąc się w Sportbacku długim słupkiem D. Trzecie okno boczne rośnie w przeciwnym kierunku – typowa cecha Sportbacka. Górna część okna wskazuje w kierunku spojlera, który znajduje się w dolnej części podzielonego tylnego okna. W Q4 e-tron, który ma spojler dachowy kończący potężny słupek D, rozciąga się czarna wstawka wzdłuż całej linii dachu. Wizualnie oddziela tylną część dachu od reszty nadwozia i sprawia, że wydaje się unosić – efekt ten podkreśla sportowy charakter pojazdu.

Boki obu elektrycznych SUV-ów mają napięte kontury. W obu modelach zewnętrzne lusterka znajdują się na listwie drzwi w stylu samochodu sportowego. Drzwi mają zachodzące na siebie krawędzie poziome, które tworzą grę świateł i cieni. W dolnej części drzwi wyraziste kontury sugerują wysokowoltową paczkę akumulatorów, bijące serce pojazdu. Mięśnie nadwozia, które rozszerzają się wzdłuż nadkoli, podkreślają koła w wyrazisty sposób i wskazują na ekspertyzę quattro Audi. Mają nieco łagodniejszy i bardziej płynny design niż modele z silnikiem spalinowym. Tylne wypukłości biegną wokół słupków D i do pokrywy bagażnika.

Poziome linie podkreślają szerokość tylnej części, podczas gdy uniesiony dyfuzor tworzy mocny, sportowy akcent. Logo e-tron jest wytłoczone w zderzaku, kolejne w osłonie Singleframe.

Osiem kolorów, dwie linie zewnętrzne: kolor i wykończenie

W palecie kolorów Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron znajduje się osiem kolorów. Ich stonowany charakter inspirowany jest kolorami i odcieniami występującymi w przyrodzie. Kolor lakieru to stone gray, a odcienie metaliczne to aurora violet (nowy), floret silver, geyser blue, glacier white, mythos black, Navarra blue i typhoon gray. Aurora violet jest kolorem zaczerpniętym z Audi Sport.

Audi dostarcza oba modele z zaawansowanymi liniami zewnętrznymi oraz S line jako alternatywą dla wersji podstawowej. W standardowym pojeździe nadkola, dolna część zderzaka i dyfuzor mają fakturę antracytową, a pakiet błyszczący podkreśla okna. Osłona Singleframe również różni się w zależności od linii – w S line elementy chromowane nadają jej niepowtarzalny wygląd. Tutaj, a także w linii advanced, dolne elementy mają kontrastowe wykończenie w metalicznym kolorze Manhattan gray; w opcjonalnym pełnym wykończeniu lakierniczym klienci mogą wybierać spośród czterech kolorów, a także dostępne są aluminiowe koła 19- i 20-calowe. Pakiet czarnego stylu, który obejmuje czarne pokrywy zewnętrznych luster, tworzy jeszcze bardziej sportowy wygląd. Cztery Pierścienie na osłonie Singleframe i oznaczenie typu są również dostępne w kolorze czarnym. Reling dachowy jest standardem w Q4 e-tron.

Reflektory: wybór czterech indywidualnych i indywidualnie wybieranych sygnatur świateł do jazdy dziennej

Reflektory Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron są standardowo w pełni LED. Na życzenie Audi oferuje także reflektory Matrix LED – nadają one dwóm elektrycznym SUV-om kompaktowym wygląd pełen charakteru i niepowtarzalny, zarówno w dzień, jak i w nocy. Następny etap ewolucji świateł dziennych jest całkowicie nowy w porównaniu do konkurencji. Korzystając z systemu operacyjnego MMI touch, kierowca może w każdej chwili przełączać się między czterema cyfrowymi sygnaturami świetlnymi. Każda z nich generuje swój własny motyw i nadaje światłom dziennym indywidualny wyraz. Wybrana wariant jest aktywowana przy następnym uruchomieniu pojazdu.

Reflektory Matrix LED dzielą się na dwa segmenty pod względem optyki i technologii. Całkowicie czarna dolna część kryje jednostki do świateł mijania i Matrix LED długich. 16 indywidualnych diod LED, które je tworzą, jest regulowanych tak, aby zawsze oświetlały drogę na maksymalnym poziomie jasności, nie oślepiając innych uczestników ruchu.

Górna część tworzy jasne oko. Wzdłuż reflektorów biegnie płaski segment, który pełni podwójną funkcję w generowaniu stałego światła dziennego i dynamicznych kierunkowskazów. Powyżej i poniżej znajduje się łącznie dziewięć płaskich segmentów świateł dziennych, które, wraz z dużym pionowym segmentem kotwicznym na zewnętrznej krawędzi, mogą zostać skonfigurowane w cztery cyfrowe sygnatury świetlne. Dwa wzdłużne wykończenia z szczotkowanej stali nierdzewnej dzielą cyfrowe segmenty świateł dziennych na 49 małych sekcji. Z boku wydają się być dobrze chronione, układając się jedna na drugiej jak listwy żaluzji; pełna moc poszczególnych segmentów świetlnych jest łatwo widoczna z przodu – tworząc fascynujący efekt, który bawi się światłem i cieniem.

Wyrazista sygnatura tylnego światła: taśma świetlna z tyłu

W połączeniu z reflektorami Matrix LED z tyłu kompaktowego elektrycznego SUV-a znajduje się również szczególnie eleganckie rozwiązanie świetlne. Taśma świetlna biegnie wzdłuż całej szerokości; w jej centrum tylne światło świeci w cienkiej linii, która na końcach dzieli się na oddzielne segmenty. Każdy pojedynczy segment jest modelowany jako trójwymiarowe ciało, co prowadzi do powstania rzeźby świetlnej, która jest wyrazista z każdej perspektywy. Sygnatura świetlna otwiera się w dużym segmencie kotwicznym po bokach pojazdu. Jej dynamiczna grafika inspirowana jest złożonymi układami elektrycznymi i nosi Cztery Pierścienie emitujące czerwone światło jako centralny detal. Dynamiczne kierunkowskazy stanowią dodatkowy akcent w światłach cofania.

Gdy samochód jest odblokowany i opuszczany, w tylnej lampie i reflektorach odtwarzane są dynamiczne sekwencje świetlne „leaving home” i „coming home”. Sekwencje w reflektorach różnią się w zależności od wybranej sygnatury świateł dziennych.

Maksymalna precyzja jako zasada: warsztat narzędziowy

Modele Q4 e-tron fascynują swoim ekspresyjnym designem z każdego kąta i w każdy szczegół. Złożoność produkcji można zobrazować na przykładzie ramy bocznej Sportbacku w tylnej części. Główne wyzwania zbiegają się tu w małym obszarze. Na górze słupek D łączy się z bokiem samochodu, podczas gdy tylni spojler zaczyna się w przeciwnym kierunku, a wypukłość rozciąga się dalej poniżej z ciasnymi promieniami i głębokim podcięciem nad tylnym światłem. Wszystkie te krzywizny i kształty wykonane są z nienagannym wykończeniem powierzchni i najwyższym poziomem precyzji.

Odpowiedzialność za to przypisywana jest warsztatowi narzędziowemu Audi – który przekształca emocjonalny urok w metalowe nadwozie i pomysły projektantów w produkcję seryjną. Planerzy metod w tej firmie zasiadają przy stole na wczesnym etapie rozwoju i przeglądają propozycje, aby upewnić się, że są wykonalne. W innych obszarach koordynacja i rozwój odbywają się w formie cyfrowej na komputerze. Dla Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron narzędziowcy z dwóch niemieckich zakładów Audi dzielili pracę – specjaliści z Ingolstadt zajmowali się ramami bocznymi, drzwiami i dachem, a ich koledzy z Neckarsulm obsługiwali maskę i klapę bagażnika.

Żelazne olbrzymy: 4,5 metra długości i ważące 47 ton metrycznych

Wysoko złożona funkcja spotyka się z bezkompromisową precyzją i ciężkim metalem w warsztacie narzędziowym. Wsporne matryce dla ram bocznych to odlewane żelazne olbrzymy – mają około 4,5 metra długości, 2,4 metra szerokości i 1,35 metra wysokości, ważąc do 47 ton metrycznych. Zainwestowano dziesiątki tysięcy godzin pracy ręcznej i zainstalowano w nich setki indywidualnych części – od wstawek i suwaków roboczych ważących tony, przez uchwyty, bloki formujące, po wykrojniki i tłoczniki. Przygotowanie jednej sztuki tych masywnych narzędzi trwa kilka miesięcy.

Gdy są gotowe, narzędzia są najpierw uruchamiane za pomocą jednoetapowych pras, a następnie na dużych liniach pras transferowych – większość z nich początkowo w zakładzie Audi w Ingolstadt, zanim zostaną przetransportowane do zakładu Volkswagena w Zwickau, gdzie budowany jest Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Zanim to nastąpi, odbywają się niezliczone pętle optymalizacyjne, które często są kwestią kilku tysięcznych milimetra. Czy występuje mały znacznik zasięgu lub niedopuszczalne zwiększenie krzywizny blachy? Czy poszczególne etapy procesu powodują prawie niewidoczne zniżenia lub drobne zmarszczki? Nowoczesne systemy pomiarowe na bazie optyki dokumentują wszystko – ale nie zawsze zastępują bystre oko człowieka, wrażliwe palce i wyczucie, jak blacha zachowuje się w prasie.

Sześć uderzeń: produkcja seryjna w warsztacie prasowym

Gdy produkcja seryjna jest uruchomiona, zwickauskie linie prasowe kształtują ramę panelu bocznego przy ciśnieniu wynoszącym do 1600 ton metrycznych, potrzebne są sześć etapów produkcji. Na każdym z nich komponent jest obrabiany przez konkretne narzędzie, zanim chwytaki przekazują go do następnego narzędzia. Pierwsze narzędzie wciąga blachę w wymagany kształt, a następne narzędzia dokonują cięć – na przykład w obszarze okien bocznych, delikatnych krawędzi i linii, otworów montażowych oraz skomplikowanych podcięć – zagięć oraz geometrii wewnętrznych blach metalowych wymaganych do późniejszego połączenia w warsztacie nadwoziowym. Ponieważ panel zawsze ma lekką tendencję do sprężania, celowo przekształca się go na każdym etapie roboczym. Proces formowania zaczyna się od płaskiego blanka i kończy na trójwymiarowym, precyzyjnym komponencie z emocjonalnym designem.

Codzienna użyteczność

Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron to prawdziwe wszechstronne pojazdy – to pewni towarzysze do sportu i rekreacji oraz doskonale nadają się jako główny samochód w gospodarstwie domowym. Długość 4588 milimetrów, szerokość 1865 milimetrów i wysokość 1632 milimetrów (wartości dla Q4 e-tron) plasują ich zewnętrzne wymiary w segmencie większych SUV-ów kompaktowych.

Architektura modułowego systemu napędu elektrycznego (MEB), na którym oparte są kompaktowe SUV-y elektryczne Audi, pozwala na zupełnie nowy podział przestrzeni. Składniki technologiczne zajmują niewiele miejsca: moduł akumulatora wysokiego napięcia jest zaprojektowany jako płaski blok pod przedziałem pasażerskim, podczas gdy jednostka napędowa znajduje się w kompaktowym układzie na tylnej osi – a na przedniej osi w modelach quattro. Krótki przód mieści chłodnicę, elektrycznego wspomagacza hamulca i główne komponenty systemu klimatyzacji.

Chociaż zwis przedni wynosi tylko 86 centymetrów, rozstaw osi wynoszący 2,76 metra jest jeszcze bardziej imponujący – nawet w segmencie SUV-ów średniej wielkości. W rezultacie wnętrze ma długość 1,83 metra, co jest podobne do dużego SUV-a klasy pełnowymiarowej.

Witamy na pokładzie: komfortowe wejście, przestronność do cieszenia się

Nawet wejście do Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron jest komfortowe: drzwi otwierają się szeroko, a fotele znajdują się na wygodnym, wysokim poziomie. Gdy zapada zmrok, lampy projekcyjne w zewnętrznych lusterkach rzucają na drogę wyspy światła z logo e-tron tuż przed przednimi drzwiami (opcjonalnie). Projekcja odnosi się do idei projektowania delikatnych, poziomych linii w reflektorach i tylnych światłach.

Na pokładzie elektrycznego SUV-a kierowca i do czterech pasażerów cieszą się przestronnym wnętrzem, co jest możliwe częściowo dzięki braku centralnego tunelu, który zamienia go w płaski krok. Pozycja siedzenia w drugim rzędzie jest prawie siedem centymetrów wyższa niż z przodu, co wciąż oferuje dużo miejsca na głowę – a miejsce na kolana jest wyjątkowo luksusowe. Jeśli chodzi o przestronność, kompaktowe SUV-y elektryczne Audi przewyższają swoich bezpośrednich konkurentów w segmencie premium.

Na życzenie Audi dostarcza panoramiczny szklany dach, który rozciąga się na dużej powierzchni dachu. Jego ciemny odcień i prawie nieprzezroczysta elektryczna roleta zapobiegają nagrzewaniu wnętrza. Automatyczna klimatyzacja jest standardem we wszystkich modelach Q4 e-tron; są dostępne opcje wersji z trzema strefami kontrolnymi oraz podgrzewana szyba. Obie funkcje są również dostępne jako część pakietu klimatyzacji – Audi skompilowało wiele opcji w pakietach. To samo dotyczy obszarów związanych z komfortem, zawieszeniem, funkcjami, infotainment, ładowaniem, systemami asystującymi oraz wnętrzem. Dla klienta ta filozofia upraszcza wybór ulubionych elementów wyposażenia, ponieważ redukuje złożoność o połowę.

Bogactwo schowków: 24,8 litra przestrzeni i ergonomiczne przechowywanie butelek

Jako prawdziwe wszechstronne pojazdy i samochody rodzinne, Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron oferują dużą ilość schowków – w tym schowek na rękawiczki, suma daje objętość 24,8 litra. Środkowa konsola integruje dwa uchwyty na kubki, schowek o pojemności 4,4 litra z pokrywą, dwa (lub cztery opcjonalnie) gniazda USB typu C oraz na życzenie Audi phone box dla telefonu komórkowego. Wszystkie cztery pokrywy drzwi mają uchwyty na butelki o pojemności do jednego litra, które znajdują się wysoko w przedniej części podłokietnika, co czyni je bardzo łatwymi do sięgnięcia. Górne uchwyty na butelki zostały opracowane w bliskiej współpracy między projektantami a inżynierami; znalezienie miejsca dla nich w ograniczonej przestrzeni drzwi było prawdziwym wyzwaniem.

Bagażnik Q4 e-tron oferuje 520 litrów przestrzeni na bagaż. Złożenie oparć, które są podzielone w stosunku 40:20:40, tworzy prawie płaską powierzchnię; przy załadunku do dachu, bagażnik zapewnia objętość 1490 litrów. W Sportbacku tylny bagażnik ma odpowiednio 535 i 1460 litrów – te wymiary również odpowiadają poziomowi kolejnej klasy SUV. Na życzenie Audi dostarcza siatkę dzielącą (do Q4 e-tron) oraz pakiet do przechowywania i bagażu. Obejmuje on na przykład podłogę ładunkową, którą można umieścić na dwóch poziomach wysokości.

Q4 Sportback e-tron standardowo wyposażony jest w elektryczną klapę bagażnika, która w połączeniu z opcjonalnym kluczem komfortu reaguje na gesty stóp. Przy opcjonalnym haku holowniczym, kompaktowe elektryczne SUV-y z napędem na tylne koła mogą ciągnąć ciężar do 1000 kilogramów, a modele quattro nawet 1200 kilogramów (oba hamowane, przy nachyleniu 12%).

Do miasta i łatwego terenu terenowego: mały promień skrętu i dobra prześwit

Kompaktowy układ jednostki napędowej z przodu w modelach quattro pozwala deweloperom przesunąć członki podłużne Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron znacznie dalej w kierunku środka pojazdu. Pozwoliło to stworzyć przestrzeń dla dużych nadkoli, w których koła mogą obracać się daleko. W wariantach z napędem na tylne koła promień skrętu Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron wynosi zaledwie 10,2 metra. Obydwa modele mają również około 18 centymetrów prześwitu, co sprawia, że dobrze radzą sobie w łatwym terenie. Modyfikacja pokrywa jednostki napędowe od spodu.

Szybkie ładowanie HPC: wystarczająca moc na około 130 kilometrów (80,8 mil) w dziesięć minut w idealnych warunkach

Ładowanie prądem stałym to kolejna mocna strona, która kwalifikuje Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron jako wszechstronne pojazdy do codziennego użytku. W zależności od rozmiaru akumulatora mogą być ładowane na stacjach HPC (high-power charging) z mocą ładowania do 100 lub 125 kW. Przy 125 kW i w idealnych warunkach akumulator osiąga od 5% do 80% w 38 minut. Q4 40 e-tron może ponownie naładować wystarczająco energii – ponownie w idealnych warunkach – aby pokonać dystans około 130 kilometrów (80,8 mil) (WLTP) w około dziesięć minut. W cyklu WLTP osiąga zasięg do 520 kilometrów (323,1 mil).

Wnętrze i projekt wnętrza

Nowa era technologii, w którą wkracza Audi, może być doświadczona również w wnętrzu Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Deska rozdzielcza prezentuje się z nowoczesną elegancją i podkreśla uczucie przestronności. Kokpit ma wyraźnie trójwymiarowy design, a jego geometryczne objętości są ze sobą powiązane w elektryzujący sposób.

W obu elektrycznych SUV-ach jednostki obsługi i wyświetlania pełnią więcej funkcji elementów designerskich niż kiedykolwiek wcześniej. Cyfrowy zestaw wskaźników dla kierowcy osadzony jest jak diament między dwoma objętościami – krótszą po lewej stronie, która zawiera wlot powietrza, i dłuższą po prawej stronie. Rozciąga się aż do drzwi pasażera z przodu i integruje dodatkowe wloty powietrza. Centralny wyświetlacz MMI touch, który wygląda na czysty i lekki, zajmuje miejsce przed nim. Jest nachylony w kierunku kierowcy i umiejscowiony w ergonomicznie łatwym zasięgu.

Cienka wstawka, znana jako warstwa technologiczna, leży nad wyświetlaczem i łączy go z deską rozdzielczą. Wybór materiałów powierzchniowych dla tego panelu obejmuje otwarte drewno limonkowe, aluminium w dwóch różnych wzorach i plastik. Wstawka w wnętrzu S line również będzie dostępna jako alternatywa tuż po wprowadzeniu na rynek w innowacyjnej, antracytowej tkaninie technicznej, która jest częściowo wykonana z materiałów z recyklingu.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.