2022 Audi Q4 Sportback e-tron

2022 Audi Q4 Sportback e-tron

Przejdź do galerii zdjęć2022 Audi Q4 Sportback e-tron

Po dwóch latach od prezentacji koncepcyjnych modeli Q4 i Q4 Sportback, Audi zaprezentowało wersje produkcyjne swojego nowego, całkowicie elektrycznego kompakta SUV.

Standardowy model Q4 miał klasyczny kształt SUV-a, natomiast wersja Sportback została zaprojektowana z myślą o segmencie SUV-koupe. Audi skierowało ten samochód do osób poszukujących innego połączenia – pojazdu wystarczająco dużego dla rodziny, o sportowym wyglądzie i niskich kosztach eksploatacji. Q4 e-tron Sportback miał to wszystko i jeszcze więcej.

Z długością przedniego zwisu wynoszącą 86 cm (33,9”), Q4 e-tron Sportback zmienił sposób budowy SUV-ów. Projektanci mogli to osiągnąć, ponieważ nie było potrzeby stosowania grubych i dużych chłodnic. Z przodu pojazdu znajdowały się reflektory LED lub Matrix-LED, w zależności od wybranych opcji. Dzięki pochylonej pokrywie bagażnika, Q4 Sportback oferował niesamowicie niski współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący tylko 0,26. Rzeźbione boczne panele i duże koła podkreślały agresywny wygląd auta.

Wnętrze to odważny krok, w którym stworzono unikalny design dla Q4, z centralnymi kontrolkami i ekranem infotainment nachylonym w kierunku kierowcy. Brakowało tu analogowych wskaźników. W zestawie wskaźników Audi wprowadziło Virtual Cockpit, który od kilku lat jest stosowany w innych modelach. Aby podkreślić zaangażowanie w zrównoważoną produkcję, Audi wyprodukowało przednie fotele z materiałów z recyklingu. Na każdy fotel wykorzystano około 26 butelek PET o pojemności 1,5 litra. Z tyłu producent zamontował kanapę dzieloną w proporcjach 40/20/40, co zwiększało pojemność bagażnika z 535 litrów (18,9 stopy sześciennej) do 1 460 litrów (51,6 stopy sześciennej).

A

Audi oferuje Q4 e-tron w dwóch wariantach baterii oraz z trzema układami napędowymi. Dla podstawowej wersji, producent zapewnił tylno-napędowy model Q35 z akumulatorem o pojemności 55 kWh oraz 82 kWh dla modeli Q40 i Q50 z napędem na wszystkie koła. Tylno-napędowy Q40 oferował najwyższy zasięg do 520 km (323,1 mil).

 Wszechstronne modele do codziennego użytku, które przenoszą nowoczesny design samochodów koncepcyjnych do produkcji seryjnej i mogą być użytkowane lokalnie bez emisji: Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron to pierwsze kompaktowe elektryczne SUV-y marki z czterema pierścieniami. Oba modele zachwycają nową przestronnością wnętrza oraz pionierskimi rozwiązaniami w zakresie obsługi, wyświetlaczy i systemów asystujących. Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością łączy wirtualny i rzeczywisty świat w zupełnie nowy sposób.

W ofercie znajdują się trzy wersje napędu, na czołowej pozycji z modelem quattro o maksymalnej mocy 220 kW (299 KM). Wspólną cechą wszystkich wersji jest brak lokalnych emisji oraz duży zasięg, czas ładowania wynoszący około dziesięciu minut, co wystarcza na około 130 kilometrów (80,8 mil) w idealnych warunkach (WLTP) oraz wygodne ładowanie z e-tron Charging Service. Model Q4 40 e-tron z napędem na tylne koła osiąga zasięg do 520 kilometrów (323,1 mil) w cyklu WLTP. Zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie w czerwcu 2021 roku, a ceny w Niemczech zaczynają się od 41 900 EUR – klient może ubiegać się o dotację w wysokości 9 000 EUR (netto).

Następny krok Audi: projekt zewnętrzny

Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron to kolejny krok Audi w języku designu jego elektrycznych modeli. Te dwa kompaktowe SUV-y wprowadzają do produkcji seryjnej linie nadwozia, które zaprezentowały pokazy koncepcyjne Audi Q4 i Audi Q4 Sportback e-tron na początku 2019 roku. Ta linia nadwozia urzeka wyrazistymi proporcjami – krótkie zwisy, duże koła i mocno zarysowane mięśnie. Wszystkie linie są narysowane z największą precyzją, a obróbka powierzchniowa jest klarowna i minimalistyczna. W Audi Q4 Sportback e-tron nisko opadająca linia dachu przypomina coupé i kończy się w ekspresyjnie zaprojektowanym tylnym końcu, gdzie spoiler osadzony jest głęboko na dwuczęściowym oknie. Nowoczesny design marki jest typowo Audi, zarówno funkcjonalny, jak i aerodynamiczny: Q4 e-tron osiąga współczynnik oporu powietrza 0,28, a Sportback ma jeszcze niższy współczynnik – 0,26.

Na życzenie oba te kompaktowe elektryczne SUV-y mogą być wyposażone w reflektory Matrix LED – zawsze oświetlają drogę jak najjaśniej, nie oślepiając innych użytkowników drogi. Cyfrowe sygnatury świetlne to światowa nowość: Kierowca może przełączać się między czterema sygnaturami w systemie operacyjnym MMI touch. Z tyłu znajduje się pas świetlny, który łączy jednostki lamp tylnych. Do wyboru jest osiem kolorów lakieru, w tym nowy metaliczny odcień aurora violet. Oprócz wersji podstawowej dostępne są dwie wersje zewnętrzne: advanced i S line.

Jeden pojazd dla wszystkich i na każdą okazję: codzienna e-mobilność dla każdej sytuacji

Dzięki wszechstronności, Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron są idealnymi towarzyszami w każdej sytuacji. O długości 4,59 metra oferują przestronność, która zapewnia pasażerom nowe przestrzenie i wychodzi poza istniejące granice klasowe. Dostępna przestrzeń w wnętrzu porównywalna jest z klasą SUV-ów pełnowymiarowych; brak jest tunelu środkowego. Uczucie przestronności nie ogranicza się tylko do przednich miejsc – dzięki dużej przestrzeni na nogi, pasażerowie z tyłu również korzystają z przewagi technologicznej platformy zaprojektowanej jako wyłącznie elektryczna. Jeśli chodzi o schowki, linia produktów Q4 e-tron uzyskuje wysokie oceny z łączną pojemnością około 25 litrów, a zintegrowane uchwyty na butelki w górnej części drzwi to kolejny atut. Mieszczą nawet litrowe butelki w sposób bezpieczny i ergonomicznie dogodny.

Bagażnik również oferuje więcej miejsca niż zazwyczaj w klasie kompaktowej, dorównując klasie średniej: W zależności od ustawienia oparcia tylnej kanapy, pojemność bagażnika wynosi od 520 do 1 490 litrów w Q4 e-tron i od 535 do 1 460 litrów pod elektryczną pokrywą bagażnika w Sportbacku. Oba modele mogą holować przyczepy o wadze do 1 000 kilogramów (hamowane, przy nachyleniu 12%), a wersje quattro mogą ciągnąć nawet do 1 200 kilogramów.

Kolejną zaletą do codziennego użytku jest wysoki zasięg – Q4 40 e-tron przejeżdża do 520 kilometrów (323,1 mil) (WLTP) na jednym ładowaniu baterii. Dzięki maksymalnej mocy ładowania 125 kW, w idealnych warunkach może naładować wystarczającą moc na około 130 kilometrów (80,8 mil) (WLTP). Korzystając z aplikacji myAudi, właściciel może aktywować ładowanie w domu oraz klimatyzację przed wejściem.

Nowe pomysły na nową erę: wnętrze i obsługa

Wnętrze Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron jest przestrzenne i przewiewne; deska rozdzielcza jest skierowana w stronę kierowcy. Jest podzielona na oddzielne obszary i integruje dwa wyświetlacze, które są jednocześnie elementami designu. Dekoracyjny panel wykończeniowy po stronie pasażera dostępny jest na życzenie w innowacyjnym materiale technicznym zawierającym recyklingowane materiały, który stanie się dostępny krótko po premierze. Oddzielny poziomy panel obsługi zawiera dźwignię do wyboru biegów. Tapicerka foteli, zawierająca dużą ilość recyklingowanego poliestru, jest dostępna dla sportowego wnętrza S line.

Całkowicie nowym elementem jest również kierownica z bezszwami powierzchniami dotykowymi, za pomocą których kierowca kontroluje cyfrowy zestaw wskaźników. Infotainment i nawigacja obsługiwane są głównie za pomocą centralnego wyświetlacza MMI touch, który również w największej konfiguracji wynosi 11,6 cala. Naturalne sterowanie głosowe stanowi trzeci interfejs obsługi.

Na życzenie Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron mogą być wyposażone w innowację na pokładzie – wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Superimponuje on informacjami dostarczanymi przez niektóre z systemów asystujących oraz symbole nawigacyjne na rzeczywistym otoczeniu, które są wygodne dla kierowcy do zobaczenia. Informacje wyświetlane są dynamicznie w szerokim polu widzenia, gdzie pojawiają się w wirtualnym, unoszącym się obrazie w odległości około dziesięciu metrów lub więcej od kierowcy – tworząc fascynujący efekt.

W pełni cyfrowe: Q4 e-tron jako urządzenie e-mobilności

Modele Q4 e-tron oferują w pełni cyfrowe doświadczenie użytkownika. Pakiet infotainment w elektrycznym kompaktowym SUV-ie składa się z trzech poziomów – od MMI przez MMI plus do MMI pro. W zależności od poziomu konfiguracji dostępne są różne funkcje, w tym wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz Audi virtual cockpit plus. Opcjonalne poziomy obejmują usługi online Audi connect, w tym inteligentny planista tras e-tron do wyznaczania optymalnej trasy, która blisko współpracuje z publiczną infrastrukturą ładowania. Dla premium dźwięku mamy nowego partnera w pojeździe – system dźwiękowy Sonos, który łączy styl życia, technologię i wzornictwo w nowym wymiarze.

Dla miejskich dojeżdżających i kierowców na długich trasach: opcje baterii, napędu i ładowania

Portfolio napędowe dwóch kompaktowych modeli elektrycznych spełnia oczekiwania bardzo różnych grup klientów – od miejskich dojeżdżających po kierowców na długich trasach. Obejmuje dwie warianty baterii i trzy warianty napędu. Kompaktowa bateria dla Q4 35 e-tron ma netto pojemność energetyczną wynoszącą 52 kWh (55 kWh brutto), podczas gdy w przypadku dużej baterii w Q4 40 e-tron i Q4 50 e-tron quattro wynosi ona 77 (82) kWh.

Q4 35 e-tron i Q4 40 e-tron mają silnik elektryczny napędzający tylne koła, o mocy 125 kW (170 KM) i 150 kW (204 KM) odpowiednio. Najwyższa wersja Q4 50 e-tron quattro ma dwa silniki elektryczne dla elektrycznego napędu na wszystkie koła. Dają one maksymalną moc 220 kW (299 KM) – wystarczającą do przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 6,2 sekundy oraz elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej wynoszącej 180 km/h (111,8 mph). Dla efektywności, silnik na przedniej osi włącza się tylko wtedy, gdy wymagana jest wysoka moc lub silne przyczepność. Innym ważnym czynnikiem w oszczędnej jeździe jest inteligentna regeneracja, która uwzględnia także dane nawigacyjne i topograficzne.

Opcjonalna pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadowe z modułów wysokiego napięcia oraz powietrze z otoczenia do regulacji klimatu we wnętrzu. Przyczynia się to do zwiększenia efektywności, szczególnie podczas dłuższych tras.

Dwa nowe elektryczne SUV-y Audi można ładować różnymi mocami, korzystając z prądu przemiennego (AC) i stałego (DC), w zależności od baterii. Kompaktowa bateria może być ładowana do 7,2 kW podczas ładowania AC i do 100 kW podczas ładowania HPC (high-power charging) prądem stałym. Standardowo większa bateria pozwala na ładowanie do 11 kW przy AC i do 125 kW przy HPC.

Usługa ładowania Audi e-tron zapewnia dostęp do około 210 000 publicznych punktów ładowania w 26 krajach europejskich, z czego 4 400 to szybkie punkty ładowania HPC (stan na kwiecień 2021), przy użyciu tylko jednej karty do ładowania. W taryfie tranzytowej klienci kupujący Q4 e-tron nie płacą żadnej opłaty podstawowej w pierwszym roku. Korzystają tutaj szczególnie z preferencyjnych warunków w sieci IONITY: Koszt naładowanej kilowatogodziny wynosi 31 centów, co odpowiada poziomowi cenowemu przy ładowaniu w domu w Niemczech.

Inteligentna łączność: zawieszenie i systemy asystujące kierowcy

Akumulator wysokiego napięcia Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron znajduje się pomiędzy osiami, co zapewnia niski środek ciężkości i zrównoważony rozkład masy. Systemy kontroli napędu i zawieszenia ściśle ze sobą współpracują – prowadzenie kompaktowych elektrycznych SUV-ów jest bezpieczne, sportowe i komfortowe jednocześnie.

Na życzenie Audi dostarczy sportowe zawieszenie dla wszystkich wersji Q4 e-tron, które obniży nadwozie o 15 milimetrów (standard w wersji S line). Co więcej, system Audi drive select z różnymi profilami jazdy może być zainstalowany (standardowy w Sportback), a także progresywne wspomaganie kierownicy, które działa coraz bardziej bezpośrednio w miarę zwiększania kąta skrętu (standardowe w modelach quattro). Audi drive select występuje również w Sportback z napędem na tylne koła. Zawieszenie z kontrolą tłumienia – opcja dla wszystkich linii silnikowych – zapewnia jeszcze bardziej wszechstronne wrażenia z jazdy. Koła o średnicy od 19 do 21 cali są częścią oferty, która zawiera kilka aerodynamiki – ich głównie zamknięta konstrukcja obręczy również przyczynia się do poprawy efektywności.

Kompaktowe elektryczne SUV-y opuszczają linię montażową z szeregiem systemów asystujących w standardzie. Należą do nich przewidywalna asystencja efektywności, która wspiera styl jazdy ukierunkowany na przyszłość, optymalizując zużycie energii. Opcjonalne systemy – podobnie jak wiele innych funkcji wyposażenia – są podzielone na pakiety. Najważniejszym z tych systemów jest adaptive cruise assist, który pomaga kierowcy w prowadzeniu pojazdu w kierunku podłużnym i poprzecznym w całym zakresie prędkości. Kamery okalające w szczególności ułatwiają jazdę w mieście oraz parkowanie.

Wprowadzenie na rynek latem 2021: ceny i modele Edition

Audi Q4 e-tron zadebiutuje w czerwcu 2021 roku na europejskich rynkach, a Q4 Sportback e-tron w późnym latem 2021. W Niemczech ceny katalogowe zaczynają się od 41 900 EUR za Q4 35 e-tron, a wszystkie wersje Sportbacka kosztują około 2 000 EUR więcej. Na premierę rynkową towarzyszą dwa modele Edition: Elegancka Edition One w kolorze geyser blue uosabia design koncepcyjnego modelu Q4 e-tron w wersji produkcyjnej, natomiast progresywna Edition One w kolorze typhoon gray przyciąga wzrok dzięki wyraźnie sportowemu i dynamicznemu wyglądowi. Modele Edition są droższe o 6 195 EUR od standardowych modeli.

Zrównoważony rozwój w centrum uwagi: Q4 e-tron dociera do klienta z neutralnym śladem węglowym

Unikaj, minimalizuj lub rekompensuj nieuniknione emisje: Audi produkuje Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron z neutralnym śladem węglowym. Zakład w Zwickau wykorzystuje ekologiczną energię elektryczną, a dostawcy ogniw akumulatorowych zobowiązani są do używania wyłącznie zielonej energii w swoich procesach produkcyjnych. Emisje, których obecnie nie można uniknąć, są kompensowane przez projekty ochrony klimatu certyfikowane przez TÜV. Spełniają one rygorystyczne wymagania Fundacji Gold Standard.

Wraz z dostawcami Audi jest solidnie i systematycznie zobowiązane do działania w sposób odpowiedzialny we wszystkich projektach pojazdów. Od 2017 roku firma ocenia swoich partnerów za pomocą opracowanej przez siebie oceny zrównoważonego rozwoju, aby zapewnić procesy produkcyjne oszczędzające zasoby i przestrzeganie standardów społecznych.

Projekt zewnętrzny i technologia oświetleniowa

Elektryczna ofensywa w Audi wciąż nabiera tempa. Duże modele SUV e-tron i e-tron Sportback, a także sportowy e-tron GT quattro i RS e-tron GT zostały teraz uzupełnione o Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Te dwa nowe modele odgrywają centralną rolę w strategii elektryfikacji marki, ponieważ wprowadzane są na rynek, który szybko rośnie – klasę kompaktowych SUV-ów. Dla klientów Audi stanowią one atrakcyjny punkt wejścia w świat premium e-mobilności.

Silna obecność: projekt zewnętrzny

Potężne nadwozie, wysoki przód, wyrazista tylna sekcja – Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron emanują silną obecnością, ogłaszają się jako elektryczne SUV-y Audi już na pierwszy rzut oka. Te dwa kompaktowe elektryczne SUV-y przenoszą nowoczesny design, który marka wprowadziła na początku 2019 roku z koncepcyjnymi modelami Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron do produkcji seryjnej i stanowią następny krok w języku projektowania elektrycznych modeli Audi. Ich sportowy charakter ujawnia się dzięki wyrazistym proporcjom – krótkim zwisom, dużym kołom, szerokiemu torowi i mocno zarysowanym mięśniom. Wszystkie linie są narysowane z maksymalną precyzją, a obróbka powierzchniowa ma klarowny, minimalistyczny efekt.

Wysoki, prostokątny przód symbolizuje solidność i siłę Audi Q4 e-tron oraz Q4 Sportback e-tron. Ich dominującym elementem jest duży Singleframe – z ośmioma rogami, charakterystyczny dla SUV-ów Audi. Nową cechą typową dla pojazdów elektrycznych jest zamknięty Singleframe i odwrócona kolorystyka: chromowana ramka jest otoczona szeroką maską w ciemnym kontrastowym wykończeniu, a strukturalna powierzchnia z poziomymi wstawkami tworzy wkładkę dla kratki chłodnicy. Cztery pierścienie integrują różne czujniki jako element o pełnej powierzchni, które następnie znikają za logo marki – nowa cecha w Audi. Wysoko zarysowana, zakrzywiona łopatka biegnie pod Singleframe, ostra na końcach.

Sportowy przepływ: linia dachu

Z boku uwagę zwracają niezwykle płaskie słupki A – nadające całemu nadwoziu elegancki przepływ. Linia dachu nisko opada nad nadwoziem, kończąc się na Sportbacku długim słupkiem D. Trzecie okno boczne wznosi się w przeciwnym kierunku – typowa cecha Sportbacka. Górna część okna wskazuje w kierunku spojlera, który znajduje się na dolnej części podzielonego tylnego okna. Na Q4 e-tron, który ma spojler na krawędzi dachu, czarna wstawka biegnie wzdłuż całej linii dachu. Wizualnie oddziela tył dachu od reszty nadwozia, sprawiając, że wydaje się unosić – efekt, który podkreśla sportowy charakter pojazdu.

Boki obu elektrycznych SUV-ów mają napięte kontury. W obu modelach zewnętrzne lusterka znajdują się na listwie drzwi w stylu sportowym. Drzwi mają nakładające się poziome krawędzie, które tworzą grę światła i cienia. W dolnej części drzwi wyraźne kontury sugerują wysoko napięty akumulator, serce pojazdu. Muskulatury, które rozciągają się przez nadkola, podkreślają koła w sposób wyrazisty i wskazują na ekspertyzę quattro Audi. Mają one nieco łagodniejszy i bardziej płynny design niż modele z silnikiem spalinowym. Tylne wypukłości biegną wokół słupków D i wchodzą w pokrywę bagażnika.

Poziome linie podkreślają szerokość całej tylnej sekcji, podczas gdy uniesiony dyfuzor tworzy mocny, sportowy akcent. Logo e-tron jest wytłoczone w zderzaku, a kolejne w Singleframe.

Osiem kolorów, dwie linie zewnętrzne: kolor i wykończenie

Paleta kolorów dla Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron zawiera osiem kolorów. Ich stonowany charakter inspirowany jest kolorami i odcieniami występującymi w naturze. Kolor lakieru jednolitego nosi nazwę stone gray, a metaliczne odcienie to aurora violet (nowy), floret silver, geyser blue, glacier white, mythos black, Navarra blue i typhoon gray. Aurora violet to kolor, który pochodzi od Audi Sport.

Audi oferuje oba modele z zewnętrznymi liniami advanced i S line jako alternatywę dla wersji podstawowej. W podstawowym pojeździe nadkola, dolna część zderzaka i dyfuzor mają antracytowe wykończenie, a pakiet błyszczący podkreśla okna boczne. Singleframe również różni się w zależności od linii – w S line elementy chromowane nadają mu wyjątkowy wygląd. Tutaj, a także w linii advanced, dolne elementy wykończenia mają kontrastowe wykończenie w metalicznym kolorze Manhattan gray; w opcjonalnym pełnym lakierze klienci mogą wybierać spośród czterech kolorów, a także dostępne są aluminiowe koła 19- i 20-calowe. Czarny pakiet stylizacyjny, który obejmuje czarne osłony zewnętrznych lusterek, tworzy jeszcze bardziej sportowy wygląd. Cztery pierścienie na Singleframe i oznaczenie modelu również dostępne są w czerni. Standardowo w Q4 e-tron dostępny jest reling dachowy.

Reflektory: wybór czterech indywidualnych i indywidualnie wybieranych sygnatur świateł do jazdy dziennej

Reflektory Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron są standardowo w pełni wyposażone w diody LED. Na życzenie Audi oferuje również reflektory Matrix LED – nadają one dwóm elektrycznym kompaktowym SUV-om charakterystyczny i niepowtarzalny wygląd, zarówno w dzień, jak i w nocy. Następny etap ewolucji w światłach do jazdy dziennej jest całkowicie nowy wśród konkurencji. Korzystając z systemu MMI touch, kierowca może przełączać się między czterema cyfrowymi sygnaturami świetlnymi w dowolnym momencie. Każda z nich generuje własny temat i nadaje światłom do jazdy dziennej indywidualny wyraz. Wybrana wersja jest aktywowana przy każdym uruchomieniu pojazdu.

Reflektory Matrix LED dzielą się na dwie sekcje pod względem optyki i technologii. Całkowicie czarna dolna połowa ukrywa jednostki świateł mijania oraz wysokiej mocy Matrix LED. 16 poszczególnych diod LED, które ją tworzą, są regulowane w taki sposób, aby zawsze oświetlały drogę jak najjaśniej, nie oślepiając innych użytkowników drogi.

Górna połowa tworzy jasne oko. Płaski segment biegnie przez reflektory, pełniąc podwójną funkcję jako stałe światło do jazdy dziennej oraz dynamiczne kierunkowskazy. Powyżej i poniżej znajduje się dziewięć płaskich segmentów świateł do jazdy dziennej, które, w połączeniu z dużym pionowym segmentem zakotwiczonym na zewnętrznej krawędzi, mogą być konfigurowane w cztery cyfrowe sygnatury świetlne. Dwie osłony z polerowanej stali nierdzewnej dzielą cyfrowe segmenty świateł do jazdy dziennej na 49 małych sekcji. Widok z boku sprawia, że wydają się dobrze osłonięte, leżąc jedna na drugiej jak listwy żaluzji; pełna moc poszczególnych segmentów świetlnych jest łatwo widoczna z przodu – tworząc fascynujący efekt, który bawi się światłem i cieniem.

Wyrazista sygnatura świateł tylnych: pas świetlny z tyłu

W połączeniu z reflektorami Matrix LED, z tyłu kompaktowego elektrycznego SUV-a znajduje się również szczególnie eleganckie rozwiązanie świetlne. Pas świetlny biegnie przez całą szerokość; w jego centrum światło tylne świeci w wąskiej linii, która dzieli się na osobne segmenty na końcach. Każdy pojedynczy segment jest modelowany w formie trójwymiarowego kształtu, tworząc rzeźbę świetlną, która jest wyrazista z każdej perspektywy. Sygnatura świetlna otwiera się w dużym segmencie zakotwiczenia świetlnego po bokach pojazdu. Jej dynamiczna grafika inspirowana jest złożonymi obwodami elektrycznymi i nosi cztery pierścienie świecące na charakterystycznym czerwonym tle jako centralny detal. Dynamiczne kierunkowskazy dodają dodatkowego akcentu w światłach cofania.

Przy odblokowywaniu i opuszczaniu pojazdu, dynamiczne sekwencje świetlne „leaving home” i „coming home” są odtwarzane w tylnych światłach i reflektorach. Sekwencje w reflektorach zmieniają się w zależności od wybranej sygnatury świateł do jazdy dziennej.

Maksymalna precyzja jako zasada: zakład narzędziowy

Modele Q4 e-tron fascynują swoim wyrazistym designem z każdego kąta i w każdej części. Złożoność produkcji można zobrazować na przykładzie ramy bocznej Sportbacku w tylnej części. W małym obszarze zbiegają się tutaj duże wyzwania. U góry słupek D przechodzi do boku pojazdu, podczas gdy tylny spojler również zaczyna się w przeciwnym kierunku, a wypukłość rozciąga się jeszcze niżej, mając ciasne promienie i głębokie wykroje w pobliżu tylnego światła. Wszystkie te krzywe i kształty zostały wykonane z doskonałym wykończeniem powierzchni i najwyższym poziomem precyzji.

Odpowiedzialność za to przypisywana jest zakładowi narzędziowemu Audi – który przekształca emocjonalny urok w metalowe nadwozie i pomysły projektantów w produkcję seryjną. Planiści metod w tym warsztacie zajmują swoje miejsce przy stole we wczesnej fazie rozwoju i przeglądają propozycje, aby upewnić się, że są wykonalne. W innych obszarach koordynacja i rozwój są prowadzone w formie cyfrowej na komputerze. W przypadku Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron narzędziowcy z dwóch niemieckich zakładów Audi dzielili pracę – specjaliści z Ingolstadt zajmowali się ramami ścian bocznych, drzwiami i dachem, a ich koledzy z Neckarsulm zajmowali się maską i tylną klapą.

Żeliwne olbrzymy: 4,5 metra długości i ważące 47 ton metrycznych

Wysoce złożona funkcja spotyka się z bezkompromisową precyzją i ciężkim metalem w zakładzie narzędziowym. Matryce do ram bocznych są żeliwnymi olbrzymami – mają około 4,5 metra długości, 2,4 metra szerokości i 1,35 metra wysokości oraz ważą do 47 ton metrycznych. Zainwestowano dziesiątki tysięcy godzin pracy ręcznej i zainstalowano kilkaset indywidualnych części – od wypełniaczy i suwaków roboczych ważących tony, przez zaciski i bloki formujące, po noże i wykrojniki. Ustawienie jednego zestawu tych masywnych narzędzi zajmuje kilka miesięcy.

Gdy są gotowe, narzędzia najpierw działają na prasie jednostopniowej, a następnie na dużych liniach prasy transferowej – większość z nich początkowo w zakładzie Audi w Ingolstadt, zanim zostaną przetransportowane do zakładu Volkswagena w Zwickau, gdzie produkowane są Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Zanim to nastąpi, odbywa się wiele pętli optymalizacyjnych, które często dotyczą kilku tysięcznych milimetra. Czy pojawia się mały dołek lub niedopuszczalne zwiększenie krzywizny części blachy? Czy poszczególne kroki procesowe powodują ledwo widoczne osłabienia lub drobne zmarszczki? Nowoczesne systemy pomiarowe optyczne dokładnie rejestrują wszystko – ale nie zawsze są one substytutem doświetlonego oka człowieka, wrażliwych palców i wyczucia, jak blacha zachowuje się w prasie.

Sześć kroków: produkcja seryjna w zakładzie prasowym

Kiedy produkcja seryjna jest uruchomiona, z linii prasowych w Zwickau formowane są ramy paneli bocznych pod ciśnieniem do 1 600 ton metrycznych, a do ich wytworzenia potrzebnych jest sześć kroków produkcyjnych. W każdym z nich komponent jest obrabiany przez specyficzne narzędzie, zanim zostanie przekazany do następnego narzędzia. Pierwsze formuje blachę w wymaganym kształcie, następne narzędzia wykonują cięcia – na przykład w obszarze okien bocznych, delikatnych krawędzi i linii, otworów montażowych oraz skomplikowanych wykrojów – fałdy i geometrie na wewnętrznej stronie blach, które są wymagane do późniejszego połączenia w zakładzie blacharskim. Ponieważ panel ma zawsze lekką tendencję do powracania, celowo jest także przekształcany na każdym etapie roboczym. Proces formowania zaczyna się od płaskiego arkusza i kończy na trójwymiarowym, wysokoprecyzyjnym komponencie o emocjonalnym designie.

Użyteczność codzienna

Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron to dwa prawdziwe wszechstronne modele – są pewnymi towarzyszami do sportu i rekreacji i nadają się w każdej chwili jako główny samochód w rodzinie. O długości 4 588 milimetrów, szerokości 1 865 milimetrów i wysokości 1 632 milimetrów (wartości dla Q4 e-tron), ich zewnętrzne wymiary umieszczają je w większym segmencie SUV-ów kompaktowych.

Architektura modułowego systemu napędu elektrycznego (MEB), na którym opierają się kompaktowe elektryczne SUV-y Audi, umożliwia zupełnie nowy podział przestrzeni. Komponenty technologiczne zajmują niewiele miejsca: akumulator wysokiego napięcia zaprojektowany jest jako płaski blok pod kabiną pasażerską, podczas gdy zespół napędowy znajduje się w kompaktowej lokalizacji na tylnej osi – a na przedniej osi w modelach quattro. Krótki przód mieści chłodnicę, elektryczny wzmacniacz hamulca oraz główne elementy systemu klimatyzacji.

Podczas gdy przedni zwis wynosi zaledwie 86 centymetrów, rozstaw osi wynosi imponujące 2,76 metra – nawet więcej niż w segmencie średniej wielkości SUV-ów. Powstałe wnętrze ma długość 1,83 metra, co jest zbliżone do dużego SUV-a pełnowymiarowego.

Witaj na pokładzie: wygodne wejście, więcej niż wystarczająca przestrzeń do relaksu

Nawet wsiadanie do Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron jest komfortowe: drzwi otwierają się szeroko, a siedzenia są na wygodnie wysokiej pozycji. Kiedy jest ciemno, lampki projekcyjne w zewnętrznych lusterkach rzucają wyspy światła z logo e-tron na drogę przed drzwiami (opcjonalnie). Projekcja nawiązuje do pomysłu projektowego delikatnych poziomych linii w reflektorach i lampach tylnych.

W elektrycznym SUV-ie kierowca i do czterech pasażerów mogą cieszyć się przestronnym wnętrzem, które częściowo umożliwione jest dzięki temu, że nie ma tunelu środkowego, a jedynie płaski krok. Pozycja siedzenia w drugim rzędzie jest prawie o siedem centymetrów wyższa niż z przodu, zapewniając jednocześnie dużo miejsca na głowę – a przestrzeń na kolana jest wręcz luksusowa. Pod względem przestronności kompaktowe elektryczne SUV-y Audi przewyższają swoich bezpośrednich konkurentów w segmencie premium.

Na życzenie Audi dostarczy panoramiczny szklany dach, który rozciąga się na dużą część powierzchni dachu. Jego ciemne przyciemnienie oraz praktycznie nieprzezroczysta elektryczna osłona zapobiegają nagrzewaniu się wnętrza. Automatyczna klimatyzacja jest standardem w wszystkich modelach Q4 e-tron; dostępne są opcje wersji z trzema strefami kontroli oraz podgrzewaną przednią szybą. Oba te elementy są również dostępne w ramach pakietu klimatyzacji – Audi skupiło wiele opcji w pakietach. To samo dotyczy obszarów związanych z komfortem, zawieszeniem, funkcjami, infotainment, ładowaniem, systemami asystującymi kierowcy i wnętrzem. Dla klienta taka filozofia upraszcza wybór ulubionych elementów wyposażenia, ponieważ zmniejsza złożoność o połowę.

Bogactwo schowków: 24,8 litra przestrzeni i ergonomiczne przechowywanie butelek

Jako prawdziwe wszechstronne modele i samochody rodzinne, Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron oferują ogromną ilość schowków – w tym schowek na rękawiczki, które sumują się do pojemności 24,8 litrów. Konsola centralna integruje dwa uchwyty na kubki, schowek o pojemności 4,4 litra z pokrywą, dwa (lub cztery opcjonalnie) gniazda USB typu C, a na życzenie Audi phone box do telefonu komórkowego. Wszystkie cztery wykończenia drzwi zawierają uchwyty na butelki mieszczące do jednego litra, umieszczone wysoko w przedniej części podłokietników, dzięki czemu są bardzo łatwo dostępne. Górne uchwyty na butelki zostały opracowane w ścisłej współpracy projektantów i inżynierów; znalezienie miejsca dla nich w ograniczonej przestrzeni drzwi było prawdziwym wyzwaniem.

Bagażnik Q4 e-tron zapewnia 520 litrów przestrzeni na bagaż. Złożenie oparć, podzielonych w proporcji 40:20:40, tworzy praktycznie płaską powierzchnię; gdy jest załadowany do sufitu, bagażnik osiąga pojemność 1 490 litrów. W Sportbacku przestrzeń tylna mieści 535 i 1 460 litrów – te wymiary również odpowiadają poziomowi następnej klasy SUV-ów. Na życzenie Audi dostarcza siatkę działową (dla Q4 e-tron) oraz pakiet do przechowywania i bagażu. Obejmuje m.in. podłogę ładunkową, którą można wstawić na dwóch poziomach wysokości.

Q4 Sportback e-tron wyposażony jest standardowo w elektryczną pokrywę bagażnika, która w połączeniu z opcjonalnym kluczem komfortu reaguje na gesty stopy. Wraz z opcjonalnym hakiem do przyczepy kompaktowe elektryczne SUV-y z napędem na tylne koła mogą ciągnąć masę 1 000 kilogramów, a modele quattro mogą ciągnąć nawet 1 200 kilogramów (oba hamowane, przy nachyleniu 12%).

Dla miasta i łatwego terenu terenowego: mały promień skrętu i dobra prześwit

Kompaktowy układ zespołu napędowego z przodu w modelach quattro pozwolił konstruktorom przesunąć człony podłużne Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron do tyłu w kierunku środka pojazdu. Umożliwiło to stworzenie miejsca dla dużych nadkoli, w których koła mogą się znacznie obracać. W wariantach z napędem na tylne koła promień skrętu Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron wynosi zaledwie 10,2 metra. Dzięki prześwitowi wynoszącemu około 18 centymetrów oba modele dobrze radzą sobie także w łatwym terenie. Pod układami napędowymi znajduje się osłona wykończeniowa.

Szybkie ładowanie HPC: wystarczająca moc na około 130 kilometrów (80,8 mil) w dziesięć minut w idealnych warunkach

Ładowanie prądem stałym to kolejna zaleta, która kwalifikuje Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron jako wszechstronnych pojazdów do codziennego użytku. W zależności od rozmiaru baterii mogą być ładowane na stacjach HPC (high-power charging) z mocą ładowania do 100 lub 125 kW. Przy 125 kW i w idealnych warunkach, bateria osiąga stan naładowania (SOC) z pięciu do 80 procent w 38 minut. Q4 40 e-tron może ponownie naładować wystarczającą energię – również w idealnych warunkach – aby pokonać dystans około 130 kilometrów (80,8 mil) (WLTP) w około dziesięć minut. W cyklu WLTP osiąga zasięg do 520 kilometrów (323,1 mil).

Wnętrze i design wnętrza

Nowa era technologii, w którą Audi wkroczyło, może być również doświadczona we wnętrzu Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Deska rozdzielcza wprowadza się z postępową elegancją i podkreśla poczucie przestronności. Kokpit ma wyraźnie trójwymiarowy design, a jego geometryczne objętości są ze sobą powiązane w elektryzujący sposób.

W obu elektrycznych SUV-ach układy sterujące i wyświetlacze pełnią funkcję elementów designu jak nigdy dotąd. Cyfrowy zestaw wskaźników dla kierowcy jest osadzony jak diament pomiędzy dwiema objętościami – krótką po lewej stronie, która zawiera wentylację, oraz długą po prawej, która sięga do drzwi pasażera. Zajmuje przestrzeń przed sobą; centralny wyświetlacz MMI touch, który wydaje się czysty i lekki, znajduje się w ergonomicznym zasięgu.

Szczupłe wykończenie, znane jako tech layer, leży nad wyświetlaczem i łączy go z deską rozdzielczą. Wybór materiałów powierzchniowych dla tego panelu obejmuje drewno wapienne o otwartych porach, aluminium w dwóch różnych wariantach oraz plastik. Wykończenie w wnętrzu S line będzie również dostępne jako alternatywa krótko po premierze z innowacyjnym, antracytowym materiałem technicznym, który częściowo wykonany jest z materiałów z recyklingu.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.