2022 Audi RS 3 Sedan

Audi zaprezentowało model RS3 Sedan w lipcu 2021 roku, a jego prędkość była na tyle imponująca, że mogła zawstydzić niejednego supersamochodu i stanowić zagrożenie dla innych sportowych pojazdów swoich czasów.

Niemiecki producent samochodów miał już spore doświadczenie w produkcji potężnych i zwinnych pojazdów. To właśnie on jako pierwszy wprowadził mocną wersję sportowego, kompaktowego samochodu premium w postaci modelu S3 w 1999 roku. Jednak podczas gdy jego przodkowie oferowali jedynie 210 koni mechanicznych, wersja z 2021 roku miała ich prawie dwa razy więcej.

Z wyglądem, który przypominał renderingi i szalonych tunersów z całego świata, S3 Sedan był wyraźnym znakiem rewolucji dla kompaktowego sedana Audi. Z przodu, jego szeroki, czarny grill w kształcie soczewki porzucił mały heksagonalny wzór wcześniejszych modeli na rzecz szerszych, owalnych ozdób. Jego reflektory Matrix-LED miały nowy wzór świateł do jazdy dziennej. Z boku, nadkola były szersze niż w standardowym modelu A3 Sedan, a rzeźbione panele drzwi dopełniały sylwetkę. W odróżnieniu od innych pakietów S-line, RS3 miało słupki A w kolorze nadwozia oraz czarne lusterka. Z tyłu, dyskretny spojler dopełniał pokrywę bagażnika, podczas gdy w dolnej części zderzaka zespół projektowy zamontował dyfuzor, po bokach którego znajdowały się owalne końcówki wydechu.

W środku, sportowe fotele kubełkowe miały wysokie wzmocnienia, które utrzymywały pasażerów na miejscu podczas pokonywania zakrętów. Przed kierowcą znajdował się w pełni cyfrowy wyświetlacz w zestawie wskaźników oraz drugi wyświetlacz dla systemu infotainment MMI (multi-media information). Tylna kanapa była zaprojektowana dla dwóch osób, ale miała trzy zagłówki.

Pod maską Audi zamontowało silnik pięciocylindrowy o pojemności 2,5 litra, który generował 400 koni mechanicznych, przekazywanych na wszystkie koła za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowej) przez system napędu na wszystkie koła Haldex.

 Od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, maksymalna prędkość do 290 km/h, RS Torque Splitter, półslicki i specyficzne tryby jazdy RS – nowy Audi RS3 oferuje dynamikę prowadzenia najwyższej jakości oraz najlepsze osiągi w swoim segmencie. Wyposażony w pięciocylindrowy silnik o mocy 294 kW (400 PS), ten wysokonakładowy silnik zapewnia szybkie przyspieszenie i niesamowity dźwięk. Jednostka napędowa generuje teraz 500 Nm momentu obrotowego i reaguje jeszcze szybciej. Wizualnie, RS3 demonstruje swoje sportowe DNA dzięki poszerzonej bryle, RS sportowemu układowi wydechowemu oraz wyświetlaczom w kokpicie, jak te stosowane w samochodach wyścigowych.

„Z trzecią generacją Audi RS3 Sportback oraz drugą generacją Audi RS3 Sedan oferujemy teraz luksusowe samochody sportowe, które nadają się do codziennego użytku i są równie ekscytujące w prowadzeniu na drogach publicznych i torach wyścigowych,” mówi Sebastian Grams, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Reprezentują one punkt wyjścia do naszego świata RS i, dzięki rozdzielaczowi momentu obrotowego, oferują niespotykaną wydajność w segmencie kompaktowym.”

Niezrównane przyspieszenie i maksymalna prędkość: 2.5 TFSI

Dzięki swojemu pięciocylindrowemu, wydajnemu silnikowi, Audi RS3 jest jedyne w swoim rodzaju w tym segmencie. Silnik 2.5 TFSI zdobył nagrodę „Międzynarodowy Silnik Roku” dziewięć razy z rzędu. W najnowszej generacji kompaktowego samochodu sportowego, silnik jest teraz mocniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe modele RS3 przyspieszają od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Ich maksymalna prędkość jest ograniczona do 250 km/h, ale 280 km/h jest także dostępne jako opcjonalna aktualizacja. Z pakietem RS Dynamic i ceramicznymi hamulcami mogą nawet osiągnąć maksymalną prędkość 290 km/h. Dzięki temu Audi RS3 jest najlepsze w swojej klasie pod względem przyspieszenia i maksymalnej prędkości. To głównie zasługa wzrostu momentu obrotowego do 500 Nm, który jest dostępny w zakresie od 2,250 do 5,600 obrotów na minutę. To o 20 Nm więcej niż jego poprzednik. W rezultacie Audi RS3 przyspiesza jeszcze szybciej z niskich obrotów.

Maksymalna moc silnika wynosząca 294 kW (400 PS) jest dostępna wcześniej, niż wcześniej, przy 5,600 obrotów na minutę i utrzymuje się na szerokim poziomie do 7,000 obrotów. Nowa jednostka sterująca silnikiem zwiększa również prędkość, z jaką wszystkie elementy napędowe komunikują się ze sobą.

Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przenosi moc pięciocylindrowego silnika na drogę – z krótkimi czasami zmiany biegów i sportowym rozkładem przełożeń. Unikalna sekwencja zapłonu 1-2-4-5-3 silnika oraz niezrównany dźwięk, który się z tym wiąże, sprawiają, że jazda staje się jeszcze bardziej wyjątkowa. Po raz pierwszy układ wydechowy wyposażony jest w w pełni zmienny system kontroli klap, który wspiera pozycje pośrednie, jeszcze bardziej poszerzając charakterystykę dźwięku. Może być dostosowywany za pomocą systemu dynamiki jazdy Audi drive select. W trybach Dynamic i RS Performance na przykład klapy otwierają się znacznie wcześniej – emocjonalne elementy dźwięku są jeszcze bardziej wyraźne. Dodatkowo, niezapomniany dźwięk pięciocylindrowego silnika jest dodatkowo uwydatniony przez opcjonalny sportowy układ wydechowy RS.

Maksymalna zwinność: RS Torque Splitter i specyficzne tryby RS3

Nowe Audi RS3 jest pierwszym modelem Audi, który standardowo wyposażony jest w rozdzielacz momentu obrotowego. Zastępuje on różnicowy tylny i poprzedni pakiet sprzęgła wielotarczowego na tylnym wale. Zamiast tego, na każdym z wałów napędowych używane jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe. Dzięki temu zapewnione jest optymalne rozdzielenie odpowiedniej ilości momentu obrotowego na tylnym wale. Podczas bardziej dynamicznej jazdy, rozdzielacz momentu obrotowego zwiększa moment napędowy na zewnętrzne tylne koło o większym obciążeniu, co znacznie redukuje tendencję do podsterowności. W lewych łukach przekazuje moment napędowy na prawe tylne koło, w prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła.

Nowa technologia umożliwia także kontrolowane poślizgi na zamkniętych torach – w tym przypadku rozdzielacz momentu obrotowego kieruje całą moc tylko do jednego z tylnych kół, z możliwością osiągnięcia momentu do 1,750 niutonometrów na koło. Audi opracowało nawet tryb jazdy specjalnie dla RS3 w tym celu – „RS Torque Rear” – jako tryb driftowy z własną charakterystyką dla rozdzielacza momentu obrotowego. Tryb RS Performance, stworzony specjalnie na tor wyścigowy, to kolejna innowacja, jakiej jeszcze nie było. Wykorzystuje on specyficzną konfigurację silnika i skrzyni biegów i jest precyzyjnie dopasowany do półslicków, które po raz pierwszy są dostępne dla RS3 jako opcja fabryczna. W tym przypadku rozdzielacz momentu obrotowego zapewnia szczególnie dynamiczną jazdę wzdłuż osi podłużnej, przy minimalnym podsterowności i nadsterowności. Te tryby można wybierać za pomocą systemu dynamiki jazdy Audi drive select, który oferuje również następujące profile: komfort, auto, dynamiczny, RS Individual i efektywność.

Bardziej dynamiczna jazda z większą precyzją: RS sportowe zawieszenie i większy kąt pochylenia kół

Standardowe RS sportowe zawieszenie charakteryzuje się nowo opracowanymi amortyzatorami i systemem zaworowym specyficznym dla RS3. Zawory zapewniają, że amortyzatory wykazują szczególnie czułą reakcję w ramach charakterystyki odbicia i kompresji. To pozwala zawieszeniu jeszcze szybciej i skuteczniej reagować na daną sytuację jazdy. Opcjonalnie dostępne jest RS sportowe zawieszenie plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów. Ciągle i indywidualnie dostosowuje każdy amortyzator do warunków drogowych, sytuacji jazdy i wybranego trybu w Audi drive select. Trzy charakterystyki: komfortowa, zrównoważona i sportowa zapewniają wyraźnie odczuwalny rozkład charakterystyk amortyzatorów.

Większy kąt pochylenia kół, tzn. koła są bardziej pochylone w kierunku drogi, skutkuje bardziej precyzyjną reakcją kierownicy i zwiększoną siłą w zakręcie. W porównaniu do Audi A3, koła na przedniej osi nowego RS3 mają odrobinę mniej niż jeden stopień dodatkowego kąta pochylenia. Aby to osiągnąć, zmodyfikowano łożyska wahaczy oraz wzmocniono dolne wahacze, podwozia i stabilizatory. Tylny układ osi charakteryzuje się czterozłącznym układem ze oddzielnym układem sprężynowo-amortyzacyjnym, podwoziem i rurkowym drążkiem stabilizacyjnym. Nośniki kół, które są sztywniejsze niż te w Audi A3 i S3, pochłaniają zwiększone siły boczne generowane przez rozdzielacz momentu obrotowego. Negatywny kąt pochylenia kół w tym przypadku jest prawie pół stopnia większy w porównaniu do A3. Specyficzna dla RS progresywna kierownica zmienia rozkład przełożenia w zależności od kąta skrętu – w miarę zwiększania się kąta skrętu, rozkład przełożenia staje się mniejszy, a kierowanie bardziej bezpośrednie. Umożliwia także wspomaganie w zależności od prędkości i może być regulowane za pomocą Audi drive select. Ustawienie sprężyn i amortyzatorów jest wyraźnie sztywne, a nadwozie jest o dziesięć milimetrów niższe niż w S3 i o 25 milimetrów niższe niż w A3.

Kolejną nowością w RS3 jest modułowy kontroler dynamiki pojazdu (mVDC). Ten centralny system zbiera dane ze wszystkich komponentów istotnych dla dynamiki bocznej, zapewniając ich precyzyjną i szybką współpracę. mVDC synchronizuje rozdzielacz momentu obrotowego, adaptacyjne amortyzatory oraz selektywne sterowanie momentem obrotowym kół, zapewniając precyzyjne sterowanie i właściwości jezdne. W sumie zwiększa to zwinność pojazdu, szczególnie na krętych drogach.

Potężne hamowanie: sześciotłoczkowy system hamulcowy z stali i ceramiki

Audi RS3 standardowo wyposażone jest w większe i nowo opracowane sześciotłoczkowe hamulce stalowe, które kontrolują moc pięciocylindrowego silnika. Opcjonalnie dostępny jest ceramiczny system hamulcowy o wymiarach 380 na 38 mm na przedniej osi z charakterystyką pedału specjalnie dostosowaną do wzmacniacza hamulcowego. Wysokowydajny system hamulcowy waży dodatkowo dziesięć kilogramów mniej niż stalowe hamulce. Jego wentylowane i perforowane tarcze mają wymiary 375 na 36 mm z przodu i 310 na 22 mm z tyłu. Dzięki temu są większe i bardziej stabilne niż w poprzednim modelu. Elementy sterujące powietrzem poprawiają czas chłodzenia hamulców o 20 procent. To szybciej redukuje szczytowe temperatury podczas twardego hamowania, podczas gdy odczucia z pedału pozostają niezmienne. Dodatkowo zmniejsza to również zużycie klocków hamulcowych, które są 15 procent większe i wolne od miedzi. Osoby, które wybiorą ceramiczne hamulce, mogą wybierać między szarymi, czerwonymi lub niebieskimi zaciskami hamulcowymi. Ci, którzy wolą wersję stalową, mogą zamówić czerwone zaciski zamiast czarnych.

Ekspresyjne i niepowtarzalne: nadwozie i oświetlenie

Design nowego Audi RS3 jest jeszcze bardziej dynamiczny i potężny niż w przypadku poprzednika. Z przodu, szeroki zderzak RS, przeprojektowana osłona Singleframe z charakterystyczną kratką oraz duże wloty powietrza nadają kompaktowemu samochodowi sportowemu ekspresyjny wygląd. RS3 standardowo wyposażony jest w płaskie, klinowate reflektory LED i tylne światła LED, w tym dynamiczne kierunkowskazy. Opcjonalnie dostępne są reflektory Matrix LED z przyciemnionymi obrzeżami, które posiadają cyfrowe światła do jazdy dziennej wokół swoich zewnętrznych kątów. Dzięki polu pikselowemu o wymiarach 3 x 5 segmentów LED, zapewnia niezapomniany wygląd – w lewym reflektorze pojawia się szachownica jako dynamiczna scena przyjazdu i powrotu do domu, natomiast napis RS3 pojawia się po stronie kierowcy. Podczas jazdy szachownica zapala się po obu stronach.

Jest również nowy element designu za przednimi nadkolami: wyróżniający się dodatkowy wlot powietrza. Zderzaki boczne z czarnym wykończeniem zostały także przeprojektowane i w połączeniu z poszerzonymi nadkolami przyczyniają się do ekspresyjnego wyglądu nowego RS3. Szerokość osi przedniej została zwiększona o 33 milimetry w porównaniu do poprzedniego modelu. W Sportback szerokość osi tylnej wzrosła o dziesięć milimetrów. RS3 standardowo wyposażony jest w 19-calowe koła odlewane w designie 10-Y. Prawdziwy wyścigowy design ucieleśniony jest przez opcjonalne koła z pięcioma Y-spokami z oznaczeniem RS. Audi po raz pierwszy zamontuje opony półslick Pirelli P Zero „Trofeo R”, jeśli zajdzie taka potrzeba. Wykończenia inspirowane sportami motorowymi obejmują przeprojektowany tylny zderzak specyficzny dla RS z wbudowanym dyfuzorem oraz układ wydechowy RS z dwoma dużymi owalnymi końcówkami.

Nowe modele Audi RS3 można zamawiać w dwóch ekskluzywnych kolorach RS: zielonym Kyalami i szarym Kemora. Po raz pierwszy dach Sedana można zamówić w kontrastowym kolorze czarnym Brilliant. Indywidualne elementy nadwozia, takie jak kratka w osłonie Singleframe, są standardowo dostępne w czerni – w wykończeniu matowym lub na wysoki połysk. Pakiet wykończenia Alu-Optic jest dostępny jako opcja i podkreśla przedni zderzak, wkład dyfuzora i wykończenie okien. Aby uzyskać jeszcze sportowy wygląd, wkładki paneli bocznych są również dostępne w polimerze wzmocnionym włóknem węglowym. To samo dotyczy osłon lusterek, spojlera tylnej klapy w Sedan oraz spojlera krawędzi dachu w Sportback.

Prawdziwe wyczucie wyścigowe: wnętrze

Wnętrze również ma wiele elementów specyficznych dla RS, które podkreślają sportowy charakter. Wyświetlacze pojawiają się w standardowym 12,3-calowym Audi virtual cockpit plus. Pokazuje obroty w formie wykresu słupkowego i wyświetla moc oraz moment obrotowy jako procenty. Opcjonalnie dostępny jest wyświetlacz obrotów w nowym designie „RS Runway”. W tym przypadku wartości wyświetlane są w przeciwnym kierunku w sposób, który wizualnie przypomina pas startowy samolotu – najwyższa prędkość na pierwszym planie, a najniższa w tle. Ponadto, Audi virtual cockpit plus zawiera wyświetlacze dla przeciążeń, czasów okrążeń oraz przyspieszenia od 0-100 km/h, 0-200 km/h, ćwierć mili i ósmej mili.

Specyficzny dla RS wskaźnik zmiany biegu w trybie ręcznym zmienia wyświetlacz obrotów z zielonego na żółty i czerwony, migając w sposób tożsamy z tym stosowanym w sportach motorowych, aby wskazać idealny czas na zmianę biegów. 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy obejmuje tzw. „RS Monitor”, który wyświetla temperatury płynu chłodzącego, silnika i oleju przekładniowego, a także ciśnienia w oponach. Po raz pierwszy do Audi RS3 dostępny jest także wyświetlacz przezroczysty, który wyświetla odpowiednie informacje na szybie czołowej w linii wzroku kierowcy, obok wskaźnika zmiany biegów.

Prawdziwe wyczucie wyścigowe jeszcze bardziej potęguje deska rozdzielcza z włókna węglowego oraz sportowe fotele RS z tłoczeniem RS i kontrastowymi przeszyciami w kolorze antracytowym. Tapicerka foteli jest opcjonalnie dostępna w finezyjnej skórze Nappa z pikowaniem w kształcie plastra miodu RS oraz błyszczącymi czarnymi, czerwonymi lub, po raz pierwszy, zielonymi kontrastowymi przeszyciami. Pakiety Design RS w kolorze czerwonym i zielonym są dostępne do dopasowania. Obejmują one specjalne dywaniki z przeszyciami kontrastowymi i haftem RS, a także pasy bezpieczeństwa z kolorowymi krawędziami. Pakiet Design plus obejmuje narożniki foteli w czerwonym lub zielonym kolorze oraz kolorowe akcenty na wentylacji.

Wszystko pod kontrolą: kierownica z paskiem o godzinie dwunastej i przycisk RS Mode

Audi RS3 standardowo wyposażone jest w trzypunktową kierownicę sportową RS z płaskim dnem. Posiada wbudowane, wysokiej jakości łopatki zmiany biegów z odlewanego cynku. Ci, którzy wybiorą pakiet Design, oprócz znaku RS, otrzymają pasek o godzinie 12, aby szybciej wskazać położenie kierownicy podczas dynamicznej jazdy. Alternatywnie dostępna jest okrągła kierownica RS z wykrywaniem dotyku, tj. rozpoznawaniem chwytu, dla wspomaganych funkcji kierowniczych. Obie mają wspólny nowy przycisk RS Mode na prawej stronie kierownicy. Przy pomocy tego przycisku można wybierać tryby Audi drive select RS Performance, RS Individual lub ostatnio używany tryb. W obu trybach RS wyświetlenie wskaźników i wyświetlacza przezroczystego ma jeszcze bardziej sportowy wygląd z migającym wskaźnikiem zmiany biegów.

Dostępność: wprowadzenie na rynek i ceny

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.