2022 Audi RS 3 Sportback

2022 Audi RS 3 Sportback

Przejdź do galerii zdjęć2022 Audi RS 3 Sportback

Po ponad 25 latach od wprowadzenia serii A3, kompaktowy model premium ewoluował w gamę kilku nadwozi, ale nie zrezygnowano z oryginalnej wersji hatchback.

Kiedy Audi wprowadziło na rynek pierwszą generację S3 w 1999 roku, miało na celu zaoferowanie czegoś specjalnego w segmencie hot-hatch, a udało mu się zaskoczyć klientów sportowym pojazdem o mocy 210 KM. Gdy te konie zaczęły być niewystarczające, producent szturmem zdobył rynek w 2010 roku, wprowadzając RS3 o mocy 340 KM. Jednak w 2021 roku Audi podniosło poprzeczkę jeszcze wyżej, wprowadzając nową generację: RS3 z 400 końmi mechanicznymi.

Audi nie stworzyło RS3 z myślą o subtelności. Nie był to żaden „śpioch”. Zamiast tego, samochód zaprezentował bardzo agresywny przód z szeroką atrapą chłodnicy w kształcie owalu. Jego reflektory Matrix-LED zawierały światła dzienne, a ogromne wloty powietrza ozdabiały dolną część zderzaka. Z boku powiększone błotniki, zarówno z przodu, jak i z tyłu, przypominały te zamontowane w potężnym Audi S1 z lat 80.

Wewnątrz, sportowe fotele kubełkowe zapewniały wysokie oparcia, aby utrzymać pasażerów na miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Przed kierowcą Audi zamontowało w pełni cyfrowy wyświetlacz w zestawie wskaźników oraz drugi wyświetlacz dla systemu infotainment MMI (multi-media information). Tylna kanapa była przystosowana dla dwóch osób, ale miała trzy zagłówki i oferowała system składania 40/20/40, co zwiększyło przestrzeń bagażową z zaledwie 283 litrów (10 cu-ft) do 1,104 litrów (39 cu-ft).

Pod maską, producent zachował pięciocylindrowy silnik turbo z unikalnym porządkiem zapłonu 1-2-4-5-3. Aby zwiększyć prędkość w zakrętach, RS3 był niższy o 25 mm (1”) niż jego brat A3 i o 10 mm (0,4”) niż S3. Siedmiobiegowa skrzynia automatyczna (z podwójnym sprzęgłem) przesyłała moc na wszystkie koła.

 Od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, maksymalna prędkość 290 km/h, RS Torque Splitter, półslicki oraz specjalne tryby jazdy RS – nowy Audi RS3 oferuje dynamikę jazdy najwyższej klasy oraz najlepsze osiągi w swoim segmencie. Wyposażony w pięciocylindrowy silnik o mocy 294 kW (400 KM), ten wysokowydajny silnik zapewnia błyskawiczne przyspieszenie z niezwykle emocjonującym dźwiękiem. Jednostka napędowa generuje teraz 500 Nm momentu obrotowego i reaguje jeszcze szybciej. Wizualnie RS3 demonstruje swoje sportowe DNA dzięki poszerzonej sylwetce, sportowemu układowi wydechowemu RS i wyświetlaczom w kokpicie, które przypominają te z samochodów wyścigowych.

„Z trzecią generacją Audi RS3 Sportback i drugą generacją Audi RS3 Sedan, oferujemy teraz luksusowe samochody sportowe, które nadają się do codziennego użytku i są równie ekscytujące zarówno na drogach publicznych, jak i torach wyścigowych,” mówi Sebastian Grams, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Stanowią one punkt wyjścia do naszego świata RS i, dzięki rozdzielaczowi momentu, oferują szczytowe osiągi w segmencie kompaktowym.”

Niezrównane przyspieszenie i maksymalna prędkość: 2.5 TFSI

Dzięki pięciocylindrowemu silnikowi wysokiej wydajności, Audi RS3 jest unikalne w swoim segmencie. Silnik 2.5 TFSI zdobył nagrodę „Międzynarodowy Silnik Roku” dziewięć razy z rzędu. W najnowszej generacji kompaktowego samochodu sportowego, silnik jest teraz mocniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe modele RS3 przyspieszają od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Ich maksymalna prędkość jest ograniczona do 250 km/h, ale dostępna jest również opcjonalna wersja z prędkością 280 km/h. Dzięki pakietowi RS Dynamic i ceramicznym hamulcom mogą nawet osiągnąć prędkość maksymalną 290 km/h. To sprawia, że Audi RS3 jest najlepszym w swojej klasie pod względem przyspieszenia i maksymalnej prędkości. To przede wszystkim zasługa wzrostu momentu obrotowego do 500 Nm, dostępnego w zakresie od 2250 do 5600 obr./min, co jest o 20 Nm więcej niż w poprzedniku. W wyniku tego RS3 przyspiesza jeszcze szybciej z niskich obrotów.

Maksymalna moc silnika 294 kW (400 KM) jest dostępna wcześniej, niż miało to miejsce wcześniej, przy 5600 obr./min i rozciąga się na szerokie plateau do 7000 obr./min. Nowa jednostka sterująca silnikiem także zwiększa prędkość, z jaką wszystkie komponenty napędu komunikują się ze sobą.

Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przenosi moc pięciocylindrowego silnika na drogę – z krótkimi czasami zmiany biegów i sportowym rozkładem przełożeń. Unikalna sekwencja zapłonu 1-2-4-5-3 silnika oraz niezrównany dźwięk sprawiają, że doświadczenie jazdy jest jeszcze bardziej ekscytujące. Po raz pierwszy układ wydechowy wyposażony jest w w pełni zmienny system sterowania klapami, który wspiera pozycje pośrednie, poszerzając charakterystykę dźwięku. Może być dostosowywany za pomocą systemu dynamiki jazdy Audi drive select. W trybach Dynamic i RS Performance klapy otwierają się znacznie wcześniej – emocjonalne elementy dźwięku są jeszcze bardziej wyraziste. Dodatkowo, niepowtarzalny dźwięk pięciocylindrowego silnika jest jeszcze bardziej uwydatniony przez opcjonalny sportowy układ wydechowy RS.

Maksymalna zwinność: RS Torque Splitter i specyficzne tryby RS3

Nowe Audi RS3 to pierwszy model Audi, który jest standardowo wyposażony w rozdzielacz momentu obrotowego. Zastępuje on dyferencjał tylnej osi oraz wcześniejszy zestaw sprzęgła wielopłytkowego na tylnej osi. Zamiast tego na każdym z wałów napędowych stosowane jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Dzięki temu odpowiednia ilość momentu obrotowego jest optymalnie rozdzielana na tylnej osi. Podczas bardziej dynamicznej jazdy, rozdzielacz momentu obrotowego zwiększa moment obrotowy na zewnętrznym tylnej kole, który ma wyższe obciążenie, co znacząco zmniejsza tendencję do podsterowności. W lewych zakrętach przekazuje moment napędowy na prawe tylne koło, w prawych zakrętach na lewe tylne koło, a przy jeździe na wprost na oba koła.

Nowa technologia umożliwia również kontrolowane poślizgi na zamkniętych torach – w tym przypadku rozdzielacz momentu przekazuje całą moc tylko na jedno z tylnych kół, z możliwością osiągnięcia do 1750 niutonometrów na koło. Audi opracowało nawet tryb jazdy specjalnie dla RS3 w tym celu – „RS Torque Rear” – jako tryb driftu z własną charakterystyką dla rozdzielacza momentu. Tryb RS Performance, stworzony specjalnie na tor, to kolejna nowość, która nie miała jeszcze miejsca. Wykorzystuje specyficzną konfigurację silnika i skrzyni biegów, która jest precyzyjnie dostosowana do półslicków, które po raz pierwszy są dostępne dla RS3 jako opcja fabryczna. W tym przypadku rozdzielacz momentu dostarcza szczególnie dynamiczną, sportową jazdę wzdłuż osi podłużnej z minimalną podsterownością i nadsterownością. Te tryby można wybierać za pomocą systemu dynamiki jazdy Audi drive select, który również oferuje następujące profile: komfort, auto, dynamiczny, RS Individual oraz efektywność.

Bardziej dynamiczna jazda z większą precyzją: RS sportowe zawieszenie i większy kąt pochylenia kół

Standardowe RS sportowe zawieszenie ma nowo opracowane amortyzatory oraz system zaworów, które są specyficzne dla RS3. Zawory zapewniają, że amortyzatory wykazują szczególnie wrażliwą reakcję w ramach charakterystyk odbicia i kompresji. To pozwala na szybszą i skuteczniejszą reakcję zawieszenia na odpowiednią sytuację drogową. Opcjonalnie dostępne jest RS sportowe zawieszenie plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów. Nieprzerwanie i indywidualnie dostosowuje każdy amortyzator do warunków drogowych, sytuacji jazdy oraz wybranego trybu w Audi drive select. Trzy charakterystyki: komfortowa, zrównoważona i sportowa zapewniają wyraźnie odczuwalny rozkład charakterystyki amortyzatorów.

Większy kąt pochylenia kół, tj. koła są bardziej nachylone do drogi, prowadzi do bardziej precyzyjnej reakcji kierownicy oraz zwiększonej siły przechyłu. W porównaniu do Audi A3, koła na przedniej osi nowego RS3 mają o nieco poniżej jednego stopnia dodatkowego ujemnego kąta pochylenia. Aby to osiągnąć, zmodyfikowano łożyska wahaczy oraz zamontowano sztywniejsze łożyska dolnych wahaczy, ramy i stabilizatory. Tylna oś ma czterowahaczową konstrukcję z oddzielnym rozmieszczeniem sprężyn/amortyzatorów, ramą i rurowym stabilizatorem. Nośniki kół, które są sztywniejsze niż w Audi A3 i S3, absorbują zwiększone siły boczne generowane przez rozdzielacz momentu. Ujemny kąt pochylenia kół jest tutaj prawie pół stopnia większy w porównaniu do A3. Specjalne progresywne wspomaganie kierownicy RS zmienia przełożenie w zależności od kąta skrętu – w miarę zwiększania się kąta skrętu, przełożenie staje się mniejsze, a kierowanie bardziej bezpośrednie. Umożliwia również wspomaganie w zależności od prędkości i można je dostosować za pomocą Audi drive select. Ustawienie sprężyn i amortyzatorów jest wyraźnie sztywne, a nadwozie jest o dziesięć milimetrów niższe niż w S3 i o 25 milimetrów niższe niż w A3.

Kolejnym nowym elementem w RS3 jest modułowy kontroler dynamiki pojazdu (mVDC). Ten centralny system zbiera dane ze wszystkich komponentów istotnych dla dynamiki bocznej, zapewniając ich bardziej precyzyjną i szybszą współpracę. mVDC synchronizuje rozdzielacz momentu, adaptacyjne amortyzatory oraz kontrolę momentu selektywnego kół w celu precyzyjnego kierowania i prowadzenia. Ogólnie rzecz biorąc, zwiększa zwinność pojazdu, szczególnie na krętych drogach.

Mocne hamowanie: sześciotłokowy układ hamulcowy ze stali i ceramiki

Audi RS3 jest standardowo wyposażone w większe i nowo opracowane sześciotłokowe hamulce stalowe, aby nadzorować moc pięciocylindrowego silnika. Opcjonalnie dostępny jest ceramiczny układ hamulcowy o wymiarach 380 na 38 mm z charakterystyką pedału specjalnie dostosowaną do wspomagania hamulca. Ten wysokowydajny układ hamulcowy jest o dodatkowe dziesięć kilogramów lżejszy od hamulca stalowego. Jego wentylowane wewnętrznie i nawiercane tarcze mają wymiary 375 na 36 mm z przodu i 310 na 22 mm z tyłu. Dzięki temu są większe i bardziej stabilne niż w poprzednim modelu. Elementy kontroli powietrza poprawiają czas chłodzenia hamulców o 20 procent. To szybciej redukuje maksymalne temperatury podczas mocnego hamowania, podczas gdy odczucie pedału pozostaje takie samo. Ponadto zmniejsza także zużycie klocków hamulcowych, które są o 15 procent większe i wolne od miedzi. Osoby, które zdecydują się na hamulce ceramiczne, mogą wybierać między szarymi, czerwonymi lub niebieskimi zaciskami hamulcowymi. Ci, którzy wolą wersję stalową, mogą zamówić czerwone zaciski zamiast czarnych.

Ekspresyjny i niepowtarzalny: wygląd zewnętrzny i oświetlenie

Design nowego Audi RS3 jest jeszcze bardziej dynamiczny i potężny niż jego poprzednika. Z przodu szeroki zderzak RS, przekształcony Singleframe z charakterystycznym kratkowanym grillem oraz duży wlot powietrza nadają kompaktowemu samochodowi sportowemu wyrazisty wygląd. RS3 standardowo wyposażone jest w płaskie, klinowate reflektory LED i tylne światła LED, w tym dynamiczne kierunkowskazy. Reflektory Matrix LED są dostępne opcjonalnie, z przyciemnionymi obrzeżami, które posiadają cyfrowe światła dzienne wokół zewnętrznych kątów skierowanych w dół. Z polem pikselowym 3 x 5 segmentów LED, zapewniają one niepowtarzalny wygląd – szachownica pojawia się w lewym reflektorze jako dynamiczna scena przyjazdu i odjazdu, a litera RS3 pojawia się po stronie kierowcy. Podczas jazdy szachownica świeci z obu stron.

Za nadkole przedniego koła znajduje się również nowy element wzorniczy: przyciągające uwagę dodatkowe wyloty powietrza. Progi z czarnymi akcentami również zostały przeprojektowane i w połączeniu z zaokrąglonymi nadkolami przyczyniają się do ekspresyjnego wyglądu nowego RS3. Szerokość toru przedniej osi została zwiększona o 33 milimetry w porównaniu do poprzedniego modelu. Na Sportback szerokość toru tylnej osi wzrosła o dziesięć milimetrów. RS3 standardowo wyposażone jest w 19-calowe felgi odlewane w wzorze 10-Y. Prawdziwy wyścigowy design symbolizowany jest przez opcjonalne 5-Y z oznaczeniem RS. Audi po raz pierwszy zamontuje również opony półslick Pirelli P Zero „Trofeo R”, jeśli zajdzie taka potrzeba. Inspirowane motorsportem wykończenia obejmują przekształcony tylny zderzak specyficzny dla RS z zintegrowanym dyfuzorem oraz system wydechowy RS z dwoma dużymi owalnymi końcówkami.

Nowe modele Audi RS3 można zamawiać w dwóch ekskluzywnych kolorach RS: zielonym Kyalami oraz szarym Kemora. Po raz pierwszy dach Sedana można również zamówić w kontrastującym kolorze czarnym Brilliant. Indywidualne elementy zewnętrzne, takie jak kratkowany grill w Singleframe, są standardowo wykonane w czarnym kolorze – albo w wykończeniu matowym, albo w wysokim połysku. Pakiet wykończenia Alu-Optic jest dostępny opcjonalnie i podkreśla przedni zderzak, wkładkę dyfuzora oraz wykończenie okien. Dla jeszcze sportowego wyglądu, wkładki progowe są również dostępne w polimerze wzmocnionym włóknem węglowym. To samo dotyczy nakładek na lusterka, spojlera na klapie bagażnika w Sedanie oraz spojlera na krawędzi dachu w Sportbacku.

Prawdziwe uczucie wyścigowe: wnętrze

Wnętrze również ma wiele elementów specyficznych dla RS, które podkreślają jego sportowy charakter. Wyświetlacze pojawiają się w standardowym 12,3-calowym Audi wirtualnym kokpicie plus. Wyświetlają obroty w formie wykresu słupkowego oraz pokazują moc i moment obrotowy w procentach. Opcjonalnie dostępny jest wyświetlacz obrotów w nowym designie „RS Runway”. W tym przypadku wartości są wyświetlane w przeciwną stronę w sposób, który przypomina wzrokowo pas startowy samolotu – najwyższa prędkość na pierwszym planie, a najniższa na tle. Dodatkowo, Audi wirtualny kokpit plus zawiera wyświetlacze sił g, czasów okrążeń oraz przyspieszenia od 0-100 km/h, 0-200 km/h, ćwierć mili i ósmej mili.

Specjalny wskaźnik zmiany biegów RS w trybie manualnym zmienia wyświetlacz obrotów od zielonego do żółtego, a następnie do czerwonego, migając w sposób identyczny do tego stosowanego w wyścigach, aby wskazać idealny moment na zmianę biegów. 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy zawiera to, co nazywa się „RS Monitor”, który wyświetla temperatury płynu chłodzącego, silnika i oleju skrzyni biegów oraz ciśnienie w oponach. Po raz pierwszy dostępny dla Audi RS3 jest także wyświetlacz typu head-up, który wyświetla istotne informacje na przedniej szybie w bezpośredniej linii wzroku kierowcy, oprócz wskaźnika zmiany biegów.

Prawdziwe uczucie wyścigowe jest dodatkowo wzmacniane przez panel przyrządów z włókna węglowego oraz sportowe fotele RS z wytłoczeniem RS i kontrastującym przeszyciem w kolorze antracytowym. Tapicerka siedzeń jest opcjonalnie dostępna w wysokiej jakości skórze Nappa z haftem w kształcie plastra miodu RS oraz błyszczącym czarnym, czerwonym lub po raz pierwszy zielonym przeszyciem. Pakiety wzornicze RS w kolorach czerwonym i zielonym są dostępne, aby dopasować się do stylu. Zawierają specjalne wycieraczki z kontrastowymi przeszyciami i haftem RS, a także pasy bezpieczeństwa z kolorowymi brzegami. Pakiet Design Plus zawiera rogi siedzeń w kolorze czerwonym lub zielonym oraz kolorowe akcenty na wentylatorach.

Wszystko pod kontrolą: kierownica z paskiem o dwunastej godzinie i przyciskiem RS Mode

Audi RS3 standardowo wyposażone jest w trójramienną skórzaną kierownicę RS Sport z płaskim dołem. Posiada ona wbudowane, wysokiej jakości, odlewane cynkowe łopatki zmiany biegów. Ci, którzy wybiorą pakiet wzorniczy, zyskają, oprócz znaku RS, pasek o dwunastej godzinie dla szybszej wskazówki na pozycję kierownicy podczas dynamicznej jazdy. Alternatywnie dostępna jest okrągła kierownica RS z detekcją kontaktu, tj. rozpoznawaniem chwytu pojemnościowego, dla wspomaganych funkcji kierownicy. Obie mają wspólny nowy przycisk RS Mode na prawym ramieniu kierownicy. Ten przycisk można użyć do wyboru trybów Audi drive select: RS Performance, RS Individual lub ostatni użyty tryb. W obu trybach RS wyświetlacz instrumentów oraz wyświetlacz head-up ma jeszcze bardziej sportowy wygląd z migającym wskaźnikiem zmiany biegów.

Dostępność: wprowadzenie na rynek i ceny

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.