BMW wprowadziło na rynek modele 4 Series Gran Coupe w połowie 2021 roku, zaledwie kilka dni po odświeżeniu modeli X3 i X4.
Kiedy niemiecki producent samochodów postanowił podzielić model 3 Series na dwa odrębne modele, klienci nie byli zbyt zadowoleni. Na początku różnica między tymi dwoma braćmi bliźniakami polegała jedynie na liczbie drzwi. Nawet wcześniejsza 3 Series Gran Coupe stała się teraz 4 Series Gran Coupe, ale bez większych zmian. Jednakże, sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z generacją G26.
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów 4 Series była przednia część nadwozia, która miała przerośnięty i wysoki grill w kształcie nerki z chromowanym otoczeniem i 3D wzorem siatki, przypominający byłego BMW 327 z lat 1937 oraz model 501 z 1952 roku. Jego LED-owe reflektory wyglądały surowo i agresywnie. Podobnie jak jego poprzednik, model 2021 4 Series GC miał okna bezramkowe we wszystkich drzwiach. Dzięki temu pozostał w klasie coupe z czterema drzwiami, z opadającą, przypominającą fastback tylną klapą. Strumieniowane tylne światła tworzą iluzję szerszego pojazdu z tyłu, dzięki poziomym liniom LED.
W środku, ulepszenia techniczne były znaczące. Podstawowe modele miały 8,8-calowy ekran nad centralną konsolą dla systemu infotainment iDrive oraz 5,1-calowy wyświetlacz kolorowy w zestawie wskaźników. Z przodu, wysoko wyprofilowane fotele kubełkowe zapewniały wystarczające wsparcie boczne dla pasażerów podczas szybkich manewrów na zakrętach. Z tyłu znajdowała się ława dla trzech dorosłych osób. Mimo obecności tunelu transmisyjnego, nie był on już tak wysoki i węższy. Dzięki temu pasażer siedzący na środku tylnych siedzeń mógł swobodnie postawić nogi pod lewym i prawym przednim fotelem. Oparcie tylnej ławy 60/40 zwiększało pojemność bagażnika z 470 litrów (16,6 stóp sześciennych) do 1 290 litrów (45,5 stóp sześciennych).
Pod maską, producent zapewnił gamę silników odpowiednią dla sportowego czterodrzwiowego coupe. Podstawowa wersja miała czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy, podczas gdy szczytowa wersja M 440i otrzymała 3,0-litrowy silnik szeregowy z turbodoładowaniem.
Podpisowy przyjemność z jazdy BMW oraz sportowa elegancja połączone z nowoczesną funkcjonalnością: Nowa BMW 4-Series Gran Coupé ma wszystko, by kontynuować sukces swojego poprzednika, łącząc te cechy z przemyślanymi ulepszeniami wewnętrznymi i jakością produktu. Podobnie jak jego niedawno zaktualizowane rodzeństwo z serii BMW 4, trzeci wariant nadwoziowy również wyróżnia się znaczną poprawą dynamiki jazdy, ostrzejszym wyglądem zgodnym z nowym językiem designu marki, wyrafinowanym premium w kabinie oraz szeroką gamą innowacji w dziedzinie kontroli/obsługi i łączności. Cztery drzwi, pięć pełnowymiarowych siedzeń, duża klapa bagażnika z szerokim otwarciem oraz wszechstronny bagażnik pomagają zapewnić, że nowa BMW 4-Series Gran Coupé zachowuje swoje charakterystyczne mocne strony zarówno w codziennej jeździe, jak i podczas dłuższych podróży.
Koncepcja czterodrzwiowego coupé w segmencie premium znów przyciąga nowych klientów dzięki przekonywującemu połączeniu eleganckiego, sportowego designu oraz przyjemności z jazdy charakterystycznej dla BMW. W rzeczy samej, BMW 4-Series Gran Coupé stało się prawdziwym ambasadorem tych tradycyjnych cech BMW, zdobywając miejsce – w ramach zaledwie jednej generacji modelu – wśród trzech modeli, które najbardziej przyczyniły się do wizerunku marki. Nowa edycja BMW 4-Series Gran Coupé będzie produkowana w zakładzie BMW Group w Monachium razem z całkowicie elektrycznym BMW i4. Montaż obu modeli w macierzystym zakładzie firmy będzie niemal całkowicie zintegrowany z procesem produkcyjnym opracowanym dla modeli BMW 3-Series Sedan i BMW 3-Series Touring. Wprowadzenie na rynek nowej BMW 4-Series Gran Coupé rozpocznie się w listopadzie 2021 roku.
Druga generacja BMW 4-Series Gran Coupé zyskuje jeszcze bardziej autonomiczną tożsamość. Opiera się na technicznych podstawach nowego BMW 4-Series Coupé. Szeroki zestaw cech odróżnia go od modeli BMW 3-Series w porównaniu do jego poprzednika, zarówno pod względem designu, jak i osiągów dynamicznych. Aerodynamika pojazdu oraz sztywność nadwozia i mocowania podwozia zostały poddane szczegółowej optymalizacji, a dostosowane stuningowanie technologii podwozia obiecuje sportowe i emocjonalne doświadczenia z jazdy.
Wyraźne proporcje, bardzo wszechstronne wnętrze
Samodzielny charakter nowego BMW 4-Series Gran Coupé dopełnia nowoczesna funkcjonalność całej koncepcji. Mierząc 4783 milimetry długości, 1852 milimetry szerokości i 1442 milimetry wysokości, ma dynamiczne proporcje coupé. Jest o 143 milimetry dłuższe, 27 milimetrów szersze i 53 milimetry wyższe od swojego poprzednika, podczas gdy szerokości torów również wzrosły – do 1595 milimetrów z przodu (+50 mm) i 1623 milimetrów z tyłu (+29 mm). To również wzrost szerokości toru w nowym BMW 3-Series Sedan o 6 i 19 milimetrów odpowiednio. Rozstaw osi wynosi 2856 milimetrów, co jest o 46 milimetrów dłuższe niż w poprzedniku i o 5 milimetrów więcej niż w przypadku 3-Series Sedan.
Samodzielna koncepcja nadwozia Gran Coupé prowadzi do wszechstronnego wnętrza oferującego dużą ilość miejsca z tyłu, gdzie pasażerowie znajdą trzy pełnowymiarowe siedzenia i znacznie więcej miejsca na nogi i głowy w porównaniu zarówno do poprzedniego modelu, jak i nowego BMW 4-Series Coupé. Nowa BMW 4-Series Gran Coupé oferuje 470 litrów przestrzeni bagażowej, a podstawowa pojemność w bezpośrednio widocznej części bagażnika wzrosła o 39 litrów. Przestrzeń ładunkowa może zostać zwiększona do maksymalnie 1290 litrów dzięki złożeniu segmentów tylnego oparcia, z standardowym podziałem 40 : 20 : 40.
Optymalizowana aerodynamika i inteligentny, lekki design zwiększają zwinność, efektywność i bezpieczeństwo pasywne
Koncepcja nowego nadwozia BMW 4-Series Gran Coupé obejmuje również działania mające na celu optymalizację jego właściwości aerodynamicznych, co korzystnie wpływa na zarówno dynamikę jazdy, jak i efektywność. Aktywny system sterowania klapą powietrzną obejmujący klapy u góry i na dole, zasłony powietrzne, aerodynamiczne obręcze kół oraz prawie całkowicie uszczelnione podwozie skutecznie kierują strumień powietrza. Współczynnik oporu (Cd) wynoszący 0,26 mierzony dla BMW 420d Gran Coupé, na przykład, stanowi redukcję o 0,02 w porównaniu z jego poprzednikiem.
Lekka konstrukcja nadwozia i podwozia również przyczynia się do zwiększenia zwinności i efektywności nowego BMW 4-Series Gran Coupé. Inteligentna mieszanka materiałów pomaga obniżyć wagę pojazdu, a w połączeniu z optymalnymi ścieżkami obciążeniowymi zwiększa sztywność nadwozia i bezpieczeństwo przy zderzeniu. Gorącowalcowane stale i stopy aluminium użyte dla komór bezpieczeństwa pasażerów są uzupełniane przez stale wielofazowe dla dodatkowego wzmocnienia.
Przednia część pojazdu korzysta z członu silnika wykonanego z ekstrudowanych profili aluminiowych i odlewniczym aluminiowym kolumnach sprężynowych. Inne postępy w porównaniu do poprzedniego modelu zostały osiągnięte dzięki aluminiowej konstrukcji pokrywy silnika i przednich paneli bocznych nowego BMW 4-Series Gran Coupé.
Wszechstronny pasywny system bezpieczeństwa maksymalizuje ochronę pasażerów w wyjątkowo szerokim zakresie zderzeń i uwzględnia wymagania procedur testowania zderzeniowego na rynkach samochodowych na całym świecie. Oprócz ekstremalnie sztywnej komory pasażerskiej i wysokiej odporności na obciążenie struktur, obejmuje również zintegrowaną elektronikę bezpieczeństwa, która uruchamia systemy zabezpieczeń w odpowiedniej sekwencji, w optymalnym momencie i z wymaganym efektem dla konkretnego typu i ciężkości zderzenia. Nowa BMW 4-Series Gran Coupé jest również standardowo wyposażona w aktywny system pokrywy silnika, aby zwiększyć ochronę pieszych. Pyrotechnik aktywatory podnoszą pokrywę silnika, jeśli pojazd zderzy się z pieszym, tworząc więcej przestrzeni deformacyjnej pomiędzy pokrywą silnika a twardymi strukturami pod nią.
Design
Najnowsze modele z linii BMW 4-Series wyróżniają się jako pojazdy premium średniej wielkości o wyraźnych charakterach. Ich jeszcze większe możliwości dynamiczne i ekskluzywna aura są owocem działań mających na celu wyostrzenie ich profilu i wyraźne odróżnienie ich od BMW 3-Series Sedan, który służył jako technologiczny wzór. Podobnie jak jego rodzeństwo, nowa BMW 4-Series Gran Coupé z dumą ogłasza tę indywidualną pozycję swoim wyglądem zewnętrznym. Jego dynamicznie rozciągnięta sylwetka, cztery drzwi, wyraźne proporcje, płynna linia dachu i czysty, zredukowany design powierzchni w nowym języku stylistycznym BMW emanują elegancją w stylu coupé, doskonałym sportowym flair i funkcjonalnością specyficzną dla tego modelu.
Wchodząc do nowego 4-Series Gran Coupé, te harmonijnie połączone cechy są przede wszystkim uwydatnione przez projekt kokpitu skoncentrowany na kierowcy oraz imponującą przestronność z tyłu. Pięć miejsc – z standardowymi składanymi zagłówkami z tyłu – wprowadza do atmosfery premium pełnej elegancji i nowoczesności, której wysokiej jakości materiały i precyzyjne wykonanie stanowią przekonującą propozycję.
Ekspresyjna przednia część emanuje pewną obecnością
Odważne linie i zarysy o trójwymiarowej strukturze stanowią wyraźne elementy ekspresyjnej przedniej części nowego BMW 4-Series Gran Coupé. Duża, pionowa krata BMW, która spada głęboko w centrum, przekazuje uczucie pewnej obecności. Jej wloty powietrza z siatkowym wzorem wskazują na ilość powietrza chłodzącego potrzebną przez potężny silnik ukryty za kulisami. Również pionowe wloty powietrza zasłon powietrznych na zewnętrznych krawędziach przedniego zderzaka podkreślają szerokość pojazdu.
Podobnie jak linie charakterystyczne pokrywy silnika, kontury ekstremalnie smukłych reflektorów skupiają się na kracie. Ułożenie ich źródeł światła obok siebie tworzy skoncentrowane spojrzenie na drogę, które stało się charakterystycznym elementem projektowania marki BMW. Nowa BMW 4-Series Gran Coupé jest standardowo wyposażona w reflektory full-LED, których wyrafinowana technologia oświetlenia jest widoczna w szczegółach. Obejmuje to dwa smukłe, U-kształtne prowadnice światłowodowe, które służą jako światła dzienne. Jest również opcja reflektorów LED Adaptive z BMW Laserlight, w tym asystenta dalekiego światła BMW Selective Beam, który nie oślepia. Ten element wyposażenia jest również wyposażony w światła skrętne i funkcje adaptacyjne z oświetleniem drogi zoptymalizowanym do jazdy miejskiej i na autostradzie. Przy prędkościach powyżej 60 km/h, BMW Laserlight zwiększa zasięg dalekiego światła do ponad 500 metrów i dynamicznie podąża za kursem drogi. Trójwymiarowe heksagonalne prowadnice światłowodowe dostarczają światła dziennego. M lights Shadow Line można zamówić dla obu wariantów reflektorów, co przynosi przyciemnione wkładki na ich górnych krawędziach.
Zgrabna, sportowa sylwetka, potężny tył
Gładko rzeźbione powierzchnie uformowane przez wyraźne linie, drzwi z bezramkowymi oknami, potężne ramiona w tylnych nadkolach i grafika okna bocznego sięgająca głęboko w tył tworzą zgrabny, sportowy wygląd, gdy nowa BMW 4-Series Gran Coupé jest oglądana z boku. Uchwyty drzwiowe, które pasują do nadwozia, mają opływowy design, podczas gdy linia dachu kończy się wyraźnym skrzydełkiem na klapie bagażnika.
Poziome linie podkreślające szerokość pojazdu dominują na tylnym końcu. Wzmocnione przez zarówno smukłe, stylowo przyciemnione tylne światła full-LED, które rozciągają się daleko w boki oraz pionowe wloty aerodynamiczne na zewnętrznych krawędziach tylnego zderzaka. Czarny wykończenie dolnych obszarów listew bocznych i tylnego zderzaka sprawia, że nowa BMW 4-Series Gran Coupé ma bardzo niską, potężną postawę na drodze.
Zewnętrzna powłoka lakiernicza może być zamówiona w dwóch kolorach nie-metalicznych i siedmiu odcieniach metalicznych. Szczególnie wysokiej jakości wykończenia lakiernicze BMW Individual są również dostępne.
Model BMW M oraz model M Sport z indywidualnymi akcentami projektowymi
Specyficzne cechy projektowe nadają BMW M440i xDrive Gran Coupé przyciągający wzrok wygląd, który wyraźnie odnosi się do jego sportowego charakteru. Przedni zderzak ma charakterystyczną grafikę w kształcie litery U typową dla modeli BMW M. Obwódka kraty BMW oraz pionowe wykończenie wokół zasłon powietrznych są w Cerium Grey, podobnie jak osłony lusterek zewnętrznych, końcówki wydechów i oznaczenia modelu, podczas gdy wloty powietrza, listwy wykończeniowe progów bocznych i dolne wykończenie tylnego zderzaka, w tym elementy boczne są pomalowane w High-gloss Black. Specyficzne dla M skrzydełko na klapie bagażnika dopełnia charakterystyczny, zorientowany na wydajność wygląd BMW M440i xDrive Gran Coupé.
Wykończenie M Sport dostępne jako opcja dla wszystkich pozostałych wariantów modelu również wysyła wyraźny komunikat o dynamicznych możliwościach pojazdu. Wśród elementów znajdują się potężnie wymodelowany przedni zderzak oraz tylne wykończenie zderzaka i elementy wykończenia bocznego w Dark Shadow. Można zamówić opcjonalny zewnętrzny pakiet M Carbon dla BMW M440i xDrive Gran Coupé oraz modeli z wykończeniem M Sport. Obejmuje to listwy wlotu powietrza z przodu, osłony lusterek zewnętrznych, element dyfuzora w tylnej części zderzaka oraz specjalnie uformowane tylne skrzydełko z lekkiego włókna węglowego o wysokiej technologii.
Wnętrze: przyjemność z jazdy i przestronność; model BMW M oraz model M Sport mają aurę ekskluzywności
Projekt wnętrza jest skierowany na dostarczenie bogatego doświadczenia z jazdy w nowym BMW 4-Series Gran Coupé. Wysoka konsola środkowa i płynna struktura powierzchni sięgająca od deski rozdzielczej do paneli drzwiowych generują poczucie otulenia w przednich siedzeniach. W BMW M440i xDrive Gran Coupé oraz samochodach M Sport, miękkie, podwyższone podparcia na kolana w konsoli środkowej dodatkowo podkreślają angażujący charakter jazdy.
Przycisk Start/Stop silnika znajduje się w elegancko zaprojektowanej tablicy sterującej w konsoli środkowej, która również mieści kontroler BMW oraz przyciski do jednostki kontrolnej Driving Experience Control i elektrycznego hamulca postojowego z dźwignią zmiany biegów specyficzną dla modelu. Ekskluzywne wykończenie dla frontowych paneli drzwiowych występuje również w tylnej części, gdzie trzy pełnowymiarowe siedzenia oferują doskonałe poziomy przestronności, składane zagłówki, składany podłokietnik i uchwyty do mocowania do trzech fotelików dziecięcych. Listwy wykończeniowe wnętrza w High-gloss Black są standardem. Wybór innych listew wykończeniowych wnętrza – w tym finezyjnych opcji drewnianych i odpowiednich wysokiej jakości przedmiotów z BMW Individual – można zamówić jako opcję.
Szczególnie ekskluzywna aura przenika wnętrze BMW M440i xDrive Gran Coupé i modeli z wykończeniem M Sport. Fotele sportowe z tapicerką specyficzną dla M, skórzane koło kierownicy M, listwy progowe z logo M, sufit w kolorze antracytowym oraz listwy wykończeniowe wnętrza w Aluminium Tetragon nadają wizualną moc dynamicznemu doświadczeniu z jazdy.
Układy napędowe, skrzynie biegów i BMW xDrive
Silniki zamontowane w nowym BMW 4-Series Gran Coupé są członkami obecnej rodziny Efficient Dynamics, a najnowsza technologia BMW TwinPower Turbo i wprowadzenie technologii mild hybrid z generatorem rozruchowym 48V przynoszą znaczną poprawę dynamiki i efektywności w porównaniu do poprzednika.
Na szczycie gamy modeli znajduje się nowe BMW M440i xDrive Gran Coupé, które ma pod maską niezwykle mocny sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie rzędowym. Nowa BMW 4-Series Gran Coupé będzie również dostępna z możliwością wyboru dwóch czterocylindrowych jednostek benzynowych oraz czterocylindrowego diesla od samego początku. Technologia oczyszczania spalin również została poprawiona, w rezultacie czego wszystkie warianty modelu spełniają normę emisji Euro 6d.
Sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie rzędowym dla znakomitych osiągów w BMW M440i xDrive Gran Coupé
Trójka silników benzynowych dostępnych dla nowego BMW 4-Series Gran Coupé charakteryzuje się turbosprężarką twin-scroll, systemem High Precision Injection, którego maksymalne ciśnienie zostało podniesione z 200 do 350 barów, w pełni zmiennym czasowaniem zaworów VALVETRONIC oraz zmiennym czasowaniem wałka rozrządu Double-VANOS, a także bardziej efektywnymi systemami chłodzenia i zasilania olejem. Do poprawy systemu kontroli emisji dodano filtry cząstek stałych.
Sześciocylindrowa jednostka w BMW M440i xDrive Gran Coupé została opracowana z wiedzą inżynierską z torów wyścigowych BMW M GmbH i jest wyposażona w tłoki i korbowody zoptymalizowane pod względem wagi oraz turbosprężarkę twin-scroll z pośrednim chłodzeniem powietrza doładowującego. Generuje maksymalną moc 275 kW/374 hp przy pojemności 3.0 litra z momentem obrotowym szczytowym na poziomie 500 Nm. Ten napotkany zastrzyk mocy umożliwia samochodowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Tym wybuchom szybkości towarzyszy charakterystyczny dźwięk produkowany przez standardowy system wydechowy M Sport. Nowe BMW M440i xDrive Gran Coupé osiąga średnie zużycie paliwa, obliczone w cyklu testowym WLTP, na poziomie 8,5 – 8,0 l/100 km, co odpowiada wartościom CO2 wynoszącym 193 – 181 gramów na kilometr.
Wolnoobrotowe i efektywne czterocylindrowe silniki benzynowe w BMW 430i Gran Coupé i BMW 420i Gran Coupé
Udoskonalona technologia BMW TwinPower Turbo poprawiła również cechy osiągowe silników benzynowych o pojemności 2.0 litra. Mocniejszy z tej pary ma po raz pierwszy zintegrowany kolektor wydechowy w głowicy cylindra, co prowadzi do niezwykle skutecznego chłodzenia spalin dla jeszcze czystszych emisji. Generuje maksymalną moc 180 kW/245 hp oraz moment obrotowy szczytowy 400 Nm, co pozwala nowemu BMW 430i Gran Coupé przyspieszyć od zera do 100 km/h w 6,2 sekundy. Zoptymalizowane wartości efektywności silnika przekładają się na średnie zużycie paliwa wynoszące 7,6 – 6,8 l/100 km z emisjami wynoszącymi 173 – 156 gramów na kilometr w cyklu WLTP.
Czterocylindrowy silnik w nowym BMW 420i Gran Coupé to kolejny świetny przykład efektywności i wolnoobrotowych osiągów typowych dla jednostek napędowych BMW. Jego maksymalna moc 135 kW/184 hp oraz moment obrotowy wynoszący 300 Nm przenoszą się na czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszący 7,9 sekundy. Średnie zużycie paliwa w cyklu WLTP wynosi 7,3 – 6,6 l/100 km z emisjami CO2 wynoszącymi 166 – 150 gramów na kilometr.
Czterocylindrowy silnik diesla z podwójnym doładowaniem w BMW 420d Gran Coupé i BMW 420d xDrive Gran Coupé
Podwójne doładowanie i zaktualizowana technologia bezpośredniego wtrysku common-rail nadają jednostce 2.0-litra w BMW 420d Gran Coupé i BMW 420d xDrive Gran Coupé doskonałą moc i efektywność. Silnik generuje moc 140 kW/190 hp oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Natychmiastowy przypływ mocy skutkuje czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszącym 7,3 sekundy dla nowego BMW 420d Gran Coupé oraz 7,6 sekundy dla nowego BMW 420d xDrive Gran Coupé. Oba modele osiągają średnie zużycie paliwa oraz wartości CO2 w cyklu WLTP wynoszące 5,4 – 4,8 l/100 km oraz 141 – 126 gramów na kilometr (BMW 420d Gran Coupé) i 5,7 – 5,1 l/100 km oraz 150 – 133 gramów na kilometr (BMW 420d xDrive Gran Coupé).
Technologia mild hybrid optymalizuje efektywność i dynamikę
Technologia mild hybrid została włączona zarówno z silnikiem benzynowym w układzie sześciocylindrowym, jak i jednostką diesla, aby poprawić dostarczanie mocy i zoptymalizować wydajność. Tutaj, starter-generator 48V działa jak jednostka napędowa, która wspiera silnik, pozwalając mu działać w jak najczęściej zoptymalizowanym zakresie obciążenia. Oferuje również kierowcy efekt wsparcia elektrycznego, który może natychmiast dostarczyć dodatkowe 8 kW/11 hp, aby jednostka napędowa miała jeszcze szybszą reakcję podczas przyspieszania lub nagłego zrywu prędkości.
Energia wykorzystana do napędu elektrycznego jest zbierana prawie całkowicie przez regenerację energii hamowania i przechowywana w oddzielnej baterii, która również dostarcza energię elektryczną do 12V zasilania pokładowego, umożliwiając wyjątkowo efektywne działanie elektrycznych odbiorników w nowym BMW 4-Series Gran Coupé.
Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic standardowo we wszystkich modelach
Wszystkie silniki dostępne dla nowego BMW 4-Series Gran Coupé są połączone z ośmiobiegową skrzynią Steptronic, która jest standardem. Najnowsza wersja automatycznej skrzyni biegów wyróżnia się ostrzejszymi charakterystykami zmiany biegów, poprawioną efektywnością, niezwykle szybkim przełączaniem biegów oraz bardzo płynną pracą. Aby zoptymalizować strategię zmiany biegów dla sportowych osiągów i efektywności, jednostka kontrolna skrzyni biegów może uwzględniać dane dotyczące topografii trasy i sytuacji drogowej dostarczone przez system nawigacji oraz systemy wspomagania kierowcy. Dzięki temu można na przykład wcześniej zredukować bieg zbliżając się do skrzyżowania lub pojazdu przed sobą.
Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport, która jest standardem w BMW M440i xDrive Gran Coupé i oferowana jako opcja dla wszystkich innych modeli, wyposażona jest w manetki zmiany biegów na kierownicy. Jej wyróżniającą cechą jest funkcja Sprint, która specjalizuje się w dramatycznych wybuchach przyspieszenia w średnim zakresie. Obejmuje to wyzwolenie różnych działań, gdy kierowca pociąga lewą manetkę zmiany biegów przez co najmniej sekundę. Do tych działań należy automatyczne przełączenie na najniższy możliwy bieg oraz przełączenie wszystkich systemów napędu i podwozia na ich najbardziej sportowy tryb.
BMW xDrive: precyzyjne przenoszenie mocy zwiększa zwinność
Inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive podnosi przyczepność, stabilność kierunkową i zwinność na jeszcze wyższy poziom. System jest standardem w modelu topowym i jest dostępny dla modeli diesla o czterech cylindrach jako alternatywa dla klasycznego napędu na tylne koła. Moment obrotowy jest dzielony pomiędzy przednie i tylne koła w zależności od potrzeb dzięki elektronicznie sterowanej wielopłytkowej sprzęgle w przekładni sprzęgłowej, które jest połączone z systemami napędu i podwozia.
Najnowsza wersja systemu BMW xDrive realizuje swoje zadanie przenoszenia mocy w niezwykle efektywny sposób. W nowym BMW M440i xDrive Gran Coupé oraz nowym BMW 420d xDrive Gran Coupé, nastawienie na tylne koła zapewnia doznania z jazdy, jakich oczekuje się od BMW w ekstremalnych sytuacjach dynamicznych.
Technologia podwozia
Doświadczenie z jazdy w nowym BMW 4-Series Gran Coupé kształtuje zwinne prowadzenie i precyzyjne kierowanie z jednej strony oraz imponujący komfort jazdy w codziennym użyciu i na dłuższe podróże z drugiej. Wysoka sztywność nadwozia łączy się z specjalnie dostosowaną technologią podwozia, która została zaprojektowana z myślą o modelach nowej serii BMW 4, aby stanowić idealną podstawę dla sportowego charakteru samochodu. Optymalizowana aerodynamika, szerokie tory, doskonale zbalansowany rozkład masy 50 : 50, niski środek ciężkości oraz zintegrowane zastosowanie wszystkich komponentów napędu i podwozia również przyczyniają się do nadania nowemu BMW 4-Series Gran Coupé znakomitych osiągów dynamicznych.
Sztywność skrętna w przedniej części została zwiększona przez panel sztywnienia łączący wieże sprężynowe z przodu z grodzią oraz integralnymi słupkami wieży do przedniego końca. Elementy wzmocnienia pod podłogą zwiększają sztywność w obszarze tylnego układu, co skutkuje poprawą stabilności w prostych liniach oraz większą pewnością podczas dużych przyspieszeń bocznych. Dwujointowy przedni układ sprężynowy i pięciołącznikowy tylny układ również zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zredukować wagę przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności. Ich zasada projektowania jest kluczowym czynnikiem – obok stworzonych w związku z podnoszeniem tłumików – w połączeniu precyzyjnie kontrolowanego prowadzenia w dynamicznych sytuacjach jazdy z doskonałym komfortem podczas długich podróży.
Tłumiki związane z podnoszeniem o specyficznych cechach
Tłumiki związane z podnoszeniem są standardem w nowym BMW 4-Series Gran Coupé. W zależności od skoku sprężyny, zapewniają dodatkowe tłumienie kontrolujące ruch ciała podczas jazdy po dużych nierównościach oraz zapobiegają nadmiernemu nurkowaniu. System reaguje na drobne niedoskonałości nawierzchni niskimi siłami tłumienia, co zapewnia wysoki poziom komfortu. Dodatkowe tłumienie przyczynia się również do doskonałego zachowania w zakrętach.
Na przednim zawieszeniu dodatkowy element, który opada do wewnętrznej tulei tłumika, likwiduje wibracje nadwozia. Kontrola związana z podnoszeniem na tylnej osi wykorzystuje dodatkowy tłok i stożkową wewnętrzną rurkę, aby zapewnić optymalne hydrauliczne tłumienie nawet przy dużym obciążeniu. Tłumienie związane z podnoszeniem jest aktywnym elementem układu zawieszenia i może być specjalnie dostosowane, aby zoptymalizować równowagę między sportowością a komfortem. Opcjonalne zawieszenie M Sport (podstawa dla specjalnie dostosowanego zawieszenia standardowego w BMW M440i xDrive Gran Coupé) obejmuje sztywniejsze ustawienia dla tłumienia związane z podnoszeniem i sprężyn.
Adaptacyjne zawieszenie M oferuje bardzo szeroki zakres między sportowością a komfortem
Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie M oferuje jak najszerszy zakres doświadczeń z jazdy, od sportowych po komfortowe. To łączy cechy zawieszenia M Sport z elektronicznie sterowanymi tłumikami. Ciągle regulowane zawory pozwalają na pomiar siły tłumienia na każdym kole indywidualnie i w zależności od obciążenia pojazdu. Przełączanie pomiędzy różnymi trybami przełączenia trybu jazdy na kierownicy skutkuje wyraźnie odczuwalną zmianą charakterystyki tłumienia – od dobrze zbalansowanego komfortu długodystansowego w trybie COMFORT do bardzo dynamicznego ustawienia aktywowanego w trybie SPORT.
Dodatkowy tryb może być wybrany za pomocą przełącznika ustawień jazdy w modelach z adaptacyjnym zawieszeniem M. W ustawieniu ADAPTIVE reakcje kierownicy, tłumienia i akceleracji oraz charakterystyki zmiany biegów skrzyni biegów są automatycznie dostosowywane do stylu jazdy. Dane nawigacyjne mogą być również wykorzystywane do przygotowania samochodu z wyprzedzeniem na nadchodzące skrzyżowanie lub zakręt.
Zmienna kierownica sportowa zwiększa zwinność i komfort
Modelowe dostosowanie systemów kierowniczych w nowym BMW 4-Series Gran Coupé czyni je wyjątkowo precyzyjnymi. Standardowo wyposażone są w elektryczne wspomaganie kierownicy z czujnikiem prędkości. Zmienna sportowa kierownica jest częścią zawieszenia M Sport oraz systemu adaptacyjnego zawieszenia M. Dzięki zmiennej przekładni, która dostosowuje się do zmian kąta skrętu, jest równie sprawna w utrzymywaniu pojazdu w prostej linii, maksymalizując zwinność w zakrętach oraz łatwość w manewrowaniu.
Nowe BMW 4-Series Gran Coupé standardowo jeździ na 17-calowych obręczach aluminiowych. BMW M440i xDrive Gran Coupé ma 18-calowe obręcze M aluminiowe, które są również zawarte w specyfikacji M Sport. Dalsze warianty obręczy aluminiowych od 18 do 20 cali można znaleźć na liście opcji. Liczne obręcze są założone na oponach w różnych rozmiarach, a także jest opcja opon wyczynowych.
Hamulce M Sport o dostosowanej konfiguracji
Potężne, lekkie systemy hamulcowe o specjalnie skonfigurowanej budowie również przyczyniają się do precyzyjnej kontroli nad osiągami pojazdu. Opcjonalne hamulce M Sport (standard w nowym BMW M440i xDrive Gran Coupé) zapewniają doskonałe osiągi hamulcowe i intuicyjne wyczucie, zarówno podczas negocjacji ulic miejskich, jak i szybkiej jazdy po torze. Posiadają one różną konfigurację hydrauliczną z czterotłoczkowymi, stałymi zaciskami z przodu oraz jednocylindrowymi, pływającymi zaciskami z tyłu.
Funkcje systemu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) obejmują nie tylko hamowanie z systemem ABS, ale także różne funkcje stabilizujące oraz asystenta startowego. Funkcja Performance Control sprawia, że samochód jeszcze bardziej zwinny poprzez zmienność dystrybucji momentu obrotowego do tylnych kół w zależności od sytuacji. W celu optymalizacji stabilności kierunkowej podczas intensywnego hamowania na powierzchniach o różnym poziomie przyczepności dla prawego i lewego koła, stosuje się impuls kierowniczy, aby pomóc kierowcy w korygowaniu linii samochodu. Funkcjonalność elektrycznego hamulca postojowego jest również zintegrowana z tylnymi zaciskami hamulcowymi poprzez system DSC.
Różniczek M Sport optymalizuje stabilność kierunkową i dynamikę zakrętu
Przyczepność i stabilność kierunkowa są dodatkowo poprawione dzięki różniczkowi M Sport, a także zwinność i dynamikę zakrętu. Elektronicznie kontrolowana, w pełni zmienna funkcja blokady w tylnym różniczku stanowi standard dla nowego BMW M440i xDrive Gran Coupé i jest dostępna jako opcja dla nowego BMW 430i Gran Coupé, jeśli wybrano zawieszenie M Sport lub adaptacyjne zawieszenie M.
System DSC służy do ograniczenia wyrównania prędkości obrotowej między tylnymi kołami, optymalizując przenoszenie mocy na nawierzchnię. To skutecznie przeciwdziała tendencji do podsterowności podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Moc, która nie może być przeniesiona na nawierzchnię przez odciążone koło po wewnętrznej stronie zakrętu – ponieważ jest podatne na poślizg – jest celowo przenoszona na koło po zewnętrznej stronie zakrętu, zamiast stosować hamulce w celu neutralizacji ich efektu. W rezultacie, cała moc silnika jest ukierunkowana na zapewnienie sportowego doświadczenia z jazdy. Zwiększenie momentu obrotowego, które dociera do nawierzchni, pozwala nowemu BMW 4-Series Gran Coupé przyspieszać z zakrętów z dynamiczną siłą. Starannie obliczona dystrybucja momentu obrotowego nadaje pojazdowi większą pewność podczas pokonywania szybkiej sekwencji zakrętów i optymalizuje stabilność kierunkową podczas zmiany pasa podczas jednoczesnego hamowania.
Wnętrze i wyposażenie
Przestronny, wszechstronny przestrzeń wewnątrz nowego BMW 4-Series Gran Coupé stanowi idealne środowisko do cieszenia się sportową przyjemnością z jazdy w codziennych podróżach i podczas dłuższych podróży. Pięć pełnowymiarowych siedzeń i elastycznie rozszerzalny bagażnik podkreślają funkcjonalne cechy czterodrzwiowego coupé, podczas gdy projekt kokpitu skoncentrowany na kierowcy, wysoka konsola środkowa z jasno zorganizowaną tablicą sterującą oraz sportowa, otulająca pozycja siedząca dla kierowcy i pasażera z przodu podsycają bogate doświadczenie z jazdy. Wysokiej jakości materiały i precyzyjne wykonanie przyczyniają się do nowoczesnej atmosfery premium, podobnie jak całkowicie cyfrowe grupowanie ekranów utworzone przez zestaw wskaźników i wyświetlacz sterujący.
Wysokiej jakości opcje mogą być wybrane, aby podkreślić indywidualny styl nowego BMW 4-Series Gran Coupé lub zwiększyć komfort podczas długich podróży. Dynamiczny charakter pojazdu można również podkreślić na różne sposoby: wykończenie M Sport można zamówić jako alternatywę do standardowej specyfikacji, a także dostępna jest opcja pakietu M Sport Pro oraz specyficznych elementów M Performance.
Pięć miejsc z zwiększonym komfortem
Płaska jednostka sterująca w przedniej części dachu i nowe ułożenie wyświetlaczy optymalizują wrażenie przestronności. W szczególności przestronność w przedniej części kabiny wzrosła, podczas gdy pasażerowie z tyłu cieszą się znacznie większą ilością miejsca na nogi i kolana. Uchwyty Isofix znajdujące się w zewnętrznych krawędziach tylnych siedzeń ułatwiają mocowanie fotelików dziecięcych.
Fotele sportowe nowej generacji, które są standardem, zapewniają optymalne wsparcie dla kierowcy i pasażera z przodu podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów, podczas gdy elektryczna regulacja z funkcją pamięci może być dodana jako opcja (standard w BMW M440i Gran Coupé). Można również zamówić podgrzewane fotele z przodu i z tyłu, a także aktywną wentylację siedzeń dla kierowcy i pasażera z przodu. Fotele M Sport z integralnymi zagłówkami i szerokim zakresem regulacji elektrycznej są dostępne opcjonalnie dla nowego BMW M440i xDrive Gran Coupé oraz modeli z wykończeniem M Sport. Powierzchnie siedzeń w perforowanej tapicerce Sensatec i skórze Vernasca (dostępne w pięciu wariantach kolorystycznych) są oferowane jako alternatywy dla standardowego połączenia tkaniny/Sensatec. Rozszerzone wykończenie skórzane BMW Individual Merino i pełne wykończenie skórzane BMW Individual Merino będą również dostępne od wiosny 2022 roku.
Standardowe skórzane koło kierownicy Sport wyposażone jest w szczególnie wysokiej jakości przyciski wielofunkcyjne w najnowszej wersji. Koło kierownicy M, skórzane koło kierownicy BMW Individual i ogrzewanie koła kierownicy są również dostępne na liście opcji. Opcjonalny panel przyrządów Sensatec ma rzucające się w oczy poziome dekoracyjne szwy, podczas gdy skórzany panel przyrządów BMW Individual i listwy wykończeniowe wnętrza BMW Individual oferowane w trzech wariantach dodają wykwintnych akcentów.
Funkcjonalność specyficzna dla modelu do codziennej jazdy i dłuższych podróży
Duża, szeroko otwierana klapa bagażnika odgrywa kluczową rolę w specyficznej dla modelu wszechstronności nowego BMW 4-Series Gran Coupé. Standardowo posiada automatyczny mechanizm otwierania i zamykania oraz – jeśli wybrano opcjonalny Comfort Access – również funkcję otwierania i zamykania bezdotykowo. Praktyczność w codziennym użytkowaniu i podczas dłuższych podróży zwiększa szereg schowków, dwa uchwyty na kubki pod pokrywą w przedniej części konsoli środkowej, dwa porty USB oraz interfejs Bluetooth. Opcjonalna telefony z możliwością ładowania bezprzewodowego umożliwia indukcyjne ładowanie kompatybilnych smartfonów.
Dostępny jest również opcjonalny elektrycznie wysuwany i chowany hak holowniczy. Dopuszczalny ładunek przyczepy wynosi do 1800 kilogramów, w zależności od wariantu silnika.
Wzmocniony komfort akustyczny i termiczny, szklany dach przesuwny/uchylny z większą przezroczystą powierzchnią