2022 Bugatti Bolide

Kiedy Bugatti próbowało stworzyć ekstremalną wersję Chirona, oto jak wyglądał rezultat, a dodatkowo został zbudowany zgodnie z przepisami wyścigowymi FIA.

Nazwa Bugatti jest związana z wspaniałą historią motorsportu, która obejmuje dwa zwycięstwa w fantastycznym wyścigu Le Mans w 1937 i 1939 roku. Jednak z biegiem czasu francuska marka podupadła. Była niemal martwa, gdy w latach 90-tych została ożywiona przez Romano Artioliego, który wprowadził na rynek model EB-110. Później, w 1998 roku, Bugatti zostało przejęte przez grupę Volkswagen, która przywróciła mu dawną chwałę dzięki potężnemu Veyronowi, a następnie Chironowi i Divo. W 2020 roku producent samochodów zaprezentował cyfrowo model Bolide, który w 2021 roku przyjął formę rzeczywistego auta na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Mediolanie.

Pojazd został zaprojektowany wokół potężnego silnika W16 z czterema turbosprężarkami. Jego nadwozie zostało w całości wykonane z włókna węglowego, a także wyposażono je w aktywną aerodynamikę. To pozwoliło na uzyskanie docisku wynoszącego do 1 800 kg (3 968 lbs) na tylnej osi i 800 kg (1 763 lbs) na przedniej osi przy prędkości 320 km/h (199 mph).

Hypercar ważył zaledwie 1 240 kg (2 734 lbs), co oznacza, że mógł dorównać osiągom samochodu Formuły 1. Jednak w przeciwieństwie do tych wyścigowych maszyn, mógł osiągnąć prędkość do 500 km/h (310,6 mph). Dzięki temu mógł okrążyć tor Le Mans w czasie 3:07.1 minut.

Podczas gdy większość innych pojazdów produkowanych przez Bugatti chwaliła się luksusowymi funkcjami, jedynym udogodnieniem w Bolide był kokpit dla dwóch osób. Wyposażono go w dwa fotele wyścigowe, co pozwalało na instalację systemu HANS. Wszystko było skupione na torze, a żaden szczegół nie został pominięty. Na przykład wszystkie śruby w samochodzie wykonano z tytanu.

Gdy używano paliwa wyścigowego 110 RON, silnik o pojemności ośmiu litrów generował moc 1 850 PS (1 825 hp) oraz moment obrotowy 1 850 Nm (1 364 lb-ft). Przy paliwie 98 RON te wartości spadły do 1 600 PS (1 578 hp) i 1 600 Nm (1 180 lb-ft). Moc była przekazywana na wszystkie koła za pomocą specjalnie zaprojektowanej siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowej).

Ograniczona, surowa, autentyczna. Z technologiczną koncepcją Bugatti Bolide, francuski producent luksusowych samochodów udziela odpowiedzi na pytanie: co by było, gdyby Bugatti zbudowało radykalnie lekkie pojazd wokół swojego ikonicznego silnika W16 o pojemności 8,0 l? Eksperymentalna study Bugatti Bolide to samochód hyper sportowy skierowany na tor, wyposażony w silnik W16 pochodzący z produkcji seryjnej, połączony z minimalistyczną karoserią dla maksymalnego docisku. Obiecuje dostarczyć najwyższe doznania związane z osiągami Bugatti.

Jednocześnie Bugatti Bolide to najbardziej ekstremalny, bezkompromisowy, najszybszy i najlżejszy koncept pojazdu w najnowszej historii firmy – z niesamowitym stosunkiem masy do mocy wynoszącym 0,67 kg na PS. Umożliwia to połączenie silnika W16 o mocy 1 850 PS i masy pojazdu wynoszącej zaledwie 1 240 kilogramów. Bugatti Bolide osiąga wyniki, które są niemal na równi z Formułą 1, a jego maksymalna prędkość znacznie przekracza 500 km/h – bez kompromisów w zakresie maksymalnego prowadzenia i zwrotności. Bolide potrzebuje 3:07,1 minut na okrążenie Le Mans oraz 5:23,1 minut na okrążenie Nordschleife.

Idea – co by było? Eksperyment

„Bugatti to ciągłe dążenie do technologicznych innowacji – zgodne z wartościami marki, takimi jak doskonałość, odwaga, poświęcenie. Bugatti nigdy nie stoi w miejscu. Nieustannie dążymy do nowych i ekscytujących celów, a pytanie, które zawsze mamy na uwadze, to: co by było?” mówi Stephan Winkelmann, prezydent Bugatti. „Zapytaliśmy siebie, jak możemy zrealizować potężny silnik W16 jako techniczny symbol marki w najczystszej formie – zaledwie cztery koła, silnik, skrzynia biegów, kierownica i jako jedyny luksus, dwa miejsca. Ważnymi aspektami naszych rozważań były precyzyjne dostosowanie naszego ikonicznego układu napędowego bez jakichkolwiek ograniczeń dotyczących stosunku masy do mocy. Te rozważania zaowocowały Bugatti Bolide. Bezwzględny eksperyment, rasowy, Pur Sang, który w swojej brutalnej ekskluzywności imponuje przede wszystkim wysokimi osiągami, niską masą i doświadczeniem z jazdy w zupełnie nowym wymiarze. Jazda Bolidem to jak jazda na kulie armatniej.”

Technologia – układ napędowy zaprojektowany specjalnie na tor

„Bolide to ostateczna odpowiedź na pytanie, co by było, gdyby Bugatti zbudowało hyper sportowy samochód torowy, który spełniałby normy bezpieczeństwa FIA. Zaprojektowany wokół układu napędowego W16 z minimalną strukturą nadwozia i niesamowitymi danymi wydajnościowymi. Wynik: najmniejsza możliwa powłoka dla oszałamiającego pojazdu wydajnościowego, który pozwala W16 naprawdę rozwinąć skrzydła,” wyjaśnia Stefan Ellrott, członek zarządu Bugatti i kierownik działu rozwoju technicznego. „Cała wiedza Bugatti została skondensowana w Bugatti Bolide. Dlatego stanowi ona innowacyjne źródło informacji dla przyszłych technologii. Bolide jest zatem czymś więcej niż tylko intelektualnym ćwiczeniem.

„Pod względem technologii i organizacji, Bolide był jednym z najbardziej ambitnych projektów w mojej karierze,” mówi Frank Götzke. Po odegraniu kluczowej roli w rozwoju Veyrona 16.4 i Chirona, inżynier był również odpowiedzialny za techniczną koncepcję Bolide. W zaledwie osiem miesięcy stworzył zupełnie nowy pojazd wokół znanego układu napędowego Bugatti W16 z napędem na cztery koła, który został znacznie zmodyfikowany na potrzeby projektu.

8,0-litrowy silnik W16 o mocy 1 850 PS i 1 850 niutonometrów momentu obrotowego jest jego sercem. Bugatti zaprojektowało napęd specjalnie do użytku na torze i szczególnie zoptymalizowało silnik i skrzynię biegów pod kątem wyższych prędkości obrotowych silnika. Obejmuje to między innymi zlikwidowanie ograniczeń w układzie dolotowym i wydechowym, aby uzyskać jeszcze szybszą, bardziej spontaniczną i ekstremalną charakterystykę reakcji. Cztery nowo opracowane turbosprężarki są wyposażone w zoptymalizowane łopatki, aby zwiększyć ciśnienie doładowania i moc przy wyższych prędkościach silnika. Aby zapewnić optymalne smarowanie nawet przy ekstremalnych siłach odśrodkowych, zoptymalizowano układ olejowy, ciśnienie oleju, zawory zwrotne, przegródki, zbiorniki olejowe i konstrukcję pompy suchej kąpieli. Waga układu napędowego również została znacznie zmniejszona w tym samym czasie.

Zamiast chłodzenia wodą, Bugatti Bolide ma chłodzenie powietrzem z wstępnym chłodzeniem wodnym dla optymalnej wydajności na torze. Napływ powietrza odbywa się z przodu poprzez jeden wewnętrzny i jeden zewnętrzny kanał powietrzny po każdej stronie pojazdu. Dwa chłodnice wodne, umieszczone przed osią przednią, zapewniają bardziej efektywny system chłodzenia w porównaniu do tego, co jest standardem nawet w Formule 1. Trzy chłodnice oleju chłodzone powietrzem dla silnika, skrzyni biegów i dyferencjału z wodnym wstępnym chłodzeniem obniżają temperaturę nawet podczas dynamicznych przejazdów wyścigowych. Nowo opracowane hybrydowe turbiny wentylatorowe z włókna węglowego i tytanu wentylują i chłodzą system hamulcowy o wysokiej wydajności.

1 850 PS i 1 240 kilogramów – stosunek masy do mocy wynoszący 0,67 kg/PS

Aby osiągnąć suchą wagę 1 240 kilogramów, wykorzystano wszystkie dostępne materiały i procesy produkcyjne, zarówno te obecnie wykonalne, jak i te, które będą możliwe w przyszłości.

Wszystkie elementy śrubowe i mocujące w Bolide są w całości wykonane z tytanu. Dodatkowo w wielu miejscach zastosowano puste, cienkościenne komponenty funkcyjne wykonane z tytanowego stopu lotniczego. Te pochodzą z drukarki 3D i mają niezwykle cienkie ścianki o grubości do 0,5 milimetra. Mimo to są bardzo stabilne, mając wytrzymałość na rozciąganie wynoszącą 1 250 niutonów na milimetr kwadratowy. Hybrydowe komponenty, takie jak 0,5-metrowy wał pomocniczy, łączą skręcone włókna węglowe o wysokiej wytrzymałości i ultr sztywnych z tytanowymi końcówkami wydrukowanymi w 3D i mogą wytrzymać ciągłą temperaturę roboczą do 260 stopni Celsjusza. W tym przypadku waga jest zmniejszona o około połowę do 1,5 kilograma, a dzięki redukcji masy wirujących zwiększa się zdolność obrotowa silnika. Siły działające na skrzydła przednie i tylne są przenoszone przez ultralekkie, ale bardzo solidne elementy tytanowe. Ważą zaledwie 600 gramów z przodu i oszałamiające 325 gramów z tyłu.

Światową innowacją jest morfowalna zewnętrzna skórka wlotu powietrza na dachu, która zapewnia aktywne optymalizowanie przepływu powietrza. Jeśli pojazd jest prowadzony z niską prędkością, powierzchnia wlotu pozostaje gładka. W przeciwieństwie do tego, pod wpływem jazdy z dużą prędkością, pole bąbelków wznosi się. To obniża opór aerodynamiczny wlotu o 10 procent i zapewnia 17-procentowy spadek sił nośnych. Ponadto poprawia to przepływ do tylnego skrzydła. Przy 320 km/h docisk wynosi 1 800 kilogramów na tylne skrzydło i 800 kilogramów na przednie skrzydło.

Jak w Formule 1, Bolide hamuje za pomocą wyścigowych hamulców z ceramicznymi tarczami i powłokami. Zaciski hamulcowe ważą zaledwie 2,4 kilograma każdy. Przednie felgi magnezowe z centralnym mocowaniem ważą 7,4 kilograma, podczas gdy tylne ważą 8,4 kilograma – z bardzo szerokimi oponami o rozmiarze 340 milimetrów na osi przedniej i 400 milimetrów na osi tylnej (Chiron: 285 mm z przodu i 355 mm z tyłu). System podnośników napędzany sprężonym powietrzem z czterema cylindrami ułatwia wymianę opon, a system szybkiego tankowania pozwala na tankowanie pod ciśnieniem.

Między innymi system kinematyki z dźwigniami pchającymi z poziomymi amortyzatorami zapewnia precyzyjne prowadzenie. Zbiorniki olejowe są umieszczone wewnątrz amortyzatorów, co poprawia aerodynamikę. Ważące zaledwie 100 gramów dźwignie pchające zaprojektowane są jako cienkościenna i zoptymalizowana pod względem przepływu tytanowa konstrukcja lekkoskalowa z obciążeniem na buckling wynoszącym 3,5 tony, co odpowiada suchej wadze prawie dwóch Chironów. Spawane ramiona kontrolne wykonane ze stali nierdzewnej klasy lotniczej mają wytrzymałość na rozciąganie wynoszącą 1 200 niutonów na milimetr kwadratowy i są również zaprojektowane jako profile skrzydeł.

Lekki monocoque z węgla

Zespół Bugatti opracował lekki monocoque z włókna węglowego wokół napędu. Integralny przód przymocowany do niego wykonany jest również z wysokowytrzymałych włókien węglowych, podobnie jak w pełni aerodynamicznie skuteczny spód i sam monocoque. Wytrzymałość na rozciąganie włókien wynosi 6 750 niutonów na milimetr kwadratowy, a ich sztywność wynosi 350 000 niutonów na milimetr kwadratowy. To wartości, które osiągają tylko w przemyśle lotniczym. Tylny stelaż, zaprojektowany jako spawana konstrukcja stalowa, oferuje maksymalną wytrzymałość na rozciąganie wynoszącą 1 200 niutonów na milimetr kwadratowy, mimo grubości ścianki wynoszącej zaledwie 1 milimetr – to możliwe dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej stali nierdzewnej, która w innych przypadkach jest stosowana tylko w lotnictwie.

Z wysokością całkowitą zaledwie 995 milimetrów, Bugatti Bolide ma dokładnie taką samą wysokość jak historyczny Bugatti Type 35, w zależności od kierownicy i skróconej szyby, oraz około 300 milimetrów niższy niż Chiron. Rozstaw osi wynosi 2,75 metra, a szerokość 1,99 metra. Jak w samochodzie wyścigowym LMP1, pasażerowie składają drzwi, które są zawiasowe z przodu pod kątem, siedzą na progu o szerokości zaledwie 70 milimetrów, jak w Type 35, a następnie ustawiają stopy we wnętrzu. Dzięki bocznej ścianie, która jest około 150 milimetrów niższa niż w Type 35, procedura jest szybka i łatwa – dla kierowców o wzroście do 2 metrów.

Bezpieczeństwo zapewniają elementy wyposażenia zaprojektowane zgodnie z przepisami FIA. Należą do nich zgodność z urządzeniem HANS, automatyczny system gaśniczy, zaczep do holowania, tankowanie pod ciśnieniem z workiem paliwowym, centralne zamki kół, lekkie okna z poliwęglanu i system sześciopunktowego pasowania. Boczny spód monocoque z zintegrowanymi rurkami chłodzącymi z włókna węglowego jest jednocześnie zaprojektowany jako struktura wzmocnienia bocznego i wzmocnienie monocoque. Kierowca może na bieżąco widzieć wszystkie istotne dane na wyświetlaczu motorsportowym. Aby uzyskać optymalną pozycję siedzącą, zarówno pedały, jak i podnóżek pasażera można przesuwać o 150 milimetrów.

Projekt – kwintesencja formy podążającej za wydajnością

Eksperymentalna study Bugatti Bolide to również bardzo szczególny projekt dla Achima Anscheidta, Dyrektora Designu w Bugatti. „Przez moje 16 lat w Bugatti nigdy nie pracowałem nad bardziej ekstremalnym konceptem.” Projekt Bolide jest radykalnie dostosowany do idei lekkiej konstrukcji, a zasada wzornictwa wynika z nadrzędnego celu osiągnięcia fascynującego stosunku masy do mocy wynoszącego 0,67 kilogramów na PS.

„To pierwszy raz, kiedy mój zespół miał wolność w stworzeniu absolutnie minimalistycznego projektu wokół silnika W16. Efekt to najbardziej prowokacyjne proporcje nowoczesnego Bugatti, a destylowana kwintesencja naszej etyki projektowania Bugatti, która mówi, że forma podąża za wydajnością,” mówi Anscheidt. „Jednak Bugatti Bolide to projekt bardziej oparty na technice niż na stylu.”

Wyzwanie stylistyczne polegało na przekształceniu nieugiętych wymagań aerodynamiki i lekkiej konstrukcji w estetykę, która odzwierciedla unikalne DNA Bugatti, ale jednocześnie ilustruje ambicję imponującego stosunku masy do mocy. Ogólny wygląd dominuje kanały powietrzne, które bardziej przypominają aerodynamikę zaawansowanych samochodów wyścigowych Formuły 1 niż klasycznych samochodów sportowych. Pozornie filigranowy i częściowo otwarty przód jest wyrazistym przykładem połączenia ekspertyzy w zakresie kanałów powietrznych, wymagań związanych z lekką konstrukcją i estetycznej dynamiki.

Dramaticzny efekt ogólnych proporcji staje się jasny dzięki korzystnej aerodynamice. Ultra-sportowa pozycja siedząca kierowcy pozwala na niski kształt pojazdu, przypominający nisko latający samolot. Dlatego nie jest zaskoczeniem, że wygląd Bugatti Bolide przywołuje na myśl tzw. samoloty X z historii lotnictwa i pokazuje wyraźny podpis X z każdej perspektywy. Pośrednio przypomina samolot odrzutowy Bell X-1, który pilotował kapitan Charles „Chuck” Yeager w 1947 roku, jako pierwszy człowiek, który przekroczył barierę dźwięku przy prędkości Mach 1,06. Bugatti Bolide „X-periment” ma kształt aerodynamicznie zoptymalizowanego, bezkompromisowego samochodu wyścigowego i oferuje ultra-sportowe, superlatywne osiągi – bez jakiegokolwiek luksusu.

Jak w innych pojazdach Bugatti, zespół projektowy Bugatti wykorzystuje również podział kolorów w Bolide. W porównaniu z innymi modelami, udział widocznych części węglowych zwiększa się o nawet 60 procent. Tylko około 40 procent powierzchni jest malowane – w reinterpretacji historycznego niebieskiego wyścigowego Francji.

„Piętnaście lat temu Bugatti udało się stworzyć nowy segment z Veyronem 16.4: segment wyższych hyper samochodów sportowych. W 2016 roku z Chirona systematycznie rozwijaliśmy ten segment dalej. Modele te są świadectwem mocy i elegancji, unikalnie łącząc technologię, design, luksus i jakość w dotąd nieznanej kombinacji,” wyjaśnia Anscheidt. „W przeciwieństwie do tego, Bugatti Bolide to absolutny buntownik. Wyraźnie widać, że jego jedynym celem jest przekazanie czystej mocy silnika W16 w widocznej i technicznej formie. Ograniczona, surowa i autentyczna – jak świeżo złowione sashimi”.

DNA – Bugatti Type 35

Dzięki Type 35, Bugatti wyprodukowało jeden z najbardziej udanych samochodów wyścigowych wszech czasów. Otwarty samochód sportowy osiągnął ponad 2 000 zwycięstw między 1924 a 1930 rokiem. Dziś Type 35 jest legendą w historii wyścigów. W swoim czasie był niezrównany pod względem technologii, designu i wydajności – i nadal pozostaje. Ettore Bugatti po raz pierwszy zastosował podwójne łożysko kulkowe i mechanizm korbowy z potrójnymi łożyskami kulkowymi. To pozwoliło silnikowi obracać się z prędkością do 6 000 obrotów na minutę, aby poruszać osiem tłoków. Dwa gaźniki zwiększyły moc do początkowych 95 PS. Z tym silnikiem pierwsze samochody Type 35 mogły osiągać prędkości powyżej 190 km/h. W późniejszych modelach ewolucyjnych Type 35 B z ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 2,3 l i sprężarką moc wzrosła do 140 PS, a Bugatti osiągnęło maksymalną prędkość powyżej 215 km/h.

Oprócz niesamowitej mocy, silniki były przede wszystkim znane z niezawodności i wytrzymałości. I ich lekkości. Ettore Bugatti nie zgadzał się na kompromisy, jeśli chodzi o lekką konstrukcję i jak najlepsze prowadzenie. Opracował specjalne koła o gładkim biegu, aby zredukować masy niesprężyste i tym samym poprawić reakcję zawieszenia. Nowa oś przednia z otworami ważyła zaledwie 10 kilogramów, a mimo to była stabilna. Gotowy do wyścigu Bugatti Type 35 ważył tylko około 750 kilogramów. Arcydzieło pod względem stosunku masy do mocy.

Werdykt – torowy rasowy samochód współczesnych czasów

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.