Drugi projekt stworzony przez Gordon Murray Automotive został zaprezentowany w 2022 roku i był mniej ekstremalnym supersamochodem w porównaniu do swojego brata T.50, ale nadal poważnym rywalem w tym segmencie.
Inspirowany sportowymi samochodami z lat 60., T.33 miał bardziej konwencjonalne podejście do segmentu supersamochodów z siedzeniem kierowcy przesuniętym na bok kabiny oraz wyglądem przypominającym wiele innych znanych pojazdów. Co więcej, podobnie jak McLaren F1, zaprojektowany również przez Gordona Murraya, oraz T.50, T.33 miał wlot powietrza na dachu i długą tylną część, w której znajdował się potężny silnik V12. Co równie ważne, T.33 był tańszy od swojego ekstremalnego brata.
Zbudowany na tej samej platformie co pierwszy projekt producenta, T.50, T.33 charakteryzował się dłuższą maską z przodu, ponieważ kabina została przesunięta w kierunku środka pojazdu. To pozwoliło producentowi stworzyć niższą linię dachu, chociaż wciąż zaokrągloną i opadającą w kierunku tyłu. Z przodu, diodowe reflektory przypominały te z Porsche 904 i innych samochodów wyścigowych z czasów, kiedy Gordon Murray zaczynał projektować pojazdy Formuły 1 dla Brabham. Z tyłu, zamiast wentylatora ssącego do zniesienia efektu przyziemnego, znajdowała się zwykła kratka, która pokrywała prawie cały tylny grill. Dodatkowo, zestaw diodowych świateł tylnych ozdabiał go okrągłym wzorem.
W środku było miejsce dla dwóch pasażerów. Zespół wskaźników zawierał duży obrotomierz umiejscowiony na środku przed kierowcą, a po jego bokach znajdowały się dwa wyświetlacze. Na nisko zamontowanej konsoli środkowej producent zamontował dźwignię zmiany biegów oraz kilka innych przycisków i pokręteł.
Za kabiną Gordon Murray umieścił odchudzoną wersję silnika V12 o pojemności 3,9 litra opracowaną przez Cosworth Engineering. Dodatkowo, jego maksymalna moc była osiągana przy niższych obrotach w porównaniu do brata.
Gordon Murray Automotive zaprezentował ekscytujący, całkowicie nowy model T.33. Jest to drugi nowo opracowany model od GMA, który dołącza do T.50 oraz T.50s Niki Lauda w ofercie. Dwuosobowy, usytuowany w środku silnik T.33 został stworzony, zaprojektowany i przygotowany bez kompromisów, aby zaoferować idealne połączenie osiągów, komfortu, doświadczeń z jazdy po drogach oraz codziennej funkcjonalności.
T.33 będzie napędzany specjalnie skonfigurowaną wersją silnika V12 o pojemności 3,9 litra, współprojektowaną z firmą Cosworth, która już teraz uznawana jest za najlepszy na świecie silnik dwunastocylindrowy przeznaczony do użytku na drogach. Pięknie proporcjonalny, aerodynamicznie efektywny, ponadczasowy design T.33 będzie oparty na nowo opracowanej superlekkiej konstrukcji z włókna węglowego i aluminium. Docelowa waga całkowita to mniej niż 1100 kg.
Profesor Gordon Murray CBE „W przypadku T.33, naszego drugiego całkowicie nowego samochodu, postawiliśmy sobie bardzo jasny cel: stworzyć kolejny ponadczasowy design. Został zaprojektowany i skonstruowany według tych samych rygorystycznych standardów co nasz T.50, z tym samym naciskiem na skupienie na kierowcy, osiągi, niską wagę i doskonały, czysty design, ale rezultatem jest zupełnie inne auto. To samochód, w którym komfort, łatwe osiągi i codzienna użyteczność są jeszcze bardziej centralne w jego charakterze.”
Tak jak w przypadku wszystkich obecnych i przyszłych samochodów GMA, T.33 przestrzega siedmiu kluczowych zasad marki.
Doskonałość w prowadzeniu Ambicją i celem jest dostarczenie najlepszych doświadczeń z jazdy.
Ekskluzywność GMA nigdy nie wyprodukuje więcej niż 100 egzemplarzy jakiegokolwiek modelu lub wariantu.
Lekkość W GMA lekka konstrukcja to znacznie więcej niż tylko cel inżynieryjny, to sposób myślenia. To podejście pozwala na tworzenie supersamochodów o niezrównanym poziomie efektywności i dynamiki pojazdu.
Premium GMA to firma motoryzacyjna jak żadna inna. Produkujemy ręcznie składane brytyjskie samochody według najwyższych standardów. To miejsce, gdzie innowacje inżynieryjne spotykają się z jakością premium.
Inżynieryjna sztuka Każdy element to indywidualny projekt i dzieło sztuki inżynieryjnej, które w pełni podlega pięknu prostoty.
Powrót do piękna Nasze samochody zawsze będą ponadczasowe, zrównoważone i doskonale proporcjonalne – każda część naszego samochodu ma swoje zadanie.
Spersonalizowana podróż klienta Zaledwie 100 egzemplarzy każdego modelu każdego wariantu, dołączając do rodziny GMA, dołączasz do niezrównanego i unikalnego doświadczenia. Podczas gdy inni producenci mogą zaoferować Ci bilet na paddock club, my zapewniamy dostęp do wszystkich obszarów z pit pasem.
Profesor Gordon Murray CBE „Gordon Murray Automotive to marka, która przesuwa granice innowacji motoryzacyjnej. Już teraz rozwijamy globalną reputację, że jesteśmy inni niż wszyscy inni producenci samochodów. Nie gonimy za trendami. Nie gonimy za nagłówkowymi wynikami osiągów. Nie gonimy za sprzedażą. I nigdy tego nie zrobimy. Dlatego teraz i w przyszłości pojazdy GMA zawsze będą przestrzegały naszych siedmiu podstawowych zasad. Zasad, które stanowią fundament naszej marki, naszych pojazdów na światowym poziomie i dziedzictwa, które tworzymy.”
Projekt
T.33 został zaprojektowany przez Gordona Murraya i jego zespół z ścisłym przestrzeganiem siedmiu zasad przewodnich firmy. Oparty na zupełnie nowej superlekkiej konstrukcji z włókna węglowego i aluminium, nadwozie T.33 z włókna węglowego stanowi triumfalny powrót do piękna.
GMA nie oszczędzał ani czasu, ani zasobów w dążeniu do uzyskania doskonale proporcjonalnego, niezrównanego kształtu. Tworzony poprzez obsesyjną dbałość o szczegóły, T.33 emanuje duchem czystości i aurą całkowicie ponadczasowego piękna.
T.33 reprezentuje najwyższą formę sztuki motoryzacyjnej, jaką żadna inna firma, żaden inny projektant samochodów nie mógł stworzyć.
Każdy właściciel będzie mile widziany do współpracy z zespołem projektowym GMA, aby spersonalizować swoje T.33 poprzez wybór kolorów i malowań, zapewniając tym samym, że żadne dwa samochody nie będą do siebie podobne.
Profesor Gordon Murray CBE „Piękno prostoty to klucz do projektu każdego modelu GMA, a nowy T.33 nie jest wyjątkiem. Podobnie jak w przypadku T.50 i T.50s, każdy element i każda krzywa oraz promień są indywidualnym projektowaniem w T.33 i istnieją, ponieważ pełnią funkcję. Nasze rygorystyczne przestrzeganie koncepcji sztuki inżynieryjnej sięga daleko poniżej powierzchni nadwozia T.33. Każda część, bez względu na to, jak mała i bez względu na to, że właściciel może jej nigdy nie zobaczyć, jest zaprojektowana zgodnie z tymi samymi rygorystycznymi standardami co nadwozie.”
Silnik i przekładnia
Nowy silnik GMA.2 V12 w T.33 oparty jest na wyjątkowych fundamentach największego silnika V12 na drogach, jaki świat kiedykolwiek widział. Silnik V12 o pojemności 3,9 litra, który napędza samochód GMA T.50, został znacząco przekształcony, aby dostarczyć osiągi, które są jeszcze bardziej dostępne niż ekstremalny V12 T.50.
Po raz kolejny GMA powróciło do swojego partnera technicznego, firmy Cosworth, wykorzystując relację, która przetrwała próbę dekad i sięga czasów pierwszego zwycięstwa Gordona Murraya w Grand Prix z Cosworth w 1974 roku na Kyalami z Carlosem Reutemannem w Brabham BT44. Ponad 60-letnie doświadczenie tej wiodącej firmy zajmującej się silnikami zostało wykorzystane, aby spełnić wymagania GMA.
Oparty na całkowicie aluminiowym silniku Cosworth GMA V12 i oznaczony indywidualnymi, żółtymi pokrywami zaworów T.33, pięknie skonstruowany GMA.2 w jeszcze większym stopniu ucieleśnia zasady przewodnie GMA, w tym Ekskluzywność, Lekkość, Sztuka Inżynieryjna i, oczywiście, Doskonałość w Prowadzeniu. Każdy element silnika został ponownie oceniony, a liczne komponenty i systemy zostały przeprojektowane i
przemyślane, aby zapewnić optymalną kompatybilność z nowymi charakterystykami jazdy T.33.
Ważący zaledwie 178 kg, silnik V12 o pojemności 3,9 litra osiąga maksymalne obroty 11 100 obr./min i produkuje 615 PS przy 10 500 obr./min oraz 451 Nm przy 9 000 obr./min. Niesamowita, ultra-szybka reakcja silnika połączona z 75 proc. momentu obrotowego dostępnego już przy 2 500 obr./min oraz niesamowite 90% maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od 4 500 obr./min do 10 500 obr./min, a także stosunek mocy do wagi wynoszący 564 PS na tonę, skutkuje doskonałymi osiągami.
Gdy GMA i Cosworth zdecydowali się zachować głowice cylindrów V12, choć w zmodyfikowanej formie, wprowadzono całkowicie nowe wałki rozrządu, zmienny czas otwarcia zaworów i mapowanie silnika, aby zapewnić doskonałość w reakcji i dostarczaniu mocy. Wraz z nowym systemem dolotu ramowego, opracowano nowy układ wydechowy, który wydobywa dreszczyku emocji dźwięk GMA, nieporównywalny z żadnym innym samochodem na drodze dziś. Mocowania silnika, chłodzenie cieczy i systemy chłodzenia oleju są również całkowicie nowe i zostały opracowane specjalnie dla GMA.2 V12.
Światowej sławy brytyjscy eksperci od przekładni, firma Xtrac, stworzyli całkowicie indywidualną, sześciobiegową przekładnię o wyjątkowej jakości dla T.33, która będzie oferowana klientom z ręczną zmianą biegów lub systemem szybkiej zmiany biegów IGS. Przekładnia jest połączona z sprzęgłem o niskiej bezwładności i dyferencjałem o ograniczonym poślizgu (LSD).
Z standardu, GMA T.33 ma sześciobiegową ręczną skrzynię biegów z opcją skrzyni biegów z szybkim zmianą biegów.
Ręczna skrzynia biegów pochodzi z T.50 Xtrac manualnej jednostki, ważącej 82 kg, co czyni ją najlżejszą jednostką supersamochodową na świecie.
Skrzynia biegów z szybkim przełączaniem została zaprojektowana wokół IGS firmy Xtrac, co zapewnia płynne przełączenie bez przerywania momentu obrotowego, czyniąc ją najszybszą zmianą biegów w supersamochodzie na świecie, bez konieczności stosowania wielu sprzęgieł lub pierścieni psich. Przy wadze 78 kg jest to najlżejsza skrzynia biegów do szybkiej zmiany w supersamochodzie na świat.
W zgodzie z determinacją GMA do nieustannego przesuwania granic innowacji motoryzacyjnej, układ napędowy T.33 jest półstrukturalny, z silnikiem i przekładnią przenoszącymi wszystkie siły trakcji, hamowania i zakrętu. Innowacyjny system montażu IASM (Inclined Axis Shear Mounting System) GMA wykorzystuje mocowania antywibracyjne, aby zapewnić doskonałą izolację akustyczną, wibracje i szorstkość (NVH), a także precyzyjne prowadzenie.
Profesor Gordon Murray CBE: „Silnik to serce i dusza każdego supersamochodu. Aby zapewnić doskonałość w prowadzeniu, musi być on indywidualny i musi być zasilany naturalnie. Mieliśmy szczęście, że mieliśmy na początku najlepszego V12 na świecie z T.50. Jednak niczego nie traktowaliśmy jako pewnik, a żadna część nie była automatycznie przenoszona bez należytej staranności i przemyślenia. Gdy ponownie połączyliśmy siły z naszym partnerem technologicznym Cosworth, aby stworzyć indywidualny silnik dla T.33, każdy szczegół został dokładnie przemyślany. Liczne systemy i komponenty zostały na nowo zaprojektowane i przekształcone w dążeniu do doskonałości, i mamy 100% pewności, że GMA.2 V12 zapewnia idealne dopasowanie do charakterystyki jazdy T.33.”
Podwozie, nadwozie i zawieszenie
T.33 zbudowany jest wokół unikalnego, superlekkiego monokoku z włókna węglowego i iFrame®, z panelem z włókna węglowego. To rozwiązanie zapewnia idealną równowagę między sztywnością skrętną a lekkością, skutkując samochodem, który jest o 300 kg lżejszy niż przeciętny supersamochód.
Ekstremalnie lekka konstrukcja T.33 zapewnia imponującą zwinność na drodze. Jego wytrzymałość i sztywność gwarantują doskonałe bezpieczeństwo pasażerów, z precyzyjnie zaprojektowanymi strefami deformacyjnymi. Bezpieczeństwo pasażerów jest dodatkowo wspierane przez inspirowaną Formułą 1 „komorę bezpieczeństwa”.
Aby zapewnić wzorowe prowadzenie i komfort jazdy, inżynierowie podwozia GMA opracowali całkowicie nowy pakiet zawieszenia dla T.33. Lekka podwójna wahacz jest stosowana z przodu i z tyłu w połączeniu z sprężynami śrubowymi na aluminiowych amortyzatorach. Konfiguracja zawieszenia przedniego obejmuje stabilizator poprzeczny i aluminiowe wsporniki. Z tyłu nadwozia umieszczone są aluminiowe wsporniki i łączniki kontroli kąta skrętu w połączeniu z systemem montażu osi nachylonej (IASM). System IASM ma zamocowane tylne zawieszenie bezpośrednio do obudowy przekładni, a obciążenia skrętne są wspierane przez podwozie, a cały układ napędowy zamontowany na mocowaniach antywibracyjnych.
Kierownica i hamulce
T.33 wyposażony jest w nowo opracowany, indywidualny system kierowniczy z zębatką i listwą, wspomagany hydraulicznie, skalibrowany w celu zapewnienia najlepszych poziomów odczucia i informacji zwrotnej.
Hamulce T.33 wykonane z materiału ceramicznego Brembo (CCM) (370 mm x 34 mm przód/340 mm x 34 mm tył) mają sześciotłoczkowe aluminiowe zaciski przednie i czterotłoczkowe aluminiowe zaciski tylne. System hamulcowy i aerodynamika współpracują, aby zapewnić niesamowite opóźnienie.
Koła i opony
T.33 porusza się na unikalnych, wyjątkowo lekkich kutych aluminiowych felg o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, ważących mniej niż 7 kg każda. Opony to Michelin Pilot Sport 4 S (235/35 R19 z przodu, 295/30 R20 z tyłu). Opony Michelin 4 S zapewniają doskonałe
osiągi w różnych warunkach, z znacznie niższymi kosztami wymiany w porównaniu do opon indywidualnych. Oferują również dodatkowe oszczędności w wadze, ponieważ są znacznie mniejsze i węższe niż te wymagane przez tradycyjny supersamochód z powodu niskiej wagi T.33.
Profesor Gordon Murray CBE: „Podobnie jak jego poprzednicy T.50 i T.50s, T.33 skupia się na doświadczeniach z jazdy. Zaprojektowaliśmy T.33, aby zapewnić wyjątkowe poziomy mocnego i głęboko angażującego poczucia, aby podnieść kierowcę na wyższy poziom za kierownicą. Oczywiście, bezpieczeństwo jest równie ważne, jak codzienna użyteczność w każdych warunkach pogodowych.
Nasze starannie skalibrowane, nieinwazyjne systemy trakcji i stabilności są zaprojektowane tak, aby nie odciągać od doświadczenia z jazdy, a jednocześnie zapewniać dodatkowy poziom pewności w razie potrzeby.”
Aerodynamika
Kiedy wprowadzono GMA T.50 w 2020 roku, zrewolucjonizował on zasady supersamochodów dzięki najbardziej zaawansowanej i skutecznej aerodynamice, jaką kiedykolwiek widziano w samochodzie drogowym, umożliwionej dzięki unikalnemu wentylatorowi zamontowanemu z tyłu. Teraz nadeszła pora na równie innowacyjny T.33, aby stworzyć nową erę aerodynamiki ziemi w samochodach drogowych. Tym razem nie ma wentylatora z tyłu, ale mimo to, wykorzystując liczne lekcje wyniesione z projektu T.50, Gordon Murray i jego zespół po raz kolejny podnieśli poprzeczkę dzięki systemowi Pasywnej Kontroli Warstwy Granicznej (PBLC) T.33.
Z przodu samochodu wlot efektu ziemi kieruje powietrze pod spód podwozia. Dyfuzor z kanałem usuwania warstwy granicznej, aktywowany przez ssanie za samochodem, pozwala na poziom efektywności aerodynamicznej, który jest o 30 procent efektywniejszy niż konwencjonalny supersamochód o efekcie ziemi.
Dynamika efektu ziemi zapewniana przez system PBLC uwolniła Gordona Murraya i jego zespół projektowy od konieczności wyposażenia T.33 w skrzydła, spódnice i wloty, które zdobią większość współczesnych supersamochodów. Jedynym ustępstwem jest aktywne tylne skrzydło, które deployuje się automatycznie, ale może być również uruchamiane przez kierowcę. Tylne skrzydło zapewnia również tryb wysokiego docisku, zwiększając siłę docisku oraz funkcję wspomagania hamowania aerodynamicznego.
Kontrola warstwy granicznej zapewnia najbardziej efektywną interakcję przepływu powietrza nad i pod samochodem, harmonizując opór, siłę docisku i stabilność przy wszelkich prędkościach oraz eliminuje potrzebę agresywnych urządzeń aerodynamicznych z przodu.
Unikalnie, indukcyjna skrzynka powietrzna RAM jest przymocowana bezpośrednio do silnika i jest oddzielona od podwozia.
Wnętrze
Aby wejść do wnętrza wielu nowoczesnych supersamochodów, to jak wejście do świata dużych ekranów dotykowych i nieskończonych podmenu, które powodują zamieszanie i rozproszenie uwagi. W wykwintnie, ale jednocześnie prosto zaprojektowanym wnętrzu T.33 nie znajdziemy ekranów dotykowych. Podobnie jak w przypadku zewnętrznej części, nic nie jest dołączane, chyba że ma to swoje uzasadnienie, a jeżeli istniało ryzyko, że mogłoby to osłabić doświadczenie z jazdy, to po prostu usunięto to z programu rozwoju. Samochód nie ma nawet dźwigni lub przycisków na kolumnie kierowniczej, a zamiast tego, kierunkowskazy są obsługiwane za pomocą przycisków na poziomie kciuka na poziomych ramionach kierownicy z włókna węglowego.
Wnętrze T.33, podobnie jak T.50, jest absolutnie skupione na kierowcy i stanowi powrót do piękna. I podczas gdy wszystkie główne kontrole są obrotowe i analogowe, Apple CarPlay i Android Auto są dołączane jako standard.
Pięknie zaprojektowany, podświetlany wskaźnik obrotomierza o średnicy 120 mm jest glorii, wyraźnie analogowy, podobnie jak pozostałe kontrolery skupione na kierowcy, takie jak aerodynamika, światła, klimatyzacja i HMI. Wszystkie podstawowe i pomocnicze kontrole są wycinane z najlepszej jakości stopu aluminium, co zapewnia wspaniałe odczucie. Pedały wykonane są z stopu aluminium, co zapewnia doskonałe połączenie wytrzymałości i lekkości, co daje kierowcy wyjątkową kontrolę i czułość.
Dalszym potwierdzeniem, jeśli byłoby to potrzebne, że T.33 jest w pełni ukierunkowany na kierowcę, są unikalna kierownica z włókna węglowego i regulowane fotele z włókna węglowego. Przechowalnia z przodu oraz podwójne bagażniki boczne oferujące łącznie 280 litrów przestrzeni, wystarczającej na 6 walizek, nadają T.33 praktyczność, pozwalającą na odbywanie podróży międzykontynentalnych.
Profesor Gordon Murray CBE: „Naszym celem od pierwszego dnia tego projektu było zapewnienie absolutnej doskonałości w prowadzeniu. I podczas gdy silnik może być sercem i duszą supersamochodu, kabina i jej kontrolery są kanałem, przez który kierowca łączy się z silnikiem i innymi cechami samochodu. Kabina T.33 ukierunkowana na kierowcę umożliwia każdą podróż, niezależnie od tego, jak krótka, przeżyć bez rozproszeń, a także zapewnia praktyczność do odbywania dłuższych podróży.”
Doświadczenie klienta