Gordon Murray zaprojektował słynne McLaren F1, a jego nowe dzieło, T.50, jest duchowym następcą ukochanego superauta z lat 90.
Po założeniu swojej firmy motoryzacyjnej w 2017 roku, genialny inżynier ogłosił, że stworzy wyjątkowe superauto. W 2020 roku pokazał zapowiedź projektu, ale nie był to produkt końcowy. W 2023 roku Gordon Murray Automotive ujawniło gotowy model, ręcznie składany w fabryce w Dunsfold w hrabstwie Surrey w Anglii, gdzie znajduje się siedziba marki.
Łatwo dostrzec powiązania między McLaren F1 z 1992 roku a Gordon Murray T.50 z 2023 roku. Oba modele mają podobny kształt, z kabiną przesuniętą do przodu i silnikiem umieszczonym za nią. Dodatkowo, przednia część pojazdu posiada reflektory w kształcie opadającym ku tyłowi, podobne do tych z jego duchowego poprzednika. Jednak w przeciwieństwie do McLarena F1, T.50 wyposażono w szklane panele na dachu oraz fin w tylnej części, nad wentylatorem. Gordon Murray zyskał sławę dzięki stworzeniu samochodu wyścigowego Formula 1 Brabham BT46 z wentylatorem w tylnej części, który pomagał zmniejszyć efekt przyziemny. Chociaż natychmiastowo go zakazano w wyścigach, wersja produkcyjna T.50 może go mieć.
W kabinie znajdzie się miejsce dla trzech osób, z kierowcą siedzącym na środku i dwoma pasażerami z tyłu. To ten sam układ, co w McLaren F1. Przed kierowcą znajduje się deska rozdzielcza wyposażona w dwa duże wyświetlacze oraz analogowy obrotomierz umieszczony między nimi. W konsoli bocznej znajduje się wybierak biegów oraz kilka przycisków i pokręteł do różnych ustawień.
Całą moc auta nie zapewnia już silnik BMW, jak w F1, lecz silnik V12 zaprojektowany przez Cosworth, który generuje 663 PS (650 hp) przy astronomicznych 12 100 obr./min. Zaplanowano produkcję tylko 100 egzemplarzy.
Gordon Murray Automotive po raz pierwszy zaprezentowało w pełni swój supersamochód T.50, pokazując gotowy projekt zewnętrzny i wewnętrzny oraz potwierdzając jego przełomowe specyfikacje techniczne. T.50 został zaprojektowany jako najczystszy, najlżejszy i najbardziej skoncentrowany na kierowcy supersamochód w historii.
Profesor Gordon Murray CBE, który poprawił swój głośny model McLaren F1 “na każdy możliwy sposób”, prowadzi zespół, który zacznie produkcję wersji dla klientów o wadze 986 kg w styczniu 2022 roku. Uzasadniając swoją cenę w wysokości 2,36 mln funtów (przed opodatkowaniem), T.50 obiecuje niezrównane doświadczenie podczas jazdy. Napędzany jest przez w pełni dostosowany silnik V12 o pojemności 3.9 litra, który osiąga rekordowe 12,100 rpm, a jego nowoczesna aerodynamika nigdy wcześniej niewidziana w samochodach drogowych – wspomagana przez tylnią wentylator o średnicy 400 mm.
Globalna premiera to pierwszy moment, gdy można było zobaczyć czyste linie zewnętrzne i skoncentrowane na kierowcy wnętrze. Od pierwszych szkiców długopisem po każdy inżynieryjny i projektowy detal, Murray prowadził zespół Gordon Murray Automotive, informując i nadzorując dostawców w celu przyspieszenia realizacji projektu w nieustannym tempie. Projekt T.50 był pięćdziesiątym w prestiżowej linii wyścigowych i drogowych samochodów stworzonych przez Murraya w jego niezwykłej 50-letniej karierze – oba te powody połączyły się, by nazwać samochód T.50.
Najbardziej dominującymi cechami zewnętrznego designu T.50 są jego czystość i równowaga, wolne od skrzydeł, listew i otworów, które zdobią większość współczesnych supersamochodów. Czyste powierzchnie są możliwe dzięki najbardziej zaawansowanej i efektywnej aerodynamice, jaką kiedykolwiek widziano w samochodzie drogowym, co skutkuje celowo prostymi, pięknymi liniami i ponadczasowym wyglądem.
Silhouette jest dramatycznie przełamana, gdy para dihedralnych drzwi unosi się do góry i do przodu, zatrzymując się wysoko nad kabiną pasażerską. Wewnątrz widać podejście skoncentrowane na kierowcy – od centralnej pozycji przypominającej pilota myśliwca, po kontrolery pierwszorzędne i drugorzędne o standardzie lotniczym, zorganizowane w ‘ergonomiczną bańkę’ wokół kierowcy.
Jakość materiałów, najwyższa precyzja i prostota wizualna definiują cały samochód, ale nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w kokpicie. Brytyjscy dostawcy są odpowiedzialni za każdy major komponent w całym wnętrzu oraz za każdy aspekt misternie zaprojektowanej konstrukcji samochodu – cecha, na którą naciskał Murray, który był zdeterminowany, że T.50 będzie prawdziwym brytyjskim samochodem sportowym.
Od rekordowego silnika V12, najlepszego w swojej klasie, aż po pierwsze na świecie aerodynamiczne pakiety i niezwykle lekkie pedały gazu ze stopu tytanu, każdy element jest w 100% dostosowany i stworzony przez brytyjską firmę będącą liderem w swojej dziedzinie. Murray naciskał na każdego dostawcę, aby dostarczył pomysłowość, najwyższą jakość, a oczywiście nowe poziomy lekkości.
Z wizją, że samochód i każdy element jego komponentów będą uważane za ‘sztukę inżynieryjną’, Murray postanowił stworzyć pojazd, który przewyższałby wszystkie inne, promując nowe poziomy dumy i połączenia wśród właścicieli. Każdy klient T.50 ma możliwość spotkania się z Murrayem, aby omówić swój samochód i spersonalizować go wewnątrz i na zewnątrz. Częścią tego procesu jest sesja ‘dopasowania’ fotela, kierownicy i pedałów – spersonalizowana dla każdego właściciela – która zapewni, że T.50 będzie ergonomicznie idealny i indywidualnie dopasowany do każdego wymagającego klienta.
Murray: “Tylko 100 klientów podzieli moją wizję, samochodu stworzonego, aby poprawić formułę F1 na każdy możliwy sposób. Z 30-letnim doświadczeniem technologicznym i systemowym, teraz nadszedł czas, aby zaprojektować największy analogowy samochód dla kierowcy. Wierzę, że żadna inna firma nie mogłaby dostarczyć tego, co wprowadzimy na rynek w 2022 roku, produkcja tego brytyjskiego supersamochodu będzie moim największym osiągnięciem.”
Misja T.50 – Dążenie do doskonałości
Murray: “Od pierwszego dotyku tytanowego pedału gazu do krzyku V12 przy 12,100 rpm, doświadczenie kierowcy przewyższy jakikolwiek supersamochód kiedykolwiek stworzony. Żaden inny samochód drogowy nie może dostarczyć takiego połączenia mocy, natychmiastowej reakcji i informacji zwrotnej od kierowcy w tak bezpośredni i skupiony sposób, pozostając jednocześnie komfortowym, wyrafinowanym i użytecznym na co dzień.”
W sercu etosu T.50 znajduje się ostateczne, bogate w wrażenia doświadczenie jazdy, które zaczyna się od centralnej pozycji kierowania. Pojedyncza, ‘myśliwska’ pozycja siedząca zapewnia nieprzerwaną widoczność z kabiny, oferując typ czystego doświadczenia jeżdżenia, zazwyczaj związany z układem wyścigowym.
Murray twierdzi, że silnik przyczynia się do co najmniej 50% wspaniałego doświadczenia jazdy. Mając to na uwadze, Murray postanowił stworzyć najlepszy V12 w historii. Dostosowana jednostka Cosworth GMA osiąga najwyższe obroty i najszybszą reakcję, a także jest najbardziej gęsta mocy i najlżejsza na drodze V12. Pod względem przyjemności akustycznej, głośna linia osiągnięta przy 12,100rpm z pewnością dostarczy efektu wow. Samochód ma również system Direct Path Induction Sound – system opracowany na McLarenie F1 i udoskonalony w T.50, aby skierować dźwięk bulgotania indukowanego przez pedał gazu do kabiny.
Wlot zimnego powietrza znajduje się tuż nad głową kierowcy, a starannie wykonane panele z włókna węglowego w dachu działają jak głośnik, wzmacniając dźwięk silnika w kabinie. System jest aktywowany przez kąt pedału gazu, a nie obroty, co oznacza, że T.50 jest cichy i wyrafinowany przy częściowym otwarciu przepustnicy, stając się głośniejszy, gdy przepustnica się otwiera.
W kokpicie wszystkie ergonomicznie rozmieszczone analogowe kontrolery T.50 są pięknie zrównoważone. Od komunikatywnego układu kierowniczego, który zapewnia precyzję, po wagę sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i tytanowego pedału gazu, skupienie inżynierów zawsze było na doskonałości jazdy.
Podczas testów, ruch i wyważenie manualnej skrzyni biegów w układzie H były doskonalone w sposób precyzyjny. Osobiście zatwierdzony przez Murraya, T.50 zapewnia ‘najlepsze zmiany biegów’ – dotykowy krótki ruch z wąskim przełącznikiem dla gładkich, wyraźnych, satysfakcjonujących zmian biegów.
Waga 986 kg czyni go najlżejszym supersamochodem nowej ery, niższym od przeciętnej wagi supersamochodu o niemal jedną trzecią. Dzięki skupieniu na lekkości, samochód oferuje niezrównane poziomy zwinności, reakcji i koncentracji na kierowcy. T.50 to samochód, który stworzono, aby być ‘żywym’ przy normalnych prędkościach drogowych, a nie tylko wtedy, gdy obroty przekraczają 10,000 rpm. Będzie bawić i angażować podczas codziennych jazd z niskimi prędkościami, a także podczas jazdy po otwartej drodze tylko dla przyjemności.
Przy minimalnej ingerencji systemów wspomagających jazda może w pełni błyszczeć – co ważne, ESP i kontrola trakcji mogą być całkowicie wyłączone. Technologie, które wpływają na wydajność – na przykład, sześć trybów aerodynamicznych włączanych przez aktywną i interaktywną aerodynamikę wspomaganą wentylatorami – wzmacniają, a nie usypiają doświadczenia podczas jazdy. Tylni wentylator o średnicy 400 mm znacznie zwiększa możliwości wydajności samochodu w porównaniu z typowym supersamochodem wykorzystującym efekt podłogi. W połączeniu z aktywnymi tylnymi skrzydłami i interaktywnymi dyfuzorami, wentylator pomaga zwiększyć docisk o 50% (w trybie hamowania generowany jest 100% większy docisk); zmniejszyć opór o 12,5%; dodać około 50 PS do mocy samochodu, w połączeniu z indukcją ram-air; i skrócić drogę hamowania o 10 m przy prędkości 150 mph.
Wentylator, który siedzi z tyłu samochodu, jest tylko jednym przykładem ‘sztuki inżynieryjnej’ w T.50. Innym, o którym Murray ma silne przekonania, jest silnik. Murray nienawidzi pokryw silnika z węgla lub plastiku, więc podnosząc otwarcia z podwójnymi skrzydłami, które rozciągają się nad tylną częścią samochodu, silnik V12 Cosworth GMA jest dumnie wyeksponowany, a jego pokrywy wałków rozrządu, główne kolektory wydechowe i trąby dolotowe zajmują centralne miejsce.
To duma Murraya z perfekcji ukształtowała każdy aspekt T.50. Nazwając styl zewnętrzny “powrotem do piękna”, czyste linie i wizualna równowaga mają na celu dostarczenie ponadczasowego wzornictwa, które pomoże T.50 starzeć się z wdziękiem, świeżą i trwałą celebracją inżynierii motoryzacyjnej – ostatecznego analogowego supersamochodu.
Podsumowując dotychczasową drogę, Murray powiedział: “Przez ostatnie 18 miesięcy zespół T.50 żył i oddychał etosem tego samochodu, osiągając wszystko, co sobie zaplanowaliśmy i więcej. Nie mogłem być bardziej zadowolony z samochodu i zespołu – to zdecydowanie najlepsi, z jakimi kiedykolwiek pracowałem.”
Supersamochód T.50 – kluczowe szczegóły
Kluczowy punkt dla każdej decyzji dotyczącej T.50: Kierowca
T.50 to najbardziej skoncentrowany na kierowcy supersamochód, jaki kiedykolwiek stworzono. Od pozycji kierowcy w centralnej części samochodu, przez umiejscowienie kontroli, dźwięk silnika, po reakcję pedału gazu.
Podsumowanie
• T.50 łamie konwencje samochodów sportowych, ważąc znacznie mniej niż jakikolwiek inny obecny supersamochód i dostarczając niezrównane doświadczenie jazdy
• Gordon Murray Automotive nie goni za mocą ani prędkością maksymalną
• Jego silnik został zaprojektowany, aby zapewnić optymalną wydajność, a nie aby osiągnąć określone cele mocy, prędkości czy przyspieszenia
• Posiada najbardziej zaawansowaną i efektywną aerodynamikę spośród wszystkich samochodów drogowych
• Brak konwencjonalnych wizji i kontroli umożliwia czystość podejmowania decyzji
• Czystość designu – brak nieestetycznych klapek / otworów / skrzydeł
• Użyteczność na co dzień – komfort dla trzech pasażerów z dobrą przestrzenią bagażową, codzienna wyrafinowanie i praktyczność
Kluczowe punkty – Szczegóły
• Od stycznia 2022 roku w zakładzie produkcyjnym Gordon Murray Automotive w Wielkiej Brytanii zostanie wyprodukowanych 100 ekskluzywnych samochodów dla klientów
• Cena: 2,36 mln funtów (przed opodatkowaniem)
• Jako 50. unikalny projekt profesora Gordona Murraya, CBE, T.50 również świętuje 50-letnią karierę Murraya
• Prawdziwy brytyjski supersamochód
o Wszystkie inżynieryjne, projektowe i stylowe prace zostały wykonane przez Gordon Murray Design
o Potrzebna moc, nadwozie i podwozie będą w całości wyprodukowane w Wielkiej Brytanii
o Wszystkie główne komponenty pochodzą z Wielkiej Brytanii
Podwozie i nadwozie
• Podwozie i nadwozie wykonane z wysokiej jakości włókna węglowego
• Włókno węglowe monokok zapewnia wyjątkową sztywność i sztywność skrętną
• Panele nadwozia z włókna węglowego zapewniają lekkość – całkowita waga nadwozia, łącznie z monokokiem, wynosi mniej niż 150 kg
• Konstrukcja monokok i ‘komora bezpieczeństwa pasażerów’ w stylu F1 zapewniają wyjątkową ochronę bezpieczeństwa dla pasażerów
• Szyby są 28% cieńsze niż typowe szkło, co zapewnia wartościowe oszczędności wagi
Aerodynamika
• Najbardziej zaawansowana aerodynamika spośród wszystkich samochodów drogowych
• Unikalny 400 mm wentylator wspomagający efekt podłogi łączy się z aktywną aerodynamiką podwozia i dwoma dynamicznymi tylnymi skrzydłami, aby wspomagać wydajność i pomóc w dostarczeniu niezrównanego doświadczenia jazdy
• Sześć trybów aerodynamicznych umożliwia kierowcy optymalizację wydajności dynamicznej i ogólnej
o Auto / Duży docisk / Streamline / Hamowanie / Test / Wzrost V-Max
? Tryb Streamline – tworzy ‘wirtualny longtail’
? Tryb Wzrost V-Max i indukcja ram-air podnoszą moc T.50 do 700 PS
Design
• Design łączy czystość i dramatyzm
• Brak nieestetycznych otworów, kanałów lub klapek dzięki inteligentnej aerodynamice
• Imponujące dihedralne drzwi dostarczają dramatyzmu i praktyczności dla łatwego dostępu
• Sztuka inżynieryjna obecna w całym samochodzie
Silnik
• W pełni dostosowany silnik V12 Cosworth GMA o pojemności 3.9 litra
o Moc: 663 PS przy 11,500 rpm
o Torque: 467 Nm przy 9,000 rpm (71% maksymalnego momentu dostępnego od 2,500 rpm)
• Najwyżej obrotowy silnik drogowy V12 w historii (12,100 rpm)
• Najbardziej responsywny silnik działający na wolnym ssaniu (28,400 obrotów na sekundę)
• Najbardziej gęsty silnik na wolnym ssaniu w historii (166 PS na litr)
• Najlżejszy road-going V12 w historii = 178 kg
• Najlepszy dźwięk V12 w historii
• Silnik w pełni widoczny pod ‘galerią widokową’ z otwarciem skrzydeł
Skrzynia biegów
• Ręczna skrzynia biegów Xtrac w układzie H z sześcioma biegami
• Pięć bliskich przełożeń, przystosowanych do przyspieszenia, z dłuższym szóstym przełożeniem do jazdy
• Obudowa wykonana z aluminium, odlana z grubością zaledwie 2.4 mm
• Lekka skrzynia biegów waży zaledwie 80.5 kg
Dynamika pojazdu i odchudzanie
• Całkowita waga pojazdu wynosi tylko 986 kg – prawie o jedną trzecią lżejsza niż typowy supersamochód (około 1,436 kg). Waga sucha 957 kg
• Waga do mocy = 150.77 kg na 100 PS (typowy supersamochód = 210 kg na 100 PS)
• Moc do wagi = 672 PS/tonę (lub >700 PS/tonę z trybem Wzrost V-Max i indukcją ram-air)
• Zawieszenie podwójnej wahacz wykonane z kutego aluminium, ze stalowymi elementami
• Prosta konstrukcja układu kierowniczego z przekładnią zębatą zaprojektowana z myślą o czystości jazdy z niską pomocą mocy (LSPA)
• Częściowo strukturalny silnik i skrzynia biegów oszczędzają wagę, jednocześnie zachowując komfort
• Lekkie uchwyty i piasty z jednym zabezpieczającym wkrętem zmniejszają masę niesprężystą
• Kałki Brembo i tarcze węglowe dla ostatecznej siły hamowania i odczucia hamowania
Wnętrze
• Centralna pozycja kierowcy w stylu myśliwców zapewnia optymalną widoczność, równowagę i całkowite zanurzenie w doświadczeniu jazdy
• Kontrolery skoncentrowane na kierowcy
• Dobrze wyposażone, komfortowe, wyrafinowane
• Premium system audio – 10 głośników, 700W (nominalna)
• Android Auto / Apple CarPlay z łącznością Bluetooth
Użyteczność na co dzień i cechy analogowe
• Komfortowe siedzenia dla trzech dorosłych
• Łatwe wsiadanie i wysiadanie
• Klasa liderująca, użyteczna przestrzeń bagażowa – do 288 litrów
• Refinowana kabina
• Wysokości jazdy frontowej 120 mm i tylnej 140 mm do praktycznego codziennego użytku
• Niezwykle kompaktowa konstrukcja – porównywalna z Porsche Boxster
• Analogowy licznik obrotów i minimalne kontrolery / bez kolumny końców lub ekranów dotykowych
• Brak turbosprężarek, brak hybryd – tylko wyśmienicie zaprojektowany silnik V12
• Mapa silnika w trybie ‘GT’ dla lepszej codziennej użyteczności
Zestaw prasowy T.50
Podwozie i nadwozie – włókno węglowe w całej konstrukcji osiąga sztywność i lekkość
Podwozie i nadwozie T.50 są w całości wykonane z wysokiej jakości włókna węglowego. Tworząc inherentną sztywność oraz sztywność skrętną, włókno węglowe odgrywa ważną rolę w czynieniu T.50 najlżejszym supersamochodem na świecie.
Murray: “W projektowaniu naszego supersamochodu T.50 stosujemy to samo skoncentrowane podejście, które zostało zastosowane przy projektowaniu McLarena F1. Dzięki nowoczesnym materiałom i 30-letniemu doświadczeniu możemy dostarczyć znacznie lepszy samochód w T.50, ustalając jego wagę na zaledwie 986 kg, o 150 kg mniej niż F1.”
W sercu T.50 znajduje się lekki monokok z włókna węglowego. Został on skonstruowany przez brytyjską firmę Formaplex i posiada nowatorską, wysokiej jakości część z włókna węglowego o rdzeniu kompozytowym z aluminium. Taki sposób budowy daje T.50 wyjątkową sztywność struktur, co korzystnie wpływa na prowadzenie, zwrotność i komfort jazdy.
Wrodzona siła włókna węglowego zapewnia wyjątkowe bezpieczeństwo pasażerów w przypadku wypadku. Panele z włókna węglowego mają precyzyjnie zaprojektowane obszary deformacyjne, a samochód korzysta także z ‘komory bezpieczeństwa pasażerów’ w stylu F1. Sztywność i siła skrętna eliminują potrzebę dodatkowych wzmocnień – kolejny aspekt oszczędzania wagi.
Zewnętrzne panele nadwozia są również wykonane z włókna węglowego – w tym przedni klapa, rzeźbione drzwi i tylne panele samochodu. Niezwykle, całkowita waga nadwozia T.50, w tym monokok i wszystkie panele nadwozia, wynosi mniej niż 150 kg.
Silnik Cosworth GMA V12 i manualna skrzynia biegów Xtrac są również częściowo strukturalne, ponieważ są przymocowane do podwozia. Układ napędowy jest przymocowany za pomocą systemu montażu osi pod kątem (IASA). Silnik oparty jest na mountach przeciwwibracyjnych, aby zapobiec niechcianemu hałasowi i wibracjom, które mogłyby przenikać do kabiny, jednocześnie umożliwiając efektywne zarządzanie siłami hamowania, przyspieszenia i pokonywania zakrętów. To oszczędza 25 kg wagi podwozia w tylnej części T.50, w porównaniu do tradycyjnego systemu montażu silnika.
Końcowym elementem lekkiej struktury jest nadzwyczajnie lekka przednia szyba, która jest 28% cieńsza niż standardowa szyba szklana.
Aerodynamika – najbardziej zaawansowana aerodynamika spośród wszystkich samochodów drogowych
Murray: “Skupiliśmy się na osiągnięciu możliwie najczystszej formy dla T.50, co osiągnęliśmy dzięki światowym innowacjom inżynieryjnym i aktywnej aerodynamice podwozia.”
T.50 wynosi aerodynamikę samochodów drogowych na zupełnie nowy poziom, a Murray przepisuje zasady, aby znacznie poprawić możliwości efektu podłogi supersamochodu. Aby osiągnąć niezrównaną wydajność aerodynamiczną, tylni wentylator o średnicy 400 mm szybko przyspiesza powietrze przepływające pod samochodem, wymuszając je przez aktywne kanały sterujące warstwą graniczną, które są częścią tylnego dyfuzora.
Dzięki zastosowaniu dwóch automatycznych i czterech trybów aerodynamicznych wybranych przez kierowcę, T.50 ma zdolność zwiększenia docisku o 50%; zmniejszenia oporu o 12,5%; dodania około 50 PS do mocy samochodu w połączeniu z indukcją ram-air; i skrócenia drogi hamowania o 10 m przy prędkości 150 mph.
System przepływu powietrza podwozia nie tylko poprawia wydajność, ale także pozwala na czystość designu powierzchni górnych samochodu. Powietrze przepływa przez górną część samochodu, niezakłócone przez nieestetyczne otwory, kanały czy klapki. Wentylator współpracuje z parą aktywnych skrzydeł z tyłu, które mogą przyczynić się do docisku lub zmniejszenia oporu, w zależności od potrzeb.
Wentylator napędzany jest przez lekki silnik 48-woltowy, obracający się do 7,000 rpm. Konstrukcja jednostki i kanały podwozia eliminują potrzebę ‘spodu’ – tak jak to miało miejsce w samochodzie wyścigowym BT46B Fan Car Murraya. Pionowe kanały wlotowe wyposażone w filtry zapewniają, że żadne odpadki drogowe nie mogą przez wentylator przejść.
T.50 ma sześć różnych trybów aerodynamicznych, które optymalizują wydajność w różnych scenariuszach, aby zrównoważyć przyczepność i ogólną wydajność. System aerodynamiczny wentylatora ma sześć trybów – dwa są automatyczne (Auto i Hamowanie), pozostałe cztery (Wysoki Docisk, Streamline, Wzrost V-Max i Tryb Testowy) są wybierane przez kierowcę:
‘Tryb Auto’ jest domyślnym ustawieniem samochodu. W tym trybie T.50 działa jak zwykły supersamochód z pasywnym dociskiem efektu podłogi.
‘Tryb Hamowania’ automatycznie wdraża tylne skrzydła w ich maksymalny kąt (+45 stopni), gdy wymagane są wysokie poziomy dekolacji. Wentylator działa równocześnie z wysoką prędkością, podczas gdy zawory dyfuzora się otwierają. Ta funkcja może podwoić docisk, zwiększając stabilność i przyczepność, a droga hamowania z 150 mph do 0 mph może być skrócona o pełne 10 metrów. Jeśli wymagana jest nagła dekolacja, a aerodynamika może wpłynąć na drogę hamowania, Tryb Hamowania ma pierwszeństwo przed innymi trybami.
‘Tryb Wysoki Docisk’ jest wybierany przez kierowcę i zapewnia zwiększoną przyczepność – w tym trybie tylne skrzydła są wdrażane pod kątem +10 stopni, zawory dyfuzora otwierają się, a wentylator przyspiesza, aby zwiększyć docisk o 50%.
‘Tryb Streamline’ zmniejsza opór o 12.5% i zwiększa prędkość w linii prostej, a także ogranicza zużycie paliwa i docisk. W tym trybie tylne skrzydła są otwierane w -10 stopniach, zmniejszając ssanie i opór. Zawory dyfuzora częściowo się zamykają, co powoduje, że dyfuzor nie działa, co oszczędza podróże kół, czyniąc samochód bardziej komfortowym i wydajnym. Ustawia to także wentylator, który działa z wysoką prędkością, przyciągając powietrze z górnej pokrywy, aby zminimalizować opór, jednocześnie wydłużając tylną falę nad samochodem, tworząc ‘wirtualny longtail’ i generując 15 kg ciągu.
‘Wzrost V-Max’ to najbardziej ekstremalny tryb T.50. Wykorzystuje cechy Trybu Streamline, a następnie wykorzystuje zintegrowany generator starterowy 48-woltowy do napędzania wentylatora – uwalniając moc do wału napędowego. W połączeniu z indukcją ram-air, zwiększa moc do 700 PS na krótkie wybuchy przyspieszenia.
‘Tryb Testowy’ działa, gdy samochód jest w stanie spoczynku, a wybierany przez kierowcę. Wentylator przyspiesza do maksymalnych 7,000 rpm, podwójne tylne skrzydła przechodzą przez pełen zakres ruchu, a kanały / zawory dyfuzora stopniowo otwierają się i zamykają, zanim wrócą na swoje miejsce odpoczynku.
Monitorowanie poziomu ciśnienia statycznego i ciśnienia podwozia, zapewnianego przez połączony system wentylatora i dyfuzora, jest możliwe za pomocą wskaźnika wewnętrznego – wyświetlanego na ekranie deski rozdzielczej po lewej stronie.
Design – czystość umożliwiona przez inżynierię
Murray: “Aerodynamika na nowym poziomie pozwala nam uniknąć obecnego trendu supersamochodów do przesadnych skrzydeł, otworów i kanałów. Byłem zdeterminowany, aby stworzyć czysty i purystyczny kształt, który będzie ponadczasowy, zapewniając, że T.50 zachowa świeżość przez 30 lat.”
Najbardziej dominujące cechy designu T.50 to czystość i równowaga. Umożliwione dzięki najbardziej zaawansowanej i efektywnej aerodynamice, jaką kiedykolwiek widziano w samochodzie drogowym, zewnętrzna część T.50 zaspokaja preferencje Murraya dla prostych, ponadczasowych linii i czystych powierzchni. Projekt nie polega na skrzydłach, otworach czy kanałach, aby podkreślić możliwości wydajnościowe. Zamiast tego wzrok przyciągają kompaktowe, zrównoważone proporcje i symetria skoncentrowana na kierowcy.
Stylistycznie T.50 znajduje się daleko od braku dramatyzmu. Zdalnie zwalniane drzwi dihedralne unosi się do góry i do przodu, tworząc uderzający wizualny efekt oraz ułatwiając wsiadanie i wysiadanie, nawet w wąskich miejscach parkingowych. Te drzwi są połączone z parą tylnych otworów z podwójnymi skrzydłami, które otwierają się na grzbiecie T.50, aby ujawnić napęd V12 – kluczowo wolny od pokryw – co znacznie ułatwia przegląd i serwisowanie.
Jednocześnie ujawnione, biegnące wzdłuż komory silnika po obu stronach samochodu, znajdują się pary pionowych bagażników o pojemności 90 litrów. Z otwartymi wszystkimi czterema drzwiami, ujawniając na dwie trzecie wnętrza samochodu, T.50 wygląda jak z innego świata – jak drapieżny owad skrzydlaty przygotowujący się do lotu. Zarówno lewa, jak i prawa para drzwi oraz pokrywa silnika mogą być otwierane zdalnie za pomocą klucza.
Jak w każdym elemencie T.50, znaczenie kierowcy jest bardzo wyraźne w stylizacji. Jedną z najbardziej zauważalnych cech projektowych samochodu podkreśla centralna pozycja kierowcy i naturalna równowaga, którą to przynosi. Centralna linia biegnie od umieszczonego z przodu znaku syreny i kontynuuje w kabinie, nad przyrządami i dzieląc miejsce kierowcy, aż do tylnej podłogi. Na zewnątrz linia ta jest odzwierciedlana przez mały grzbiet, który biegnie od podstawy wlotu indukcji ram-air do górnej krawędzi obudowy wentylatora z tyłu.
Ta linia podkreśla symetrię samochodu i wrodzoną równowagę. Z przodu podwójna para najnowszych reflektorów LED o wysokiej intensywności wyraźnie nawiązuje do ikony Murraya, F1. Każdy reflektor ma parę głęboko osadzonych, poziomo ułożonych pierścieni działających jako światła dzienne i kierunkowskazy. Środek każdego pierścienia zawiera oświetlenie mijania i drogowe, znacznie poprawiając zasięg i kąt świecenia w porównaniu z dotychczasowymi supersamochodami.
System chłodzenia składający się z cieplnego radiatora i serii szczelin pod i nad reflektorami krąży powietrze wokół każdego elementu, aby schłodzić jednostkę. Wiele producentów ukrywa tę funkcję chłodzenia, podczas gdy Murray postanowił przekształcić ten funkcjonalny wymóg w wyróżniający się element stylizacji, tworząc ‘sztukę inżynieryjną’.
Podążając za centralną linią w górę i nad mocno nachyloną przednią szybą kieruje wzrok na umieszczony na dachu wlot indukcji ram-air, który dostarcza V12 i dodaje dodatkowych mocy, gdy supersamochód zbiera prędkość. Od przodu do tyłu, dach jest oszklony po obu stronach centralnego rdzenia, co tworzy niezwykle przestronne wrażenie wnętrza oraz smukły wygląd zewnętrzny. Gdy rdzeń opada w kierunku tylnej części samochodu, szkło kontynuuje się, ujawniając V12 silnik pod jego kompozytową skrzynią powietrzną.
Tylna deska jest mocno rzeźbiona w celu poprawy przepływu powietrza w stronę aktywnych skrzydeł. Powietrze z tylnego szklenia płynie pod tylną deską, aby wspierać chłodzenie oleju silnikowego – w trybie streamline to powietrze jest ukierunkowane i wyrzucane przez tylny wentylator. Czarny wlot kontrastuje z malowanym nadwoziem i łączy się z czarną obudową wentylatora, która dramatycznie sterczy powyżej poziomu tylnej deski i poza tylne krawędzie aktywnych skrzydeł, które znajdują się po obu stronach wylotu wentylatora o średnicy 400 mm.
Flankując obudowę wentylatora znajdują się podwójne wydechy o średnicy 80 mm, które siedzą w czarnej kratce z wydłużonym sześciokątnym wzorem, która rozciąga się na całą szerokość tylnej części samochodu. Na najdalszych zewnętrznych rogach samochodu, okrągłe czerwone tylne reflektory LED przyciągają wzrok swoimi 3D przezroczystymi formami odbijającymi światło na zewnątrz, tworząc stylowy punkt centralny. Te jednostki również pełnią rolę tylnego kierunkowskazu.
Profil T.50 wyróżniają wylot chłodnicy znajdujący się za przednim kołem, dzielone boczne szyby i koła z kutego aluminium (19 cali z przodu / 20 cali z tyłu). Po każdej stronie samochodu znajduje się również nazwa siostrzanej firmy działu motoryzacyjnego: ‘Gordon Murray Design’, firma odpowiedzialna za cały projekt i inżynierię samochodu.
Pod względem ogólnych proporcji, T.50 jest niezwykle kompaktowy. Jego długość 4,352 mm i szerokość 1,850 mm ukrywają przestronną kabinę, z miejscem dla trzech pasażerów i do 288 litrów bagażu. Dodatkowe kamery wsteczne (do ostatecznego zakończenia w trakcie procesu rozwoju) nie zwiększą szerokości, pozwalając samochodowi uniknąć wagi, oporu i nieestetycznego bałaganu z zewnętrznych obudów lusterek. Trzecia kamera umiejscowiona będzie w centralnej osi wentylatora, zapewniając doskonały widok wsteczny do parkowania.
Znak ‘syreny’ Gordon Murray Automotive dumnie znajduje się na przedzie T.50. Nowy znak firmy jest prawdopodobnie najstarszym logo motoryzacyjnym na świecie. Używane przez rodzinę Murray od XII wieku. Ponadto, uznając szkockie dziedzictwo swojej rodziny, niebieskie, czerwone i zielone kolory to tartan klanu Murray.