Choć nazwa Bayon może być znana tylko europejskim klientom, nie ma ona większego znaczenia dla reszty świata. Mimo to, Hyundai zdecydował się na tę nazwę dla swojego crossovera z 2021 roku.
Bayonne to kurort we Francji, a jego wymowa jest zbliżona do nazwy crossovera Hyundai. Biorąc to pod uwagę, można by pomyśleć, że Bayon to pojazd rekreacyjny, a nie codzienny środek transportu. Jednakże, był to właśnie codzienny samochód, a mimo że konkurował w tym samym segmencie co Hyundai Kona, próbował przyciągnąć innych klientów i odciągnąć ich od konkurencyjnych marek.
Bayon wydawał się znacznie większy niż Kona, która go nie zastąpiła, ale miały podobne wymiary. Przednia część auta miała smukłe światła do jazdy dziennej umiejscowione na górze zderzaka, tuż nad reflektorami. Wysoka i szeroka trójkątna kratka osłony chłodnicy zajmowała większość zderzaka, a srebrna plastikowa listwa naśladowała tarczę chroniącą podwozie. Z boków wyglądał jak koncept z płynnie rzeźbionymi kształtami, z różnymi kątami i panelami, które odbijały światło w różnych kierunkach.
W środku było wystarczająco miejsca dla czterech dorosłych osób, dzięki kompaktowemu rozstawowi osi. Bayon miał płaską podłogę z tyłu, co było korzystne, gdy w pojeździe podróżowało pięć osób. Na przednim siedzeniu kierowca mógł korzystać z wielu zainstalowanych wyświetlaczy. Zestaw wskaźników miał cyfrowy, 10,25-calowy wyświetlacz dostarczający wszystkich informacji potrzebnych do jazdy, a 8-calowy ekran dotykowy znalazł swoje miejsce na szczycie centralnego panelu dla systemu multimedialnego.
Pod maską Bayon miał 1,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy, który oferował do 120 KM, współpracujący z systemem mild-hybrid. Hyundai oferował ten crossover z pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną oraz siedmiobiegową automatyczną (dwusprzęgłową), w zależności od rynku i dostępnych opcji.
Hyundai Motor zaprezentowało model Hyundai Bayon – nowy crossover SUV, zaprojektowany specjalnie z myślą o Europie. Jako SUV z segmentu B, Bayon będzie najnowszym i najmniejszym członkiem rosnącej rodziny SUV-ów Hyundai.
Nowy Hyundai Bayon charakteryzuje się kompaktowym wyglądem zewnętrznym, przestronnym wnętrzem oraz długą listą inteligentnych funkcji bezpieczeństwa i łączności, które wyróżniają go w swoim segmencie. Dzięki temu, nowy Bayon demokratyzuje technologię, czyniąc nowoczesne funkcje bezpieczeństwa i łączności dostępnymi dla wszystkich.
W zgodzie z istniejącą strategią nazewnictwa SUV-ów Hyundai, nazwa Bayon została zainspirowana popularnym miejscem wakacyjnym: Bayonne, stolicą francuskiego Kraju Basków i jednym z najpiękniejszych miejsc w południowo-zachodniej Francji. Ponieważ Hyundai Bayon jest zaprojektowany, aby spełniać wymagania europejskiego rynku, firma postanowiła nadać mu europejską nazwę.
„W miarę jak rodzaj nadwozia SUV zyskuje na popularności na całym świecie, Hyundai zauważył zapotrzebowanie na model zdolny do poruszania się po europejskich miastach, jednocześnie zapewniając wystarczającą przestrzeń, aby sprostać potrzebom klientów,” mówi Andreas-Christoph Hofmann, wiceprezydent ds. marketingu i produktu w Hyundai Motor Europe. „Funkcje łączności i bezpieczeństwa na najwyższym poziomie, ostre i charakterystyczne wzornictwo oraz integracja flagowej technologii mild hybrid 48-woltowej sprawiają, że Bayon wyróżnia się w swoim segmencie.”
Z Bayonem, Hyundai uruchomił lub poprawił siedem nowych modeli w zaledwie 12 miesięcy – lub 20, licząc wszystkie typy nadwozia i warianty napędu, co czyni rok 2020 rekordowym rokiem w rozwoju floty.
Ostrym i charakterystycznym wzornictwem
Hyundai Bayon jest najnowszym wyrazem wzornictwa w rodzinie SUV-ów Hyundai, wyróżniającym się niespodziewanymi i przyciągającymi wzrok proporcjami oraz silnymi cechami graficznymi. Ponadto, obejmuje tożsamość projektową Hyundai Sensuous Sportiness, definiowaną przez harmonię między proporcją, architekturą, stylizacją i technologią. Ta najnowsza interpretacja Sensuous Sportiness łączy wartości emocjonalne z innowacyjnymi rozwiązaniami.
„Dzięki swojemu wyrazistemu wyglądowi i integracji kluczowych elementów wzornictwa SUV Hyundai, Bayon umacnia kierunek projektowania SUV-ów Hyundai,” mówi Luc Donckerwolke, dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group. „Unikalny i pewny siebie wygląd Bayona, odzwierciedlony w jego silnych liniach i strzałkowych światłach, ma szansę na ustanowienie go najciekawszym i najbardziej wyjątkowym modelem w dynamicznie rozwijającym się europejskim segmencie B.”
Wzornictwo zewnętrzne
Hyundai Bayon charakteryzuje się wyrazistym wzornictwem zewnętrznym, które wyraźnie odróżnia go od konkurencji. Unikalne rozwiązania projektowe, detale o wyglądzie high-tech oraz czysty wygląd wyróżniają go w tłumie.
Z przodu, szeroki grill otwiera się od dołu, tworząc solidną postawę. Trzyczęściowe główne światła w połączeniu z wlotami powietrza nadają unikalny wygląd i architekturę. Poziomy pas wlotu powietrza i światła dzienne podkreślają szerokość, a dolna osłona potwierdza tożsamość SUV.
Z boku, dynamiczne linie nadają kształt przypominający klin. Strzałkowy słupek C wprowadza dynamiczną i niespodziewaną architekturę. To, w połączeniu z detalami nadkoli oraz osłonami, definiuje jego unikalny charakter.
Z tyłu, strzałkowe światła podkreślają dynamikę słupków. Ich daleka pozycja tworzy szeroką postawę. Ponadto, cienka pozioma linia łącząca tylne światła dodatkowo podkreśla szerokość i łączy tył z bokiem w jednym geście. Kanciaste linie nad tylnym łukiem podkreślają objętość, tworząc wyrazisty element. Silny tył i wizualnie wydłużone tylne okno inicjują unikalne i ekspresywne wzornictwo z tyłu. Pełne światła LED i kierunkowskazy uzupełniają jego nowoczesny wygląd.
Bayon dostępny jest z stalowymi felgami 15-calowymi lub 16- oraz 17-calowymi felgami aluminiowymi.
Do wyboru są łącznie dziewiąt kolorów zewnętrznych, w tym nowy kolor wprowadzający, Mangrove Green. Opcjonalny dwukolorowy dach w Phantom Black jest również dostępny w połączeniu z kilkoma kolorami zewnętrznymi.
Kolory zewnętrzne:
Mangrove Green Pearl [kolor wprowadzający] z opcjonalnym dachem Phantom Black
Phantom Black Pearl
Polar White z opcjonalnym dachem Phantom Black
Sleek Silver Metallic z opcjonalnym dachem Phantom Black
Elemental Brass Metallic z opcjonalnym dachem Phantom Black
Dragon Red Pearl z opcjonalnym dachem Phantom Black
Aqua Turquoise Metallic z opcjonalnym dachem Phantom Black
Aurora Grey Pearl
Intense Blue Pearl z opcjonalnym dachem Phantom Black
Nowoczesne, cyfrowe wnętrze
Bayon oferuje czyste, przestronne i dobrze oświetlone wnętrze. Silny nacisk kładziony jest na maksymalizację komfortu pasażerów z przodu i z tyłu oraz zwiększenie przestrzeni bagażowej. Wnętrze definiuje gama sprzętu łączności, w tym cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala oraz system audio 10,25 cala AVN lub 8-calowy Display Audio. Pasażerowie mogą korzystać z technologii oświetlenia ambientowego LED, zintegrowanej w obszarach podnóżków przednich pasażerów, we wnękach drzwiowych oraz w strefach uchwytów przednich drzwi, a także w przestrzeni bagażowej pod konsolą centralną.
Starannie dobrana neutralna gama kolorów i materiałów we wnętrzu zapewnia maksymalną kompatybilność z gamą kolorów zewnętrznych. Spokojna koncepcja kolorów i wykończeń z niewielkimi, subtelnymi akcentami tworzy spokojną atmosferę, która pozwala kierowcy skupić się. Hyundai Bayon standardowo wyposażony jest w wnętrze w kolorze Full Black, dostępne są także dwie opcjonalne kombinacje kolorów.
Kolory wykończenia wnętrza:
Full Black
Dark Grey + Light Grey
Przewodząca łączność i technologia
Jak w innych modelach Hyundai, Bayon oferuje zaawansowaną technologię łączności rzadko spotykaną w swoim segmencie. Oferuje cyfrowy kokpit klasy premium i najwyższej klasy funkcje infotainment.
Pasażerowie mogą wybierać między ekranem AVN o przekątnej 10,25 cala lub 8-calowym Display Audio. 8-calowy Display Audio dostępny jest z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto, co czyni Hyundaia pierwszym producentem samochodów, który wprowadził bezprzewodowe lustrzanie telefonu w samochodzie tego rozmiaru.
Dwa porty USB dla pasażerów z przodu oraz jeden dla tylnych umożliwiają ładowanie do trzech urządzeń jednocześnie. Jeden z portów z przodu umożliwia również transfer danych, co pozwala pasażerom podłączyć telefon do systemu infotainment pojazdu. Premium system audio Bose dopełnia całości, obiecując pasażerom wysokiej jakości doświadczenie dźwiękowe.
Dostępny sprzęt łączności:
25-calowy system Audio Video Navigation (AVN)
8-calowy Display Audio
25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników
Apple CarPlay i Android Auto (dostępne bezprzewodowo z 8-calowym Display Audio)
Bose Premium Sound System
Bezprzewodowa ładowarka
Trzy porty USB
Usługi Connected Car Hyundai Bluelink
Ponadto, Bayon jest wyposażony w najnowszą aktualizację Hyundai Bluelink, co oznacza, że użytkownicy mogą korzystać z nowoczesnych usług Connected Car. Najnowszy Bluelink obejmuje usługi takie jak Connected Routing oraz nową funkcję profilu użytkownika. Nowością w tej generacji Bluelink jest integracja kalendarza. Oznacza to, że kierowca może zintegrować swój kalendarz Google lub Apple z systemem infotainment pojazdu. Jeśli spotkanie w kalendarzu ma również adres, może zostać bezpośrednio zaimportowane do systemu nawigacji pojazdu.
Dodatkowo, klienci mogą zdalnie lokalizować, blokować i odblokowywać swój samochód za pomocą aplikacji Bluelink lub sprawdzać informacje o pojeździe, takie jak wymagane naprawy lub poziom paliwa.
Funkcje Bluelink i LIVE Services:
Connected Routing: oparty na chmurze system nawigacji, który oferuje jeszcze dokładniejsze trasy do codziennej jazdy
Usługi Live Parking: teraz obejmują informacje o cenach parkowania na ulicy oraz dostępności pobliskich miejsc parkingowych
Integracja kalendarza: kierowcy mogą synchronizować swój kalendarz Google lub Apple z systemem infotainment samochodu i nawigować bezpośrednio do spotkań
Usługi zdalne: kierowcy mogą zablokować/odblokować swój samochód i sprawdzić stan pojazdu za pomocą aplikacji Bluelink
Rozpoznawanie głosowe online: potężne rozpoznawanie głosowe online (oparte na chmurze), które może kontrolować funkcje pojazdu, takie jak ogrzewanie i chłodzenie
Znajdź mój samochód: kierowcy mogą łatwo zlokalizować swój pojazd, jeśli zapomnieli, gdzie zaparkowali
Wyślij do samochodu (POI): wyszukaj lokalne punkty zainteresowania i wyślij wyniki do nawigacji satelitarnej samochodu
Bezpieczeństwo: powiadomienie o alarmie pojazdu
Utrzymanie: diagnostyka i raport pojazdu (np. ciśnienie w oponach i poduszki powietrzne), informacje o jeździe
Przestronność i wygoda
Hyundai Bayon oferuje komfort i przestrzeń bagażową SUV-a z zwinnością i efektywnością paliwową pojazdu z segmentu B. Jego kompaktowy rozmiar zewnętrzny i przyjazne rodzinie wnętrze oznaczają, że klienci mogą cieszyć się najlepszymi cechami obu światów: jego kompaktowe rozmiary i doskonała widoczność sprawiają, że jest łatwy do wsiadania i prowadzenia, a jednocześnie zapewnia poczucie bezpieczeństwa i solidności, którego klienci oczekują od SUV-ów Hyundai dzięki wysokiej pozycji siedzenia.
Z pojemnością bagażnika wynoszącą 411 litrów, Bayon wyróżnia się dużą ilością przestrzeni do przechowywania, mimo kompaktowych rozmiarów. Inteligentna pokrywa bagażnika, którą można przesuwać wzdłuż tylnej kanapy, by zakryć ładunek, przynosi dodatkowe korzyści.
Przy długości 4,180 mm, szerokości 1,775 mm i wysokości 1,490 mm (lub 1,500 mm przy 17-calowych kołach), jego wymiary stanowią idealną równowagę między kompaktowością a wygodą. Oferuje rozstaw osi wynoszący 2,580 mm. Doskonała przestronność na nogi zapewni także pasażerom wygodną jazdę, zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach: pasażerowie z przodu mają do dyspozycji 1,072 mm przestrzeni na nogi, podczas gdy pasażerowie z tyłu – 882 mm.
Jako prawdziwy SUV, Bayon oferuje prześwit wynoszący do 183 mm (w połączeniu z 17-calowymi kołami), co jest wyższe niż w większości innych pojazdów w segmencie B.
Najlepszy w klasie pakiet bezpieczeństwa
Bayon dzieli swoje bezpieczne i solidne DNA z innymi członkami rodziny SUV-ów Hyundai i ma odpowiednie funkcje bezpieczeństwa. W inny sposób wyróżnia się w swoim segmencie, Hyundai Bayon oferuje obszerną listę funkcji bezpieczeństwa Hyundai SmartSense. Wiele z nich jest już w standardowym wyposażeniu.
Szereg funkcji półautonomicznego prowadzenia odróżnia Bayona od konkurencji. Asystent Utrzymania Pasa (LFA) działa, aby utrzymać pojazd na środku pasa. Asystent Unikania Kolizji do Przodu (FCA) najpierw uruchamia alarm, a następnie, jeśli to konieczne, stosuje hamulce, aby zapobiec kolizji. Funkcja ta obejmuje wykrywanie samochodów, pieszych i rowerzystów, a także rozpoznawanie skrzyżowań, które może zastosować hamulce, aby zapobiec zderzeniu z nadjeżdżającym pojazdem podczas skrętu w lewo na skrzyżowaniu.
Bayon zawiera także kilka funkcji, które delikatnie przekierowują uwagę kierowcy, gdy jego skupienie słabnie. Ostrzeżenie o Uwagę Kierowcy (DAW) analizuje wzorce jazdy, aby pomóc wykryć zmęczenie lub rozproszenie. System ten współpracuje z Ostrzeżeniem o Wyjeździe Pojazdu (LVDA), które ostrzega kierowcę, gdy pojazd przed nim zaczyna się poruszać, a on nie reaguje wystarczająco szybko. Dodatkowo, Ostrzeżenie o Pasażerze na Tylnym Siedzeniu (ROA) informuje kierowcę przed opuszczeniem pojazdu, jeśli czujniki wykryją ruch na tylnym siedzeniu. To sprawia, że Bayon jest jeszcze bezpieczniejszy dla pasażerów tylnych, w tym dzieci lub zwierząt, co czyni go doskonałym wyborem dla rodzin.
W przypadku wypadku, eCall automatycznie powiadomi służby ratunkowe, jeśli poduszki powietrzne w pojeździe zostaną uruchomione. Alternatywnie, pasażerowie mogą również aktywować tę funkcję za pomocą naciśnięcia przycisku.
Dostępne funkcje bezpieczeństwa SmartSense:
Asystent Utrzymania Pasa (LKA)
Asystent Utrzymania Pasa (LFA)
Inteligentny Asystent Ograniczenia Prędkości (ISLA)
Asystent Wysokich Bezmiennych (HBA)
Asystent Unikania Kolizji do Przodu (FCA) z wykrywaniem pieszych i rowerzystów oraz rozpoznawaniem skrzyżowań
Ostrzeżenie o Uwagę Kierowcy (DAW)
Ostrzeżenie o Wyjeździe Pojazdu (LVDA)
Ostrzeżenie o Pasażerze na Tylnym Siedzeniu (ROA)
Ostrzeżenie o Kolizji w Martwym Punkcie (BCW)
Ostrzeżenie o Unikaniu Kolizji w Ruchu Tylnym (RCCW)
Układy napędowe
Hyundai Bayon charakteryzuje się doskonałą efektywnością paliwową i wysoce konkurencyjnymi emissjami CO2 dzięki zaktualizowanej rodzinie silników Kappa. Silnik T-GDi to zmniejszony silnik turbo z bezpośrednim wtryskiem dla optymalnej efektywności. W połączeniu z unikalną technologią mild hybrid 48-woltową Hyundaia (48V) z inteligentną manualną skrzynią biegów (iMT), rezultatem są jeszcze lepsze oszczędności paliwa i efektywność.
iMT odłącza silnik od skrzyni biegów, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia. Pozwala to pojazdowi zacząć jechać na luzie, redukując emisje i oszczędzając paliwo. Istnieją dwa różne poziomy jazdy na luzie związane z iMT: pierwszy, gdy silnik jest w bezruchu, oraz drugi, gdy silnik jest całkowicie wyłączony. Silnik zostaje ponownie uruchomiony, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca lub przyspieszenia, i zaczyna pracować ponownie na tym samym biegu, na którym został wyłączony. Skutkuje to lepszą efektywnością paliwową bez kompromisów w zakresie wydajności.
Bayon wykorzystuje także unikalną technologię Hyundai Continuously Variable Valve Duration (CVVD), która reguluje czas otwierania i zamykania zaworów w zależności od warunków jazdy. To optymalizuje wydajność silnika, jednocześnie poprawiając efektywność paliwową, co prowadzi do zmniejszenia emisji i oszczędności paliwa.
Na szczycie oferty znajduje się silnik 1.0 T-GDi z 48V i mocą 120 lub 100 KM. Może być połączony z 6-biegową inteligentną manualną skrzynią biegów (6iMT) lub 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (7DCT).
Silnik 1.0 T-GDi z 48V wyposażony jest również w trzy tryby jazdy, aby zoptymalizować reakcję silnika i wydajność kierowania w zależności od warunków jazdy. Są to Eco, Normal i Sport.