Maserati zajął półtora roku, aby wprowadzić na rynek wersję z otwartym dachem modelu MC20, ale rewolucyjne funkcje, które zainstalowano w tym samochodzie, były tego warte.
Maserati było mniej efektowną marką w porównaniu do Ferrari i koncentrowało się głównie na rywalizacji z McLarenem, a w przeciwieństwie do producenta z logo skaczącego konia, oferowało bardziej luksusowe wnętrze. Z modelem Cielo, włoska marka samochodowa dostarczyła nowe doświadczenie, wzbogacone przez otwarty dach oraz nowoczesne udogodnienia.
Włoska marka zaprezentowała model MC20 Cielo (niebo) późną wiosną 2022 roku, a chociaż miał on ten sam przód co wersja coupe, wyglądał inaczej z perspektywy słupków A. Został wyposażony w składany szklany dach o powierzchni 5268 cm² (5,7 ft²) z technologią PDLC (polimerowo-rozproszony kryształ ciekły), która pozwalała na zmianę przezroczystości dachu przy naciśnięciu przycisku. Dodatkowo mógł być całkowicie schowany w 12 sekund podczas jazdy, ale wiązało się to z dodatkową wagą 65 kg (143,3 lbs).
Aby zapewnić lepsze doświadczenie zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z boku, producent zamontował drzwi w stylu motyla, otwierające się w górę i do przodu. Dzięki temu oferowały szersze otwarcie, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie. Wnętrze wykończone alcantarą w kolorze lodu dopełniało luksusowy wizerunek, a jednocześnie sportowy, dzięki projektowi sportowych foteli. Co więcej, na zagłówkach foteli producent oferował opcjonalnie ręcznie haftowane wyszywanki w kształcie trytonu. Samochód miał również regulowaną kierownicę, której nie było w modelu MC20 Coupe z 2020 roku.
Pod maską Maserati zamontowało ten sam podwójnie doładowany silnik V6, co jego odpowiednik. Silnik Nettuno, jak go nazwano, oferował moc maksymalną 621 KM (630 PS). Był połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową).
Wydajność i komfort: podwójna natura Maserati, nawiązująca do wyścigowych korzeni marki oraz ikonicznego ducha GranTurismo. Te cechy zostały teraz przeniesione na nowy poziom pod względem wydajności i przyjemności z jazdy na świeżym powietrzu: Maserati prezentuje MC20 Cielo spyder.
Wyposażony w rewolucyjny silnik V6 Nettuno, który zadebiutował w 2020 roku w modelu MC20, MC20 Cielo oferuje doskonałe połączenie sportowości i luksusu, dzięki unikalnej specyfikacji w swoim segmencie: innowacyjnemu, składanym szklanemu dachowi.
To „pierwsze w swoim rodzaju” i najlepsze w swojej klasie pod względem izolacji termicznej, prędkości otwierania i zamykania (zaledwie 12 sekund) oraz tego, jak ucieleśnia najnowsze osiągnięcia technologiczne.
Aby to osiągnąć, nowy model wyposażono w nowoczesne okno elektrochromowe (inteligentne szkło), które może być natychmiast przekształcone z przezroczystego na matowe za naciśnięciem przycisku na centralnym ekranie, dzięki technologii polymer-dispersed liquid crystal (PDLC).
Tak więc Maserati MC20 Cielo zapewnia wieloaspektowe doświadczenie z jazdy: całkowite z dachem zamkniętym i matowym; unikalne „uczucie nieba”, gdy dach jest przezroczysty; całościowe z dachem opuszczonym.
Kiedy coupé jest przekształcane w kabriolet, zwiększenie wagi zwykle stanowi poważne wyzwanie. Innowacyjne z natury, Maserati zdołało to ograniczyć i zachować wrodzone sportowe DNA MC20.
MC20 Cielo waży zaledwie 65 kg więcej od coupé, co jest możliwe dzięki skrupulatnej i precyzyjnej pracy na wszystkich etapach projektowania samochodu. Ograniczając przyrost wagi do około 60 kg, Maserati utrzymuje dynamiczną wydajność i przyjemność z jazdy wersji coupé w MC20 Cielo.
Rama z włókna węglowego gwarantuje również bezkompromisową sztywność skrętną, oferując połączenie niezwykłej zwrotności zarówno na drodze, jak i na torze.
Nowy model wprowadza również szeroki zakres aktywnych systemów bezpieczeństwa, których dotychczas nie miały inne modele w tym segmencie. Oprócz czujników parkowania, kamery tylnej oraz monitoringu martwego pola, które były już w MC20 od MY22, nowy spyder wprowadza autonomiczne hamowanie awaryjne, informacje o znakach drogowych oraz system Surround View 360°, pomagający w manewrowaniu podczas parkowania z wykorzystaniem czterech dodatkowych kamer.
Nowy spyder poszerzy ofertę MC20 i wprowadzi Maserati do segmentu kabrioletów sportowych. Marka zamierza rozszerzyć swoją ofertę, aby objąć segment kabrioletów, który stanowi 35% globalnego rynku supersamochodów.
Innowacyjny, elektrycznie składany szklany dach
Maserati MC20 Cielo to „pierwsze w swoim rodzaju”, odważne w każdym aspekcie i zaprojektowane z myślą o perfekcji, aż do najdrobniejszych szczegółów. Częścią, która wyróżnia je spośród innych spyderów, jest elektrycznie składany szklany dach, będący ucieleśnieniem najnowszych technologii.
Przezroczysty szklany dach, największy w segmencie, ma 909 mm długości, 615 mm szerokości i powierzchnię wynoszącą ponad pół metra kwadratowego (5,268 cm2).
MC20 Cielo to jedyny model w swojej klasie z w pełni składanym szklanym dachem jako standard, bez wpływu na przestrzeń bagażową samochodu. Aby go obsłużyć, wystarczy nacisnąć przycisk na centralnym ekranie dotykowym: w zaledwie 12 sekund dach otwiera się lub zamyka, zmieniając ten supersamochód.
Kolejne naciśnięcie przycisku zmienia szkło z przezroczystego na matowe lub odwrotnie. Nowoczesna technologia polymer-dispersed liquid crystal (PDLC) umożliwia natychmiastową zmianę przezroczystości; działa w praktycznie wszystkich temperaturach, od -30°C do +85°C.
Produkt Maserati stworzony we współpracy z firmą Webasto, urządzenie zapewnia również doskonałe uszczelnienie cieplne i ogranicza hałas w kabinie, ustanawiając nowy standard w segmencie, gdzie składane dachy często są wykonane z płótna lub blachy.
Jak zwykle w Maserati, innowacje towarzyszą unikalne i natychmiast rozpoznawalne cechy stylu.
Tak więc, podobnie jak coupé MC20, które z dumą nosi stylizowany Trident – działający jako wlot powietrza chłodzącego dla silnika Nettuno – na pokrywie komory silnika z poliwęglanu, ikona marki może również pojawić się w postaci opcjonalnej nowej naklejki Trident.
Ikoniczna naklejka Trident jest wykonana z matowego tytanu, z specjalną powłoką składającą się z filmu przezroczystego lakieru.
Koncept i projekt
Projekt MC20 Cielo został opracowany w Centro Stile Maserati w Turynie.
To samo dotyczy nowego spydera, którego baza opiera się na historii marki, która ma elegancję i ducha wyścigowego w swoim DNA. Design Maserati to doskonałe połączenie sportowości i charakteru, podążające za ponadczasowymi liniami, które sprawiają, że „Wizualna Długowieczność” (podejście, które transcendentuje modę) staje się jej manifestem.
Etapy projektu: dialog między wzornictwem a inżynierią
Prace Centrum Stylu Maserati zaczynają się od briefingu dotyczącego produktu i jego inżynierii. W Maserati briefing jest przedmiotem dyskusji i formowania, aby osiągnąć najlepszy możliwy kompromis, zanim przejdzie się do praktycznych etapu, zaczynając od rysunków i szkiców. Projekt rozwija się w toku projektu, w ciągłym dialogu z działami inżynieryjnymi.
MC20 Cielo to samochód o eleganckim, ale sportowym designie.
Jego charakter i osobowość są naprawdę zauważalne dzięki czystości jego form, które wydają się być wykute przez wiatr, niezależnie od tego, czy dach jest otwarty, czy zamknięty.
Nic nie jest zbędne, wszystko ma swoją funkcję. Celem Centrum Stylu Maserati było organicznie zintegrowanie wszystkich wymagań aerodynamicznych, jak gdyby samochód ewoluował naturalnie.
Jedynym ustępstwem na rzecz efektu zaskoczenia są drzwi motylkowe, które również pozostają w spyderze.
Drzwi motylkowe zapewniają znacznie łatwiejszy dostęp do wnętrza kabiny, a także odsłaniają kokpit z włókna węglowego, aerodynamikę i całkowicie odsłonięte przednie koło.
Maserati MC20 Cielo to projekt, który łączy dwa bardzo różne światy. Jego wygląd – nadwozie – reprezentuje piękno i czystość; szkielet, podwozie z włókna węglowego, ucieleśnia technologię i ekstremalne osiągi. Górna część samochodu wyraża mocne, ale estetycznie harmonijne wrażenia; dolna część, z odsłoniętym włóknem węglowym, zaczyna się od aerodynamicznej podłogi i jest zaprojektowana bardziej agresywnie, z ostrymi krawędziami i narożnikami: wszystko ma swoją funkcję. Przedni grill to cecha łącząca te dwa światy. Łączy dolną część z odsłoniętym włóknem węglowym z górną w kolorze nadwozia, a jego forma wydaje się składać z dwóch komponentów.
Przedni spojler nie ma trzech wlotów powietrza, które były znakiem rozpoznawczym modeli Maserati, ponieważ byłyby tu bezużyteczne, ponieważ silnik jest zamontowany centralnie. Jednak są one odzwierciedlone w kanałach wbudowanych w boki pasującej pokrywy.
Eksterior
Dla MC20 Cielo Maserati stworzyło nowy kolor: znany jako Acquamarina, dostępny w programie personalizacji Maserati Fuoriserie.
Koncept, który doprowadził markę do wyboru tej specjalnej, trzywarstwowej farby, polegał na skierowaniu tak wysokowydajnego samochodu w bardziej współczesnym kierunku: holistycznym, zaawansowanej technologii i jednolitym kolorze, wszystko naraz.
Maserati poszukiwało koloru, który przypominałby jazdę na świeżym powietrzu, z wiatrem we włosach. Świeży, świetlisty i lekki odcień. Kolor iryzujący, w interakcji ze światłem, odsłaniający się w zaskakujący sposób.
Podstawa to pastelowy szary inspirowany wyścigami, przypominający sportowe DNA MC20, w towarzystwie iryzującej muszkatołowej miki, która ożywia kolor i sprawia, że się wyróżnia.
MC20 Cielo jest wyposażony w kolor, który nie tylko mówi o osiągach, ale także jest nawiązaniem do jego wyścigowych korzeni, łącząc podwójne dusze marki: elegancję i wyścigi.
Oprócz koloru wprowadzającego, MC20 Cielo na nowo interpretuje paletę kolorów stworzoną dla coupé, plus Grigio Incognito (pastelowy szary). Oferta obejmuje zatem pięć innych kolorów: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito i Grigio Mistero.
Każdy z nich został opracowany wyłącznie dla MC20. Wszystkie kolory zostały stworzone przez połączenie dwóch aspektów: silnego odniesienia do Made in Italy, lokalnego obszaru oraz nowoczesnej reinterpretacji modeli i kolorów, które stworzyły historię marki.
Wnętrze Maserati MC20 Cielo podąża tą samą filozofią. W wersji startowej kluczowe jest światło, w zastosowaniu lodowatej Alcantary i skóry. Poniżej deski rozdzielczej, lodowate panele drzwi i fotele podkreślają wykończenie i przyczyniają się do wizualnej lekkości samochodu w porównaniu do standardowej wersji, która zachowuje czarne skórzane wnętrze. Trident na zagłówku można również haftować ręcznie jako opcjonalny dodatek.
Jak w przypadku wszystkich modeli z gamy Maserati, nowy spyder również można dostosować, dzięki czemu staje się pustą płótną dla własnych gustów, co możliwe jest dzięki programowi Maserati Fuoriserie.
PrimaSerie Launch Edition
Wyjątkowo i tylko na start, MC20 Cielo jest również dostępny w PrimaSerie Launch Edition, limitowanej serii około 60 modeli z ekskluzywną zawartością.
Samo imię – PrimaSerie – wskazuje na przywilej posiadania nowego modelu, a ekskluzywność staje się wyraźną siłą.
Jego unikalne cechy są widoczne aż do najdrobniejszych detali: zewnętrzna część w nowym kolorze Acquamarina uzupełniona jest nowymi obręczami MM20″ w specjalnej wersji z wykończeniem Gold i grawerowanym słowem „PrimaSerie”. Emblematy na nadwoziu również mają specjalne wykończenie.
Wnętrza są wykończone lodowatą Alcantarą i skórą, ozdobione specyficznym kontrastowym przeszyciem w akwamarynowym kolorze zarówno na desce rozdzielczej, jak i na napisie „PrimaSerie” na zagłówku.
Nowe obręcze kół
Nowy Maserati spyder dodaje do gamy kół MC20 nową obręcz z diamentowo-ciętym stopu o wyrafinowanym designie, gdzie kluczowym elementem jest podwójne rzymskie cyfry, które przypomina nazwę samochodu oraz rok, który zaznaczył początek „nowej ery” dla Maserati. Te obręcze są dostępne jako opcjonalny dodatek zarówno dla coupé, jak i spydera.
Obręcze kół z włókna węglowego będą także dostępne, co zapewnia oszczędność wagi o 30 kg w porównaniu do wersji standardowej.
Wnętrze: królestwo funkcjonalności
Maserati MC20 Cielo przekazuje emocje za pomocą swojej eleganckiej, ale sportowej linii, a czysta funkcjonalność należy do wnętrza. Wszystko jest bardzo zgrabne, prawie minimalistyczne, z dwoma ekranami 10-calowymi, jednym dla kokpitu, a drugim, Maserati Touch Control Plus (MTC Plus MIA) w centralnej pozycji, lekko pochylonym w kierunku kierowcy.
Tunel jest bardzo prosty, bez zbędnych ozdobników. Zawiera tylko selektor trybu jazdy, dwa przyciski do biegów, przyciski sterowania szybami oraz pokrętło głośności systemu infotainment, oraz miejsce na smartfona z bezprzewodową ładowarką. Wszystkie inne sterowania znajdują się na kierownicy, z przyciskiem zapłonu po lewej stronie oraz przyciskiem kontroli startu po prawej stronie.
Chociaż funkcja każdego komponentu jest priorytetem, wnętrze jest zgrabnie stylizowane z włóknem węglowym, aby stanowić punkt styku stylu życia, wydajności i inżynierii. Włókno węglowe w wnętrzu ma matowe wykończenie, aby uzyskać bardziej dopasowany, przypominający tkaninę wygląd.
Jak pokazano w MY23 coupé, spyder skorzystał na ulepszeniach wnętrza i nowych funkcjach: dodano nowe dźwignie sterujące za kierownicą, jak również nowe przyciski do włączania świateł, podczas gdy kierownica z Alcantary jest teraz standardem, z niebieskim przyciskiem zapłonu.
Sportowa kierownica z Alcantary
Kierownica pochodzi z MC20, opracowana i zaprojektowana przy współpracy z Andreą Bertolinim, kierowcą referencyjnym Maserati i byłym mistrzem świata w MC12. Wybór został dokonany na korzyść grubszej kierownicy, aby zmaksymalizować ergonomię i sportowe „czucie”.
Tylko niezbędne przyciski i przełączniki pozostały nienaruszone, w tym przyciski Start i Kontrola Startu.
Łatwo dostępne, dużych rozmiarów manetki zmiany biegów umieszczone w kolumnie kierownicy są dostępne w ciemnym aluminium w wersji standardowej lub z włókna węglowego w ramach pakietu wnętrza z włókna węglowego.
W MC20 Cielo, tak jak w coupé MY23, kierownica jest standardowo wykonana z Alcantary lub z włókna węglowego z niebieskim przyciskiem zapłonu.
Inna istotna nowość to elektryczny system regulacji kierownicy, dostępny jako opcjonalny dodatek dla MC20, rozpoczynając od nowej wersji Cielo. Dodając jedynie 700 gramów do wagi samochodu, ta specyfikacja wydłuża kąt ruchu kierownicy i czyni jej regulację jeszcze bardziej intuicyjną i precyzyjną.
Spyder poświęcony wydajności
Całkowicie wykonany z włókna węglowego i materiałów kompozytowych, monokok to eksplozja technologii i wydajności; od samego początku był zaprojektowany dla trzech typów samochodów: coupé, spyder i w przyszłości elektrycznego.
Architektura i geometria monokoku są takie same dla wszystkich trzech wersji, ale różnią się rozmieszczeniem włókna węglowego i jego warstw, aby zapewnić monokokom różne właściwości strukturalne dla trzech różnych typów samochodów: dla coupé uwaga skupiona będzie na ograniczonej wadze i wysokich osiągach; spyder wymaga większej sztywności skrętnej z uwagi na brak dachu; wersja elektryczna będzie miała większą siłę i zwiększoną ochronę dla obudowy akumulatora.
Jedna konstrukcja zatem obejmuje trzy wersje, z zmianami w rodzaju, ilości i rozmieszczeniu włókna węglowego.
Wyrafinowana aerodynamika
Maserati MC20 Cielo zaprojektowano jako rzeźbę w ruchu; jego wyrafinowana aerodynamika została opracowana na podstawie układu MC20, wykorzystując zarówno symulacje CFD, jak i testy eksperymentalne: dynamikę płynów obliczeniowych i tunel aerodynamiczny w skali 1:1.
Składany dach został wbudowany w górną część samochodu, bez kompromisu na czystości linii, ani na wysokiej efektywności aerodynamicznej nadwozia w wersji coupé.
Wloty powietrza do komory silnika zostały przestawione w wyniku starannej optymalizacji przy użyciu dynamiki płynów obliczeniowych, aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na opór samochodu.
Nowe wyloty w stylu boomerang są wbudowane w dodatkowe boczne błotniki: odprowadzanie gorącego powietrza z komory silnika jest maksymalizowane dzięki wykorzystaniu efektu przepływu, który przechodzi przez błotniki, podczas gdy efektywność aerodynamiczna spojlera pozostaje niezmieniona.
Aerodynamicznie ukształtowany słupek B pomaga powietrzu bardziej płynnie przepływać po powierzchni, podczas gdy nowe tylne wloty powietrza z wbudowanymi deflektorami aerodynamicznymi optymalizują kierunek i ilość czystego powietrza dostającego się przez wloty silnika, aby schłodzić intercoolery.
Z dachem otwartym, czyste linie w górnej części samochodu zarządzają przepływem powietrza, zapewniając większy komfort w kabinie: każdy detal został zoptymalizowany, aby poprawić efektywność, nawet podczas jazdy z dachem w dół.
Szczególna uwaga została również zwrócona na prawidłowe zarządzanie przepływami ciepła.
Jego przód zawiera skomplikowany system generatorów wirów, który był jeszcze bardziej skuteczny dzięki charakterystycznemu kształtowi podłogi w formie garbu. Stopniowo wznosi się w centrum, w obszarze na poziomie kół, aby zwiększyć przepływ powietrza do tych urządzeń, zanim połączy się z podwoziem.
Kanał wentylacyjny w obszarze za przednim kołem zaczyna się blisko punktu, w którym garb osiąga największy wymiar, a następnie kontynuuje wzdłuż boku, generując znaczny ładunek pionowy zgodny z osią przednią, wypychając powietrze z dolnej części i nadkola.
Opracowanie tej cechy, wywodzącej się w dużej mierze z wyścigów, wymagało specjalnej formacji monokoku z włókna węglowego, nadkola i drzwi, jak miało to miejsce wcześniej w przypadku MC12.
Na zakończenie, tylna część podłogi samochodu zawiera duży dyfuzor, z kanałami o różnych głębokościach i zoptymalizowanymi pionowymi spojlerami, które wykorzystują różnice ciśnień między różnymi sekcjami do generowania wirów i energetyzowania przepływu powietrza.
Dzięki niemal obsesyjnej dbałości o rozwój wszystkich tych cech, oraz nieustannej ciężkiej pracy na rzecz integracji czynników technicznych z wymaganiami estetycznymi, podobnie jak w przypadku modelu coupé, MC20 Cielo generuje dużą siłę aerodynamiczną z doskonałym oporem, umożliwiając osiągnięcie prędkości powyżej 320 km/h i kontynuowanie przywierania do nawierzchni w każdych warunkach użytkowania.
Silnik Nettuno
Silnik jest tym samym rewolucyjnym Nettuno, który zadebiutował w wersji coupé. Nettuno to efekt prawdziwej rewolucji technologicznej, chronionej międzynarodowymi patentami.
Operacja strategiczna dla Maserati, marki, która przygotowuje się do wprowadzenia projektu „100% Made in Modena” dla rodziny supersamochodów MC20 i MC20 Cielo, zaczynając od jego silnika, serca nowego samochodu.
Nettuno ma architekturę V 90°, z 3,0-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem twin-turbo, i cechuje się suchą miską olejową (klasyczne rozwiązanie w supersamochodach). Może dostarczać 630 KM przy 7 500 obr./min oraz 730 Nm momentu obrotowego od 3 000 obr./min. Stosunek mocy do masy wynosi 210 KM/litr.
Stopień sprężania wynosi 11:1, skok 82 mm, średnica 88 mm.
Duszą silnika jest innowacyjny system spalania wstępnej komory z podwójnymi świecami zapłonowymi. Ta technologia pochodzi z Formuły 1 i jest teraz dostępna po raz pierwszy w silniku przeznaczonym do ruchu ulicznego.
Specyfikacje techniczne
Fotel kierowcy MC20 Cielo jest tak samo niezbędny, funkcjonalny i zgrabny jak w wersji coupé. Cała uwaga koncentruje się wyłącznie na kierowcy i jego dążeniu do optymalnej wydajności.
Centralny tunel jest pokryty włóknem węglowym i zawiera jedynie przyciski i przełączniki, które są absolutnie niezbędne, aby utrzymać koncentrację na doświadczeniu jazdy i wspierać podejście eleganckiego minimalizmu, kanon stylu dla wnętrza.
Najbardziej luksusowym detalem jest selektor trybu jazdy, w jego cyfrowej wersji: zajmując centralne miejsce, jest to wyróżniająca cecha, która informuje kierowcę i pasażera, że są na pokładzie Maserati.
Nowy selektor trybu jazdy
Selektor trybu jazdy – umieszczony w środku tunelu – to teraz cyfrowe urządzenie dotykowe, które pokazuje tryb jazdy ustawiony przez kierowcę, zarządzanie kalibracją zawieszenia i ESC Off, wszystko na małym ekranie.
Maserati MC20 Cielo oferuje pięć trybów jazdy: WET, GT, SPORT, CORSA i ESC OFF. Każdy z nich jest identyfikowany przez własny kolor: WET to zielony; GT niebieski; SPORT czerwony; CORSA żółty; ESC OFF pomarańczowy.
Tryby jazdy są wybierane przez obracanie selektora przez kilka sekund. Na przykład, samochód domyślnie uruchamia się w trybie GT. Aby przełączyć z GT na SPORT (w prawo) lub WET (w lewo), wystarczy pół sekundy ruchu w kierunku wymaganego trybu. Lub kierowca może przytrzymać selektor przez 2 sekundy, aby wybrać tryb CORSA. Po wybraniu trybu jazdy CORSA można użyć ekranu dotykowego, aby przełączyć na tryb ESC OFF.
Pięć trybów różni się następująco:
Tryb GT (domyślny tryb jazdy)
Tryb GT jest domyślnym trybem jazdy, gdy samochód jest uruchomiony. Jest idealny do codziennej jazdy i zapewnia maksymalną łatwość obsługi oraz komfort.
Doładowanie silnika: normalne
Czułość pedału: normalny opór
Aktywne zawory wydechowe: otwierają się tylko powyżej 5 000 obr./min
Ustawienia zmiany biegów: wolne i płynne
Zawieszenie: miękkie
Kontrola trakcji: normalna
Tryb WET
Tryb WET oferuje najwyższy poziom kontroli na mokrej lub wilgotnej nawierzchni, aby zapobiec poślizgom podczas przyspieszania lub w zakrętach.
Doładowanie silnika: ograniczone
Czułość pedału: normalny opór
Aktywne zawory wydechowe: otwierają się tylko powyżej 5 000 obr./min
Ustawienia zmiany biegów: wolne i płynne
Zawieszenie: miękkie
Kontrola trakcji: wszystkie systemy aktywne
Tryb SPORT
Tryb SPORT oferuje najwyższą wydajność w warunkach wysokiej przyczepności i jest idealny do użytku na torze.
Doładowanie silnika: normalne
Czułość pedału: niski opór, wysoka czułość
Aktywne zawory wydechowe: otwarte powyżej 3 500 obr./min
Ustawienia zmiany biegów: szybkie i bezpośrednie
Zawieszenie: sztywne
Kontrola trakcji: sport
Tryb CORSA
Tryb CORSA oferuje kierowcy najbardziej ekstremalne doświadczenie. Kontrola trakcji jest znacznie mniej aktywna, a kontrola stabilności działa przy bardzo wysokich progach. Ten tryb zapewnia maksymalną przyjemność, ale także najbardziej wymagające prowadzenie.
Doładowanie silnika: maksymalne (maksymalna moc dostępna natychmiast)
Czułość pedału: niski opór, niezwykle czuły i responsywny
Aktywne zawory wydechowe: zawsze otwarte
Ustawienia zmiany biegów: wyścigowe
Zawieszenie: wyścigowe
Kontrola trakcji: wyścigowa
W trybie Corsa kierowca ma możliwość włączenia kontroli startu, naciskając przycisk na kierownicy.
Tryb ESC OFF
W trybie ESC OFF wszystkie funkcje kontroli są wyłączone. Jest podobny do trybu CORSA, ale z całkowicie wyłączoną kontrolą trakcji.
Regulowane zawieszenie
Z nowym cyfrowym trybem jazdy, sposób zmiany ustawień zawieszenia uległ zmianie. Przesunięcie na wyświetlaczu przełącza z trybu jazdy na ustawienia zawieszenia. Obracając pierścień otaczający ekran, kierowca może dostosować sztywność w zależności od wybranego trybu jazdy. W trybie GT i SPORT zawieszenie można ustawić na SOFT lub MID, podczas gdy w trybie CORSA dostępne są ustawienia MID i HARD. HARD to najbardziej sztywne ustawienie, odpowiednie do warunków jazdy na torze.
MC20 Cielo ma układ zawieszenia podwójnych wahaczy z aktywnymi amortyzatorami. Krótkie wahacze pół-wirtualne są stosowane zarówno w przedniej, jak i tylnej osi. Tego typu zawieszenie zapewnia najlepszą wydajność pod względem prowadzenia i komfortu jazdy.
Montaż pół-wirtualnych wahaczy na przedniej osi gwarantuje najlepszą kontrolę kierownicy i najwyższy stopień precyzji kierowania, a także pochłania wibracje przekazywane z drogi do kierownicy, aby zapewnić lepszy ogólny komfort kierowcy.
Wszystkie komponenty są wykonane z aluminium kute, aby maksymalnie ograniczyć wagę.
Przekładnia
Automatyczna skrzynia biegów to konstrukcja DCT na 8 biegów zanurzone w oleju, z sześcioma biegami i dwoma biegami nadbiegowymi, aby zapewnić zgodność z normami emisji.
Variator wysokości pojazdu
Jako opcjonalny dodatek dostępny jest system podnoszenia pojazdu podczas jazdy z niskimi prędkościami, zwiększający prześwit podczas pokonywania przeszkód, takich jak progi zwalniające czy bardzo strome wzniesienia. Kierowca może aktywować system, naciskając odpowiedni przycisk na kierownicy. Po aktywacji system hydrauliczny podnosi przednią oś o 50 mm. Po tym kierowca może dezaktywować system, naciskając przycisk ponownie. W tym momencie samochód wraca do standardowego prześwitu.
System działa przy prędkości do 40 km/h. Jeśli system podnoszenia zostanie aktywowany, a samochód przekroczy 40 km/h, system automatycznie się dezaktywuje, a samochód wraca do normalnej wysokości nad ziemią.
Wysokopremium system audio Sonus faber
Podobnie jak w MC20 Coupé z 2021 roku, nowy MC20 Cielo jest wyposażony w opcjonalny system audio High Premium Sonus faber. System MC20 Coupé, nagrodzony EISA, został specjalnie zoptymalizowany, aby dostosować się do unikalnych potrzeb akustycznych i położenia wnętrza Cielo, rozmieszczając 12 głośników w taki sposób, aby uzyskać naturalny dźwięk, który wyróżnia systemy audio Sonus faber.
System High Premium Sonus faber składa się z 12 głośników:
2 tweetery w panelu drzwi
2 głośniki średniozakresowe w panelu drzwi
2 woofery w panelu drzwi
1 głośnik średniozakresowy w środku deski rozdzielczej
1 tweeter w środku deski rozdzielczej
2 głośniki średniozakresowe z tyłu
2 tweetery z tyłu
W nowym modelu akustyka kabiny zmienia się znacznie, gdy dach jest otwarty lub zamknięty. System audio Sonus faber High Premium rozpoznaje konfigurację MC20 Cielo i automatycznie dostosowuje czas, equalizację i poziomy dźwięku, instynktownie oferując najlepszą możliwą jakość dźwięku, zgodnie z DNA i sygnaturą dźwięku Sonus faber.
Sonus faber to włoski producent ręcznie robionych głośników i innego sprzętu audio wysokiej jakości, będący wynikiem idei człowieka, który kochał muzykę i jej właściwe odtworzenie, ale także osoby o specjalnej wrażliwości na produkty rzemieślnicze z drewna i prawdziwym szacunku dla piękna. Marka Sonus faber opowiada historię za pomocą dźwięku i materiałów. Każdy produkt Sonus faber, niezależnie od tego, czy jest przeszły, obecny czy przyszły, jest w stanie zabrać słuchacza w świat długotrwałej tradycji, włoskiej kultury i rzemiosła. Nasze ręcznie wykonane instrumenty muzyczne są wierne włoskiej tradycji, z niezapomnianym głosem, który zanurza cię w naturalnym doświadczeniu dźwiękowym.
System multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA)
MC20 Cielo jest wyposażony w najnowszy system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA). Sercem MIA jest potężny system operacyjny Android Automotive, który oferuje innowacyjne, wysokowydajne doświadczenie użytkownika, w pełni dostosowane do preferencji kierowcy.
MIA ma dwa ekrany w samochodzie: cyfrowy zestaw wskaźników i centralny wyświetlacz, które są podobne pod względem kształtu i rozmiaru. Ani zbyt duże, ani zbyt małe, są idealnie przystosowane do funkcjonalnego wnętrza MC20 Cielo; ułatwiają komfort jazdy, nie wymagając od kierowcy ponownego skupienia się przy przechodzeniu z jednego ekranu na drugi.
Zestaw wskaźników ma 10,25 cala i jest w pełni cyfrowy, z wyświetlaczem TFT.
Centralny wyświetlacz, również 10,25-calowy, ma rozdzielczość HD i funkcje dotykowe typowe dla osobistych urządzeń inteligentnych. Ekran ma specjalną powłokę antyrefleksyjną, aby zapewnić maksymalną widoczność nawet w bezpośrednim świetle słonecznym.
Gdy urządzenia są wyłączone, mają efekt całkowitej czerni, możliwy dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu optycznemu.
Sterowania do otwierania, zamykania i zmiany przezroczystości dachu pojawiają się na centralnym ekranie.
Maserati Connect
MC20 Cielo jest zawsze połączone dzięki nowemu programowi Maserati Connect.
Ponieważ samochód jest połączony przez cały czas, kierowca może monitorować stan pojazdu, a także Maserati Connect wysyła powiadomienie, gdy zbliża się usługa, aby poprawić doświadczenie obsługi klienta. Maserati Connect również podnosi bezpieczeństwo i ochronę, zapewniając pomoc w nagłych wypadkach oraz w przypadku kradzieży samochodu.
Za pomocą smartfona lub smartwatcha kierowca może zawsze pozostać w kontakcie ze swoim MC20 Cielo w aplikacji Maserati Connect, nawet z domu za pośrednictwem swojego wirtualnego asystenta (Amazon Alexa & Google Assistant).
Dzięki systemowi multimedialnemu MIA (Maserati Intelligent Assistant) usługi połączone Maserati zapewniają nowe doświadczenie dla kierowcy i pasażerów. Dzięki wbudowanemu, połączonemu systemowi nawigacji, kierowca zawsze ma najnowsze informacje o ruchu na żywo, a także stale aktualizowane mapy. MIA oferuje również opcje aktywacji Amazon Alexa lub hotspotu Wi-Fi wewnątrz Maserati.
MC20 Cielo obejmuje usługę strumieniowania TIDAL HiFi, oferującą najlepszą jakość dźwięku, w pełni wykorzystując możliwości systemu audio Sonus faber.
Maserati spyder w historii
Od A6G 2000 do MC20 Cielo, spyder ma długą i udaną historię oraz tradycję w ramach marki Tridente. Pierwszy kabriolet „otworzył się” w 1952 roku z A6G 2000, rezultatem pracy w warsztacie nadwoziowym Frua i spokrewnionym z samochodem sportowym zaprezentowanym w 1950 roku jako zamiennik A6 1500. Liczba „2000” oznaczała pojemność, „A” oznaczało Alfieriego, założyciela firmy, „6” to liczba cylindrów, a „G” oznaczało ghisę (w języku włoskim 'żeliwo’).
Kilka lat później, w 1955 roku, Frua po raz kolejny wyprodukowała wersję kabrioletu modelu A6G 54 Gran Turismo, skupiając się na personalizacji modelu, przedstawionej w śmiałych kombinacjach kolorystycznych. Oprócz Frua, warsztat Zagato również pracował nad wersją spydera. Sportowa dusza była wrodzona w modelu, stworzonym specjalnie na tor wyścigowy, podobnie jak MC20 ma również wyraźną duszę wyścigową w kontekście zarówno osiągów, jak i powołania. Aspekt sportowy był jeszcze wyraźniejszy w prototypie Maserati 150 GT Spider, zbudowanym w 1957 roku jako pochodna samochodu wyścigowego o tej samej nazwie.
Sportowość, ale także elegancja, szczególnie w samochodzie takim jak 3500 GT Spyder, zbudowanym w 1959 roku przez nadwoziarza Alfredo Vignale. Styl, autorstwa Giovanni Michelottiego, różnił się od coupé nieco bardziej kanciastym i muskularnym designem. Ponownie w tym przypadku, elegancja idzie w parze ze sportowością, gwarantowaną przez 220 KM dostępnych z silnika o pojemności 3 485 cm3 (najpotężniejsza wersja mogła osiągnąć do 235 KM).
Na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej w Genewie w 1964 roku zadebiutował Mistral Spyder jako kolejny model ucieleśniający elegancję, po raz kolejny zaprojektowany przez Giovanni Michelottiego. Obecnie, ze swoimi trzema różnymi wariantami silnika, jest jednym z najrzadszych i najbardziej poszukiwanych modeli Maserati GT Classiche.
Datowany na 1969 rok, Ghibli Spyder, brat Ghibli coupé, został zaprojektowany przez młodego Giorgetto Giugiaro jako samochód o innowacyjnym stylu. Uznawany był za prawdziwe arcydzieło: wypełniony technologią i cechami stylowymi, był podziwiany na całym świecie i do dziś pozostaje bardzo pożądany przez kolekcjonerów.
Wielka wydajność i przyjemność z jazdy na świeżym powietrzu połączone zostały w Biturbo Spyder, wyprodukowanym przez Zagato w 1986 roku. Dopiero w 2001 roku pojawił się Maserati Spyder, jako wielka innowacja, która zaczęła się od silnika, nowego 4,2-litrowego V8. Model ten oznaczał powrót Maserati na rynek amerykański.
Ostatnio, w 2009 roku, GranTurismo posłużyło jako baza do GranCabrio, ikony piękna i pierwszego prawdziwego czteroosobowego kabrioletu marki Tridente. Jego wersje MC i Sport były ogniste, dzięki silnikowi V8 o pojemności 4 700 cm³, który mógł dostarczyć maksymalną moc 460 KM.
A teraz w 2022 roku MC20 Cielo jest gotowe, aby przejąć pałeczkę tradycji Maserati i ponownie połączyć styl z sportowością zgodnie z unikalnym DNA marki.
SPECYFIKACJE TECHNICZNE