Rewolucja elektryczna w przemyśle motoryzacyjnym zaskoczyła najważniejszych producentów samochodów na świecie, a Mercedes-Benz EQA jest doskonałym tego przykładem.
Niektórzy mogą pamiętać, że na początku XX wieku samochody elektryczne zajmowały ponad połowę rynku. Pojazdy z silnikiem spalinowym powoli, ale pewnie zdobywały przewagę, co doprowadziło do upadku małych producentów aut elektrycznych. Po tym, jak Tesla zaprezentowała Roadstera w 2008 roku, samochody elektryczne powróciły z impetem, zaskakując dużych producentów. Nie mieli oni wystarczającej szybkości reakcji, aby się bronić. Kiedy w końcu to zrobili, zrobili to z klasą, jak w przypadku Mercedesa-Benz EQA z 2021 roku, który był nie tylko pojazdem elektrycznym; to było SUV, a SUV-y były wówczas bardzo modne.
Duża czarna plastikowa osłona, która zastąpiła tradycyjną kratkę, była ozdobiona srebrną gwiazdą z trzema ramionami, charakterystyczną dla niemieckiego producenta, z przodu. Jego reflektory i światła do jazdy dziennej były w pełni LED, a aerodynamicznie zaprojektowany zderzak pomagał w chłodzeniu baterii i przednich hamulców. Ogólny kształt auta przypominał Mercedesa-Benz GLA, z którym dzielił tę samą platformę. Z tyłu, lampy LED były połączone czerwoną taśmą LED nad klapą bagażnika.
Wewnątrz, Mercedes-Benz skupił się na komforcie i technologii. Wyższa pozycja siedzenia, typowa dla SUV-ów, zapewniała wystarczającą przestrzeń wewnętrzną dla maksymalnie pięciu pasażerów. Obszerna cyfrowa deska rozdzielcza oraz system multimedialny MBUX wypełniały drugą część zadania. Wszystkie pojazdy standardowo wyposażone były w aplikację Mercedes Me, która umożliwiała kontrolę różnych funkcji pojazdu, nawet gdy nie znajdowało się w środku lub w pobliżu, za pośrednictwem połączenia z Internetem.
Wersja startowa, nazwana EQA 250, dysponowała jednym elektrycznym silnikiem o mocy 190 KM i momencie obrotowym 375 Nm (276 lb-ft), zasilanym akumulatorem o pojemności 66,5 kWh umieszczonym pod podłogą.
EQA to nowy model wprowadzenia do świata pojazdów elektrycznych Mercedes-EQ. Elektryczna estetyka jego designu jest wskaźnikiem Postępowego Luksusu marki Mercedes-EQ. Inteligentni asystenci wspierają kierowcę w wielu obszarach: na przykład w zapobieganiu wypadkom, przewidując i stosując szczególnie efektywną strategię działania oraz nawigację z Elektryczną Inteligencją. Ponadto, samochód oferuje różne wyjątkowe funkcje Mercedes-Benz, takie jak ENERGIZING Comfort i MBUX (Mercedes-Benz User Experience). EQA jest członkiem udanej rodziny samochodów kompaktowych Mercedes-Benz. Bliski kuzyn modelu GLA, oferuje wszystkie ekscytujące cechy tego pojazdu, połączone w tym przypadku z wydajnym napędem elektrycznym. Nowy EQA jest produkowany w Rastatt (Niemcy) oraz Pekinie (Chiny). Systemy akumulatorów dla EQA dostarcza spółka-córka Mercedes-Benz Accumotive w Kamenz. Fabryka akumulatorów w Jaworze, Polska, również przygotowuje się do produkcji systemów akumulatorowych dla kompaktowych modeli Mercedes-EQ. Od wiosny 2021 roku elektryczny SUV będzie dostępny w europejskich salonach.
„Mercedes-EQ dąży do zajęcia czołowej pozycji w dziedzinie elektrycznych systemów napędowych i oprogramowania pojazdów. W tym celu określiliśmy ambitne cele rozwoju produktów i postanowiliśmy przyspieszyć wprowadzenie na rynek nowych technologii” – mówi Markus Schäfer, członek zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG; odpowiedzialny za badania grupy Daimler oraz COO Mercedes-Benz Cars. „Nowy EQA pozwala nam pokazać, jak wyobrażamy sobie elektromobilność, dostosowaną do potrzeb naszych klientów. Oferujemy całą rodzinę modeli EQA, o mocy od 140 do ponad 200 kW, z napędem na przednie koła oraz napędem na wszystkie koła. A dla tych, dla których zasięg jest szczególnie istotny, nasza oferta wkrótce obejmie także specjalną wersję EQA z zasięgiem przekraczającym 500 kilometrów według WLTP. EQA dowodzi, że korzystając ze sprawdzonej architektury, można osiągnąć doskonały kompromis między wydajnością, kosztami a czasem wprowadzenia na rynek.”
EQA wchodzi na rynek jako EQA 250 (połączone zużycie energii elektrycznej: 15,7 kWh/100 km; połączone emisje CO2: 0 g/km) z mocą 140 kW i zasięgiem według NEDC wynoszącym 486 kilometrów. „Dwupoziomowy” akumulator litowo-jonowy, który pełni rolę elementu strukturalnego w podwoziu pojazdu, ma pojemność energetyczną wynoszącą 66,5 kWh. W celu spełnienia wysokich standardów komfortu hałasu i drgań, które są znakiem rozpoznawczym marki, podjęto szereg skomplikowanych działań w celu izolacji elektrycznego układu napędowego od podwozia i nadwozia. Liczne środki tłumiące wzmacniają ten efekt.
EQA 250 będzie dostępny w Niemczech w cenie od 47 540,50 euro. Bazując na cenie netto wynoszącej 39 950 euro, klienci mogą skorzystać z bonusu ekologicznego w wysokości 6000 euro oferowanego przez rząd federalny oraz 3000 euro od Mercedes-Benz jako producenta.
„Postępowy design i intuicyjna obsługa to dwa z najważniejszych atutów EQA. Dzięki temu samochodowi, po raz pierwszy oferujemy naszym klientom całkowicie elektrycznego Mercedesa w kompaktowym segmencie, z szerokim zasięgiem, który zapewnia jego przydatność w codziennym użyciu. Nowy EQA to ważny pojazd na naszej drodze do elektryfikacji wszystkich naszych segmentów pojazdów” – mówi Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.
„Dzięki MBUX nasze pojazdy stały się mobilnymi asystentami. Z EQA idziemy krok dalej: inteligentne funkcje wsparcia, takie jak Nawigacja z Elektryczną Inteligencją, są tutaj zintegrowane z MBUX, co ułatwia ich użycie” – podkreśla Sajjad Khan, członek zarządu Mercedes-Benz AG ds. CASE. „Co więcej, EQA pokazuje, jak udało nam się pogodzić nowoczesny i zrównoważony elektryczny układ napędowy z podstawową wartością bezpieczeństwa Mercedes-Benz.”
Elektryczna estetyka designu sygnalizuje Postępowy Luksus
Mercedes-Benz EQA charakteryzuje się czarną atrapasą chłodnicy z centralną gwiazdą, która jest znakiem rozpoznawczym Mercedes-EQ. Kolejnym charakterystycznym elementem designu całkowicie elektrycznych pojazdów Mercedes-EQ jest ciągła taśma świetlna z przodu i z tyłu. Pozioma taśma włókien optycznych łączy światła do jazdy dziennej w pełnych lampach LED, zapewniając wysoki poziom rozpoznawalności zarówno w dzień, jak i w nocy. Wnętrze lamp jest wykończone na wysokim poziomie jakości, detali i precyzji. Niebieskie akcenty w lampach wzmacniają charakterystyczny wygląd Mercedes-EQ. Lampy tylne LED płynnie łączą się z trapezoidalną taśmą świetlną, podkreślając wrażenie szerokości w tylnej części EQA. Tablica rejestracyjna została również przeniesiona na zderzak. Wyłącznie dla tego modelu dostępne są koła ze stopów lekkich w bi- lub tri-kolorowym wzorze, o średnicy do 20 cali, w niektórych przypadkach z różowozłotym lub niebieskim wykończeniem dekoracyjnym.
„Postępowy Luksus w swojej sportowej formie. Narodził się całkowicie elektryczny SUV zaprojektowany dla zrównoważonej mobilności przyszłości w postaci kompaktowego, nowoczesnego EQA” – mówi Gorden Wagener, szef działu designu Daimler AG. „Perfekcyjne proporcje zewnętrzne i spektakularne wnętrze ustanawiają nowe standardy.”
Wnętrze EQA, w zależności od linii designu i wyposażenia, charakteryzuje się nowym podświetlanym elementem wykończeniowym oraz różowozłotymi akcentami na nawiewach, siedzeniach i kluczyku pojazdu. W modelu edycyjnym 1 dodatkowo znajdują się perforowane skórzane siedzenia, przez które widać niebieską tkaninę. Instrumenty, z ich wyświetlaczami specyficznymi dla pojazdów elektrycznych, korzystają z tej samej gamy kolorów z różowozłotymi i niebieskimi akcentami.
Pozycja siedząca jest wysoka i wyprostowana, co jest typowe dla SUV-ów – co sprawia, że wsiadanie i wysiadanie jest komfortowe, a także zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Oparcie tylnej kanapy dzieli się w stosunku 40:20:40.
Wydajność to kluczowy czynnik, od aerodynamiki po Nawigację z Elektryczną Inteligencją
Z wartością Cd wynoszącą 0,28, EQA osiąga doskonały wynik. Powierzchnia frontalna A wynosi 2,47 m2. Do najważniejszych działań aerodynamicznych należy całkowicie zamknięty system sterowania powietrzem chłodzącym w górnej części, aerodynamicznie efektywne zderzaki przedni i tylny, bardzo gładkie, niemal całkowicie zamknięte podwozie, specjalnie zoptymalizowane koła Aero oraz odpowiednio dostosowane spojlery przednie i tylne.
Standardowa pompa ciepła jest częścią zaawansowanego systemu zarządzania termalnego. Dzięki licznym innowacyjnym szczegółom, takim jak ponowne wykorzystanie ciepła odpadowego z elektrycznego układu napędowego, system został skonfigurowany w celu osiągnięcia wyjątkowej wydajności i maksymalnego zasięgu. Możliwe jest również ustawienie wstępnego sterowania klimatyzacji wnętrza EQA przed rozpoczęciem jazdy. Funkcja ta jest kontrolowana bezpośrednio z systemu multimedialnego MBUX lub za pośrednictwem aplikacji Mercedes me.
Dodatkowo, codzienne użytkowanie EQA ułatwia standardowa funkcja Nawigacji z Elektryczną Inteligencją. Oblicza ona najszybszą trasę do danego celu. Na podstawie ciągłych symulacji zasięgu system uwzględnia wszelkie niezbędne przystanki ładunkowe oraz wiele innych czynników, takich jak ukształtowanie terenu i pogoda. Może również dynamicznie reagować na zmiany, na przykład w sytuacji drogowej czy osobistym stylu jazdy.
Dzięki Mercedes me Charge klienci mają dostęp do obecnie największej sieci ładowania na świecie: obecnie obejmuje ona ponad 450 000 punktów ładowania AC i DC w 31 krajach. Mercedes me Charge pozwala klientom Mercedes-EQ wygodnie korzystać z punktów ładowania różnych dostawców, jednocześnie korzystając z zintegrowanej funkcji płatności z prostymi procesami rozliczeniowymi.
Dzięki wysokiej jakości certyfikatom pochodzenia, Mercedes-Benz gwarantuje, że energia z odnawialnych źródeł jest wprowadzana do sieci na potrzeby ładowania prądu pozyskiwanego za pośrednictwem Mercedes me Charge. Mercedes me Charge umożliwia klientom ładowanie w ponad 175 000 publicznych punktach ładowania w całej Europie; Mercedes-Benz zapewnia późniejszą kompensację zieloną energią.
Inteligentne systemy asystencji kierowcy z kooperacyjnym wsparciem ze strony kierowcy, wyjątkowe bezpieczeństwo w razie wypadku
W standardzie w EQA znajdują się aktywny asystent utrzymania pasa ruchu oraz aktywny asystent hamowania. W wielu sytuacjach celem tego drugiego jest zapobieganie kolizjom poprzez autonomiczne hamowanie lub łagodzenie ich skutków. System jest również w stanie hamować dla stacjonarnych pojazdów oraz przechodniów przy typowych prędkościach miejskich. Rozszerzone funkcje pakietu asystencji kierowcy obejmują na przykład funkcję manewru skrętu, funkcję korytarza awaryjnego, funkcję ostrzegania o wyjściu, która informuje kierowcę o zbliżających się rowerzystach lub pojazdach, oraz ostrzeżenie, gdy wykryje pieszych w pobliżu przejść dla pieszych.
EQA jest również prawdziwym Mercedesem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo pasywne. Na podstawie solidnej struktury GLA, nadwozie EQA zostało dostosowane do szczególnych wymagań, które stawiają elektryczne samochody. Akumulator znajduje się w ramie wykonanej z ekstrudowanych sekcji. Pełni on funkcję strukturalną, którą dotychczas pełniły poprzeczki w podwoziu. Osłona akumulatora w przedniej części pojazdu może zapobiec przebiciu jednostki magazynującej energię przez obce przedmioty. Oczywiście EQA również przeszedł normatywny i bardzo szczegółowy program testów zderzeniowych marki. Obowiązują surowe wymogi dotyczące akumulatora i wszystkich komponentów przenoszących prąd elektryczny.
Wysokiej jakości poziom wyposażenia, instrumenty z wyświetlaczami specyficznymi dla Mercedes-EQ
W standardzie znajduje się intuicyjnie obsługiwany system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). MBUX można indywidualnie skonfigurować za pomocą różnych opcji. Kluczowe zalety systemu: potężny komputer, doskonałe wyświetlacze i grafika, konfigurowalna prezentacja, kolorowy wyświetlacz head-up (opcjonalne wyposażenie), nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością (opcjonalne wyposażenie), oprogramowanie uczące się i kontrola głosowa aktywowana hasłem „Hej Mercedes”.
W multimedialnym wyświetlaczu znajduje się kafelek Mercedes-EQ, który można użyć do wywołania menu dotyczących opcji ładowania, zużycia energii i przepływu energii. Prawy wyświetlacz w desce rozdzielczej jest watomierzem, a nie obrotomierzem. Górna część pokazuje procent wykorzystanej energii, dolna część – regenerację. Lewy instrument można wykorzystać do sprawdzenia, czy cel podróży może zostać osiągnięty bez przystanku na ładowanie. Kolory zmieniają się w zależności od sytuacji w ruchu: podczas procesu przyspieszania wyświetlacz zmienia się na biały. W zależności od nastroju lub aby dopasować do konkretnego wnętrza, użytkownik ma do wyboru cztery różne style. Wariant Progressive zawiera specjalną paletę kolorów Mercedes-EQ.
Obszerna specyfikacja standardowa EQA obejmuje takie funkcje jak reflektory LED High Performance z Adaptive Highbeam Assist, tylna klapa EASY-PACK z elektrycznym otwieraniem i zamykaniem, 18-calowe koła ze stopów lekkich, podświetlenie ambientowe w 64 kolorach, podwójny uchwyt na kubki, luksusowe siedzenia z czterostopniowo regulowanym wsparciem lędźwiowym, kamera cofania dla lepszej wygody i widoczności podczas manewrowania oraz wielofunkcyjna sportowa kierownica pokryta skórą. Nowy model można spersonalizować za pomocą dwóch linii designu i wyposażenia: AMG Line oraz Electric Art, a także pakietu Night Package.
Hak holowniczy z szybkim i łatwym odblokowaniem
Hak holowniczy z stabilizacją przyczepy ESP® jest dostępny jako opcja dla EQA. Szczególnie wygodną cechą jest elektryczny system odblokowywania haków. Przycisk odblokowujący i lampka sygnalizacyjna znajdują się w tylnej klapie. Po odblokowaniu haka holowniczego może być on either obrócony lub, gdy nie jest używany, złożony z powrotem za osłonę zderzaka. Nośność (niehamowana/hamowana) EQA 250 wynosi 750 kilogramów, a ciężar haka 80 kilogramów. Hak holowniczy jest zatwierdzony do użytku z uchwytem na rowery. Modele z napędem na wszystkie koła oferują jeszcze wyższą nośność.
Niezapomniane dni i noce
Elektryczna estetyka designu sygnalizuje Postępowy Luksus marki Mercedes-EQ. EQA charakteryzuje się czarną atrapasą chłodnicy z centralną gwiazdą, która jest znakiem rozpoznawczym marki. Pozioma taśma włókien optycznych łączy światła do jazdy dziennej w pełnych lampach LED, zapewniając wysoki poziom rozpoznawalności zarówno w dzień, jak i w nocy. Wnętrze lamp jest wykończone na wysokim poziomie jakości, detali i precyzji. Niebieskie akcenty w lampach wzmacniają charakterystyczny wygląd Mercedes-EQ. W wersji AMG Line EQA wyposażony jest w chłodnicę z błyszczącą czarną ramą i chromowaną podwójną żaluzją jako wkład. Z tyłu projektanci również zadbali o włączenie cech charakterystycznych dla Mercedes-EQ: lampy tylne LED płynnie łączą się z trapezoidalną taśmą świetlną, tym samym podkreślając wrażenie szerokości w tylnej części EQA. Tablica rejestracyjna została również przeniesiona na zderzak. Dostępne są koła ze stopów lekkich w bi- lub tri-kolorowym wzorze, o średnicy do 20 cali. Ekskluzywne szczegóły obejmują różowozłote lub niebieskie wykończenie dekoracyjne.
Jako całkowicie elektryczny brat GLA, EQA cieszy się takimi samymi silnymi proporcjami ogólnymi z krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Przedni segment płynnie przechodzi przez filar A do wizualnie kompaktowej kabiny. Wypukłości, które są sugerowane w masce, podobnie jak płaskie koła, podkreślają pewną postawę samochodu. Do dalszych charakterystycznych cech należą potężne ramiona nadwozia oraz linie okien w stylu coupé. Wyraźne kontury boków dodają pewnej dynamiki i elegancji oraz oferują interesującą grę światła i cienia.
Widok z boku i tyłu charakteryzuje się muskularnymi ramionami pojazdu. Przedni błotnik posiada emblemat w połyskującym czarnym kolorze z napisem EQA w niebieskim. Drzwi sięgają ponad progi, co nie tylko ułatwia dostęp, ale także chroni ramy drzwi (a tym samym również spodnie pasażerów) przed zabrudzeniem i poprawia ochronę przy uderzeniach bocznych. Osłony ochronne wokół pojazdu dodają struktury do ogólnych proporcji i podkreślają off-roadowy charakter pojazdu, podobnie jak symulowana osłona podłogowa z przodu i z tyłu.
Wielosekcyjny design tylno-lamp wyraża się w szerszym otwarciu komory ładunkowej, co ułatwia załadunek, jednocześnie wzmacniając wrażenie szerokości z tyłu. Tablica rejestracyjna została również przeniesiona na zderzak w typowym stylu Mercedes-EQ. Dalsze szczegóły o wyraźnie praktycznym przeznaczeniu to wbudowane belki dachowe z polerowanego aluminium. Kamera cofania, standardowo dostarczana, jest zintegrowana w automatycznie obracającej się gwieździe Mercedes-Benz.
Postępowy Luksus: charakterystyczny przez niebieskie i różowozłote elementy
Wnętrze EQA daje wiele wskazówek na temat elektrycznego charakteru pojazdu. W zależności od linii designu i wyposażenia, obejmują one nowy, podświetlany element wykończeniowy oraz różowozłote akcenty na nawiewach, siedzeniach i kluczyku pojazdu. Specjalny model Edition 1 dodatkowo posiada perforowane skórzane siedzenia, przez które widoczna jest niebieska tkanina. Instrumenty z ich wyświetlaczami specyficznymi dla pojazdów elektrycznych korzystają z tej samej kolorystyki, z różowozłotymi i niebieskimi akcentami.
Deska rozdzielcza składa się z podstawowej objętości, która posiada optyczne „wycięcia” w obszarze kierowcy i pasażera z przodu. Wycięcie po stronie kierowcy dominowane jest przez wolnostojącą jednostkę wyświetlającą, która dostępna jest w dwóch wariantach: z dwoma wyświetlaczami 7-calowymi (17,78 cm) lub w wariancie Widescreen z dwoma wyświetlaczami 10,25-calowymi (26 cm). Po stronie pasażera wycięty obszar wykończony jest elementem w stylu spiralnym. Spektakularny efekt, szczególnie w nocy, uzyskuje się dzięki podświetlanej wersji tego wykończenia w modelach Electric Art, AMG Line i Edition 1. Poszczególne, przezroczyste sekcje powierzchni są podświetlane od tyłu za pomocą włókna optycznego. W zależności od wariantu wyposażenia wykończenie dostępne jest również w drewnie orzechowym o otwartych porach w odcieniu brązowym, czarnym w odcieniu limonkowym lub aluminium o jasnym długim włosie (zobacz także sekcję „Wyposażenie”).
Okrągłe nawiewy, pięć z nich ogółem, charakteryzują się wysokiej jakości wyglądem turbiny z precyzyjnie zaprojektowanymi łopatkami powietrza. W Electric Art łopatki turbiny w dyszach mają kolor różowozłoty. Ta linia wyróżnia się także użyciem skóry Artico w kolorze szarym titanium w połączeniu z tkaniną „Jalaya” w kolorze różowozłotym. To również pochodzi z recyklingowanych butelek PET. Siedzenia również posiadają różowozłote wykończenie.
W modelu Edition 1 nawiewy w kolorze Silver Shadow są otoczone niebieskim pierścieniem kontroli powietrza. Design skórzanych siedzeń w tym specjalnym modelu jest szczególnie złożony: za szaro-białą skórą znajduje się niebieska tkanina. Technologia cyber-cut została wykorzystana do starannego perforowania skóry, aby niebieskie podłoże mogło być widoczne. Dodatkową charakterystyczną cechą jest jeden z dwóch kluczy do pojazdu z serii Electric Art i Edition 1, który ma różowozłoty/wysoce połyskujący klucz.
Przestronność, funkcjonalność i zmienność
Pozycja siedząca jest wysoka i wyprostowana, co jest typowe dla SUV-ów – co sprawia, że wsiadanie i wysiadanie jest komfortowe, a także zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Oparcie tylnej kanapy dzieli się w stosunku 40:20:40.
Instrumenty z wyświetlaczami specyficznymi dla Mercedes-EQ i specjalna kolorystyka
W standardzie znajduje się intuicyjnie obsługiwany system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). MBUX można indywidualnie skonfigurować za pomocą różnych opcji. Kluczowe zalety systemu: potężny komputer, świetne wyświetlacze i grafika, konfigurowalna prezentacja, kolorowy wyświetlacz head-up, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością oraz oprogramowanie uczące się i kontrola głosowa aktywowana hasłem „Hej Mercedes”.
Informacje w desce rozdzielczej i na wyświetlaczu multimedialnym są łatwe do odczytania na dużych, wysokiej rozdzielczości ekranach. Emocjonalna prezentacja podkreśla zrozumiałość intuicyjnej struktury sterowania i oferuje doskonałą grafikę w doskonałej jakości wizualnej. Kafelek Mercedes-EQ w multimedialnym wyświetlaczu można wykorzystać do wywołania menu dotyczących opcji ładowania, zużycia energii i przepływu energii. Prawy wyświetlacz w desce rozdzielczej jest watomierzem, a nie obrotomierzem. Górna część pokazuje procent mocy, dolna część – regenerację. Lewy instrument może być używany do sprawdzenia, czy cel podróży można osiągnąć bez przystanku na ładowanie. Kolory zmieniają się w zależności od sytuacji drogowej: podczas procesu przyspieszania wyświetlacz zmienia się na biały.
W zależności od nastroju lub aby dopasować do konkretnego wnętrza, użytkownik ma do wyboru cztery różne style. Wariant Progressive zawiera specjalną paletę kolorów Mercedes-EQ:
Modern Classic to ewolucja klasycznego stylu wyświetlacza w eleganckim, lekkim i wykwintnym wykończeniu.
Sport ma wygląd wysokoturbiny z sportowym kontrastem czerni i żółci.
Progressive to nowoczesna interpretacja deski rozdzielczej w cyfrowym świecie wyświetlaczy. W celu ograniczenia wyświetlacza do tego, co jest absolutnie niezbędne i umożliwienia skupienia się na informacji, wartości wyświetlane przez okrągłe instrumenty prędkości i mocy są wyświetlane dynamicznie tylko w wymaganym zakresie. W EQA schemat kolorów to czysta niebiesko-różowozłota kombinacja.
Tryb dyskretny znacznie ogranicza informacje i pomaga kierowcy się zrelaksować.
Na wyjątkowo wysokim poziomie
Nawet podstawowy model EQA jest już hojną ofertą, opartą na linii Progressive, którą można znaleźć w GLA. Nowy model można spersonalizować za pomocą dwóch linii designu i wyposażenia Electric Art oraz AMG Line, a także z pakietem Night Package. W pierwszym roku po wprowadzeniu na rynek dostępny będzie specjalny model Edition 1. Obejmuje on na przykład specjalne perforacje skórzane cyber-cut, które pozwalają na wyświetlenie migoczącej niebieskiej tkaniny pod spodem.
Poziom wyposażenia w podstawowym modelu EQA jest już na podwyższonym poziomie: specyfikacja standardowa obejmuje takie funkcje jak reflektory LED High Performance z Adaptive Highbeam Assist, tylna klapa EASY-PACK z elektrycznym otwieraniem i zamykaniem, 18-calowe koła ze stopów lekkich, podświetlenie ambientowe w 64 kolorach, podwójny uchwyt na kubki, luksusowe siedzenia z czterostopniowo regulowanym wsparciem lędźwiowym, kamera cofania dla lepszej wygody i widoczności podczas manewrowania oraz wielofunkcyjna sportowa kierownica pokryta skórą. W standardzie są również intuicyjnie obsługiwany system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz system Nawigacji z Elektryczną Inteligencją.
Pakiet Night i Edition 1: jeszcze więcej możliwości personalizacji
Pakiet Night obejmuje następujące elementy: osłony czarne z wkładkami w wysokim połysku, obudowy lusterek zewnętrznych malowane na czarno, paski wykończeniowe wzdłuż linii barków i wzdłuż linii okien w wysokim połysku, belki dachowe w matowej czerni, szkło o właściwościach izolacyjnych w kolorze od B-pilota w górę; 45,7 cm (18-calowe) lekkie koła w wzorze pięcioramiennym, malowane na czarno i z połyskującym wykończeniem, symulowane osłony podłogowe w przednich i tylnych zderzakach w wysokim połysku.
Edycja 1 dostępna jest przez rok od uruchomienia EQA. Jej cechy zewnętrzne obejmują AMG czarną atrapasę chłodnicy, AMG stylizację nadwozia dla przednich i tylnych zderzaków, pasek wykończeniowy wzdłuż linii barków w chromie oraz 20-calowe koła AMG w kolorze różowozłotym. Wnętrze wyróżnia się skórzanymi siedzeniami w kolorze szaro-białym, z niebieską tkaniną widoczną przez perforacje cyber-cut. Dekoracyjny stębnów w wykończeniu drzwi i oparcia oraz wewnętrzny pierścień kontrolny wentylacji są w kolorze niebieskim. Element wykończenia w stylu spiralnym jest podświetlany. Specjalne dywaniki podłogowe z napisami Edition 1 i niebieskimi wykończeniami dopełniają ogólny wygląd.
Postępowy Luksus z inteligencją: sterowanie komfortem ENERGIZING z funkcją PowerNap
Mercedes-Benz EQA wykorzystuje swój inteligentny system, aby myśleć za swoich pasażerów i ich rozpieszczać: sterowanie komfortem ENERGIZING łączy różne systemy komfortowe w pojeździe, wykorzystując oświetlenie i nastroje muzyczne oraz liczne opcje masażu, aby dostarczyć szeroką gamę programów poprawiających samopoczucie. Opcjonalnie dostępny pakiet ENERGIZING Plus jest dostępny dla EQA. Specjalna funkcja EQA dzięki wysokim rezerwom energetycznym: w czasie krótkiej przerwy w podróży, np. na stacji benzynowej lub stacji ładowania, można wybrać program PowerNap. Program składa się z trzech faz – zasypiania, snu, budzenia – i może poprawić wydajność kierowcy oraz dostarczyć nową energię.
Dalsze programy to Ciepło, Radość, Komfort, Odświeżenie oraz Witalność, a także Trening (trzy tryby treningowe – relaksacja mięśni, aktywacja mięśni i równowaga – każdy z kilkoma ćwiczeniami). Trening można również prowadzić podczas jazdy.
ENERGIZING COACH zaleca programy w zależności od sytuacji. Jeśli smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3, smartwatch Mercedes-Benz Venu® lub inny kompatybilny Garmin® jest połączony, osobiste wartości, takie jak poziom stresu lub jakość snu optymalizują precyzję rekomendacji. Za pośrednictwem aplikacji Mercedes me, smartwatch przesyła dane vitalne noszącego do pojazdu, np. tętno, poziom stresu i jakość snu. Celem jest zapewnienie, aby kierowca czuł się dobrze i był zrelaksowany nawet w trakcie wymagających lub monotonnym podróżach. Dodatkowo, tętno rejestrowane przez zintegrowany Garmin® wearable jest wyświetlane na wyświetlaczu multimedialnym.
Kinezyterapia siedzeń ENERGIZING również korzysta na kondycji kierowcy. System wspomaga korzystne zmiany w pozycji siedzącej poprzez mikroruchy siedziska i oparcia podczas podróży. Kinezyterapia siedzeń ENERGIZING jest dostępna w połączeniu z elektrycznym ustawieniem siedzeń z funkcją pamięci oraz z pakietem ENERGIZING Plus.
URBAN GUARD: z powiadomieniem o kradzieży i wykrywaniem uszkodzeń parkingowych
W połączeniu z Mercedes me, dwa pakiety URBAN GUARD Ochrona Pojazdu i URBAN GUARD Ochrona Pojazdu Plus umożliwiają całkowite monitorowanie zaparkowanego pojazdu. URBAN GUARD obejmuje system alarmowy przeciwdziałający kradzieży, zabezpieczenie przed odholowaniem z wizualnym i akustycznym ostrzeżeniem w przypadku wykrycia zmiany pozycji, syrenę alarmową, monitoring wnętrza (wyzwalany w przypadku ruchów wewnątrz) oraz wstępną instalację do wykrywania kradzieży i kolizji parkingowych. W przypadku tej ostatniej, czujniki pojazdu rejestrują, gdy zaparkowany i zablokowany pojazd zostaje uderzony lub odholowany – lub gdy ktoś próbuje włamać się do pojazdu. Jeśli usługa jest aktywna, kierowca jest informowany przez aplikację Mercedes me. Dzięki powiadomieniu(push) dowie się, jak poważne są uszkodzenia parkingowe i w której części pojazdu wystąpiły, na przykład. Gdy pojazd jest ponownie uruchomiony, ta informacja jest również wyświetlana na ekranie multimedialnym.
Dodatkowo, URBAN GUARD Ochrona Pojazdu Plus może zlokalizować skradzione pojazdy. W przypadku kradzieży umożliwia to również odzyskanie pojazdu, nawet jeśli złodziej wyłączył funkcję lokalizacji pojazdu, na przykład. Odbywa się to we współpracy z policją.
Hak holowniczy: z szybkim i łatwym odblokowaniem
Hak holowniczy z stabilizacją przyczepy ESP® jest dostępny jako opcja dla EQA. Szczególnie wygodną cechą jest elektryczny system odblokowywania haka. Przycisk odblokowujący i lampka sygnalizacyjna znajdują się w tylnej klapie. Po odblokowaniu haka holowniczego może być on either obrócony lub, gdy nie jest używany, złożony z powrotem za osłonę zderzaka. Nośność (niehamowana/hamowana) modelu z napędem na przednie koła wynosi 750 kilogramów, a ciężar haka 80 kilogramów. Hak holowniczy został zatwierdzony do użytku z uchwytem na rowery. Modele z napędem na wszystkie koła będą oferować jeszcze wyższą nośność.
Wydajne prowadzenie przyjemności
EQA wchodzi na rynek jako EQA 250 (połączone zużycie energii elektrycznej: 15,7 kWh/100 km; połączone emisje CO2: 0 g/km) z mocą 140 kW i zasięgiem według NEDC wynoszącym 480 kilometrów. „Dwupoziomowy” akumulator litowo-jonowy, który pełni rolę elementu strukturalnego w podwoziu pojazdu, ma użyteczną pojemność energetyczną wynoszącą 66,5 kWh. Dodatkowe warianty spełniające specyficzne wymagania klientów będą dostępne w przyszłości. Obejmować będą z jednej strony modele z napędem na wszystkie koła z dodatkowym elektrycznym układem napędowym (eATS), a z drugiej strony wersję o zasięgu przekraczającym 500 kilometrów (WLTP).
Na przedniej osi stosowany jest silnik asynchroniczny. Elektryczny silnik, przekładnia o stałym przełożeniu z dyferencjałem, układ chłodzenia oraz elektronika mocy tworzą silnie zintegrowaną, bardzo kompaktową jednostkę – elektryczny układ napędowy (eATS). Przełożenie i zębatki zostały skonfigurowane do wymagań systemu napędu przednich kół.
W bardziej wydajnych modelach dodawany jest kolejny elektryczny układ napędowy (eATS) na tylnej osi, charakteryzujący się przeprojektowanym, na stałe naładowanym silnikiem synchronicznym. Jest on bardzo kompaktowy. W silniku synchronicznym na stałe, wirnik silnika AC jest zaopatrzony w magnesy trwałe. Magnesy – a tym samym wirnik – podążają za obracającym się polem elektrycznym w uzwojeniu stojana. Silnik nazywany jest synchronicznym, ponieważ wirnik obraca się w tym samym tempie co pole magnetyczne stojana. Tempa jest dostosowane do wymagań kierowcy w falownikach elektroniki mocy. Zaletami tego rozwiązania są wysoka moc w stosunku do rozmiaru, wysoki poziom wydajności i wysoka stabilność mocy.
Równowaga wydajności między przednią a tylną osią w wersjach 4MATIC jest inteligentnie dostosowywana do 100 razy na sekundę, w zależności od sytuacji w ruchu. Filozofia Mercedes-EQ polega na optymalizacji zużycia, wykorzystując tylni silnik elektryczny tak często, jak to możliwe, podczas gdy asynchroniczny silnik na przedniej osi generuje jedynie minimalne straty oporu w trybie częściowym.
W trybie jazdy luzem lub podczas hamowania, silniki elektryczne stają się alternatorami: ich mechaniczne obrót przekształca się w energię elektryczną i jest używany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia – proces znany jako regeneracja (szczegóły w następnej sekcji dotyczącej „Regeneracji”).
Akumulator: część inteligentnego systemu zarządzania termalnego
EQA wyposażony jest w akumulator litowo-jonowy o wysokiej gęstości energetycznej. Akumulator składa się z pięciu modułów i znajduje się pod kabiną pasażerską w środkowej części pojazdu. Najniższym punktem pojazdu jest jednak dolna krawędź progów, co daje EQA ponad 200 mm prześwitu.
Akumulator ma konstrukcję „dwupoziomową”, co jest kolejnym przykładem inteligentnego wykorzystania przestrzeni: „nos” akumulatora, który mieści system zarządzania akumulatorami, znajduje się z przodu, za konsolą centralną. Aluminium obudowa oraz struktura nadwozia samego pojazdu chronią komponent przed potencjalnym dotknięciem ziemi oraz przed luźnymi fragmentami. Obudowa akumulatora jest częścią struktury pojazdu i tym samym integralną częścią koncepcji zderzeniowej (zobacz sekcję o „Bezpieczeństwie pasywnym”).
Potężny akumulator wysokiego napięcia ma maksymalne napięcie 420 V i nominalną pojemność 190 Ah, co daje mu pojemność energetyczną wynoszącą 66,5 kWh.
Akumulator jest częścią inteligentnego systemu zarządzania termalnego EQA. Aby zapewnić jego utrzymanie w optymalnym zakresie temperatur, można go schłodzić lub ogrzać w razie potrzeby za pomocą chłodzonej płyty pod akumulatorem.
Jeśli Nawigacja z Elektryczną Inteligencją jest aktywna, akumulator może być również wstępnie podgrzewany lub schładzany w trakcie jazdy, aby zapewnić, że znajduje się w idealnym zakresie temperatur do szybkiej stacji ładowania. Z drugiej strony, jeśli akumulator jest zimny, gdy samochód dotrze do stacji szybkiego ładowania, znaczna część pojemności ładowania zostanie najpierw użyta po prostu do jego podgrzewania. Efekt netto optymalizuje czas ładowania – co jest ważne, ponieważ znacznie skraca czas postoju na ładowanie.
Jak w przypadku wszystkich innych akumulatorów wysokiego napięcia, Mercedes-Benz wystawia certyfikat akumulatora, zapewniając w ten sposób gwarancję wydajności. Gwarancja ta obowiązuje przez osiem lat lub przebieg 160 000 kilometrów i gwarantuje prawidłowe działanie akumulatora wysokiego napięcia: certyfikat obejmuje również utratę pojemności akumulatora.
Zarządzanie ładowaniem: gniazdo ładowania CCS do prądu przemiennego oraz stałego
W domu lub przy publicznych punktach ładowania, wbudowana ładowarka zapewnia wygodny sposób ładowania EQA z mocą do 11 kW przy użyciu prądu przemiennego (AC). Czas ładowania wymagany do pełnego naładowania zależy od dostępnej infrastruktury i krajowego wyposażenia pojazdu. Ładowanie w stacji Mercedes-Benz Wallbox jest znacznie szybsze niż przy zwykłym gniazdku domowym.