Mercedes-Benz zaprezentował nowego elektrycznego SUV-a z siedmioma miejscami podczas targów Auto Shanghai w 2021 roku, stworzony i wyprodukowany w swojej chińskiej fabryce niedaleko Pekinu.
Niemiecki producent samochodów ogłosił linię EQ w 2016 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu, ale potrzebował kolejnych trzech lat, aby uruchomić linie montażowe dla modelu EQC z 2019 roku. Następnie pojawił się minivan EQV oraz crossover EQA. Mercedes-Benz ogłosił również, że EQ będzie rozwijany jako submarka skoncentrowana na pojazdach elektrycznych.
Mercedes-Benz już wcześniej produkował model GLB w chińskiej fabryce, a ponieważ był on oparty na platformie MFA2 wykorzystywanej w modelu GLA, było tylko kwestią czasu, zanim zaoferują go jako pojazd elektryczny. Z zewnątrz wyglądał bardzo podobnie do swojego spalinowego odpowiednika. Zmiany obejmowały zakryty grille, ponieważ nie było potrzeby chłodzenia silnika, oraz nowe, lampy w stylu EQ. Przedni zderzak miał dołek w kształcie litery A z parą bocznych wlotów powietrza. Jego kanciasty profil potwierdzał status SUV-a, a przedłużony tył za drzwiami potwierdzał opcję siedmiomiejscową.
Wewnątrz producent zamontował deski rozdzielcze o podobnym kształcie jak w klasie A czy EQA. Dwa ekrany zamontowane na desce rozdzielczej miały tę samą szklaną osłonę, co sprawiało wrażenie jednej jednostki, ale były różne. Mercedes-Benz zainstalował wyświetlacz TFT przed kierowcą oraz ekran dotykowy nad centralnym panelem. Do dyspozycji były trzy rzędy siedzeń, z pochyloną i przesuwającą się środkową parą, podczas gdy dwa ostatnie siedzenia składały się do podłogi bagażnika.
Napęd oferował warianty z przednim lub napędem na wszystkie koła, z podstawowym silnikiem o mocy 200 kW dla europejskich klientów, natomiast chińska wersja była dostępna z silnikiem o mocy 215 kW i poziomem wykończenia AMG-line.
Niezależnie od tego, czy mówimy o dużej rodzinie nuklearnej, czy małej rodzinie wielopokoleniowej, nowy EQB, jako siedmioosobowy, oferuje przestrzeń dla różnych konfiguracji rodzinnych oraz zróżnicowanych potrzeb transportowych. Dzięki temu zajmuje wyjątkową pozycję nie tylko w segmencie kompaktów, ale szczególnie wśród samochodów elektrycznych. Dwa miejsca w trzecim rzędzie mogą być zajmowane przez osoby o wzroście do 1,65 metra, a także można tam zamontować fotele dla dzieci. Nowy EQB zadebiutował na Auto Shanghai 2021. Po modelu EQA 250 jest to drugi w pełni elektryczny samochód kompaktowy marki Mercedes-EQ. Mocny i wydajny napęd elektryczny, inteligentne odzyskiwanie energii oraz przewidująca nawigacja z Inteligencją Elektryczną to tylko niektóre cechy, które łączą go z modelem EQA. Wprowadzenie na rynek w Chinach planowane jest na 2021 rok. Po Europie, międzynarodowa wersja EQB, produkowana w Kecskemét na Węgrzech, zadebiutuje pod koniec 2021 roku, a następnie w USA w 2022 roku.
Elektryczna ofensywa Mercedes-Benz Cars nie tylko nabiera rozpędu, ale przyspiesza z takim samym impetem, co same pojazdy Mercedes-EQ: podczas gdy pierwsze modele EQA wjeżdżają do europejskich salonów, a EQS, zaprojektowany jako w pełni elektryczny członek nowej rodziny klasy S, jest prezentowany, wersja nowego EQB przeznaczona na rynek chiński zadebiutuje w Szanghaju w tym samym czasie. Jest on również produkowany w Chinach w Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), joint venture między Daimlerem a chińskim partnerem BAIC Group. Design nowego w pełni elektrycznego SUV-a kompaktowego interpretuje progresywny luksus Mercedes-EQ w wyrazisty i charakterystyczny sposób.
„Chiny to nie tylko najważniejszy rynek sprzedaży samochodów osobowych dla nas, ale także wiodący rynek na świecie dla samochodów elektrycznych”, mówi Hubertus Troska, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za region wielkich Chin. „Cieszymy się, że możemy zaprezentować światową premierę w pełni elektrycznego EQB tutaj w Chinach. Dzięki siedmiu miejscom, nowy EQB spełnia potrzeby bardzo rodzinnych klientów. Oprócz odpowiednich produktów, nasza lokalna produkcja jest jednym z decydujących czynników zrównoważonego wzrostu w Chinach. Dlatego z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie produkcji w pełni elektrycznego EQB w Pekinie.”
„Z nowym EQB stworzyliśmy ikonicznego elektrycznego SUV-a, który przekształca dziedzictwo naszych kanciastych pojazdów terenowych w przyszłość. Łączymy znaczącą kanciastą sylwetkę z futurystycznymi elementami, takimi jak przednia część w czarnym panelu, aby stworzyć wyjątkowy wygląd pojazdu”, mówi Gorden Wagener, dyrektor ds. designu grupy Daimler.
W Chinach nowy EQB jest wprowadzany jako w pełni wyposażony model z najwyższej półki z AMG Line i mocą 215 kW. W Europie klienci będą mieli do wyboru kilka modeli z napędem na przednie lub wszystkie koła oraz różnymi mocami, z niektórymi o mocy powyżej 200 kW. Użyteczna pojemność akumulatorów w Europie wynosi 66,5 kWh. Akumulatory te są produkowane w zakładach Daimler w Kamenz (Niemcy) i Jawor (Polska). Planowana jest także wersja o szczególnie dużym zasięgu. Zużycie energii elektrycznej EQB 350 4MATIC w Europie, NEDC: połączone zużycie energii elektrycznej: 16,2 kWh/100 km; połączone emisje CO2: 0 g/km, zasięg 478 km; WLTP: połączone zużycie energii elektrycznej: 19,2-18,1 kWh/100 km; połączone emisje CO2: 0 g/km, zasięg 419 km.
W 2021 roku Mercedes-Benz Cars szybko posuwa się naprzód w elektryfikacji. Z modelami EQA, EQB, elektrycznym sedanem EQE oraz EQS, zaprezentowane zostaną w sumie cztery nowe modele z linii Mercedes-EQ. Rodzina hybryd Plug-in Mercedes-Benz, składająca się obecnie z ponad 20 wariantów, jest odnawiana poprzez elektryfikowane wersje modeli klasy C i klasy S. W 2021 roku Mercedes-Benz Cars spodziewa się zwiększenia udziału xEV, czyli hybryd Plug-in i pojazdów w pełni elektrycznych, do około 13 procent. Ponadto, mild hybrydy z alternatorem rozrusznika i systemem 48-woltowym zdobywają asortyment produktów, szczególnie w luksusowych pojazdach grupy.
Przestronność i zmienność bagażnika na poziomie
Nowy EQB (długość/szerokość/wysokość: 4684/1834/1667 milimetrów) wzbogaca udaną rodzinę kompaktowych samochodów Mercedes i jest szczególnie blisko spokrewniony z dwoma modelami: EQA, którego nowoczesną technologię napędową dzieli, oraz kompaktowym SUV-em GLB. To tutaj pochodzi długi rozstaw osi (2829 milimetrów), przestronność i zmienna przestrzeń wewnętrzna oraz trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi indywidualnymi miejscami.
Ilość przestrzeni jest ogromna: wysokość w pierwszym rzędzie siedzeń wynosi 1035 milimetrów, w drugim to 979 milimetrów dla samochodu pięcioosobowego. Z 87 milimetrami, przestrzeń na kolana w tylnym rzędzie dla pięcioosobowego osiąga komfortowy poziom. Bagażnik jest równy i przestronny: objętość ładunkowa wynosi od 495 do 1710 lub od 465 do 1620 litrów (dane dla pięcio- i siedmioosobowego odpowiednio) i ma cechy kompaktowego kombi. Kąt nachylenia oparć w drugim rzędzie można dostosować w kilku etapach jako standard, a opcjonalnie wyposażony jest w regulację długości o 140 milimetrów. To pozwala na powiększenie bagażnika o nawet 190 litrów i wszechstronne wykorzystanie.
Opcjonalnie (standard w Chinach) EQB ma trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi indywidualnymi miejscami. Siedzenia oferują osobom o wysokości do 1,65 metra komfortową ilość przestrzeni. Rozbudowane funkcje bezpieczeństwa obejmują wysuwane zagłówki, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły na wszystkich zewnętrznych siedzeniach oraz boczną poduszkę powietrzną, która również chroni pasażerów w trzecim rzędzie. Łącznie można zamontować do czterech fotelików dziecięcych w rzędach drugim i trzecim oraz jeden dodatkowy na przednim fotelu pasażera. Aby zwiększyć przestrzeń bagażową, siedzenia w trzecim rzędzie mogą być opuszczane na równi z podłogą ładunkową.
Estetyka elektrycznego designu z kątami i krawędziami
EQB interpretuje Progresywny Luksus Mercedes-EQ w wyrazisty i charakterystyczny sposób. Posiada typowy dla Mercedes-EQ czarny grill z centralną gwiazdą. Kolejną charakterystyczną cechą designu w pełni elektrycznych pojazdów Mercedes-EQ jest ciągła taśma świetlna z przodu i z tyłu. Pozioma taśma światłowodowa łączy światła dzienne pełnych reflektorów LED, zapewniając wysoki poziom rozpoznawalności zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Wnętrze reflektorów wykończone jest na wysokim poziomie jakości, detali i precyzji. Niebieskie akcenty w reflektorach wzmacniają charakterystyczny wygląd Mercedes-EQ.
Funkcjonalne szkło w dachu z prostym przednim szybą umożliwia wygodne wnętrze. Ochronne elementy obudowy strukturalnie układają proporcje całkowite. Muskularna i zmysłowo modelowana linia pojazdu dominuje w widoku bocznym, który jest dalej podkreślony przez wzrost linii okiennej. Przesunięte na zewnątrz koła nadają EQB potężny charakter i pewny wygląd na drodze. Wyjątkowo dla tego modelu dostępne są felgi lekkie w bi- lub tri-kolorowym wzornictwie, o średnicy do 20 cali, w niektórych przypadkach z różowozłotymi lub niebieskimi akcentami dekoracyjnymi.
Tylnie lampy LED wkomponowują się płynnie w zwężającą się taśmę świetlną LED. Podkreśla to poczucie szerokości EQB w widoku z tyłu. Dodatkowo, tablica rejestracyjna umieszczona jest na zderzaku, co pozwala na pięknie uformowaną klapę bagażnika. Wzmocnione relingi dachowe podkreślają wysoką funkcjonalność nowego EQB.
Duża powierzchnia deski rozdzielczej ma wycięcie w strefie kierowcy i pasażera. Kierowca napotyka Widescreen Cockpit, z kontrolą i wyświetlaniem za pomocą MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Solidny charakter wnętrza podkreślają elementy rurkowe w wyglądzie aluminium. Znajdują się one jako uchwyty w drzwiach, w konsoli centralnej oraz w panelu instrumentów po stronie pasażera.
W zależności od designu i linii wyposażenia, spektakularny podświetlany element wykończenia i różowozłote akcenty dekoracyjne na wlotach powietrza, siedzeniach oraz kluczyku do pojazdu dają wskazówki o elektrycznym charakterze wnętrza EQB. Instrumenty, z ich wyświetlaczami specyficznymi dla samochodów elektrycznych, podążają za tą samą kolorystyką z różowozłotymi i niebieskimi akcentami.
EQB osiąga bardzo dobry współczynnik oporu powietrza z wartością Cd od 0,28. Powierzchnia czołowa A wynosi 2,53 m2. Wśród najważniejszych działań aerodynamicznych znajdują się całkowicie zamknięty system kontroli powietrza chłodzącego w górnej części, aerodynamicznie efektywne zderzaki przedni i tylny, bardzo gładki, prawie całkowicie zamknięty spód, specjalnie zoptymalizowane koła Aero oraz odpowiednio dostosowane spojlery przednie i tylne.
Wydajna przyjemność z jazdy i nawigacja z Inteligencją Elektryczną
ECO Assist oferuje proces odzyskiwania energii zoptymalizowany do konkretnej sytuacji. Uwzględnia dane nawigacyjne, rozpoznawanie znaków drogowych oraz informacje z czujników pojazdu w swojej strategii efektywności. Antycypacyjne prowadzenie oszczędza energię, wydłużając zasięg.
Standardowa nawigacja z Inteligencją Elektryczną również przyczynia się do bezproblemowego użytkowania EQB w codziennym życiu. Oblicza najszybszą drogę do celu, w tym niezbędne przystanki ładunkowe. Na podstawie ciągłych symulacji zasięgów, system uwzględnia niezbędne przystanki ładunkowe oraz wiele innych czynników, takich jak topografia i pogoda. Potrafi także dynamicznie reagować na zmiany, na przykład w sytuacji drogowej lub osobistym stylu jazdy. Dodatkowo, nawigacja z Inteligencją Elektryczną zapewnia, że akumulator wysokiego napięcia jest doprowadzany do optymalnej temperatury ładowania przed planowanym przystankiem ładunkowym, jeśli to konieczne.
Zaawansowana technologia ładowania, rozległa sieć i zielona energia
W domu lub na publicznych stacjach ładowania EQB można wygodnie ładować z mocą do 11 kW przy użyciu prądu przemiennego (AC) za pomocą wbudowanej ładowarki. Czas ładowania potrzebny na pełne naładowanie zależy od dostępnej infrastruktury oraz specyfikacji pojazdu w danym kraju. Ładowanie przy użyciu Mercedes-Benz Wallbox jest znacznie szybsze niż podłączenie do gniazdka domowego.
Oczywiście jeszcze szybciej ładowany jest w stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC). W zależności od poziomu naładowania (SoC) oraz temperatury akumulatora wysokiego napięcia, EQB ładowany jest na odpowiedniej stacji z maksymalną mocą do 100 kW. Czas ładowania wynosi wówczas nieco ponad 30 minut od 10 do 80 procent SoC. Zarówno dla ładowania AC, jak i DC, EQB jest standardowo wyposażony w Europie i USA w złącze CCS (Combined Charging Systems) w prawym panelu bocznym. W Chinach stosowane są specyficzne rozwiązania ładowania z gniazdami po prawej i lewej stronie w ścianie bocznej, a czasy ładowania mogą się różnić w porównaniu z wersją europejską.
Dzięki Mercedes me Charge, kierowcy EQB będą mogli korzystać z obecnie największej sieci ładowania na świecie: obecnie składa się ona z ponad 500 000 stacji ładowania AC i DC w 31 krajach. Mercedes me Charge umożliwia klientom Mercedes-EQ wygodne korzystanie z stacji ładowania różnych dostawców, a także korzystanie z zintegrowanej funkcji płatności z prostymi procesami rozliczeniowymi.
Dzięki wysokiej jakości certyfikatom pochodzenia, Mercedes-Benz gwarantuje, że energia z odnawialnych źródeł jest wprowadzana do sieci dla energii elektrycznej ładowania pozyskiwanej za pośrednictwem Mercedes me Charge. Dzięki Mercedes me Charge klienci mogą ładować na ponad 200 000 publicznych stacji ładowania w całej Europie, gdzie Mercedes-Benz zapewnia późniejszą rekompensatę w postaci zielonej energii.
Współpracujące wsparcie dla kierowcy i wysoki poziom bezpieczeństwa
EQB wyposażony jest w inteligentne systemy wspomagania kierowcy z współpracującym wsparciem. Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu i Aktywny asystent hamowania są standardowo montowane. W wielu krytycznych sytuacjach, ten ostatni ma zdolność zapobiegania zderzeniom lub ograniczenia ich ciężkości poprzez autonomiczne hamowanie. System potrafi również hamować dla stacjonarnych pojazdów i przechodniów przy typowych prędkościach miejskich. Rozszerzone funkcje Pakietu Asystenta Kierowcy obejmują na przykład funkcję manewru skrętu, funkcję korytarza awaryjnego, funkcję ostrzegania przy wyjściu, ostrzegając kierowcę o nadjeżdżających rowerzystach lub pojazdach oraz ostrzeżenie, gdy wykryte zostaną piesi w pobliżu przejść dla pieszych.
EQB to także prawdziwy Mercedes, jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne. Bazując na solidnej strukturze nadwozia GLB, nadwozie EQB zostało dostosowane do specjalnych wymagań samochodu elektrycznego. Akumulator umieszczony jest w ramach wykonanej z ekstrudowanych elementów. Przyjmuje on funkcję strukturalną, którą do tej pory pełniły poprzeczki w podłodze. Osłona akumulatora w przedniej części akumulatora potrafi zapobiegać przebić jednostki magazynującej energię przez obce obiekty.
Oczywiście EQB przeszedł standardowy, rozbudowany program testów zderzeniowych marki. Obowiązują także surowe wymagania dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd.
EQB w globalnej sieci produkcyjnej
Produkcja EQB rozpocznie się w 2021 roku w dwóch zakładach wchodzących w skład sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars: w węgierskim zakładzie Mercedes-Benz w Kecskemét dla rynku globalnego oraz w niemiecko-chińskim joint venture BBAC w Pekinie dla rynku lokalnego. Przygotowania, w tym procesy kwalifikacyjne personelu i prace rekonstrukcyjne, już się rozpoczęły w zakładach. Kompaktowy SUV EQB będzie pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem produkcyjnym z Węgier i uzupełni portfolio hybryd Plug-in, które obejmuje modele CLA i CLA Shooting Brake. W przyszłości, klasa A także będzie produkowana z napędem hybrydowym Plug-in w Kecskemét oraz w niemieckim zakładzie Mercedes-Benz w Rastatt, gdzie produkowany jest model EQA.