2022 Mercedes-Benz EQS

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Wszechobecna fascynacja samochodami elektrycznymi zaskoczyła wielkiego niemieckiego producenta samochodów, który wprowadził na rynek luksusowy pojazd elektryczny w 2021 roku: EQS.

W obliczu rosnącej liczby producentów dołączających do rewolucji elektrycznej, Mercedes-Benz nie mógł po prostu czekać na rozwój sytuacji i stworzył zupełnie nowy model w swojej ofercie: EQS. Rozpoczęto od czystej kartki papieru, co zaowocowało jednym z najbardziej luksusowych samochodów elektrycznych na rynku.

O oporze powietrza wynoszącym zaledwie 0,20, był to najbardzie aerodynamiczny seryjny samochód na świecie do tego momentu. Pomimo swoich rozmiarów i wysokości, doskonale przecinał powietrze. Z przodu pojazdu znajdowała się zamknięta górna kratka chłodzenia oraz dolna kratka z żaluzjami, które były potrzebne do chłodzenia akumulatorów i systemu elektrycznego. Para wycięć po bokach zdobionych poziomymi szczelinami dopełniała elegancki, lecz agresywny wygląd przedniej części. Przedłużona szyba boczna łączyła słupki A z D, tworząc łuk w kierunku tylnych lamp. Co ciekawe, EQS był wyposażony w tradycyjne lusterka wsteczne, podczas gdy inni producenci już je zastąpili kamerami.

W środku główną atrakcją był kokpit z trzema dużymi ekranami: jednym przed kierowcą, jednym przed pasażerem z przodu oraz trzecim w centralnej konsoli. Dodatkowo, kierowca otrzymał nową kierownicę z przyciskami wbudowanymi w obręcz zamiast w szprychy. Dzięki dużemu rozstawowi osi pasażerowie z tyłu mieli mnóstwo miejsca na nogi oraz wystarczającą wysokość suficie dzięki podwyższonej konstrukcji.

Napęd oferował tylny silnik (eATS) w podstawowym modelu lub podwójne silniki w wersji 4Matic.

 EQS to pierwszy luksusowy sedan elektryczny od Mercedes-EQ. Dzięki niemu, Mercedes-EQ redefiniuje ten segment pojazdów. EQS jest również pierwszym modelem opartym na modułowej architekturze dla luksusowych i executive klasy pojazdów elektrycznych. Łącząc technologię, design, funkcjonalność i łączność, EQS zachwyca zarówno kierowców, jak i pasażerów. Na rynku pojawią się pierwsze modele: EQS 450+ z mocą 245 kW oraz EQS 580 4MATIC z mocą 385 kW. Dane dotyczące zużycia według WLTP przedstawiają się następująco: EQS 450+ zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym 20.4-15.7 kWh/100 km, emisja CO2 0 g/km; EQS 580 4MATIC zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym 21.8-17.4 kWh/100 km, emisja CO2 0 g/km.

W ramach inicjatywy Ambition 2039, Mercedes-Benz pracuje nad oferowaniem floty nowych samochodów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla w ciągu 20 lat. Już do 2030 roku, firma chce, aby ponad połowa sprzedawanych przez nią samochodów była wyposażona w napędy elektryczne – w tym pojazdy w pełni elektryczne oraz hybrydy typu plug-in. W wielu obszarach, Mercedes już dziś myśli o jutrze: nowy EQS zaprojektowano w sposób zrównoważony. Pojazdy są produkowane w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, a stosowane są materiały oszczędzające zasoby, takie jak dywany wykonane z przetworzonego włókna. Mercedes-Benz uwzględnia cały łańcuch wartości, od rozwoju i sieci dostawców po własną produkcję. Cele ochrony klimatu Mercedes-Benz AG zostały potwierdzone przez Science Based Targets Initiative (SBTI).

Dzięki dużemu wysiłkowi w szczegółach i w oparciu o koncepcję Purpose Design, aerodynamicy, ściśle współpracując z projektantami, osiągnęli nową najlepszą wartość oporu powietrza cd równą 0.20. Dzięki temu EQS jest najbardziej aerodynamicznym samochodem produkcyjnym na świecie. Zasięg operacyjny szczególnie korzysta na tym. EQS plasuje się również w czołówce pod względem cichego biegu. Bardzo niski poziom hałasu wiatru znacząco się do tego przyczynia.

EQS obecnie osiąga również bardzo dobre wyniki w zakresie rekuperacji: z maksymalnego hamowania w programie rekuperacji DAuto o wartości 5 m/s², do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację (2 m/s² przy użyciu hamulców kół). Dzięki temu można zatrzymać się bez użycia pedału hamulca, a jednocześnie zasięg korzysta na tej strategii rekuperacji i wysokiej mocy rekuperacji (do 290 kW). Hamowanie jest również stosowane na wykrytych pojazdach z przodu, aż do ich zatrzymania, na przykład na światłach. Inteligentne odzyskiwanie energii optymalizowane jest w zależności od sytuacji z pomocą ECO Assist i działa z wyprzedzeniem, uwzględniając warunki drogowe czy topografię. Kierowca może również ustawić trzy poziomy odzyskiwania energii oraz funkcję coasting za pomocą manetek przy kierownicy.

Przy zasięgach do 770 kilometrów (WLTP) i mocy do 385 kW, układ napędowy EQS spełnia wszelkie oczekiwania, jakie stawiane są nowoczesnemu sedanowi w klasie S. Planowana jest wersja sportowa z mocą do 560 kW. Wszystkie modele EQS mają elektryczny układ napędowy (eATS) na tylnej osi, natomiast wersje z 4MATIC mają również eATS na przedniej osi.

EQS oznacza wprowadzenie nowej generacji baterii o znacznie wyższej gęstości energii. Większa z dwóch baterii ma użyteczną pojemność 107.8 kWh, co stanowi około 26 procent więcej niż EQC (EQC 400 4MATIC: zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 21.5-20.1 kWh/100 km; emisja CO2: 0 g/km). Innowacyjne oprogramowanie zarządzające bateriami, opracowane wewnętrznie, umożliwia aktualizacje „over-the-air” (OTA). Dzięki temu system zarządzania energią pozostaje na bieżąco przez cały cykl życia pojazdu. W zakresie chemii ogniw, zawartość kobaltu w katodach została zmniejszona do dziesięciu procent.

EQS może być ładowany z mocą do 200 kW na szybkich stacjach ładowania prądem stałym. Zasięg do kolejnych 300 kilometrów (WLTP) można naładować w zaledwie 15 minut. W domu lub na publicznych stacjach ładowania, EQS można wygodnie ładować z mocą do 22 kW prądem zmiennym przy użyciu wbudowanej ładowarki. W Japonii możliwe będzie także dwukierunkowe ładowanie EQS, tzn. ładowanie w obu kierunkach. Dodatkowo dostępne są różne inteligentne programy ładowania, które można aktywować automatycznie w zależności od lokalizacji, oraz funkcje takie jak szczególnie oszczędne ładowanie baterii.

Dzięki wysokiej jakości certyfikatom pochodzenia, Mercedes-Benz gwarantuje, że energia z odnawialnych źródeł jest wprowadzana do sieci przy ładowaniu prądu pobieranego przez Mercedes me Charge. Tzw. Green Charging jest integralną częścią Mercedes me Charge od 2021 roku. Jednak Mercedes me Charge ma do zaoferowania jeszcze więcej: dojeżdżasz do odpowiedniej stacji ładowania, otwierasz klapkę, podłączasz i prąd zaczyna płynąć: tak łatwy jest proces ładowania z EQS dzięki funkcji Plug & Charge. Inne atrakcje to gęsta sieć punktów ładowania, z ponad 500 000 stacji w 31 krajach, w tym ponad 200 000 w Europie. Z IONITY Unlimited wszyscy europejscy klienci Mercedes me Charge mogą korzystać z sieci szybkiego ładowania bezpłatnie przez rok.

Nawigacja z Electric Intelligence planuje najszybszą i najdogodniejszą trasę, w tym postoje na ładowanie, w oparciu o liczne czynniki i dynamicznie reaguje na korki czy zmianę stylu jazdy. Nową funkcją EQS jest wizualizacja w systemie infotainment (MBUX Mercedes-Benz User Experience), pokazująca, czy dostępna pojemność akumulatora wystarcza, aby wrócić do punktu wyjścia bez ładowania. Preferencje w obliczeniach trasy mają stacje ładujące wzdłuż trasy, które zostały dodane ręcznie. Proponowane stacje ładujące można wykluczyć. Szacowane koszty ładowania na każdym postoju ładowania są również obliczane.

Chociaż EQS jest bliskim krewnym nowej klasy S, jest budowany na całkowicie elektrycznej architekturze. Ta całkowicie nowa koncepcja pozwoliła na surowe Purpose Design: dzięki jednoczłonowym liniom i konstrukcji „cab-forward” z tylnym zakończeniem, EQS jest wyraźnie odróżnialny od pojazdów z silnikami spalinowymi już przy pierwszym spojrzeniu. Filozofia projektowania Sensual Purity, połączona z Progressive Luxury, odzwierciedla się w obficie rzeźbionych powierzchniach, zredukowanych połączeniach i bezszwowych przejściach (seamless design).

Front połączony jest w jedną jednostkę „Black Panel”. Innowacyjne reflektory połączone światłem i głęboko czarna atrapa grilla (Black Panel) tworzą charakterystyczny wygląd. Ekskluzywny wygląd grilla Black Panel z centralną gwiazdą Mercedesa można jeszcze bardziej podkreślić: jako opcjonalny dodatek dostępne są również z trójwymiarowym wzorem gwiazdy. Tzw. wzór Mercedes-Benz jest dostępny w połączeniu z AMG Line Exterior lub Electric Art Exterior. Design nawiązuje do oryginalnej gwiazdy Daimler-Motorengesellschaft, która została zarejestrowana jako znak towarowy w 1911 roku.

EQS to pierwszy Mercedes, który oferuje możliwość aktywacji zupełnie nowych funkcji pojazdu za pomocą aktualizacji over-the-air (OTA) w wielu obszarach funkcjonalnych. Dostępne od samego początku: dwa specjalne programy jazdy dla młodych kierowców i personelu serwisowego, kilka gier oraz program demonstracyjny „The Best or Nothing”. Oznacza to, że po zakupie i wstępnym skonfigurowaniu nowego pojazdu, część funkcji EQS można dostosować do osobistych preferencji. Możliwe będzie również odblokowanie skrętu tylnej osi z większym kątem skrętu wynoszącym dziesięć stopni. Oprócz klasycznego zakupu pojedynczych funkcji, planowane są także subskrypcje, tymczasowe aktywacje i darmowe okresy próbne.

Dzięki ENERGIZING AIR CONTROL PLUS, Mercedes-Benz przyjmuje kompleksowe podejście do jakości powietrza w EQS. System oparty jest na filtracji, czujnikach, koncepcji wyświetlania oraz klimatyzacji. Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) posiada bardzo wysoki poziom filtracji, który pozwala na wychwytywanie drobnych cząstek, mikrocząsteczek, pyłków oraz innych substancji dostających się z zewnątrz. Dwutlenek siarki, tlenki azotu i zapachy są również redukowane dzięki aktywowanej powłoce węglowej. Filtr HEPA posiada certyfikację „OFI CERT” ZG 250-1 w zakresie wirusów i bakterii. Przy pomocy wstępnej regulacji klimatu możliwe jest również oczyszczenie powietrza wewnętrznego przed wejściem do pojazdu. Poziomy cząsteczek powietrza na zewnątrz i wewnątrz pojazdu są również wyświetlane w MBUX. Można je przeglądać szczegółowo w dedykowanym menu Jakość Powietrza. Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może również zalecić zamknięcie bocznych okien lub przesuwnego dachu.

Opcjonalnie, EQS ma automatyczne drzwi komfortowe z przodu i z tyłu. Gdy kierowca zbliża się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki. Gdy zbliża się jeszcze bardziej, drzwi kierowcy otwierają się automatycznie. Używając MBUX, kierowca może również otworzyć tylne drzwi, na przykład, aby wpuścić dzieci przed szkołą.

Jako wyjątkowo inteligentny pojazd, EQS ma do 350 czujników, w zależności od wyposażenia. Rejestrują one odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperatury, zajętość siedzeń, a także mrugnięcia kierowcy lub mowę pasażerów. Ta obfitość informacji jest przetwarzana przez jednostki sterujące, które, kierowane algorytmami, podejmują decyzje w ułamku sekundy. Są więc mózgiem, można powiedzieć. Nowy EQS może rozszerzać swoje możliwości na podstawie nowych doświadczeń, ponieważ jest wysoce zdolny do uczenia się dzięki sztucznej inteligencji (AI).

Wszechstronne doświadczenie dźwiękowe w EQS również sprawia, że zmiana paradygmatu z samochodu konwencjonalnego na elektryczny jest słyszalna. Różnorodność pejzaży dźwiękowych pozwala na indywidualne ustawienie akustyczne. W połączeniu z systemem dźwiękowym Burmester® EQS oferuje dwa pejzaże dźwiękowe: Silver Waves i Vivid Flux. Jako Sound Experiences mogą być wybierane lub wyłączane na centralnym wyświetlaczu. Inny pejzaż dźwiękowy można odblokować za pomocą technologii over-the-air. Interaktywny dźwięk jazdy, który jest odtwarzany przez głośniki systemu dźwiękowego wewnątrz, także porusza się w obrębie odpowiedniego świata dźwięku.

Nowością w ENERGIZING COMFORT są trzy programy ENERGIZING NATURE: Forest Glade, Sound of the Sea i Summer Rain. Te zapewniają immersyjne i imponująco realistyczne doświadczenie dźwiękowe na pokładzie. Te kojące dźwięki zostały stworzone we współpracy z ekologicznym akustykiem Gordonem Hemptonem. Podobnie jak w innych programach ENERGIZING Comfort, wykorzystywane są nastroje świetlne i obrazy, aby angażować inne zmysły.

Standardowy skręt tylnej osi z kątem skrętu do 4.5 stopni przyczynia się do zwrotności i dynamicznego wrażenia podczas jazdy EQS. Alternatywnie, możliwe jest zamówienie lub późniejsze aktywowanie tylnej osi o kącie skrętu do dziesięciu stopni w drodze aktualizacji over the air (OTA). Umożliwia to średnicę skrętu wynoszącą 10.9 metra w EQS, który ma ponad pięć metrów długości. To odpowiada średnicy skrętu wielu modeli w klasie kompaktowej. Odpowiednie kąty i trajektorie tylnej osi są wyświetlane w menu trybu jazdy na centralnym wyświetlaczu.

Dzięki potężnym czujnikom monitorującym otoczenie pojazdu, systemy parkingowe mogą wspierać kierowcę w manewrowaniu w wielu obszarach. Kierowca może parkować i wyciągać samochód za pomocą smartfona przy użyciu Remote Parking Assist. Dzięki preinstalacji dla INTELLIGENT PARK PILOT, EQS jest przygotowany do zautomatyzowanego parkowania (AVP, poziom SAE 4). Jeśli wyposażony jest w wymagany dodatkowy sprzęt i odpowiednią usługę Connect (w zależności od kraju), pojazd ma technologię na pokładzie, aby parkować i wyciągać się w pełni automatycznie, bez kierowcy w pojazdu, na parkingach wyposażonych w infrastrukturę AVP, pod warunkiem, że narodowe przepisy na to zezwalają.

Rewolucyjna technologia reflektorów DIGITAL LIGHT (standardowo od poziomu wyposażenia Advanced Plus) umożliwia projekcję znaków prowadzących lub symboli ostrzegawczych na drodze. Nowymi funkcjami są dwa asystentów sygnalizujących rozpoczęcie współpracy przy zmianie pasa ruchu oraz dostarczających ostrzeżenia/instrukcje kierunkowe, jeśli Lane Keeping Assist lub Blind Spot Assist wykryją zagrożenie. DIGITAL LIGHT ma moduł świetlny z trzema ekstremalnie mocnymi diodami LED w każdym reflektorze, których światło jest załamywane i kierowane przez 1.3 miliona mikro-luster. Dlatego rozdzielczość wynosi ponad 2.6 miliona pikseli na pojazd.

Z opcjonalnym DRIVE PILOT, EQS będzie w stanie poruszać się w trybie automatycznym z prędkością do 60 km/h w miejscach o dużej gęstości ruchu lub w korkach na odpowiednich odcinkach autostrad, początkowo w Niemczech. Łagodząc presję na kierowcę, system umożliwia mu wykonywanie innych czynności, takich jak przeglądanie internetu czy odpowiadanie na e-maile w In-Car Office, zyskując w ten sposób dodatkowy czas.

MBUX Hyperscreen to absolutny hit w wnętrzu. Ten duży, zakrzywiony ekran zajmuje niemal całą długość od słupka A do słupka A. Trzy ekrany znajdują się pod jednym szkłem ochronnym i wydają się łączyć w jeden. 12.3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu daje mu osobny obszar wyświetlania i sterowania. Funkcje rozrywkowe są dostępne tylko w tym miejscu, gdy samochód jest prowadzony zgodnie z krajowymi przepisami prawnymi. Mercedes-EQ polega na inteligentnej, opartej na kamerach logice blokady: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera, automatycznie się przyciemnia.

Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu, MBUX dostosowuje się całkowicie do użytkownika i składa spersonalizowane propozycje dla wielu funkcji infotainment, komfortu i pojazdu. Dzięki zero layer, najważniejsze aplikacje są zawsze oferowane na górnym poziomie w polu widzenia, zgodnie z sytuacją i kontekstem.

Najnowsza generacja systemów wspomagania kierowcy obejmuje liczne funkcje wspierające kierowcę. Nowością jest dodatkowe ostrzeżenie o mikrousleep z systemu ATTENTION ASSIST. Analizuje ruchy powiek kierowcy za pomocą kamery na wyświetlaczu kierowcy (tylko w połączeniu z MBUX Hyperscreen). Wyświetlenie wsparcia w obrębie wyświetlacza kierowcy ukazuje działanie systemów wspomagania jazdy w zrozumiałym widoku pełnoekranowym.

Zasady Integral Safety, szczególnie bezpieczeństwa w razie wypadku, mają zastosowanie niezależnie od platformy. Podobnie jak wszystkie inne Mercedesy, EQS posiada sztywną komorę pasażerską, specjalne strefy deformacji i najnowocześniejsze systemy zabezpieczeń. PRE-SAFE® jest standardem. Fakt, że EQS oparty jest na całkowicie elektrycznej architekturze, otworzył również nowe możliwości projektowe dla jego koncepcji bezpieczeństwa. Oznaczało to, że można było wybrać korzystne miejsce na zamontowanie akumulatora, w obszarze odpornym na zderzenia w podwoziu. A ponieważ na pokładzie nie ma dużego bloku silnika, zachowanie w przypadku czołowego zderzenia można było modelować jeszcze lepiej. Oprócz standardowych testów zderzeniowych, wydajność pojazdu w różnych dodatkowych sytuacjach obciążeniowych była weryfikowana i przeprowadzono obszerne testy komponentów w Centrum Technologii Bezpieczeństwa Pojazdów (TFS).

Zewnętrzny design

EQS to pierwszy w pełni elektryczny luksusowy sedan od Mercedes-EQ. Innowacyjny i holistyczny design oparty jest na nowej architekturze pojazdu. Różni się od samochodów z silnikami spalinowymi na pierwszy rzut oka: najwyższe wymagania dotyczące funkcji i aerodynamiki łączą się z innowacyjną estetyką w niepowtarzalnym designie Purpose. Sensual Purity odzwierciedla się w obficie uformowanych powierzchniach, zredukowanych połączeniach i bezszwowych przejściach (seamless design).

Sportowy, niski i smukły przód EQS tworzy sylwetkę przypominającą coupé z napiętą linią (one bow) nad kabiną. Przesunięty daleko do przodu słupek A i słupek C z tyłu generują przestrzeń dla obszernej kabiny pasażerskiej. Unikalny w tym segmencie jest projekt „cab-forward”: zwisy są krótkie, a przednia część jest gładko zaokrąglona. Umiejscowione na poziomie linii dachu koła o średnicy nieco poniżej 75 cm, od 19 do 22 cali, nadają EQS sportowy charakter w połączeniu z muskularną linią barkową.

Filozofia projektowania Sensual Purity jest wprowadzana poprzez wyraźne, hojne i podkreślające powierzchnię modelowanie. Bezszwowy design realizowany jest poprzez zredukowane linie, precyzyjne połączenia i płynne przejścia. Aerodynamika i estetyka formalna idą w parze. Szczegółowy design wyraża innowacyjność i ekskluzywność.

Front Black Panel z wzorem Mercedes-Benz na życzenie

Przód połączony jest w jedną jednostkę „Black Panel”. Innowacyjne reflektory połączone światłem oraz głęboko czarna atrapa grilla (Black Panel) tworzą charakterystyczny wygląd. To sprawia, że EQS jest modelem nowej generacji w klasie luksusowej od Mercedes-EQ. Trzy punkty świetlne, w połączeniu z charakterystycznym „brwi” Mercedesa, tworzą wyrazisty znak świetlny daytime running. Reflektory LED High Performance są standardem, DIGITAL LIGHT dostępne jest jako opcja.

Ekskluzywny wygląd grilla Black Panel z centralną gwiazdą Mercedesa można jeszcze bardziej podkreślić: w połączeniu z AMG Line Exterior lub Electric Art Exterior, są również dostępne jako opcja z wzorem Mercedes-Benz, trójwymiarowym wzorem gwiazdy. Nawiązuje to do oryginalnej gwiazdy firmy Daimler-Motorengesellschaft, która została zarejestrowana jako znak towarowy w 1911 roku. Oprócz swojego unikalnego wyglądu, za powierzchnią Black Panel kryje się również funkcjonalność: różne czujniki systemów wspomagania kierowcy, takie jak ultradźwięki, kamera, radar i lidar (laser), są zintegrowane. Bezszwowy design szczególnie uwidacznia się w przedniej części z redukowaną siatką gap oraz nachodzącą maską – znosi to tradycyjne rozdzielenie między przednią maską a nadkolami.

Uderzająca linia one-bow

Aerodynamiczna sylwetka z frameless, coupé-like drzwiami i wysoką, zakrzywioną linią okien są niezależnymi elementami projektu w profilu. Zewnętrzne lusterka znajdują się na linii okna i są aerodynamicznie oraz akustycznie zoptymalizowane. Akcenty w chromie podkreślają punkty projektowe, takie jak linia one-bow okna. W dolnej części pojazdu znajdują się malowane kontrastowe powierzchnie o wysokiej jakości.

Niezwykle wygodne klamki drzwiowe są standardem we wszystkich modelach. Opcjonalnie dostępny jest panoramiczny dach. Składa się z dwóch modułów, które razem tworzą dużą szklaną powierzchnię, zapewniającą dużą przejrzystość i światło w wnętrzu.

Klapa serwisowa do płynu spryskiwacza została zintegrowana w bocznej części lewego skrzydła. Maskę otwiera tylko specjalistyczny warsztat podczas prac serwisowych, takich jak wymiana filtra powietrza wewnętrznego.

Pasek świetlny z lampami LED w designie helisy 3D

Okrągły, coupé-like tył został zaprojektowany w sposób zmysłowy. W kontraście do tego znajduje się tylni spojler z ostrym brzegiem. Zintegrowana prawie bezszwowo tylna klapa z precyzyjnymi szczelinami. Tylna kamera jest ukryta za gwiazdą, chroniona przed brudem. Atrakcją z tyłu są innowacyjnie zaprojektowane lampy LED: ich wnętrza mają kształt zakrzywionej i oświetlonej helisy 3D. Jak z przodu, EQS ma także ciągły pasek świetlny z tyłu – cecha rozpoznawcza pojazdów Mercedes-EQ.

Lakierowanie z wysokiej jakości pigmentami efektowymi

Kolory nadwozia specyficzne dla EQ, takie jak sodalit metallic i velvet brown metallic, podkreślają linię one-bow i nadają EQS dynamiczny wygląd dzięki wyraźnym pigmentom.

Koncepcja designu (zewnętrzna)

Chociaż EQS jest bliskim krewnym nowej klasy S, powstaje na całkowicie elektrycznej architekturze. Ta całkowicie nowa koncepcja umożliwiła surowe Purpose Design: dzięki jednoczłonowym liniom i konstrukcji kabiny umieszczonej z przodu, EQS wyraźnie odróżnia się od pojazdów z silnikami spalinowymi już przy pierwszym spojrzeniu. To dodatkowo podkreśla przód Black Panel oraz design przednich i tylnych świateł. Najwyższe standardy pod względem funkcji i aerodynamiki idą w parze z nowoczesną estetyką. Filozofia projektowania Sensual Purity, w połączeniu z Progressive Luxury, odzwierciedla się w obficie rzeźbionych powierzchniach, zredukowanych połączeniach i bezszwowych przejściach (seamless design).

Design Purpose

Samochody elektryczne mogą być oparte na istniejącej platformie (silnik spalinowy) („design konwersyjny”) lub, jak EQS, na całkowicie elektrycznej architekturze („design purpose”). Ta kompletna i spójna nowa koncepcja pozwala na swobodę w rozmieszczeniu komponentów oraz radykalnie różny design. Prowadzi to do korzyści w zakresie pakowania i ergonomii EQS. Design purpose z gładkim podwoziem oraz przeważnie zamkniętym chłodniczym otworem, a także korzystnym kształtem podstawowym były dobrym punktem wyjścia do optymalizacji przepływu. Dzięki dużemu wysiłkowi w szczegółach, aerodynamicy w ścisłej współpracy z projektantami osiągnęli nową rekordową wartość cd wynoszącą 0.20.

Design one-bow

Linia dachu nad kabiną pasażerską, tzw. greenhouse, jest napięta jak łuk („one bow”) w EQS. Silueta przypominająca coupé tworzy się wraz z sportowo niskim i smukłym przodem. To podkreśla brak ram drzwiach oraz wysoką, zakrzywioną linię okna jako niezależny element projektu.

Projekt „cab-forward” („kabina umieszczona z przodu”)

Bardzo wysunięta baza słupka A i słupek C z tyłu tworzą przestrzeń w EQS dla obszernej kabiny pasażerskiej. Zwisy i przednia część są krótkie, tył jest gładko zaokrąglony.

Bezszwowy design

Zagięcia nadwozia mają swoje dni za sobą w Mercedes-Benz. Dzięki zredukowanym liniom, precyzyjnym szczelinom i płynącym przejściom, projektanci w doskonały sposób zrealizowali nowy puryzm w EQS. Przykładowym elementem jest projekt przedniej części: maska nakłada się na nadkola. To redukuje także liczbę widocznych szczelin panelowych.

Przód Black Panel

Głęboko czarna powierzchnia grilla („Black Panel”) definiuje wyrazistą twarz EQS. Jednostka Black Panel z przodu jest cechą charakterystyczną rodziny modeli Mercedes-EQ.

Wzór Mercedes-Benz

Abstrakcyjny, trójwymiarowy wzór gwiazdy oparty na oryginalnej gwieździe w kształcie trzech ramion, wczesnym znaku towarowym Daimler Motorengesellschaft (DMG). Firma złożyła wniosek o wzór użytkowy dla gwiazdy trójramiennej w 1909 roku; został on zarejestrowany w rejestrze znaków towarowych 9 lutego 1911 roku. Gwiazda trójramienna była natychmiast używana i już po krótkim czasie stała się jedną z najsłynniejszych marek na świecie. W 1916 roku gwiazda otrzymała po raz pierwszy wieniec. Wzór ten jest wykorzystywany w kilku miejscach w EQS, na przykład na zewnątrz jako specjalna wersja przodu Black Panel lub w designie kół ze stopów lekkich. Wnętrze wzoru Mercedes-Benz można znaleźć w podświetlanych elementach wykończeniowych z cięciem laserowym lub na wyświetlaczu pasażera z przodu jako cyfrowy obraz dekoracyjny.

Design oświetlenia

Reflektory mają wyrazisty znak świetlny daytime running z trzema punktami świetlnymi i są połączone ze sobą za pomocą paska świetlnego. To samo odnosi się do rodziny EQ, jak i do tylnych świateł: tylne światła z wnętrzami w formie zakrzywionej helisy 3D są również połączone paskiem świetlnym.

Nowy EQS pod lupą: zobacz, usłysz, poczuj, dotknij

EQS można doświadczyć prawie wszystkimi zmysłami. To wynosi w pełni elektryczny model z najwyższej półki na nowy poziom estetyki i luksusu. Widzisz, słyszysz, czujesz, dotykasz i smakujesz, to klasyczne ludzkie zmysły. Nowy EQS przyciąga pierwsze cztery na wiele sposobów:

Percepcja wizualna

Ponad 100 milionów prętów i stożków znajduje się w siatkówce ludzkiego oka. Te komórki sensoryczne umożliwiają nam dostrzeganie, na przykład, cech EQS, które są rewolucyjne dla klasy luksusowej, takich jak konstrukcja „cab-forward” czy coupe-like „linia one-bow” z tylnym zakończeniem. To wyraźnie odróżnia EQS od pojazdów z silnikami spalinowymi już przy pierwszym spojrzeniu i jest dodatkowo podkreślane przez przód Black Panel oraz design świateł.

Projektanci mieli misję i szansę, aby podążyć zupełnie nową drogą w stylizacji wnętrza. Skorzystali z tej wolności: MBUX Hyperscreen jest jednym z hitów w nowym EQS. Wklęsły ekran rozciąga się przed pasażerami od lewego do prawego słupka A jak oceanowa fala. Oprócz samego rozmiaru, wysoka jakość i szczegółowy design gwarantują efekt „wow”. MBUX Hyperscreen jest zintegrowany w desce rozdzielczej w minimalistyczny sposób. Tylko cienki srebrny cień, pas wentylacyjny i wąski skórzany ramka go otaczają. Pas wentylacyjny sięga do całej szerokości u góry i jednocześnie jest bardzo smukły. Te ekstremalne proporcje, w połączeniu ze szklaną falą MBUX Hyperscreen, tworzą awangardową architekturę kokpitu. Spokojny i wyraźny design paneli drzwiowych czerpie z wnętrz nowoczesnych przestrzeni życiowych. Avantgarde oraz tradycyjne materiały i kolory nadają wnętrzu szczególną atmosferę. Innym wizualnym akcentem jest wyświetlacz head-up z treściami rozszerzonej rzeczywistości.

Percepcja słuchowa

Ludzie postrzegają fale dźwiękowe swoimi uszami. Wrażenie słuchowe EQS waha się między komfortową ciszą a interaktywnym, zmysłowym doświadczeniem dźwiękowym. Dzięki holistycznej produkcji dźwięku, eksperci dźwiękowi z Mercedesa uczynili zmianę paradygmatu z silnika spalinowego na samochód elektryczny akustycznie dostrzegalną. EQS opuszcza fabrykę z dwoma pejzażami dźwiękowymi: Silver Waves i Vivid Flux. Mogą być wybierane lub wyłączane jako doświadczenia dźwiękowe na centralnym wyświetlaczu. Kierowca i pasażerowie są już witani akustycznie podczas zbliżania się do pojazdu oraz przy wsiadaniu. Odpowiedni dźwięk towarzyszy także wyjściu i zamykaniu EQS. Opcjonalny dźwięk jazdy, który jest odtwarzany przez głośniki systemu dźwiękowego w wnętrzu, również znajduje się w odpowiednim pejzażu dźwiękowym. Nowe programy ENERGIZING NATURE z ENERGIZING COMFORT oferują również imponujące doświadczenie dźwiękowe. Koące dźwięki, takie jak Forest Glade, Sounds of the Sea i Summer Rain, zostały stworzone we współpracy z akustykiem natury Gordonem Hemptonem. Podobnie jak w innych programach ENERGIZING COMFORT, inne zmysły są angażowane przez nastroje świetlne i obrazy. Usługi strumieniowe to kolejna alternatywa dla nowego typu ciszy i interaktywnego dźwięku jazdy w samochodzie: Mercedes-Benz w pełni zintegrował główne usługi strumieniowe muzyki z systemem infotainment MBUX w usłudze „Online Music”.

Percepcja węchowa

Zapachy są ciągle wprowadzane, gdy oddychamy. Dwa systemy zgłaszają zapachy do mózgu niezależnie od siebie: miliony receptorów w błonie śluzowej nosa oraz końce nerwu trójdzielnego. EQS ma coś przeciwko nieprzyjemnym zapachom: jego duży filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) nie tylko bardzo skutecznie oczyszcza powietrze zewnętrzne z drobnego pyłu, cząstek i pyłków. Specjalne węgle aktywne w filtrze HEPA oraz filtrze powietrza wewnętrznego również wyłapują dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz zapachy. Dzięki swojej strukturze porów mają bardzo dużą powierzchnię wewnętrzną. W filtrze HEPA EQS użyto około 600 gramów węgla aktywnego. Powierzchnia adsorpcyjna odpowiada około 150 boiskom piłkarskim.

Aktywne perfumowanie EQS, które jest częścią pakietu AIR-BALANCE, wpływa również na zmysł węchu. Nowy zapach został skomponowany dla nowego elektrycznego modelu z najwyższej półki: Nr 6 MOOD Linen – niesiony przez zieloną nutę figi leżącej na kawałku lnu.

Percepcja dotykowa

Skóra jest największym ludzkim organem sensorycznym. Dzięki niej postrzegamy dotyk i czujemy na przykład, czy coś jest miękkie czy twarde, ciepłe czy zimne, mokre czy suche. Wnętrze EQS ma dużo do poczucia: płynne skórzane powierzchnie z misternymi wzorami szwów lub dynamiczną perforacją; nowoczesna finezyjna struktura NEOTEX, łącząca wygląd nubuku i wysokiej technologii neoprenu; elementy wykończeniowe wykonane z otwartego drewna lub w 3D relief. Centralne wyświetlacze MBUX Hyperscreen oraz wyświetlacz pasażera z przodu również oferują wrażenia dotykowe. Jeśli palec dotknie pewnych punktów na ekranie dotykowym, użytkownik odczuwa impulsy na gładkiej powierzchni, które dają wrażenie mechanicznego przełącznika. Innym ułatwieniem obsługi jest tzw. feedback siłowy obu wyświetlaczy. Różne poziomy nacisku na szkle zmieniają reakcję. Na przykład, MBUX przechodzi wtedy na inny poziom menu. Wreszcie, do dziesięciu różnych programów masażu w EQS można odczuwać nie tylko pojedynczymi palcami, ale i całym ciałem. Używają one silników wibracyjnych w siedzeniach i mogą również zwiększać efekt relaksacyjnego masażu za pomocą ciepła na zasadzie gorącego kamienia. W tym celu ogrzewanie siedzenia jest połączone z nadmuchiwanymi komorami powietrznymi w siedzeniach multicontour.

Aerodynamika

Mniejszy opór dla większego zasięgu oraz ciszy: z wartością cd równą 0.20 ustanawia nowy aerodynamiczny standard dla pojazdów produkcyjnych. To przynosi korzyści zasięgowi. Jest również w czołówce pod względem cichego biegu. Duża uwaga do szczegółów stoi za bardzo dobrymi wynikami aerodynamicznymi i akustycznymi.

Design purpose z płaskim podwoziem oraz przeważnie zamkniętą kratką chłodnicy, a także korzystnym kształtem podstawowym były dobrym punktem wyjścia do optymalizacji przepływu. Dzięki dużemu wysiłkowi w szczegółach, aerodynamicy osiągnęli nową rekordową wartość cd wynoszącą 0.20 w ścisłej współpracy z projektantami. Powierzchnia czołowa EQS wynosi 2.51 m2. Ostatecznie skuteczny opór powietrza wynosi 0.5 m².

Rozbieżność wartości cd dla poszczególnych wariantów jest stosunkowo mała – klienci mają więc szeroki wybór modeli, nie musząc się martwić o zasięg. Mercedes oferuje również koła aerodynamiczne zoptymalizowane w tunelu aerodynamicznym w rozmiarach 19, 20 i 21 cali.

Za bardzo dobrą wydajnością aerodynamiczną stoi wiele pracy szczegółowej. EQS jest pierwszym przedstawicielem nowej elektrycznej platformy. Dlatego niewidoczne szczegóły, takie jak te na dolnej części nadwozia, były rozwijane szczególnie intensywnie. W wirtualnym tunelu aerodynamicznym przeprowadzono kilka tysięcy obliczeń. Poniżej kilka szczegółów dotyczących rozwoju aero:

Aerodynamicznie korzystna koncepcja wymiarowa oraz opony z zoptymalizowaną geometrią
Aerodynamicznie zoptymalizowane koła w rozmiarach 19, 20 i 21 cali
System sterowania powietrzem chłodzącym z innowacyjnymi poprzecznymi lamelami, który niezwykle efektywnie wykorzystuje dostępne miejsce montażowe
Ciągłe uszczelnienia w przedniej części, np. między klapą serwisową, Black Panel i reflektorami
Opływowy kształt słupka A
Spoilery kół z przodu i z tyłu. Tylni, strzałkowaty spoiler kół został opracowany przez eksperta w dziedzinie dynamiki płynów bezpośrednio w tunelu aerodynamicznym, aby osiągnąć większy zasięg.
Starannie dopasowane panele osłonowe podwozia z tyłu, aby jeszcze lepiej wykorzystać gładką powierzchnię podwozia akumulatora.
Tylni spoiler korzysta zarówno z oporu tylnej osi, jak i oporu aerodynamicznego.
Przez ponad trzy dekady, aerodynamicy w Mercedes-Benz osiągają doskonałe wyniki. Obecnie, klasa A Sedan (V 177) i klasa S (V 223) są globalnymi rekordzistami z wartością cd równą 0.22. Specjalne narzędzia symulacyjne oraz tunel aerodynamiczny Mercedes-Benz aero-akustyka, zlecony w 2013 roku, przyczyniają się do tego decydująco. EQS również przeszedł tam swoje fine-tuning.

Rozbudowane uszczelnienia i środki izolacyjne redukują hałas wiatru

W samochodzie elektrycznym, w którym nie ma zwykłego poziomu hałasu napędu, hałas wiatru jest szczególnie odczuwalny dla pasażerów. Dlatego zachowanie aeroakustyczne jest szczególnie ważne. W tym zakresie nowy EQS należy do najlepszych pojazdów w swojej klasie.

Nowe rozwiązania musiały być znalezione z powodu braku przegrody między wnętrzem a bagażnikiem oraz z powodu wielu zastosowanych stopów aluminium. Niskoczęstotliwościowe hałasy, które mogą być postrzegane jako zmniejszające komfort, są zapobiegane poprzez wypełnienie wielu zagłębień w nadwoziu akustycznie skuteczną pianką.

450+ 245 KW RWD (333 KM)

ParametrWartość
Moc silnika elektrycznego245 Kw (333 Hp)
Electrical Motor Torque418.9 Lb-Ft (568 Nm)
Układ paliwowyElektryczny
PaliwoElektryczny
Top Speed (Electrical)130 Mph (209 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.2 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów1-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość205.4 In (5217 Mm)
Szerokość75.8 In (1925 Mm)
Wysokość59.5 In (1511 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.6/66.2 In (1
Rozstaw osi126.4 In (3211 Mm)
Prześwit5.3 In (135 Mm)
Pojemność bagażnika21.5 Cuft (609 L)
Aerodynamika (Cd)0.2
Aerodynamika (pow. czołowa)2.51 M2
Turning Circle39 Ft (11.9 M)
Masa własna5467 Lbs (2480 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita6272 Lbs (2845 Kg)
Power PackLithium-Ion
Nominal Capacity107.8 Kwh
Range460.4 Miles (740.9 Km)

580 4MATIC 385 KW AWD (523 KM)

ParametrWartość
Całkowita maksymalna moc384.7 Kw (523 Hp)
Całkowity maksymalny moment obrotowy630.6 Lb-Ft (855 Nm)
Układ paliwowyElektryczny
PaliwoElektryczny
Top Speed (Electrical)130 Mph (209 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.3 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów1-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość205.4 In (5217 Mm)
Szerokość75.8 In (1925 Mm)
Wysokość59.5 In (1511 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.6/66.2 In (1
Rozstaw osi126.4 In (3211 Mm)
Prześwit5.3 In (135 Mm)
Pojemność bagażnika21.5 Cuft (609 L)
Aerodynamika (Cd)0.2
Aerodynamika (pow. czołowa)2.51 M2
Turning Circle39 Ft (11.9 M)
Masa własna5699 Lbs (2585 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita6746 Lbs (3060 Kg)
Power PackLithium-Ion
Nominal Capacity107.8 Kwh
Range420 Miles (675.9 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.