Nissan zaprezentował trzecią generację swojego kompaktowego SUV-a Qashqai na początku 2021 roku, wprowadzając zupełnie nowy język designu dla japońskiej marki.
W 2007 roku Nissan zaskoczył rynek pierwszą generacją Qashqaia. Był to rewolucyjny model dla japońskiego producenta, który oferował kompaktowego SUV-a jako alternatywę dla kompaktowych kombi. Dzięki doświadczeniu Nissana w produkcji pojazdów 4×4, Qashqai szybko stał się jednym z najlepiej sprzedających się aut w swoim segmencie i udowodnił, że jest zaufanym partnerem dla swoich klientów.
Model z 2021 roku został zbudowany na platformie CMF-C Alliance, wspólnej z Nissanem Rogue i Mitsubishi Outlander. Jego przedni grill z powiększoną chromowaną ramką w kształcie litery V był wyraźnym znakiem rozpoznawczym marki Nissan. W czwartej generacji Qashqai zaprezentował nowy styl świateł, z LED-owymi światłami dziennymi na górze i smukłymi reflektorami LED poniżej. Jego odważny wygląd był jasnym sygnałem dla udanego samochodu, który w poprzednich generacjach sprzedał się w ponad trzech milionach egzemplarzy na całym świecie.
Wnętrze Qashqaia zostało wprowadzone w nową epokę technologii dzięki zastosowaniu 9-calowego wyświetlacza dotykowego dla systemu infotainment oraz 12,3-calowego wyświetlacza TFT w zestawie wskaźników. Oprócz tego, Nissan wprowadził także 10,8-calowy wyświetlacz Head-up, który prezentował wszystkie niezbędne informacje na przedniej szybie.
Pod maską producent zaprezentował wersję e-Power, która opierała się na silniku benzynowym oraz silniku elektrycznym. Resztę gamy modeli wypełniły wersje mild-hybrid napędzane 1,3-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym. W ofercie nie ma już wersji z silnikiem turbodiesel.
Nissan umacnia swoją pozycję lidera w europejskim segmencie crossoverów, prezentując całkowicie nowego, trzecią generację modelu Qashqai. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2007 roku sprzedano ponad trzy miliony egzemplarzy Qashqai.
W tej nowej wersji Nissan zachował kluczowe zasady, które kierowały koncepcją, designem i rozwojem dwóch poprzednich generacji Qashqai: elegancki design, lepsze wykorzystanie przestrzeni oraz wydajny napęd, połączone z podwyższoną jakością i wrażeniami z jazdy na wyższym poziomie. Dzięki nowej platformie Alliance CMF-C, będącej przykładem zaawansowanego inżynierii, innowacji i technologii, nowy Nissan Qashqai ponownie podniesie poprzeczkę w segmencie crossoverów, a klienci docenią te cechy.
Podobnie jak w przypadku poprzednich modeli, styl nowego Qashqai został stworzony przez zespół w Nissan Design Europe, z siedzibą w centralnym Londynie (Wielka Brytania), natomiast inżynieria była prowadzona przez Nissan Technical Centre Europe w Cranfield, Bedfordshire (Wielka Brytania).
„Punktem wyjścia do projektowania i rozwoju całkowicie nowego Qashqai była głęboka analiza relacji, jakie mieliśmy z naszymi klientami Qashqai w ciągu ostatnich 13 lat. Umożliwiło nam to zrozumienie ich potrzeb, a szczególnie tego, co cenią w crossoverze, na którym polegają na co dzień,” powiedział Marco Fioravanti, wiceprezydent ds. planowania produktów w Nissan Automotive Europe.
Uderzająca atrakcyjność, elegancki design
Tak jak w dwóch poprzednich generacjach, design całkowicie nowego Nissan Qashqai powstał w europejskim studiu projektowym Nissan w Londynie, Wielka Brytania.
Choć w stylu wciąż rozpoznawalny jako Nissan Qashqai, trzecia generacja jest bardziej muskularna, wyrazista i nowoczesna.
Z zewnątrz, ulepszona postura nadwozia Qashqai wydaje się bardziej zdecydowana, z wyraźnymi liniami na barkach, wydłużonym rozstawem osi oraz imponującymi 20-calowymi felgami aluminiowymi, wprowadzonymi do modelu Qashqai po raz pierwszy.
Rozstaw osi samochodu zwiększył się o +20 mm, a całkowita długość wzrosła o +35 mm. Wysokość wzrosła marginalnie o +25 mm, a szerokość zwiększyła się o +32 mm, co poprawiło obecność na drodze.
Przód całkowicie nowego Nissan Qashqai charakteryzuje się powiększoną kratką Nissan V-Motion, wykończoną w chromie, z dodatkowym paskiem z satynowego chromu dla podkreślenia precyzji. Flankują ją smukłe, w pełni LED-owe, nowoczesne reflektory matrycowe z charakterystycznym oświetleniem dziennym w kształcie boomeranga. Bardzo ciasne przerwy między wszystkimi tymi detalami tworzą wrażenie premium i dokładności.
Oświetlenie przednie nowego Qashqai zostało ulepszone w porównaniu do poprzedniego modelu, dzięki czemu ma smuklejszy, bardziej wyrazisty design, wykorzystujący technologię LED.
Z boku nowy Qashqai wygląda na bardziej sportowy i dynamiczny, z jedną „szybką linią”, która przebiega przez samochód od przodu do tyłu, nadając mu bardzo poziomy wygląd, ale także przekazując poczucie dynamizmu.
Nowa generacja Nissan Qashqai będzie dostępna po raz pierwszy z 20-calowymi felgami aluminiowymi o diamentowym cięciu (poprzednia generacja oferowała felgi do 19 cali). Te większe koła wypełniają nadkola, co dodatkowo przyczynia się do solidności samochodu na drodze.
Klienci doceniają osobiste akcenty, więc nowy Qashqai będzie dostępny w 11 kolorach nadwozia z pięcioma kombinacjami dwukolorowymi, tworząc 16 wariantów do wyboru.
Podwyższona atmosfera wnętrza
Połączone, komfortowe i daje poczucie kontroli, wnętrze nowego Nissan Qashqai ustanawia nowy standard w segmencie pod względem jakości premium, wyróżniającego designu i zwiększonej użyteczności.
Tworząc uspokajające i kojące środowisko, nowe białe oświetlenie ambientowe jest wykorzystywane w całym wnętrzu, a jego jednorodność daje wrażenie jakości premium i harmonii.
Ogromną uwagę poświęcono jakości ergonomicznej i estetycznej przełączników oraz przycisków, które oferując wysoką jakość i dotykową przyjemność, dają użytkownikom pewność i wyrafinowanie.
Połączona kontrola
Nowy Nissan Qashqai oferuje zaawansowany system infotainment z szerokim portfolio połączonych usług, w tym bezproblemową integrację smartfonów, WiFi w samochodzie dla maksymalnie siedmiu urządzeń oraz usługi NissanConnect, dedykowaną aplikację do interakcji i monitorowania pojazdu.
Większy, wyższej rozdzielczości ekran wyświetlacza NissanConnect o przekątnej 9 cali to cyfrowe centrum dowodzenia nawigacją, rozrywką i ustawieniami pojazdu, który jest kompatybilny zarówno z Android Auto®, jak i Apple CarPlay®, z wprowadzonym bezprzewodowym Apple CarPlay®.
Nowy ekran wyświetlacza TFT o wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3 cala oferuje wybór konfigurowalnych układów do wyświetlania nawigacji, rozrywki, informacji o ruchu drogowym lub pojeździe, wszystko kontrolowane za pomocą nowego, dotykowego pokrętła na kole kierownicy. Dodano także tradycyjny teksturę „Kiriko” z ciętego szkła do cyfrowego tła TFT – odniesienie do japońskiego DNA Nissana.
Innowacyjny, nowy wyświetlacz Head-Up (HUD) o przekątnej 10,8 cala oferuje największy w segmencie rozmiar obrazu. Kluczowe informacje o nawigacji, asystentach kierowcy i drodze są wyświetlane na szybie w linii wzroku kierowcy.
Umiejętności Home-to-Car są kompatybilne z urządzeniami Google Assistant i Amazon Alexa. System obsługuje szeroki zakres komend, w tym możliwość przesyłania miejsc do nawigacji samochodu poprzez rozmowę z urządzeniem inteligentnym, co minimalizuje czas potrzebny na wprowadzenie celu.
Dzięki aplikacji NissanConnect Services, dostępne są funkcje kontroli pojazdu, takie jak zdalne uruchomienie klaksonu i świateł, a także zdalne blokowanie i odblokowywanie drzwi. Można również ustawić inteligentne powiadomienia o prędkości, czasie i strefach z powiadomieniami w aplikacji, gdy pojazd przekroczy ustawione parametry.
Jeśli kierowcy nie korzystają z nawigacji z telefonu, mogą uzyskać dostęp do 3D Map & Live Traffic, które zawiera zaawansowane funkcje nawigacji, takie jak aktualizacje map w trybie over-the-air, rzeczywiste warunki drogowe, Google Street View i ceny paliw. Nawigacja „door-to-door” jest również dostępna przez aplikację, w tym funkcja „My Car Finder”.
Łączność obejmuje wszystkich pasażerów, box konsoli oferuje teraz przednie i tylne połączenia ładowania USB z portami zarówno USB-A, jak i USB-C.
Zdecydowana wygoda
Nowy Qashqai nadal daje kierowcom poczucie kontroli nad otoczeniem, dzięki lepszej widoczności do przodu, z boku i z tyłu. Ulepszenia obejmują szerszy kąt otwarcia przedniej szyby, cieńszy projekt słupków przednich i lusterka boczne zamontowane na drzwiach, a nie na słupku A, co zmniejsza strefy zasłoniętej widoczności.
Dłuższy rozstaw osi nowego Qashqai w połączeniu z efektywnym pakowaniem tworzy jeszcze więcej przestrzeni dla użytkowników. Miejsce na kolana dla pasażerów z tyłu wzrosło o 28 mm do 608 mm, zwiększając odległość między kierowcą a pasażerem z przodu. Wysokość z przodu i z tyłu wzrosła o 15 mm dzięki niewielkiemu wzrostowi wymiarów zewnętrznych.
Praktyczność w pełnej krasie
Elektryczna klapa bagażnika z funkcją otwierania bez użycia rąk sprawia, że dostęp do bagażnika jest łatwy, gdy ręce są zajęte. Całkowita pojemność bagażnika zwiększyła się o ponad 50 litrów w porównaniu do poprzedniej generacji, częściowo dzięki obniżeniu podłogi ładunkowej o 20 mm w związku z ulepszonym pakowaniem tylnego zawieszenia.
Popularne cechy poprzednika, takie jak boczne schowki nad nadkolami oraz system elastycznej podłogi bagażnika, zostały przeniesione i ulepszone w nowym modelu, z nowymi kształtami podłóg oraz wytrzymałym dywanikiem po jednej stronie i plastikiem do łatwego czyszczenia po drugiej.
Udoskonalenia ergonomicznego designu drzwi sprawiają, że nowy Nissan Qashqai jest również łatwiejszy wsiadanie i wysiadanie niż poprzednie generacje, co jest szczególnie zauważalne w ograniczonych przestrzeniach, takich jak parkingi wielopoziomowe. Gdzie pozwala na to przestrzeń, rodzice docenią, że tylne drzwi teraz otwierają się do 85 stopni, co ułatwia dostęp do niemowląt i małych dzieci w fotelikach samochodowych.
Elektryfikowane napędy
Wspierając cel Nissana osiągnięcia 50% sprzedaży elektryfikowanych pojazdów w Europie do 2024 roku, nowy Nissan Qashqai będzie nie tylko dostępny z silnikiem benzynowym 1.3 DiG-T z technologią mild hybrid, ale także stanowi debiut europejski e-POWER, innowacyjnego i nagradzanego napędu Nissana, który czerpie technologie z przełomowego elektrycznego pojazdu Nissan LEAF.
Z wariantami 2WD i 4WD, 6-biegową skrzynią manualną lub nową skrzynią Xtronic oraz napędem czysto elektrycznym dzięki e-POWER, całkowicie nowy Qashqai ma opcje napędu spełniające wymagania każdego klienta, z przyjemnością z jazdy w centrum wszystkich konfiguracji napędu.
1.3 DiG-T Benzyna 138hp/156hp 12V Mild Hybrid
System mild hybrid 12V dostępny w nowym Qashqai to bardziej przystępna technologia hybrydowa, która zapewnia wsparcie momentu obrotowego, wydłużony czas postoju, szybkie wznowienie oraz zatrzymanie jazdy [tylko wersje Xtronic], z poprawą zarówno efektywności paliwowej, jak i emisji CO2 (-4 g/km).
Pozytywny wpływ zarządzania energią mild hybrid na CO2 jest konkurencyjny, a silnik 1.3 litra dostarcza więcej mocy i momentu obrotowego niż kluczowi konkurenci, co czyni wersję z silnikiem benzynowym atrakcyjną ofertą. System mild hybrid dodaje zaledwie 22 kg do całkowitej masy pojazdu.
Podczas hamowania energia jest odzyskiwana przez regenerację i przechowywana w baterii litowo-jonowej. Ta naładowana energia jest następnie wykorzystywana podczas Idling Stop, Coasting Stop (tylko wersje Xtronic) i Torque Assist.
Kiedy samochód zatrzymuje się, przy prędkości poniżej 18 km/h i „hamulce włączone”, silnik wyłączy się, a zgromadzona energia zostanie wykorzystana do zasilania wyposażenia elektrycznego pojazdu. Umożliwia to wydłużenie czasu zatrzymania silnika i zmniejszenie zużycia paliwa.
System mild hybrid jest połączony z udoskonalonym i cenionym silnikiem benzynowym 1.3 DiG-T, który zadebiutował w Nissan Qashqai w 2018 roku. Ten silnik został dodatkowo udoskonalony dla nowego Qashqai przy użyciu 50 nowo zaprojektowanych komponentów i pełnej zgodności z Euro6-d.
Silnik benzynowy 1.3 będzie oferowany w dwóch wersjach mocy – 138 hp i 156 hp – z 6-biegową skrzynią manualną lub nową skrzynią Xtronic (156 hp tylko). Maksymalna moc silnika osiąga 5500 obr./min, z maksymalnym dostępnym momentem obrotowym 270 Nm przy wygodnych 1750 obr./min dla wersji Xtronic 156 hp i wysokiej mocy MT.
W wersjach manualnych skrzynia biegów została ulepszona, aby zapewnić szybsze, bardziej bezpośrednie i sportowe wrażenie zmiany biegów. Nowa generacja skrzyni Xtronic oferuje lepszą efektywność paliwową i wrażenie przyspieszenia dzięki ulepszeniom, w tym systemowi podwójnej pompy olejowej z nową elektryczną pompą olejową.
2WD jest dostępne zarówno w wersji 138 hp, jak i 156 hp, natomiast 4WD będzie dostępne tylko w modelach 156 hp Xtronic. Nowy system sterowania 4WD i tryb wyboru jazdy są bardziej intuicyjne i inteligentne, dostosowując się do warunków zewnętrznych z pięcioma trybami jazdy – Standard, ECO, Sport, Śnieg i Off-Road. W przypadku jakiegokolwiek ślizgu kół, czas działania systemu 4WD został skrócony pięciokrotnie do około 0,2 sekundy.
E-POWER
Nowy Qashqai przynosi pierwsze wprowadzenie innowacyjnego systemu napędowego e-POWER Nissana do Europy. Wyjątkowe dla Nissana i kluczowe dla strategii Inteligentnej Mobilności, system e-POWER to unikalne podejście do elektryfikacji, które sprawia, że codzienna jazda jest ekscytująca.
System e-POWER nowego Qashqai składa się z wydajnej baterii i napędu zintegrowanego z silnikiem benzynowym o zmiennej kompresji 154 hp, generatorem mocy, inwerterem i silnikiem elektrycznym o mocy 140 kW, o podobnej wielkości i mocy jak te stosowane w elektrycznych pojazdach Nissana. To unikalne rozwiązanie, które łączy przyjemność płynnego i liniowego przyspieszenia, charakterystyczną dla pojazdów elektrycznych, ale bez potrzeby ładowania.
Aby sprostać typowym wymaganiom europejskich konsumentów i ich codziennej jeździe, instalacja e-POWER została znacznie ulepszona dla nowego Nissana Qashqai. W przypadku zastosowania w modelu Note – najlepiej sprzedającym się samochodzie w Japonii w ostatnich latach – zastosowano silnik benzynowy 1.2 do ładowania jednostki baterii, z końcową mocą na poziomie 106 hp. Dla Europy został on ulepszony do silnika benzynowego 1.5 litra, z końcową mocą na poziomie 140 kW (187 hp).
Unikalnym elementem e-Power jest to, że silnik benzynowy służy wyłącznie do generowania energii elektrycznej, podczas gdy koła są całkowicie napędzane przez silnik elektryczny. Oznacza to, że silnik zawsze działa w swoim optymalnym zakresie, co prowadzi do lepszej efektywności paliwowej i niższych emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnego silnika spalinowego.
Dzięki napędowi silnikiem elektrycznym nie ma opóźnienia, jak w przypadku silnika spalinowego lub tradycyjnej hybrydy. Natychmiastowa reakcja zapewnia ekscytujące wrażenie momentu obrotowego i najlepsze przyspieszenie przy różnych prędkościach, co ułatwia wyprzedzanie lub włączanie się do ruchu na autostradzie.
Podobnie jak w LEAF, nowy Qashqai e-POWER korzysta z całkowicie nowego doświadczenia jazdy „jednym pedałem” nazwanego e-Pedal. Kierowcy mogą rozpoczynać, przyspieszać i hamować, używając tylko pedału przyspieszenia.
Platforma CMF-C
Nowy Qashqai jest pierwszym nowym modelem w Europie, który wykorzystuje platformę CMF-C, która stanowi nowoczesną strukturę i architekturę technologiczną w przemyśle motoryzacyjnym.
Kluczowym elementem koncepcji inżynieryjnej było zachowanie proporcji obecnego Qashqai, które są „idealne” i kluczowe dla jego sukcesu, co oznacza, że spokojnie porusza się po miejskich drogach i wygodnie mieści się w miejscach parkingowych, a także zapewnia doskonałą przestrzeń wewnętrzną.
W zakresie konstrukcji, nadwozie w białym kolorze wykorzystuje lżejsze materiały oraz zaawansowane techniki tłoczenia i spawania, aby zwiększyć wytrzymałość, ale także zmniejszyć wagę. Po raz pierwszy tylną klapę w Nissan Qashqai wykonano z kompozytu, co pozwala zaoszczędzić 2,6 kg.
Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki i maska teraz są wykonane z aluminium, co łącznie daje oszczędności wagi na poziomie 21 kg w porównaniu do nadwozia starego Qashqai.
Korzyść netto dla klientów, dzięki zaawansowanym technikom produkcji, to to, że całkowite nadwozie stało się lżejsze o 60 kg i o 41% sztywniejsze niż w modelu wycofanym. Przekłada się to na wyrafinowanie, komfort jazdy i reakcję przy prowadzeniu auta z wyższego segmentu, a także wyjątkowe bezpieczeństwo w przypadku wypadku – oraz przynosi korzyści efektywności samochodu.
Nowa konstrukcja zawieszenia i układu kierowniczego
Nowy Qashqai nadal zapewnia satysfakcjonujące doświadczenie jazdy – opierając się na swojej reputacji jako komfortowe i luksusowe auto, ale jednak przyjemne, gdy droga staje się kręta.
Dzięki platformie CMF-C nowy Qashqai zyskał zaktualizowane zawieszenie Macphersona z przodu i z tyłu. W przypadku Nissan Qashqai z napędem na dwa koła, przewidziano koła do 19 cali, a tylne zawieszenie ma konfigurację belki skrętnej. W przypadku 20-calowych kół i wersji z napędem na cztery koła będzie wyposażony w zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe.
Ustawienie wspomagania kierownicy zostało ulepszone, oferując lepszą reakcję, lepsze odczucie w środkowej części zakresu kierownicy i zmniejszone tarcie.
Ulepszona asystentka kierowcy ProPILOT
Nowy Qashqai będzie wyposażony w następną generację asystentki kierowcy ProPILOT, która zapewnia większe wsparcie dla kierowcy w szerszym zakresie okoliczności. Nazywana ProPILOT z Navi-link, system został zaprojektowany, aby zredukować zmęczenie i stres podczas jazdy, a jednocześnie jest bardzo intuicyjny w użyciu. [Dostępny tylko w wersjach z przekładnią Xtronic].
ProPILOT z Navi-link jest w stanie przyspieszyć i zwolnić pojazd w obrębie jednego pasa na autostradzie. System może przyspieszyć pojazd do ustawionej prędkości, a także zwolnić go do 0 km/h w intensywnym ruchu. System jest w stanie automatycznie wznowić, jeśli pojazd był zatrzymany przez mniej niż trzy sekundy i ruch przed samochodem zniknie.
W nowym Nissan Qashqai zaktualizowany system jest teraz w stanie dostosować prędkość samochodu zgodnie z dodatkowymi warunkami zewnętrznymi: gdy samochód wjeżdża do strefy o niższym limicie prędkości na autostradzie, system jest w stanie odczytać znaki drogowe i uwzględnić dane nawigacyjne dotyczące limitu prędkości, aby zwolnić Qashqai do odpowiedniej prędkości, co oznacza, że kierowca nie musi ręcznie dostosowywać prędkości tempomatu.
System może również wykorzystać dane z systemu nawigacji, aby dostosować prędkość przed zakrętami lub zjazdami, które mają mniejszy promień.
Co więcej, ProPILOT z Navi-link może teraz komunikować się z radarami martwego pola Nissana Qashqai, aby pomóc w korekcie kierowania i zapobiec manewrowi zmiany pasa, jeśli w strefie martwego pola znajduje się pojazd.
Inne ulepszenia obejmują powiadomienie o „ochronie boku” w sytuacjach miejskich, które ostrzega kierowcę o ryzyku kontaktu z obiektem po boku pojazdu, zazwyczaj podczas wjazdu do parkingu supermarketu. Nowy Qashqai może również interweniować, aby zapobiec kolizji podczas cofania z miejsca, dzięki ulepszeniu istniejącego powiadomienia o Wykryciu Ruchomych Obiektów, stosując hamulec, aby zatrzymać samochód, jeśli wykryje bliską przeszkodę.
Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia inteligentne hamowanie awaryjne Nissana z funkcją predykcyjną. Dzięki zaawansowanej technologii radarowej czujniki są w stanie odczytać drogę przed samochodem z przodu, aby wykryć, czy pojazd nagle hamuje. System zastosuje hamulec, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji.
Inną cechą zestawu technologii bezpieczeństwa w nowym Qashqai jest nowa poduszka powietrzna centralna, która rozwija się z pomiędzy dwóch przednich siedzeń, aby zapobiec kontaktowi pasażerów pierwszego rzędu w przypadku uderzenia bocznego. Poduszka powietrzna centralna uzupełnia poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, a także boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, które są standardowo montowane w nowym Qashqai.
Inteligentne reflektory LED
Inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany system reflektorów dla nowego Qashqai, który dostosowuje kształt wiązki w zależności od warunków drogowych i innych uczestników ruchu. Wiązka dzieli się na 12 indywidualnych elementów, które selektywnie dezaktywują się w momencie wykrycia nadjeżdżającego pojazdu. Dzięki tej innowacji może projektować jaśniejszą wiązkę dalej i szerzej, ale jej kształt skutecznie się zmienia, dzięki czemu nadjeżdżający użytkownicy drogi nie są oślepiani.