Opel wprowadził szóstą generację Astry w 2021 roku, ale w przeciwieństwie do swoich poprzedników, nie był już powiązany z GM. Mimo to, zaoferował samochód w wersji, która zyskała uznanie wielu: jako kombi.
Po tym, jak Peugeot-Citroen przejął duet Opel/Vauxhall, zaczęto porządkować sprawy finansowe. Co więcej, uznano, że konieczne jest wykorzystanie wspólnej platformy dla wszystkich trzech europejskich marek. Jednak nowy właściciel dobrze zrozumiał, że marka musi pozostać widoczna w samochodzie. Oznaczało to, że nie można po prostu wymienić logo i nazwy.
W ten sposób pojazd zyskał przednią część inspirowaną stylem Opel Vizor, którą przejęto z crossovera Mokka. Jego zderzak miał szeroki grill, z dodatkowymi wlotami po bokach, w których zamontowano światła przeciwmgielne. Profil pojazdu był dłuższy o 10,6 cala (27 cm) niż wersja pięciodrzwiowa. Dłuższa linia dachu była konieczna, aby przykryć bagażnik, a tylna klapa nie była tak mocno pochylona do przodu jak w wersji hatchback. Ta dodatkowa długość wynikała nie tylko z wydłużenia tylnej części, ale także z wydłużenia rozstawu osi.
Wewnątrz kabina była bardzo podobna do wersji hatchback, z cyfrowym kokpitem oraz opcją w pełni przeszklonej, trzyelementowej deski rozdzielczej otaczającej kierowcę. Zachowując minimalistyczny styl projektowania, zespół projektowy stworzył wyraźne linie na konsoli centralnej. W przeciwieństwie do swoich innych europejskich odpowiedników, Astra oferowała parę siedzeń zatwierdzonych przez AGR o zerowej grawitacji. Z tyłu kabiny Opel przebudował dzieloną kanapę i zwiększył pojemność bagażnika do 1,634 litrów (57 cu-ft) przy złożonych siedzeniach.
Po światowej premierze nowej generacji hatchbacka Astra we wrześniu 2021 roku, Opel zaprezentował długo oczekiwaną wersję kombi, całkowicie nową Astra Sports Tourer. Nowy model będzie dostępny w dwóch wersjach napędu hybrydowego plug-in, co czyni go pierwszym elektryfikowanym kombi niemieckiego producenta. Nowa Astra Sports Tourer kontynuuje również udaną tradycję Opel w segmencie kompaktowych kombi, która rozpoczęła się prawie 60 lat temu wraz z Kadett Caravan, pierwszym autem tej klasy od niemieckiej marki.
Oprócz napędu elektrycznego, nowa Astra Sports Tourer będzie oferowana z wysoko wydajnymi silnikami benzynowymi i diesla. Moc wynosi od 81 kW (110 KM) do 96 kW (130 KM) w wariantach benzynowych i diesla oraz do 165 kW (225 KM) w systemowym wyjściu wariantów hybrydowych plug-in. Standardem w silnikach benzynowych i diesla jest sześciobiegowa skrzynia biegów, z opcjonalną ośmiobiegową automatyczną (elektryfikowaną w hybrydach plug-in) w mocniejszych wersjach.
„Nowa Astra Sports Tourer to uniwersalność na nową erę – elektryczna, zdigitalizowana i zaprojektowana z myślą o emocjach” – mówi CEO Opla, Uwe Hochgeschurtz. „W ten sposób łączymy naszą długoletnią tradycję kompaktowych kombi z najnowszymi innowacjami, takimi jak technologia hybrydowa plug-in. Jesteśmy pewni, że za pomocą fantastycznie wyglądającej Sports Tourer pozyskamy nowych klientów dla Opla.”
Z wymiarami 4,642 x 1,860 x 1,480 milimetrów (D x S x W) i wysokością załadunku wynoszącą około 600 mm, nowa Astra Sports Tourer wzmacnia pozycję Opla w segmencie kombi oraz pokazuje typowy talent marki do efektywnego pakowania. Całkowita długość jest jednak o 60 mm krótsza od poprzedniego modelu, dzięki szczególnie krótkim zwisom przednim, a mimo znacznie dłuższym rozstawie osi wynoszącym 2,732 mm (+70 mm), który jest nawet o 57 mm dłuższy niż w nowym hatchbacku Astra.
Elastyczność w bagażniku: ruchoma podłoga „Intelli-Space”
Bagażnik nowej Astra Sports Tourer Opla oferuje ponad 608 litrów użytecznej przestrzeni ładunkowej przy ustawionych tylnych siedzeniach i ponad 1,634 l po ich złożeniu – wystarczająco dużo miejsca, aby pomieścić na przykład transportową klatkę dla średniego psa. Ponadto, gdy złożone są tylne siedzenia w układzie 40:20:40 (standardowe wyposażenie), podłoga staje się całkowicie płaska. Nawet z wbudowaną baterią litowo-jonową, warianty hybrydowe plug-in oferują odpowiednio praktyczne objętości ładunkowe wynoszące ponad 548 l i 1,574 l.
Objętość bagażnika wariantów z silnikiem spalinowym jest optymalizowana dzięki opcjonalnej funkcji „Intelli-Space”. Ta ruchoma podłoga ładunkowa może być łatwo dostosowywana jedną ręką do pozycji wysokiej i niskiej, a także ustawiana pod kątem 45 stopni. Dla jeszcze większej wygody, chowany pokrowiec bagażnika można schować zarówno w górnej, jak i dolnej pozycji ruchomej podłogi – w przeciwieństwie do konkurencji, która pozwala na schowanie pokrowca jedynie w górnej pozycji.
Nowa Astra Sports Tourer z „Intelli-Space” ułatwia życie w przypadku przebitej opony. Zestawy do naprawy opon i pierwszej pomocy są przechowywane w sprytnych schowkach pod podłogą, które można otworzyć z bagażnika lub z tylnej części wnętrza. Oznacza to, że zestawy można łatwo sięgnąć bez potrzeby całkowitego opróżniania bagażnika. Oczywiście, klapa bagażnika otwiera się i zamyka automatycznie za pomocą ruchu nogi pod tylnym zderzakiem.
Pierwsze odważne i czyste kombi: Nowa Astra Sports Tourer z Opel Vizor i Pure Panel
Wraz ze swoim pięciodrzwiowym odpowiednikiem, stylowa nowa Astra Sports Tourer jest prawdziwym wyznacznikiem designu i pierwszym kombi Opla, które interpretuje odważną i czystą filozofię projektowania marki. Nowy przód Opel Vizor nawiązuje do Opel Compass, gdzie pionowe i poziome osie – ostry załamanie maski i grafika w kształcie skrzydła świateł do jazdy dziennej – przecinają się z emblematem Opel Blitz pośrodku. Rozciągający się na przodzie, Vizor zintegrował także technologie, takie jak adaptacyjne reflektory Intelli-Lux LED® Pixel oraz kamerę przednią.
Z tyłu, Opel Compass jest powtarzany przez centralnie umieszczony Blitz, pionowo ustawioną lampę stopu oraz szczególnie smukłe tylne lampy. Te ostatnie są identyczne z tymi z pięciodrzwiowego hatchbacka, co dodatkowo wzmacnia więzi rodzinne Astra.
Wnętrze również zrobiło duży krok naprzód. W pełni cyfrowy interfejs Pure Panel (HMI) oferuje klientom czyste, intuicyjne doświadczenie. Obsługa odbywa się za pomocą dodatkowo szerokiego ekranu dotykowego, podobnie jak w smartfonie. Ważne ustawienia, takie jak klimatyzacja, można nadal wybierać bezpośrednio za pomocą kilku przełączników. Nie ma także potrzeby używania kabli, ponieważ nowa generacja systemów multimedialnych i łączności może być podłączona do bezprzewodowego Apple CarPlay i Android Auto za pomocą kompatybilnych smartfonów, które są już dostępne w wersji podstawowej.
Oświetlając drogę dla kompaktowych kombi: Unikalne reflektory Intelli-Lux LED® Pixel Light
Nowa Astra Sports Tourer Opla również wyraźnie zaznacza swoje miejsce w segmencie kompaktowych kombi dzięki wprowadzanym technologiom. Jednym z najważniejszych elementów wszechstronnego portfolio jest najnowsza wersja adaptacyjnego, bezodblaskowego światła Intelli-Lux LED® Pixel. System pochodzi bezpośrednio z flagowców Opla, Insignia i Grandland, zawiera 168 elementów LED i jest liderem w klasach kompaktowej i średniej wielkości.
Wyjątkowy komfort siedzenia jest typowy dla Opla. Opracowane wewnętrznie, przednie fotele nowej Astra Sports Tourer są certyfikowane przez Aktion Gesunder Rücken e.V. / Kampanię na rzecz Zdrowych Pleców (AGR). Ultra-ergonomiczne siedzenia to najlepsze, co oferuje klasa kompaktowa, oferujące szeroką gamę opcjonalnych regulacji, od elektrycznego pochylenia po elektro-pneumatyczne wsparcie lędźwiowe. W skórze Nappa oferują nawet wentylację i masaż dla kierowcy, a także ogrzewanie z przodu i z tyłu.