Polestar zaprezentował model 2 jako swoje drugie auto na rynku, które w przeciwieństwie do swojego poprzednika jest całkowicie elektryczne, kierując się w stronę sedana Model 3 marki Tesla.
Polestar, będący własnością chińskiej grupy Geely, powstał jako alternatywna marka dla szwedzkiego producenta samochodów Volvo. Wspierany przez głębokie kieszenie swojego właściciela, stworzył potężnego sportowego sedana zbudowanego na 100% elektrycznym napędzie zasilanym przez akumulator o pojemności 78 kWh. Mimo to, wygląd samochodu nawiązywał do szwedzkiej szkoły wzornictwa, a wnętrze oferowało kilka unikalnych cech.
Chociaż nie był to Volvo, wyposażony był w T-kształtne LED-owe światła do jazdy dziennej w swoich reflektorach. Kratka chłodnicy była w dużej mierze zakryta, ponieważ nie wymagała zbyt dużej powierzchni chłodzenia, a dolny zderzak nie był szczególnie groźny. Profil pojazdu ukazywał jego wysoką postawę oraz opadający tylny bagażnik. Mimo że wyglądał jak sedan, tak naprawdę był hatchbackiem. Na koniec, tylny zderzak ujawniał unikalny kształt LED, który łączył jedną lampę tylną z drugą, przecinając tylną część samochodu.
Wnętrze, o minimalistycznym designie, przypominało niektóre elementy z Volvo, takie jak kierownica, zestaw wskaźników z tyłu czy kształt zagłówków. Na górze centralnego panelu Polestar zamontował ekran dotykowy dla systemu infotainment, który działał na Androidzie, ułatwiając łączność z telefonami komórkowymi i funkcjonując głównie jak duży smartfon. Przed kierowcą w zestawie wskaźników znajdował się drugi wyświetlacz, który pokazywał informacje o prędkości samochodu, nawigacji i stanie naładowania. Z tyłu, kanapa była odpowiednia dla trzech osób. Jednakże, ponieważ model 2 dzielił swoją platformę z XC40 od Volvo, miał tunel przekładniowy, w którym producent umieścił niektóre z baterii.
Polestar, marka wydajnościowa grupy Volvo Car, ujawniła swoją przyszłość jako nowa, samodzielna marka elektrycznych samochodów sportowych. Polestar potwierdził pierwsze trzy modele firmy, nowoczesny zakład produkcyjny w Chinach oraz nową, skoncentrowaną na kliencie strategię sprzedaży, oferującą kompleksowe usługi subskrypcyjne, które staną się nowym standardem w branży dla nabywców samochodów sportowych.
Pierwszym samochodem firmy, Polestar 1, rozpoczną produkcję w połowie 2019 roku. Jako elektryczny hybrydowy samochód sportowy, model ten może przejechać do 150 km tylko na zasilaniu elektrycznym – to najdłuższy zasięg w trybie elektrycznym wśród wszystkich hybryd dostępnych na rynku. W połączeniu z czterocylindrowym silnikiem Volvo Drive-E, Polestar 1 oferuje 600 KM mocy i 1 000 Nm momentu obrotowego, co umieszcza ten samochód w segmencie aut sportowych.
Polestar będzie działać jako technologiczny lider dla grupy Volvo Car, wprowadzając na rynek nowe technologie i atrybuty wydajności. Jednocześnie Polestar skorzysta z synergii technologicznych i inżynieryjnych w ramach Volvo Cars oraz znaczących korzyści skali, które na to pozwolą. Te synergie umożliwią Polestarowi przyspieszenie projektowania, rozwoju i produkcji swoich elektrycznych samochodów sportowych.
Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar, powiedział: „Polestar 1 to pierwszy pojazd z logo Polestar na masce. Piękne GT z niesamowitą technologią – świetny początek dla naszej nowej marki Polestar. Wszystkie przyszłe samochody Polestar będą miały w pełni elektryczny układ napędowy, co realizuje naszą wizję budowy nowej, samodzielnej marki elektrycznych samochodów sportowych”.
Czysta, postępowa wydajność – portfolio modeli Polestar
Pierwszym samochodem Polestar, nazywanym Polestar 1, będzie flagowy model przyszłej marki Polestar. Polestar 1 to dwudrzwiowy Grand Tourer Coupé z układem napędowym 'Electric Performance Hybrid’. Powstanie maksymalnie 500 egzemplarzy rocznie. Wszystkie pojazdy będą oferowane na zasadzie subskrypcji, co daje klientom wygodę jednego, kompleksowego płatności, które można zwiększyć o dodatkowe usługi na żądanie, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Polestar 1, jako przykład technologicznego lidera, oparty jest na platformie Scalable Platform Architecture (SPA) Volvo, jednak około 50% komponentów jest nowe i stworzone według indywidualnych specyfikacji przez inżynierów Polestar. Polestar 1 ma długość 4,5 m, w porównaniu do 5,15 m modelu S90. Wymagało to skrócenia rozstawu osi o 320 mm i dodatkowych 200 mm z tyłu, co nadaje samochodowi sportową sylwetkę.
Kolejnym przykładem roli technologicznego lidera jest nowy podwójny system elektrycznych silników napędzających tylne koła, połączony ze sobą za pomocą przekładni planetarnych. Produkując 218 KM, z dodatkowym wsparciem zintegrowanego silnika rozrusznika, Polestar 1 w trybie czystym jest elektrycznym samochodem sportowym z napędem na tylne koła i zasięgiem do 150 km. Ta odległość zapewnia, że wielu klientów korzysta z samochodu głównie w trybie elektrycznym.
Dla tych, którzy potrzebują większego zasięgu lub chcą w pełni wykorzystać możliwości Polestar 1, podwójne elektryczne silniki tylne współpracują z silnikiem benzynowym Volvo Drive-E o pojemności dwóch litrów i czterech cylindrach, napędzającym przednie koła. W trybie Power, Polestar 1 osiąga łącznie 600 KM i 1 000 Nm momentu obrotowego.
Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar, kontynuował: „Polestar 1 to elektryczna hybryda o wysokich osiągach, ale z najdłuższym zasięgiem czysto elektrycznym wśród wszystkich hybryd na świecie. Uważamy go za samochód elektryczny wspierany przez silnik spalinowy. Wszystkie przyszłe samochody Polestar będą elektrycznymi pojazdami sportowymi, ale Polestar 1 łączy dzisiejszą technologię z przyszłością, oferując idealny układ napędowy dla Grand Touring Coupé, które będzie używane zarówno na dłuższych trasach, jak i podczas krótszych, szybszych, przyjemnych podróży”.
Gdy kierowca wkracza w pierwszy zakręt w Polestar 1, samochód jeszcze bardziej wyróżnia się wśród konkurencyjnych elektryków. To, co Polestar definiuje jako postępową wydajność. Doświadczenie Polestar w montażu zawieszeń Öhlins we wszystkich wcześniejszych samochodach sportowych zostało wykorzystane w Polestar 1, który jest wyposażony w nowoczesne podwozie, w tym nowatorskie zawieszenie Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) – pierwszy samochód na świecie wyposażony w tę zaawansowaną technologię podwozia.
Każdy amortyzator Öhlins wyposażony jest w nowy zawór elektroniczny, zainstalowany po raz pierwszy w jakimkolwiek samochodzie drogowym, w połączeniu z amortyzatorami Öhlins. Zawór nieprzerwanie monitoruje wejścia od kierowcy i warunki nawierzchni, reagując w ciągu dwóch milisekund, aby natychmiast zmienić charakterystykę jazdy w zależności od wymagań. Po raz pierwszy w zawieszeniu Öhlins kierowca może również dostosować ustawienia zawieszenia wewnątrz samochodu, nieustannie dostosowując tłumienie podwozia i jakość jazdy do swoich indywidualnych potrzeb.
Uzupełnieniem technologii zawieszenia jest potężny system hamulcowy, zapewniający kierowcy pełne zaufanie w każdej sytuacji drogowej. Wyprodukowane przez Akebono, sześciotłokowe zaciski hamulcowe i 400-milimetrowe tarcze zapewniają maksymalną siłę hamowania. Rozkład masy 48F:52R również zapewnia, że samochód ma najlepsze właściwości jezdne w swojej klasie.
Polestar 1 wprowadza na rynek także inne nowoczesne technologie dla grupy. Dzięki planetarnym przekładniom tylnej osi, po raz pierwszy wprowadzono funkcje wektoryzacji momentu, które oddzielają moc każdego z elektrycznych silników tylnego napędu, pozwalając samochodowi pokonywać zakręty, zamiast tradycyjnych systemów kontroli trakcji, które hamują wewnętrzne tylne koło, spowalniając samochód w zakrętach.
Także jako pierwszy w grupie, główne części nadwozia Polestar 1 są wykonane z włókna węglowego. Ten lekki materiał, często spotykany w supersamochodach, daje autu trzy istotne zalety. Po pierwsze, znaczne obniżenie masy nadwozia o 230 kg dzięki zastosowaniu lżejszego włókna węglowego. Po drugie, wzrost sztywności torsyjnej o 45%, z 22Nmm-2 do 32Nmm-2. A dodatkowo, obniżenie środka ciężkości. Zmniejszenie wagi górnych paneli nadwozia poprzez wykorzystanie lekkiego włókna węglowego obniża środek ciężkości Polestar 1, co skutkuje lepszym prowadzeniem, osiągami i komfortem jazdy na otwartych i płynnych drogach.
„Większość samochodów elektrycznych jest szybka – to wynik cech silnika elektrycznego. Jednak dla Polestar wydajność jest znacznie bardziej holistyczna niż tylko prędkość w linii prostej. Chodzi o przyspieszenie, oczywiście, ale także o pokonywanie zakrętów, hamowanie, kontrolę zawieszenia, reakcję podwozia i czucie kierownicy. To, co Polestar nazywa postępową wydajnością,” powiedział Thomas Ingenlath.
Polestar 2 i Polestar 3 w drodze
Wszystkie przyszłe samochody Polestar będą miały w pełni elektryczny układ napędowy. Polestar 2 rozpocznie produkcję pod koniec 2019 roku i będzie pierwszym elektrycznym pojazdem z bateriami (BEV) od grupy Volvo Car. Polestar 2 będzie średniej wielkości, w pełni elektrycznym samochodem, który wejdzie do rywalizacji z modelem Tesla Model 3. Polestar 2 jest obecnie w fazie inżynieryjnej i rozpocznie produkcję przed końcem 2019 roku, oferując większe wolumeny niż Polestar 1.
Polestar 3 znajduje się na etapie końcowym projektowania i będzie większym elektrycznym SUV-em, który stworzy nowoczesny wyraz elektrycznej wydajności i dynamiki prowadzenia, mieszcząc się pomiędzy Polestar 1 a Polestar 2 pod względem wolumenu i cen.
„Bycie częścią grupy Volvo Car umożliwia Polestarowi projektowanie, rozwijanie i inżynierię naszych samochodów przy wykorzystaniu procesów dobrze ugruntowanej firmy motoryzacyjnej, ale jednocześnie pozwala nam eksperymentować z nowymi technologiami w niższych wolumenach poza głównymi segmentami. Tempo tego rozwoju oznacza, że w miarę ogłaszania przyszłości firmy możemy już potwierdzić, że w ciągu najbliższych czterech lat na rynku pojawią się trzy modele Polestar,” kontynuował Thomas Ingenlath.
Nowoczesne podejście do współczesnych klientów wydajnościowych
Polestar wprowadza świeże podejście do wprowadzania pojazdów na rynek, eliminując wszystkie niedogodności i pozwalając klientowi skupić się na tym, co najważniejsze: na doświadczeniu prowadzenia.
W centrum oferty Polestar dla klientów znajduje się miesięczna płatność subskrypcyjna. Ta kompleksowa, bezwpłacowa, stała miesięczna płatność zapewnia, że klient nigdy nie musi martwić się o niewygodności lub koszty związane z deprecjacją, ubezpieczeniem i konserwacją, a wszystkie modele Polestar będą dostępne na tej zasadzie.
Subskrypcja obejmuje także usługi związane z odbiorem i dostawą, w ramach których Polestar kontaktuje się z klientem w celu ustalenia dogodnego terminu na zaplanowaną konserwację. Obejmuje ona również kilka dni wynajmu samochodu oraz dostęp do szeregu usług konsjerża.
Polestar rozumie również, że klienci nie zawsze mogą zaplanować swoje przyszłe potrzeby motoryzacyjne. Z tego powodu dostępne są usługi na żądanie Polestar. Wystarczy je zamówić online lub przez aplikację Polestar i dodać do jednej miesięcznej faktury, co dalej zmniejsza „niedogodności” tradycyjnie związane z użytkowaniem samochodu.
Na przykład, klient potrzebuje krótkoterminowego użycia boxu dachowego na nadchodzące wakacje na nartach. W określonym przez właściciela czasie i miejscu, Polestar dostarczy, zamontuje i następnie usunie box dachowy, dodając jedynie niewielką opłatę za użytkowanie do miesięcznej faktury.
Polestar oferuje rozszerzone usługi konsjerża, dostosowane do potrzeb najbardziej wymagających klientów. Obejmuje to usługi takie jak dłuższe użytkowanie większego samochodu Volvo w kraju i za granicą, gdy kierowca potrzebuje dodatkowej pojemności bagażowej podczas długich rodzinnych wakacji. Inne funkcje obejmują możliwość rezerwacji myjni i serwisu w dogodnym dla klienta czasie i miejscu.
Technologia Phone-as-Key Polestar jest głównym elementem umożliwiającym świadczenie usług konsjerża. Korzystając z łatwej w użyciu aplikacji na urządzenia Apple lub Android, kierowca może uzyskać dostęp do samochodu bez użycia klucza, jeśli zajdzie taka potrzeba. Co ważniejsze, aplikacja umożliwia właścicielowi wirtualne przekazanie klucza zewnętrznemu konsjerżowi lub kierowcy, co ułatwia odbiór samochodu do naładowania, serwisowania i innych czynności, bez konieczności opuszczania swojego domu lub biura.
Subskrypcja będzie obowiązywała przez ustalony okres dwóch lub trzech lat. Po zakończeniu umowy klient po prostu zwraca samochód, lub Polestar odbiera go i dostarcza następne doświadczenie z Polestar. Polestar odnowi pojazd i przygotuje go do kolejnej subskrypcji jako wysokiej jakości używany samochód Polestar.
„Nasza wizja polega na tym, że model subskrypcyjny Polestar oraz usługi, które zaoferujemy, będą definiować markę Polestar tak samo, jak nasze samochody. Usługi, które przewyższają potrzeby, pragnienia i oczekiwania klientów premium w segmencie samochodów sportowych, są sercem Polestar, eliminując niedogodności związane z posiadaniem i pozwalając klientom skupić się na przyjemności prowadzenia samochodu Polestar,” powiedział Jonathan Goodman, dyrektor operacyjny Polestar.
Dostęp do Polestar gdziekolwiek, kiedykolwiek i w jakikolwiek sposób
Polestar sprawia, że całe doświadczenie użytkownika jest tak wygodne i bezproblemowe, jak to możliwe, dostosowując się do preferencji klienta dotyczących kanału interakcji (cyfrowego lub fizycznego).
Wszystkie funkcje, od jazd próbnych, ofert subskrypcyjnych po usługi na żądanie, zamawiane są online. Klient nie musi odwiedzać strefy Polestar, jeśli nie chce.
Polestar uznaje również, że jako nowy gracz w segmencie elektrycznych pojazdów, klienci nadal chcą fizycznie angażować się w markę.
Dlatego podejście cyfrowe będzie uzupełnione przez stworzenie sieci samodzielnych salonów Polestar na całym świecie. Te lokale będą obsługiwane przez ekspertów produktowych, którzy mogą pomóc w demonstracji i wyjaśnieniu zawartości samochodu Polestar oraz przeprowadzeniu jazdy próbnej, jeśli klient będzie tego chciał. Obiekty Polestar nie będą znajdować się w salonach dealerów Volvo.
Planowana data otwarcia pierwszej przestrzeni Polestar to I kwartał 2019 roku, a następnie nastąpi intensyfikacja otwarć w miarę wzrostu wolumenów.
Klienci Polestar będą mieli pewność, że wszystkie prace serwisowe będą wykonywane przez wybranych dealerów Volvo, co daje klientowi Polestar spokój umysłu, że ich samochód będzie obsługiwany przez w pełni wyszkoloną i profesjonalną sieć, bez konieczności odwiedzania dealera Volvo, dzięki usłudze odbioru i dostawy.
Księgi zamówień na nowy model Polestar 1 otworzą się 17 października 2017 roku, a Polestar będzie mógł przyjmować zapytania od potencjalnych klientów już teraz.
Centrum produkcyjne Polestar
Samochody Polestar będą produkowane w Chinach. Aby to ułatwić, Volvo Cars nawiązało joint venture z dwiema firmami w ramach swojego macierzystego koncernu, Zhejiang Geely Holding. To joint venture ma kapitał na poziomie 5 miliardów RMB (640 milionów euro) na wsparcie rozwoju Polestar. Polestar pozostaje spółką zależną grupy Volvo Car i będzie w pełni skonsolidowana z grupą Volvo Car.
Nowy Polestar 1 będzie produkowany w nowoczesnym, dedykowanym Centrum Produkcyjnym Polestar w Chengdu w Chinach. Obecnie w budowie i do zakończenia w połowie 2018 roku, nowe Centrum Produkcyjne Polestar zostało starannie zaprojektowane we współpracy z międzynarodowo nagradzanymi architektami Snöhetta z Norwegii.
Nowe Centrum Produkcyjne Polestar będzie także jednym z pierwszych Polestar Spaces, z torem testowym dla klientów zbudowanym w obrębie kampusu, aby umożliwić potencjalnym klientom ocenę samochodu w ekstremalnych warunkach, niemożliwych do osiągnięcia na drogach publicznych.
Po zakończeniu budowy nowe Centrum Produkcyjne Polestar będzie najbardziej odpowiedzialną pod względem ekologicznym fabryką samochodów w Chinach oraz jedną z najbardziej wydajnych na świecie, z celem osiągnięcia statusu złotego w globalnie uznawanych ocenach LEED (Leadership in Energy and Environmental Design).