2022 Porsche 718 Cayman GT4 RS

2022 Porsche 718 Cayman GT4 RS

Przejdź do galerii zdjęć2022 Porsche 718 Cayman GT4 RS

Kiedy Porsche zainstalowało silnik sześciocylindrowy w modelach 718 Cayman/Boxster, fani byli zadowoleni, ale prawdziwe emocje wywołała premierowa wersja tego auta – GT4.

Był jednak pewien problem z 718 Cayman GT4. Choć auto miało homologację do ruchu drogowego, jego zawieszenie było zbyt sztywne, a fotele niewygodne na długich trasach. Oprócz tego było głośne. Oczywiście, niektórzy mogą to uznać za muzykę dla uszu, ale tylko na krótkich odcinkach. Nikt nie chciałby przez dłuższy czas słuchać tego głośnego dźwięku ssania, nie zakładając kasku, aby zmniejszyć jego głośność. W związku z tym niemiecki producent samochodów sportowych opracował wersję GT4 RS. Nadal była to maszyna wyścigowa, ale jej ręcznie regulowane zawieszenie, dodatkowe opcje i kilka innych udogodnień uczyniły ją lepszym pojazdem do jazdy po drogach publicznych.

Porsche było znane z tworzenia funkcjonalnych projektów swoich samochodów, a model 2024 718 Cayman GT4 RS nie był wyjątkiem. W efekcie samochód miał takie same reflektory z czarnym tłem, ale z unikalnym zderzakiem. Posiadał wentylację wydechową pośrodku, na górnej stronie, aby uwolnić ciepło z chłodnicy. Równocześnie dolna część była podzielona na trzy wyraźne części, z których każda miała wlot powietrza do chłodzenia. Jednak żaden z nich nie miał na celu obniżenia temperatury przednich tarcz hamulcowych. Tym zajmowały się wloty powietrza umieszczone na pokrywie bagażnika z włókna węglowego.

Z profilu, obniżenie zawieszenia o 30 mm (1,2 cala) w porównaniu do standardowego 718 Cayman sprawiło, że GT4 RS wyglądał bardziej agresywnie. Frontalne błotniki z włókna węglowego miały zestaw otworów wentylacyjnych na górnej stronie, aby uwolnić powietrze uwięzione w nadkolach i zredukować efekt unoszenia. Za aluminiowymi drzwiami producent zamontował specyficzne boczne panele, które miały powiększone wloty powietrza do chłodzenia silnika. W innych wersjach 718 Cayman/Boxster używano ich do zasilania silnika powietrzem, ale w tym przypadku było inaczej. Producent zamontował zestaw wlotów powietrza za oknami drzwi, zastępując małe szklane wstawki między słupkami B i C. Z tyłu producent zainstalował masywny spojler w stylu łabędziej szyi na klapie bagażnika, aby zwiększyć docisk do podłoża. Pakiet aerodynamiczny zawierał także spojler typu ducktail z tyłu oraz duży dyfuzor pod przeprojektowanym zderzakiem.

Wewnątrz kokpit był wyposażony w parę kubełkowych foteli z włókna węglowego z tapicerką z Alcantary. Oferowały one dwustopniową regulację. Jednak Porsche dodało również do listy opcji zestaw foteli komfortowych dla tych, którzy chcą cieszyć się jazdą bardziej na drogach publicznych, a mniej na torach wyścigowych. Dla tych, którzy pragną sportowego pojazdu, producent oferował stałą klatkę bezpieczeństwa, która jeszcze bardziej usztywniała nadwozie. Przed kierowcą znajdował się trójkątny zestaw wskaźników, w którym obrotomierz miał oznaczenie GT4 RS. Po lewej stronie znajdował się prędkościomierz, a po prawej wyświetlacz kolorowy o przekątnej 4,6 cala. W centralnym panelu umieszczono siedmiocalowy ekran dotykowy dla systemu infotainment PCM, a na konsoli środkowej znalazł się wybierak biegów oraz kilka innych przycisków.

Jednak prawdziwa magia samochodu kryła się pod jego „skórą”. Za kabiną Porsche zamontowało silnik płaski o pojemności czterech litrów, w naturalny sposób doładowany, z wyścigowego modelu 911 GT3 Cup. Mógł osiągnąć obroty do 9 000 rpm i przyspieszyć auto od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż cztery sekundy. Moc była przenoszona na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów PDK (z podwójnym sprzęgłem), a standardowo w wyposażeniu znalazł się system Porsche Torque Vectoring oraz mechaniczny, blokujący dyferencjał tylny. Dodatkowo, standardowo wyposażono także w PASM (adaptacyjne zawieszenie), które kontrolowało amortyzatory.

 Gdy 500 KM (368 kW) z silnika umieszczonego centralnie, pracującego na wysokich obrotach, spotyka się z purystyczną wagą własną wynoszącą 1,415 kg, czas na redefinicję terminu 'przyjemność z jazdy’: Porsche 718 Cayman GT4 RS to nowy model flagowy rodziny 718 – bezkompromisowy samochód dla kierowców, zaprojektowany, aby zachwycać swoją lekką konstrukcją, niezwykle zwinny układ jezdny, wyspecjalizowaną aerodynamiką i unikalnym brzmieniem. Niezależnie od tego, czy jest prowadzone na wąskich, krętych górskich drogach, czy zamkniętych torach wyścigowych, 718 Cayman GT4 RS to król kompaktowej gamy samochodów z silnikiem umieszczonym centralnie. Na torze Nürburgring Nordschleife wyprzedza swojego brata, 718 Cayman GT4, o ponad 23 sekundy.

Silnik typu bokser o sześciu cylindrach, znany z samochodu wyścigowego 911 GT3 Cup oraz produkcyjnej wersji 911 GT3, stanowi serce samochodu sportowego, którego celem jest maksymalna przyjemność z jazdy. Silnik osiąga obroty do 9,000 rpm. W porównaniu do 718 Cayman GT4, 718 Cayman GT4 RS ma dodatkowe 80 KM (59 kW), co skutkuje stosunkiem masy do mocy wynoszącym 2,83 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 430 do 450 Nm.

Wyróżniającymi cechami nowego, najwyższego modelu 718 są wloty powietrza umieszczone za oknami kierowcy i pasażera. W 718 Cayman zwykle znajdują się tutaj małe boczne okna. Nowe wloty powietrza poprawiają zarówno przepływ powietrza do silnika, jak i jednocześnie tworzą ekscytujący dźwięk ssania tuż obok uszu pasażerów. Charakterystyczne wloty powietrza przed tylnymi kołami zostały zachowane i służą do chłodzenia silnika.

Jak każdy nowoczesny model RS, nowa Porsche 718 GT4 RS jest dostępna wyłącznie z podwójną skrzynią biegów Porsche (PDK). Ta skrzynia biegów zmienia biegi z prędkością błyskawicy i gwarantuje maksymalną wydajność. Pedały zmiany biegów pozwalają kierowcom trzymać ręce na kierownicy nawet podczas ręcznej zmiany biegów. Alternatywnie, mogą używać przeprojektowanego dźwigni zmiany biegów na konsoli centralnej.

Sportowa skrzynia biegów PDK o niskim przełożeniu wspiera niesamowite przyspieszenie tego sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie. 718 Cayman GT4 RS przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 3.4 sekundy (GT4 z PDK: 3.9 sekundy) i osiąga prędkość maksymalną 315 km/h (GT4 z PDK: 302 km/h), którą osiąga na siódmym biegu.

W typowym stylu RS, lekka konstrukcja to kluczowy element nowego designu 718 Cayman GT4 RS. Dwuosobowy pojazd waży zaledwie 1,415 kilogramów, z pełnym zbiornikiem paliwa i bez kierowcy, zgodnie z normą DIN, co jest o 35 kg mniej niż 718 GT4 z PDK. Ta redukcja wagi została osiągnięta dzięki zastosowaniu kompozytów węglowych (CFRP) do komponentów takich jak maska i przednie błotniki. Lekkie dywaniki również przyczyniają się do oszczędności wagi, tak samo jak zmniejszenie ilości materiału izolacyjnego. Tylne okno wykonane jest z lekkiego szkła. Lekkie panele drzwiowe z tekstylnymi uchwytami i siatkami w schowkach dopełniają dążenie do eliminacji każdego zbędnego grama.

Nowy stały tylny spojler, jego mocowanie w kształcie łabędzia i aluminiowe wsporniki skrzydła to charakterystyczne elementy designu zewnętrznego. Ta bardzo efektywna zasada aerodynamiczna pochodzi z wyścigowego samochodu Porsche 911 RSR GT i została po raz pierwszy zastosowana w produkcyjnym modelu Porsche z 911 GT3. W połączeniu z obniżoną o 30 milimetrów wysokością zawieszenia w porównaniu do 718 Cayman, efektowne wloty powietrza na przednich błotnikach, aerodynamicznie zoptymalizowane panele podwozia z połączonym dyfuzorem tylnym, wielostopniowo regulowany przedni dyfuzor oraz nowa przednia krawędź spoilera z bocznymi ostrzami, w trybie Performance zarezerwowanym do użytku na torach wyścigowych, GT4 RS generuje około 25 procent większy docisk niż GT4.

Zmiany w zawieszeniu również przyczyniają się do większej wydajności. Sworznie kulowe ściśle łączą zawieszenie z nadwoziem, co zapewnia jeszcze bardziej precyzyjne i bezpośrednie prowadzenie. Regulowane, gotowe do toru zawieszenie ma specyficzne dla RS ustawienia amortyzatorów oraz zmodyfikowane stawki sprężyny i stabilizatora.

Opcjonalny pakiet Weissach jeszcze bardziej wzmacnia dynamiczny design GT4 RS. Pokrywa bagażnika z przodu, wloty powietrza, wloty powietrza chłodzącego, pokrywa komory powietrznej, górne wykończenia zewnętrznych lusterek oraz tylny spojler mają wykończenie z włókna węglowego. Tytanowe rury wydechowe przypominają system wydechowy z Porsche 935. Zamontowana klatka bezpieczeństwa z tyłu również wykonana jest z tytanu. Górna część kokpitu jest pokryta materiałem Race-Tex, a duże logo Porsche jest wkomponowane w tylne okno. Z pakietem Weissach można zamówić 20-calowe felgi magnezowe zamiast 20-calowych aluminiowych w wyższej cenie.

Wszystkie te ulepszenia w porównaniu do 718 Cayman GT4 sprawiają, że GT4 RS jest najbardziej bezkompromisowym i wyrazistym modelem rodziny 718. Jest to szczególnie widoczne na Nürburgring Nordschleife. W trakcie finalnych poprawek ustawień, ambasador marki Porsche, Jörg Bergmeister, pokonał 20.832-kilometrowy tor w 7:09.300 minut. GT4 RS zdobył krótszą wersję 20.6 km, która wcześniej służyła jako punkt odniesienia, w 7:04.511 minut – 23.6 sekundy szybciej niż 718 Cayman GT4.

Unikalny zegarek Porsche Design Chronograph 718 Cayman GT4 RS, stworzony przez Porsche Design wyłącznie dla nabywców pojazdu, jest tak dynamiczny, jak jego czterokołowy odpowiednik. Zegarek korzysta z lekkiej koncepcji konstrukcyjnej z wysokowydajnymi cechami opartymi na wytrzymałych, wysokotechologicznych właściwościach tytanu. Jego wirnik nakręcający jest wzorowany na obręczach sportowego samochodu i może być wybierany w różnych kolorach, tak jak samochód.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.