Po 12 latach od wprowadzenia wersji GTS w rodzinie Porsche 911, niemiecki producent zaprezentował nową edycję dla generacji 992.
W 2019 roku Porsche wprowadziło nową generację swojego kultowego modelu 911, nazwaną 992. Plany zakładały stworzenie wersji GTS w ciągu roku, jednak z powodu pandemii, która uderzyła w świat w 2020 roku, te plany zostały opóźnione, a GTS pojawił się na rynku dopiero dwa i pół roku później. Mimo to fani Porsche cierpliwie czekali na ten model, ponieważ oferował on jedną z najlepszych relacji ceny do jakości w gamie 911.
Na zewnątrz producent wprowadził kilka zmian, aby podkreślić różnice między wersjami GTS a non-GTS. Reflektory LED zyskały przyciemnione obszary, a inne czarne elementy ozdobiły wloty powietrza z przodu, splitter, progi i przód tylnych błotników.
Wewnątrz producent postawił na ten sam zestaw wskaźników z analogowym obrotomierzem na środku, otoczonym przez cyfrowe ekrany, jak w pozostałych modelach serii 992. System multimedialny PCM zapewniał łączność zarówno z Apple CarPlay, jak i Android Auto, a jego ekran znajdował się nad centralnym panelem. Dominującym kolorem wnętrza był również czarny.
Porsche zbudowało 992 GTS z napędem na tylne lub wszystkie koła oraz w trzech wersjach nadwoziowych: coupe, kabriolet i Targa. Przerobiony silnik typu boxer o sześciu cylindrach oferował o 30 koni więcej niż 911 Carrera S oraz poprzednia wersja 921 GTS.
Około dwa i pół roku po wprowadzeniu na rynek modelu 992, gama 911 zyskuje sportowe modele GTS. Dwanaście lat temu Porsche zaprezentowało pierwszą wersję GTS modelu 911. Teraz na rynek wchodzi nowa generacja popularnego samochodu sportowego – mocniejsza, bardziej charakterystyczna wizualnie i z lepszą dynamiką jazdy niż kiedykolwiek wcześniej. Silnik typu boxer o sześciu cylindrach generuje moc 353 kW (480 KM), czyli o 22 kW (30 KM) więcej niż obecny model 911 Carrera S oraz poprzedni 911 GTS.
Obecnie dostępne są pięć wariantów modeli w cenach zaczynających się od 140 981 euro.
911 Carrera GTS z napędem na tylne koła, w wersji Coupé i Cabriolet
911 Carrera 4 GTS z napędem na wszystkie koła, w wersji Coupé i Cabriolet
911 Targa 4 GTS z napędem na wszystkie koła
Osiem-biegowa skrzynia biegów Porsche z podwójnym sprzęgłem (PDK) lub siedmiobiegowa manualna, a także zawieszenie specyficzne dla GTS z Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz wysokowydajny układ hamulcowy z modelu 911 Turbo, zapewniają doskonałe przenoszenie sił podłużnych i bocznych. Dynamika jazdy zostanie dodatkowo poprawiona dzięki pakietowi Lightweight Design, który po raz pierwszy będzie dostępny w modelu GTS i pozwala na oszczędność do 25 kilogramów.
Niezwykle sportowy wygląd nowych modeli cechuje się czarnymi kontrastującymi elementami nadwozia oraz przyciemnionymi obszarami reflektorów. Czerń dominuje także w wnętrzu. Wiele elementów wykonanych z mikrofibry Race-Tex tworzy atmosferę zarówno dynamiczną, jak i elegancką. Najnowsza generacja systemu Porsche Communication Management (PCM) wprowadza liczne ulepszenia w obsłudze i łączności.
Technologia: dedykowane zawieszenie i unikalny sportowy układ wydechowy
Turboładowany, trzycylindrowy silnik w nowym 911 GTS generuje moc 353 kW (480 KM). Maksymalne moment obrotowy wynosi 570 Nm, co stanowi wzrost o 20 Nm w porównaniu do poprzednika. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,3 sekundy w modelu 911 Carrera 4 GTS Coupé z ośmiobiegową skrzynią PDK: o trzy dziesiąte sekundy szybciej niż jego poprzednik. Siedmiobiegowa manualna skrzynia biegów o szczególnie krótkim skoku jest dostępna we wszystkich modelach 911 GTS jako alternatywa dla PDK.
Zawieszenie, pochodzące z modelu 911 Turbo i zmodyfikowane dla GTS, spełnia wysokie wymagania dotyczące osiągów. Dzięki standardowemu Porsche Active Suspension Management (PASM), tłumiki szybko reagują na dynamiczne zmiany. W wersji Coupé i Cabriolet PASM jest standardem, połączonym z obniżonym o 10 milimetrów sportowym podwoziem. Koncepcja sprężyn pomocniczych z tyłu pochodzi z modeli Turbo: sprężyny główne są napięte we wszystkich warunkach jazdy. Odbicie pozostaje takie samo. Podwozie modelu 911 Targa 4 S z PASM jest używane w 911 Targa 4 GTS.
Inżynierowie dostosowali również osiągi hamulców do zwiększonej mocy GTS, które korzysta z wysokowydajnego systemu hamulcowego z modelu 911 Turbo. Czarnych, centralnie zamykanych felg z stopów o średnicach 20 cali (z przodu) i 21 cali (z tyłu) pochodzą z modelu 911 Turbo. Standardowy sportowy układ wydechowy zapewnia jeszcze bardziej emocjonalne doznania akustyczne, dzięki swojemu specyficznemu dla GTS ustawieniu i pominięciu niektórych izolacji wewnętrznych.
Wygląd zewnętrzny: liczne czarne akcenty w jedwabnym lub wysokim połysku
Mnogość czarnych lub przyciemnionych detali zewnętrznych charakteryzuje model 911 GTS. W modelu Porsche 911 Targa 4 GTS obejmuje to również charakterystyczny łuk modelu i napisy Targa. Dodatkowe elementy malowane na czarno w jedwabnym połysku to m.in. krawędź spoilera, felgi z centralnym zamkiem, żaluzje pokrywy silnika oraz napisy GTS na drzwiach i tyle pojazdu. Opcjonalny pakiet zewnętrzny, w którym te i inne detale wykonane są w czarnym wysokim połysku, można wybrać jako opcję.
Wszystkie modele 911 GTS efektywnie dysponują pakietem Sport Design, z charakterystycznymi wykończeniami z przodu, z tyłu oraz na progach bocznych. Obręcze reflektorów i otoczenie świateł do jazdy dziennej są przyciemnione, a samochód jest wyposażony w standardowe reflektory LED z systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Tylne światła są unikalne dla modeli GTS.
Pakiet Lightweight Design: mniej wagi, więcej docisku
Dynamikę jazdy dodatkowo poprawia pakiet Lightweight Design, który po raz pierwszy będzie dostępny w modelu GTS. Dzięki lżejszym, w pełni kubełkowym fotelom z włókna węglowego, lekkim szklanym szybom bocznym i tylnym oraz lekkiej baterii, można zaoszczędzić do 25 kg. Tylnie siedzenia są także usunięte. Inne ulepszenia dotyczące wydajności to standardowe sterowanie tylną osią w tym pakiecie oraz dodatkowe aerodynamiczne wykończenia.
Wnętrze: czarny Race-Tex i standardowe fotele Sport Seats Plus
Sportowe detale modeli GTS kontynuują się wewnątrz – zarówno funkcjonalnie, jak i wizualnie. Dźwignia zmiany biegów opcjonalnej siedmiobiegowej skrzyni biegów została skrócona o 10 mm, co umożliwia szybkie zmiany biegów przy użyciu ruchu nadgarstka. Standardowymi elementami wyposażenia są również koło kierownicy GT Sport oraz pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów, aplikacją Porsche Track Precision oraz wyświetlaczem temperatury opon. Standardowe fotele Sport Seats Plus z elektryczną, czterostopniową regulacją zapewniają wsparcie boczne, komfort i wygodę. Izolacja wnętrza została zmniejszona, co potęguje emocjonalną akustykę jazdy.
Liczne elementy Race-Tex podkreślają elegancką, dynamiczną atmosferę. Środkowe sekcje foteli, obręcz kierownicy, klamki drzwi i podłokietniki, pokrywa schowka oraz dźwignia zmiany biegów są wykończone z mikrofibry. W pakiecie wnętrza GTS dekoracyjne szwy dostępne są w kolorze Carmine Red lub Crayon jako opcja. Pas bezpieczeństwa i haftowane napisy GTS na zagłówkach, obrotomierzu oraz zegarze Sport Chrono są w tych samych kontrastowych kolorach. Dekoracyjne wstawki na desce rozdzielczej i wykończeniu drzwi są matowym węglowym materiałem z pakietem wnętrza GTS.
Nowy koncept wyświetlania i obsługi: teraz także z Android Auto
Nowa generacja systemu Porsche Communication Management (PCM) oferuje dodatkowe funkcje oraz znacznie uproszczoną obsługę. Powiększone obszary dotykowe w menu multimedialnym oraz możliwość przestawiania ikon na ekranie głównym to nowości. Udoskonalony asystent głosowy rozpoznaje naturalną mowę i można go aktywować komendą „Hej Porsche”.