Porsche w 2021 roku odświeżyło swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd, Taycan, dodając mu większy zasięg i lepsze funkcje w czterodrzwiowym sedanie.
Gdy niemiecki producent samochodów sportowych ogłosił Taycana, jego fani byli w szoku. Jednak Porsche musiało zmierzyć się z brutalną rzeczywistością zmian klimatycznych i karami za emisję CO2, więc musiało podjąć działania. Nie zaczęli od ikon, jak linia 911, ale wprowadzili całkowicie nowy model, Taycan, w 2019 roku.
W 2021 roku producent zaktualizował Taycana, wprowadzając niewielkie zmiany w wyglądzie. W całej gamie pojazdów standardowo zainstalowano reflektory LED. Z przodu, po obu stronach zderzaka, znajdowały się pary pionowych wlotów powietrza, które były szersze niż w wersji sprzed faceliftingu. Z tyłu, w zależności od wersji, auto miało nowy zderzak i dyfuzor.
Wewnątrz Porsche zainstalowało częściowo skórzaną tapicerkę w całej gamie Taycan. Producent podkreślił, że to rodzaj sztucznej skóry i nie oferuje naturalnej skóry dla czterodrzwiowego sedana. W centralnej części deski rozdzielczej znalazł się wyświetlacz o przekątnej 10,9”, a jako opcję dostępny był dodatkowy ekran przed pasażerem.
Porsche zaoferowało Taycana 2021 w dwóch wersjach akumulatorów, które zapewniały zasięg odpowiednio 407 km (253 mile) i 463 km (288 mil).
Z nowym modelem Taycan, Porsche wprowadza czwartą wersję swojego pierwszego sportowego sedana w pełni elektrycznego. Nowy model dołącza do Taycan Turbo S, Taycan Turbo i Taycan 4S. Oferuje napęd na tylne koła i dostępny jest w dwóch rozmiarach akumulatorów: w standardowej wersji Performance Battery nowy model podstawowy dostarcza do 300 kW (408 PS) w trybie overboost z Launch Control; moc ta wzrasta do 350 kW (476 PS) w przypadku opcji Performance Battery Plus. Moc nominalna wynosi odpowiednio 240 kW (326 PS) lub 280 kW (380 PS).
Jako najmłodszy członek rodziny modeli, Porsche Taycan od początku zawiera nowe funkcje, które zostały wprowadzone w innych wersjach podczas zmiany rocznika modelu. Na przykład funkcja Plug & Charge umożliwia wygodne ładowanie i dokonywanie płatności bez potrzeby użycia kart lub aplikacji: zaraz po podłączeniu kabla do ładowania Taycan nawiązuje szyfrowaną komunikację z ładowarką kompatybilną z Plug & Charge. Proces ładowania rozpoczyna się automatycznie. Płatności również są przetwarzane automatycznie.
Jak w innych wersjach, opcjonalne wyposażenie obejmuje kolorowy wyświetlacz head-up oraz wbudowaną ładowarkę o mocy do 22 kW. Dzięki funkcji Functions on Demand (FoD) kierowcy Taycana mogą kupować różne dodatkowe funkcje komfortu lub wsparcia w zależności od potrzeb. Alternatywnie mogą je zarezerwować na ograniczony czas. Działa to zarówno po dostarczeniu pojazdu, jak i dla oryginalnej konfiguracji sportowego samochodu. Aktywacja online oznacza, że nie ma potrzeby wizyty w warsztacie. Obecnie można to zrobić dla funkcji Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), Power Steering Plus, Active Lane Keeping Assist i Porsche InnoDrive.
Wybór dwóch akumulatorów
Standardowo zamontowany jest akumulator Performance Battery o pojemności brutto 79,2 kWh. Opcjonalnie dostępny jest akumulator Performance Battery Plus o pojemności brutto 93,4 kWh. Zasięg, zgodnie z WLTP, wynosi odpowiednio do 431 lub 484 kilometrów.
Taycan przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,4 sekundy, niezależnie od wybranego akumulatora. Jego maksymalna prędkość wynosi również 230 km/h w obu konfiguracjach, a maksymalna moc ładowania to aż 225 kW (Performance Battery) lub do 270 kW (Performance Battery Plus). Oznacza to, że oba akumulatory można naładować od pięciu do 80 procent pojemności w 22,5 minuty, a moc na dalsze 100 kilometrów uzyskuje się już po zaledwie pięciu minutach.
Innowacyjny silnik elektryczny i dynamiczna wydajność
Imponujące przyspieszenie, moc ciągnąca typowa dla samochodów sportowych oraz doskonała moc dostępna w sposób ciągły – nowe wejście do gamy modeli Taycan również posiada te atuty.
Na tylnej osi znajduje się trwały silnik synchroniczny o aktywnej długości 130 milimetrów, co czyni go o tej samej długości co ten zamontowany w Taycan 4S. przemiennik impulsowy na tylnej osi działa przy napięciu do 600 amperów.
Oprócz trwale wzbudzonego silnika synchronicznego na tylnej osi, architektura napędowa obejmuje również skrzynię biegów o dwóch przełożeniach. Podobnie jak w przypadku jego rodzeństwa w gamie modeli, jego zaletą jest inteligentne zarządzanie ładowaniem oraz wzorowa aerodynamika. Z współczynnikiem Cd wynoszącym 0,22, aerodynamika przyczynia się do niskiego zużycia energii, a tym samym do długiego zasięgu. Maksymalna moc odzyskiwania wynosi 265 kW.
Purystyczny design z DNA Porsche
Dzięki purystycznemu wzornictwu, Porsche Taycan sygnalizuje początek nowej ery. Jednocześnie zachowuje niepodrabialne DNA designu Porsche. Z przodu, elektryczny samochód sportowy wygląda szczególnie nisko i szeroko, z wyraźnie konturowymi nadkolami. Jego sylwetka kształtowana jest przez sportową linię dachu, opadającą ku tyłowi, a jego silnie rzeźbione boki są również charakterystyczne. Smukła kabina, wyraźnie wciągnięte słupki C oraz wyraźnie zaznaczone ramiona nadkoli tworzą wyrazisty tył, typowy dla marki. Te cechy dopełniają innowacyjne elementy, takie jak literki o wyglądzie szkła w logo Porsche na listwie tylnej.
Cechy wyróżniające Taycana w jego rodzinie modeli to aerodynamicznie zoptymalizowane 19-calowe koła Taycan Aero oraz czarne anodowane zaciski hamulcowe. Przedni zderzak, progi boczne oraz tylny dyfuzor w kolorze czarnym są takie same jak w Taycan 4S. Reflektory LED są standardowo montowane.
Unikalny design wnętrza
Kokpit Porsche Taycan zainaugurował nową erę w 2019 roku dzięki swojej przejrzystej strukturze i zupełnie nowej architekturze. Wolnostojąca, zakrzywiona deska rozdzielcza stanowi najwyższy punkt na desce rozdzielczej. To stawia wyraźny nacisk na oś kierowcy. Inne elementy to centralny wyświetlacz infotainment o przekątnej 10,9 cala oraz opcjonalny wyświetlacz dla pasażera z przodu.
Standardowo Taycan wyposażony jest w wnętrze częściowo skórzane oraz przednie fotele komfortowe z ośmioma elektrycznymi ustawieniami. Samochód ma dwa bagażniki: 84 litry z przodu i do 407 litrów z tyłu.
Taycan jest także pierwszym modelem Porsche z całkowicie wnętrzem bez skórzanym. Wnętrza wykonane z innowacyjnych materiałów pochodzących z recyklingu podkreślają zrównoważony koncept elektrycznego samochodu sportowego.
Centralnie zintegrowane systemy podwozia
Porsche korzysta z centralnie zintegrowanego systemu sterowania dla podwozia Taycana. Zintegrowane Porsche 4D Chassis Control analizuje i synchronizuje wszystkie systemy podwozia w czasie rzeczywistym. Zarówno standardowe zawieszenie sprężynowe Taycana, jak i opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z technologią trzech komór są uzupełnione elektronicznym systemem sterowania amortyzatorami PASM (Porsche Active Suspension Management).
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne jest również wyposażone w funkcję Smartlift. Dzięki temu Taycan można zaprogramować w taki sposób, aby automatycznie podnosił swoją wysokość w określonych, powtarzających się miejscach, takich jak progi zwalniające lub wjazdy do garażu. Funkcja Smartlift może również aktywnie wpływać na wysokość pojazdu podczas jazdy autostradą i dostosować wysokość zawieszenia pojazdu w celu uzyskania jak najlepszego kompromisu między efektywnością a komfortem jazdy.
Standardowo Porsche Taycan wyposażony jest w hamulce z sześcioma tłokami z aluminium na przedniej osi oraz czterema tłokami na tylnej osi. Wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe mają średnicę 360 mm z przodu i 358 mm z tyłu. Zaciski hamulcowe mają czarną anodowaną powłokę.
Dodatkową opcją są wysokowydajne hamulce Porsche Surface Coated Brake (PSCB). Ich tarcze mają średnicę 410 mm z przodu i 365 mm z tyłu.
Udany rok dla Taycana
Porsche z sukcesem rozpoczęło erę w pełni elektryczną, dostarczając w 2020 roku trochę ponad 20 000 Taycanów do klientów na całym świecie. W Norwegii Taycan obecnie stanowi 70 procent wszystkich sprzedawanych modeli Porsche, a na początku listopada tysiączny norweski klient Taycana otrzymał swoje auto, ponieważ sprzedaż Porsche w Norwegii wzrosła ponad dwukrotnie. Elektryczny samochód sportowy zdobył już około 50 międzynarodowych nagród, szczególnie na swoich głównych rynkach w Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii i Chinach. Nowy Taycan z napędem na tylne koła trzyma również rekord Guinnessa™ za najdłuższy drift samochodu elektrycznego, przejeżdżając nieprzerwanie dokładnie 42,171 kilometrów.