Porsche wykonało odważny krok, wprowadzając do swojej oferty model całkowicie elektryczny Taycan, a następnie w 2021 roku podniosło stawkę, prezentując wersję Cross Turismo.
Porsche miało swoich klientów i nie widziało potrzeby przyspieszania procesu elektryfikacji. Mimo że doświadczenie firmy w inżynierii motoryzacyjnej należało do najwyższych na rynku, nie spieszyło się. Rozpoczęło od hybrydowych wersji modeli Cayenne i Panamera, a następnie wstrząsnęło światem supersamochodów modelem 918. W przypadku modelu produkcyjnego Taycan firma pokazała swoje możliwości. Udowodniła, że potrafi stworzyć supersamochód z czterema drzwiami i bez wydechów. Następnie, w 2021 roku, zaprezentowała Taycan Cross Turismo jako pojazd elektryczny o długim zasięgu.
Taycan Cross Turismo miał podobną przednią część jak jego czterodrzwiowy odpowiednik, jednak czarne akcenty na przednim zderzaku zdradzały jego crossoverowe zamierzenia. Po bokach czarne listwy kontynuowały się na nadkolach i progach drzwi. Wydłużony dach i styl hatchbacka przypominały Panamerę Turismo, z zaokrągloną, nachyloną ku przodowi klapą bagażnika.
W środku prezentował ten sam układ deski rozdzielczej z podwójnym systemem ekranów: jeden dla zestawu wskaźników, a drugi dla systemu infotainment. Projektanci Porsche dodali kolejny ekran dotykowy na pochylonej stronie centralnej konsoli do obsługi funkcji klimatyzacji. Fotele kubełkowe z wysokim podparciem były oznaką związku z dziedzictwem motorsportowym marki. Z tyłu Porsche zamontowało dzieloną kanapę profilowaną na dwa miejsca, ale z trzema zagłówkami. Można ją było rozłożyć, zwiększając pojemność bagażnika do 1200 litrów (42,3 stopy sześciennej).
W przeciwieństwie do swojego odpowiednika Taycan, wersja Cross Turismo oferowała regulowane zawieszenie, które pozwalało kierowcy zwiększyć prześwit o 30 mm (1,2 cala) oraz wprowadzało system napędu na wszystkie koła w trybie żwirowym.
Nowy Porsche Taycan Cross Turismo łączy w sobie wszystkie zalety modelu Taycan, takie jak doskonała wydajność i duży zasięg. Dodatkowo zapewnia więcej miejsca nad głową dla pasażerów z tyłu oraz maksymalną pojemność bagażnika wynoszącą ponad 1200 litrów, co umożliwia wygodne załadunki przez dużą klapę. Podwozie, z napędem na wszystkie koła i pneumatycznym zawieszeniem, jest regulowane pod względem wysokości. Taycan Cross Turismo zadebiutuje na rynku latem 2021 roku, a pięć największych rynków dla tej wersji Taycana to USA, UK, Norwegia, Holandia i Niemcy.
Purystyczny design z DNA Porsche
Wizualny wygląd Taycan Cross Turismo w dużej mierze nawiązuje do koncepcyjnego modelu Mission E Cross Turismo, zaprezentowanego na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2018 roku. Szczególnie jego sylwetka definiowana jest przez sportową linię dachu opadającą ku tyłowi – nazwaną przez projektantów Porsche „flyline”. Elementy off-road obejmują wykończenia nadkoli, unikalne dolne zderzaki z przodu i z tyłu oraz progi boczne. W połączeniu z pakietem Off-Road Design, Cross Turismo ma specjalne klapy w narożnikach przedniego i tylnego zderzaka oraz na końcach progów, co sprawia, że zyskuje wyrazisty wygląd i zapewnia ochronę przed uderzeniami kamieni. Podobnie jak w Taycanie, nowy Cross Turismo wyposażony jest w innowacyjne elementy, takie jak litery Porsche w efekcie szklanym w pasku świetlnym.
Unikalny design wnętrza z szerokim pasem wyświetlacza
Bardzo cenione kontury designu znane z Taycana mogą być odnalezione we wnętrzu: skrzydłowe górne i dolne sekcje deski rozdzielczej rozciągają się na całą szerokość pojazdu. Wolnostojący, zakrzywiony zestaw wskaźników stanowi najwyższy punkt na desce. Centralny wyświetlacz infotainment o przekątnej 10,9 cala oraz dodatkowy, opcjonalny wyświetlacz dla pasażera z przodu tworzą zintegrowany szklany pas w stylu ciemnej paneli. Kompas umieszczony jest na górze deski rozdzielczej w połączeniu z pakietem Off-Road Design.
Innowacyjne systemy podwozia
Zintegrowany system Porsche 4D Chassis Control analizuje i synchronizuje wszystkie systemy podwozia w czasie rzeczywistym. Porsche stosuje centralnie skoordynowany system sterowania dla podwozia Taycan Cross Turismo. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z technologią trzech komór, w tym systemem elektronicznego sterowania amortyzatorami PASM (Porsche Active Suspension Management), jest standardowym wyposażeniem wszystkich modeli Taycan Cross Turismo. Zawieszenie pneumatyczne standardowo posiada funkcję Smartlift, która umożliwia łatwe zaprogramowanie systemu, aby wysokość przejazdu była automatycznie podnoszona w określonych miejscach, takich jak progi zwalniające czy wjazdy do garaży. Takie lokalizacje można zapisać jednym naciśnięciem przycisku podwozia.
Program jazdy w trybie Gravel
Taycan Cross Turismo standardowo wyposażony jest w dodatkowy program jazdy Gravel Mode, przeznaczony do jazdy po lekkim terenie off-road, takim jak żwirowe ścieżki czy błotniste nawierzchnie. W tym trybie wysokość przejazdu jest podnoszona o 30 mm w porównaniu do sedana. Tryb Gravel wpływa również na systemy podwozia, takie jak Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Traction Management (PTM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) oraz Porsche Stability Management (PSM), jak również na przeniesienie napędu na tylną oś. Operacje zmiany biegów w tym ostatnim są zoptymalizowane, aby zapewnić maksymalną przyczepność. Charakterystyka pedału gazu została również specjalnie dostosowana do jazdy w terenie pod względem dostarczania mocy i precyzji sterowania.
Duża bateria o napięciu do 800 woltów jako standard
Taycan Cross Turismo działa przy napięciu systemowym 800 V (zakres napięcia 610–835 V) zamiast 400 V, które jest standardowe dla samochodów elektrycznych. Standardowa dwupoziomowa bateria Performance Battery Plus zawiera 33 moduły ogniw składające się z 12 indywidualnych ogniw (łącznie 396). Całkowita pojemność wynosi 93,4 kWh.
Elastyczne aktualizacje po zakupie z funkcjami na żądanie (FoD)
Dzięki FoD, kierowcy Taycan mogą na żądanie zakupić różne funkcje komfortu i asysty. Specjalnością tego podejścia jest możliwość określenia niektórych aktualizacji po dostarczeniu pojazdu, a dostępność nie zależy od pierwotnej konfiguracji sportowego samochodu. Nie ma potrzeby odwiedzania warsztatu dzięki aktywacji online. Obecnie dostępne są Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), Power Steering Plus, Active Lane Keeping i Porsche InnoDrive.
Automatyczne obniżenie zawieszenia dla jeszcze lepszej aerodynamiki
Dzięki zoptymalizowanym właściwościom przepływu powietrza, aerodynamiczny design z wartością Cd wynoszącą 0,26 znacząco przyczynia się do niskiego zużycia energii, a tym samym długiego zasięgu. Środki związane z Porsche Active Aerodynamics (PAA) obejmują regulowane wloty powietrza z przodu. Zawieszenie pneumatyczne pozwala również na zmniejszenie powierzchni czołowej i wartości Cd przy wyższych prędkościach poprzez obniżenie Taycan Cross Turismo w dwóch etapach. Spojler dachowy z tyłu jest stały.
Innowacyjne silniki napędowe i dwubiegowa skrzynia biegów
Wszystkie modele Porsche Taycan Cross Turismo posiadają dwa silniki elektryczne, z których jeden zamontowany jest na przedniej osi, a drugi na tylnej, co zapewnia napęd na wszystkie koła jako standard. Zarówno zasięg, jak i ciągła moc napędu korzystają z wysokiej wydajności silników synchronicznych z trwałym namagnesowaniem. Silnik elektryczny, skrzynia biegów i inverter sterowany impulsowo są połączone w kompaktowy moduł napędowy. Potencjał siły odzysku został jeszcze bardziej zwiększony. Przy wartości do 290 kW jest znacznie wyższy niż siła odzysku konkurencji.
Inteligentne zarządzanie ładowaniem w domu i w trasie
Kierowcy Taycan Cross Turismo mogą ładować swoje pojazdy w domu z mocą do 11 kW prądu przemiennego (AC) jako standard. Opcjonalnie dostępna jest ładowarka pokładowa o mocy 22 kW. W trasie, kierowcy Taycan Cross Turismo korzystają z wyrafinowanej strategii zarządzania temperaturą dla akumulatora. Precyzyjne podgrzewanie ogniw w momencie zbliżania się do stacji szybkiego ładowania umożliwia ładowanie akumulatorów z wyższymi prądami (stały prąd, DC), co znacznie przyspiesza proces. Akumulator może być naładowany do zasięgu wynoszącego do 100 kilometrów (zgodnie z WLTP) w około pięć minut. Funkcja Plug & Charge umożliwia wygodne ładowanie i płatności bez użycia kart lub aplikacji: po podłączeniu kabla ładującego, Taycan Cross Turismo nawiązuje szyfrowaną komunikację ze stacją ładującą wspierającą Plug & Charge. Procesy ładowania i płatności rozpoczynają się automatycznie.
Sportowe akcesoria: nowe e-rowery i szybka skrzynia dachowa
Wraz z eBike Sport i eBike Cross, Porsche wprowadza jednocześnie dwa e-rowery. Dzięki swojemu ponadczasowemu designowi oraz wydajnej i zrównoważonej technologii napędowej, idealnie współpracują z Taycan Cross Turismo. Sportowy charakter Porsche Taycan inspirował oba modele. Organicznie ukształtowana rama rowerów przywodzi na myśl linię dachu pojazdu. Porsche opracowało również tylny bagażnik mieszczący do trzech rowerów dla Taycan Cross Turismo, który ustanawia nowe standardy w zakresie pakowania i użyteczności. Można go również uniwersalnie stosować do różnych typów rowerów. Klapa bagażnika może być otwierana nawet gdy bagażnik jest załadowany. Skrzynie dachowe, w tym nowy model Performance zatwierdzony do prędkości do 200 km/h oraz system transportu dachowego DTS, są również dostępne w ofercie Porsche Tequipment. Ten ostatni system obejmuje belki poprzeczne do belek dachowych Taycan Cross Turismo.
Wysokiej jakości mieszanka materiałów dla maksymalnej siły
Tak jak w sedanie, akumulator Taycan Cross Turismo jest zamontowany nisko i centralnie, co przyczynia się do niskiego środka ciężkości pojazdu. Aluminiowa obudowa akumulatora pod podłogą jest częścią struktury bezpieczeństwa Porsche Taycan Cross Turismo. Całkowicie ocynkowana karoseria jest wykonywana głównie z aluminium i stali. Do klapy bagażnika zintegrowano pierścień skrętny z profilu aluminiowego dla poprawionej siły gięcia wzdłużnego.
Rozbudowane systemy bezpieczeństwa pasywnego
W zależności od konfiguracji miejsc, standardowo montuje się cztery lub pięć pasów bezpieczeństwa trójpunktowych z ogranicznikami siły. System ochrony przed uderzeniami bocznymi Porsche składa się z elementów ochrony przed uderzeniami w drzwiach oraz poduszek powietrznych do klatki piersiowej, które są zintegrowane w bocznych poduszkach siedzeń przednich. System ochrony bocznej uzupełniają poduszki powietrzne kurtynowe pokrywające cały obramowanie dachu i boczne okna od słupka A do C. Z przodu zamontowano poduszki powietrzne pełnowymiarowe oraz jedną poduszkę powietrzną na kolana dla kierowcy i pasażera z przodu.
Innowacyjny koncept klimatyzacji
W Taycan Cross Turismo klapy wentylacyjne bez żaluzji są sterowane elektronicznie i po raz pierwszy zintegrowane w automatycznym systemie klimatyzacji. Opcjonalna pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadowe z układu napędowego do efektywnego ogrzewania wnętrza samochodu. Dzięki temu klienci zyskują przewagę pod względem zasięgu, szczególnie w niskich temperaturach otoczenia.
Rozbudowane wyposażenie standardowe
Pakiet schowków, który obejmuje przegrody w przednich i tylnych konsolach centralnych oraz dwie linki mocujące w bagażniku, jest standardowy w Taycan Cross Turismo. Porsche zaktualizowało wyposażenie standardowe Taycana na rok modelowy 2021, a modele Cross Turismo zyskują na tym oczywiście. Cyfrowe radio jest standardowe. Cyfrowo nadawane stacje radiowe w formatach audio DAB, DAB+ i DMB oferują znacznie lepszą jakość dźwięku. Porsche poprawiło również wyposażenie standardowe pod względem łączności. Podcasty Apple® można teraz wybrać jako indywidualne źródło multimedialne. Z lampami LED, zaawansowaną klimatyzacją (dwa strefy), wielofunkcyjnym sportowym kołem kierownicy, częściowe wykończenie skórzane oraz elektrycznie regulowane fotele komfortowe z ośmioma ustawieniami, wyposażenie standardowe Taycan 4 Cross Turismo i Taycan 4S Cross Turismo jest już obszerne. W przypadku Taycan Turbo Cross Turismo fotele komfortowe z 14 ustawieniami są standardowe. Cecha Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo to 18-zakresowe elektrycznie regulowane fotele sportowe, dwutonowe wnętrze bez skóry, tylny układ kierowniczy, pakiet Sport Chrono oraz dźwięk sportowy Porsche Electric.
Produkcja neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla i zrównoważona
Nowo wybudowana fabryka dla Taycan i Taycan Cross Turismo w dzielnicy Zuffenhausen w Stuttgarcie ma na celu stworzenie zakładu produkcyjnego bez wpływu na środowisko. To zaangażowanie w zrównoważony rozwój jest również wyraźnie widoczne w materiałach użytych w wnętrzu elektrycznego samochodu sportowego, z których część jest wykonana z materiałów recyklingowych, oraz w ustanowieniu infrastruktury ładowania korzystającej z odnawialnych źródeł energii. Wszystkie operacje ładowania z Porsche Charging Service są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Kierowcy Porsche mogą filtrować dostępne stacje ładujące przy użyciu filtra stacji ładujących z Zieloną Energią.
Porsche odnosi sukcesy w erze całkowicie elektrycznej
W 2020 roku Porsche dostarczyło ponad 20 000 sportowych sedanów Taycan klientom na całym świecie. Modele Taycan stanowią obecnie 70 procent wszystkich sprzedawanych modeli Porsche w Norwegii. Elektryczny samochód sportowy otrzymał również ponad 50 międzynarodowych nagród w prawie 20 krajach, przede wszystkim na głównych rynkach w Niemczech, USA, UK i Chinach.
Wszechstronny pojazd wśród elektrycznych samochodów sportowych
Porsche rozszerza portfolio swojego pierwszego całkowicie elektrycznego samochodu sportowego o wszechstronną wersję Taycan Cross Turismo, kontynuując systematyczne dążenie do zrównoważonej mobilności. Podobnie jak Taycan, Taycan Cross Turismo korzysta z innowacyjnego napędu elektrycznego o architekturze 800 woltów. Nowe, nowoczesne podwozie z napędem na wszystkie koła i adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym zapewnia również niekompromisową dynamikę w terenie. Z dodatkowym 47 mm miejsca na głowę dla pasażerów tylnych i pojemnością 1212 litrów, ładowanym przez dużą klapę z tyłu, Cross Turismo to prawdziwy wszechstronny pojazd.
„W 2019 roku wysłaliśmy kluczowy sygnał, debiutując naszym pierwszym całkowicie elektrycznym samochodem sportowym” – powiedział Oliver Blume, przewodniczący zarządu Porsche AG, podczas światowej premiery nowej, jeszcze bardziej wszechstronnej odmiany. „Uważamy się za pionierów zrównoważonej mobilności: do 2025 roku połowa wszystkich nowych pojazdów, które dostarczamy, będzie miała napęd elektryczny – w pełni elektryczny lub hybrydowy. W 2020 roku co trzeci dostarczony przez nas pojazd w Europie miał napęd elektryczny. Przyszłość należy do mobilności elektrycznej. Z Taycan Cross Turismo robimy kolejny znaczący krok w tym kierunku.”
Pełna oferta Cross Turismo od samego początku
Cztery odmiany Taycan Cross Turismo są dostępne od razu po premierze. Standardowo zawsze zamontowana jest bateria Performance Battery Plus o łącznej pojemności 93,4 kWh. Asortyment modeli obejmuje:
Porsche Taycan 4 Cross Turismo o mocy 280 kW (380 PS), moc boostu dla Launch Control 350 kW (476 PS), przyspieszenie 0-100 km/h w 5,1 sekundy, prędkość maksymalna 220 km/h, zużycie energii (WLTP, łączone) 26,4 – 22,4 kWh/100 km, zasięg (WLTP) 389 – 456 km
Porsche Taycan 4S Cross Turismo o mocy 360 kW (490 PS), moc boostu dla Launch Control 420 kW (571 PS), przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1 sekundy, prędkość maksymalna 240 km/h, zużycie energii (WLTP, łączone) 26,4 – 22,6 kWh/100 km, zasięg (WLTP) 388 – 452 km
Porsche Taycan Turbo Cross Turismo o mocy 460 kW (625 PS), moc boostu dla Launch Control 500 kW (680 PS), przyspieszenie 0-100 km/h w 3,3 sekundy, prędkość maksymalna 250 km/h, zużycie energii (WLTP, łączone) 25,9 – 22,6 kWh/100 km, zasięg (WLTP) 395 – 452 km
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo o mocy 460 kW (625 PS), moc boostu dla Launch Control 560 kW (761 PS), przyspieszenie 0-100 km/h w 2,9 sekundy, prędkość maksymalna 250 km/h, zużycie energii (WLTP, łączone) 26,4 – 24,4 kWh/100 km, zasięg (WLTP) 388 – 419 km.
Nowoczesne podwozie z napędem na wszystkie koła i adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym jest standardowym wyposażeniem wszystkich czterech modeli. Opcjonalny pakiet Off-Road Design zwiększa prześwit o maksymalnie 30 mm, co oznacza, że Cross Turismo może być również używany na mieszanych nawierzchniach i nierównych drogach. Standardowy tryb Gravel Mode poprawia przydatność do jazdy po trudnych drogach.
W kontekście wizualnym, Taycan Cross Turismo (długość/szerokość/wysokość: 4 974/1 964/1 409 mm) ściśle nawiązuje do koncepcyjnego modelu Mission E Cross Turismo, zaprezentowanego na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2018 roku: jego sylwetka jest definiowana przez sportową linię dachu opadającą ku tyłowi, nazywaną przez projektantów Porsche „flyline”. Elementy designu off-road obejmują wykończenia nadkoli, unikalne dolne zderzaki z przodu i z tyłu oraz progi boczne. W ramach pakietu Off-Road Design, Cross Turismo ma specjalne klapy w narożnikach przedniego i tylnego zderzaka oraz na końcach progów, co zapewnia wyrazisty wygląd i ochronę przed uderzeniami kamieni.
Sportowe akcesoria: nowy tylny bagażnik i e-rowery
Specjalnie dla Taycan Cross Turismo Porsche opracowało tylny bagażnik mieszczący do trzech rowerów, który wyznacza nowe standardy pakowania i użyteczności. Może być stosowany uniwersalnie dla różnych typów rowerów. Jednym z jego innowacyjnych rozwiązań jest to, że klapa bagażnika może być otwierana nawet przy załadowanym bagażniku. Wraz z eBike Sport i eBike Cross, Porsche wprowadza jednocześnie dwa wysokiej jakości e-rowery. Dzięki swojemu ponadczasowemu designowi oraz wydajnej i zrównoważonej technologii napędowej, idealnie współpracują z Taycan Cross Turismo.
Wprowadzenie na rynek
Taycan Cross Turismo będzie dostępny na rynku latem 2021 roku. Ceny w Niemczech zaczynają się od 93 635 euro (w tym 19 procent VAT i lokalne wyposażenie).
Purystyczny wygląd z DNA Porsche
Wizualny wygląd Porsche Taycan Cross Turismo ściśle nawiązuje do koncepcyjnego modelu Mission E Cross Turismo, zaprezentowanego na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2018 roku. Szczególnie jego sylwetka jest definiowana przez sportową linię dachu opadającą ku tyłowi – nazywaną przez projektantów Porsche „flyline”. Elementy off-road obejmują wykończenia nadkoli, unikalne dolne zderzaki z przodu i z tyłu oraz progi boczne. W ramach pakietu Off-Road Design, Cross Turismo ma specjalne klapy w narożnikach przedniego i tylnego zderzaka oraz na końcach progów. Te elementy nadają mu wyrazisty wygląd i zapewniają ochronę przed uderzeniami kamieni.
Przód: uderzający wygląd z unikalnym podpisem świetlnym
Porsche Taycan Cross Turismo to pierwszy całkowicie elektryczny pojazd typu Cross Utility Vehicle (CUV). Jego potencjał do jazdy zarówno po drogach, jak i w terenie jest wyraźnie sygnalizowany przez jego wysokość przejazdu. Taycan Cross Turismo jest o około 30 mm wyższy od Taycana.
Przednia część charakteryzuje się zderzakiem specyficznym dla Cross Turismo. W Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo wkładka jest standardowo wykonana z włókna węglowego. Wkładki w innych modelach są malowane na kolor Brilliant Silver. Opcjonalnie dostępny jest również zderzak przedni w kolorze Vesuvius Grey lub High-Gloss Black.
Reflektory: technologia wysokiej klasy spotyka design
Ich technologia oświetleniowa odgrywa kluczową rolę w ich wyrazistym wyglądzie z przodu i przyczynia się do wysokiego poziomu rozpoznawalności Taycana i Taycana Cross Turismo. Dla wszystkich modeli dostępne są następujące systemy reflektorów:
Reflektory LED (standard w Taycan 4 Cross Turismo)
Reflektory LED z PDLS Plus (standard w Taycan 4S Cross Turismo) zapewniają optymalne oświetlenie drogi. Centralny moduł LED automatycznie przełącza się między światłami drogowymi a mijania. Kamera wykrywa pojazdy z przodu lub nadjeżdżające z przeciwka i zasięg reflektorów jest ciągle dostosowywany odpowiednio. Również funkcje dynamicznego oświetlenia na zakrętach i na skrzyżowaniach są w standardzie. Funkcja dynamicznego oświetlenia na zakrętach obraca reflektory w zależności od kąta skrętu i prędkości pojazdu, a funkcja oświetlenia skrzyżowań zapewnia optymalne warunki oświetleniowe na skrzyżowaniach.
Reflektory LED matrix z PDLS Plus (standard w Taycan Turbo Cross Turismo i Taycan Turbo S Cross Turismo) selektywnie dezaktywują segmenty stałego strumienia światła drogowego. Łącznie 84 indywidualnie sterowane diody LED mogą być dostosowane do aktualnej sytuacji poprzez wyłączenie lub przyciemnienie. Pojazdy z przodu lub nadjeżdżające nie są już oślepiane.
Reflektory LED matrix z PDLS Plus są opcjonalnie dostępne w specjalnej wersji od Porsche Exclusive Manufaktur. Te reflektory mają trójwymiarową grafikę na płytce drukowanej w obudowie reflektora oraz elementy świateł dziennych w Glacier Ice Blue, które nadają reflektorom niebieski odcień z pewnych kątów widzenia.
Widok boczny: sportowe proporcje i rzeźbione powierzchnie
Sylwetka Taycan Cross Turismo jest definiowana przez jego sportową linię dachu opadającą ku tyłowi. W porównaniu do sedana Taycan, wydłuża się znacznie bardziej ku tyłowi i kończy się stałym spojlerem dachowym w kolorze High-Gloss Black. Powstała dodatkowa przestrzeń nad głową prowadzi do jeszcze bardziej komfortowej pozycji siedzącej dla pasażerów z tyłu w porównaniu z tym w Taycanie.
Opcjonalny duży szklany dach panoramiczny, który rozciąga się od szyby czołowej do spojlera dachowego, zapewnia jasne wnętrze i doskonały widok na zewnątrz. Belki dachowe są opcjonalnie dostępne również w połączeniu z panoramicznym szklanym dachem. Umożliwiają one montaż, na przykład, nowej skrzyni dachowej Performance. Same belki dachowe są dostępne w aluminium lub czarnym aluminium.
Dynamiczny design graficzny okna bocznego jest równie uderzający jak linia dachu Taycan Cross Turismo. Wykończenia nadkoli podkreślają sportowy charakter SUV-a w stylu życia Porsche.
Wyjątkowy wygląd dopełniają progi drzwiowe specyficzne dla Cross Turismo w kolorze czarnym.
Płaskie klamki drzwiowe są na równi z drzwiami i wysuwają się elektrycznie w razie potrzeby. Ich wizualny wygląd podkreśla ogólny wyrazisty i nowoczesny wizerunek pojazdu.
Szeroka gama kół jest dostępna dla nowego Taycan Cross Turismo z trzema nowymi wzorami. Te są zarezerwowane wyłącznie dla Taycan Cross Turismo i idealnie pasują do crossoverowego charakteru pojazdu.
Tył: logo Porsche w efekcie szklanym z grafiką płytki drukowanej jako akcent
Z tyłu Taycan Cross Turismo aerodynamika zoptymalizowana z stałym spojlerem dachowym zapewnia doskonałe ogólne cechy aerodynamiczne. Spojler dachowy standardowo pokryty jest lakierem High-Gloss Black.
Tylni dyfuzor specyficzny dla Cross Turismo ma żaluzjowy design i podkreśla ambicje Taycan Cross Turismo do pokonywania zarówno dróg utwardzonych, jak i w terenie.
Wąski pasek, podświetlony od wewnątrz, rozciąga się na całą szerokość tylnej części samochodu. Mieści on logo Porsche wykonane z trójwymiarowych litery szklanych. Oprócz tego efektu szklanego, unikalną cechą jest to, że litery są umieszczone w trójwymiarowej czarnej grafice płytki drukowanej. Porsche Exclusive Manufaktur opcjonalnie oferuje tę grafikę z ciemną metalizacją i głębokimi szklanymi literami w Glacier Ice Blue lub czerni.
Design wnętrza
Bardzo cenione kontury designu znane z Taycana również znajdują się wewnątrz nowej wersji: skrzydłowe górne i dolne sekcje deski rozdzielczej rozciągają się na całą szerokość pojazdu. Wolnostojący, zakrzywiony zestaw wskaźników stanowi najwyższy punkt na desce. Centralny wyświetlacz infotainment o przekątnej 10,9 cala oraz dodatkowy, opcjonalny wyświetlacz dla pasażera z przodu tworzą zintegrowany szklany pas w stylu ciemnej paneli.
Kompas umieszczony jest na górze deski rozdzielczej w połączeniu z pakietem Off-Road Design. Wyświetla on kierunek jazdy w formie analogowej za pomocą obracającej się róży wiatrowej i dostarcza informacji o wysokości oraz czasie na wyświetlaczu cyfrowym.
Dzięki zmodyfikowanej linii dachu nowego modelu, pasażerowie na tylnych siedzeniach, których Cross Turismo może pomieścić do trzech, mają o 47 mm więcej miejsca na głowę niż w Taycanie. Duża klapa bagażnika zapewnia łatwy dostęp do tylnego bagażnika Taycan Cross Turismo: przy szerokości 776 mm i wysokości 538 mm, otwarcie jest znacznie szersze i wyższe niż w sedanie (odpowiednio 445 i 325 mm). W zależności od wyposażenia tylna przestrzeń bagażowa ma pojemność do 446 litrów (sedan: 407 l). Może ona wzrosnąć aż do 1212 l po złożeniu oparć tylnych siedzeń, które można dzielić w proporcji 60:40. Przód oferuje dodatkowe 84 l. Sieć dzieląca, zaczepy na torby i linki mocujące (opcjonalnie dostępne w pakiecie schowków) zapewniają, że tylna przestrzeń ładunkowa pozostaje uporządkowana.
Pokrywa bagażnika stanowi przykład dużej ilości czasu rozwoju, jaką Porsche zainwestowało nawet w najmniejsze szczegóły. Pokrywa może być schowana za tylną kanapą, co oszczędza miejsce, ponieważ nie ma żadnych bocznych uchwytów, a więc jest węższa niż przestrzeń bagażowa. Zamiast nich cztery uchwyty są wysuwane z bocznych wykończeń i mogą być również wykorzystane jako uchwyty na torby. Linki do zabezpieczenia pokrywy na klapie bagażnika można schować w pokrywie, gdy jest ona usunięta.
Cztery tryby wyświetlania dla zestawu wskaźników
Innowacyjny zestaw wskaźników składa się z zakrzywionego wyświetlacza o przekątnej 16,8 cala o charakterystycznym kształcie dla Porsche. Nie ma osłony, co zapewnia smukły i nowoczesny wygląd w stylu wysokiej jakości smartfonów i tabletów. Kierowcy mogą wybierać pomiędzy czterema trybami wyświetlania dla zestawu wskaźników:
Tryb Power Meter przywołuje okrągłe wskaźniki typowe dla Porsche. Ten wyświetlacz dostarcza jasno uporządkowanych informacji dla szybkiego odczytu. Wskaźnik mocy zastępuje obrotomierz jako środkowy wskaźnik.
Tryb Map zastępuje centralny wskaźnik mocy sekcją mapy.
Tryb Extended Map zastępuje okrągłe wskaźniki mapą nawigacyjną, wyświetlaną na całym ekranie.
Tryb Reduced ogranicza się do podstawowych informacji o prowadzeniu, takich jak prędkość, znaki drogowe i wskazówki nawigacyjne za pomocą zminimalizowanej strzałki.
Opcjonalny tryb Night View czyni ten wyświetlacz centralnym elementem.
Małe, dotykowe panele sterujące po bokach ekranu służą do obsługi świateł i funkcji podwozia. Zestaw wskaźników jest więc szerszy niż kierownica i przypomina oryginalny model 911.
Kolorowy wyświetlacz head-up jest dostępny na życzenie. Projekcja odpowiednich informacji odbywa się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Wyświetlacz został podzielony na główną sekcję wyświetloną, sekcję statusu oraz trzecią sekcję, która pokazuje treści tymczasowe, takie jak połączenia lub informacje nawigacyjne. Można również wybrać wyświetlacz nawigacyjny, wskaźnik mocy oraz widok zdefiniowany przez użytkownika jako pre-sety.
Kierownica ma lekką, wizualną formę i dostępna jest w dwóch wersjach: oprócz wielofunkcyjnej sportowej kierownicy ze skóry, którą można spersonalizować z kolorowymi wstawkami w ramach pakietu Accent, Porsche oferuje opcjonalnie kierownicę GT Race-Tex. Ma ona charakterystyczny design z widocznymi główkami śrub i okrągłym przełącznikiem trybu jazdy, charakterystycznym dla Porsche, który można wykorzystać do wyboru różnych trybów jazdy.
Skrzydłowe górne i dolne sekcje deski rozdzielczej rozciągają się na całą szerokość pojazdu. Centralny wyświetlacz infotainment o przekątnej 10,9 cala oraz opcjonalny wyświetlacz dla pasażera tworzą zintegrowany szklany pas w stylu ciemnej paneli, który wizualnie łączy się z wnętrzem.
Wszystkie interfejsy użytkownika mają czytelny układ
Sterowanie jest zawsze inteligentne i intuicyjne, korzystając z dotykowej obsługi lub funkcji sterowania głosowego, która reaguje na polecenie „Hej Porsche”.
Wszystkie konfiguracje pojazdu dla Taycana, takie jak Porsche Active Suspension Management (PASM), można łatwo ustawić na centralnym ekranie bezpośrednio. Kierowca ma szybki dostęp do wszystkich aplikacji poprzez jasno ułożony i dostosowywalny ekran główny. Aplikacje obejmują nawigację, telefon, multimedia, komfort i Porsche Connect. Dzięki zoptymalizowanej funkcji sterowania głosowego kierowcy mogą szybciej uzyskać dostęp do wymaganej funkcji. Pasażerowie z przodu w Taycan Cross Turismo mają również opcję własnego dotykowego wyświetlacza, co pozwala im na łatwe dostosowywanie ustawień bez rozpraszania kierowcy.
Wysoka konsola środkowa potęguje wrażenie niskiej, sportowej pozycji siedzącej, jakiej można się spodziewać po Porsche. Posiada duży, 8.4-calowy panel dotykowy z odpowiedzią dotykową, co pozwala na bezpośrednie dostosowanie ustawień klimatyzacji. Wbudowane rozpoznawanie pisma umożliwia szybkie wprowadzanie adresów.
Każdy detal został zredukowany do niezbędnego minimum. Tak jak w Porsche 918 Spyder, Taycan Cross Turismo ma zwężony przełącznik wyboru biegów w desce rozdzielczej zamiast klasycznego dźwigni zmiany biegów. To nadaje konsoli środkowej schludny wygląd i tworzy dodatkowe miejsce do przechowywania. Redukcja do minimum oraz klarowne podejście są również widoczne w projekcie wentylacji. Zostały one całkowicie unowocześnione i mogą być obsługiwane intuicyjnie. Tradycyjne, mechanicznie obsługiwane żaluzje należą już do przeszłości, ponieważ przepływy powietrza są teraz kontrolowane zarówno cyfrowo, jak i w pełni automatycznie (Virtual Airflow Control). Klikając w menu klimatyzacji, można przełączać między trybem Focused, zapewniającym szybkie, kierunkowe chłodzenie, a trybem Diffused, zapewniającym klimatyzację bez przeciągów. Jeśli zamówiono opcjonalny system klimatyzacji z czterema strefami (Advanced Climate Control), dostępny jest dodatkowy 5,9-calowy panel dotykowy z odpowiedzią dotykową, który umożliwia obsługę systemu z tylnych siedzeń.
Szeroki zakres opcji personalizacji oraz innowacyjne koncepcje materiałowe
Kolor i koncepcja materiałowa Taycan Cross Turismo pozwala na indywidualne wyposażenie od tradycyjnego do zrównoważonego i nowoczesnego. Standardowo Porsche Taycan Cross Turismo wyposażony jest w częściowo skórzaną tapicerkę oraz przednie komfortowe fotele z ośmioma elektrycznymi ustawieniami. Można wybierać między klasyczną skórą a zrównoważoną skórą Club Leather OLEA, w której proces garbowania wykorzystuje liście oliwne. Naturalna jakość skóry podkreślona jest przez specjalny nadruk chmurowy. Nowością jest całkowicie wnętrze wolne od skóry, z nowoczesnymi teksturami powierzchni. Materiał Race-Tex, będący wysokiej jakości mikro włóknem składającym się częściowo z włókien poliestru z recyklingu, jest tu stosowany. Jego produkcja emituje 80 procent mniej CO2 w porównaniu do tradycyjnych materiałów. Pokrycie podłogi wykorzystuje włókno z recyklingu Econyl®, które jest produkowane w innowacyjnym procesie z wykorzystaniem między innymi odrzuconych sieci rybackich.
Taycan Cross Turismo jest dostępny z szerokim zakresem konfiguracji wnętrza i zewnętrznych w tradycyjnym i nowoczesnym stylu. Akcenty i wykończenia wnętrza podkreślają dbałość o detale, spełniając jednocześnie najwyższe standardy jakości charakterystyczne dla Porsche pod względem cech materiałowych i wykonania. Oprócz kolorów wnętrza Black/Lime Beige, Blackberry, Atacama Beige i Meranti Brown, klienci mogą również stworzyć specjalne kontrasty we wnętrzu swojego samochodu z opcjonalnym pakietem Accent. Klienci mogą wybierać spośród Matt Black, Dark Silver lub Neodyme, eleganckiego odcienia szampana. Wykończenia drzwi i konsol centralnych mogą być wykonane z drewna, matowego węgla, tłoczonego aluminium lub tkaniny.
Oprócz licznych innowacji, jest jeszcze jeden detal, który nie powinien umknąć w żadnym Porsche: tak jak w zamku zapłonu w tradycyjnych modelach Porsche, przycisk zasilania znajduje się z lewej strony za kierownicą.
Karoseria
Całkowicie ocynkowana karoseria Taycan Cross Turismo wykonana jest głównie z aluminium i stali. Nowością w porównaniu z sedanem sportowym jest zintegrowany pierścień skrętny z profilu aluminiowego. Został on zintegrowany w klapie bagażnika, aby zwiększyć jej sztywność wzdłużną.
Mocowania amortyzatorów, mocowania osi i tylne człony boczne wykonane są z aluminium odlewanego, natomiast mocowania amortyzatorów są z aluminium kute. Boczne człony łączą konstrukcję skorupową aluminiową z wyciskanymi sekcjami. Progi o długości 1941 mm zaprojektowane są jako siedmiokomorowe sekcje wyciskane. W porównaniu do stalowych progów, liczba części po stronie zmniejsza się z 15 do trzech.
Stale gorąco formowane chronią komorę pasażerską (struktura słupka A, słupka B wewnątrz/na zewnątrz, ramy dachu, wzmocnienie siedzenia). Ciekawym elementem jest poprzeczny wzmocnienie grodziowe, wykonane ze stali mangano-borowej. Specjalne procesy produkcyjne służą do wytwarzania różnych przekrojów w składniku rurowym. Dzięki temu uzyskuje się maksymalną wytrzymałość przy zoptymalizowanej wadze. Oprócz elementów przodu i tyłu, cały zewnętrzny panele wykonane są z aluminium. Dzięki głębokości formowania wynoszącej 325 mm, jednoczęściowy aluminiowy panel boczny stanowił szczególne wyzwanie dla rozwoju i produkcji. Całkowita zawartość aluminium w Taycan Cross Turismo wynosi około 37 procent.
Niska i centralna pozycja montażu akumulatora zapewnia niski środek ciężkości. Jego integracja była podstawowym kamieniem milowym w projektowaniu karoserii. Aluminiowa obudowa akumulatora pod podłogą została zaprojektowana jako komponent nośny i stanowi część struktury bezpieczeństwa Taycana. Całkowicie 28 śrub łączy obudowę z karoserią.
Garby na stopy – wcięcia w akumulatorze w tylnej części podłogi – sprawiają, że siedzenie z tyłu jest jeszcze przyjemniejsze. Do dyspozycji są dwie przestrzenie bagażowe: przód ma pojemność 84 l, natomiast tył pomieści do 1212 l.