Suzuki zaprezentowało trzecią generację crossovera S-Cross pod koniec 2021 roku, a ze względu na sytuację pandemiczną musiało zrobić to podczas wydarzenia online.
Samochód nie był zupełnie nowy, ponieważ dzielił platformę z poprzednikiem. Jednak to wcale nie było złe, ponieważ druga generacja S-Cross była docenianym pojazdem. Oba modele były produkowane w zakładzie Suzuki na Węgrzech i eksportowane do Europy oraz kilku innych krajów na całym świecie.
Jednak Suzuki stworzyło nową nadwozie o wyrazistym wyglądzie. Z przodu, wysoka kratka chłodnicy, otoczona trzema lampkami LED, nadawała SUV-owy charakter. Mimo że zachowano zaokrąglone krawędzie i podwyższoną linię okien w kierunku tyłu, nie miało ono takiego samego wyglądu hatchbacka jak jego poprzednik. W końcu Suzuki znane było ze swoich zdolności terenowych, zwłaszcza w modelach Jimny i Vitara. Z tyłu, wyraźne lampy tylne były już niemodne wśród innych producentów samochodów, ale Suzuki dało im drugą szansę i zamontowało je w S-Crossie.
Wewnątrz samochód otrzymał więcej standardowych opcji, nawet w podstawowej wersji wyposażeniowej. Nadal zachowano analogowe wskaźniki, mimo ogólnego trendu rynkowego w kierunku wyświetlaczy TFT w zestawach wskaźników. Powyżej centralnej konsoli, w unoszonej pozycji, producent umieścił 7-calowy ekran dotykowy do systemu infotainment, z łącznością Apple CarPlay i Android Auto. Mimo że był to bardziej budżetowy pojazd, oferował jako opcję panoramiczny dach szklany.
Pod maską Suzuki postawiło na silnik o pojemności 1.4 litra z turbosprężarką. Dostępna była również architektura mild-hybrid 48-woltowa. W przypadku przekładni, S-Cross korzystał z tego samego układu napędu na wszystkie koła opartego na systemie Haledx, kontrolowanego za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej.
Suzuki S-Cross zdobył wysokie uznanie za swój stylowy design, kompaktowe i łatwe do zarządzania wymiary, dobre osiągi na drodze oraz możliwość jazdy w terenie dzięki opcjonalnemu systemowi ALLGRIP Select 4×4. Teraz został zastąpiony całkowicie nowym modelem, który korzysta z długoletniego doświadczenia Suzuki w pakowaniu pojazdów o wyższej klasie z elastycznością, jeszcze wyższym poziomem wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa i najnowszą technologią, aby sprostać różnorodnym potrzebom zarówno kierowcy, jak i pasażerów.
PROJEKT ZEWNETRZNY
S-Cross wyraża dziedzictwo stylizacji SUV-ów Suzuki, a nowy model robi mocne wrażenie dzięki odważnemu i bardziej muskularnemu designowi, który podkreśla jego obecność większymi i bardziej kanciastymi nadkolami oraz gładkimi, płynnie biegnącymi liniami. Przedni projekt zawiera podniesioną linię maski, czarny błyszczący grill oraz nowe, trzy diodowe lampy pozycyjne, które pomagają przedstawiać wysoki środek ciężkości. Ten motyw kontynuuje się z tyłu, gdzie większe lampy kombinowane integrują się poziomo z centralnym elementem wykończeniowym, aby podkreślić poczucie szerokości, dodatkowo z relingami dachowymi i zintegrowanym tylnym spoilerem. Całkowicie nowy design uzupełnia przestronniejsze i bardziej wszechstronne wnętrze oraz jeszcze wyższy standard specyfikacji bezpieczeństwa niż w poprzednim modelu.
Suzuki S-Cross produkowany jest w zakładzie Magyar Suzuki na Węgrzech, który produkuje również modele Vitara na rynki europejskie oraz eksportuje oba pojazdy na całym świecie.
NAJWAŻNIEJSZE SPECYFIKACJE
Nowy Suzuki S-Cross ma teraz jeszcze wyższy standard wyposażenia niż wcześniej, a pełna tabela wyposażenia jest wymieniona na końcu tego pakietu prasowego oraz na stronie internetowej dla mediów.
Wyposażenie standardowe dla wersji Motion jest kompleksowe i obejmuje siedem poduszek powietrznych, 17-calowe malowane felgi aluminiowe, trzy charakterystyczne reflektory LED do świateł mijania i drogowych, złącze smartfona Apple CarPlay i Android Auto, rozpoznawanie znaków drogowych, monitorowanie martwego pola, adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości, bezkluczykowy dostęp i uruchamianie, automatyczną klimatyzację w dwóch strefach, podgrzewane fotele przednie oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu.
Przechodząc do wersji Ultra, dodawane są 17-calowe polerowane felgi aluminiowe, skórzana tapicerka siedzeń, zintegrowana nawigacja w samochodzie, panoramiczny przesuwany dach oraz dalsze udogodnienia i bezpieczeństwo kierowcy dzięki zamontowanej kamerze 360 stopni.
Nowy S-Cross dostępny jest w łącznie sześciu różnych odcieniach, z czego jeden to kolor solidny, a pięć to opcjonalne wykończenia metaliczne.
SILNIK TURBO 1.4L K14D BOOSTERJET
Silnik Boosterjet został opracowany z myślą o filozofii Suzuki, polegającej na redukcji wagi i rozmiaru przy jednoczesnym zwiększeniu reakcji i płynności dostarczania mocy, aby osiągnąć charakterystyki, z których słyną silniki Suzuki.
Silnik 1.4-litra został dalej rozwinięty w 2020 roku i jest montowany w obu wersjach modelowych. Oferując ten sam poziom mocy i momentu obrotowego, co znacznie większy silnik wolnossący (2.0-litra), zapewnia bezwysiłkową jazdę i prawdziwą przyjemność z prowadzenia.
Silnik 1.4-litra również oferuje silne korzyści w zakresie osiągów, z czasem przyspieszenia 0-100 km/h wynoszącym 9,5 sekundy (modele 2WD) zarówno dla skrzyń manualnych, jak i automatycznych oraz maksymalną prędkością (gdzie dozwolona) wynoszącą 190 km/h.
TECHNOLOGIA HYBRYDOWA 48V
System Suzuki 48V jest lekki i składa się z akumulatora litowo-jonowego, zintegrowanego rozrusznika-generatora (znanego jako ISG) oraz przetwornika 48V-12V (DC/DC), który zasila komponenty wymagające niższe napięcie, w tym światła, audio i klimatyzację. ISG działa jako zarówno generator, jak i silnik rozruchowy, jest napędzany paskiem i wspomaga silnik benzynowy podczas startu pojazdu, aby uzyskać wyższy poziom momentu obrotowego, z 235 Nm dostępnymi od 2 000 obr/min i do 3 000 obr/min.
EMISJE CO2
Emisje CO2 są niskie dzięki zastosowaniu technologii hybrydowej, stali o wysokiej wytrzymałości oraz innych rozwiązań redukujących wagę nadwozia. Oszczędności w wadze podczas rozwoju pomagają nowemu Suzuki S-Cross pozostać jednym z najlżejszych SUV-ów w swojej klasie, ważąc zaledwie 1 235 kg dla modeli 2WD z manualną skrzynią biegów oraz zwiększeniem o tylko 70 kg dla opcjonalnego modelu ALLGRIP (manualna skrzynia biegów).
SYSTEM ALLGRIP 'SELECT’ Z CZTEREMA TRYBAMI
Suzuki rozwinęło swoje renomowane technologie napędu na cztery koła w nową generację, która zapewnia przyjemność z jazdy i spokój w zróżnicowanych warunkach, promując jednocześnie oszczędność i ograniczając wpływ samochodów z napędem na cztery koła na środowisko.
System ALLGRIP 'Select’ jest standardowo montowany w modelach Ultra, a Suzuki wyróżnia się w branży, oferując napęd 4WD zarówno z manualnymi, jak i automatycznymi skrzyniami biegów. W połączeniu z technologią 48V Hybrid, nowy S-Cross ALLGRIP z automatyczną skrzynią biegów jest również bardziej oszczędny niż konkurencyjne pojazdy 4WD z automatyczną skrzynią biegów.
System ALLGRIP 'Select’ zawiera cztery tryby wybierane przez kierowcę, zapewniając bezpieczną i przyjemną jazdę na zróżnicowanych nawierzchniach, i okazał się bardzo skuteczny. W dalszym rozwoju system ALLGRIP został wzbogacony o funkcję feed forward, która przydziela moment obrotowy do tylnych kół zanim dojdzie do jakiegokolwiek poślizgu.
BEZPIECZEŃSTWO – SERIA S-CROSS
Pasywne i aktywne systemy bezpieczeństwa w Suzuki S-Cross zostały zaprojektowane w celu inteligentnego przewidywania i reagowania na potencjalnie niebezpieczne sytuacje, oferując doskonały poziom ochrony. Jedną z jego głównych cech bezpieczeństwa jest technologia Total Effective Control, która jest koncepcją absorpcji uderzeń chroniącą pasażerów i niską wagą, opracowaną przez Suzuki. Szerokie zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości oraz technologii inżynierii wspomaganej komputerowo sprawia, że nadwozie jest lekkie, bardzo odporne na zderzenia oraz oszczędne w kontekście zużycia paliwa.
Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa obejmuje siedem poduszek powietrznych, w tym poduszkę powietrzną kolanową kierowcy oraz napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły.
DWUSENSOROWA POMOC HAMULCOWA (DSBS)
Zaawansowany system wykrywania z przodu, montowany standardowo we wszystkich modelach S-Cross, wspiera liczne technologie bezpieczeństwa, w tym wspierającą hamowanie przy kolizji, czyli Dwusensorową Pomoc Hamulcową (DSBS). Dzięki DSBS, przy prędkości pojazdu od około 5 km/h do 100 km/h, jeśli system stwierdzi ryzyko kolizji z przeszkodą z przodu, wydaje zarówno ostrzeżenie dźwiękowe, jak i wizualne. Jeśli istnieje wysokie ryzyko kolizji z przeszkodą z przodu i kierowca gwałtownie hamuje, system uruchamia wspomaganie hamulców,
KAMERA 360 STOPNI
Standardowo zamontowana w modelu Ultra, kamera 360 stopni wyposażona jest w cztery kamery – po jednej z przodu, z tyłu i po bokach pojazdu. Te kamery są połączone z centralnym wyświetlaczem, aby zapewnić kierowcy wyraźny widok dookoła. Funkcje obejmują widok 3D, który umożliwia kierowcy sprawdzenie otoczenia przed ruszeniem, oraz widok z lotu ptaka, który wspiera bezpieczniejsze parkowanie. Inne funkcje obejmują widok w wysokiej rozdzielczości, który można powiększyć oraz automatyczne wyświetlanie widoku z przodu i tyłu, które przełącza się w zależności od wybranego biegu.
PANORAMICZNY DACH
Specyfikacja Ultra obejmuje dużą szyberdach, składający się z dwóch osobno przesuwanych paneli szklanych, który rozciąga się nad przednimi i tylnymi siedzeniami, czyniąc kabinę bardziej relaksującą dla wszystkich pasażerów.
Gdy szyberdach jest zamknięty, panele szklane mają łączną długość 1 000 mm. Gdy są otwarte, otwór ma długość 560 mm, co daje pasażerom orzeźwiające doświadczenie jazdy z otwartym dachem.
ZAAWANSOWANY WYŚWIETLACZ MULTIMEDIALNY
Nowy Suzuki S-Cross wykorzystuje 4.2-calowy wyświetlacz LCD w wysokiej rozdzielczości, który pokazuje różne informacje, w tym dane dotyczące mocy silnika i momentu obrotowego, zużycie paliwa, średnią prędkość, przyspieszenie i działanie hamulców oraz śledzenie przeciążenia G podczas jazdy.
SYSTEM AUDIO Z NAWIGACJĄ I ŁĄCZNOŚCIĄ ZE SMARTFONAMI
System audio zamontowany w wersji Motion ma wyświetlacz Smartfon Linkage Display Audio (SLDA) z 7-calowym panelem dotykowym, który umożliwia intuicyjną obsługę. System pozwala również kierowcy na korzystanie z niektórych aplikacji smartfonowych za pomocą połączenia MirrorLink, Android Auto i Apple CarPlay.
Apple CarPlay to mądrzejszy i bezpieczniejszy sposób korzystania z iPhone’a w S-Crossie. Oprócz dzwonienia ułatwia również odbieranie wskazówek dla zoptymalizowanych warunków drogowych, słuchanie muzyki, dostęp do e-maili, wiadomości tekstowych i innych.