Toyota zaprezentowała nową wersję piątej generacji sportowego auta Supra w 2022 roku, wykorzystując przy tym już znane litery GR.
Gazoo Racing to oficjalny deweloper samochodów wyścigowych Toyoty na całym świecie. Po zakończeniu aktualizacji i przystosowywaniu tych pojazdów, inżynierowie z GR otrzymali inne zadania, takie jak stworzenie sportowej wersji Yaris i Supry.
Wielu fanów Toyoty było oburzonych piątą generacją Supry, ponieważ dzieliła wiele komponentów, w tym silnik, z niemieckim BMW. Jednak z zewnątrz oba samochody nie mogłyby być bardziej różne. Co więcej, Toyota próbowała zaprojektować Suprę z myślą o czwartej generacji. Dlatego długi kapelusz, niskie zawieszenie i opadająca linia dachu nawiązywały do stylizacji swojego poprzednika. Żadne z tych elementów nie zostały utracone ani wzmocnione w wersji GR. Mimo to, japoński producent wprowadził trzy nowe kolory: Moareki Grey, Dawn Blue i Matte Moonstone White.
Wewnątrz, konsola środkowa musiała zostać zrewidowana, aby zrobić miejsce dla dźwigni zmiany biegów, ponieważ GR Supra była dostępna z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Co więcej, producent dodał pakiet Alcantara do gałki zmiany biegów i osłony.
Lecz najważniejsza zmiana miała miejsce pod nadwoziem. Podstawowy silnik to dwulitrowa jednostka turbo, generująca 252 konie mechaniczne (255 PS), z opcją już znanego silnika rzędowego, 3.0-litrowego, o mocy 355 koni (340 PS). Oba silniki były dostępne z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, podczas gdy ten drugi także z ośmiobiegową automatyczną.
Od momentu debiutu, model GR Supra dostępny był z silnikiem rzędowym o mocy 340 DIN hp/250 kW i pojemności 3.0 litra, współpracującym z automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach. Rok później do oferty dołączono nowy silnik o mocy 258 DIN hp/190 kW i pojemności 2.0 litra, również z automatyczną skrzynią jako standard.
Choć samochód i jego osiągi zdobyły wysokie uznanie wśród mediów i fanów na całym świecie, nieuchronnie pojawiała się kwestia dostępności manualnej skrzyni biegów.
#SAVETHEMANUAL
Toyota wysłuchała fanów samochodów sportowych i klientów, ogłaszając, że nowy GR Supra z sześciobiegową inteligentną skrzynią manualną (iMT) pojawi się w Europie. Został zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy cenią sobie kontrolę i satysfakcję z precyzyjnych zmian biegów. Jego dodanie do oferty oznacza, że Toyota zaoferuje wszystkie trzy modele GR dostępne w Europie z manualną skrzynią biegów i trzema pedałami, zarówno w standardzie (GR Yaris), jak i jako opcję (GR Supra, GR86).
W duchu wysokiej klasy inżynierii GR Supra, ten rozwój nie był jedynie kwestią zastosowania ogólnodostępnego rozwiązania. Nowa skrzynia biegów, wraz z nowym sprzęgłem, zostały zaprojektowane specjalnie, aby odpowiadały charakterystyce mocy i momentu obrotowego silnika GR Supra o pojemności 3.0 litra.
Równocześnie systemy kontroli hamulców i zawieszenia GR Supra zostały dostosowane, aby zapewnić jeszcze lepsze osiągi – zmiany te wprowadzane są w całej gamie modelowej.
Nowa gama obejmuje również specjalny model 3.0-litra Lightweight. Oprócz niższej wagi manualnej skrzyni biegów, korzysta ona z dalszych zmian specyfikacji, które pozwoliły na zredukowanie masy pojazdu o prawie 40 kg, co podnosi zwrotność samochodu.
NOWA SZEŚCIOBIEGOWA SKRZYNIA MANUALNA
Skrzynia biegów zainstalowana w GR Supra została zaprojektowana i dostrojona specjalnie do użycia z silnikiem rzędowym coupe.
Zespół inżynierów zmodyfikował istniejącą obudowę skrzyni biegów, wał napędowy i zestaw biegów, eliminując elementy, które nie były wymagane, takie jak pakiet akustyczny, co dodatkowo zmniejszyło wagę.
Serce skrzyni biegów stanowi nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. Z większą powierzchnią cierną i mocniejszą sprężyną, ten nowy element ma wysokie możliwości wydajnościowe odpowiednie do współpracy z silnikiem o wysokim momencie obrotowym GR Supra.
INTELIGENTNA OPERACJA
Skrzynia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania zaprogramowany z nowym oprogramowaniem, które priorytetowo traktuje sportowe osiągi. Podczas zmiany biegów do wyższych przełożeń, parametry są dostosowane w celu optymalizacji momentu obrotowego silnika w momencie załączenia i wyłączenia sprzęgła; przy redukcji biegów oprogramowanie zostało dostrojone dla stałej wydajności.
iMT jest ustawiona jako domyślna, ale może być wyłączona w trybie Sport, jeśli kierowca woli.
Przełożenie główne
Aby uniknąć ospałego startu i niskiego przyspieszenia na biegu, przełożenie główne zostało skrócone z 3.15 (w GR Supra z automatem) do 3.46. Rezultatem jest sportowa reakcja i odpowiednie przełożenia do osiągów samochodu sportowego.
DOSTOSOWANIE ZAWIESZENIA I KIEROWNICY
Wszystkie wersje GR Supra korzystają z dostosowanego zawieszenia, które wprowadzono, aby zoptymalizować osiągi z nową manualną skrzynią biegów.
Zmiany obejmują sztywniejsze wulkanizowane gumy w przednich i tylnych mocowaniach stabilizatorów oraz dostrojone amortyzatory. Mechaniczne komponenty w elektrycznym wspomaganiu kierownicy oraz parametry działania systemu również zostały dostrojone.
ZREWIZJONOWANA KONSOLA ŚRODKOWA I PRZEŁĄCZNIK BIEGÓW
Zmiany, które umożliwiły zainstalowanie nowej manualnej skrzyni biegów w GR Supra, nie ograniczały się tylko do napędu. Zwrócono również uwagę na to, jak nowy system może być zamontowany w kabinie kierowcy.
To nie tylko kwestia zmiany jednego dźwigni zmiany biegów na inną; konieczne było upewnienie się, że gałka zmiany biegów jest optymalnie umiejscowiona dla precyzyjnych, szybkich i satysfakcjonujących zmian.
Istniejący design konsoli środkowej nie zapewniał wystarczającego luzu między dźwignią a panelem sterującym klimatyzacją. Aby osiągnąć ideale ergonomię, jednostka konsoli oraz kontrola wyboru trybu jazdy zostały przeprojektowane. Dodatkowo zmieniono przełożenie dźwigni, a wysiłek potrzebny do zmiany biegów i załączenia biegu wstecznego został dostosowany.
Zrewidowany układ zapewnia wygodne 42 mm luzu między gałką a panelem klimatyzacji.
Odczucie zmiany biegów w dłoni oraz ciężar operacji są częścią ludzkiego sensorycznego połączenia z samochodem, więc zwrócono uwagę na wagę i kształt gałki zmiany biegów oraz jakość załączania biegów. W rezultacie Toyota dostosowała poziom wysiłku potrzebnego do załączenia biegu wstecznego i zdecydowała się na cięższą gałkę zmiany biegów (200 g), aby uzyskać bardziej satysfakcjonujący efekt bezwładności przy użyciu.
KONTROLA TRAKCJI
Kontrola trakcji i hamulców w GR Supra została zoptymalizowana do pracy z manualną skrzynią biegów.
W przypadku automatu można używać drugiego biegu podczas ruszania pod górę, gdy przeciwną stronę kół znajdują się na nawierzchniach o różnym poziomie przyczepności – na przykład, gdy samochód jest zaparkowany częściowo na oblodzonej drodze. Postęp jest płynny, bez cofania czy ślizgania kół. Przy manualnej skrzyni biegu należy użyć pierwszego biegu, a puszczenie sprzęgła wiąże się z większym ryzykiem poślizgu kół. Aby temu zaradzić, inżynierowie Toyoty dostosowali kontrolę trakcji (TRC), aby osiągnąć płynne działanie, jak w przypadku automatu. System jest również zoptymalizowany pod kątem charakterystycznego wysokiego momentu obrotowego silnika GR Supra, szerokich opon i napędu na tylne koła.
ZWINNOŚĆ I STABILNOŚĆ HAMOWANIA
Zachowanie samochodu przy przyspieszaniu z zakrętu jest kluczowym elementem jakości „Fun to Drive”, którą Toyota wypracowała dla GR Supra. W nowej wersji manualnej kontrola trakcji ponownie była głównym punktem uwagi, aby zapewnić idealną równowagę między zwinnością a stabilnością przy wyjściu z zakrętu na gaz. Interwencja TRC została dostosowana w celu utrzymania stabilności – samochód pozostaje wierny zamierzonej przez kierowcę linii – jednocześnie pozwalając na odpowiednią moc dla sportowych odczuć.
NOWA FUNKCJA HAIRPIN+
Ambicja uczynienia GR Supra samochodem przyjemnym w prowadzeniu w najbardziej wymagających warunkach zainspirowała wprowadzenie nowej funkcji Hairpin+. Została ona zaprojektowana w celu zapewnienia większej swobody i satysfakcji, gdy pokonywane są ciasne zakręty na wzniesieniu (powyżej 5%) na nawierzchni o dużej przyczepności, takiej jak na europejskich trasach górskich.
Większy „wolny” poślizg kół może sprawić, że takie trasy będą przyjemniejsze do jazdy, więc Toyota zoptymalizowała kontrolę momentu obrotowego silnika, aby pozwolić na większą różnicę w stopniu poślizgu kół po lewej i prawej stronie.
PROGRAM ANTY-ROLL
Bardzo zwinny pojazd z oponami o wysokiej przyczepności może być wrażliwy na nagły „snap-off” nadsterowności – coś, co trudno kontrolować przy pomocy samego systemu kontroli stabilności pojazdu (VSC). Aby przeciwdziałać temu zachowaniu, wprowadzono program anty-roll (ARP) zarówno dla wersji manualnej, jak i automatycznej GR Supra. Interweniuje on wcześniej w systemie VSC, aby zniwelować nagłą utratę przyczepności, gdy używane jest wysokowydajne ustawienie zawieszenia.
Dodatkowo tryb Track został dostosowany do łatwego driftu z swobodą kontroli gazu. Pojazd pozostaje zwinny, ale ryzyko obrotu jest mniejsze dzięki specyficznej kontroli momentu obrotowego i silnika.
NOWY GR SUPRA LIVE LIGHTWEIGHT
Toyota skorzystała z okazji związanej z oszczędnością wagi osiągniętą dzięki nowej manualnej skrzyni biegów, aby dodać nowy model Lightweight do oferty GR Supra.
GR Supra o pojemności 3.0 litra Lightweight korzysta z dalszych środków oszczędzających masę, osiągając łączną redukcję o 38.3 kg w porównaniu do wagi aktualnego modelu 3.0-litra z automatem.
Zamontowanie nowej manualnej skrzyni biegów i nowych 19-calowych felg znika 21.8 kg; model Lightweight redukuje dodatkowe 16.5 kg poprzez zastąpienie systemu audio oraz usunięcie skórzanej tapicerki siedzeń, regulacji elektrycznej i podparcia lędźwiowego. Ta redukcja poprawia zwinność samochodu.
ZREWIZJONOWANA GAMA MODELOWA
Nowa gama GR Supra zachowuje model 2.0-litra Live z automatem jako model wejściowy, dostępny z pakietami opcjonalnymi Premium, Connect i Sport, oraz model 3.0-litra Active z automatem, z opcją pakietu Premium.
Manualna wersja 3.0-litra Live Lightweight ma być najpopularniejsza, a manualna wersja 3.0-litra Premium zajmie szczytową pozycję w ofercie.
NOWE KOLORY ZEWNETRZNE I WEWNĘTRZNE
Nowa gama GR Supra korzysta również z nowych opcji lakierniczych, takich jak Moareki Grey i Dawn Blue. Wprowadzono również matowy kolor Moonstone White, wyłącznie dla nowego modelu 3.0-litra Premium manual.
W kabinie wcześniej czerwoną skórę zastąpiono nową opcją tapicerki w odcieniu brązowym.