Ponad rok po wprowadzeniu wersji kombi generacji Astra L, Vauxhall zaprezentował również jej sportową wersję pod koniec 2022 roku.
Astra Sports Tourer zyskała popularność na brytyjskim rynku, ale klienci wciąż domagali się mocniejszej wersji tego modelu. Odpowiedzią była premiera w listopadzie 2022 roku, kiedy to Vauxhall zaprezentował Astra L Hatchback GSe oraz Grandland GSe, a także wersję kombi swojego kompaktowego hatchbacka, znaną jako Astra Sports Tourer. Dzięki temu, że auto bazowało na platformie EMP2 Peugeota, proces rozwoju przebiegł sprawniej. Mimo to, producent potrzebował jeszcze trochę czasu, aby zaimplementować technologie i dokładnie je przetestować przed premierą.
Przednia część pojazdu zachowała niektóre elementy designu odziedziczone po modelu Astra z 2009 roku. L-kształtne światła do jazdy dziennej, zintegrowane w górnych zewnętrznych narożnikach reflektorów, stanowiły wyraźne wezwanie, które Vauxhall postanowił utrzymać. Pomiędzy nimi znajdowała się nowa kratka Vauxhall Vizor, z czarnymi poziomymi żebrami. Na dolnym zderzaku umieszczono szeroki wlot powietrza, który integrował radar dla zaawansowanych systemów bezpieczeństwa oraz parę bocznych wlotów, w których znajdowały się lampy przeciwmgielne.
W profilu, wersja kombi Astra L miała rzeźbione linie w dolnej części nadwozia, które wznosiły się na tylnych drzwiach w kierunku błotników. Jej poprzednicy również mieli te dwa elementy, ale podążały one za krzywymi liniami, a nie ostrymi, jak w przypadku modelu Astra z 2022 roku. Producent zainstalował trzeci rząd okien na przestrzeni bagażowej pomiędzy słupkami C i D. Na tyle samochodu znajdowały się smukłe lampy tylne LED, które rozciągały się od tylnych błotników do pochylonej klapy. Na koniec, producent zamontował spoiler dachowy, który pomieścił trzecie światło stopu. W przeciwieństwie do swoich poprzedników, model Sports Tourer z 2022 roku miał ten sam dolny zderzak, co Astra Hatchback.
Wnętrze Vauxhalla zostało wyposażone w zaawansowane technologicznie elementy przejęte od Peugeota. Deska rozdzielcza miała parę ekranów, jeden dla panelu instrumentów, a drugi dla systemu multimedialnego. Dodatkowo, samochód miał wyświetlacz przezroczysty, który wyświetlał informacje na przedniej szybie. Między przednimi fotelami, które opracowano we współpracy z niemieckim instytutem zdrowego kręgosłupa, umieszczono szeroką konsolę centralną, która mieściła tryby jazdy, parę uchwytów na kubki oraz kilka przestrzeni do przechowywania. Głównym atutem samochodu była tylna część, gdzie kanapa dzielona w proporcji 40/20/40 mogła zwiększyć przestrzeń bagażową z przyzwoitych 597 litrów (35,1 cu-ft) do ogromnych 1,553 litrów (54,8 cu-ft).
Pod maską Vauxhall zainstalował 1,6-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy, który został przejęty od Peugeota. Dodatkowo, dodano silnik elektryczny o mocy 110 PS (108 hp) zasilany akumulatorem o pojemności 12,4 kWh. W efekcie, całkowita moc pojazdu wynosiła szacunkowe 225 PS (222 hp), przenoszona na przednie koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Vauxhall rozpoczął przyjmowanie zamówień na modele Astra GSe i Grandland GSe. Ceny w nowej gamie GSe zaczynają się od 40 550 funtów za modele Astra GSe, a pierwsze dostawy dla klientów planowane są na wczesne lato. Model Astra Sports Tourer GSe trafi do sprzedaży latem.
GSe oznacza Grand Sport Electric i to nowa submarka stworzona przez Vauxhall, łącząca elektryczne osiągi z dynamicznym prowadzeniem i stylowym wyglądem. Każdy z modeli GSe ma unikalne zmiany w stylistyce, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej, oraz zmodernizowane napędy elektryczne i poprawione właściwości jezdne dzięki ulepszonym zawieszeniom i układom kierowniczym.
Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe
Zarówno Astra GSe, jak i Astra Sports Tourer GSe mają zmiany w stylistyce, które pomagają im wyróżniać się na drodze. Niższy profil o 10 mm dzięki zmodyfikowanemu zawieszeniu i amortyzatorom oraz 18-calowe koła ‘Commodore’ nadają pojazdom charakterystyczny wygląd, a czarny dach i czarne logo Griffina również są obecne. Wewnątrz znajdują się przednie siedzenia wykończone Alcantarą®, certyfikowane przez niemiecką organizację AGR (‘Aktion Gesunder Rücken’ lub ‘Kampania na rzecz Zdrowszych Pleców’) oraz skórzana kierownica specyficzna dla GSe jako część ulepszeń GSe.
W obu modelach Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe zawieszenie zostało wzmocnione o 11% sztywniejszymi sprężynami i wyposażone w technologię Amortyzacji Zależnej od Częstotliwości (FSD) od specjalistów KONI, co poprawia komfort jazdy i prowadzenie.
Układ kierowniczy został również skalibrowany, aby zapewnić o 9% szybszą reakcję, co daje sportowe wrażenia, podczas gdy elektroniczna kontrola stabilności (ESC) została ustawiona tak, aby włączała się nieco później.
Modele Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe wyposażone są w technologię Intelli-Drive z systemem ostrzegania przed kolizją i aktywnym hamowaniem awaryjnym z detekcją pieszych. W zestawie znajduje się również detekcja senności, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, asystent znaków drogowych, ostrzeżenie przed ruchem poprzecznym i martwym polem oraz automatyczny asystent prędkości z funkcją zatrzymania.
Zarówno Astra GSe, jak i Astra Sports Tourer GSe korzystają z ulepszonego napędu hybrydowego Plug-in, znanego z konwencjonalnej gamy modeli. Oba modele napędza silnik benzynowy o mocy 180 KM (1,6 litra, czterocylindrowy), połączony z elektrycznym silnikiem o mocy 81,2 kW (110 KM), co daje łączną moc 225 KM i maksymalny moment obrotowy 360 Nm. Dzięki akumulatorowi o pojemności 12,4 kWh, modele Astra GSe osiągają do 40 mil zasięgu elektrycznego, a Astra Sports Tourers osiągają 39 mil między ładowaniami. Z emisją na poziomie zaledwie 25 g/km CO2 oraz 26 g/km CO2, modele Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe kwalifikują się do stawki podatku Benefit-in-Kind wynoszącej tylko 8% i 12%, odpowiednio.
Ceny za modele Astra GSe zaczynają się od 40 550 funtów – o zaledwie 150 funtów więcej niż Astra Ultimate Plug-in Hybrid, na której są oparte, mimo dodatkowej wydajności, prowadzenia i designu – ceny modelu Astra Sports Tourer GSe zostaną potwierdzone w późniejszym terminie.
Grandland GSe
Grandland GSe to najpotężniejszy model Vauxhall, oferujący moc 300 KM i napęd na cztery koła dzięki kombinacji 200-konnego silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra oraz dwóch silników elektrycznych, z 81,2 kW (110 KM) z przodu i 83 kW (113 KM) na tylnej osi. Z emisją na poziomie zaledwie 27 g/km CO2 oraz całkowitym zasięgiem elektrycznym wynoszącym 41 mil, dzięki wbudowanemu akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 14,2 kWh, Grandland GSe kwalifikuje się do stawki podatku Benefit-in-Kind wynoszącej 8%.
Podobnie jak w modelach Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe, modele Grandland GSe mają liczne ulepszenia stylistyczne, w tym 19-calowe felgi aluminiowe ‘Monza’. Wewnątrz znajdują się również siedzenia certyfikowane przez AGR oraz kierownica specyficzna dla GSe.
Oprócz technologii obecnych w modelach Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe, modele Grandland GSe również korzystają z zaawansowanego asystenta parkowania. Dostępna jest również opcjonalna funkcja Night Vision, za dodatkową opłatą w wysokości 1 300 funtów.
Z kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczowym układem osi z tyłu, Grandland GSe jest również wyposażony w sztywniejsze sprężyny i amortyzatory z technologią KONI FSD (Amortyzacja Zależna od Częstotliwości), co umożliwia różne charakterystyki amortyzacji dla optymalnej równowagi między komfortem jazdy a prowadzeniem. Dzięki temu oferuje bardziej precyzyjne i spójne reakcje, zachowując jednocześnie doskonałą stabilność podczas hamowania, w zakrętach i przy wyższych prędkościach.