Golf R doczekał się już piątej generacji, która oferuje sportowe osiągi, napęd na wszystkie koła oraz agresywny wygląd.
Volkswagen uznawany jest za pioniera kategorii hot-hatch, gdyż wprowadził na rynek pierwszą generację modelu Golf GTI. Sekret ten szybko zyskał na popularności, a inne marki samochodowe także zaczęły produkować różne pojazdy o wysokich osiągach w tym segmencie. Golf ewoluował i oferował coraz lepsze osiągi, ale mimo wysiłków przestał być królem hot-hatchy. Ostrej konkurencji podjęły się marki takie jak Honda, Ford, Renault oraz Opel/Vauxhall. Jednak Golf R powraca, aby to zmienić.
Hot-hatch nie musi wyglądać jak reszta gamy modeli. W starszych wersjach różnice estetyczne były niewielkie, ale Golf R poszedł na całość. Wyższy zderzak z wielkimi wlotami powietrza i dużymi bocznymi wlotami doskonale pasowały do samochodu, który miał wyglądać agresywnie. Nowe, smukłe reflektory z górnym paskiem LED do jazdy dziennej nadawały pojazdowi surowy charakter. Po bokach znajdował się nowy pakiet aerodynamiczny z progami bocznymi oraz większym tylnym spojlerem. Z tyłu, cztery końcówki wydechu wystawały spod zderzaka, obok dyfuzora.
Taki agresywny wygląd nie mógłby być kompletny bez wnętrza inspirowanego wyścigami. Sportowe fotele kubełkowe z wbudowanymi zagłówkami dla pasażerów z przodu były wysoko wyprofilowane, aby utrzymać pasażerów w miejscu podczas pokonywania zakrętów. W pełni cyfrowy zestaw wskaźników oraz manetki za kierownicą nadawały samochodowi profesjonalny wygląd.
W układzie napędowym Volkswagen zainstalował turbodoładowany silnik benzynowy o układzie rzędowym czterech cylindrów. Silnik współpracował z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową automatyczną skrzynią DSG (z podwójnym sprzęgłem). Moc trafiała na wszystkie koła dzięki nowo opracowanemu systemowi napędu na wszystkie koła z wektoryzacją momentu obrotowego.
Volkswagen zaprezentował najnowszą generację flagowego modelu sportowego marki, nowego Golfa R. Samochód ten oferuje moc 315 koni mechanicznych, co oznacza wzrost o 27 koni w porównaniu do poprzedniego modelu w USA, oraz moment obrotowy wynoszący 310 funtów. Dzięki standardowemu napędowi na cztery koła 4Motion® Volkswagen Golf R przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość na torze wynoszącą 155 mph (250 km/h). Samochód trafi do sprzedaży w USA jako model na 2022 rok w drugiej połowie 2021 roku.
Inne wyróżniające cechy nowego Volkswagena Golfa R to nowo opracowany system rozdzielania momentu obrotowego 4Motion i Menedżer Dynamiki Pojazdu. Nowa konfiguracja 4Motion oferuje selektywne sterowanie momentem obrotowym na tylnych osiach – nowy dyferencjał tylny rozdziela moc pomiędzy osiami przednią i tylną, a także pomiędzy oboma tylnymi kołami. Umożliwia to znaczną poprawę zwinności Golfa R, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Po raz pierwszy na świecie napęd na cztery koła jest również zintegrowany z Menedżerem Dynamiki Pojazdu (VDM) w innych systemach jezdnych, takich jak elektroniczne blokady dyferencjału (XDS®) oraz adaptacyjny system tłumienia DCC®. Dzięki bliskiej integracji tych różnych systemów nowy Volkswagen Golf R oferuje optymalną przyczepność, neutralne prowadzenie z najwyższą precyzją oraz maksymalną zwrotność i przyjemność z jazdy.
Zewnętrze
Wszystkie pięć generacji VW Golfa R charakteryzuje się stałym napędem na cztery koła, spersonalizowanym designem oraz ekskluzywnym sportowym wyposażeniem. Zewnętrzny wygląd nowego Golfa R obejmuje nowy przedni zderzak z wykończeniem w stylu motorsportowym oraz specyficzne wloty powietrza z elementami w wysokim połysku w kolorze czarnym. Na górze kratki chłodnicy widnieje niebieski pasek, który zapala się jako pasek LED w momencie uruchomienia silnika i rozciąga się aż do błotników, pełniąc rolę świateł dziennych.
Jak wszystkie pojazdy ósmej generacji Golfa, model R jest pięciodrzwiowy. W USA, szyberdach jest teraz standardowym wyposażeniem Volkswagena Golfa R. Charakterystyczne cechy bocznego designu modelu R to 19-calowe aluminiowe felgi połączone z letnimi oponami wysokiej wydajności, ekskluzywne progi, matowe chromowane nakładki lusterek zewnętrznych, które wyświetlają logo R na drodze przy otwieraniu i zamykaniu drzwi, oraz o 0,8 cala niższy prześwit niż w standardowym modelu produkcyjnym. Niebieskie zaciski hamulcowe z logo R na przedzie wystają przez 19-calowe felgi.
Innym unikalnym elementem designu Golfa R jest tylny zderzak, który teraz zawiera nowo zaprojektowany, czarny dyfuzor w wysokim połysku. Po bokach jest on otoczony eleganckimi, chromowanymi podwójnymi końcówkami wydechu dla standardowego systemu sportowego. Spojler dachowy zapewnia odpowiedni poziom docisku dla tylnej osi.
Nowy Golf R można skonfigurować w trzech różnych kolorach. Metaliczny niebieski Lapiz jest kolorem charakterystycznym dla modelu R, ale będzie również dostępny w białym Pure White lub czarnym Deep Black Pearl Effect.
Wnętrze
VW Golf Mk 8 zdigitalizował wiele wyświetlaczy i sterowników w tej globalnie najlepiej sprzedającej się linii produktów. Umożliwiło to dopasowanie grafiki do nowego Volkswagena Golfa R w standardowym systemie multimedialnym Discover Pro oraz konfigurowanym panelu instrumentów Digital Cockpit. 10-calowy ekran dotykowy Discover Pro wita kierowcę nowym ekranem powitalnym R, gdy tylko pojazd zostanie otwarty kluczykiem.
Wyposażenie wnętrza Golfa R również zostało dostosowane i wzbogacone. Kierowca i pasażer z przodu zajmują miejsca w najwyższej klasy sportowych fotelach, pokrytych skórą Nappa, z elementami w wyglądzie węgla i niebieskimi akcentami po bokach oraz logo R na oparciu. Ogrzewany i wielofunkcyjny skórzany sportowy zestaw kierowniczy ma również unikalny design, z ergonomicznie uformowanymi łopatkami DSG, niebieskim kontrastowym przeszyciem i przyciskiem R do bezpośredniego wyboru różnych profili jazdy. Mocniejsze naciśnięcie przycisku R aktywuje również profil Race. Jak w innych modelach ósmej generacji Golfa, Volkswagen Golf R wyposażony jest w sterowanie „dotykowe” na kierownicy z haptycznym sprzężeniem zwrotnym dla kierowcy.
Inne standardowe wyposażenie obejmuje: dekorację deski rozdzielczej w wyglądzie węgla; specyficzne dla modelu R wykończenie drzwi; szczotkowane stalowe nakładki na pedały i podnóżek kierowcy; oraz oświetlenie ambientowe w 30 kolorach dla deski rozdzielczej i drzwi, zsynchronizowane z wyświetlaczem.
Napęd i zawieszenie
Czterocylindrowy silnik TSI® o pojemności 1984 cm³ w nowym Volkswagenie Golfie R jest obecnie najpotężniejszą jednostką EA888. To ulepszona konstrukcja czwartej generacji (evo4) dostarczająca 315 koni mechanicznych, o 27 więcej w porównaniu do silnika w ostatnim modelu Golf R w USA. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 280 do 310 funtów, dostępny od 2100 obrotów na minutę i utrzymujący się na tym wysokim poziomie aż do prędkości 5350 obrotów. Dzięki całkowicie elektronicznemu regulatorowi chłodziwa, silnik cechuje się bardzo efektywnym zarządzaniem cieplnym oraz krótką fazą rozgrzewania. Powoduje to zmniejszenie strat tarcia, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.
Silnik jest również wyposażony w zmienną synchronizację zaworów na wałkach ssących i wydechowych, z zmiennym uniesieniem zaworów po stronie wydechu. To rozwiązanie pozwala na optymalne sterowanie wymianą gazu w zakresie wydajności, zużycia i emisji spalin. Moc silnika przekazywana jest na standardową 6-biegową skrzynię ręczną – kluczową cechę dla rynków USA i Kanady – lub na opcjonalną 7-biegową skrzynię automatyczną DSG z podwójnym sprzęgłem.
Volkswagen Golf R wyposażony jest w nowy system napędu na cztery koła zorientowany na wydajność, dostępny wyłącznie w amerykańskich modelach Volkswagena Golfa R. Nowo zaprojektowany dyferencjał tylny zmienia moc rozdzielając ją wariantowo pomiędzy przednią i tylną osią – oraz, teraz, pomiędzy lewym i prawym tylnym kołem. Dyferencjał z systemu 4Motion na ogół przekazuje moc w proporcjach 50:50 poprzez sprzęgło wielopłytkowe do lewego i prawego tylnego koła, nawet gdy dyferencjał pozwala im obracać się z różnymi prędkościami podczas pokonywania zakrętów. Nowy system napędu na cztery koła 4Motion z rozdzielaniem momentu obrotowego może jednak również rozdzielać moment obrotowy wariantowo pomiędzy obydwa tylne koła, z możliwością skierowania aż do 100 procent na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu. Zmniejsza to promień skrętu i eliminuje nadsterowność. To prowadzi do wyraźnie bardziej zwrotnego prowadzenia niż jego poprzednik.
Poprawiona zwinność doskonale komponuje się z dostępnym w standardzie zmiennym przekładnią kierowniczą w nowym Volkswagenie Golfie R. Intensywność rozdzielenia mocy jest określana przez bieżący kąt skrętu, położenie pedału gazu, przyspieszenie boczne, prędkość kątową oraz prędkość. Kierowca może również wpłynąć na sposób, w jaki system napędu na cztery koła oraz systemy stabilności współdziałają, korzystając ze standardowego wyboru profilu jazdy (Comfort, Sport, Race i Individual). Przycisk R na kierownicy prowadzi kierowcę Golfa R bezpośrednio do wyboru profilu jazdy.
Zawieszenie zostało dostrojone specjalnie dla tego pojazdu, zaczynając od prześwitu niższego o 0,8 cala względem standardowego Golfa. Skupiono się na osiągnięciu doskonałej wydajności przy jednoczesnym zachowaniu najlepszych możliwych właściwości jezdnych. Samochód wyposażony jest w przednie zawieszenie typu strut oraz tylne wielowahaczowe. W porównaniu do swojego poprzednika, stawki sprężyn i stawki antyrollowe zostały zwiększone o 10 procent. Aplikacja DCC została również odpowiednio dostosowana. Inżynierowie zwiększyli ujemny kąt pochylenia (-1°20′) na przedniej osi, aby umożliwić wyższe prędkości zakręcając i poprawić stabilność. Nowa aluminiowa podstawa pomogła zmniejszyć wagę przedniego zawieszenia o 6,6 funta. Montaż wahaczy poprzecznych i łożysk na tylnej osi Golfa R również zostały zmodyfikowane.
Volkswagen wprowadził nowy system zarządzania dynamiką jazdy dla Golfa Mk 8: Menedżer Dynamiki Pojazdu. W Volkswagenie Golfie R inteligentny system nie tylko ściśle integruje elektroniczne blokady dyferencjału (XDS) i osiągi zakrętowe systemu DCC, ale także – po raz pierwszy – system napędu na cztery koła 4Motion podczas każdego manewru jazdy. W tym procesie adaptacja dampingów na poszczególnych kołach (200 razy na sekundę) może pomóc w szczególnie zwinnym i precyzyjnym prowadzeniu.
Menedżer Dynamiki Pojazdu umożliwia również dokładne obliczenie optymalnej kontroli sprzęgła dla funkcji selektywnego sterowania momentem obrotowym, aby jeszcze bardziej zoptymalizować zwinność i stabilność Golfa R. Równocześnie, celowana interwencja hamulcowa po stronie pojazdu wewnątrz zakrętu dodatkowo zmniejsza nadsterowność w przejściach oraz przy granicach. Przyczepność poprawia się dzięki zwiększonemu zablokowaniu w selektywnym sterowaniu momentem obrotowym, a prowadzenie pojazdu jest nieco bardziej skierowane w stronę tyłu.
Program może również pomóc zoptymalizować tłumienie obrotów i zmian obciążenia przy dużych prędkościach. Ponieważ Menedżer Dynamiki Pojazdu monitoruje prowadzenie samochodu na każdym zakręcie, jest w stanie precyzyjnie skorygować wszelką nadsterowność lub podsterowność. Na przykład: Jeśli wczesne wciśnięcie pedału gazu w zakręcie powoduje zbyt dużą nadsterowność, Menedżer Dynamiki Pojazdu zamyka sprzęgło selektywnego sterowania momentem obrotowym na kole znajdującym się na zewnętrznej stronie zakrętu. Rezultatem jest moment obrotowy generowany na tylnej osi, który neutralnie skręca Golfa R w zakręt i zmniejsza nadsterowność.
Nowy Volkswagen Golf R przeszedł ostateczne dostrojenie na legendarnym torze Nürburgring Nordschleife i zawiera nowe profile jazdy „Special” i „Drift” oprócz tradycyjnych profili Comfort, Sport, Race i Individual w wyborze trybu jazdy. Profil Sport jest dynamicznym i idealnym podstawowym trybem dla Golfa R. Profil Comfort jest dostosowany do wysokiego poziomu komfortu, oferując jednocześnie dużą precyzję kierowania. W profilu Race funkcja tocząca (jeździć bez napędu) jest dezaktywowana, zwiększa się dźwięk silnika, a DSG, DCC, kierownica oraz system napędu na cztery koła są dostosowywane do sportowej konfiguracji.
W profilu specjalnym wszystkie główne parametry układu napędowego zostały skonfigurowane na Nordschleife – w tym nowy system napędu na cztery koła 4Motion. Rezultatem jest to, że wersja automatyczna Golf R z przekładnią DSG® jest o 17 sekund szybsza w testach wewnętrznych na torze Nürburgring Nordschleife w porównaniu do swojego poprzednika. W porównaniu do trybu Race, profil specjalny ma łagodniejsze ustawienia tłumienia, aby zapewnić, że Golf R utrzyma maksymalny kontakt z nawierzchnią na falujących odcinkach Nordschleife. Zachowanie boczne i sterowanie napędem na cztery koła zostały zoptymalizowane, aby radzić sobie z zakrętami na Nürburgringu. Ponadto, redukcje biegów w automatycznym trybie DSG, w zależności od ciśnienia hamulca, uzupełniają hamowanie przed zakrętami.
W profilu Drift (przeznaczonym tylko do jazdy po torze) parametry dla systemu kontroli stabilności ESC (zmiana na ESC Sport) oraz rozdzielenie mocy poprzez system napędu na cztery koła umożliwiają Volkswagenowi Golfowi R driftowanie. Aby upewnić się, że profil jest wybierany tylko na drogach prywatnych, system multimedialny zawsze wyświetla monit o potwierdzenie przed jego aktywacją.
W profilu Indywidualnym kierowca może precyzyjnie dostosować i zapisać swój własny profil jazdy za pomocą cyfrowego suwaka. W profilach poniżej Comfort skutkuje to jeszcze większym komfortem. W profilach powyżej Race, strojenie staje się jeszcze bardziej dynamiczne i bardzo bezpośrednie; minimalny przechył łączy się wtedy z maksymalną zwrotnością. Korzystając z przycisku ESC, kierowca może także oddzielnie dezaktywować ESC na torze wyścigowym.
Gdy Volkswagen Golf R jest uruchamiany, ESC jest zawsze aktywny jako pełny system. Kierowcy najsilniejszego Golfa mogą jednak dostosować ESC w dwóch zakresach. W trybie ESC Sport progi ślizgu ESC i kontroli trakcji (ASR) są podnoszone, aby zredukować intensywność interwencji. W trybie ESC Off, doświadczeni kierowcy mogą dodatkowo dezaktywować ESC całkowicie w każdej sytuacji jazdy. Jednak system Front Assist ponownie uruchamia pełny system ESC w nagłych wypadkach.