Podczas gdy Golf R został stworzony z myślą o tych, którzy cenią sobie jazdę i nie potrzebują dużego bagażnika, Golf R Variant stanowił istotne uzupełnienie dla osób potrzebujących kombi.
Rodzina z dziećmi potrzebuje samochodu z dużym bagażnikiem, w którym można zmieścić rowery, hulajnogi i inne akcesoria związane z maluchami. Z drugiej strony, nikt nie powiedział, że kombi nie mogą mieć mocnych silników. Volkswagen postanowił więc wzmocnić swoją już znaną wersję Golf Variant w postaci wersji R.
Golf R Variant z 2021 roku dzielił większość nadwozia z modelem Golf R aż do słupka B, jednak wyróżniał się innymi słupkami C oraz tylnymi drzwiami. Dodatkowa powierzchnia przeszklona obejmowała przestrzeń między słupkami C a D. Producent samochodów poświęcił część przestrzeni bagażowej w tej generacji Golfa, a tylna klapa została nachylona do przodu, aby nadać sportowy wygląd. Volkswagen zamontował nawet spojler na górnej części tylnej szyby. Pod zderzakiem umieszczono cztery owalne końcówki wydechowe, podobne do tych w hatchbacku Golf R.
Podobnie jak jego brat Golf R, R Variant oferował sportowe wnętrze z mocno profilowanymi przednimi siedzeniami. Jego w pełni cyfrowa deska rozdzielcza i łopatki zmiany biegów za kierownicą były potwierdzeniem, że to nie jest zwykły samochód na zakupy. Jednak, jako kombi, oferował rozkładaną tylną kanapę, która zapewniała od 611 litrów (21,6 cu-ft) do 1 642 litrów (58 cu-ft) przestrzeni bagażowej.
W przypadku układu napędowego Volkswagen zainstalował turbodoładowany silnik benzynowy w układzie rzędowym o czterech cylindrach. Był on sparowany z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową automatyczną skrzynią DSG (z podwójnym sprzęgłem). Moc trafiała do wszystkich kół za pośrednictwem nowego systemu napędu na cztery koła z wektorem momentu obrotowego.
Po prezentacji Golfa R, prawdziwie sportowego hatchbacka, Volkswagen wprowadza kolejną wersję swojego luksusowego modelu Golf: VW Golf R Estate. Łącząc wysoką wydajność z elastycznością, jaką oferuje duża przestrzeń bagażowa, ten model drugiej generacji jest idealnym sportowym kombi. Z mocą 235 kW (320 PS), nowy Golf R Estate to najbardziej dynamiczny i wydajny model kombi w historii Golfów. Więcej mocy, więcej przyspieszenia wzdłużnego i bocznego, więcej innowacji, więcej przestrzeni i więcej emocji sprawiają, że ten samochód jest lepszy niż kiedykolwiek. Napęd na cztery koła 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance, który jest standardem, osiąga maksymalny moment obrotowy 420 Nm dzięki silnikowi 2.0 TSI. Ekstremalnie szybka 7-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem odpowiada za przenoszenie mocy. Nowy Volkswagen Golf R Estate przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Opcjonalnie, Golf R Estate można zamówić także z pakietem R Performance, który zwiększa prędkość maksymalną do 270 km/h. Pakiet R Performance obejmuje również 19-calowe koła zamiast standardowych 18-calowych oraz dodatkowe profile jazdy Special (tryb Nürburgring) i Drift (do driftów).
4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance
Podobnie jak kompaktowy Golf R, Golf R Estate wyposażony jest w nowo opracowany system napędu na cztery koła z selektywną kontrolą momentu obrotowego na osi tylnej. Nowy tylny mechanizm różnicowy rozdziela moc napędu nie tylko między osiami przednią i tylną w razie potrzeby, ale także między kołami tylnymi. Zwiększa to znacznie zwrotność Volkswagena Golfa R Estate, szczególnie podczas zakrętów. Napęd na cztery koła jest również połączony z innymi systemami podwozia, takimi jak elektroniczne blokady różnicowe (XDS) i adaptacyjne sterowanie podwoziem DCC. Rezultat: optymalne właściwości trakcyjne, neutralne prowadzenie z najwyższą precyzją, wyjątkowa zwinność. Maksymalna przyjemność z jazdy.
Dodatkowe profile dla Nürburgring i driftu
Podobnie jak Golf R, Golf R Estate został dostosowany na Nordschleife Nürburgring. Jeśli zamówiony z opcjonalnym pakietem R Performance, sportowe kombi oferuje własne profile jazdy, Special i Drift. W profilu Special główne parametry systemu napędu zostały skonfigurowane pod kątem Nordschleife i innych podobnie wymagających torów – w tym po raz pierwszy napęd 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance. Z dala od dróg publicznych, profil jazdy Drift otwiera zupełnie nowy poziom dynamiki jazdy i czyni drifting znacznie bezpieczniejszym i bardziej przyjemnym.
Przestronne wnętrze pojazdu
Golf R Estate może być wyjątkowo sportowy, ale zachowuje także wszystkie cechy, których można by się spodziewać od kombi Golf: to komfortowe auto rodzinne i rekreacyjne dla każdego. Volkswagen Golf R Estate idealnie nadaje się do codziennej jazdy, a jego bardzo sportowy design w żaden sposób tego nie ogranicza. Wręcz przeciwnie. „Reprezentuje doskonałe połączenie kompaktowego Golfa R i kombi. Sportowość, wydajność i emocje łączą się z przestronnością, zmiennością i innowacją,” mówi Sven Smeets, szef jednostki biznesowej R. Z pojemnością bagażową 611 litrów i pięcioma użytecznymi miejscami lub maksymalną objętością bagażnika wynoszącą 1,642 litra przy załadunku do wysokości dachu, Golf R Estate bez problemu pomieści całą rodzinę i ich bagaż, szybko, bezpiecznie i komfortowo. „Dzięki opcjonalnemu komfortowemu zawieszeniu i inteligentnym systemom komfortu i asysty, Golf R Estate jest także dobrze przystosowany do długodystansowych podróży,” mówi Sven Smeets. Po raz pierwszy Golf R Estate dostępny jest z opcjonalnym hakiem holowniczym z dopuszczalną maksymalną masą przyczepy (hamowanej) do 1,9 tony oraz obciążeniem hakowym wynoszącym 80 kilogramów.
Silnik TSI
Prawdziwe sportowe kombi, takie jak nowy Volkswagen Golf R Estate, potrzebuje mocnego serca, a do tego musi być wyposażone w najlepsze komponenty. Dotyczy to w pełni legendarnego silnika TSI z linii produktowej EA888 w czwartej odsłonie: Jako evo4, czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 1,984 cm3 teraz rozwija moc 235 kW (320 PS). To o 14 kW (20 PS) więcej niż silnik poprzedniej generacji. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 400 Nm do 420 Nm. Jest on dostępny już przy niskich obrotach silnika wynoszących zaledwie 2,100 obr./min i pozostaje na tym wysokim poziomie aż do prędkości 5,350 obr./min. Zintegrowany w głowicy cylindra silnika z bezpośrednim wtryskiem jest system chłodzonej wodą recyrkulacji spalin do turbosprężarki. A TSI jest również oszczędny – w pełni elektroniczny regulator chłodziwa umożliwia bardzo efektywne zarządzanie ciepłem z krótkim czasem nagrzewania. Zużycie według NEDC wynosi zaledwie 7,3-7,2 l/100 km w cyklu mieszanym. TSI ma również zmienną kontrolę zaworów z podwójnym sterowaniem wałkami rozrządu. Nowy silnik spełnia najnowsze normy emisji Euro 6d-ISC-FCM, częściowo dzięki regulacji podnoszenia zaworów, które można przełączać między dwoma poziomami po stronie wydechu. Pozwala to na optymalne zarządzanie wymianą gazów w kontekście wydajności, zużycia i emisji spalin. Imponująca moc silnika TSI o mocy 320 PS jest przekazywana na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni DSG.
7-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG)
Nowy Golf R Estate jest standardowo wyposażony w najnowszą wersję 7-biegowej skrzyni DSG Volkswagena. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem zaprojektowana jest do pracy z dużymi momentami obrotowymi i oferuje doskonałe osiągi zmiany biegów bez przerywania trakcji. To dzięki wyrafinowanej konstrukcji DSG. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem składa się z dwóch automatycznych części przekładni, z których każda ma sprzęgło. Jedna część przekładni jest dla biegów parzystych, a druga dla biegów nieparzystych. Obie części współpracują ze sobą na tym samym wyjściu skrzyni. Na przykład, jeśli pojazd znajduje się na czwartym biegu, trzeci lub piąty bieg jest automatycznie wstępnie wybierany przez drugą część przekładni. Jeśli kierowca teraz przyspiesza lub zwalnia, jedno sprzęgło zamyka się w błyskawicznym tempie, podczas gdy drugie się otwiera. Umożliwia to zmianę biegów w ciągu kilku setnych sekundy, co jest kluczowym elementem zaawansowanej konstrukcji sportowego Golfa R Estate. Zmiany biegów są również w pełni elektroniczne (shift-by-wire). Z jednej strony pozwala to na znacznie mniejszy dźwignię biegów, dzięki czemu zaoszczędza się miejsce. Z drugiej strony sprawia, że zmiana biegów jest bardziej komfortowa dla kierowcy. Na przykład, dzięki systemowi shift-by-wire, pojazd może już włączać bieg wsteczny, gdy porusza się do przodu przy niskich prędkościach, co ułatwia manewrowanie. Golf R Estate nie przełącza się do „R”, dopóki prędkość nie jest odpowiednia. W ten sposób system elektroniczny zapobiega błędnym operacjom.
Napęd na cztery koła 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance
Nowy system napędu na cztery koła wnosi kluczowy wkład w imponującą wydajność Volkswagena Golfa R Estate. Dzięki nowemu tylnemu mechanizmowi różnicowemu moc jest rozdzielana nie tylko zmiennie między osiami przednią i tylną, ale także między lewymi i prawymi tylnymi kołami. Jak to działa? Mechanizm różnicowy przekazuje moc poprzez sprzęgło wielopłytkowe do tylnych kół z lewą i prawą stroną w proporcji 50:50 – nawet gdy różnicowy pozwala im na obracanie się z różnymi prędkościami podczas zakrętów.
Sposób, w jaki działa napęd na cztery koła 4MOTION, jest również znany z innych modeli Volkswagena produkowanych na podstawie modułowej matrycy poprzecznej (MQB). Nowością jest to, że moment obrotowy jest teraz również rozdzielany zmiennie pomiędzy oboma tylnymi kołami dzięki 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance. W ekstremalnych przypadkach do 100 procent potencjalnej mocy można przekazać na koło po zewnętrznej stronie zakrętu. Wyraźnie redukuje to promień skrętu pojazdu, jednocześnie zmniejszając ryzyko, że Golf R Estate przemieści się na zewnątrz zakrętu, gdy kierowca wchodzi w zakręty z dużą prędkością (podsterowność). Intensywność automatycznego rozdziału mocy jest określana przez kąt skrętu, pozycję pedału gazu, przyspieszenie boczne, prędkość kątową (prędkość obrotu na osi pionowej) oraz prędkość, z jaką pojazd jest prowadzony. Rezultatem jest wyraźnie bardziej zwinne zachowanie podczas jazdy. Ta zwinność doskonale współgra z nową progresywną kierownicą Golfa R Estate (która jest standardem) oraz stabilizującymi systemami dynamiki jazdy od standardowej selekcji profilu jazdy (Comfort, Sport, Race i Individual) do profili Special i Drift w opcjonalnym pakiecie R Performance, a także opcjonalnym adaptacyjnym zawieszeniu sportowym DCC. Ponadto, menedżer dynamiki pojazdu, zainstalowany po raz pierwszy w Golfie R Estate, zapewnia, że system napędu na cztery koła jest ściśle zintegrowany z adaptacyjnym sterowaniem podwoziem DCC, elektronicznymi blokadami różnicowymi (XDS) oraz progresywną kierownicą.
Doskonale dopasowane osie przednia i tylna
W związku z ogromną mocą nowego modelu sportowego kombi, Volkswagen specjalnie dostosował podwozie Golfa R Estate. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 20 mm w porównaniu do Golfa Estate. Inżynierowie musieli zmierzyć się z wyzwaniem znalezienia równowagi między wyjątkową wydajnością a optymalnymi właściwościami jazdy. Podwozie składa się z osi McPhersona z przodu i czterowahadłowej osi z tyłu. Zarówno twardość sprężyn, jak i stawki stabilizatorów zostały zwiększone o 10 procent w porównaniu do wcześniej. Ustawienie adaptacyjnego sterowania podwoziem DCC również zostało odpowiednio dostosowane przez modyfikację hydrauliki systemu i parametryzacji. Aby umożliwić wyższe prędkości w zakrętach i poprawić kontrolę boczną, inżynierowie zwiększyli negatywny kąt pochylenia z przodu (-1°20′). Dzięki temu znacznie poprawiło się również neutralne prowadzenie podczas przyspieszania. Jednocześnie eksperci zdołali zmniejszyć wagę aluminiowego podwozia o trzy kilogramy i uczynić je jeszcze sztywniejszym. Oś tylna została także dostosowana do sportowych ambicji Volkswagena Golfa R Estate dzięki zmodyfikowanym mocowaniom poprzecznym i nośnikom. Zrównoważony rozkład obciążenia osi również odgrywa dużą rolę w doskonałej kontrolowalności Golfa R Estate. Jest o sześć procent lepszy w Golfie R Estate (w stosunku do idealu 50:50) niż w Golfie R. Sportowy model kombi również lepiej radzi sobie pod względem współczynnika oporu powietrza: wartość cW Golfa R Estate jest o kolejne cztery procent niższa niż w starannie zoptymalizowanym aerodynamicznie Golfie R.
Progresywna kierownica
Volkswagen Golf R Estate standardowo korzysta z progresywnej kierownicy. W nowym sportowym kombi ta technologia osiąga nowy poziom ewolucji, ponieważ jest teraz zaprojektowana na jeszcze bardziej bezpośrednią dzięki nowym algorytmom i nowej aplikacji software’owej. Podczas gdy konwencjonalne systemy kierownicze działają z niezmiennym przełożeniem, tutaj przełożenie jest progresywne. Korzyść: Przy manewrowaniu i parkowaniu po pierwsze następuje zauważalne zmniejszenie wysiłku kierownicy, a po drugie wymagane są mniejsze ruchy rąk i ramion ze strony kierowcy. Po trzecie, bardziej bezpośrednia konstrukcja skutkuje zwiększeniem dynamiki jazdy, szczególnie na krętych drogach i podczas zakrętów. Innymi słowy: reakcja na skręcanie wykazuje wyższy stopień liniowości nawet przy dużych prędkościach – to coś, co kierowca zauważa przez cały czas, a przy tym jest więcej „informacji zwrotnej z drogi” podczas zakrętów. Technicznie działa to dzięki zmiennemu przełożeniu zębatek i mocniejszemu silnikowi elektrycznemu w podstawowym systemie kierownicy. W przeciwieństwie do systemów o stałym przełożeniu, które zawsze muszą iść na kompromis między dynamiką jazdy a komfortem, zęby zębatki kierowniczej znacznie różnią się w zakresie ruchu kierownicy.
Menedżer dynamiki pojazdu
Volkswagen używa nowego systemu kontroli dynamiki jazdy w nowym Golfie R Estate i w nowym Golfie R – tzw. Menedżera dynamiki pojazdu. W Golfie R inteligentny system nie tylko ściśle integruje elektroniczne blokady różnicowe (XDS) i elementy związane z dynamiką boczną regulowanych amortyzatorów w systemie adaptacyjnego sterowania podwoziem (DCC), ale także – po raz pierwszy – system napędu na cztery koła 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance. Elektromechanicznie regulowane systemy zawieszenia jeszcze bardziej poprawiają równowagę między maksymalną dynamiką a najwyższym poziomem komfortu. Menedżer dynamiki pojazdu koordynuje funkcje elektromechaniczne systemu napędu na cztery koła, elektroniczne blokady różnicowe (XDS) i elementy związane z dynamiką boczną regulowanych amortyzatorów (DCC) podczas każdego manewru jazdy. Rezultatem jest dopasowanie tłumienia specyficznego dla kół do szczególnie zwinnego i precyzyjnego prowadzenia.
Skoncentrowane interwencje hamulcowe
Menedżer dynamiki pojazdu umożliwia również precyzyjne obliczenie idealnej kontroli sprzęgła dla funkcji selektywnej kontroli momentu obrotowego kół w celu dalszej optymalizacji zwinności i stabilności Golfa R. Równolegle, skoncentrowana interwencja hamulcowa po stronie pojazdu po wewnętrznej stronie zakrętu także ogranicza podsterowność w przejściach i podczas jazdy na granicy. Dodatkowo, regulowane amortyzatory są w stanie zminimalizować przechyły nadwozia; dzięki połączeniu DCC i 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance, sportowy model kombi reaguje szybciej na nawet najmniejsze ruchy kierownicy. W międzyczasie, przyczepność jest poprawiana dzięki zwiększonemu momentowi zamknięcia w selektywnej kontroli momentu obrotowego kół. W rezultacie podsterowność – coś, co jest raczej niepożądane wśród sportowych kierowców – jest zminimalizowana. Jeśli manewr samochodowy powoduje, że Golf R Estate zbyt mocno się podsteruje w zakręcie i przednia część zostaje wypchnięta na zewnątrz – na przykład podczas spontanicznego przyspieszania przed wierzchołkiem zakrętu – Menedżer dynamiki pojazdu zamyka sprzęgło selektywnej kontroli momentu obrotowego na kole po zewnętrznej stronie zakrętu. Tworzy to moment obrotowy na osi tylnej, umożliwiając sportowemu modelowi kombi neutralne wejście w zakręt. Kontrola Menedżera dynamiki pojazdu optymalizuje również tłumienie momentu obrotowego i zmiany obciążenia przy dużych prędkościach za pośrednictwem 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance oraz DCC.
Adaptacyjne amortyzatory
Adaptacyjne sterowanie podwoziem DCC jest opcjonalnie dostępne dla nowego Golfa R Estate. System ten nieustannie reaguje na nawierzchnię drogi i sytuację jazdy, uwzględniając na przykład manewry kierowania, hamowania i przyspieszania. Elementy dotyczące dynamiki bocznej w podwoziu DCC są koordynowane i optymalizowane z pomocą Menedżera dynamiki pojazdu. Dzięki ustawionemu profilowi jazdy kierowca może wpłynąć na zmniejszenie ruchów nadwozia według własnych potrzeb. Wymagane tłumienie jest obliczane dla każdego koła 200 razy na sekundę, zanim zostanie dostosowane na czterech amortyzatorach. Rezultatem są optymalne właściwości jezdne i najlepszy komfort podróżowania w każdej sytuacji na drodze. Konwencjonalne i DCC podwozie zostały specjalnie zaprojektowane dla Volkswagena Golfa R Estate z jego wydłużonym rozstawem osi i wyraźnie sportowym rozkładem obciążenia osi.
Łącznie sześć profili jazdy
W Golfie R Estate dostępne są standardowo profile jazdy: Comfort, Sport, Race i Individual. Opcjonalny pakiet R Performance obejmuje rozszerzone profile Special i Drift. Profil Comfort jest w pełni zaprojektowany pod kątem maksymalnego komfortu w kontekście parametrów silnika, przekładni, amortyzatorów, kierownicy i wektoryzowania momentu obrotowego R Performance, podczas gdy ESC działa bez ograniczeń. Sport to podstawowy tryb Golfa R Estate: wszystkie parametry są nastawione na sportową reakcję. W profilu Race wszystkie połączone systemy działają jeszcze bardziej intensywnie, ale ESC jest w pełni aktywne (tak jak w trybach Sport i Comfort). Funkcja coasting (swobodnego toczenia się bez mocy napędowej) jest jednak wyłączona. W profilu Individual kierowca może precyzyjnie dostosować i zapisać swój własny profil jazdy przy użyciu cyfrowego suwaka. ESC jest zawsze aktywowane przy uruchamianiu silnika, a przycisk umożliwia kierowcy dostosowanie go do swoich potrzeb na dwóch poziomach. W podtrybie ESC Sport, progi interwencji ESC oraz progi poślizgu ASR są podwyższone, aby zmniejszyć intensywność interwencji. W trybie ESC Off, doświadczeni kierowcy mogą dodatkowo dezaktywować ESC całkowicie w każdej sytuacji jazdy. Jednak Front Assist i Swerve Assist ponownie aktywują pełny system ESC w nagłych sytuacjach. Dwa dodatkowe tryby jazdy wchodzące w skład opcjonalnego pakietu R Performance są rozszerzeniami profilu Race. Między innymi zapewniają one optymalną przyczepność na wymagających torach wyścigowych, takich jak Nürburgring-Nordschleife (Special) oraz ułatwiają drifting dla wszystkich, którzy go lubią.
System hamulcowy 18-calowy
Kombi R może osiągać prędkości do 270 km/h i waży tylko 1,630 kilogramów, dlatego wymaga niezawodnego i wysokiego hamowania w razie potrzeby. Z przodu znajduje się nowy system hamulcowy z 18-calowymi tarczami – o jeden cal (25,4 milimetra) większymi niż tarcze hamulcowe w modelu poprzednim. Zmiana rozmiaru tarcz wynosi z 340 x 30 milimetrów do 357 x 34 milimetrów. Nowe hamulce są zbudowane z tarcz pinowych i aluminiowego korpusu hamulcowego, co redukuje wagę o 600 gramów po każdej stronie. Mapowanie zależne od prędkości w elektromechanicznym serwie hamulcowym zapewnia precyzyjną kontrolę hamulców. Przy manewrowaniu hamulce reagują szczególnie harmonijnie; przy dużych prędkościach działają spontanicznie i z werwą, jak tego oczekiwano. Dzięki precyzyjnej optymalizacji w zakresie wysokiego ciśnienia hamulca, nowe hamulce nadal pozwalają na bardzo dokładną kontrolę nawet tuż przed interwencją ABS. Przyczyny takiego stanu rzeczy to w dużej mierze również większy tłok hamulcowy, który zapewnia wyraźną, a jednocześnie wyrafinowaną reakcję, połączoną ze sportowym, krótkim skokiem pedału, który kierowca odczuwa subiektywnie.
Więcej technologii i cech wizualnych
Optymalne i opcjonalne: każdy, kto chce nadać nowemu Golfowi R Estate jeszcze bardziej stylowy wygląd niż ten, który już ma, może zamówić pakiet R Performance. Udoskonala on wizualnie Golfa R Estate większymi kołami oraz oferującymi korzyści techniczne.
Profile Special i Drift
Zaprojektowany specjalnie dla Nürburgring-Nordschleife, profil Special nadaje samochodowi ustawienie, które spełnia specyficzne wymagania jednej z najbardziej wymagających tras wyścigowych na świecie. Częścią tego jest to, że amortyzatory są ustawione na komfort – dla optymalnego kontaktu z nawierzchnią – z powodu ogromnego obciążenia, które występuje podczas maksymalnych osiągów na takiej naturalnej trasie. System adaptacyjnego sterowania podwoziem DCC ma również specjalne ustawienie pionowe. Dzięki Menedżerowi dynamiki pojazdu i selektywnej kontroli momentu obrotowego osiąga się również specjalne ustawienie dynamiczne poprzeczne dla optymalnego pokonywania zakrętów na Nürburgring. Zmiany biegów w automatycznym trybie DSG idealnie pasują do każdego początkowego manewru hamowania przy wchodzeniu w zakręty, w zależności od ciśnienia hamulca. Bieg aktualny jest również utrzymywany w zależności od przyspieszenia bocznego i prędkości, z jaką pedał gazu zostaje zwolniony („fast off”). W trybie manualnym DSG nie obowiązują w przeciwnym razie zwyczajowe wymuszone zmiany biegów. Dla silnika turbo oznacza to, że zmiany obciążenia są dostosowywane w celu optymalizacji reakcji na kierownicę i dynamiki bocznej. Dodatkowo, obroty silnika są zwiększane w celu poprawy osiągów startowych, a charakterystyka pedału gazu zyskuje nowe ustawienie dla optymalnej kontroli (ta funkcja – nazwana Sport+ – dostępna jest tylko w profilach Special i Drift). Kierownica i 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance są zaprogramowane na tryb Race, podczas gdy ESC jest w pełni aktywne.
W profilu Drift ustawione parametry dla kontroli ESC (automatyczna zmiana na ESC Sport) oraz rozdział mocy za pomocą systemu napędu na cztery koła umożliwiają drifting (ustawienie Drift w 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R Performance). Aby zapewnić, że profil jest wybierany tylko na prywatnych drogach, system informacyjny zawsze wyświetla monit potwierdzający przed jego aktywacją. Osoby czujące się szczególnie pewnie mogą oczywiście całkowicie dezaktywować funkcję ESC w Volkswagenie Golfie R Estate, jeśli tego pragną.
Wyższa maksymalna prędkość
Standardowa maksymalna prędkość 250 km/h jest wystarczająca dla większości dróg – ale są niektórzy klienci, którzy cenią sobie możliwość jazdy jeszcze szybciej. To właśnie oferuje pakiet R Performance: obejmuje on zniesienie elektronicznego ograniczenia prędkości 250 km/h, pozwalając na maksymalną prędkość 270 km/h.
19-calowe koło Estoril
Opcjonalny pakiet R Performance obejmuje również model koła Estoril w rozmiarze 8Jx19 z oponami 235/35 R 19. Szprychy tutaj są opcjonalnie wypolerowane, z wewnętrznymi powierzchniami w kolorze czarnym dla sportowego, wyrafinowanego kontrastu, lub też istnieje możliwość pełnego czarnego wykończenia.
Asystenci do wszystkiego
Na bazie MQB Volkswagena, nowy Golf R Estate wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Standardowe wyposażenie obejmuje system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu Lane Assist, autonomiczne hamowanie awaryjne z funkcją hamowania w mieście i wykrywania pieszych, nową funkcję asystenta wyjazdu, system alarmowy dla kierowcy oraz elektroniczną blokadę różnicową XDS. W standardzie znajduje się również Digital Cockpit Pro (cyfrowe instrumenty), system informacyjny Ready 2 Discover z 10-calowym wyświetlaczem dotykowym, nową wielofunkcyjną sportową kierownicą, automatyczny system klimatyzacji Air Care Climatronic, system Keyless Start, interfejs Bluetooth do telefonów, najwyższej jakości sportowe fotele oraz reflektory LED Plus i zespoły tylnych świateł LED z automatycznym sterowaniem świateł. Nowa funkcja hamowania z nadjeżdżających pojazdów podczas skręcania oraz nowy system ostrzegania Car2X znacznie poprawiają bezpieczeństwo. Travel Assist umożliwia asystowane prowadzenie przy prędkościach do 210 km/h, zwiększając tym samym komfort podróży i bezpieczeństwo. Dodatkowo, nowy Golf R Estate dostępny jest z nowymi reflektorami matrycowymi LED IQ.LIGHT jako opcja.
Koła i opony
Standardowe są 18-calowe felgi aluminiowe, a 19-calowe felgi dostępne są jako opcja. Oprócz 19-calowych felg aluminiowych Estoril, które wchodzą w skład pakietu R Performance, dostępne są także felgi Adelaide (8Jx19, 235/35 R 19, wypolerowane szprychy i wewnętrzne powierzchnie w czerni). Oferowane są też 18-calowe zimowe koła Bergamo oraz 19-calowe półslicki (opony) dla kierowców, którzy zamierzają głównie jeździć swoim Golfem R Estate po torach wyścigowych.
Fotele
Nowy Volkswagen Golf R Estate standardowo wyposażony jest w najwyższej jakości sportowe fotele przednie z wbudowanymi zagłówkami i niebieskimi logo R na tylnej stronie oparć foteli. Centralne panele foteli pokryte są tkaniną „R” w kolorze czarno-niebieskim. Wewnętrzna strona podparć siedziska wykonana jest z mikrofleece ArtVelours w kolorze Flint Grey. Opcjonalnie nowy Golf R Estate można zamówić z pakietem skórzanym Nappa z elementami carbon look z niebieskimi aplikacjami w okolicy bocznej. Te fotele mają aktywne systemy klimatyzacji oraz niebieskie logo R na tylnej stronie.
Duży panoramiczny dach otwierany
Golf R Estate dostępny jest opcjonalnie z nowo opracowanym, dwuczęściowym panoramicznym dachem otwieranym i przesuwanym. Szyba nad tylnymi pasażerami jest mocna; z przodu, przezroczysta część może być podnoszona i przesuwana do tyłu za pomocą suwaka dotykowego w podsufitce. Aby zminimalizować hałas wiatru przy wyższych prędkościach, otwarty dach może być automatycznie zamykany nieco bardziej w miarę wzrostu prędkości poprzez krótkie naciśnięcie suwaka dotykowego.
Nowe funkcje dostępne z opcjonalnym Climatronic
Opcjonalny 3-strefowy automatyczny system klimatyzacji (Climatronic) oferuje nowe funkcje: Smart Climate pozwala na uruchamianie wstępnie skonfigurowanych funkcji klimatyzacji – „Czyszczenie szyby”, „Ciepłe stopy”, „Ciepłe ręce”, „Zimne stopy” i „Świeże powietrze” – z ekranu lub za pomocą poleceń głosowych.
Przód
Potężny napęd i najlepsza dynamika jazdy tworzą muskularny i wyrafinowany wygląd. Podobnie jak w Golfie R, Golf R Estate optycznie wyróżnia się z przodu R-specyficznym zderzakiem z dyfuzorem i bocznymi skrzydłami jako dużymi elementami prowadzącymi (malowane w kolorze nadwozia). Między innymi, Volkswagen Golf R Estate ma niebieski pasek w górnym elemencie chłodzenia. Ten pas LED w Golfie R Estate jest po raz pierwszy podświetlany, jak w Golfie R, i rozciąga się na boczną część jako światła do jazdy dziennej. Ta ikoniczna cecha designu jest aktywowana za każdym razem po uruchomieniu silnika. Aplikacje w wysokim połysku czarnym oraz R-specyficzna krata wentylacyjna – charakteryzująca się szerokimi, poziomymi, czarnymi elementami w wysokim połysku – nie pozostawiają wątpliwości, że to kombi należy do rodziny R. Pod standardowym paskiem LED, standardowe reflektory LED doskonale oświetlają drogę. Po prawej stronie w kratce chłodnicy logo R wskazuje, że to kombi należy do elitarnej rodziny sportowych kombi.
Boki
Potężne czterodrzwiowe auto ma niepozorny, ale celowo muskularny wygląd z boku. W standardzie Golf R Estate wyposażony jest w 18-calowe felgi aluminiowe Jerez (7.5Jx18 dla opon 225/40 R 18), nazwane na cześć legendarnego toru wyścigowego Circuito Permanente de Jerez w Hiszpanii. Projektanci Volkswagena również zwrócili uwagę na zaciski hamulcowe – swoisty wizytówkę sportowych samochodów: widoczne elementy systemu hamulcowego są w wyrazistym niebieskim kolorze z logo R na górze jako wykrzyknik. Przy bliższym przyjrzeniu się można dostrzec, że Golf R Estate jest bliżej drogi niż jego seryjny brat. Powodem jest to, że nadwozie jest obniżone o 20 mm dzięki sportowemu zawieszeniu R-specyficznemu. Potężne wrażenie potęgują ekskluzywne poszerzenia progowe zawsze w kolorze nadwozia. Osłony lusterek są w matowym chromie. Obudowy lusterek również projektują imponujące LED-owe projekcje logo R na ziemi przy otwieraniu i zamykaniu Golfa R Estate. Standardowy bagażnik dachowy dopełnia elegancki wygląd na górze w anodowanym srebrze.
Tył
Szczególnie w dolnej części tylnej, Volkswagen Golf R Estate pokazuje, że jest czymś wyjątkowym. R-specyficzny zderzak tylny oraz wyrazisty, R-specyficzny dyfuzor malowany na wysoki połysk czarny, który umożliwia zainstalowanie haka holowniczego pomimo sportowego charakteru samochodu, są całkowicie nowe. Nowy jest również układ wydechowy zbudowany zgodnie z R-specyfikacjami. Oznacza to: dwa podwójne końcówki wydechowe chromowane. Logo R jest oczywiście niezbędne na pokrywie bagażnika i można je również znaleźć na przednich błotnikach oraz w kratce chłodnicy. Podobnie jak wszystkie aktualne modele Golfa, nowy Golf R Estate również wyposażony jest w standardzie w zespoły tylnych świateł LED.
Kolory
Golf w rodzinie R nie zawsze musi być w kolorze Lapiz Blue – nawet jeśli w większości tak jest. Podobnie jak Golf R, Golf R Estate jest dostępny w tym kolorze marki, ale są również dwie alternatywy: Pure White oraz Deep Black Pearl Effect. Jak w przypadku znanego niebieskiego, są to klasyczne kolory dla sportowych modeli Golfa.
Atmosfera i fotele
Do pięciu pasażerów może również cieszyć się sportowymi zaletami Golfa R Estate we wnętrzu. Każdy może doświadczyć R-specyficznych wykończeń drzwi, postawić stopy na dywanikach z logo R oraz cieszyć się podróżą pod czarną podsufitką. Oświetlenie tła synchronizowane z wyświetlaczem zapewnia bardzo szczególny nastrój. Dostępnych jest trzydzieści kolorów – które dyskretnie oświetlają deskę rozdzielczą i drzwi. Dekoracyjne wykończenie w Carbon Grey można znaleźć na desce rozdzielczej. Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą obsługiwać 10-calowy ekran dotykowy umieszczony w centrum deski rozdzielczej. System informacyjny i nawigacja mogą być na przykład obsługiwane za pomocą wysokiej rozdzielczości, czułego na dotyk wyświetlacza.
Kierownica i pedały R Performance
Oprócz oszałamiającej wydajności, kierowca może również cieszyć się wyjątkowymi przyjemnościami modelu R – z imponującymi osłonami pedałów i podnóżkiem kierowcy z matowej stali nierdzewnej. Kierowca trzyma w rękach najważniejszy instrument: R-specyficzną wielofunkcyjną sportową kierownicę skórzaną, spłaszczoną od dołu. Wyróżnia się ona niebieskim klipsem na kole kierownicy z logo R na dolnych dwóch szprychach oraz wysokiej jakości niebieskimi szwami dekoracyjnymi. Przycisk R jest szczególnie przydatny. Kierowca używa go do bezpośredniego wyboru jednego z czterech – lub w przypadku pakietu R Performance sześciu – profili jazdy. Bardziej zdecydowane naciśnięcie przycisku R aktywuje bezpośrednio profil Race. Tył kierownicy ma ergonomicznie zaprojektowane łopatki zmiany biegów DSG, które są większe niż w innych modelach Golfa, ponieważ muszą być łatwe w dostępie podczas jazdy po zakrętach na torze wyścigowym.
Spersonalizowane powitanie
Wyświetlacz i elementy sterujące aktualnych modeli Golfa są w dużej mierze cyfrowe. Nowy Golf R Estate również z tego korzysta. Pasażerowie są zawsze witani ekranem powitalnym R na ekranie dotykowym systemu informacyjnego, gdy tylko pojazd zostanie otwarty kluczem pojazdu z rączką R. Powitanie działa również w przypadku dostępu do pojazdu z opcjonalnym systemem Keyless Access.
Funkcje dotykowe zamiast przycisków
W porównaniu do modelu poprzedniego, obsługa dla kierowcy została niemal całkowicie przeprojektowana – z wyjątkiem doskonałej ergonomii. VW Golf R Estate ma nowoczesne wyposażenie z nowymi interfejsami cyfrowymi: panele dotykowe, suwaki dotykowe i wyświetlacze dotykowe pełnią funkcje konwencjonalnych przycisków i analogowych wyświetlaczy.
Digital Cockpit Pro
Grafika logo R wita kierowców R, gdy tylko Digital Cockpit Pro zostanie aktywowany. Przycisk View w nowej wielofunkcyjnej skórzanej kierownicy umożliwia wyświetlenie różnych układów, które są już znane z innych modeli linii produktowej. Podobnie jak Golf R, Golf R Estate ma tzw. sportową skórę. Zawiera ona centralny okrągły obrotomierz w R-specyficznym designie, w tym logo R. Golf R Estate oferuje również układ w stylu 3D z polami numerycznymi, znanym jako R View. Ekskluzywną cechą jest nowy, poziomy obrotomierz na górnej krawędzi wyświetlacza. Skala tego płaskiego, poziomego wyświetlacza wynosi od 0 do 8 (co odpowiada 0 do 8,000 obrotów na minutę). W profilach jazdy Special i Drift – z jednoczesnym włączonym trybem manualnym DSG – wyświetlacz podaje łatwo dostrzegalne „shift light”, czyli rekomendację zmiany biegów przy maksymalnych obrotach za pomocą łopatki zmiany biegów lub przycisku shift-by-wire w konsoli centralnej. Światło zmiany biegów odciąża kierowcę, na przykład, od obserwowania obrotomierza na torze wyścigowym – bardzo ważny aspekt, ponieważ automatyczna zmiana biegów jest celowo dezaktywowana w profilach jazdy Special i Drift. Jako dodatkowe informacje, Digital Cockpit Pro w Golfie R Estate może również wyświetlać aktualne dane, takie jak ciśnienie doładowania, temperatura skrzyni biegów, moment obrotowy, moc, siły G i rozkład momentu obrotowego w napędzie na cztery koła. Digital Cockpit Pro w VW Golfie R Estate jest również wyposażony w stoper do pomiaru czasu na torze wyścigowym.
Połączenie na najwyższym poziomie