Wielu uważa Jettę GLI za Golf GTI z bagażnikiem – to najsilniejsza wersja najlepiej sprzedającego się Volkswagena od ponad trzech dekad.
Niemiecki producent odświeżył całą linię modelową w 2021 roku, trzy lata po wprowadzeniu auta na rynek. Chociaż ogólny wygląd pozostał bez zmian, to jednak pojawiło się kilka wizualnych różnic w porównaniu do poprzednika.
Z przodu zamontowano nowy zderzak z diodowymi światłami przeciwmgielnymi w wersji GLI. Siatka w grillu miała czarny kolor i była ozdobiona poziomą czerwoną listwą z dwoma chromowanymi liniami. Na dolnej części VW umieściło czarny zderzak z dodatkowymi wlotami powietrza. Dodatkowo, czarne lusterka boczne były dostępne wyłącznie w wersji GLI, a komplet 18-calowych czarnych felg ze stopów lekkich podkreślał agresywny wygląd pojazdu.
Wnętrze zostało ulepszone dzięki systemowi informacyjno-rozrywkowemu MIB3, a kierowca został rozpieszczony 10-calowym cyfrowym zestawem wskaźników. Ponadto, GLI charakteryzowało się ekskluzywnym czerwonym przeszyciem na tapicerce siedzeń, co nadawało sportowy wygląd.
GLI opierało się na platformie MQB, ale z niezależnym zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu, podobnie jak jego słabsze wersje. Volkswagen zainstalował też elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem, który współpracował z systemem adaptacyjnego tłumienia. Turbo doładowany silnik o pojemności 2.0 litrów, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, generował 228 KM. Volkswagen połączył go z standardową sześciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy siedmiobiegowa automatyczna (dwusprzęgłowa) była dostępna w opcjach.
Przez ponad cztery dekady Jetta była flagowym modelem marki Volkswagen, definiującym przystępną niemiecką inżynierię. Na rok modelowy 2022 Volkswagen w Ameryce wprowadza odświeżoną rodzinę Jetty z nową technologią i stylizacją, aby podnieść wartość zarówno przystępnej Jetty, jak i sportowej Jetty GLI.
„Jako najlepiej sprzedający się model VW przez ponad 30 lat, Jetta udowodniła, że oferuje wyjątkową wartość,” powiedział Hein Schafer, starszy wiceprezydent ds. marketingu produktów i strategii. „To odświeżenie wykorzystuje mocne strony obecnej generacji – przestronne wnętrze, doskonałą wydajność paliwową i niskie koszty utrzymania – i rozwija je z nowym designem, lepszą technologią oraz większym dostępem do funkcji asystujących, których szukają kupujący. Z wprowadzeniem nowej wersji Sport, klienci mają łatwiejszy dostęp do pojazdów o sportowym wyglądzie w przystępnej cenie.”
Odświeżona Volkswagen Jetta zaadoptowała silnik 1.5 TSI o mocy 158 KM i 184 lb-ft momentu obrotowego, który można znaleźć w nowo wprowadzonym SUV-ie Taos. Silnik korzysta z modyfikowanej wersji cyklu Millera, gdzie zawory dolotowe zamykają się wcześniej, co pomaga w oszczędności paliwa, a jego wysokosprężalne osiągające 11.5:1. Prowadzi to do połączenia niskiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach z konkurencyjną wydajnością paliwową. Silnik współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub płynnie działającą ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Kluczowe cechy EA211, zmodyfikowane względem wcześniejszej generacji Jetty, obejmują:
cylindry pokryte powłoką APS – gdzie proszek żelazny jest pokrywany plazmowo na bloku cylindrów – co redukuje tarcie między cylindrem a pierścieniami tłokowymi. Proces ten został zlokalizowany w regionie Ameryki Północnej.
Moduł chłodzenia sterowany mapami, który szybciej nagrzewa silnik w porównaniu do poprzedniego EA211 poprzez kontrolowanie przepływu wody w różnych częściach silnika dla zwiększenia efektywności.
Zmienna geometria turbiny (VTG). Jedna z pierwszych turbosprężarek masowej produkcji z tą technologią w Ameryce Północnej, ta turbina jest bardziej efektywna, zapewnia wyższe ciśnienie doładowania i unika strat przepływu przez zawór.
System wtrysku wysokiego ciśnienia z intensywnością do 350 bar – podniesionym z 200 bar – co zapewnia lepszą atomizację mieszanki paliwowo-powietrznej, krótszy czas wtrysku, zoptymalizowane tworzenie mieszanki oraz niższe emisje cząstek stałych.
Volkswagen Jetta GLI jest napędzana silnikiem 2.0 EA888, produkującym 228 KM i 258 lb-ft momentu obrotowego. Sześciobiegowa skrzynia manualna jest standardem, a siedmiobiegowa skrzynia DSG® z podwójnym sprzęgłem jest opcjonalna.
Modele Jetta i GLI opierają się na platformie Volkswagen Modular Transverse Matrix (MQB). Oba modele charakteryzują się przednim zawieszeniem typu kolumna, przy czym Jetta oferuje tylne zawieszenie na belce skrętnej, podczas gdy modele GLI mają tylne zawieszenie wielowahaczowe. Nazywana „GTI z bagażnikiem”, GLI oferuje zaawansowane elektronicznie kontrolowane ograniczone poślizgowe różnicowe VAQ, które współpracuje z systemem różnicowym XDS®, a także adaptacyjnym systemem tłumienia DCC®.
W 2022 Jetta będzie dostępna w czterech wariantach bogatych w wyposażenie, natomiast GLI w jednym w pełni wyposażonym wariancie. Nowością na 2022 rok jest wariant Jetta Sport, który oferuje treści inspirowane entuzjastami w przystępnej cenie. Standardem są elektroniczny blokada różnicowa XDS i ciemno grafitowe 17-calowe felgi aluminiowe, a także czarny grill, osłony lusterek i wykończenie okien, czarna podsufitka oraz unikalne sportowe fotele z materiału. Wariant Sport zastępuje wcześniejszy wariant R-Line i jest umiejscowiony tuż powyżej podstawowego wariantu S dla maksymalnej dostępności.
Z zewnątrz VW Jetta i GLI zyskały odświeżony styl, z nowymi przednimi i tylnymi zderzakami, nowymi kolorami i nowymi felgami. Zrewidowany przód ma nowy zderzak, z nowym grillem z dwoma charakterystycznymi chromowanymi paskami po obu stronach logo VW. W GLI, charakterystyczny czerwony pasek akcentujący znajduje się między paskami, a dolna część przedniego pasy ma dziedziczne detale w formie plastra miodu. Reflektory LED i światła dzienne są standardem, a modele Jetta oraz GLI w najwyższej wersji wyposażenia mają reflektory projektorowe LED.
Z boku standardowy jest chromowany obrys okien, podczas gdy nowy wariant Sport Jetta i GLI mają czarne obramowanie okien. Charakterystyczny profil boczny Jetty pozostaje z mocną linią charakterną prowadzącą od przedniego błotnika aż do standardowych tylnych świateł LED. Wszystkie modele otrzymają nowe zderzaki tylne; GLI dodaje czarny dyfuzor w kształcie plastra miodu oraz szerszy podwójny wydech, który poprawia akustykę w 2022 roku. Jetta 2022 będzie dostępna w siedmiu kolorach nadwozia – w tym nowym kolorze Kings Red Metallic, Oryx White Metallic i Rising Blue Metallic – a GLI będzie oferować pięć kolorów. Na każdym wariancie znajdują się unikalne felgi, począwszy od standardowych 16-calowych felg aluminiowych w Jetcie do 18-calowych felg w GLI oraz dwóch opcjonalnych pakietów czarnych felg.
Wnętrze Volkswagen Jetta i GLI oferuje ulepszoną technologię oraz aktualizacje wzornictwa w całych kabinach. Zestaw wskaźników Volkswagen Digital Cockpit jest teraz standardowo wyposażony w 8-calowy wyświetlacz w Jetta, a w GLI 10-calowy Digital Cockpit Pro. Oba modele oferują standardowy system Volkswagen Car-Net® z możliwością Wi-Fi w samochodzie po subskrypcji planu danych. W wyższych wersjach Jetty oraz GLI standardem jest infotainment MIB3, wraz z bezprzewodowym ładowaniem i bezprzewodowym App-Connect dla kompatybilnych urządzeń. Nowe rombowe fotele materiałowe są standardem, podobnie jak kontrastowe przeszycia w całym kokpicie. Powierzchnie siedzeń z ekoskóry i skóry są dostępne w modelach Jetty, przy czym ta druga dostępna jest w nowym kolorze Volcano Brown oraz czarno-brązowym schemacie kolorystycznym. GLI wyróżnia się czerwonym kontrastowym przeszyciem w całym wnętrzu oraz perforowanymi skórzanymi siedzeniami z czerwonym podkładem.
Kierownica pokryta ekoskórą jest dostępna w podstawowych modelach Jetty i standardowa w wyższych wariantach, z funkcją podgrzewania dostępną, podczas gdy GLI oferuje nową sportową kierownicę pokrytą skórą z funkcjami dotykowymi i czerwonym klipem „GLI”. Podgrzewane przednie i tylne siedzenia, a także wentylacja przednich siedzeń są dostępne w Jetcie, podczas gdy GLI standardowo ma podgrzewane i wentylowane przednie siedzenia. Elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy, automatyczna klimatyzacja Climatronic® oraz system KESSY® bezkluczykowego dostępu i uruchamiania są dostępne od modeli w średniej wersji wyposażeniowej w Jetcie, a standardowo w GLI. Dodatkowe dostępne funkcje obejmują panoramiczny dach, system audio BeatsAudio® premium oraz 10-kolorowe oświetlenie ambientowe.
Technologia asystująca kierowcy IQ.DRIVE® jest dostępna od podstawowego wariantu Jetty. IQ.DRIVE obejmuje system Front Assist (ostrzeżenie o kolizji i autonomiczne hamowanie awaryjne z monitorowaniem pieszych), aktywny monitor martwego pola, ostrzeżenie o ruchu w tył, Lane Assist (system utrzymania pasa ruchu), adaptacyjny tempomat (ACC) Stop and Go, Travel Assist (półautomatyczna pomoc w prowadzeniu) oraz Emergency Assist (półautomatyczna pomoc w przypadku nagłego wypadku). Podstawowe modele Jetty standardowo mają Front Assist, monitor martwego pola i ostrzeżenie o ruchu w tył, a można je opcjonalnie wyposażyć w pakiet IQ.DRIVE, aby dopełnić zestaw funkcji (Emergency Assist dostępny tylko w modelach automatycznych). Modele Jetty mają standardowo IQ.DRIVE od średnich wariantów wzwyż, podobnie jak GLI. Funkcja Light Assist (sterowanie światłami długimi) jest również dostępna.