2023 Alpine A 110 R

Alpine stworzyło torową wersję swojego zwinnego A110, kierując się prostym, ale skutecznym przepisem, co zaowocowało samochodem, który potrafił stawić czoła wielu supersamochodom na ciasnym torze.

Renault znane było z produkcji samochodów dla mas oraz z jednych z najlepszych europejskich hot hatchy, takich jak Clio Renault Sport i Megane Renault Sport. W swoim portfolio miało również markę Alpine, którą kupiło w 1973 roku, małego producenta samochodów, który zaskoczył świat swoimi zwycięstwami w rajdach. Jednak przeskakując do 2017 roku, marka Alpine zadebiutowała na światowej scenie motoryzacyjnej z nowym produktem: A110. Dla niektórych jednak to było za mało. Dlatego Alpine podjęło większe wyzwanie i w 2023 roku wprowadziło wersję R.

Wersja R, lżejsza o 32 kg (70 funtów) od swojego rodzeństwa A110 S, potwierdziła, że „lekkość” to za mało dla tych, którzy chcą jeździć szybciej po torze. Dodatkowo, w ramach programu redukcji wagi, samochód zyskał nowy wygląd. Z przodu, karbonowa maska miała wentylacje i wloty powietrza, które poprawiły aerodynamikę pojazdu. Ponadto, na dolnej części tylnego spoilera zamontowano karbonowy spojler. Aby dodatkowo zwiększyć siłę docisku, A110 R wyposażono w skrzydło typu swan-neck na bagażniku oraz nowy dyfuzor pod tylnym zderzakiem. Co więcej, samochód prezentował się sportowo dzięki czarnym szybom i karbonowym felgom.

Wewnątrz, A110 R miało kabinę inspirowaną wyścigami, wyposażoną w parę sportowych siedzeń z włókna węglowego oraz pasy sześciopunktowe. Jednak w centralnym panelu pozostawiono ekran dotykowy do systemu multimedialnego. Deska rozdzielcza pokryta Alcantarą zapobiegała odblaskom, co ułatwiało kierowcy wybór odpowiedniej linii w winklach.

Podstawowe podzespoły samochodu również zostały usprawnione poprzez 10% sztywniejsze zawieszenie na obu osiach oraz regulowane amortyzatory, które mogły obniżyć prześwit samochodu o 10 mm (0,4″).

 Najnowsza, długo wyczekiwana wersja dopełnia gamę A110. Ekstremalna, lekka, bardziej aerodynamiczna i inspirowana sportami motorowymi jak nigdy dotąd – 'radykalna’ to jedyne słowo, które można użyć do opisania samochodu, który obecnie jest ukoronowaniem linii A110. Ostateczna ekspresja lekkości i wydajności, Alpine A110 R został zaprojektowany, aby być sensacyjnym na torze wyścigowym, a jednocześnie certyfikowanym do użytku na drodze.

Pierwszą główną różnicą w A110 R jest znaczna praca włożona w redukcję jego ogólnej wagi do zaledwie 1,082 kg – o 34 kg mniej niż A110 S. Jego osiągi aerodynamiczne zostały poprawione, aby zapewnić lepszą siłę docisku i zmniejszyć opór. Po raz pierwszy w gamie A110 niektóre części (np. maska, tylna szyba i dyfuzor) zostały zaprojektowane specjalnie dla nowego modelu. Ekskluzywne ulepszenia w konstrukcji podwozia, razem z silnikiem 1.8L 300HP i wnętrzem rodem z toru wyścigowego, przyczyniają się do wzmocnienia radykalnego wrażenia, które sprawia, że doświadczenie jazdy jest bardziej intensywne niż kiedykolwiek wcześniej.

Zaledwie 3.9 sekundy zajmuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h, całkowicie nowy Alpine A110 R przesuwa granice samochodów sportowych. Opierając się na zobowiązaniu marki do sportów motorowych, w fazie projektowania brano pod uwagę bezpośredni wkład ekspertów z najwyższej półki i jest gotowy, by pobić rekordy, gdy tylko wjedzie na tor wyścigowy. Wyprodukowano we Francji w Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé, ten najnowszy samochód oznacza początek nowego rozdziału w dziedzinie sportów motorowych, w której marka specjalizuje się.

AERODYNAMIKA INSPIRUJĄCA SIĘ WYŚCIGAMI

Alpine A110 R jest radykalnym wyrazem osiągów samochodu sportowego. W sercu powstania samochodu leży poszukiwanie doskonałej aerodynamiki, opartej na optymalnej równowadze między poprawioną siłą docisku a zmniejszonym oporem.

Prosto z toru

Wiele cech inspirowanych światem wyścigów motorowych zostało bezpośrednio dodanych lub dostosowanych do całkowicie nowego Alpine A110 R w celu optymalizacji prowadzenia przy najwyższej prędkości. Korzysta z najnowszej technologii tunelu aerodynamicznego i narzędzi wykorzystywanych w Formule 1. Nowe prace projektowe poświęcone tylnemu spojlerowi typu 'swan-neck’, płaskiemu podwoziu i dyfuzorowi, w połączeniu z pełnymi kołami z włókna węglowego, zapewniają większą stabilność w zakrętach i przy dużych prędkościach. A110 R ma większy docisk aerodynamiczny tyłu niż A110 S Aero Kit, z dodatkowym 29 kg przy maksymalnej prędkości, co zapewnia lepszą równowagę podczas szybkich zakrętów. Jednocześnie opór został zredukowany o 5% (w nastawieniu torowym), co pozwoliło osiągnąć rekordową prędkość maksymalną 285 km/h.

Dostosowana równowaga aerodynamiczna

Aby poprawić stabilność i osiągi przy wysokich prędkościach dla całkowicie nowego Alpine A110 R na torze wyścigowym, faza projektowa była kierowana podstawowym celem: uwolnić pełny potencjał pojazdu poprzez optymalną równowagę między siłą docisku a oporem. W związku z tym przedni zderzak został wyposażony w ten sam wlot powietrza z włókna węglowego jak A110 S, jednak zawory dolotowe zostały zintegrowane w przedniej osłonie, co dodatkowo zmniejsza opór powietrza i zwiększa możliwą maksymalną prędkość samochodu. Aerodynamika przednia została zmodyfikowana w celu osiągnięcia maksymalnej równowagi z nowym podwoziem.

Optymalizowany dyfuzor

Aby uzyskać elegancki, a zarazem techniczny akcent, dyfuzor został zaprojektowany na nowo, aby uzyskać odważny wygląd i niepowtarzalne wrażenia z jazdy. Wykonany z włókna węglowego i szkła wzmocnionego włóknem, zmniejszona waga jest idealną częścią równania aerodynamicznego. Teraz szerszy niż wcześniej, rozciąga się ku tyłowi, tworząc szybki przepływ powietrza przez podwozie, co prowadzi do większego spadku ciśnienia. Pionowo umiejscowione boczne flapsy zmniejszają turbulencje aerodynamiczne. Zastosowano także owiewki, aby lepiej izolować dyfuzor od zakłóceń pochodzących z kręcącego się koła. Zmiany dokonano również w finach: większe i niższe niż wcześniej, ich kształt został zmieniony, aby kierować przepływ powietrza w kierunku dyfuzora. Na koniec, osłony na tylnej ramieniu zawieszenia pomagają zwiększyć skuteczność dyfuzora oraz płaskiego podwozia.

Uchwyt spoilerów typu 'swan-neck’

Tylny spoiler jest mocowany na tzw. uchwytach 'swan-neck’, które dodają sportowego wyglądu oraz poprawiają aerodynamikę. Mimo że ma ten sam kształt co spoiler w Alpine A110 S, kilka cech całkowicie nowego A110 R sprawia, że jest unikalny. Przesunięty dalej do tyłu, z mniejszym kątem nachylenia, co zapewnia mniejszy kąt podejścia, stanowi kluczowy element osiągów samochodu w zakresie siły docisku i zoptymalizowanego oporu. Uchwyty typu 'swan-neck’ zwiększają wydajność spoilera, jednocześnie zmniejszając unoszenie powietrza na jego spodzie. Ze względu na swoje położenie w środowisku o niskim ciśnieniu, jest szczególnie wrażliwy na wszelkie zakłócenia, które mogą wpłynąć na jego skuteczność.

Nowe progi boczne

Alpine A110 R został wyposażony w unikalne progi boczne z włókna węglowego, aby wydłużyć podwozie. Większa powierzchnia oznacza mniejsze turbulencje wzdłuż długości samochodu, co ogranicza zakłócenia podwozia. Tylny koniec progów unosi się przed tylnym kołem, co zmniejsza podmuchy powietrza do tyłu i chroni tylne koło przed otaczającym powietrzem. Gwarantowana większa stabilność! Estetycznie nowe progi łączą przedni zderzak z tylnymi dyfuzorami, co nadaje bardziej zwartą sylwetkę.

Podwójny układ wydechowy

Inżynierowie Alpine oraz eksperci od termodynamiki pracowali także nad układem wydechowym. Ikoniczny podwójny wydech A110 zyskał 3D-drukowaną podwójną ścianę, aby izolować gazy spalinowe oraz chronić inne znajdujące się w pobliżu części. Działa on w prosty sposób: zewnętrzna ściana pozostaje chłodniejsza niż gazy przechodzące przez centralny wydech, co tworzy równowagę między wnętrzem a otoczeniem.

LEKKOŚĆ – JESZCZE BARDZIEJ RADYKALNA

Choć Alpine już kojarzy się z 'lekkością’, inżynierowie poszli jeszcze dalej, aby uzyskać lepsze osiągi na torze oraz jeszcze większą przyjemność z jazdy po otwartej drodze.

Moc włókna węglowego…

Dzięki szerokiemu wykorzystaniu włókna węglowego – powszechnie używanego w Formule 1 – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, całkowicie nowy Alpine A110 R waży zaledwie 1,082 kg, co czyni go o 34 kg lżejszym niż A110 S. Z jego stosunkiem wagi do mocy obniżonym do 3.6 kg/PS, może pokonać pełne 1,000 m ze startu stojącego w zaledwie 21.9 sekund, zajmując wysoką pozycję w swojej kategorii.

…na masce

Włókno węglowe zostało wykorzystane w szczególności w masce całkowicie nowego Alpine A110 R. Całkowicie węglowa maska nie tylko ma sportowy wygląd z większym charakterem, ale waży także 2.9 kg mniej i zapewnia poprawioną wydajność, w tym prędkość maksymalną. Maska ma również dwa wloty powietrza dla lepszej aerodynamiki, co czyni ją kluczowym elementem odważnego designu samochodu, nadając mu bardziej radykalny charakter.

…na kołach

Opracowane przez zespół Alpine wspólnie z dostawcą, Duqueine, unikalne, dostosowane koła całkowicie nowego Alpine A110 R również są wykonane w całości z włókna węglowego i zaprojektowane z myślą o trzech celach: poprawić osiągi samochodu poprzez redukcję wagi; optymalizować aerodynamikę; oraz zapewnić lepsze chłodzenie hamulców. W związku z tym koła ważą 12.5 kg mniej niż w A110 S. Bardziej otwarte z przodu i bardziej zamknięte z tyłu, koła mają unikalny design z wyważoną wydajnością dynamiczną, zoptymalizowanym oporem i lepszym chłodzeniem hamulców.

…na tylnej szybie

Pomimo iż liczne cechy techniczne wzmacniają sportowy charakter całkowicie nowego A110 R, jego design nadaje mu odważniejszy charakter. Tylna szyba, wykonana w całości z włókna węglowego, stała się punktem centralnym tylnej części samochodu. Nowa tylna szyba rozciąga się teraz nad komorą silnika i ma w swoim centrum trzecie światło stopu. Posiada również dwa zawory dolotowe, które dostarczają powietrze do silnika, z charakterystycznym płatkiem śniegu marki Alpine.

…na siedzeniach

Fotele Sabelt® o pojedynczej skorupie w całkowicie nowym A110 R są w całości wykonane z włókna węglowego, co pozwala zaoszczędzić dodatkowe 5 kg. Fotele kierowcy i pasażera są wyposażone w sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Uosabiają uczucie samochodu sportowego i gwarantują wyjątkowy komfort oraz wsparcie podczas pokonywania zakrętów i jazdy z dużymi prędkościami.

WYDAJNOŚĆ – GOTOWY DO POBICIA REKORDU

Dzięki bezprecedensowemu połączeniu zwinności i wydajności, całkowicie nowy Alpine A110 R to prawdziwy samochód wyścigowy z certyfikatem do użytku na otwartej drodze, zaprojektowany, by bić rekordy niezależnie od warunków.

Od 0 do 100 km/h w 3.9 sekundy

Zasilany silnikiem 4-cylindrowym 1.8 turbo połączonym z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów dual-clutch, całkowicie nowy Alpine A110 R ma idealny zestaw mięśni pod maską, zaprojektowany z myślą o wydajności. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 340Nm dostępny jest już od 2,400 obr/min, a maksymalna moc to 300HP przy 6,300 obr/min. Dzięki funkcji automatycznego startu Launch Control, ten nowy samochód sportowy może przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 3.9 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 285 km/h. Tego rodzaju osiągi sprawiają, że ten samochód z pewnością zajmuje pole position w gamie A110.

Ekskluzywne podwozie

Modyfikacje i dostosowane cechy w podwoziu całkowicie nowego Alpine A110 R zmieniają zasady gry, nadając samochodowi bezprecedensowe osiągi na torze wyścigowym. Prześwit został obniżony o 10 mm w porównaniu do A110 S. Regulowane amortyzatory pozwalają obniżyć go o kolejne 10 mm dla ostatecznego doświadczenia na torze. Sztywność unikalnych poprzecznych belek została zwiększona o 10% z przodu i 25% z tyłu w porównaniu do A110 S. To samo dotyczy sprężyn zawieszenia, które są o ponad 10% sztywniejsze z przodu i z tyłu, co zapewnia znacznie lepsze wsparcie dla nadwozia. Specjalnie zaprojektowane amortyzatory wyposażone są w hydrauliczną regulację dla spersonalizowanego doświadczenia jazdy. Można wykorzystać 20-stopniowy pierścień do regulacji współczynnika sprężania/rozprężania, co oznacza, że entuzjaści samochodów mogą naprawdę wyciągnąć maksimum ze swoich sesji jazdy po torze.

Opony wysokowydajne

Standardowy całkowicie nowy Alpine A110 R jest wyposażony w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/40 R18 z przodu i 245/40 R18 z tyłu). W połączeniu z ekskluzywnym podwoziem samochodu, te wysokowydajne opony mogą być używane zarówno na zamkniętych torach, jak i na otwartej drodze. W porównaniu do standardowych opon, opony semi-slick zapewniają większą stabilność i kontrolę w zakrętach (wzmacniana struktura, o 15% większa przyczepność, większa trwałość na torze i większa przyspieszenia poprzecznego). Ostatecznie oznacza to poprawę o 0.5 sekundy na każdym kilometrze na torze.

Potężny system hamulcowy

Wysokowydajny system hamulcowy Brembo całkowicie nowego A110 R posiada tarcze kompozytowe o średnicy 320 mm z przodu i z tyłu. Aby zapewnić odpowiednie osiągi na wymaganym poziomie dzięki prędkości i zachowaniu na torze wyścigowym, inżynierowie opracowali ekskluzywny system chłodzenia hamulców, składający się z czterech specjalnych części. Wloty zamontowane po obu stronach górnych ramion przedniej osi i kanały przymocowane do owiewki, pod samochodem, mają na celu lepsze kierowanie powietrza do tarcz hamulcowych w celu ich schłodzenia. Ich połączony wkład przekłada się na 20% poprawę w systemie chłodzenia hamulców.

Spersonalizowane prowadzenie

Podobnie jak w innych samochodach w gamie, całkowicie nowy Alpine A110 R oferuje trzy konfigurowalne tryby jazdy dla większej przyjemności: Normal, Sport i Track. Reakcja gazu i silnika, czułość wspomagania kierownicy, zmiany biegów oraz czułość ESC zmieniają się w zależności od wybranego trybu. Konkretne zastosowanie każdego trybu jest następujące:

Normal – połączenie płynnej codziennej jazdy z niskim zużyciem paliwa.
Sport – zoptymalizowane zarządzanie silnikiem i skrzynią biegów dla dynamicznej, sportowej jazdy: reaktywny gaz, specyficzne hamowanie, szybkie zmiany biegów, z możliwością wielokrotnego zredukowania oraz z zwiększonymi obrotami (inteligentne przyspieszanie jak podwójne sprzęgło) między każdym zredukowaniem.
Track – zoptymalizowane do jazdy na torze, z szybszymi zmianami biegów kontrolowanymi wyłącznie za pomocą łopatek na kierownicy. Ten tryb obejmuje specyficzne ustawienie ESC, aby pchnąć granice samochodu na torze. Istnieje tryb 'ESC off’ dla doświadczonych kierowców.
Sportowy dźwięk charakterystyczny dla Alpine

Ryk, który jest natychmiast rozpoznawalny jako sygnatura dźwiękowa godna nazwy Alpine! Układ wydechowy z pośrednim wtryskiem i podwójnymi rurami wydechowymi w całkowicie nowym A110 R oferuje bardziej wyrazisty dźwięk. Ulepszenia w kształcie podwójnego wydechu oraz usunięcie zaworu wydechowego sprawiają, że samochód emituje znacznie bardziej harmonijny dźwięk. Hałas z nadmiaru powietrza został również zredukowany, co sprawia, że dźwięk samochodu lepiej pasuje do sygnatury Alpine. Całkowicie przebudowana przestrzeń dźwiękowa wnętrza sprawia, że doświadczenie staje się bardziej intensywne, a odczucie silnika bardziej wyraźne. Zwiększony hałas z silnika został wzmocniony poprzez zastąpienie szklanej przegrody lżejszą przegrodą z ciętego aluminium, dodanie wzmocnień, usunięcie wygłuszenia silnika oraz utrzymanie obecności rezonatora dolotowego w dolocie, co zwiększa jasność dźwięku samochodu.

Wyjątkowa efektywność energetyczna

Całkowicie nowy Alpine A110 R może poszczycić się unikalną efektywnością paliwową. Najlżejszy w swojej klasie, o aerodynamice łączącej niski opór z wysoką siłą docisku, ten najnowszy samochód sportowy zapewnia maksymalną efektywność paliwową w każdych warunkach jazdy, co przekłada się na wyjątkowo niską emisję CO2 (o 1/3 mniej niż u konkurencji) i zmniejszone zużycie paliwa!

DESIGN INSPIROWANY WYŚCIGAMI

Wyrazisty i unikalny sportowy styl, który jest odczuwalny zarówno w wnętrzu, jak i na zewnątrz całkowicie nowego Alpine A110 R. Atmosfera samochodu wyścigowego mówi: usiądź i przygotuj się na wyjątkowe wrażenia, jakie ten samochód może zaoferować.

Atmosfera samochodu wyścigowego

Wnętrze Alpine A110 R wykonane jest w całości z mikrofibry – nawet wykończenie paneli drzwiowych! Zamiast tradycyjnych uchwytów drzwiowych użyto czerwonych pasków, co stanowi nawiązanie do świata sportów motorowych. Kierownica również jest pokryta mikrofibrą z szarym szyciem. Inteligentne połączenie estetyki, autentyczności i efektywnego designu sprawia, że wnętrze jest naprawdę sportowe.

Fotele z włókna węglowego jak w wyścigach

Fotele Sabelt Track o pojedynczej skorupie w A110 R inspirowane są światem wyścigów motorowych. Ze swoim unikalnym, włókiennym designem, mikrofibrą i szarym szyciem, uosabiają świat samochodów sportowych. Wyposażone w sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa, fotele zapewniają optymalne wsparcie zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Fotele wyposażono również w ostrzeżenie 'Seat Belt Reminder’. Fotel kierowcy ma regulację przód-tył oraz w górę-dół, podczas gdy fotel pasażera pozostaje stały, dla większego komfortu. Litera 'A’ na zagłówkach odzwierciedla unikalną tożsamość marki Alpine.

Pakiet węglowy dla bardziej radykalnej tożsamości

Nowe elementy, takie jak przednia i tylna maska, nowy dyfuzor oraz progi boczne, wprowadzają oczekiwany wygląd całkowicie nowego Alpine A110 R. Wyraźne, przemyślane wybory, takie jak nieprzezroczysta tylna maska, tworzą projekt pełen charakteru i emocji! Pakiet węglowy został opracowany z dostawcą Carl Composite.

'R’ w każdym detalu!

Unikalna tabliczka, która zawiera sylwetkę samochodu i została zamontowana w konsoli, została zaprojektowana specjalnie dla tego modelu.

Kolor A522

Kolor launchowy całkowicie nowego Alpine A110 R, Racing Matte Blue, jest taki sam jak ten używany w Formule 1 A522. Niebieski, ale także czerwony, włókno węglowe i mikrofibra: wszystkie kolory i materiały, które czerpią inspirację z siatki startowej Grand Prix i unikalnych wrażeń z toru. Dach w 100% z włókna węglowego ma wykończenie w czarnym połysku.

Dane wydajności w czasie rzeczywistym

Standardowy model jest wyposażony w system telemetryczny 'Alpine Telemetrics’, używający manometrów i histogramów do wyświetlania danych technicznych w czasie rzeczywistym, takich jak ciśnienie doładowania, temperatura skrzyni biegów, moment obrotowy, moc, kąt kierownicy oraz akcelerometr. Zintegrowany chronograf może być używany do pomiaru i rejestrowania osiągów podczas sesji na torze.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.