2023 Audi R8 GT (US)

R8 V10 GT RWD z 2022 roku był ostatnim akordem pierwszego prawdziwego supersamochodu Audi, a producent zapowiedział, że wyprodukuje jedynie 333 egzemplarze, zanim zakończy jego produkcję.

Kiedy Audi zaprezentowało pierwszą generację R8 w 2006 roku, świat był zszokowany, ponieważ uznano go za najłatwiejszy do prowadzenia supersamochód na świecie. Jednak klienci narzekali, że 4.2-litrowy silnik V8 z wolnossącym napędem był bliski, ale jednak nie spełniał oczekiwań. Nie był to samochód w tej samej klasie co włoskie supersamochody. Wtedy jednak niemiecki producent wprowadził silnik 5.2-litrowy i zastąpił powolną skrzynię automatyczną jednym sprzęgłem skrzynią dwusprzęgłową, a wszystko się zmieniło. System napędu na wszystkie koła i komfortowe wnętrze przekształciły R8 w prawdziwy supersamochód nadający się do codziennej jazdy. W 2015 roku Audi zrezygnowało z V8, pozostawiając samochód jedynie z silnikiem V10. Po kilku edycjach specjalnych, producent zrozumiał, że klienci uwielbiają wersje z tylnym napędem, dlatego ostatnia edycja limitowana miała taki system. Jednak była to więcej niż zwykła R8 V10 z napędem na dwa koła.

Z przodu samochód miał bardziej agresywny zderzak z szerszym splitterem z włókna węglowego na dolnej części. W rogach zderzaka producent dodał podwójne skrzydełka, aby zwiększyć docisk na przedniej osi. Dodatkowo, ogromna osłona chłodnicy miała wykończenie w kolorze fortepianowej czerni, a Audi użyło tego samego koloru na bocznych wlotach powietrza, które chłodziły przednie tarcze hamulcowe. Na koniec, producent dodał trzy żaluzje nad osłoną chłodnicy, przypominające te z Audi Ur-Quattro, samochodu, który dominował w świecie rajdów na początku lat 80-tych.

Z profilu, R8 V10 GT RWD chwalił się 20-calowymi kołami ze stopów lekkich, oponami Michelin o wysokich osiągach. Loga V10 na przednich błotnikach były w połyskującej czerni, podobnie jak inne emblematy na samochodzie, w tym czteropierścieniowy znak na masce i tylnej części nadwozia. Z tyłu, producent zamontował skrzydło w kształcie łabędziego szyi, które podwajało docisk na tylnej osi w porównaniu do zwykłej R8 V10 quattro. Ostatni, ale nie mniej istotny, szeroka osłona chłodnicy rozciągała się od jednej strony do drugiej tylnej części nadwozia, jak w Ur-Quattro, podczas gdy największy dyfuzor zamontowany w samochodzie produkcyjnym znajdował się pod zderzakiem, otoczony parą dużych okrągłych wydechów.

W środku Audi zamontowało parę smukłych sportowych foteli, które zapewniały znaczną ilość wsparcia bocznego dla swoich pasażerów. Przed kierowcą znajdowała się kierownica pokryta alcantarą z oznaczeniem na godzinie 12 oraz wieloma pokrętłami i przełącznikami, w tym przyciskiem start-stop. Producent oferował klientom możliwość umieszczenia numeru produkcji pojazdu na aluminiowej tabliczce na konsoli środkowej lub wygrawerowania go w wykończeniu z włókna węglowego.

Pod swoją skórą, R8 V10 GT AWD dysponował tym samym silnikiem V10 o pojemności 5.2 litra co reszta gamy R8, ale dostrojony do mocy 610 PS (602 KM). Dodatkowo producent poprawił siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (dwusprzęgłową) dla szybszych zmian biegów i zmodyfikował przełożenia w porównaniu do R8 V10 Performance. Pozwoliło to klientom wybierać poziom kątów driftu w siedmiu krokach, gdzie najniższy ledwo pozwalał na uślizg tylnej osi, podczas gdy siódmy poziom umożliwiał większe poślizgi kół. Aby zatrzymać supersamochód, Audi zainstalowało standardowo duże ceramiczne hamulce.

 Limitowana edycja Audi R8 GT to najpotężniejsze Audi z napędem na tylną oś w historii. Wyprodukowano jedynie 150 sztuk w USA, z numeracją i ekskluzywną zawartością, 602 konie mechaniczne z silnika V10 FSI o pojemności 5,2 litra połączonego z napędem RWD. Nowy tryb napędu Torque Rear umożliwia precyzyjne i kontrolowane poślizgi na torze HERNDON, Va.

28 listopada 2022 – Dziś Audi of America składa hołd pierwszej generacji Audi R8 GT z 2012 roku, ogłaszając wprowadzenie nowego R8 GT. Silnik V10 o pojemności 5,2 litra z naturalnym ssaniem generuje teraz 602 konie mechaniczne – co czyni go najpotężniejszym modelem seryjnym z napędem na tylne koła w historii marki. Nowy tryb Torque Rear został opracowany wyłącznie dla R8 GT, aby zapewnić bardziej precyzyjne i kontrolowane poślizgi podczas jazdy po torze. R8 GT pokazuje konsekwentne przeniesienie technologii z motorsportu do produkcji seryjnej. Produkcja R8 GT będzie ograniczona do zaledwie 333 egzemplarzy na całym świecie, z czego 150 sztuk trafi na rynek amerykański.

Legenda motorsportu: silnik V10 o pojemności 5,2 litra

Żadne inne Audi nie jest tak bliskie motorsportu jak R8. Silnik V10 R8 jest niemal identyczny z silnikiem wyścigowego samochodu R8 LMS, który rozwijano równolegle, wprowadzając jedynie specyficzne regulacje na samochodzie wyścigowym. W porównaniu z modelem R8 V10 performance RWD o mocy 562 koni mechanicznych, inżynierowie Audi Sport GmbH zwiększyli moc modelu R8 GT do 602 koni mechanicznych – co odpowiada mocą modelowi R8 performance quattro.

Charakterystyczny dźwięk silnika wydobywa się z wysokoobrotowego silnika V10 o pojemności 5,2 litra, który generuje moment obrotowy wynoszący 413 lb-ft oraz maksymalne obroty silnika do 8700 rpm. W rezultacie nowy R8 GT przyspiesza do 60 mph w zaledwie 3,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość na torze do 199 mph. Jednym z unikalnych elementów designu R8 GT są pokrywy zaworów silnika, które są malowane na czarno.

Nowy tryb Torque Rear
Po raz pierwszy Audi Sport GmbH wprowadza tryb Torque Rear w R8. Kierowcy mogą korzystać z siedmiu charakterystycznych krzywych przechowywanych w systemie kontroli trakcji (ASR), oferując różne poziomy wsparcia – Poziom 1 zapewnia maksymalne wsparcie z ograniczonym momentem obrotowym silnika, co prowadzi do niskiego poziomu poślizgu kół, podczas gdy Poziom 7 oferuje jedynie minimalne wsparcie z zwiększonym momentem obrotowym silnika, co prowadzi do wysokiego poziomu poślizgu kół.

Wybrany poziom trybu Torque Rear można ustawić, obracając kontrolny satelit na kierownicy owiniętej Alcantarą®. Funkcja ta dostosowuje się do postępowych umiejętności jazdy oraz warunków na drodze lub torze, szybko obliczając dane z czujników prędkości kół, kąta skrętu, pozycji pedału gazu i wybranego biegu. Stopniowa regulacja pozwala kierowcom na systematyczne zwiększanie swoich umiejętności.

Innym charakterystycznym dodatkiem do R8 GT jest 7-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, która zapewnia jeszcze szybsze czasy zmiany biegów – pozwala to kierowcom na wybór ich zindywidualizowanego poziomu wsparcia ESC, umożliwiając kontrolowane i jednocześnie precyzyjne poślizgi. Skrzynia biegów umożliwia nawet bardziej imponujące przyspieszenie na wszystkich biegach dzięki zmienionemu przełożeniu w porównaniu do modeli R8 performance RWD.

Lekka konstrukcja
R8 GT w dużej mierze jest produkowane ręcznie w Böllinger Höfe i dzieli tę samą linię montażową oraz podobny silnik z wyścigowym modelem R8 LMS. W porównaniu do R8 V10 performance RWD Coupe, różne działania mające na celu oszczędność wagi skutkowały ogólnym zmniejszeniem wagi o około 25 kg, co daje całkowitą masę własną wynoszącą 1593 kg. Lekka, wyścigowa, 20-calowa, dziesięciorażowa, obrabiana na wysoki połysk felga w kolorze czarnym, jest połączona z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 zaprojektowanymi do użytku na drogach i torach wyścigowych. Efektywny system hamulcowy ceramiczny z czerwonymi zaciskami, który jest standardowym wyposażeniem w R8 GT, również oszczędza dodatkową wagę w porównaniu do hamulców stalowych.

Dodatkowo, lekkie fotele kubełkowe R8 GT wykończone są skórą i Dinamiką oraz wyposażone w zintegrowane głośniki w ramach systemu dźwiękowego Bang & Olufsen. Standardowe zawieszenie sportowe charakteryzuje się poprzeczką antykrętną CFRP, wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, podczas gdy dwa połączenia drążka są wykonane z anodowanego na czerwono aluminium, aby chronić przed korozją. To dynamiczne zawieszenie zmniejsza ciężar, jednocześnie zwiększając przyczepność na drodze i dynamikę zakrętów.

Widoczna obecność
Aby odróżnić nowe Audi R8 GT od jego kuzynów, specjalny model wyposażony jest w ekskluzywne elementy dodatkowe. Po pierwsze, wszystkie zewnętrzne znaki są malowane na czarno, w tym charakterystyczny napis “R8 GT” z tyłu. Zainspirowany torami zestaw aerodynamiczny Carbon wykończony jest na wysokim połysku i został pierwotnie opracowany w tunelu aerodynamicznym, aby poprawić aerodynamikę i zwiększyć docisk na przedniej i tylnej osi – co zapewnia lepszą stabilność i szybsze prędkości zakrętów na torze. Całkowity zestaw aerodynamiczny Carbon składa się z następujących elementów: przedniego splittera, flics, osłon progów bocznych, elementów cW po bokach tylniego zderzaka, dyfuzora oraz tylnego skrzydła z zawieszeniem w kształcie gęsiej szyi, co zapewnia optymalne przepływy powietrza pod skrzydłem i poprawia efektywność aerodynamiczną.

Nowy R8 GT dostępny jest w trzech kolorach, po 50 sztuk z każdego: Tango Red Metallic, Daytona Gray Metallic oraz Mythos Black metallic. Wnętrze Audi Sport GmbH nadal oddaje hołd pierwszej wersji R8 GT z 2012 roku. Wnętrze wykonane jest w ekskluzywnej kombinacji czerni i czerwieni. Obejmuje to czerwone pasy bezpieczeństwa – wcześniej dostępne jedynie w R8 GT sprzed 11 lat. Dywaniki i fotele kubełkowe R8 mają napisy specjalnego modelu w kolorze czarnym i czerwonym. Klienci mogą również znaleźć sekwencyjny numer swojego R8 GT na środku dźwigni zmiany biegów, częściowo umieszczony w wykończeniu z włókna węglowego.

W porównaniu z globalnym ustawieniem, rynek amerykański dodaje kilka komponentów, które wzmacniają charakter sportowy i poziom wyposażenia R8 GT. Wstawki boczne z włókna węglowego, wstawki na progach drzwi oraz obudowy lusterek zewnętrznych dopełniają sportowy wygląd. Dodatkowe wyposażenie obejmuje sportowy układ wydechowy, światła laserowe Audi, dynamiczne kierownictwo, system dźwiękowy Bang & Olufsen oraz ekskluzywny, pikowany sufit w kolorze czerwonym.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.