2023 Audi RS6 Avant performance

2023 Audi RS6 Avant performance

Przejdź do galerii zdjęć2023 Audi RS6 Avant performance

Audi zaprezentowało pod koniec 2022 roku swoją najsilniejszą wersję do tej pory, RS6, w wersji performance, która oferowała większą moc oraz charakterystyczny styl.

Podczas gdy główni konkurenci, BMW i Mercedes-AMG, oferowali wersje sedan dla serii 5 i klasy E, Audi skupiło się wyłącznie na wersji kombi. W terminologii Audi nazywana była ona Avant, a ich pomysł polegał na stworzeniu pojazdu wystarczająco wygodnego dla rodziny i zarazem wystarczająco mocnego, aby zadowolić kierowcę.

Jeśli chodzi o estetykę, RS6 Avant performance wyróżniał się detalami zewnętrznymi wykończonymi w matowym szarym kolorze, takimi jak lusterka, przedni spoiler, wloty powietrza, progi boczne oraz dyfuzor na tylnym zderzaku. Dodatkowo, dostępna była opcja elementów z włókna węglowego w czarnym kolorze dla wykończeń przy oknach. Na koniec, czteroznakowe logo Audi można było zamówić w kolorze czarnym lub chromowanym. RS6 performance był standardowo wyposażony w 21-calowe lekkie felgi, z opcją na 22-calowe.

Wnętrze, oprócz szarych i czerwonych pakietów designu RS, oferowało też opcję niebieskiego wykończenia. Ponadto, na kierownicy, dywanikach oraz konsoli centralnej dodano niebieskie akcenty. Jak można się było spodziewać, przednie sportowe fotele miały wysokie boki, które utrzymywały pasażerów na miejscu podczas ostrych zakrętów. Natomiast tylna kanapa, profilowana dla dwóch osób, posiadała logo RS wyhaftowane na oparciach, z kontrastowym przeszyciem.

Najważniejsza jednak modyfikacja miała miejsce pod maską, gdzie jednostka napędowa 4.0 litra zyskała więcej mocy. Dodatkowo, producent zainstalował nowy, lżejszy centralny dyferencjał, który mógł szybciej przekazywać moment obrotowy między przednimi a tylnymi kołami niż standardowy RS6 Avant.

Silniejszy i szybszy niż jakikolwiek RS6 i RS7 do tej pory: nowy Audi RS6 Avant performance oraz RS7 Sportback performance są przepełnione dodatkami, które podkreślają ich wygląd i zapewniają bardziej emocjonujące doznania podczas jazdy. Potężny silnik 4.0 V8 biturbo TFSI oferuje teraz moc 463 kW (630 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 850 Nm. Od 8 grudnia RS6 Avant performance oraz RS7 Sportback performance będą dostępne w cenie 135 000 euro za sztukę.

W Audi „performance” oznacza więcej mocy. Na przykład, większe turbosprężarki oraz zwiększenie ciśnienia doładowania z 2,4 do 2,6 bara w silniku 4.0 V8 biturbo TFSI, którym dysponują zarówno Audi RS6 Avant performance, jak i Audi RS7 Sportback performance, pozwala na zwiększenie mocy o 30 KM oraz momentu obrotowego o 50 Nm w porównaniu do wersji standardowych. Oznacza to wzrost mocy z 441 kW (600 KM) do 463 kW (630 KM) oraz w maksymalnym momencie obrotowym z 800 do 850 Nm. Modele performance rozpędzają się od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, o 0,2 sekundy szybciej niż standardowe wersje RS6/RS7.

Czasem jednak mniej znaczy więcej: zredukowana izolacja między komorą silnika, wnętrzem a tyłem pojazdu zapewnia, że Audi RS6 Avant performance oraz RS7 Sportback performance dostarczają klientów ekscytujących doznań dźwiękowych – redukcja ta sprawia, że auto jest lżejsze o osiem kilogramów. RS6 Avant performance ma całkowitą masę własną wynoszącą 2090 kg, podczas gdy RS7 Sportback performance waży 2065 kg.

Aby zwiększyć dynamikę jazdy: nowy samoblokujący centralny dyferencjał

Moc z silnika 4.0 TFSI przepływa przez standardową ośmiobiegową skrzynię tiptronic z szybszymi czasami zmiany biegów do stałego napędu na wszystkie koła quattro. Ścisłe centralne dyferencjały mechaniczne rozdzielają moc silnika na oś tylną w stosunku 40:60, a w przypadku poślizgu automatycznie przekazują większy moment obrotowy na oś z lepszą przyczepnością – do 70% może trafić na oś przednią, a do 85% na tylną. Samoblokujący centralny dyferencjał jest lżejszy i bardziej kompaktowy, co poprawia dynamikę jazdy oraz oferuje zauważalnie precyzyjniejsze pokonywanie zakrętów, co zmniejsza podsterowność na granicach prowadzenia. Dodatkowo, reakcja samosterująca jest bardziej dokładna, co sprawia, że pasażerowie odczuwają bardziej zwinną jazdę.

Ekskluzywne i wydajne: 22-calowe koła z oponami wysokowydajnymi

Nowe modele RS6 Avant performance i RS7 Sportback performance są wyposażone w standardowe 21-calowe aluminiowe koła odlewane w dziesięcioramiennym wzorze gwiazdy oraz opony 273/35. Dla bardziej sportowego wyglądu dostępne są także 22-calowe lekkie koła, obok standardowych 22-calowych aluminiowych kół odlewnych – w polerowanej błyszczącej czerni, macie szarej, macie czarnej lub macie złotej neodymowej. Zainspirowany sportami motorowymi, przewiewny wzór 5-Y pomagają w chłodzeniu hamulców, a lżejsze felgi produkowane są w zaawansowanym procesie kucia-frezowania. Nowe lekkie koło waży około pięciu kilogramów mniej niż 22-calowe aluminiowe koło w aktualnym RS6 Avant lub RS7 Sportback – ta redukcja masy o 20 kilogramów w masach niesprężystych poprawia reakcję na pedał gazu.

Nowe opony wysokowydajne Continental „Sport Contact 7” 285/30, które są częścią nowego lekkiego koła, odgrywają kluczową rolę w redukcji wagi. Opony oferują znacznie lepszą przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, a także zmniejszają podsterowność podczas szybkiego pokonywania zakrętów, co sprawia, że prowadzenie staje się bardziej precyzyjne w całym zakresie prędkości. Dodatkowo, droga hamowania z nowymi kołami jest o dwa metry krótsza przy hamowaniu z 100 do 0 km/h.

System dynamicznego zarządzania Audi drive select pozwala kierowcy kontrolować charakter pojazdu. Dostępnych jest sześć profili: efektywność, komfort, auto, dynamiczny oraz dwa konfigurowalne tryby RS1 i RS2.

Jednak doświadczenie trybów jazdy w modelach performance jest znacznie bardziej unikalne. Na przykład, tryb „coasting” aktywuje się teraz automatycznie tylko w profilu efektywności, co oznacza, że w zakresie prędkości do 160 km/h wyłącza silnik spalinowy i toczy się bez zużycia paliwa lub oporu momentu obrotowego z silnika. Dodatkowo, dostosowanie oprogramowania jednostki sterującej silnika powoduje szersze zmiany obciążenia w trybie S, gdy aktywny jest tryb jazdy „dynamiczny”, co zwiększa emocjonalność. Zaktualizowane oprogramowanie w jednostce sterującej skrzynią biegów zapewnia szybsze czasy zmiany biegów oraz zauważalnie większą rozpiętość między różnymi trybami jazdy.

RS Dynamic Package w standardzie

RS Dynamic Package jest standardowym wyposażeniem w modelach RS6 Avant performance i RS7 performance. Obejmuje to zwiększenie maksymalnej prędkości do 280 km/h (180 mph), dynamiczny układ kierowniczy na wszystkie koła (aktualizacja oprogramowania specyficznego dla RS pomaga kierowcy w aktywnych korektach kierownic na przedniej i tylnej osi) oraz sportowy dyferencjał quattro na osi tylnej.

Opcjonalnie dostępny jest także pakiet RS Dynamics Package plus, który oprócz pakietu RS Dynamics, zwiększa maksymalną prędkość do 305 km/h i zawiera ceramiczny układ hamulcowy RS. Klienci mogą zamawiać zaciski w kolorach szarym, czerwonym lub niebieskim, a tarcze mają średnicę 440 mm (przód) i 370 mm (tył). Ceramiczny układ hamulcowy RS waży w sumie około 34 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik, co redukuje masy niesprężyste.

Nowe kolory zewnętrzne i pakiety optyczne

Nowe modele RS6 Avant performance i RS7 Sportback performance są dostępne w łącznie 16 kolorach zewnętrznych – po raz pierwszy w tej palecie znalazły się metaliczne i matowe odcienie Ascari Blue oraz matowy Dew Silver. Modele performance wyróżniają się standardowymi elementami zewnętrznymi RS w matowej szarości, w tym lusterkami, przednim spojlerem, bocznymi wlotami, wkładkami progów, relingami dachowymi oraz wykończeniem na bocznych oknach i dyfuzorze tylnym. Dostępny jest również matowy pakiet optyczny w kolorze węglowym/czarnym, w którym relingi dachowe i wykończenie na bocznych oknach są czarne. Pierścienie Audi i nazwa modelu są dostępne w chromie lub czerni według wyboru klienta.

Zaskakujące nowości: nowe akcenty wewnętrzne i funkcje

Wnętrze, znane pakiety designerskie RS w kolorze szarym i czerwonym zostały rozszerzone o kolor niebieski. Kierownica w czarnym Alcantarze posiada kontrastowe przeszycia w kolorze Mercato Blue, a dywaniki, bok konsoli centralnej oraz skórka dźwigni zmiany biegów również mają niebieskie kontrastowe przeszycia. Pas bezpieczeństwa jest całkowicie ocean blue, a dekoracyjne wstawki wykonane są z tkaniny w strukturze węglowej z opcjonalnymi niebieskimi akcentami. Główka dźwigni zmiany biegów i bok konsoli centralnej wykonane są z mikrofibry Dinamica, składającej się z około 45% przetworzonych włókien PET, a sportowe fotele są obite wysokiej jakości skórą Valcona z perforacjami w strukturze plastra miodu oraz kontrastowymi przeszyciami w kolorze Mercato Blue. Inną cechą wyróżniającą jest dioda LED w przednich drzwiach, która wyświetla napis „RS performance” na ziemi obok samochodu.

Klienci mogą zamawiać pakiety designerskie RS w trzech dostępnych wariantach kolorystycznych z opcjonalnymi dodatkowymi funkcjami: dekoracyjne wstawki, podłokietniki drzwiowe i podłokietnik centralny wykonane z mikrofibry Dinamica. Dodatkową zaletą tej wersji wyposażenia jest środkowa część siedzenia z wkładką w kolorze szarym, czerwonym lub niebieskim, podczas gdy wybrany przez klienta kolor przebija przez perforowane sportowe fotele, a oparcia siedzeń mają tłoczone logo RS w odpowiadających kolorach.

Klienci mogą skorzystać z nowego narzędzia wizualizacyjnego „Audi Exclusive Customizer”, aby zaprojektować swoje pojazdy w tysiącach indywidualnych kombinacji, tworząc w ten sposób własną osobistą edycję specjalną. Mogą wybierać z szerokiej gamy indywidualnych wykończeń lakierniczych oraz kolorów skóry i przeszyć; narzędzie wykorzystuje model 3D do wizualizacji procesu personalizacji. Zobacz konfigurator tutaj.

Wyświetlacze standardowego 12,3-calowego Audi virtual cockpit plus oferują nowe funkcje, w tym migający wskaźnik zmiany biegów w trybie manualnym, który zmienia wyświetlanie obrotów z zielonego na żółty, a następnie na czerwony, migając w sposób identyczny jak w sportach motorowych, aby wskazać optymalny moment do zmiany biegów. Ponadto, Launch Control, który w pełni wykorzystuje potencjał przyspieszenia RS6 Avant performance oraz RS7 Sportback performance, sygnalizując idealny moment na start, z nowymi ikonami sygnalizacyjnymi na światłach drogowych.

Wydajność z tradycją: od RS6 Avant plus do dzisiaj

RS6 Avant performance oraz RS7 Sportback performance w generacji C8 kontynuują wieloletnią strategię sportową Audi polegającą na oferowaniu modeli plus i performance. Wszystko zaczęło się od RS6 Avant plus w generacji C5, tuż przed zakończeniem produkcji serii w 2004 roku, kiedy to quattro GmbH (obecnie Audi Sport GmbH) wprowadziło specjalną limitowaną serię 999 sztuk z subtelnym zwiększeniem mocy. Moc silnika wzrosła o 30 KM do 480 KM, a model wyróżniał się tym, że był pierwszym Audi, które oficjalnie osiągnęło prędkość większą niż 250 km/h. Audi Sport ograniczyło RS6 plus do 280 km/h, czyniąc go najszybszym sportowym kombi. Bez ograniczenia jednostki sterującej osiągał prędkość przekraczającą 300 km/h.

Wariant plus w generacji C6 wszedł na rynek w 2008 roku i był limitowany do 500 sztuk. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie miał dodatkowej mocy; silnik V10 pozostał na poziomie 580 KM. Jednak Audi ograniczyło prędkość maksymalną tego specjalnego modelu Avant i Sedan do 303 km/h; jedynym szybszym pojazdem wówczas był R8.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.