Trzecia generacja Audi TT zadebiutowała na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2014 roku, zachowując cechy ikonicznej pierwszej wersji, jednocześnie dodając bardziej dramatyczny design, innowacyjne technologie i nowe funkcje.
Oba poprzednie modele coupé Audi TT wyróżniały się bardzo stylowym designem, sportowymi osiągami oraz niezawodnym napędem na wszystkie koła. Audi przez lata starało się utrzymać ten egzotyczny charakter swoich modeli TT.
Horyzontalne linie dominują na przedzie nowego TT. Grille Singleframe jest znacznie szersze i płytsze niż w poprzednim modelu, z potężną linią dzielącą go na dwie strefy. Górne rogi grilla mają ostre kontury, które tworzą literę V na masce, a na nich znajdują się cztery pierścienie Audi.
Płaskie reflektory nadają twarzy nowego TT zdecydowany wygląd, podczas gdy z boku nowy TT wygląda równie smukło i muskularnie. Płaskie okno dachowe sprawia wrażenie niezależnej jednostki, a lekki łuk w tylnym oknie bocznym dodaje mu napięcia, podczas gdy tył stara się nawiązywać do przodu dzięki poziomym liniom i płaskim lampom tylnym.
Jednym z największych atutów Audi jest lekka konstrukcja, a struktura podwozia coupé optymalizuje obciążenie osi i wykorzystuje panele ze stali o wysokiej wytrzymałości. Jednocześnie progi boczne i rama dachu wykonane są z wyciskanych profili aluminiowych. Ten mały piękny samochód nie da się pomylić z żadnym innym na drodze.
Wnętrze również zdobywa punkty za staranne wykonanie i wysoką jakość. Czyste, purystyczne linie podkreślają lekkość i nieprzejednaną sportowość wnętrza Audi TT. Nowa wielofunkcyjna kierownica ma spłaszczoną obręcz, a klamry w aluminiowym wykończeniu otaczają szprychy. Równocześnie niezliczone inne detale pokazują wysokie standardy, jakie Audi stawia przed projektowaniem wnętrz i rzemiosłem.
Wszystkie samochody są wyposażone w radio DAB, skórzane fotele oraz klimatyzację, a jedną z najciekawszych rzeczy jest znakomity system Virtual Cockpit Audi, który posiada 12.3-calowy wyświetlacz LCD o wysokiej rozdzielczości. Na ekranie dostępnych jest wiele funkcji, a wszystko, co musisz wiedzieć, jest na wyciągnięcie ręki.
Standardy bezpieczeństwa Audi należą do najlepszych na rynku, a wśród funkcji znajdują się kontrola trakcji i stabilności, system ABS, asystent podjazdu, poduszki powietrzne boczne z przodu oraz poduszki kolanowe z przodu.
Osiągi są wystarczające, ale nie przytłaczające, a napęd na wszystkie koła zapewnia dodatkową przyczepność. Pod maską podstawowy TT dysponuje silnikiem czterocylindrowym o mocy 211 koni mechanicznych oraz sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Miłośnicy wysokich osiągów będą musieli poszukać informacji o rywalach TT. W swojej klasie cenowej TT ma pewne problemy w porównaniu z szybszą i bardziej zwinną Nissany 370Z, muskularnym Chevroletem Camaro z silnikiem V8 czy nawet Fordem Mustanga.
Te samochody są bardziej wyrafinowane, premium i eleganckie niż TT. Z drugiej strony, jeśli chcesz połączyć trochę mocy z stylem, 2014 Audi TT powinno być satysfakcjonującym wyborem.
Całkowicie zaktualizowane wydanie nowoczesnej klasyki jest gotowe, aby zająć centralne miejsce: Audi TT i Audi TTS świętują swoje światowe premiery na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku. Trzecia generacja kompaktowego samochodu sportowego znów zachwyca swoim emocjonalnym designem i dynamicznymi cechami. Nowe Coupé charakteryzuje się zastosowaniem innowacyjnych technologii w silniku oraz w koncepcji sterowania i wyświetlania, w tym wirtualnym kokpicie Audi.
„Audi TT to uosobienie autentycznej ikony designu oraz maszyny o wysokich osiągach,” wyjaśnia Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. „Z nową generacją sprawiamy, że ta technologia jest jeszcze łatwiejsza do doświadczenia dla kierowcy – tak, jakby się tego spodziewali od prawdziwego samochodu sportowego.”
Projekt zewnętrzny
Kiedy na rynek trafiła pierwsza generacja Audi TT w 1998 roku, była to rewolucja w designie – jej ściśle geometryczny, spójny język formy uczynił ją ikoną o ogromnej charyzmie. W trzeciej generacji TT projektanci Audi wrócili do wielu z tych pomysłów i umieścili je w nowym, dynamicznym i różnorodnym kontekście.
Przód nowego TT dominuje poziome linie. Grille Singleframe jest znacznie szersze i płaskie niż w poprzednim modelu, z mocną linią dzielącą go na dwie strefy. Rozpoczynając od górnych rogów grilla, ostre kontury biegną w kształcie V przez maskę, na której znajdują się cztery pierścienie Audi – tak jak w wyczynowym samochodzie sportowym Audi R8. Wloty powietrza mają przęsła, które kierują część strumienia z przodu na boki.
Płaskie reflektory nadają twarzy nowego TT zdecydowany wygląd. Jednostki Xenon plus są standardowe, a Audi może opcjonalnie dostarczyć reflektory LED lub te w nowatorskiej technologii Audi Matrix LED, gdzie światło drogowe generowane jest przez sterowane indywidualnie diody LED. W obu wersjach reflektory mają niepowtarzalny kontur stworzony przez szczelinę w reflektorach, która jest podświetlana przez prowadnice świetlne.
Reflektory Matrix LED składają się z 12 diod LED i zawierają kolejną innowację Audi: dynamiczne kierunkowskazy, które świecą kolejno w kierunku, w którym kierowca skręca. Przewidująca lampa zakrętna wykorzystuje dane nawigacyjne do przesunięcia stożka światła w zakręt, zanim kierownica zostanie obrócona.
Z boku nowy Audi TT jest równie smukły i muskularny; leży nisko na drodze, gotowy do skoku. Przy długości 4,18 metra Coupé jest prawie dokładnie tej samej długości co jego poprzednik, chociaż jego rozstaw osi wzrósł o 37 mm do 2,505 mm, co skutkuje szczególnie krótkimi zwisami. Ma 1,832 mm szerokości i taką samą wysokość jak poprzedni model wynoszącą 1,353 mm.
Wiele szczegółów profilu nowego Audi TT przypomina pierwszą generację nowoczesnej klasyki. Kontur progu tworzy wyrazisty refrakcyjny brzeg, a szerokie nadkola tworzą swoje własne geometryczne formy. Przednie nadkole narusza linię maski, która przechodzi przez drzwi jako linia tornada i biegnie niemal poziomo do tylnych części, tworząc mocną linię ciała.
Płaskie szkło dachowe sprawia wrażenie niezależnej jednostki, a lekki kąt w tylnym oknie bocznym dodaje dodatkowego napięcia. Klapa wlewu paliwa po prawej stronie jest klasycznym okręgiem otoczonym śrubami mocującymi; lekkie stuknięcie w logo TT i klapa się otwiera. Ten kształt znów przypomina pierwszą generację TT. Nowością jest to, że nie ma pokrywy baku pod klapą. Oznacza to, że nie ma nic do odkręcenia, a końcówka pistoletu wchodzi bezpośrednio do szyjki zbiornika, jak w wyścigach samochodowych.
Szczególnie z tyłu, poziome linie podkreślają wrażenie sportowej szerokości nowego TT. Wraz z reflektorami LED i Audi Matrix LED, tylne światła również mają dynamiczne kierunkowskazy. Kolejny parallela do przednich reflektorów: pasek w tylkach, który również tworzy kontur świateł dziennych – kolejna innowacja Audi. Trzecie światło stopu to niezwykle wąski pasek umiejscowiony pod krawędzią tylnego spojlera. Odtwarza kluczową rolę w definiowaniu sylwetki świateł tylnych.
Przy prędkości 120 km/h (74.56 mph) spojler wysuwa się z pokrywy bagażnika, aby poprawić zarówno opór powietrza, jak i siłę docisku. Wszystkie modele mają dwie duże okrągłe końcówki wydechu. Te znów przypominają oryginalne TT. Jak wszystkie modele Audi S, TTS emituje przez cztery owalne końcówki wydechu.
Opcjonalny pakiet zewnętrzny S line sprawia, że projekt zderzaków, wlotów powietrza, grilla Singleframe, progów i dyfuzora tylnego jest jeszcze ostrzejszy i bardziej sportowy. A prowadzenie jest jeszcze bardziej dynamiczne, z 18-calowymi kołami i nadwoziem, które jest o 10 mm niższe.
Budowa
Lekka konstrukcja to jedna z największych dziedzin wiedzy Audi. Druga generacja Audi TT miała już nadwozie z Audi Space Frame (ASF) wykonane z aluminium i stali. Dla nowego TT Audi systematycznie poszło dalej w kierunku tego zasady konstrukcji kompozytowej, zgodnie z ideą: odpowiednia ilość odpowiedniego materiału w odpowiednim miejscu dla optymalnych funkcji.
Konstrukcja podwozia Coupé zoptymalizowała obciążenia osi i jest wykonana z nowoczesnych, wysokowytrzymałych i ultra-wysokowytrzymałych stopów stali. W częściach komory pasażerskiej, które są najbardziej narażone na stres konstrukcyjny, użyto formowanych stalowych paneli, które są zarówno ultra-wysokowytrzymałe, jak i lekkie – stanowią one 17 procent wagi nadwozia. Progi i rama dachu wykonane są z wyciskanych profili aluminiowych, które są zintegrowane w strukturze za pomocą odlewów aluminiowych. Ta zasada konstrukcyjna tworzy bardzo sztywną i bezpieczną powłokę nadwozia. Aluminiowe boczne sekcje i dach dopełniają strukturę. Maskę, drzwi i pokrywę bagażnika również wykonano z tego lekkiego metalu.
Ogółem inżynierowie Audi po raz drugi z rzędu zdołali znacząco zmniejszyć masę własną Audi TT. Podczas pierwszej zmiany modelu w 2006 roku zaoszczędzono do 90 kg, a wersja z silnikiem 2.0 TFSI nowego TT waży zaledwie 1,230 kg. Oznacza to, że jest o około 50 kg lżejsza od swojego poprzednika.
Niska całkowita waga jest kolejnym dowodem na wiedzę Audi w zakresie lekkiej konstrukcji. Wpływa ona pozytywnie szczególnie na przyspieszenie, prowadzenie i zużycie paliwa.
Wnętrze
Wyraźnie ustrukturyzowane objętości z napiętą powierzchnią i lekkimi, niemal unoszącymi się liniami – wnętrze to uosobienie czystego sportowego charakteru nowego Audi TT. Podobnie jak na zewnątrz, poziome linie i powierzchnie podkreślają szerokość wnętrza. Centralna konsola tunelu, która wspiera łydki podczas szybkiej jazdy po zakrętach, oraz panele drzwi mają podobne, płynne kształty.
Zasada znów brzmiała: „mniej znaczy więcej”. Czyste, purystyczne linie podkreślają zarówno lekkość, jak i nieprzejednaną sportowość wnętrza Audi TT. Dwa inne pomysłowe i technicznie innowacyjne triki umożliwiły projektantom stworzenie imponująco smukłej deski rozdzielczej: Zespół wskaźników i ekran MMI zostały połączone w centralną, cyfrową jednostkę – tzw. wirtualny kokpit Audi. Ponadto, sterowanie systemem klimatyzacji jest umiejscowione bezpośrednio w wentylacjach powietrza.
Z góry, deska rozdzielcza przypomina skrzydło samolotu; okrągłe wentylacje powietrza – klasyczna cecha TT – przypominają silniki odrzutowe swoim turbinowym designem. Wentylacje zawierają również wszystkie sterowania dla standardowego systemu klimatyzacji i opcjonalnego automatycznego systemu klimatyzacji (standard w TTS). Sterowania dla ogrzewania siedzeń, temperatury, kierunku, rozkładu powietrza i siły przepływu powietrza znajdują się na ich środku; wybrane ustawienie jest wyświetlane na małych wyświetlaczach w automatycznym systemie klimatyzacyjnym. Poziomy panel sterujący znajduje się pod centralnymi wentylacjami powietrza. Przełączniki zaprojektowane w technologii 3D aktywują światła awaryjne, Audi drive select i funkcje wspomagające.
Standardowe sportowe fotele w nowym Audi TT mają zintegrowane zagłówki i są umiejscowione niżej niż w poprzednim modelu. W porównaniu z fotelami w poprzednim modelu są one o więcej niż pięć kilogramów lżejsze. Opcjonalnie – i standardowo w TTS – dostępne są nowo opracowane fotele sportowe S z mocno uformowanymi i pneumatycznie regulowanymi bocznymi sekcjami, które są wyjątkowo komfortowe i zapewniają doskonałe wsparcie.
Nowa wielofunkcyjna kierownica ma spłaszczoną obręcz, a klamry w stylu aluminium otaczają szprychy. Posiada również poduszkę powietrzną kierowcy, która zajmuje 40 procent mniej miejsca bez wpływu na bezpieczeństwo, a tym samym podkreśla poczucie wizualnej lekkości.
Liczne szczegóły demonstrują wysokie standardy, które Audi stawia w zakresie projektowania wnętrza i rzemiosła. Należą do nich nowo zaprojektowana, podzielona dźwignia zmiany biegów, bardzo precyzyjnie działająca pokrętło MMI oraz starannie wykończone pokrywy głośników z prowadnicami świetlnymi w opcjonalnym systemie dźwiękowym Bang & Olufsen.
Jako 2+2 miejsca, nowy Audi TT jest samochodem sportowym, który jest bardzo odpowiedni do codziennego użytku. Bagażnik ma pojemność 305 litrów, co jest o 13 litrów więcej niż wcześniej, i można go powiększyć, składając oparcia tylnych siedzeń do przodu.
Kolory i wyposażenie
Nowe Audi TT oferuje znacznie bardziej różnorodną i kolorową paletę barw niż jego poprzednik. Do wyboru jest 11 kolorów zewnętrznych, z których jeden jest przeznaczony wyłącznie dla S line. Siedem kolorów w ofercie jest nowych dla TT, a dwa z nich są całkowicie nowe dla Audi: Nano Gray i Tango Red. Dodatkowo dostępne są dwa inne kolory dla TTS – czarny z efektem kryształowym Panther Black i wysoce ekspresyjny Sepang Blue.
Dla wnętrza również dostępna jest całkowicie nowa paleta kolorów – Audi TT i TTS oferują każda trzy kolory wnętrza do wyboru. Po raz pierwszy Audi oferuje dwukolorowe wnętrze z sportowymi kontrastowymi szwami dla modeli S line.
Wyposażenie nowego Audi TTS obejmuje rozszerzone elementy wnętrza, które dodają indywidualnie wybierane akcenty kolorystyczne do klamr siedzeń sportowych S, boków konsoli centralnej i pierścieni wentylacji powietrza. Klienci z wyrafinowanym gustem mają wiele opcji dostosowania. Dostępne są tapicerki w różnych tkaninach i klasach skórzanych dla siedzeń, a także trzy pakiety skórzane. Fotele sportowe S mają charakterystyczne diamentowe pikowanie w środkowej sekcji.
Jednym z wyjątkowych punktów jest ekskluzywna selekcja projektów, która obejmuje połączenie dwóch odcieni drobnej skóry: ciemnego brązu murillo na siedzeniach i lekko metalicznie połyskującego kamienia szarego perłowego na podłokietnikach, podparcia kolan i osłony. Naprzemienne kontrastowe szwy, ciemne aluminium, dopasowany lakier dla rozszerzonych elementów wnętrza oraz specjalny tkany dywanik to kolejne cechy tej eleganckiej tapicerki i wykończenia.
Dla TTS projektanci Audi wymyślili innowacyjną, techniczną teksturę laserową dla skrzydeł deski rozdzielczej: ma ona powierzchnię z wzorem plastra miodu, lekko wypukłą, co nadaje Audi TTS unikalne sportowe wrażenie.
Sterowanie i wyświetlacze
Koncepcja obsługi nowego TTS została zrewidowana od podstaw – w zgodzie z konsekwentnym charakterem samochodu sportowego, wszystkie elementy koncentrują się na kierowcy. Dostępne są dwie wersje wielofunkcyjnej kierownicy. Kierowcy wybierający wersję najwyższą mogą aktywować prawie wszystkie funkcje z kierownicy, nie odrywając wzroku od drogi.
Drugim urządzeniem sterującym jest również nowo opracowane terminal MMI na konsoli tunelu centralnego. Dwa przełączniki aktywują menu nawigacji/mapy, telefonu, radia i multimediów. Po obu stronach centralnego pokrętła znajdują się dwa przyciski, uzupełnione o główne menu i przycisk powrotu. Kierowca może łatwo wprowadzić miejsca docelowe za pomocą panelu dotykowego na górze pokrętła (od pakietu łączności wzwyż) – MMI touch rozpoznaje osobisty charakter pisma. Możliwe jest również przewijanie list lub powiększanie map.
Struktura menu MMI przypomina tę ze smartfona, w tym wyszukiwanie swobodnego tekstu. Wszystkie ważne funkcje można uzyskać bezpośrednio. Jednym z wyjątkowych punktów jest bezpośrednie wyszukiwanie MMI. Umożliwia to natychmiastowe rozpoczęcie pisania podczas nawigacji, bez konieczności korzystania z ustalonej formy. W większości przypadków, wprowadzenie czterech liter wystarczy, aby zobaczyć odpowiednie destynacje w całej Europie. Dwa boczne przyciski aktywują funkcje kontekstowe (przyciski po prawej stronie) i opcje (przyciski po lewej stronie). Logika obsługi jest łatwa do zrozumienia i przekazuje zupełnie nową „radość z użytkowania”.
Oprócz operacji możliwych za pomocą panelu sterującego, Audi TT oferuje jeszcze jedną możliwość: system sterowania głosowego. Audi również przełamało nowe tereny w tej dziedzinie. Po raz pierwszy w Audi TT zastosowano naturalne polecenia głosowe, które umożliwiają proste komendy – takie jak „Zabierz mnie do Monachium” lub „Chcę rozmawiać z Sabiną” – aby kontrolować systemy pojazdu bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.
Zamiast konwencjonalnych analogowych wyświetlaczy, nowy TT ma na pokładzie wirtualny kokpit Audi – ta w pełni cyfrowa deska rozdzielcza ustala nowe standardy dzięki dynamicznym animacjom i precyzyjnej grafice. Kierowcy mogą wybierać między dwoma trybami wyświetlania: W widoku klasycznym, prędkościomierz i obrotomierz są na pierwszym planie; w trybie „infotainment” wirtualne instrumenty są mniejsze. Przestrzeń, która w wyniku tego staje się dostępna, zapewnia wystarczająco miejsca na inne funkcje, takie jak mapa nawigacyjna. W Audi TTS jest też trzeci, sportowy tryb. Tutaj centralnie umieszczony obrotomierz dominuje w wyświetlaczu.
Przy rozdzielczości 1,440 x 540 pikseli, 12,3-calowy ekran TFT może poszczycić się niezwykle ostrymi obrazami. W tle pracuje procesor graficzny Tegra 30 z serii Tegra 3 wiodącego na rynku Nvidia. Na dolnej krawędzi wirtualnego kokpitu Audi wyświetlane są na stałe informacje o temperaturze na zewnątrz, czasie i przebiegu. Mogą tam również pojawiać się symbole ostrzegawcze lub informacyjne.
Silnik
Audi oferuje nowego TT i TTS z trzema różnymi silnikami czterocylindrowymi z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Ich moc waha się od 135 kW (184 KM) do 228 kW (310 KM). Dwa silniki TFSI i TDI łączą sportową moc z przełomową wydajnością. System start-stop jest standardowym wyposażeniem.
Na uruchomienie TT dostępny będzie silnik 2.0 TDI z ręczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Oferuje moc 135 kW (184 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Nowy samochód sportowy może więc przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 235 km/h. Standardowe zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,2 litra na 100 km, co przekłada się na emisję CO2 na poziomie 110 g/km, co jest nowym rekordowym poziomem w świecie samochodów sportowych.
Silnik 2.0 TDI ma dwa wałki wyrównawcze w kadłubie, regulowane wałki rozrządu oraz system wtrysku common rail, dostarczający maksymalne ciśnienie 2,000 bar. Audi TT 2.0 TDI spełnia normę Euro 6 i dzięki wysokiej wydajności nosi oznaczenie „ultra”.
Silnik 2.0 TFSI dostępny jest w dwóch wersjach – 169 kW (230 KM) dla TT i 228 kW (310 KM) dla TTS. W obu wersjach łączy różne ultranowoczesne technologie – dodatkowy pośredni wtrysk uzupełniający bezpośredni wtrysk FSI, system Audi valvelift (AVS) do regulacji skoku zaworu po stronie wydechu i zarządzanie termiczne, które wykorzystuje moduł zaworu obrotowego oraz kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów.
W Audi TT silnik 2.0 TFSI dostarcza moment obrotowy 370 Nm od 1,600 do 4,300 obrotów na minutę. Przyspiesza Coupé – które ma sześciobiegową ręczną skrzynię biegów i napęd na przednie koła – od 0 do 100 km/h w 6,0 sekundy, osiągając maksymalną, elektronicznie ograniczoną prędkość 250 km/h.
W wersji z sześciobiegową skrzynią S tronic i napędem quattro, kluczowe dane są następujące: sprint od 0 do 100 km/h trwa 5,3 sekundy; maksymalna prędkość to 250 km/h; zużycie paliwa wynosi 6,8 litra na 100 km, a emisja CO2 wynosi 159 g na km. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem zmienia biegi bez zauważalnego przerywania trakcji, a w trybie ręcznym może być kontrolowana za pomocą łopatki na kierownicy. W trybie „efektywności” Audi drive select, S tronic włącza luz, gdy kierowca odejmuje nogę z pedału gazu.
Audi TTS to szczytowy performer. Pokonuje standardowy sprint w 4,7 sekundy; jego maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Silnik 2.0 TFSI produkuje moment obrotowy 380 Nm przy prędkości obrotowej od 1,800 do 5,700 obrotów na minutę. Sterowane klapy w układzie wydechowym modulują sportowy dźwięk i czynią go jeszcze bogatszym. Standardem jest manualna skrzynia biegów. Opcja S tronic obejmuje kontrolę startową, która reguluje maksymalne przyspieszenie z miejsca.
Napęd quattro
W nowym Audi TT, stały napęd na cztery koła quattro zapewnia dodatkową stabilność, przyczepność i przyjemność z jazdy. Został on systematycznie rozwinięty i zoptymalizowany specjalnie dla nowego TT. Jego elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe montowane jest na tylnej osi. Specjalna konstrukcja pompy zmniejsza wagę o około 1.5 kg w porównaniu do poprzedniego modelu. Rozdział momentu napędowego między osiami jest kontrolowany elektronicznie w ułamkach sekundy.
Inteligencja napędu quattro – czyli oprogramowanie, które precyzyjnie określa możliwy rozkład momentu między przednimi a tylnymi osiami – to całkowicie nowy rozwój, stworzony specjalnie dla TT. Nowa filozofia sterowania nieprzerwanie analizuje warunki otoczenia, status jazdy oraz życzenia kierowcy. Oznacza to, że idealny rozkład momentu jest obliczany i dynamiczne cechy jazdy TT są poprawiane w każdej sytuacji.
Poprzez łączenie napędu quattro z systemem Audi drive select, kierowca nowego Audi TT może dostosować właściwości napędu na cztery koła do swoich indywidualnych wymagań. W trybie „auto” zapewnia to optymalną przyczepność i zrównoważoną dynamikę jazdy. W trybie „dynamicznym” moment jest rozdzielany do tylnej osi wcześniej i w większym stopniu, co zwiększa dynamikę jazdy, szczególnie na nawierzchniach o niskich współczynnikach tarcia.
Oprócz optymalizacji dynamiki jazdy, postępy w napędzie quattro skoncentrowano również na temacie efektywności. W trybie „efektywność” rozdział momentu jest dostosowywany do optymalizacji poziomu efektywności. Precyzyjne określenie warunków jazdy i typu kierowcy pozwala na sterowanie napędem na cztery koła, co może nawet prowadzić do czasowego wyłączenia systemu napędu quattro. W tym stanie roboczym inteligentne oprogramowanie starannie monitoruje sytuację drogową i aktywuje napęd na cztery koła, zanim moment obrotowy ponownie będzie wymagany na wszystkich czterech kołach. W ten sposób napęd quattro zapewnia optymalną efektywność przy poziomie trakcji i dynamicznego prowadzenia, typowego dla quattro.
Podwozie
Podwozie również odzwierciedla technologiczne umiejętności za nowym Audi TT. Zawieszenie przednie opiera się na systemie McPherson; komponenty aluminiowe zmniejszają wagę mas zawieszenia. Czterowahaczowe zawieszenie tylne może przetwarzać siły podłużne i poprzeczne oddzielnie.
Jednym z wyjątkowych elementów jest nowa trzecia generacja systemu adaptacyjnego sterowania amortyzatorami, Audi magnetic ride. W porównaniu do poprzedniej wersji, została ona poprawiona pod względem rozkładu charakterystyki, dynamiki sterowania i precyzji, a także łatwości obsługi. Audi magnetic ride można dostosować do trzech ustawień (komfort – auto – dynamiczne) za pomocą Audi drive select i jednym naciśnięciem przycisku sprawić, że kompaktowy samochód sportowy lepiej przylega do drogi lub gładko po niej sunie, niezależnie od trybu wybranego przez kierowcę. Technologia magnetic ride umożliwia ultrasadkie selektywne sterowanie siłami amortyzatorów, co oznacza, że w każdej sytuacji jazdy jest optymalne kontakt koła z drogą.
W ten sposób doskonała dynamika jazdy nowego Audi TT jest dodatkowo optymalizowana, a kontrola nadwozia zapewnia również dobre zachowanie komfortowe. System jest unikalny w tym segmencie rynku. Audi magnetic ride jest standardowe w Audi TTS i dostępne jako opcja dla wszystkich innych wersji TT.
Kolejnym wyróżniającym się elementem jest standardowe progresywne kierowanie – jego zębatka jest zaprojektowana tak, że proporcja staje się bardziej bezpośrednia, gdy kierownica jest obracana. W ten sposób nowym TT można szybko i precyzyjnie kierować przy minimalnym ruchu kierownicy w ruchu miejskim i na krętych drogach wiejskich. Napędzane elektrycznie i tym samym wysoce efektywne progresywne kierowanie dostosowuje swoje wsparcie do prędkości i stanowi podstawę dla opcjonalnych systemów wspomagających – Audi active lane assist i park assist.
Dzięki rozbudowanej konstrukcji podwozia i sztywnemu ustawieniu, nowy Audi TT zachowuje się doskonale we wszystkich sytuacjach. Nadwozie jest obniżone o 10 mm w TTS, w pakiecie sportowym S line oraz z systemem adaptacyjnego sterowania amortyzatorami, Audi magnetic ride.
Dynamiczny system jazdy znany jako Audi drive select jest opcją dla nowego Audi TT, ale standardowy w TTS. Kontroluje charakterystykę silnika oraz wspomaganie kierownicy. Kierowca może wybierać między trybami komfortowym, auto, dynamicznym, efektywnym i indywidualnym. Dodatkowo Audi drive select wpływa na kilka opcjonalnych modułów – S tronic, napęd quattro, system Audi magnetic ride, który jednym naciśnięciem przycisku sprawia, że kompaktowy samochód sportowy lepiej przylega do drogi oraz dźwięk silnika. W trybie efektywności Audi drive select wpływa odpowiednio na klimatyzację i system start-stop.
Dostępnych jest 11 różnych wersji kół. TT 2.0 TFSI i 2.0 TDI standardowo wyposażone są w 17-calowe koła ze stopów lekkich w pięcioramiennym wzorze, które ważą zaledwie 8,7 kg, i opony o rozmiarze 225/50. Na życzenie Audi może dostarczyć inne wzory kół o średnicach 17″, 18″ lub 19″, a także opony do 245/35 R19. quattro GmbH oferuje także koła o średnicy do 20″.
Przednie tarcze są wentylowane i mają średnicę do 338 mm, w zależności od wersji silnika. Nowa elektro-mechaniczna hamulce postojowe, które kierowca aktywuje przyciskiem, są zintegrowane z tylnym układem hamulcowym. TTS wykorzystuje nowo opracowane aluminiowe hamulce ze stałymi zaciskami, które są o pięć kilogramów lżejsze niż w poprzednim modelu – kolejny przykład wiedzy Audi w zakresie lekkiej konstrukcji.
Elektroniczna kontrola stabilności (ESC), która może być częściowo lub całkowicie wyłączona, doskonale uzupełnia sportowe prowadzenie samochodu. Podczas jazdy przez zakręty aktywuje się wektoryzacja momentu. Jeśli zajdzie taka potrzeba, moment napędowy jest rozdzielany z wewnętrznego przedniego koła do zewnętrznego przedniego koła (napęd na przednie koła) lub, w modelach quattro, również do tylnych kół. Dzięki różnicy w siłach napędowych, samochód łatwo wchodzi w zakręt, co jest pomocne dla kierowcy. W ten sposób zakręty można pokonywać z dużą precyzją i neutralnie. To znacząco zwiększa dynamikę i stabilność TT. Tryb sportowy wspomaga szczególnie sportową jazdę, ułatwiając kierowanie i kontrolowanie podczas driftu.
Sposób, w jaki wszystkie komponenty współdziałają i harmonizują, zwiększa zwrotność i tym samym przyjemność z jazdy, jaką oferuje Audi TT – tak, jak można się spodziewać po samochodzie sportowym.
Wyposażenie
Wszystkie wersje nowego Audi TT Coupé oferują bogaty zestaw standardowego wyposażenia. Oprócz już wymienionych cech, należy szczególnie wyróżnić radio MMI oraz elektro-mechaniczne hamulce postojowe. Opcje obejmują – oprócz sportowych foteli S z licznymi wariantami skór i wykończeń – klucz komfortowy, asystent do zatrzymywania się, asystent świateł drogowych, pakiet oświetlenia LED wnętrza, ogrzewanie przednich siedzeń oraz pakiet do przechowywania i bagażu.
Jeśli chodzi o infotainment, klienci mogą wybierać z różnych opcji. Pakiet łączności zawiera panel dotykowy, MMI touch. U szczytu modułowej oferty znajduje się MMI Navigation plus z dużą pamięcią flash, dwoma czytnikami kart, napędem DVD, interfejsem Bluetooth i systemem sterowania głosem. Chip T30 z serii Tegra 3 wiodącego na rynku Nvidia, który jest wykorzystywany w nowej generacji modułowej platformy infotainment, kontroluje wszystkie funkcje nawigacyjne i multimedialne w samochodzie i wspólnie z procesorem prezentuje wszystkie treści w wirtualnym kokpicie Audi.
System Audi connect doskonale uzupełnia MMI Navigation plus – łączy nowe TT z internetem za pomocą szybkiego standardu transmisji LTE. Zintegrowany hotspot Wi-Fi pozwala pasażerom na surfowanie po internecie i e-maile według własnego uznania, podczas gdy kierowca może polegać na spersonalizowanych usługach Audi connect.
Pakiet infotainment uzupełniają atrakcyjne elementy. Audi Phone Box płynnie łączy telefon komórkowy z samochodem. Jego centralnym elementem jest uniwersalna antena płaskoplanarowa, która jest zintegrowana z schowkiem w środkowym podłokietniku. Dzięki bliskim sprzężeniom, telefon komunikuje się z płaską anteną, która wykorzystuje wzmacniacz do przesyłania sygnałów do anteny samochodowej.
System dźwiękowy Bang & Olufsen wyposażony jest w 14-kanałowy wzmacniacz i 12 głośników; subwoofery w drzwiach świecą w ciemności dzięki regulowanym, dyskretnym światłowodom.