BMW wprowadziło odświeżoną wersję siódmej generacji znanej Serii 3 latem 2022 roku, zaledwie trzy lata po premierze, a aktualizacje objęły zarówno wersję sedan, jak i kombi.
Niemiecki producent samochodów nie lubił nazywać swoich odświeżonych modeli w ten sposób, wolał określenie LCI (Life Cycle Impulse). Decyzja ta zapadła po trzech trudnych latach, które były dotknięte globalną pandemią w 2020 roku oraz kryzysem mikrochipów, który nastąpił później. Mimo wszystkich przeszkód, siódma generacja Serii 3 zdołała osiągnąć ponad milion sprzedanych sztuk między jej premierą a aktualizacją w lipcu 2022 roku. Samochód ten nie tylko stanowił najlepiej sprzedającą się generację w historii tego modelu, ale także odpowiadał za 14 procent sprzedaży producenta. Była to prawdziwa maszyna do zarabiania pieniędzy dla firmy. Co więcej, dominował w segmencie kompaktowych samochodów klasy wyższej w wielu krajach, a BMW starało się utrzymać tę zwycięską passę. Wprowadzono zauważalne zmiany w wyglądzie zewnętrznym i wnętrzu oraz bardziej istotne aktualizacje pod maską.
BMW 3 Series Touring z 2022 roku otrzymało w standardzie diodowe reflektory LED w całej gamie modelowej. Dodatkowo, producent oferował opcję adaptacyjnych świateł, które obejmowały matrycowe światła drogowe oraz dynamiczną kontrolę zasięgu świateł i zmienną dystrybucję światła. Kolejną znaczącą zmianą były światła dzienne, które miały kształt odwróconej litery L. Aby dostosować się do tych modyfikacji, BMW musiało również przeprojektować grill, sprawiając, że wyglądał szerszy niż w wersji przed liftingiem. Seria 3 była dostępna z kilkoma opcjami wyglądu zewnętrznego. Bazowe wersje miały przedni zderzak przypominający ten zamontowany w modelu z 2019 roku, z bocznymi wlotami w kształcie litery T, ale z szerszym centralnym wlotem powietrza. Ponadto, producent oferował opcje pakietu M Sport lub M Sport Pro, które dodawały szeroki heksagonalny dolny wlot powietrza z prostokątnymi wlotami po bokach.
Od profilu do słupków B, wersja Touring, znana również jako Sports Wagon w USA, dzieliła blachy nadwozia z czterodrzwiową wersją. Jednak dłuższy rozstaw osi i przedłużony dach opowiadały inną historię. Obiecywały więcej miejsca w wnętrzu i większy bagażnik. BMW nie chciało rezygnować z wyglądu na rzecz przestrzeni, więc stworzyło pochyloną ku przodowi klapę bagażnika dla modelu G21, ozdobioną u góry spoilerem dachowym. Mimo że to rozwiązanie zmniejszyło pojemność ładunkową, pomogło samochodowi wyglądać bardziej jak shooting brake niż zwyczajne kombi. Dodatkowo, wspomniane pakiety wizualne stworzone przez dział M BMW sprawiły, że Touring wyglądał szybciej i bardziej agresywnie. Zawierały nawet aerodynamicznie profilowane progi boczne. Z tyłu, tylny zderzak różnił się w zależności od pakietu. Bazowe modele miały obramowania w kształcie litery T, podczas gdy wersja wyposażona w M Sport otrzymała szeroki dyfuzor umieszczony pod zderzakiem, otoczony pionowymi, fałszywymi wlotami powietrza.
Wewnątrz, klientów witało całkowicie przeprojektowane deska rozdzielcza. Posiadała zakrzywiony wyświetlacz, będący szklanym panelem, który pokrywał 12,3-calowy cyfrowy wskaźnik oraz 14,9-calowy ekran infotainment umieszczony na szczycie centralnej konsoli. Samochód mógł teraz współpracować z urządzeniami Apple CarPlay i Android Auto, co ułatwiało obsługę. Dodatkowo, eSIM zapewniała transfer danych w technologii 5G. Przednie siedzenia były takie same jak w wersji sedan, ale tylna zdejmowana (40/20/40) kanapa była inna. Mogła być częściowo lub całkowicie opuszczona, aby zwiększyć pojemność bagażnika z 500 litrów (17,7 cu-ft) do 1,510 (53,3 cu-ft).
Klienci mogli zamówić BMW 3 Series Touring (G21) z trzema hybrydami typu plug-in, czterema silnikami benzynowymi i czterema turbodieslami. Wszystkie one przekazywały moc do standardowej ośmiobiegowej skrzyni automatycznej. Istniał również wybór pięciu układów napędowych mild-hybrid, a kilka modeli było dostępnych z napędem na tylne lub wszystkie koła.
BMW serii 3 to szczyt przyjemności z prowadzenia i punkt odniesienia dla sportowych osiągów w segmencie samochodów premium średniej wielkości. Z ponad 45-letnim globalnym sukcesem, seria 3 stanowi również rdzeń marki BMW. Precyzyjne modyfikacje wzornictwa jeszcze bardziej podkreślają dynamiczny charakter sedana BMW serii 3 oraz BMW serii 3 Touring. Nowo zaprojektowany kokpit z BMW Curved Display wprowadza przełomową nowoczesność i cyfryzację do wnętrza. Najnowszy system operacyjny – BMW Operating System 8 – znacząco ogranicza liczbę przycisków i elementów sterujących. Wszystkie warianty nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring standardowo wyposażone są w ośmiobiegową skrzynię Steptronic z łopatkami zmiany biegów na kierownicy oraz nowo zaprojektowanym dźwignią zmiany biegów. Dodatkowo, rozszerzenia w standardowym wyposażeniu zwiększają atrakcyjność nowego BMW serii 3, a nowa, lepiej zorganizowana oferta opcjonalnego wyposażenia ułatwia klientom personalizację samochodu zgodnie z ich preferencjami.
Wprowadzenie nowego sedana BMW serii 3 oraz nowego BMW serii 3 Touring na całym świecie rozpocznie się w lipcu 2022 roku. Oba modele będą produkowane w zakładzie BMW w Monachium. Sedan BMW serii 3 będzie dostępny na całym świecie, produkowany nie tylko w głównym zakładzie firmy, ale także w dwóch innych lokalizacjach. Nowy sedan BMW serii 3 na rynek chiński będzie produkowany w zakładzie Tiexi w Shenyang, zarządzanym przez joint venture BMW Brilliance Automotive (BBA). Najnowszą lokalizacją produkcyjną sedana jest zakład BMW Group w San Luis Potosí w Meksyku, który został otwarty w 2019 roku.
Katalog modeli na całym świecie i lider sprzedaży na wielu rynkach
Dzięki odświeżonemu designowi zewnętrznemu, znacznie unowocześnionemu premium wnętrzu oraz najnowszym osiągnięciom w dziedzinie cyfryzacji, kontroli/obsługi i wyposażenia, nowy sedan BMW serii 3 oraz nowy BMW serii 3 Touring mają wszystkie narzędzia potrzebne do napisania kolejnego rozdziału swojej globalnej historii sukcesu. Od momentu debiutu oryginalnej serii 3 w 1975 roku sprzedano ponad 16 milionów egzemplarzy tej gamy modeli na przestrzeni pokoleń. Ponad 1,1 miliona klientów zdecydowało się na generację sedana BMW serii 3 oraz BMW serii 3 Touring dostępną od 2019 roku. Oznacza to, że popyt na tę generację modeli w pierwszych trzech latach jej życia był silniejszy niż na jakąkolwiek z poprzednich generacji serii 3 w tym samym okresie.
W 2021 roku BMW serii 3 było liderem rynku w segmencie premium w takich krajach jak Niemcy, Wielka Brytania i Chiny. Również w USA zajmuje czołową pozycję w porównaniu do ustalonych konkurentów premium. BMW serii 3 stanowi około 14 procent sprzedaży pojazdów marki na całym świecie.
Chiny, Niemcy, USA i Wielka Brytania pozostają najważniejszymi rynkami dla BMW serii 3. Dotyczy to w szczególności nowego sedana BMW serii 3. To z pierwszą generacją tej wersji modelu BMW wprowadziło koncepcję sportowego sedana, która cieszy się globalną popularnością do dzisiaj. BMW serii 3 Touring jest również czasowym ambasadorem typowej dla marki przyjemności z prowadzenia. Po raz pierwszy zaprezentowany dokładnie 35 lat temu, dodał wyjątkowy modelowy zastrzyk funkcjonalności do doskonałej zwinności i dynamiki, które dzieli z sedanem. Ta kombinacja, wzbogacona przez charakterystyczne linie designu, wciąż napędza wysokie zapotrzebowanie – szczególnie w Europie. Obecnie co piąty sprzedany BMW serii 3 to Touring, a w Niemczech ten odsetek jest jeszcze wyższy. Najnowsza aktualizacja BMW serii 3 Touring będzie ponownie oferowana w Europie, Japonii, Korei Południowej, Tajwanie, Hongkongu, Australii i Nowej Zelandii.
Bogata oferta układów napędowych BMW serii 3 – tak jak jej gablotka z trofeami
Innymi charakterystycznymi cechami BMW serii 3 są szeroka gama dostępnych układów napędowych oraz wyjątkowo dobre zbalansowanie między przyjemnością z jazdy a oszczędnością paliwa. Nowy sedan BMW serii 3 można zamówić w trzech wariantach hybrydowych typu plug-in, a nowy BMW serii 3 Touring w czterech. Na dodatek, dla sedana i Touringa oferowane są cztery silniki benzynowe i cztery silniki wysokoprężne o czterech lub sześciu cylindrach. Na czołowej pozycji w danej ofercie znajdują się dwa modele BMW Performance od BMW M GmbH o szczególnie wyrazistej sportowej charakterystyce. Oznacza to, że BMW serii 3 można zamówić z mocą od 110 kW/150 hp do 275 kW/374 hp. BMW xDrive jest standardem w modelach na szczycie gamy, a inteligentny napęd na wszystkie koła jest dostępny również opcjonalnie dla dwóch wariantów benzynowych (BMW serii 3 Touring: jeden wariant benzynowy), dwóch silników Diesla oraz modeli hybrydowych typu plug-in.
Modele w gamie BMW serii 3 mają więc to, co potrzebne, aby zyskać uznanie wśród wymagających grup docelowych w segmencie premium średniej wielkości – klientów o różnorodnych preferencjach, ale ze wspólną miłością do przyjemności z jazdy, eleganckiego sportowego designu i zaawansowanej technologii. Koncepcja pojazdu, na której opiera się BMW serii 3, charakteryzuje się niezwykłą głębokością inżynieryjną, co odzwierciedla się w szerokim zakresie wyróżnień, które zdobyła najnowsza generacja modelu. Jej gablotka z trofeami jest pełna ważnych nagród, w tym „Złotego Kola”, przyznawanego przez magazyn Auto Bild i gazetę Bild am Sonntag, które zdobył BMW 330e Sedan w 2020 roku. Samochód zdobył również renomowane nagrody poza Niemcami. Ogromna popularność BMW serii 3 wśród kierowców firmowych podkreślona jest wyróżnieniami takimi jak „Najlepszy Nowy Samochód Flotowy” w 2020 roku w Wielkiej Brytanii oraz „Najlepszy Samochód Firmowy” w 2021 roku w Niemczech.
Zrównoważony rozwój w całym cyklu wartości, inteligentny projekt lekki, zoptymalizowane cechy aerodynamiczne
Progresywny charakter BMW serii 3 odzwierciedla również holistyczna koncepcja mająca na celu optymalizację zrównoważonego rozwoju. Obejmuje ona cały łańcuch wartości, od pozyskiwania surowców i produkcji, przez fazę użytkowania pojazdów, aż po recykling. Ważność oceny cyklu życia BMW serii 3 jest certyfikowana przez niezależnych ekspertów zewnętrznych.
Kolejnym czynnikiem postępu w porównaniu do poprzedniej generacji modelu jest oszczędne wykorzystanie materiałów, w tym wysoki udział materiałów z recyklingu. Surowce wtórne stanowią około 50 procent materiału używanego w odlewkach aluminiowych dla BMW serii 3. Około 16 procent wszystkich tworzyw sztucznych to materiały z recyklingu.
Struktura nadwozia BMW serii 3 Sedan i BMW serii 3 Touring łączy wysoki poziom solidności z minimalną wagą. W tym celu inteligentna mieszanka materiałów poprawia właściwości nadwozia samochodu, w tym jego sztywność i bezpieczeństwo w razie wypadku. Oprócz maski i przednich paneli bocznych, z aluminium wykonano również podwozie silnika, przednie słupki resorowe i liczne inne elementy zawieszenia.
Optymalizacja aerodynamiki pojazdu przynosi korzyści zarówno dla efektywności, jak i wydajności jazdy. Prawie całkowicie zamknięte podwozie, optymalizowane aerodynamicznie koła, wykorzystanie kurtyn powietrznych z przodu pojazdu oraz najnowszej generacji aktywne sterowanie szczeliną powietrzną dla zarówno dla grilla BMW, jak i dolnego wlotu powietrza skutkują wyjątkowo niskim oporem powietrza.
Elektryczność z odnawialnych źródeł jest wykorzystywana do produkcji nowego BMW serii 3 w zakładzie BMW w Monachium. Wymagana zielona energia pochodzi z elektrowni wodnych w regionie. Produkcja w innych lokalizacjach dla BMW serii 3 jest również neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.
Produkcja w zakładzie BMW w Monachium: główny zakład firmy dostarcza jakość premium
Główny zakład BMW Group w Monachium to miejsce produkcji BMW serii 3 z najdłuższą historią. Jak ich poprzednicy, nowy sedan BMW serii 3 oraz nowy BMW serii 3 Touring także będą produkowane w Monachium. Będą zjeżdżać z tej samej linii montażowej co BMW serii 4 Gran Coupé, BMW M3 oraz w pełni elektryczne BMW i4.
W 2022 roku zakład BMW w Monachium obchodzi swoje stulecie. Zmiana i ciągły rozwój są tak samo częścią historii zakładu w siedzibie firmy w Monachium, jak sama produkcja pojazdów. Dzięki integracji całkowicie elektrycznego BMW i4 w istniejący system produkcji, zakład zrealizował pierwszy krok w kierunku pełnej elektryfikacji. Ponadto, dzięki szerokim inwestycjom i pracom budowlanym, wprowadzone zostały niezbędne zmiany, aby umożliwić integrację całkowicie elektrycznej architektury pojazdów, która będzie opracowywana dla „Nowej Klasy”.
Przemiana zakładu w Monachium jest doskonałym przykładem strategii BMW iFACTORY, która ustanawia nowe standardy i definiuje przyszłość produkcji motoryzacyjnej w całej sieci produkcyjnej. BMW iFACTORY to niezwykle elastyczna, efektywna i zrównoważona produkcja, wykorzystująca najnowsze metody cyfrowe.
Zewnętrzny design
Szczegółowe aktualizacje zewnętrznego designu zapewniają, że charakter nowego BMW serii 3 oraz jego nacisk na przyjemność z prowadzenia stają się jeszcze bardziej wyraźne. Przedni i tylny zderzak zarówno czterodrzwiowego modelu – sportowego sedana, jak określa się go najczęściej – jak i dynamicznie doskonałego Touringa teraz mają bardzo wyrazisty design w standardzie. Charakterystyczna grilla BMW i okrągłe podwójne reflektory również zostały starannie przeprojektowane.
Skupienie na dynamice i nowoczesności, wplecione w zewnętrzny design BMW serii 3, również odzwierciedla się w przekształconej gamie modeli. Odważnie sportowy wygląd nowego BMW serii 3 jest widoczny nawet w standardowej specyfikacji. Ten stylistyczny dynamizm można jeszcze bardziej wzmocnić opcjonalnym pakietem M Sport, podczas gdy pakiet M Sport Pro jest dostępny po raz pierwszy.
Ekspresyjny przód: grill BMW i reflektory przeprojektowane
Dzięki wyraźnie ukształtowanym powierzchniom, dynamicznym liniom i dużym wlotom powietrza, przedni zderzak dodaje sportowego wyglądu nowemu sedanowi BMW serii 3 oraz BMW serii 3 Touring. Przeprojektowane reflektory i grill też nadają samochodowi silną obecność wizualną.
Standardowe reflektory pełno-LED są teraz znacznie smuklejsze, z wyraźnym konturem, a światła dzienne są umieszczone w odwróconej formie litery L, aby stworzyć harmonijny i nowoczesny wygląd. Zewnętrzne elementy świateł dziennych pełnią również funkcję kierunkowskazów. Adaptacyjne reflektory LED są dostępne opcjonalnie i można je rozpoznać po niebieskiej wstążce wokół elementów świateł dziennych i dopasowanej niebieskiej listwie na górnej krawędzi osłony szklanej. Efekty świetlne w niebieskim kolorze poniżej jednostek reflektorów również nadają przedniemu końcowi uderzający i luksusowy wygląd w ciemności. Funkcjonalności reflektorów LED Adaptacyjnych obejmują światło zakręcające i matrycowe światło drogowe, które nie oślepia, a także dynamiczną kontrolę zasięgu reflektorów i zmienną dystrybucję światła. Do tej ostatniej należą światła miejskie, które szczególnie jasno oświetlają pobocze; wzór światła drogowego na autostradzie z zwiększonym zasięgiem świateł mijania oraz światło w złych warunkach pogodowych, które nie tylko oświetla drogę zgodnie z warunkami, ale także pełni funkcję wcześniej oddzielnych świateł przeciwmgielnych.
Lekko zmodyfikowane kontury i nowe podwójne belki nadają grillowi BMW jeszcze potężniejszy wygląd. Wloty powietrza w czarnym, błyszczącym wykończeniu umieszczone poniżej grilla chłodzącego system hamulcowy, dodają elegancki akcent.
Potężne proporcje i wyraźnie ukształtowane powierzchnie z tyłu
Nowe kontury przednich i tylnych zderzaków nadają wyraziste akcenty dynamicznie wydłużonym sylwetkom nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring. Poziome linie, smukłe jednostki świetlne, wyraźnie ukształtowane powierzchnie i poszerzone tylne nadkola podkreślają szerokość i muskularny tył obu modeli.
Potężne proporcje samochodów także emanują wyraźnym sportowym zamiarem, gdy patrzy się na nie z tej perspektywy. Wyższy udział powierzchni malowanych w kolorze nadwozia i czysty design nadają tylnemu zderzakowi nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring szczególnie elegancki wygląd. Rury wydechowe systemu wydechowego mają teraz średnicę 90 lub 100 milimetrów, w zależności od wariantu silnika.
Standardowe wyposażenie wszystkich modeli BMW serii 3 Sedan obejmuje teraz 17-calowe koła ze stopów lekkich. Pakiet M Sport oraz modele BMW Performance produkowane przez BMW M GmbH obejmują standardowo 18-calowe koła ze stopów lekkich. Gama kolorów zewnętrznych została rozszerzona o metalizowany Skyscraper Grey i metalizowany M Brooklyn Grey w ramach pakietu M Sport. Kolory specjalne BMW Individual Frozen Pure Grey metallic i Frozen Tanzanite Blue metallic również zostały dodane do oferty. Wybór około 150 dodatkowych kolorów specjalnych BMW Individual jest liderem w branży. Ozdoby M High-gloss Shadowline (standardowo) podkreślają sportowy wygląd nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring. Linia zewnętrzna Satin Aluminium jest również dostępna jako opcja. Nowy BMW serii 3 Touring standardowo ma wysokiej jakości aluminiowe relingi dachowe w wykończeniu Shadowline, ale można je zamówić również w wykończeniu Satin Aluminium.
Pakiet M Sport z nowymi cechami projektowymi
Cechy designu dostępne w ramach pakietu M Sport dla nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring są bardziej ekspresyjne i potężne niż kiedykolwiek wcześniej. Chromowane akcenty podkreślają podwójne belki na grillu BMW. Duży centralny wlot powietrza ma heksagonalne kontury i wzór plastra miodu, a z przodu odważnie wystaje. Głęboko osadzone kurtyny powietrzne na zewnętrznych krawędziach przedniego końca podkreślają jego szerokość. Tylni zderzak specyficzny dla M również ma bardzo czystą strukturę. Pionowe reflektory na zewnętrznych krawędziach i duży element dyfuzora na środku wyraźnie wskazują sportowe instynkty samochodu. Pakiet M Sport obejmuje również zawieszenie M Sport, w tym zmienne sportowe wspomaganie kierownicy oraz nowo zaprojektowane 18-calowe koła ze stopów lekkich M z mieszanymi oponami. Wersja pakietu M Sport dostępna dla modeli hybrydowych typu plug-in nie obejmuje zawieszenia M Sport. Adaptacyjne zawieszenie M, w tym zmienne sportowe wspomaganie kierownicy, jest również dostępne jako opcja dla tych modeli.
Pakiet M Sport obejmuje również dedykowaną konfigurację wnętrza, z takimi cechami jak headliner w kolorze antracytowym, skórzana kierownica M, tapicerka siedzeń specyficzna dla M i listwy wykończeniowe we wzorze Aluminium Rhombicle Anthracite, które tworzą sportową atmosferę.
Wyrazisty wygląd modeli BMW Performance produkowanych przez BMW M GmbH
Zewnętrzne cechy specyficzne dla M, takie jak duże wloty powietrza i aerodynamika, również przyczyniają się do nadania modelom BMW Performance w nowej gamie BMW serii 3 szczególnie dynamicznego wyglądu. Model BMW M340i xDrive Sedan, BMW M340i xDrive Touring, BMW M340d xDrive Sedan oraz BMW M340d xDrive Touring również mają charakterystyczne elementy designu. Najważniejsze z nich to grill BMW w konstrukcji siatkowej, ekskluzywne 18-calowe koła ze stopów lekkich M z opcjonalnymi 19-calowymi kołami, trapezoidalne rury wydechowe oraz – nowość – czarne mocowania lusterek w wykończeniu w wysokim połysku. Modele sedana na szczycie gamy mają również tylni spoiler M w kolorze nadwozia.
Pakiet M Sport Pro to nowość w ofercie opcji. Dostępny jako rozszerzenie pakietu M Sport oraz dla modeli BMW Performance od BMW M GmbH, ten pakiet obejmuje rozszerzone wykończenia M High-gloss Shadowline, które również dodają czarną obwódkę grilla oraz rury wydechowe w wykończeniu Black Chrome, a także M lights Shadowline, system hamulcowy M Sport z czerwonymi zaciskami z logo M, czarny tylny spoiler M dla modeli sedana oraz pasy bezpieczeństwa z kontrastowym przeszyciem w kolorach BMW M GmbH.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring przeszło kompleksową aktualizację. Nowa interpretacja typowego dla marki ukierunkowania na kierowcę jest uosabiana przez duży wyświetlacz BMW Curved Display. Ten nowoczesny design kokpitu ma na celu postępy w cyfryzacji i pozwala na znaczne ograniczenie liczby przycisków i elementów sterujących na rzecz obsługi dotykowej i głosowej.
Oferując przestronne wnętrze, nowoczesną funkcjonalność, wysoki poziom komfortu akustycznego, wysokiej jakości materiały z detalicznym wykonaniem i zaawansowane usługi cyfrowe, nowy BMW serii 3 przedstawia przekonującą mieszankę niepowtarzalnej przyjemności z jazdy i jakości premium bez kompromisów zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas dłuższych podróży. Rozszerzona gama wyposażenia standardowego i nowo zorganizowana lista opcji zwiększają komfort i indywidualność według potrzeb.
Całkowicie cyfrowy wyświetlacz BMW Curved Display z intuicyjną obsługą dotykową
Standardowy wyświetlacz BMW Curved Display emanuje jakością i nowoczesnością dzięki bezramowym szklanym powierzchniom lekko skierowanym w stronę kierowcy. Wyświetlacz informacji o przekątnej 12,3 cala zlokalizowany za kierownicą oraz wyświetlacz sterujący o przekątnej 14,9 cala scalają się w jedną w pełni cyfrową wysokorozdzielczą jednostkę.
Centralne wloty powietrza umieszczone poniżej wyświetlacza sterującego są teraz smuklejsze i bardziej nowoczesne w designie. Automatyczna klimatyzacja w trzech strefach wchodzi w skład standardowego wyposażenia nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring. Klimatyzację można dostosować za pomocą głosu lub dotykowo na wyświetlaczu sterującym. Sterowanie temperaturą po stronie kierowcy i pasażera z przodu jest wyświetlane na stałe. Progresywny design kokpitu towarzyszy większej powierzchni dla listwy wykończeniowej wnętrza zintegrowanej w desce rozdzielczej.
Panel sterujący na konsoli centralnej z nową dźwignią zmiany biegów
Klasycznie zaprojektowany panel sterujący na konsoli centralnej nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring ma dodatkowe powierzchnie obsługiwane dotykowo. Znajdują się tutaj przyciski Start/Stop, iDrive Controller, przyciski Driving Experience Control, hamulec ręczny i inne funkcje pojazdu.
Wszystkie nowe modele sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring są standardowo wyposażone w ośmiobiegową skrzynię Steptronic. Oznacza to, że wszystkie z nich zawierają nowo zaprojektowaną dźwignię zmiany biegów na konsoli centralnej. Łopatki zmiany biegów na kierownicy również są standardem.
Znaczne dodatki do standardowego wyposażenia
Inne nowe dodatki do standardowego wyposażenia nowego BMW serii 3 obejmują automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, rozszerzony pakiet do przechowywania oraz Park Distance Control (PDC) z czujnikami z przodu i z tyłu. Wszystkie modele są teraz również wyposażone w BMW Live Cockpit Plus, w tym system nawigacji BMW Maps.
Nowo skomponowany pakiet innowacji dostarcza starannie oszacowaną dodatkową dawkę przyjemności z jazdy, komfortu i bezpieczeństwa. Obejmuje adaptacyjne reflektory LED, system asystenta jazdy, system asystenta parkowania oraz BMW Live Cockpit Professional z wyświetlaczem Head-Up BMW.
Wśród wybitnych indywidualnych opcji, które klienci mogą wybrać, aby nadać swojemu wnętrzu osobisty charakter, znajdują się sportowe fotele, system audio surround Harman Kardon, oświetlenie ambientowe, funkcja wstępnego nagrzewania, elektrycznie otwierany szklany dach dla sedana oraz panoramiczny szklany dach dla modelu Touring. Dach z włókna węglowego można zamówić wyłącznie dla BMW M340i xDrive Sedan i BMW M340d xDrive Sedan. BMW M340i xDrive Sedan można również skonfigurować z pakietem M Technic.
Układ napędowy
Wysoce efektywne silniki benzynowe i wysokoprężne z technologią BMW TwinPower Turbo oraz elektrifikacją w postaci technologii hybrydowych typu plug-in i 48V mild hybrid zapewniają, że jednostki napędowe dostępne dla nowego BMW serii 3 osiągają wyjątkowo dobry balans między przyjemnością z jazdy a oszczędnością paliwa. Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic z łopatkami zmiany biegów na kierownicy jest teraz standardem dla wszystkich modeli.
Klienci BMW serii 3 mogą wybierać spośród większej gamy wariantów układu napędowego niż firma oferuje dla jakiejkolwiek innej gamy modeli. Układ napędowy hybrydowy plug-in oferowany jest w dwóch poziomach mocy, z mocą systemową wynoszącą 150 kW/204 hp lub 215 kW/292 hp oraz zasięgiem elektrycznym do 62 kilometrów / 38.5 mil (BMW 320e Sedan) w cyklu WLTP. Na czołowej pozycji w ofercie znajdują się cztery modele BMW Performance od BMW M GmbH. BMW M340i xDrive Sedan i BMW M340i xDrive Touring są wyposażone w silnik benzynowy o mocy 275 kW/374 hp. Silnik wysokoprężny o sześciu cylindrach zasilający BMW M340d xDrive Sedan i BMW M340d xDrive Touring generuje maksymalną moc 250 kW/340 hp. Oferta obejmuje również trzy silniki benzynowe o czterech cylindrach o mocach 115 kW/156 hp, 135 kW/184 hp i 180 kW/245 hp, dwa silniki wysokoprężne o czterech cylindrach o mocach 110 kW/150 hp i 140 kW/190 hp oraz prosty sześciocylindrowy silnik o mocy 210 kW/286 hp.
BMW 330i: czterocylindrowy silnik benzynowy z wbudowanym w głowicy cylindrów kolektorem wydechowym
Szeroki zestaw aktualizacji technologii BMW TwinPower Turbo przyniósł poprawę w dostarczaniu mocy najbardziej wydajnego z trzech dostępnych czterocylindrowych silników benzynowych dla nowego BMW serii 3. Mają one kolektor wydechowy zintegrowany w głowicy cylindrów i udoskonalone systemy turbosprężarek. Taka konstrukcja zapewnia bardzo skuteczne chłodzenie spalin.
Najnowsza wersja silnika 2.0-litrowego jest zamontowana w modelach BMW 330i Sedan, BMW 330i xDrive Sedan, BMW 330i Touring i BMW 330i xDrive Touring. Generuje maksymalną moc 180 kW/245 hp przy prędkości obrotowej od 4500 do 6500 rpm. Moment obrotowy wynoszący 400 Nm (295 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1600 do 4000 rpm.
Pięć silników z technologią mild hybrid 48V
Technologia mild hybrid zapewnia sześciocylindrowemu silnikowi benzynowemu i czterem dostępnym silnikom wysokoprężnym w nowym BMW serii 3 wyjątkowo responsywne dostarczanie mocy oraz zoptymalizowaną efektywność. Tutaj działający na zasadzie jednostki napędowej 48V starter-generator wspomaga silnik, pozwalając mu działać w jak najczęściej zoptymalizowanym zakresie obciążenia. Oferuje także kierowcy efekt elektrycznego przyspieszenia, który może natychmiast dodać dodatkowe 8 kW/11 hp, dzięki czemu układ napędowy jeszcze lepiej reaguje przy przyspieszaniu lub nagłym zwiększeniu prędkości.
System mild hybrid umożliwia szczególnie intensywne wykorzystanie energii elektrycznej generowanej dzięki regeneracji energii hamowania i przechowywanej w dodatkowej baterii. Używana jest nie tylko do zasilania silnika w energię elektryczną, ale również – poprzez transformator napięcia – do zasilania 12V systemu elektrycznego pojazdu, co pozwala na wyjątkowo efektywne działanie elektrycznych odbiorników w nowym samochodzie.
Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic standardowo we wszystkich modelach; BMW xDrive również dostępne w modelach hybrydowych typu plug-in
Silnik w modelach BMW 318d Sedan i BMW 318d Touring, które są modelami diesla w podstawowej wersji, teraz również współpracuje ze standardową ośmiobiegową skrzynią Steptronic. Sportowy charakter dostarczania mocy podkreśla również standardowe w tych modelach łopatki zmiany biegów na wielofunkcyjnej kierownicy, które umożliwiają bardzo szybkie manualne interwencje w procesie zmiany biegów.
Łopatki zmiany biegów są również częścią wyposażenia ośmiobiegowej skrzyni Steptronic Sport, która wyróżnia się szczególnie ostrymi dynamiką zmian biegów, zapewnia funkcję Launch Control do przyspieszenia zoptymalizowanego pod kątem trakcji i odblokowuje ultrazwinne przyspieszenie w średnim zakresie mocy dzięki funkcji Sprint. Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport jest standardowym wyposażeniem modeli BMW Performance i będzie również oferowana jako opcja dla wszystkich innych wariantów nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring, z wyjątkiem podstawowych modeli benzynowych i diesla.
Modele na szczycie gamy posiadają również standardowo inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. To całkowicie zmienne przekazywanie mocy na cztery koła jest dostępne jako alternatywa dla tradycyjnego napędu na tylne koła w wariantach sedana i Touringa modeli BMW 320i (tylko sedan), BMW 330i, BMW 320d oraz BMW 330d. Dodatkowo, klienci zamawiający dwa warianty hybrydowe typu plug-in nowego BMW serii 3 Touring i BMW 330e Sedan mogą również zdecydować się na przekazywanie mocy z ich silników spalinowych / silników elektrycznych na drogę za pomocą BMW xDrive.
Systemy wspomagania kierowcy
Szereg systemów wspomagania kierowcy dostępnych w standardzie lub na liście opcji podnosi komfort i bezpieczeństwo nowego BMW serii 3 na nowy poziom. Pod względem funkcjonalności i dostępności zautomatyzowane systemy jazdy i parkowania są jednymi z najlepszych na rynku. Pomagają kierowcy i ułatwiają mu pracę w wielu sytuacjach. Obrazy z kamer i dane zbierane przez czujniki ultradźwiękowe i radarowe są wykorzystywane do monitorowania obszaru wokół samochodu, ostrzegania kierowcy o możliwych zagrożeniach, minimalizowania ryzyka wypadku poprzez interwencje w hamulce i kierowanie oraz przeprowadzania zautomatyzowanego parkowania i innych manewrów.
Nowym dodatkiem do standardowego wyposażenia nowego sedana BMW serii 3 i nowego BMW serii 3 Touring jest Park Distance Control z czterema czujnikami z przodu i z tyłu pojazdu. Standardowe wyposażenie obejmuje również ostrzeżenie przed kolizją z przodu z interwencją hamulca, które wykrywa obecność rowerzystów, a także pojazdy i pieszych, wyświetlacz ograniczenia prędkości z sygnalizacją o braku wyprzedzania (w tym ręczne wsparcie w zakresie ograniczenia prędkości) oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa z powrotem na pas ruchu.
Opcjonalny system Driving Assistant obejmuje również ostrzeżenie o zmianie pasa. Pomaga kierowcy w manewrach kierowniczych, aby skierować auto z powrotem na swój pas, izolując od 20 km/h (12 mph) do maksymalnej prędkości pojazdu. Wśród innych funkcji Driving Assistant znajdują się ostrzeżenie przed kolizją tylną i ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu, które zmniejsza niebezpieczeństwo kolizji przy cofaniu w kierunku dróg o ograniczonej widoczności. Podobnie opcjonalny BMW Head-Up Display wyświetla istotne informacje o jazdę na przedniej szybie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.
Poziom 2 zautomatyzowanej jazdy: Driving Assistant Professional
Nowy sedan BMW serii 3 i nowy BMW serii 3 Touring wyposażone są również w tempomat z funkcją hamowania w standardzie. Jeszcze wyższy poziom wsparcia zapewnia Active Cruise Control z funkcją Stop&Go, który również wchodzi w skład opcjonalnego Driving Assistant Professional. Oprócz utrzymywania żądanej prędkości, między 30 a 210 km/h (19 – 130 mph) utrzymuje również bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu, wybieraną przez kierowcę spośród czterech opcji. Automatyczny asystent ograniczenia prędkości uwzględnia nadchodzące ograniczenia prędkości wykrywane przez system Speed Limit Info lub przy użyciu danych z systemu nawigacji. Ponadto funkcja monitorowania trasy dostosowuje prędkość samochodu do sytuacji, np. w zakrętach lub przy wjeździe na rondo. W Niemczech system obejmuje również wykrywanie świateł drogowych.
Inny czynnik przyczyniający się do levelu 2 zautomatyzowanej jazdy, według międzynarodowego standardu SAE J3016, to asystent kierowania i utrzymania pasa. Na autostradzie pomaga kierowcy utrzymać tor w sytuacjach, gdy pas się zwęża. Funkcja Active Navigation wykrywa, kiedy zmiana pasa jest konieczna, aby zjechać z autostrady i kontynuować zaplanowaną trasę i przygotowuje się do skierowania auta na ten pas. System obejmuje również asystenta utrzymania pasa z aktywną ochroną przed kolizjami bocznymi, a także asystenta omijania. Ostrzeżenie na skrzyżowania i ostrzeżenie o złej drodze, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z przodu, asystent zatrzymywania awaryjnego oraz asystent pasa awaryjnego, który może być używany w wybranych krajach europejskich, również są częścią Driving Assistant Professional.
Oferowanie pomocy w parkowaniu i manewrowaniu
Nowe BMW serii 3 również oferuje wiele systemów do automatyzacji parkowania i manewrowania. Opcjonalny system Parking Assistant pomaga kierowcy wybierać i parkować w miejscach równoległych lub prostopadłych do drogi. Podczas wjeżdżania lub wyjeżdżania z miejsca, system wykonuje niezbędne manewry kierownicze, a także wymagane przyspieszenie, hamowanie i zmiany biegów w skrzyni Steptronic. Inne elementy tego opcjonalnego dodatku to kamera asystująca przy cofaniu, Lateral Parking Aid oraz aktywne PDC, które wykorzystuje wejście hamulców, aby zmniejszyć ryzyko kolizji. Jego zakres funkcji obejmuje również asystenta cofania, który cofa samochód na odległości do 50 metrów wzdłuż tej samej linii, którą przyjechał do przodu.
Funkcje Park View, Panorama View oraz 3D View zawarte w opcjonalnym Parking Assistant Plus dostarczają kierowcy idealny przegląd w różnych sytuacjach. Dodatkowo, kierowca może użyć funkcji Remote 3D View, aby wysłać trójwymiarowy obraz na żywo swojego samochodu i jego otoczenia na swój smartfon. Samochody wyposażone w Parking Assistant Plus mogą również być zamówione z BMW Drive Recorder, który wykorzystuje kamery systemów wspomagania kierowcy do nagrywania obszaru wokół samochodu. Te nagrania można odtwarzać na wyświetlaczu sterującym, gdy samochód jest w stanie spoczynku, lub eksportować przez interfejs USB.
System wyświetlania i sterowania/obsługi, łączność
Multisensoryczne doświadczenie pojazdu BMW iDrive z najnowszym systemem operacyjnym BMW Operating System 8 wprowadzonym w nowym BMW serii 3 prowadzi w cyfrową przyszłość z potężnymi możliwościami łączności i przetwarzania danych oraz intuicyjną interakcją między kierowcą a pojazdem.
Nowy system operacyjny BMW 8 oferuje wiele dodatkowych możliwości, umożliwiając kierowcom łatwe, intuicyjne, multimodalne sterowanie funkcjami pojazdu, nawigacji, infotainmentu i komunikacji oraz korzystanie z usług cyfrowych. Potwierdzają to wyświetlacz BMW Curved Display i ciągle rozwijające się możliwości BMW Intelligent Personal Assistant, które są dostosowane do dialogu wykorzystującego obsługę dotykową i naturalną mowę.
Całkowicie cyfrowy wyświetlacz BMW Curved Display z nowoczesną grafiką
Wyświetlacz BMW Curved Display zamontowany standardowo w nowym BMW serii 3 zapewnia zupełnie nowe doświadczenie użytkownika. Ten całkowicie cyfrowy i wysokorozdzielczy zestaw wyświetlaczy składa się z wyświetlacza informacji o przekątnej 12,3 cala oraz wyświetlacza sterującego o przekątnej 14,9 cala.
Nowoczesna grafika i struktura menu wyświetlacza BMW Curved Display zostały zaprojektowane w stylu smartfona. Interfejs użytkownika imponuje uderzającymi formami, dynamicznymi efektami świetlnymi, mocną głębią koloru i nowoczesnymi paletami kolorów. Jego układ graficzny można dostosować do aktualnej sytuacji jazdy i osobistych preferencji.
Standardowo w nowym BMW serii 3: system nawigacji BMW Maps
BMW Live Cockpit Plus zamontowane standardowo w nowym BMW serii 3 zawiera oparty na chmurze system nawigacji BMW Maps. Nowa generacja systemu nawigacji pozwala na bardzo szybkie i dynamiczne obliczanie tras na podstawie precyzyjnych danych o ruchu w czasie rzeczywistym przesyłanych w krótkich odstępach czasu. Czas przybycia obliczany jest metodą przewidywania, która uwzględnia zwykły poziom ruchu na całej trasie.
Dzięki funkcji Connected Parking, BMW Maps jest również w stanie pomóc w szukaniu miejsca parkingowego w pobliżu miejsca docelowego. W modelach hybrydowych typu plug-in system oblicza również trasę zoptymalizowaną pod kątem ładowania i dostarcza informacji o publicznych stacjach ładowania zarówno w trakcie podróży, jak i w miejscu przeznaczenia klienta.
BMW Intelligent Personal Assistant z nowymi umiejętnościami