BMW zaprezentowało drugą generację modelu M2 jesienią 2022 roku, co było większym wydarzeniem, niż niektórzy się spodziewali.
Podobnie jak jego poprzednik, model M2 z 2022 roku miał serce M3/M4 w nadwoziu mniejszego i zwinnego modelu serii 2. Tym razem jednak osiągi były nieco bardziej porównywalne z większymi braćmi niż w przypadku poprzednika. W porównaniu do M2 z 2015 roku, zyskał 90 dodatkowych koni mechanicznych pod maską, ale również stał się cięższy.
Niemiecki producent samochodów znacznie zmodyfikował wygląd zewnętrzny w porównaniu do modeli bezoznaczonych literą M. Z przodu atrapa chłodnicy została przyciemniona i miała bardziej kanciasty kształt. Dodatkowo, przedni zderzak wyposażono w prostokątne wloty powietrza po bokach oraz centralny wlot powietrza w formie prostokąta. Z kolei poszerzone błotniki, zarówno z przodu, jak i z tyłu, nadawały samochodowi muskularny wygląd. Na końcu, z tyłu, producent postawił na kwadratowy design dolnej części zderzaka oraz szereg kanciastych cięć i linii, które były nietypowe dla modeli marki M. Na koniec, bagażnik wyposażono w tzw. „duck-tail”, nawiązujący do kultowego modelu E46 M3 CSL.
Wnętrze, jeśli chodzi o design deski rozdzielczej, przypominało głównie to oferowane opcjonalnie w modelu Coupe serii 2. Posiadało parę ekranów pokrytych tym samym kawałkiem szkła, co nadawało wrażenie jednego urządzenia. Niemniej jednak, panel wskaźników był oddzielony przez ekran dotykowy zainstalowany na górze centralnego panelu. Dodatkowo, wnętrze o sportowym charakterze podkreślono kubełkowymi fotelami sportowymi z wbudowanymi zagłówkami oraz mocno wyprofilowanymi strefami.
Pod maską producent postawił na tę samą turbodoładowaną szóstkę prostą, która była dostępna w modelach M3 i M4. Niemniej jednak, nie oferowała tej samej mocy, co jej więksi bracia. Co więcej, nie była dostępna z napędem na wszystkie koła, jak słabszy model 240i xDrive. Oferowano ją z sześciobiegową skrzynią manualną lub ośmiobiegową automatyczną.
Druga generacja BMW M2 zachwyca i cieszy umiejętnościami klasycznego wysokowydajnego samochodu sportowego – odtworzonymi w skondensowanej formie, z nową intensywnością i nowoczesną technologią. Nowe M2 wciela czystą radość z jazdy; jego kompaktowe wymiary, silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym, manualna skrzynia biegów, napęd na tylne koła oraz zaawansowana koncepcja sterowania/obsługi – umożliwiająca kierowcy dostosowanie ustawień pojazdu wedle uznania – są kluczowe dla jego atrakcyjności. W sercu koncepcji pojazdu leży zwinna zręczność na żądanie oraz prowadzenie, które pozostaje łatwe do kontrolowania, nawet gdy kierowca eksploruje możliwości tego coupe. Wyrazisty charakter nowego BMW M2 odzwierciedla wizualnie mocny design, który nie ukrywa przewagi mocy w segmencie, jeszcze przed obrotem kół.
Nowe BMW M2 reprezentuje kolejny moment w ofensywie modelowej z okazji 50-lecia BMW M GmbH. Nowa edycja coupe czyni pierwszy krok w świat wysokowydajnych samochodów sportowych w BMW M GmbH jeszcze bardziej pociągającym. Dwu-drzwiowa maszyna ucieleśnia niezmąconą pasję wyścigową, którą właściciele mogą cieszyć się na co dzień. Technologia napędu i konfiguracja podwozia, a także aerodynamiczna równowaga nadwozia zostały starannie dopracowane podczas dogłębnych testów na torze Nordschleife w Nürburgringu i innych torach wyścigowych.
Nowe BMW M2 opiera się na tradycji marki w zakresie ultra-sportowych modeli o kompaktowych wymiarach. Już w 1973 roku pojawił się odważnie unikalny BMW 2002 Turbo. A w 2011 roku BMW M GmbH podniosło koncepcję na wyższy poziom, rozwijając swój pierwszy model wysokowydajny dla segmentu premium kompaktów. BMW 1-Series M Coupé spotkało się z ogromnym zainteresowaniem i osiągnęło wyniki sprzedaży, które znacznie przekroczyły pierwotne oczekiwania. Jednak nawet ten poziom sukcesu został szybko przyćmiony przez pierwszą generację BMW M2, ujawnioną w 2015 roku. Oprócz zdobywania wielu nagród, oryginalne M2 szybko stało się najlepiej sprzedawanym modelem w gamie BMW M, z dostawami niemal 60,000 egzemplarzy do fanów na całym świecie.
Światowa premiera nowego BMW M2 rozpocznie się w kwietniu 2023 roku. Najważniejszymi rynkami sprzedaży będą Niemcy i USA, następnie Wielka Brytania, Chiny i Japonia. Nowe BMW M2 będzie produkowane dla klientów na każdym rynku światowym w zakładzie BMW Group w San Luis Potosí w Meksyku, obok nowego BMW Serii 2 Coupé.
Kompaktowe wymiary, niezwykle silne proporcje
Ekspresyjny wygląd nowego BMW M2 jest wyraźnym znakiem radości z jazdy sportowej i wynika głównie z jego niezwykle silnych proporcji. Te proporcje są szczególnie dobrze eksponowane przez kompaktowe wymiary dwu-drzwiowego samochodu. Mierzący 4580 milimetrów długości, 1887 milimetrów szerokości i 1403 milimetrów wysokości, posiada dynamiczne proporcje coupe. Nowe M2 jest zatem o 119 milimetrów dłuższe od swojego poprzednika, 16 milimetrów szersze i 11 milimetrów niższe. Jest o 214 milimetrów krótsze niż modele BMW M4 Coupé.
Rozstaw osi wynoszący 2747 milimetrów w nowym BMW M2 szczególnie przyczynia się do jego zwinności. Jest o 110 milimetrów krótszy niż w BMW M4 Coupé, ale o 54 milimetry dłuższy niż w modelu poprzednim, co korzystnie wpływa na przestronność w obu rzędach siedzeń. Szerokości toru zwiększyły się o 38 milimetrów (do 1617 milimetrów) z przodu i o 4 milimetry (do 1605 milimetrów) z tyłu. Oznacza to, że dokładnie odpowiadają one wartościom dla BMW M4 Coupé, co jeszcze bardziej podkreśla różnicę w wymiarach w porównaniu z BMW Serii 2 Coupé: model o wysokiej wydajności jest o 49 milimetrów szerszy, z rozstawem kół szerszym o 44 milimetry z przodu i o 18 milimetrów z tyłu.
Cechy charakterystyczne designu M podkreślają sportową naturę
Niezwykle sportowe proporcje nowego BMW M2 łączą się z wyraźnie zaprojektowanymi powierzchniami i silnie wymodelowanymi formami. Tworzy to emocjonalnie angażującą estetykę, która szczególnie podkreśla szeroki stój nowego BMW M2. Osobisty wygląd samochodu z wyraźnym odróżnieniem od BMW Serii 2 Coupé podkreślają również cechy projektowe M, które są ściśle związane z wymogami funkcjonalnymi kierowania strumieniem powietrza do chłodzenia i równowagi aerodynamicznej.
Przód nowego BMW M2 prowadzi duża, pozioma i bezramkowa atrapa chłodnicy BMW. Elementy dolnego wlotu powietrza w typowym dla M trójsekcyjnym kształcie mają niemal prostokątne kontury i optymalizują chłodzenie komponentów napędu i hamulców. Śmiałe jednostki reflektorowe są umieszczone na zewnętrznych krawędziach przodu. Zainspirowane legendarnymi modelami BMW 02, każda ma pojedynczy okrągły reflektor wykorzystujący technologię pełnowartościowej diody LED zarówno do świateł mijania, jak i drogowych. Ciemne tło świateł wyraźnie pokazuje zaawansowaną technologię w działaniu. Światła do jazdy dziennej mają formę U-kształtnych prowadnic świetlnych w dolnej części reflektorów, w których zintegrowane są również kierunkowskazy. W ofercie dostępne są reflektory LED z adaptacyjnym systemem bezolśniewającym BMW Selective Beam oraz M lights Shadow Line z ciemnymi wstawkami.
Muskularne nadkola, opcjonalny dach z włókna węglowego
Wyraźnie wypukłe progi boczne współgrają z szerokimi, muskularnymi nadkolami, tworząc wygląd typowy dla BMW M i zainspirowany samochodami wyścigowymi. Sylwetka pojazdu jest kształtowana przez długi przedni zderzak, krótkie zwisy i ustawioną z tyłu kabinę pasażerską. Linia dachu opada dynamicznie od słupka B, a krótka klapa bagażnika kończy się wyraźnym spojlerem, co dopełnia obraz kompaktowego coupe BMW z podwyższonym sportowym charakterem.
Klienci mogą zamówić nowe BMW M2 z dachem M Carbon jako opcję. Zastosowanie tego niezwykle lekkiego materiału technologicznego na dachu redukuje wagę pojazdu o około sześć kilogramów. W rezultacie środek ciężkości pojazdu jest również niższy, co dodatkowo poprawia zwinność jego prowadzenia. Ciemna kolorystyka, odsłonięta struktura z włókna węglowego (CFRP) oraz centralne wycięcie czynią dach M Carbon również atrakcyjnym wizualnie.
Tylny dyfuzor z prawdziwym wyścigowym autentyzmem
Poziomo zaznaczone powierzchnie nadają tyłowi nowego BMW M2 jego strukturę. Powierzchnie te uzyskują swoje cechy wyglądu M dzięki pionowo umieszczonym reflektorom głębiej osadzonym na zewnętrznych krawędziach zderzaka tylnego oraz tylnej lipie spojlera zaprojektowanej w celu generowania dodatkowej siły dociskowej na tylnej osi. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem tyłu jest wyraźny wkład dyfuzora, który sięga daleko w kierunku drogi. Ten element kierujący powietrzem przybiera odchudzoną wyścigową formę i zawiera kolejny charakterystyczny element M: dwie pary końcówek wydechowych. W porównaniu z innymi modelami BMW M, te są umieszczone w znacznej odległości od krawędzi tyłu i – razem z efektownym dyfuzorem – tworzą potężny, kompaktowy tylny widok.
Wykończenia lakiernicze i felgi aluminiowe oferują wyróżniające akcenty
Klienci kupujący nowe BMW M2 mogą wybierać spośród dwóch solidnych i trzech metalicznych odcieni lakieru zewnętrznego. Wybór obejmuje białą matową Alpine, czarną metaliczną Sapphire i szaro-brooklyńską metaliczną, a także ekskluzywne odcienie Toronto Red metaliczny i Zandvoort Blue matowy, dostępne tylko dla kompaktowego samochodu sportowego wysokiej wydajności.
Standardowe wyposażenie nowego BMW M2 obejmuje wyjątkowe zaprojektowane felgi aluminiowe M o podwójnym szprychowym wzorze z bi-kolorowym wykończeniem. Mierzące 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, dodatkowo podnoszą one zwrotność pojazdu. Można zamówić również inne felgi aluminiowe M jako opcje w tym samym formacie. Dodatkowo oferta części BMW M Performance obejmuje felgi M Performance w rozmiarze 20/21 cali.
Silnik sześciocylindrowy M TwinPower Turbo, manualna skrzynia biegów i napęd na tylne koła oferują najwyższej klasy wydajność w klasycznym stylu
Technologia napędu w nowym BMW M2 przynosi elitarne osiągi do premium kompaktowego segmentu i zapewnia oszałamiające doświadczenie jazdy w stylu klasycznego samochodu sportowego wysokiej wydajności. M2 jest jedynym modelem w swoim segmencie, który jest oferowany z silnikiem sześciocylindrowym w układzie rzędowym, który imponuje nie tylko swoimi niezrównanymi cechami wydajności, ale także wyraźnie wyższą mocą. Silnik współpracuje z dynamiczną ośmiobiegową skrzynią M Steptronic z Drivelogic lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która specjalizuje się w przyjemności z jazdy dla bardziej purystycznych kierowców. W obu przypadkach moc silnika jest przekazywana na drogę tradycyjnie poprzez tylne koła.
Rozwijając maksymalnie 338 kW/460 hp z silnika sześciocylindrowego w układzie rzędowym, nowe BMW M2 znajduje się na szczycie kompaktowego segmentu wysokowydajnego. Ponadto moc silnika jest o 66 kW/90 hp większa niż w jednostce bazowej używanej w jego poprzedniku. Silnik 3.0-litra różni się jedynie w niewielkim zakresie szczegółów od silnika stosowanego w modelach BMW M3/BMW M4.
Cechy typowe dla M: natychmiastowe dostarczenie mocy, charakter wysokoobrotowy
Silnik rzędowy sześciocylindrowy ponownie chwyta wyobraźnię swoimi charakterystycznymi cechami M w wersji opracowanej dla BMW M2. Łączy najnowszą technologię M TwinPower Turbo z charakterem wysokoobrotowym, którego kierowcy oczekują od samochodu M. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 550 Nm (405 lb-ft) osiągany jest między 2650 a 5870 obrotów na minutę, a maksymalna moc przychodzi przy 6250 obrotach. Pilne reakcje, zdrowy apetyt na obroty i liniowe dostarczanie mocy do najwyższych zakresów obrotów silnika tworzą niepodważalny zestaw umiejętności, który definiuje doświadczenie wydajności w nowym BMW M2. Silnik osiąga maksymalne 7200 obrotów na minutę.
Zasada projektowa dotycząca silnika sześciocylindrowego w układzie rzędowym oraz jego szczegóły techniczne odzwierciedlają dekady doświadczeń zdobytych przez BMW M GmbH w sporcie motorowym. Niezwykle sztywna obudowa silnika, zoptymalizowane pod kątem tarcia cylindryczne, napęd wału korbowego o wysokiej sztywności skrętnej oraz wykuty wał korbowy o lekkiej konstrukcji zwiększają efektywność, rozwój mocy oraz charakter wysokoobrotowy sześciocylindrowego silnika w układzie rzędowym.
Rdzeń głowicy cylindrów jest drukowany w technologii 3D, co pozwala na zmniejszenie wagi i zoptymalizowanie układu chłodzenia.
Dwa mono-scroll turbodoładowacze dostarczają sprężone powietrze do komór spalania. System turbodoładowania posiada również pośredni intercooler i elektronicznie sterowaną marnotrawność spalin. Inne elementy technologii M TwinPower Turbo to High Precision Injection, która działa z maksymalnym ciśnieniem 350 bar, VALVETRONIC zmienna regulacja zaworów oraz Double-VANOS w pełni zmienna regulacja wałków rozrządu.
Systemy chłodzenia i zasilania olejem w specyfikacji wyścigowej, system wydechowy M-specyficzny
M-specyficzny system chłodzenia zaopatruje w świeże powietrze kierowane przez duże otwory w zderzaku przednim i zapewnia utrzymanie optymalnej temperatury roboczej komponentów napędu o każdej porze – zarówno w codziennym użytkowaniu na krótkich dystansach, jak i podczas wysokich prędkości na torze. System zasilania olejem również jest zaprojektowany tak, aby radzić sobie z ekstremalnymi sytuacjami jazdy. Miseczka olejowa z dwoma oddzielnymi komorami i dodatkowy etap ssania pozwala mapowanej pompie olejowej na niezawodne utrzymanie nawodnienia, nawet przy skrajnych przeciążeniach bocznych i podłużnych.
M-specyficzny system wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami generuje emocjonalny dźwięk, dostarczając akustyczne widowisko dla swobodnego osiągania mocy silnika i liniowego wzrostu mocy. Kończy się dużym tłumikiem, z którego spaliny uciekają przez kwartet końcówek wydechowych w tradycyjny sposób BMW M.
Wybór sposobu dostarczania mocy: ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic lub sześciobiegowa manualna skrzynia biegów
Nowe BMW M2 standardowo wyposażone jest w ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z Drivelogic. Jednak jako opcję jego sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym może również współpracować z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, co tworzy wrażenie wydajności w klasycznym stylu, zakorzenione w intensywnej interakcji pomiędzy kierowcą a samochodem. Przekładnie i rozłożenie biegów są idealnie dopasowane do cech wydajności silnika. Precyzyjnie zdefiniowane działanie zmiany biegów umożliwia szybkie, łatwe zmiany biegów. Dodatkowo Asystent Zmiany Biegów wykorzystuje kontrolę prędkości angażowania, aby zapewnić brak poślizgu podczas redukcji biegów przy hamowaniu w zakrętach. Można go dezaktywować w menu M Setup.
Standardowa ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic wyróżnia się również odstępami przełożeń idealnie dostosowanymi do cech silnika i również oferuje niezwykle sportowe zmiany biegów. Szeroko rozmieszczone biegi wspomagają efektywność przy niskich prędkościach silnika, jednocześnie umożliwiając intensywne osiąganie mocy przy niskich prędkościach drogowych. Dalsza rozwinięta technologia konwertera automatycznej skrzyni biegów zmniejsza nieregularności obrotowe i umożliwia wyjątkowo bezpośrednie połączenie z silnikiem.
Oprócz nowego uchwytu wybieraka, na kierownicy znajdują się także łopatki zmiany biegów do manualnych zmian biegów w trybie sekwencyjnym. Możliwe jest również wykonanie wielu redukcji do najniższego dostępnego biegu w trybie manualnym, aby uzyskać nagły przypływ przyspieszenia z ustabilizowanej prędkości. Dzieje się to poprzez po prostu pociągnięcie lewej łopatki zmiany biegów, podczas gdy wciśnięcie pedału gazu do podłogi wzywa maksymalną moc. M Steptronic nie wymusza zmiany biegów przy przyspieszaniu w trybie manualnym – nawet gdy obroty silnika osiągają ogranicznik.
Charakterystyki zmiany biegów można zmieniać za pomocą przycisku Drivelogic umieszczonego w uchwycie wybieraka, oferując wybór trzech wyraźnie odróżniających się ustawień dostępnych zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. Oprócz bardziej komfortowego ustawienia oraz ustawienia do sportowej jazdy, kierowcy mogą także aktywować konfigurację zoptymalizowaną pod kątem toru dla charakterystyki zmiany biegów.
Decyzja pomiędzy tradycyjnym zmianą biegów a korzystaniem z automatycznej skrzyni biegów specyficznej dla M to kwestia osobistych preferencji, ale będzie miała tylko niewielki wpływ na cechy wydajności nowego BMW M2. Przykłady wyposażone w opcjonalną sześciobiegową manualną skrzynię biegów przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy, podczas gdy samochody z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic kończą ten sam sprint w 4,1 sekundy. Nowe BMW M2 przyspiesza od 0 do 200 km/h w 14,3 sekundy (automatycznie: 13,5 sekundy). Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph), chociaż może być podniesiona do 285 km/h (177 mph), jeśli określono dodatkowy pakiet M Driver’s Package.
Doskonała dynamika, optymalna przyczepność: napęd na tylne koła i aktywne różnicowanie M
Przesyłając moc na tylne koła, nowe BMW M2 przyjmuje tradycyjny przepis na przekształcanie mocy silnika w dynamiczne osiągi. Uderzając na torze, kierowca może wykorzystać liniowy rozwój bocznych sił przyspieszenia charakterystyczny dla modeli M, aby poprowadzić samochód przez zakręty z kontrolowanym poślizgiem.
Innym czynnikiem przyczyniającym się do wspaniałej dynamiki BMW M2 jest aktywne różnicowanie M na tylnej osi, które jest częścią standardowego wyposażenia. Może zatrzymać kompensację prędkości obrotowej pomiędzy tylnymi kołami, kiedy to potrzebne, i płynnie oraz zmiennie generować efekt blokady do 100%. Optymalizuje to przyczepność na nawierzchniach drogi oferujących różne poziomy przyczepności dla lewego i prawego tylnego koła. Blokada różnicowa zapewnia, że moment obrotowy napędu nie jest tracony przez poślizg jednego z tylni koła, ale może być wykorzystany do szybszego startu. Aktywne różnicowanie M jest powiązane z systemem DSC (Dynamic Stability Control) i dostosowuje swój efekt blokady precyzyjnie do sytuacji drogowej, którą wykrywa szereg czujników. W tych czynnikach uwzględnia się moment obrotowy napędu, prędkość kół, prędkość jazdy i przyspieszenie boczne, a także kąt skrętu zarządzany przez pojazd i kąt przechyłu. To pozwala na niezwykle precyzyjne i przewidywalne dostosowanie stopnia blokady dla kierowcy. Na przykład, przy silnym przyspieszaniu na wyjściu z zakrętów, kierowca otrzymuje namacalne informacje o dostępnym przyczepieniu na tylnych kołach i może stosować odpowiednią ilość gazu.
Nowy wymiar zwinności
Dynamiczny impuls, zwinność i precyzja to cechy definiujące każdy wysokowydajny samochód sportowy z BMW M GmbH. Dzięki wyjątkowo szybkim reakcjom na każdy ruch pedału gazu i kierownicy, nowe BMW M2 wyraźnie zwraca uwagę na zwinność prowadzenia. Wyrafinowana technologia podwozia, pierwotnie opracowana dla BMW M3/M4, wyposaża M2 we wszystkie narzędzia potrzebne do przekształcania mocy swojego silnika sześciocylindrowego w wspaniałe osiągi liniowe i boczne, zarówno w codziennej jeździe, jak i na torze. Równocześnie kompaktowe wymiary, krótki rozstaw osi, doskonała sztywność podłużna i skrętna nadwozia oraz mocno zrównoważony rozkład masy 50:50, łączą się, aby zapewnić precyzyjnie kontrolowane, zwinne prowadzenie. Dodanie klasycznego napędu na tylne koła do mieszanki skutkuje niespotykaną czystością w przyjemności jazdy.
W trakcie wyczerpującego procesu rozwoju, który wykorzystał doświadczenie wyścigowe BMW M GmbH, technologia podwozia została precyzyjnie dostrojona do konkretnych cech wydajności silnika, a także ogólnej koncepcji dwu-drzwiowego samochodu i jego aerodynamicznej równowagi. W tym zakresie BMW M2 wykonało tysiące mil testów jeszcze w fazie prototypu w centrum testowym BMW Group w Miramas w południowej Francji, zimowym centrum testowym w Arjeplog w Szwecji i na torze Nordschleife w Nürburgringu, a także na innych torach wyścigowych. Program testowy został uzupełniony o dopracowanie na autostradach i wiejskich drogach oraz w codziennym miejskim ruchu, aby kierowcy nowego BMW M2 doświadczali nowego wyrazu zwinności, który wyraźnie różni się od tego oferowanego przez jego poprzednika lub współczesnych rywali.
M-specyficzne wzmocnienia i komponenty podwozia
Sztywność skrętna przodu jest dodatkowo zwiększona poprzez wykonane na zamówienie linki łączące poszczególne wieże amortyzatorów zarówno między sobą, jak i z przodem samochodu oraz grodzią. Pionowe wzmocnienia łączą elementy usztywniające komory silnika z podwoziem przedniej osi, którego podstawę wsparcia powiększono poprzez dodanie specyficznego punktu mocowania u podstawy słupków A. M-specyficzne aluminiowe podwozie przedniej osi zyskuje dodatkową sztywność dzięki jednoczęściowej aluminiowej płycie ścinającej z wbudowanymi wzmocnieniami progów. Środkowe i tylne części nadwozia zawierają wzmocnienia słupka C specyficzne dla modelu i elementy usztywniające komory bagażowej, wraz z trójczęściową płytą ścinającą tylnej osi i sztywnym połączeniem ramy tylnej osi z nadwoziem.
Zawieszenie kół w nowym BMW M2 ma specyficzne dla M kinematyczne i elastokinetyczne właściwości, które łączą się z wyjątkowo dużymi kątami wyprzedzenia działającego i piasty koła oraz obniżonym środkiem przechyłu, tworząc typowe dla M połączenie niezwykle dynamicznego prowadzenia i dobrze wyważonej charakterystyki komfortu. M-specyficzna wersja podwozia przedniej osi z podwójnym przegubem zawiera aluminiowe wahacze z przegubami kulowymi, a także aluminiowy wahacz z nowo opracowanym mocowaniem, wykuty łożysko obrotowe z dedykowanym zaciskiem sprężyny oraz lekkie łożyska kół z bardzo dużą stabilnością kąta nachylenia. Tylna oś pięciowahaczowa z ulepszeniami specyficznymi dla M stanowi idealną podstawę dla bezpośredniej, precyzyjnej reakcji w bardzo dynamicznych sytuacjach jazdy, dzięki szerokiemu rozstawowi kół i sztywnemu mocowaniu.
M Servotronic i adaptacyjne zawieszenie M w standardzie
M Servotronic ułatwia dokładne wprowadzanie kierunku podczas jazdy przez zakręty z jednej strony, a z drugiej pozwala na bezproblemowe parkowanie i manewrowanie. Dzięki połączeniu zalet asystenta mocy wrażliwego na prędkość i zmiennego stosunku kierowania. W menu M Setup dostępne są dwa ustawienia dla reakcji kierownicy. Tryb komfortowy łączy lekkie odczucie kierownicy z precyzyjną informacją zwrotną. W ustawieniu Sport kierownica staje się znacznie bardziej komunikatywna, wymagając jednocześnie znacznie większej siły do obracania koła – dla maksymalnej precyzji podczas eksploracji zewnętrznych granic dynamicznych możliwości pojazdu.
Adaptacyjne zawieszenie M, które również wchodzi w standardzie, ma elektronicznie sterowane amortyzatory zaprojektowane w celu maksymalizacji kontaktu z drogą i trakcji w każdej sytuacji jazdy. Amortyzatory są sterowane za pomocą czujników, które nieustannie monitorują ruchy nadwozia, warunki drogowe i dostosowania kierownicy. Elektromagnetycznie sterowane zawory generują w pełni zmienne siły tłumienia dla każdego koła, w razie potrzeby i z prędkością podziału. Podstawowe charakterystyki amortyzacji można dowolnie zmieniać, wybierając jedną z trzech ustawień w menu M Setup.
Zintegrowany system hamulcowy z dwoma ustawieniami dla odczucia pedału; felgi M o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu
Hamulce M Compound w nowym BMW M2 – składające się z sześciotłoczkowych, stałych hamulców z tarczami o średnicy 380 milimetrów na przednich kołach oraz ich pojedynczych, pływających odpowiedników z zintegrowanym hamulcem ręcznym i tarczami o średnicy 370 milimetrów z tyłu – oferują doskonałą siłę hamowania. Zaciski malowane są na niebiesko w standardzie, a czerwona wersja dostępna jest jako opcja.
Zintegrowany system hamulcowy spowalnia pojazd w niezwykle precyzyjny sposób. Ten system łączy aktywację hamulca, booster hamulca i funkcje kontroli hamowania w kompaktowym module. Wymagana siła hamowania jest uruchamiana wyjątkowo szybko i precyzyjnie za pomocą aktuatora elektrycznego. W tym przypadku zintegrowany system hamulcowy jest wyposażony w wersję specyficzną dla M, która oferuje kierowcy dwa ustawienia odczucia pedału, umożliwiając wybór pomiędzy bardziej komfortowym a bardzo bezpośrednim wykonaniem sygnałów na pedale hamulca w menu M Setup.
Również w standardowym wyposażeniu nowego BMW M2 znajdują się felgi M, które mają większą średnicę na tylnej osi. To zapewnia niezwykle skuteczne przenoszenie bocznych sił na napędzane koła, co umożliwia wyciągnięcie jeszcze więcej z dynamicznego potencjału kompaktowego sportowego samochodu wysokiej wydajności. Nowe BMW M2 wyposażone jest w 19-calowe felgi aluminiowe z przodu i 20-calowe z tyłu, co stanowi zwiększenie o jeden cal w średnicy kół w stosunku do standardowych felg w modelach BMW M3 i BMW M4.
Zastosowano opony o wymiarach 275/35 ZR19 i 285/30 ZR20 z przodu i z tyłu odpowiednio. Istnieje również opcja połączenia felg M z oponami torowymi, które zostały specjalnie zaprojektowane do użytkowania na torach wyścigowych.
M Drive Professional z M Traction Control również standardowo
Włączenie zintegrowanego systemu hamulcowego umożliwia systemowi DSC (Dynamic Stability Control) działanie z jeszcze większą dynamiką i precyzją. Jego zakres funkcji obejmuje tryb dynamiczny M, który pozwala na dodatkowy poślizg kół po naciśnięciu przycisku, aby wywołać wyjątkowo sportowe doświadczenie jazdy. Funkcja ograniczenia poślizgu kół została włączona do zarządzania silnikiem w nowym BMW M2. To eliminowało długie ścieżki sygnałowe do jednostki sterującej DSC, co sprawia, że korekty są stosowane do dziesięciu razy szybciej niż w konwencjonalnych systemach i z niezwykłą precyzją. Jakikolwiek utrata przyczepności, niezależnie od tego, czy podczas przyspieszania na nawierzchniach oferujących zmienne lub ograniczone ilości przyczepności, czy podczas pokonywania zakrętów, zostaje szybko powstrzymana, co oznacza, że system DSC musi interweniować znacznie rzadziej w przypadku selektywnego hamowania poszczególnych kół.
Funkcja M Traction Control zawarta w standardowym wyposażeniu M Drive Professional pozwala kierowcom nowego BMW M2 ustalić indywidualne progi interwencji w celu ograniczenia poślizgu kół; mogą wybierać spośród dziesięciu poziomów ściśle określonego poślizgu, który jest dozwolony na napędzanych kołach. Podczas jazdy na torze kierowcy mogą ostrożnie zmniejszać zakres interwencji systemu sterowania, aby skonfigurować ustawienie dla kontrolowanych poślizgów, precyzyjnie dopasowane do warunków nawierzchni i ich osobistych preferencji.
Atrakcyjne wyposażenie standardowe i skoncentrowany wybór opcji
Jeśli chodzi o funkcjonalność, kontrolę/obsługę i komfort, wyposażenie standardowe nowego BMW M2 podąża za przewodnictwem jego technologii napędu i podwozia, kładąc nacisk na skoncentrowaną przyjemność z jazdy. Kokpit kompaktowego sportowego samochodu wysokiej wydajności z jego skocznymi elementami projektowymi obejmuje odczyty specyficzne dla M, kontrole i opcje dostosowywania, a także nowoczesny zakrzywiony wyświetlacz BMW. Włączenie M Drive Professional jako standardu pozwala kierowcom doskonalić swoje umiejętności za kierownicą nowego BMW M2 z funkcjami takimi jak M Drift Analyser i M Laptimer, ciesząc się autentycznym wyścigowym stylem.
Z tego powodu postępy w stosunku do modelu wyjściowego są widoczne nie tylko w ostrzejszej wydajności samochodu, ale także w znacznie bardziej rozbudowanym wyposażeniu standardowym. Skoncentrowany wybór opcji jest dostępny w celu zwiększenia komfortu jazdy lub dodania wizualnych akcentów do nadwozia i wnętrza, pozwalając właścicielom na dostosowanie nowego BMW M2 w sposób, który sobie życzą. Jednym z wyróżniających się opcjonalnych dodatków jest specjalny pakiet M Race Track, który ma na celu maksymalizację doświadczenia wydajności.
Wyścigowy styl na życzenie: przeprojektowane siedzenia M Sport i fotele kubełkowe M Carbon
Standardowe sportowe fotele w nowym BMW M2 zapewniają doskonały komfort na długie trasy i znaczne wsparcie boczne podczas pokonywania zakrętów. Ich projekt zawiera specyficzne dla modelu akcenty w postaci tapicerki Sensatec/Alcantara dla powierzchni siedzeń oraz wytłoczonego logo „M2” na górze oparcia. Mogą być opcjonalnie wyposażone w ogrzewanie siedzeń oraz elektryczną regulację pozycji przodu/tyłu, nachylenia i wysokości. Fotel kierowcy również zyskuje elektryczną regulację szerokości i kąta oparcia, wraz z funkcją pamięci.
Istnieje również opcja nowo zaprojektowanych i ekskluzywnych siedzeń M Sport z jeszcze bardziej podkreślonymi bocznymi podparciami i konturowymi liniami wokół oparcia i zagłówka w kolorach BMW M GmbH. Są wykończone skórą Vernasca/Sensatec z perforowanymi powierzchniami i można je zamówić zarówno w kolorze czarnym, jak i koniakowym. Ich zintegrowane zagłówki mają podświetlone logo M. Siedzenia M Sport również są dostępne z elektryczną regulacją, w tym z regulacją wysokości zagłówków. Do wyboru są także pasy bezpieczeństwa M z wzorem w formie tkanej w kolorach BMW M GmbH.
Fotele kubełkowe M Carbon – również dostępne na liście opcji dla nowego BMW M2 – emanują czystym wyścigowym stylem od momentu otwarcia drzwi. Również w pełni elektryczne i podgrzewane, mają zintegrowane zagłówki i podświetlone logo modelu. Skórzana tapicerka Merino pokrywająca powierzchnie siedzeń zwiększa komfort, a demontowalne zagłówki oraz możliwość dodania sześciopunktowego pasa bezpieczeństwa podkreślają wyścigowy charakter foteli kubełkowych M Carbon. Zastosowanie włókna węglowego (CFRP) w elementach konstrukcyjnych siedziska i oparcia, wraz z wycięciami w bocznych podparciach i pod zagłówkami, pozwala zaoszczędzić 10,8 kilograma w porównaniu do siedzeń M Sport.
Funkcja Easy-Entry przesuwa przednie siedzenia do przodu w kontrolowany sposób, gdy oparcia są składane, co ułatwia pasażerom dostęp do tylnej części pojazdu. Kontury i zintegrowane zagłówki dwóch tylnych siedzeń nadają im charakter indywidualnych foteli, pozwalając pasażerom z tyłu również cieszyć się poczuciem sportowej przyjemności z jazdy. Tylną część siedzenia można podzielić w proporcji 40:20:40, co pozwala na składanie jednej lub więcej sekcji w razie potrzeby, aby pomieścić bardzo długie przedmioty bagażowe. Gdy oparcie jest w pozycji pionowej, nowe BMW M2 oferuje 390 litrów przestrzeni bagażowej.
Klienci, którzy chcą wprowadzić do wnętrza nowego BMW M2 jeszcze więcej sportowego stylu, mogą wybrać wykończenia M na listwach wewnętrznych w Aluminium Rhombicle anthracite jako alternatywę dla standardowych listew w czarnym wykończeniu na wysoki połysk. Jeśli wybiorą również opcjonalne wykończenia wnętrza w włóknie węglowym, łopatki zmiany biegów oraz wykończenie na skórzanej kierownicy M będą także miały wykończenie CFRP.
Trzystrefowa automatyczna klimatyzacja i oświetlenie ambientowe w standardzie, elektrycznie przesuwany dach szklany i dach M Carbon jako opcje
Trzystrefowa automatyczna klimatyzacja, akustyczne szkło w przedniej szybie oraz czujnik deszczu z automatycznym włączeniem świateł są dostępne w standardowym wyposażeniu nowego BMW M2, a także oświetlenie ambientowe, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, system głośników Hi-Fi, interfejs Bluetooth i dwa porty USB. Opcjonalna telefonyka z bezprzewodowym ładowaniem umożliwia indukcyjne ładowanie kompatybilnych smartfonów. Dostępny jest również system dźwiękowy Harman Kardon Surround Sound dla lepszego doświadczenia akustycznego.
Nowe BMW M2 oferuje dwie opcjonalne wersje dachu: elektrycznie przesuwany dach szklany z powiększoną powierzchnią o niemal 20% w porównaniu do modelu wyjściowego oraz dach M Carbon redukujący wagę z charakterystyczną strukturą powierzchni.
Systemy wspomagania kierowcy dla zoptymalizowanego komfortu i bezpieczeństwa
Szeroki wybór nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy pozwala skutecznie zwiększyć komfort podczas długich podróży i zoptymalizować bezpieczeństwo w niepewnych sytuacjach na drodze. Nowe BMW M2 wyposażone jest w standardzie w system Park Distance Control z czujnikami z przodu i tyłu, Tempomat z funkcją hamowania, Ostrzeżenie przed kolizją z przodu z interwencją hamulców, Ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa, w tym powrót na pas, Asystent Uważności oraz Wyświetlacz Ograniczenia Prędkości z sygnalizacją zakazu wyprzedzania i Manualnym Wsparciem Ograniczenia Prędkości.
Opcjonalny Driving Assistant dodaje funkcje Ostrzeżenia o zmianie pasa, Ostrzeżenia przed ruchem na tył i Zapewnienia przed Kolizją Tylnią. System Aktywnego Tempomatu z funkcją Stop & Go, który również znajduje się na liście opcji, utrzymuje wybraną prędkość cruise, jednocześnie automatycznie utrzymując bezpieczną odległość od pojazdów jadących przed, z możliwością wyboru czterech ustawień odległości. Dodatkowe opcje to kamera do asystencji wstecznej i Asystent Parkowania z Asystentem Wstecz.
Przycisk Setup do indywidualnej konfiguracji napędu i podwozia
Kluczowym elementem koncepcji sterowania/operacji specyficznej dla M jest przycisk Setup w panelu kontrolnym konsoli centralnej, który zapewnia bezpośredni dostęp do opcji ustawienia silnika, podwozia, kierownicy, systemu hamulcowego i dziesięstopniowej kontroli trakcji. W modelach z manualną skrzynią biegów Asystent Zmiany Biegów można również aktywować i dezaktywować z menu M Setup.
Dwa indywidualnie skonfigurowane warianty ustawień mogą być trwale zapisane, razem z preferowanymi ustawieniami dla dźwięku silnika, systemu DSC, funkcji Automatycznego Start/Stop oraz charakterystyki zmiany biegów ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic, jeśli ta została określona. Całkowita konfiguracja pojazdu może być następnie wywołana w dowolnym momencie, naciskając jeden z dwóch przycisków M na kierownicy.
Przycisk M Mode: niezmącona wydajność pod naciśnięciem przycisku
W panelu kontrolnym konsoli centralnej znajduje się również przycisk M Mode, który otwiera drzwi do doświadczenia wydajności odpowiedniego dla zapalonych purystów. Tryb SPORT, który można aktywować alternatywnie do domyślnego trybu ROAD, ogranicza funkcje systemów wspomagania kierowcy do minimum. Ponieważ nowe BMW M2 jest standardowo wyposażone w M Drive Professional, kierowcy mogą także wybrać tryb TRACK, zaprojektowany wyłącznie do jazdy na torach wyścigowych, który całkowicie dezaktywuje systemy wspomagające.