BMW zaprezentowało pierwszą wersję kombi swojego najlepszego modelu serii 3, M3, na festiwalu Goodwood Festival of Speed 2022, kierując ją do tych kierowców, którzy wciąż szukają prędkości, nawet po powiększeniu rodziny.
BMW nie było pierwsze w próbie sprzedaży kombi opartego na pojeździe z oznaczeniem M. Po raz pierwszy zrobiło to w przypadku M5 Touring w 1992 roku, jednak z ograniczonym sukcesem.
M3 Touring dzieli tę samą przednią część nadwozia z sedanem, a jego charakterystyczny grill w kształcie nerki, nazywany często „nostrilami”, przyciągał różne opinie. Była to miłość lub nienawiść do BMW, ale mimo to był szeroko dyskutowany na całym świecie. Dolny zderzak miał wlot powietrza dla silnika oraz dwa boczne wloty, które chłodziły hamulce i kierowały przepływ powietrza wokół nadwozia. Z profilu M3 Touring pokazało swój długi dach zakończony małym, zakrzywionym spojlerem. Z tyłu, system czterech rur wydechowych i dyfuzor miały taki sam wygląd jak w sedanie, ale zderzak miał niższe wycięcie dla klapy bagażnika.
Wnętrze zachowało zakrzywiony wyświetlacz i fotele przednie z M3 sedan. Z tyłu mogli usiąść maksymalnie trzej pasażerowie na rozkładanej kanapie, co pozwalało na powiększenie przestrzeni bagażowej z 500 litrów (17.65 cu-ft) do imponujących 1,510 litrów (53.3 cu-ft). Jednak z powodu tunelu transmisyjnego przebiegającego przez samochód od przodu do tyłu, trudno było umieścić trzecią osobę na środku.
Pod maską znalazł się ten sam silnik rzędowy szósty, wyposażony w technologię TwinPower Turbo, który oferował moc 503 PS (510 hp). Był połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów i przesyłał moc na wszystkie koła.
Rodzina modeli BMW M3 i BMW M4 powiększa się o wersję Touring po raz pierwszy. BMW M3 Competition Touring z M xDrive łączy niepodrabialne uczucie wyścigowego samochodu z niezwykle charakterystycznym stylem oraz zwiększoną funkcjonalnością. Po raz pierwszy BMW M GmbH wprowadza na rynek pięciodrzwiową wersję swoich modeli wysokowydajnych w klasie premium średniej wielkości, które odniosły sukces w sześciu generacjach modeli. Będzie oferowane wyłącznie w wersji Competition i z systemem napędu na wszystkie koła M xDrive. Oznacza to, że moc 375 kW/510 hp generowana przez sześciocylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo jest przenoszona przez ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z Drivelogic i rozdzielana między cztery koła w razie potrzeby.
Dzięki tej technologii napędu i specyficznemu dla modelu dostrojeniu podwozia, BMW M3 Touring wykazuje majestatyczne osiągi zarówno na drodze, jak i na torze podczas dynamicznych jazd. Dynamika, zwrotność oraz precyzja w znanej tradycji marki BMW M łączą się z nieograniczoną codzienną funkcjonalnością – jeszcze bardziej zwiększoną przez większą ładowność – co nadaje BMW M3 Touring wyraźną tożsamość, którą doskonale podkreśla jego ekstrawagancki design. M3 Touring przekonuje również innowacyjną technologią sterowania/operacji oraz łączności. Będzie to pierwszy samochód wysokiej wydajności od BMW M GmbH, który zostanie wprowadzony z nowym doświadczeniem pojazdu BMW iDrive, obejmującym zakrzywiony wyświetlacz BMW z systemem operacyjnym BMW 8.
Innowacja koncepcyjna z okazji 50-lecia BMW M GmbH
BMW M3 Touring jest czwartym typem modelu w gamie wysokowydajnych M3/M4, podążając za Sedanem, Coupé i Kabrioletem. Będzie produkowane obok wersji BMW M3 Sedan w zakładzie BMW Group w Monachium. Nowy samochód dostarcza kolejnych dowodów na to, że wiedza i doświadczenie BMW M GmbH w opracowywaniu emocjonalnych koncepcji pojazdów są w pełni aktywne w roku 50-lecia. BMW M3 Touring jest dostosowane do potrzeb i oczekiwań docelowej grupy odbiorców, którzy poszukują więcej w różnych obszarach: więcej mocy, więcej wydajności, więcej emocji, ale także większej funkcjonalności. BMW M3 Touring pozwala tym entuzjastom wyrazić swoją pasję do sportów motorowych nie tylko w wybranych sytuacjach, ale w niemal każdej sytuacji codziennej jazdy.
Pierwszy BMW M3 Touring obchodzi swoją światową premierę w czerwcu 2022 roku podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood w Anglii. Obok rynku rodzimym w Niemczech, Wielka Brytania jest najważniejszym regionem sprzedaży dla BMW M3 Touring. Poza tymi dwoma krajami sprzedaż nowego modelu będzie koncentrować się głównie w Szwajcarii, Belgii, Australii, Nowej Zelandii, Korei Południowej i Japonii. Wprowadzenie na rynek nowego BMW M3 Touring rozpocznie się od rozpoczęcia produkcji w listopadzie 2022 roku, a klienci będą mogli składać zamówienia od września 2022 roku.
M-typowy design z charakterystycznymi akcentami
Design zewnętrzny BMW M3 Touring odzwierciedla inspirowany wyścigami charakter linii M3/M4 w indywidualnym stylu. Podobnie jak Sedan, wariant Touring można wyraźnie odróżnić od wersji BMW 3 Series, która stanowi podstawę samochodu M. Czysto zaprojektowane powierzchnie i potężnie wykrojone formy sygnalizują nadzwyczajne możliwości wydajności BMW M3 Touring, co obejmują M-specyficzne cechy wzornictwa głęboko osadzone w wymogach funkcjonalnych dotyczących kierowania przepływem powietrza do chłodzenia i równowagi aerodynamicznej. Z tego powstaje ekstrawagancka i emocjonalnie poruszająca estetyka, która wyraźnie odróżnia BMW M3 Touring od jego konkurentów w segmencie.
BMW M3 Touring wprowadza specyficzne dla modelu zmiany w projekcie dachu oraz tyłu – obie definiujące obszary nowego wariantu. To nadaje M3 Touring samodzielną tożsamość wizualną w gamie modeli i poza nią.
Podobnie jak jego obróbka powierzchni, proporcje BMW M3 Touring podkreślają wyrazistą, dynamiczną aurę samochodu. Jest on o 85 milimetrów dłuższy z zewnątrz niż BMW 3 Series Touring, mierząc 4,794 milimetra, o 76 milimetrów szerszy (1,903 milimetra) i o cztery milimetry niższy (1,436 milimetra). Posiada również szczególnie duże koła z lekkich stopów – 19-calowe z przodu, 20-calowe z tyłu. Specyficzne dla M felgi kute w podwójnym wzorze są standardowo dostępne w kolorze Jet Black lub opcjonalnie w dwukolorze Jet Black z polerowanymi na diamentowo szprychami i rantem. Dodatkowo, felgi M w tym samym rozmiarze i z charakterystycznym podwójnym wzorem również mogą być wybrane jako opcja – w kolorze dwukolorowym Jet Black lub matowym Orbit Grey.
M-specyficzny grill BMW, duże wloty powietrza, wyraźnie poszerzone nadkola i progi boczne
Jego M-specyficzny przód zapewnia, że Touring jest natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny modeli M3. W jego centrum znajduje się pionowy grill BMW, który opada głęboko w kierunku drogi, bez ramki i wykończony na czarno. Pionowo ułożone podwójne pręty typowe dla M niosą oznaczenie „M3 Competition”. Ponadto duże wloty powietrza umieszczone w dolnej części przedniego zderzaka optymalizują dopływ chłodnego powietrza do komponentów napędu i układu hamulcowego. Otwory są podzielone na dwie sekcje i mają siatkowe osłony w kształcie plastra miodu. Wloty dla kurtyn powietrznych – umieszczone w skrajnych częściach przedniego końca – z wbudowanymi „flics” poprawiają aerodynamiczność i podkreślają szerokość samochodu.
Pełno-LED reflektory z U-kształtnymi światłowodowymi prowadnicami dla świateł dziennych są częścią standardowego wyposażenia BMW M3 Touring. Opcjonalne BMW Laserlight można rozpoznać po niebieskich wstawkach wewnątrz jednostek reflektorów. Obejmuje to światło do skrętu i funkcje skrętu adaptacyjnego z zmiennym oświetleniem drogi, zoptymalizowanym dla jazdy po mieście i autostradzie, plus system BMW Selective Beam, który nie oślepia (niedawno zwiększono zasięg świateł drogowych do maksymalnie 550 metrów). Przy prędkościach powyżej 60 km/h (37 mph) BMW Laserlight zwiększa zasięg świateł drogowych do maksymalnie 550 metrów i dynamicznie podąża za zakrętami drogi. Oświetlenie Shadow Line BMW Individual z przyciemnionymi wstawkami ozdabiającymi górne krawędzie również znajduje się na liście opcji.
Z boku wyraźne, dynamicznie rozciągnięte proporcje Touring łączą się z jego wyraźnie poszerzonym nadkolami, charakterystycznymi M żebrami i wydłużonymi progami. Wspólnie z dodatkowymi elementami dla przednich i tylnych zderzaków, które również wystają znacząco, progi tworzą czarną, wysokopołyskową obwódkę wokół całego samochodu. Ten inspirowany wyścigami element nadwozia współpracuje z przednim spojlerem, aero flics do kurtyn powietrznych i pokrywami w obszarze podwozia, poprawiając równowagę aerodynamiczną samochodu. Zewnętrzne lusterka w specyficznej dla M konstrukcji z wykończeniem w czarnym wysokim połysku również przyczyniają się do optymalizacji przepływu powietrza.
Dach i tył: rzucają swoje indywidualne światło na charakterystyczną dynamikę M
Dla BMW M3 Touring dostępne są dwa kolory lakieru oraz sześć opcji metalicznych. Klienci mogą również wybierać spośród trzech wykończeń BMW Individual i pięciu matowych opcji Frozen z gamy specjalnych lakierów BMW Individual, a także zamówić różnorodne dodatkowe kolory BMW Individual na specjalne życzenie.
Bez względu na wybrany kolor zewnętrzny BMW M3 Touring, jego dach w standardzie jest wykończony na czarno w wysokim połysku. Standardowe belki dachowe oraz specyficzny dla modelu klapka kierująca powietrzem na dachowym spojlerze są pomalowane w tym samym kolorze.
Dyfuzor zintegrowany w tylnym zderzaku również występuje w czarnym wysokim połysku, podczas gdy dwie pary końcówek wydechu – każda o średnicy 100 milimetrów – otoczone dyfuzorem są w kolorze czarnym. Kontur pionowo umieszczonych reflektorów na krawędziach tylnego zderzaka powtarza wygląd kurtyn powietrznych z przodu. Te ustalone wskazówki stylistyczne M pasują do charakterystycznego tylnego widoku, w którym poziome linie i wyraźnie poszerzone tylne nadkola podkreślają szerokość i muskularny charakter samochodu. Te wizualizacje są wzmocnione przez smukłe, stylowo przyciemnione tylne zestawy świateł, które zawierają L-kształtne tylne światła i sięgają daleko w boki. Wszystkie funkcje świetlne używają diod LED w standardzie.
Pakiet M Carbon na zewnątrz podkreśla charakter sportowy samochodu
Dach i osłony lusterka zewnętrznego BMW M3 Touring mogą opcjonalnie być pomalowane w kolorze nadwozia, a końcówki wydechu są dostępne w kolorze chromowanym, również opcjonalnie. Opcjonalny pakiet M Carbon na zewnątrz jest również dostępny dla modelu Touring, aby wyraźnie podkreślić jego wyścigowy charakter. W skład wysokiej jakości, odchudzonych komponentów wchodzą wstawki dla przednich wlotów powietrza oraz tylny dyfuzor o indywidualnej geometrii, a także osłony lusterek zewnętrznych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP).
Wnętrze o ekskluzywnym charakterze: nowy design kokpitu, tylna część oferuje wyjątkową zmienność. Koncepcja przestrzenna BMW M3 Touring i projekt jego wnętrza podkreślają wyraźny charakter samochodu na różne sposoby. Zawiera najnowszą generację doświadczenia wielozmysłowego BMW iDrive opartego na systemie operacyjnym BMW 8, co umożliwia intuicyjną kontrolę/operację. A towarzyszy temu niezwykle nowoczesny design kokpitu z zakrzywionym wyświetlaczem BMW.
Zakrzywiony wyświetlacz BMW podkreśla kierunek nowoczesności i cyfryzacji. Składa się z wyświetlacza informacyjnego o przekątnej 12,3 cala za kierownicą oraz wyświetlacza sterującego o przekątnej 14,9 cala, które łączą się w jeden całkowicie cyfrowy i wysokiej rozdzielczości ekran za bezramkową szklaną powierzchnią skierowaną w stronę kierowcy. Zakrzywiony wyświetlacz BMW umożliwia znaczne ograniczenie liczby przycisków i kontrolerów. Zakrzywiony wyświetlacz i inteligentny asystent osobisty BMW ucieleśniają koncentrację systemu operacyjnego BMW 8 na intuicyjnej kontroli/operacji za pomocą sterowania głosowego i funkcjonalności ekranu dotykowego.
Wśród elementów, które najbardziej wyraźnie odróżniają BMW M3 Touring, są jego wszechstronność i przestrzeń, którą oferuje na bagaż codziennych przygód i szybkich wyjazdów. Tylna część obejmuje trzy pełnowymiarowe siedzenia. Oparcie tylnej kanapy można dzielić w proporcji 40 : 20 : 40, co umożliwia składanie jego sekcji indywidualnie lub w całości, w zależności od tego, ilu pasażerów i jak dużo bagażu trzeba przewieźć. W ten sposób pojemność w tylnej części BMW M3 Touring można zwiększyć z 500 litrów do maksymalnie 1,510 litrów. Innym charakterystycznym szczegółem zwiększającym funkcjonalność jest tylne okno, które można otworzyć oddzielnie od klapy bagażnika.
Prawdziwie wyścigowy klimat zapewnia intensywną atmosferę M
Nowoczesny styl kokpitu łączy się z cechami projektowymi specyficznymi dla M, w tym czerwonymi akcentami kolorystycznymi dla przycisków M na skórzanej kierownicy M oraz przycisku Start/Stop na konsoli centralnej. Dźwignia zmiany biegów z przełącznikiem Drivelogic ma skórzaną powierzchnię z wbudowanym logo M i przeszyciami w kolorach BMW M GmbH. Posiada również wyrazisty wycięcie z wbudowanym oświetleniem kaskadowym.
Autentyczność sportowego samochodu podkreślają również głowica w kolorze antracytowym BMW M i elementy wykończenia wnętrza w czarnym wysokim połysku jako standard. Elementy w Aluminium Rhombicle Anthracite i carbon włókno węglowe w wysokim połysku, oraz wewnętrzne wykończenia BMW Individual w Piano Black lub Aluminium weave, są oferowane opcjonalnie.
Wykończenie skórą Merino jest standardowym wyposażeniem BMW M3 Touring. Podobnie jak opcjonalne wykończenie skórą Merino na całej powierzchni, jest dostępne w czterech wariantach kolorystycznych. Wykończenia skórą Merino BMW Individual z rozszerzonymi cechami oraz pełne wykończenie skórą Merino BMW Individual są również dostępne w swojej własnej gamie kolorów. Wszystkie warianty wykończenia można łączyć zarówno z standardowymi sportowymi siedzeniami M, jak i opcjonalnymi kubełkowymi siedzeniami M Carbon. W wariantach pełnego wykończenia skórą również znajdują się czarne nakładki na kolana w centralnej konsoli.
Silnik rzędowy sześciocylindrowy M TwinPower Turbo, ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic oraz system napędu na wszystkie koła M xDrive zapewniają dynamiczne doznania, które wywołują uśmiech
Technologia napędu w BMW M3 Competition Touring z M xDrive została zaprojektowana w celu dostarczenia niezwykle pewnych osiągów. Jego bardzo mocny silnik plasuje go wśród wariantów Competition w gamie modelowej. Nie dokonuje się kompromisów, jeśli chodzi o skierowanie tej mocy na drogę w sposób maksymalizujący przyczepność, stabilność kierunkową i dynamikę. Sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 375 kW/510 hp i ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic współpracują z systemem napędu na wszystkie koła M xDrive, aby umożliwić optymalną wydajność.
Ta konfiguracja stanowi podstawę intensywnych, przekonujących doświadczeń performance zarówno na drodze, jak i na torze, w połączeniu z doskonałą codzienną użytecznością i możliwościami w każdych warunkach pogodowych. Silnik pod maską BMW M3 Competition Touring z M xDrive łączy najnowszą technologię M TwinPower Turbo z tradycyjnym podejściem do wysokich obrotów, co skutkuje charakterystykami wydajności, z których znane są modele M. Funkcja Drivelogic w ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic pozwala kierowcy na dostosowanie cech zmiany biegów, podczas gdy specyficzna dla M wersja inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła oferuje również wybór między różnymi formami przenoszenia mocy, w tym czysto napędu na tylne koła.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy z natychmiastowym dostarczaniem mocy i wolnością w obrotach
Silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,0 litra wyróżnia się pilnym dostarczaniem mocy i zdrowym apetytem na obroty, który nie wygasa nawet w najwyższych zakresach obrotów. Te cechy nadają silnikowi niepowtarzalne umiejętności, które definiują doświadczenie wydajności w modelach BMW M – z liniowym dostarczaniem mocy jako wyróżniającą cechą. Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm (479 lb-ft) w przedziale od 2,750 do 5,500 obr./min i produkuje szczytową moc 375 kW/510 hp przy 6,250 obr./min. Jego czerwona linia wynosi 7,200 obr./min.
Silnik rzędowy, który zasila BMW M3 Touring, tworzy również podstawę dla jednostki napędowej w nowym samochodzie wyścigowym BMW M4 GT3. Jego moc, wydajność i zdolności torowe są częściowo rezultatem wielu komponentów opracowanych na podstawie wieloletnich doświadczeń wyścigowych BMW M GmbH. Do tych komponentów należą niezwykle sztywna miska korbowa z konstrukcją bez tulei, zamknięty strop, forged lightweight crankshaft oraz głowica cylindrów, której rdzeń został wyprodukowany przy wykorzystaniu druku 3D. Dwa mono-scroll turbosprężarki z elektronicznie sterowanymi zaworami upustowymi dostarczają sprężone powietrze do komór spalania. Odpowiedni intercooler pośredni dostarczany przez obieg niskotemperaturowy zwiększa efektywność jednostki turbodoładowanej. A technologia bezpośredniego wtrysku benzyny działa pod ciśnieniem do 350 bar z wyjątkową precyzją i wydajnością. Zmienny czas otwarcia zaworów VALVETRONIC i w pełni zmienny czas rozrządu Double-VANOS również stanowią część technologii M TwinPower Turbo.
Podobnie jak system chłodzenia, system podawania oleju został zaprojektowany tak, aby radził sobie z ekstremalnie dynamicznymi sytuacjami jazdy na torze. Dodatkowy etap ssania pozwala mapowanej pompce olejowej czerpać smar z mniejszej komory, która aktywuje się, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. M-specyficzny system wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami generuje emocjonalnie bogaty dźwięk, zapewniając akustyczny pokaz swobodnej wydajności silnika i liniowego wzrostu mocy. Kończy się w dużym tłumiku, z którego gazy wydechowe wydostają się przez cztery końcówki w tradycyjny sposób BMW M.
Charakteryzujący się profilem wydajności M, połączonym z poprawioną przyczepnością oferowaną przez M xDrive, prowadzi do oszałamiających czasów przyspieszenia. BMW M3 Touring przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 3,6 sekundy, a do 200 km/h (124 mph) z miejsca w 12,9 sekundy. Sprint w średnim zakresie od 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) zajmuje 2,7 sekundy (na 4. biegu) lub 3,5 sekundy (na 5. biegu). Wybierając pakiet M Driver’s Package, zwiększa się maksymalna prędkość elektronicznie ograniczona z 250 km/h (155 mph) do 280 km/h (174 mph).
Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic: bardzo szybkie zmiany biegów, indywidualnie wybierane cechy
Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic, która znajduje się w standardzie, jest doskonale dopasowana do cech wydajności silnika. Bezpośrednie połączenie z silnikiem oraz niezwykle szybkie zmiany biegów sprzyjają sportowemu stylowi jazdy, podobnie jak dopasowanie prędkości silnika przy redukcjach w trybie automatycznym i możliwość przejścia bezpośrednio do najniższego możliwego biegu w trybie ręcznym.
Skrzynia M Steptronic pozwala zarówno na w pełni automatyczne zmiany biegów, jak i ręczne przesunięcia biegów z sekwencyjnym wyborem za pomocą dźwigni specyficznej dla M lub standardowych łopatek do zmiany biegów na kierownicy. Naciśnięcie dowolnej łopatki pozwala kierowcy na natychmiastowe przełączenie z trybu automatycznego na ręczny. Możliwe jest również wykonanie wielu redukcji do najniższego dostępnego biegu w trybie ręcznym, co pozwala na nagły wybuch przyspieszenia z ustalonej prędkości. Można to zrobić, po prostu pociągając na lewą łopatkę przy maksymalnym naciśnięciu pedału gazu. M Steptronic nie wymusza zmiany biegów podczas przyspieszania w trybie ręcznym – nawet gdy obroty silnika osiągają ogranicznik.
Kierowca może używać przycisku Drivelogic zintegrowanego w dźwigni selektora, aby dostosować cechy zmiany biegów skrzyni, wybierając z trzech wyraźnie różniących się ustawień zarówno w trybie automatycznym, jak i ręcznym. Oprócz nastawienia bardziej komfortowego i ustawienia sportowego, kierowcy mogą aktywować konfigurację optymalizującą zmiany biegów na torze.
System napędu na wszystkie koła M xDrive optymalizuje przyczepność i wydajność
Całkowicie zmienna dystrybucja mocy na wszystkie cztery koła umożliwia BMW M3 Touring dostarczenie charakterystycznych dla M osiągów w szczególnie ekscytujący sposób. System napędu na wszystkie koła M xDrive wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w skrzyni rozdzielczej, aby zapewnić całkowicie zmienną i supergładką dystrybucję mocy silnika między przednimi a tylnymi kołami. Jego tylna tendencja dodaje do niepowtarzalnego uczucia M, jednocześnie rozsądnie poprawiając zarówno przyczepność, jak i zwrotność. System ten ma zintegrowaną kontrolę poślizgu kół, umożliwiającą wyjątkowo szybkie i precyzyjne dostosowania do przenoszenia mocy. To dodatkowo intensyfikuje uczucie spokoju, za które modele M są znane w ekstremalnych sytuacjach jazdy, takich jak pełne kontrolowanych driftów w zakrętach.
W połączeniu z napędem na wszystkie koła znajduje się aktywne M Differential, które zapewnia całkowicie zmienną dystrybucję momentu napędowego między tylnymi kołami w razie potrzeby. Pomaga to solidnie przekazać moc napędu na drogę bez strat, zwłaszcza gdy samochód jest mocno „wciśnięty” lub ma mniejsze przyczepności po jednej stronie. System M xDrive i aktywne M Differential, z wbudowaną kontrolą trakcji specyficzną dla M, łączą się z systemem Dynamic Stability Control (DSC), aby zapewnić precyzyjnie skoordynowaną interakcję w danej sytuacji prowadzenia.
M xDrive pozwala również kierowcy dostosować jego cechy i wydajność do danej sytuacji oraz swoich indywidualnych preferencji. W domyślnym ustawieniu 4WD system napędu na wszystkie koła oferuje maksymalną przyczepność i precyzyjnie kontrolowane prowadzenie, zachowując przy tym wyraźnie tylną tendencję podziału mocy. Aktywowana 4WD Sport mode kieruje jeszcze większą część momentu obrotowego silnika do tylnych kół – w tym w ekstremalnych sytuacjach dynamicznych – co poprawia zwrotność samochodu. Liniowy wzrost sił przyspieszenia promieniowego charakterystyczny dla modeli M teraz umożliwia wykonywanie kontrolowanych driftów. Kierowcy mogą również całkowicie wyłączyć system DSC i załączyć tryb 2WD. W tym ustawieniu moc napędu przekazywana jest wyłącznie na tylne koła, których przyczepność można precyzyjnie dostosować w dziesięciu poziomach za pomocą standardowej funkcji M Traction Control. Taki sposób przenoszenia mocy – bez ingerencji systemów sterowania podwoziem w celu stabilizacji pojazdu – pozwala doświadczonemu kierowcy cieszyć się doświadczeniem jazdy o niezwykłej czystości.
Wyjątkowa precyzja dla specyficznej dla modelu równowagi i pewności
Połączenie osiągów mocnego sportowego samochodu z koncepcją pojazdu w modelu Touring wymaga poziomu wiedzy i umiejętności rozwoju wykraczających poza usualne ramy. BMW M GmbH wykorzystało swoje 50-letnie doświadczenie w sportach motorowych, aby skomponować idealnie zrównoważony zestaw dla czwartej wersji nadwozia w swojej premium średniej wielkości linii o wysokich osiągach. Oprócz pociągających cech wydajności silnika oraz zwiększonego potencjału dynamicznego innych komponentów napędu, obejmuje to nadwozie o zoptymalizowanej sztywności i aerodynamice oraz technologię podwozia specjalnie skonfigurowaną i dostrojoną dla BMW M3 Touring.
Dzięki długiemu rozstawowi osi i szerokim torom, niskiemu środkowi ciężkości i praktycznie 50:50 rozkładowi obciążenia osi, koncepcja pojazdu stojącego za BMW M3 Touring dostarcza idealnych składników do rozwinięcia bardzo szczególnego rodzaju sportowego samochodu o wysokich osiągach. Precyzyjnie połączone elementy wzmocnienia, skupione na poprawie dynamiki jazdy, zwiększają sztywność podłużną i torsyjną struktury nadwozia oraz mocowania podwozia. M-specyficzne zawieszenie z kinematyką i elastokinematyką zaprojektowaną precyzyjnie do rozkładu wagi modelu Touring ma na celu zapewnienie połączenia dynamiki, zwrotności oraz ostrości prowadzenia, za które znane są modele BMW M.
Niepowtarzalne połączenie doskonałych osiągów i spokoju w podróży, które wyróżnia BMW M3 Touring, zostało dopracowane w ramach intensywnego procesu szlifowania w różnych warunkach i scenariuszach obciążeniowych. Program rozwojowy obejmował prace dostrojenia w ośrodku testowym BMW Group w Miramas na południu Francji, w zimowym centrum testowym w Arjeplog w Szwecji, na torze Nürburgring Nordschleife oraz innych torach wyścigowych, a także tysiące mil testów na alpejskich drogach na południe od Monachium, na autostradach oraz w codziennym ruchu miejskim.
M-specyficzne elementy wzmacniające i komponenty podwozia
Sztywność skrętną struktury przedniej części samochodu zwiększają specyficzne elementy wzmacniające łączące poszczególne wieże sprężynowe ze sobą oraz z przodem samochodu i grodzią. Pionowe wzmocnienia łączą sztywne elementy komory silnikowej z podwoziem przedniej osi, którego podstawa nośna jest podwyższana przez specyficzny punkt połączenia w dolnej części słupa A. Ponadto podwozie przedniej osi – w specyficznej dla M wersji aluminiowej – zyskuje dodatkową sztywność dzięki jednoczęściowej aluminiowej płycie o dużej sztywności z wbudowanymi wzmocnieniami progów. Sekcje środkowe i tylne nadwozia obejmują specyficzne dla modelu elementy wzmacniające podwozia, w tym poprzeczkę, wzmocnienia komory ładunkowej oraz niestandardowe tylne podwozie z sztywnym połączeniem z nadwoziem.
M-specyficzna podwójna oś sprężynowa przednia uwzględnia wymagania systemu napędu na wszystkie koła. Posiada specjalnie dopasowaną geometrię osi oraz indywidualnie dostrojony współczynnik kierowania. Kinematyka osi, kąty pochylenia, smak i kąt prostowania oraz obniżony środek przechyłu są zaprojektowane w celu maksymalizacji zdolności dynamicznych bocznych, przy jednoczesnym zapewnieniu dużego komfortu jazdy w codziennej jeździe. Aluminiowe wahacze z kulkami, aluminiowy człon skrętny z nowo opracowanym mocowaniem, forged swivel bearing z dedykowanym mocowaniem sprężynowym oraz łożyska kół o bardzo wysokiej stabilności pochylenia tworzą idealne połączenie sztywności i lekkiej konstrukcji przedniej osi. Tylne zawieszenie składa się z M-specyficznych nośników kół oraz wahaczy. Standardowo są również dostępne forged M lekkie felgi o średnicy 19 cali z przodu oraz 20 cali z tyłu.
M Servotronic z kierownicą o zmiennym przełożeniu: maksymalna precyzja w dynamicznie pokonywanych zakrętach, zoptymalizowane łatwość manewrowania
Specyficzna dla modelu kinematyka przedniej osi zapewnia, że siły napędowe działające na kierownicę BMW M3 Touring są znacząco zmniejszone, nawet przy intensywnej jeździe. Jednocześnie wysoka sztywność torsyjna przedniej struktury umożliwia niezwykle szybkie i precyzyjne reakcje na polecenia kierownicy. Oznacza to, że standardowy układ kierowniczy M Servotronic może w pełni pokazać swoje walory. System ten łączy zalety wspomagania kierownicy zależnego od prędkości i zmiennego przełożenia kierownicy. To pozwala specyficznej dla M wersji elektrycznego wspomagania kierownicy dostarczać dokładnie odpowiednią ilość momentu kierownicy w każdej sytuacji.
M Servotronic oferuje dokładne wchodzenie w zakręty i dobrze wyważoną komunikację poleceń kierownicy w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Kierowca może więc cieszyć się neutralnym prowadzeniem, nawet na limicie, oraz liniowym wzrostem sił przyspieszenia przez cały zakres przyspieszenia bocznego. Może też skorzystać z menu M Setup, aby wybrać jeden z dwóch ustawień kierownicy. Tryb komfortowy podkreśla łatwość prowadzenia z precyzyjnym odczuciem, podczas gdy w trybie sportowym komunikacja poprzez obręcz kierownicy oraz wymagana siła kierownicy wzrastają wyraźnie, maksymalizując precyzję w dynamicznych sytuacjach jazdy.
Zmienny współczynnik, który dostosowuje się do zmian kąta skrętu, również przyczynia się do doskonałej precyzji kierowania samochodu przez zakręty i doskonałej stabilności na prostych. Kiedy koła są już znacznie skręcone, zęby krzywki kierownicy są ustawione bliżej siebie, więc potrzebne są mniejsze ruchy kierownicy. W rezultacie BMW M3 Touring wydaje się szczególnie zwinne podczas pokonywania ciasnych zakrętów. Wysiłek związany z parkowaniem i manewrowaniem jest również zmniejszony dzięki bliższemu rozmieszczeniu zębów zębatki przy dużych kątów skrętu. A łatwość użytkowania jest dodatkowo zwiększona przy niskich prędkościach dzięki zwiększonej sile wspomagania oferowanej przez Servotronic.
Adaptacyjne zawieszenie M optymalizuje przyczepność i komfort jazdy
Adaptacyjne zawieszenie M jest również standardowym elementem wyposażenia BMW M3 Touring. Jego elektronicznie sterowane amortyzatory optymalizują kontakt z drogą, a zatem – wraz z systemem napędu na wszystkie koła M xDrive – przyczyniają się do zapewnienia wysokowydajnego sportowego samochodu superlatywnej przyczepności. Dodatkowo zmniejszone drgania kół mają pozytywny wpływ na komfort na długich trasach. Jednostka sterująca amortyzatorami korzysta z czujników, by nieprzerwanie monitorować ruchy nadwozia, stan drogi oraz regulacje kierownicy. A elektromagnetycznie sterowane zawory działają w zaledwie kilka milisekund, aby wygenerować wymaganą siłę tłumienia – w sposób nieskończono wariowalny i dla każdego koła.
Podstawowe cechy amortyzatorów można dostosować za pomocą menu M Setup. Tryb komfortowy optymalizuje codzienną jazdę i długie trasy, wygładzając nierówności drogi. Przełączając na tryb sportowy, uzyskuje się wyraźnie sztywniejsze odpowiedzi amortyzatorów. A tryb Sport Plus uruchamia dodatkowe ustawienie, które odblokowuje maksymalną wydajność na gładkich torach wyścigowych.
M-specyficzna wersja zintegrowanego systemu hamulcowego
Dzięki doskonałym zdolnościom hamowania i precyzyjnemu odczuciu, system hamulcowy M Compound, który jest standardowo instalowany w BMW M3 Touring, również przyczynia się do doskonałych właściwości wydajności pojazdu. Łączy on sześciotłokowe hamulce stałotłokowe dla przednich kół z jedną parą z ruchomymi tłokami z tyłu. Opcjonalne hamulce ceramiczne M Carbon oferują jeszcze silniejsze hamowanie, jeszcze lepszą odporność na blaknięcie, dodatkową stabilność termiczną oraz niezwykle wysoką odporność na zużycie.
Wspólną cechą obu wariantów hamulców jest zintegrowany system hamulcowy. System ten łączy funkcje aktywacji hamulca, wspomagania hamulca i kontroli hamowania w kompaktowym module. Wymagana siła hamulca jest generowana z dużą prędkością i precyzją przy użyciu elektrycznego siłownika. Zintegrowany system hamulcowy pozwala na precyzyjne dostosowanie zwolnienia pojazdu do potrzeb kierowcy w każdej sytuacji i dostarcza autorytatywne odczucie pedału. Specyficzna dla M wersja zintegrowanego systemu hamulcowego również oferuje kierowcy dwa ustawienia odczucia pedału, umożliwiając wybór między bardziej komfortowym a bardzo bezpośrednim reagowaniem na naciski na pedał hamulca w menu Ustawienia.
M Traction Control pozwala kierowcom na wybór stopnia poślizgu kół
Zintegrowany system hamulcowy działa niezwykle dynamicznie, co umożliwia znacznie szybsze i precyzyjniejsze reakcje ze strony systemu DSC. Jego zakres funkcji obejmuje również tryb dynamiczny M, który pozwala na dodatkowy poślizg kół jednym naciśnięciem przycisku, co zapewnia niezwykle sportowe doświadczenie jazdy.
BMW M3 Touring standardowo oferuje również funkcję M Traction Control. Umożliwia to kierowcy ustawienie pożądanych progów interwencji w przypadku ograniczenia poślizgu kół, gdy system napędu na cztery koła M xDrive przechodzi w tryb 2WD. Odpowiednie menu, dostępne za pomocą systemu sterowania/operacji iDrive, wyświetla dziesięć poziomów precyzyjnie zdefiniowanego poślizgu dopuszczalnego na napędzanych tylnych kołach. Umożliwia to kierowcy celowe podejście do fizycznych granic na torze i przy zmniejszaniu zakresu wejść systemu sterowania (w etapach) stworzenie idealnego ustawienia dla kontrolowanych driftów w dynamicznych zakrętach.
Felgi kute M – 19-calowe z przodu, 20-calowe z tyłu – montowane w standardzie, opony performance są opcjonalne
Standardowe wyposażenie BMW M3 Touring obejmuje kute lekkie felgi M – w formacie 19-calowym na przedniej osi i 20-calowym na tylnej. Przednie koła mają opony 275/35 ZR19, a tylne koła mają opony 285/30 ZR20.
Użycie szczególnie dużych kół i opon na tylnej osi zapewnia jeszcze większe możliwości odkrywania znacznego potencjału dynamicznego wysokowydajnego samochodu sportowego przez efektywniejsze przekazywanie sił skrętnych na drogę. Standardowe lekkie felgi M w podwójnym wzorze mogą być również opcjonalnie wyposażone w specjalne opony torowe opracowane specjalnie do użytku na torach wyścigowych.
Unikalne połączenie osiągów i codziennej funkcjonalności
BMW M3 Touring jest przekonującą propozycją, zarówno na otwartej drodze, jak i na torze wyścigowym. Rzeczywiście, stanowi wyjątkowo dobrze zbalansowaną i autentyczną destylację połączenia wysokiej wydajności z nieograniczoną codzienną użytecznością, które charakteryzuje modele BMW M. Jego standardowe i opcjonalne wyposażenie również pomagają zapewnić, że funkcjonalne cechy koncepcji pojazdu mogą być doceniane równie mocno jak ogólny pakiet silnika, technologii podwozia i równowagi aerodynamicznej stworzonej dzięki wiedzy BMW M GmbH.
Wnętrze BMW M3 Touring, z M-specyficzną koncepcją sterowania/operacji w celu dostosowania doświadczenia wydajności, jest połączone z nowym podejściem do konstrukcji kokpitu skierowanego na kierowcę. Po wprowadzeniu na rynek będzie to pierwszy sportowy samochód o wysokich osiągach od BMW M GmbH, który będzie szczycił się nowym wielozmysłowym doświadczeniem pojazdu BMW iDrive, w tym zakrzywionym wyświetlaczem BMW.
Wyścigowy styl i komfort podczas długich tras: kubełkowe siedzenia M Carbon
Siedzenia sportowe M, które są standardowo montowane z przodu BMW M3 Touring, obejmują elektryczną regulację w wielu kierunkach z funkcją pamięci do przechowywania idealnej pozycji siedzenia oraz są również podgrzewane. Pasami bezpieczeństwa M z wzorem w tkaninie w kolorach BMW M GmbH oraz wentylacja siedzeń dla kierowcy i pasażera z przodu są dostępne opcjonalnie.