2023 BMW M4 CSL

BMW ma długą historię produkcji lekkich pojazdów opartych na swoich modelach sportowych, a M4 CSL z 2022 roku (Competition Sport Lightweight) jest tego potwierdzeniem.

Nowa wersja pojawiła się jako model na rok 2023, aby uczcić potężne E9 CSL, które rywalizowało w 1973 roku w Europejskim Pucharze Samochodów Turystycznych. Ta ekstremalna wersja została stworzona z myślą o osiągach i była dopracowywana na torze wyścigowym Nurburgring w Niemczech. Podczas gdy producent stosował oznaczenia CS w wielu pojazdach, tylko dwa z nich nosiły wszystkie trzy litery: wspomniane E9 oraz M3 CSL z 2004 roku. Jednak w 2022 roku do tego ekskluzywnego grona dołączył trzeci członek: M4 CSL, którego wyprodukowano zaledwie 1000 egzemplarzy.

BMW udało się zredukować wagę M4 Competition o 240 funtów (110 kg), co nie było łatwym zadaniem. Na zewnątrz zastosowano stalowy, węglowy kaptur ozdobiony czarnymi, niepomalowanymi wentylami. Dach i pokrywa bagażnika wykonane były z CFRP (wzmocnionego tworzywa sztucznego z włókna węglowego), a zderzaki również zawierały wiele elementów z tego samego materiału. Ostatnim, ale nie mniej ważnym szczegółem, był subtelny dziób na tylnym spojlerze.

W środku producent zamontował ręczne sportowe siedzenia z włókna węglowego, które były o 53 funty (24 kg) lżejsze niż te w standardowej M4. Dodatkowo zrezygnowano z tylnych siedzeń oraz pasów bezpieczeństwa. Pomimo zastosowania cieńszych materiałów wygłuszających, auto wciąż miało system multimedialny z głośnikami, dzięki czemu kierowcy mogli odtwarzać swoją ulubioną muzykę, szalejąc po torze.

Pod maską M4 CSL znalazł się ulepszony silnik turbo o pojemności 3,0 litra i sześciu cylindrach, który przekazywał moc na tylne koła za pomocą ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic.

 Nowy BMW M4 CSL, ze swoją zaawansowaną mocą i inteligentnym, lekkim designem, dwumiejscową konfiguracją, specjalnie dobranymi ulepszeniami podwozia i funkcjami wyposażenia, stworzony został z myślą o jeździe torowej. Geny, które M4 CSL dzieli ze swoim konkurencyjnym odpowiednikiem, BMW M4 GT3, są wyraźnie odzwierciedlone w jego osiągach. Na torze Nürburgring w Nordschleife BMW M4 CSL uzyskało najszybsze czasy okrążeń w historii seryjnie produkowanych samochodów BMW. Na odcinku toru, który tradycyjnie jest używany do porównań – o długości 20,600 kilometrów (12.8 mil) i nie obejmującym prostego odcinka T13 – czas wyniósł 7 minut i 15,677 sekund. Jego oficjalny czas okrążenia na torze o długości 20,832 kilometrów (12,943 mili) wyniósł 7 minut i 20,207 sekund. Imponujące są także osiągi przyspieszenia: od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,7 sekundy oraz od 0 do 200 km/h (124 mph) w 10,7 sekundy.

„Konkurencja, Sport, Lekkie”: przepis z bogatą tradycją.

Redukowany wyścigowy charakter BMW M4 CSL opiera się na uznawanym koncepcie, który korzysta z nowoczesnej wiedzy rozwojowej oraz najnowszych technologii, aby stworzyć fascynujący efekt końcowy. „CSL” oznacza „Konkurencja, Sport, Lekkie”, co odnosi się do kluczowej roli minimalizacji masy w osiąganiu sukcesu w motorsporcie. BMW 3.0 CSL, opracowane przez BMW Motorsport GmbH według tej samej zasady, wygrało Europejskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych przy pierwszym podejściu w 1973 roku. M4 CSL podąża także śladami udanych modeli specjalnych z wcześniejszych generacji BMW M3/M4, szczególnie legendarnego BMW M3 CSL z 2003 roku oraz BMW M4 GTS zaprezentowanego w 2016 roku.

Dla BMW M GmbH światowa premiera nowego BMW M4 CSL na koncercie Concorso d’Eleganza Villa d’Este w 2022 roku będzie jednym z najważniejszych momentów w roku jubileuszu 50-lecia. Produkcja modelu specjalnego rozpocznie się – w ograniczonej liczbie dokładnie 1,000 egzemplarzy – w fabryce BMW Group w Dingolfing w lipcu 2022 roku.

Obecny i poprawny w podstawach oraz szczegółach: inteligentny lekki design w BMW M4 CSL.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i wiedzy wyścigowej, BMW M GmbH udało się ograniczyć masę DIN wersji specjalnej do 1,625 kilogramów. Wyjątkowy stosunek mocy do masy wynoszący 2,95 kg/ KM (4.01 kg/kW) zapewnia idealną platformę do doskonałych wrażeń z jazdy.

Fotel M Carbon o pełnym kształcie zredukował masę o około 24 kilogramy w porównaniu do standardowych foteli w BMW M4 Competition Coupé. Usunięcie tylnych siedzeń i pasów bezpieczeństwa oraz integracja przegrody pozwoliły zaoszczędzić 21 kilogramów. Zmiany w podwoziu, w tym dodanie ultralekkich hamulców ceramicznych M Carbon i specjalnych lekkich obręczy, obniżyły masę o dodatkowe 21 kilogramów. Zmniejszenie ilości wygłuszenia oraz przejście na ultralekką izolację akustyczną zaoszczędziło około 15 kilogramów, a zastosowanie komponentów z włókna węglowego zredukowało masę o około 11 kilogramów. Na przykład, prócz dachu z CFRP, maska i klapa bagażnika BMW M4 CSL również wykonane są z tego lekkiego materiału technologicznego, podobnie jak konsola centralna. Tytanowy tłumik tylny obniża masę układu wydechowego o ponad 4 kilogramy. Drobne modyfikacje takich elementów jak nerki BMW, tylne światła, dywaniki i automatyczna klimatyzacja zmniejszyły wagę o kolejne 4 kilogramy.

Ekskluzywne wykończenie lakierem, cechy specyficzne dla modelu

Nadwozie BMW M4 CSL standardowo malowane jest w ekskluzywnym kolorze Frozen Brooklyn Grey metallic. Ten kolor zewnętrzny współgra z odsłoniętymi węglowymi powierzchniami i czerwonymi akcentami, tworząc wyrazisty wygląd sportowej czystości. Alternatywnie klienci mogą zamówić swój nowy M4 CSL w kolorze Alpine White lub Sapphire Black metallic.

Struktura z włókna węglowego elementów nadwozia jest widoczna w różnych miejscach, w tym w dwóch wyraźnych wklęsłości w masce. Powierzchnie tych wklęsłości – nie malowane w kolorze nadwozia – są podkreślone czerwonymi konturami. Czerwone linie akcentujące dodatkowo akcentują dwa występy na dachu CFRP nowego BMW M4 CSL, kontury progów bocznych, czarne oznaczenia modelu oraz specyficzne dla modelu CFRP spojlery i wloty powietrza na przednim zderzaku.

BMW Laserlight: żółte reflektory i innowacyjne tylne światła

Opcjonalne reflektory BMW Laserlight dodają kolejny akcent przyciągający wzrok na przedniej części nowego BMW M4 CSL. Zarówno przy efekcie powitalnym, włączanym przy odblokowywaniu drzwi, jak i przy włączonych światłach mijania i drogowych, reflektory te świecą na żółto, a nie na biało, przypominając wygląd udanych samochodów wyścigowych GT.

Tylne światła LED nowego BMW M4 CSL są standardowo wyposażone w technologię, która debiutuje w seryjnie produkowanym samochodzie. Ich szklane osłony mają misternie wplecione włókna świetlne, które są podświetlane za pomocą technologii laserowej, nadając powierzchniom świateł żywą strukturę. Tworzy to wysoce charakterystyczny podpis świetlny, który jest rozpoznawalny z daleka podczas ciemności.

Sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym z wyścigowym charakterem

Jednostka napędowa specyficzna dla modelu BMW M4 CSL oparta jest na tej samej wysokoobrotowej, sześciocylindrowej jednostce w układzie rzędowym z technologią M TwinPower Turbo, która znajduje się w samochodzie wyścigowym BMW M4 GT3. Jej znaczne rezerwy mocy umożliwiły znaczny wzrost mocy bez kompromisów w zakresie stabilności czy trwałości. Kluczowym elementem tego wzmocnienia była zwiększona maksymalna wartość ciśnienia doładowania dwóch turbosprężarek mono-scroll z 1,7 bar do 2,1 bar oraz specyficzne dla modelu zmiany w zarządzaniu silnikiem. Silnik BMW M4 CSL generuje maksymalny moment obrotowy 650 Nm (479 lb-ft) w zakresie 2,750 do 5,950 obr./min. Jego maksymalna moc 405 kW/550 hp jest uzyskiwana przy 6,250 obr./min.

Wyścigowa konstrukcja silnika o pojemności 3.0 litra skupia się na wysokich obrotach i maksymalnym rozwoju mocy. Konstrukcja bez tulei, zamkniętego bloku silnika przyczynia się do jego niezwykłej sztywności, podczas gdy lekki wał korbowy pozwala mu wytrzymać ekstremalnie wysokie poziomy momentu obrotowego. Inną specjalną cechą specyficzną dla M jest rdzeń głowicy cylindrów wykonany z wykorzystaniem technologii druku 3D.

Zarówno układ chłodzenia, jak i układ olejowy zostały zaprojektowane z myślą o wyjątkowych wyzwaniach związanych z jazdą torową. Dwururki układu wydechowego z elektrycznie sterowanymi klapami oraz zminimalizowany ciężar tytanowego tłumika tylnego generują dodatkowo dźwięk silnika inspirowany samochodami wyścigowymi, stworzony specjalnie dla nowego BMW M4 CSL.

Moment napędowy generowany przez silnik przekazywany jest na tylne koła nowego BMW M4 CSL za pomocą ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Specjalne mocowania dla silnika i skrzyni zapewniają, że moc silnika przekształcana jest w dynamiczne osiągi w wyjątkowo szybki i bezpośredni sposób. Sztywniejsze połączenie silnika i skrzyni z nadwoziem jest szczególnie odczuwalne, zwłaszcza przy ciężkim prowadzeniu.

Optymalna sztywność nadwozia, specyficzna technologia podwozia

Podobnie jak silnik w nowym BMW M4 CSL, jego technologia podwozia czerpie ze zbioru szczegółowych ulepszeń, dostosowanych do charakterystyki wydajności jednostki napędowej. Te modyfikacje uwzględniają również znaczne zmniejszenie masy pojazdu oraz modelowe poprawki sztywności nadwozia, umożliwiając połączenie zwinności, dynamizmu i precyzji, z których znane są samochody M BMW.

W komorze silnika zespół wzmocnień wykonanych w całości od podstaw podnosi sztywność nadwozia nowego BMW M4 CSL na nowy poziom. Z wykorzystaniem modeli numerycznych geometria odlewów aluminiowych pomiędzy wieżami sprężyn dostosowana została dokładnie do sił działających w różnych sytuacjach jazd.

Indywidualnie dostosowane kinematyki osi oraz specyficzne dla modelu ustawienia kąta nachylenia kół, tłumiki, sprężyny pomocnicze i stabilizatory optymalizują precyzję kierownicy, przenoszenie bocznych sił kontrolnych podczas pokonywania zakrętów, reakcję sprężyn i tłumienia oraz położenie kół. Specyficzne dla modelu zawieszenie kół towarzyszy obniżeniu wysokości jazdy o osiem milimetrów w porównaniu do BMW M4 Competition Coupé. W standardowym wyposażeniu modelu specjalnego znajdują się również adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi tłumikami, elektromechaniczne wspomaganie M Servotronic z zmienną przekładnią oraz ceramiczne hamulce M Carbon. Specjalna wersja zintegrowanego systemu hamulcowego oferuje kierowcy doskonałe wyczucie pedału nawet przy maksymalnych osiągach oraz w trudnych warunkach drogowych.

M Traction Control zoptymalizowane do jazdy torowej

Standardowa funkcja M Traction Control z modelowym strojenie torowym pozwala kierowcy ustawić indywidualne progi interwencji dla ograniczenia poślizgu kół. Na suchych nawierzchniach etapy 1 do 5 M Traction Control pomagają kierowcy w wykonaniu kontrolowanych driftów. Etapy 6 do 10 zostały opracowane dla kierowców samochodów turystycznych i uwzględniają zarówno warunki nawierzchni, jak i temperaturę opon, aby maksymalnie zwiększyć przyczepność i stabilność kierunkową.

W standardzie znajdują się również kutą M lekką aluminiową obręcze w ekskluzywnym wzorze z krzyżowymi szprychami (19 cali z przodu i 20 cali z tyłu). Wyposażone są w opony wysokowydajnościowo opracowane specjalnie dla modelu specjalnego w rozmiarze 275/35 ZR19 (przód) oraz 285/30 ZR20 (tył).

Wyposażenie zaprojektowane w celu zapewnienia wyścigowych doznań i codziennej użyteczności

Cechy wyposażenia specyficzne dla modelu nadają BMW M4 CSL wyjątkowy balans między purystycznym charakterem sportowego samochodu, nieograniczoną codzienną użytecznością oraz ekskluzywnymi materiałami premium. Fotele M Carbon o pełnym kształcie dla kierowcy i pasażera wyróżniają się samonośną strukturą CFRP oraz celowym odrzuceniem cech poprawiających komfort. Posiadają stały kąt oparcia, a regulacje przodu/tyłu można dokonywać ręcznie, natomiast wysokość siedzenia można dostosować tylko w warsztacie za pomocą trzystopniowego mechanizmu śrubowego. Fotele M Carbon mają również odpinane zagłówki i pozwalają na integrację systemu sześciopunktowych pasów.

Kierownica M Alcantara, sufit w kolorze antracytowym, paski wykończenia wnętrza z włókna węglowego, oznaczenia „CSL” na fotelach, konsoli centralnej i tylnej paneli, a także wyświetlacze specyficzne dla modelu również przyczyniają się do stworzenia idealnych warunków do skoncentrowanej przyjemności z jazdy. Tapicerka z merino z rozszerzonymi funkcjami oraz pasy bezpieczeństwa M są również standardem. W tylnej części pojazdu znajdują się dwa schowki na kaski.

System sterowania/zdalnego operowania specyficzny dla M obejmuje przycisk M Setup dla bezpośredniego dostępu do wielu ustawień pojazdu oraz dwa przyciski M na kierownicy do zapisywania preferowanych konfiguracji. W standardzie znajduje się również system M Drive Professional, w tym analizator driftu M i M Laptimer, a także przycisk M Mode do aktywacji ustawień ROAD, SPORT i TRACK.

Również w standardzie dostępny jest BMW Live Cockpit Professional, który składa się z całkowicie cyfrowego zestawu wskaźników z 12,3-calowym wyświetlaczem za kierownicą oraz 10,25-calowym wyświetlaczem kontrolnym. Do jego funkcji należą system nawigacji BMW Maps, BMW Intelligent Personal Assistant, integracja smartfonów, telefonia z bezprzewodowym ładowaniem oraz interfejs Wi-Fi. Wyświetlacz Head-Up z elementami specyficznymi dla M oraz rejestrator jazdy BMW można zamówić z listy opcji.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.