2023 BMW XM

BMW zaprezentowało model XM w 2023 roku jako luksusowego, pełnowymiarowego SUV-a, który jednocześnie był najmocniejszym modelem produkcyjnym niemieckiego producenta.

Choć dział Motorsport został założony w latach 70. XX wieku w celu tworzenia i rozwijania samochodów sportowych, z czasem przekształcił się w jednostkę, która poprawiała standardowe modele BMW. Oprócz modeli M, dostępne były również pakiety M-Performance dla pozostałych aut sprzedawanych przez producenta. Jednak XM został opracowany od podstaw, aby stać się poważnym konkurentem w kategorii SUV-ów o wysokich osiągach.

Jego zewnętrzny wygląd przypominał linię iX, ale XM wyróżniał się na tle innych modeli. Z przodu, kratka chłodnicy nie była wysoka i wąska, lecz szeroka i niska. Dodatkowo, kanciaste kształty pojazdu zastąpiły płynne linie innych modeli M. Nawet dolna kratka miała proste linie zamiast zaokrąglonych. Z profilu, masywne rozmiary SUV-a podkreślały duże 21-calowe koła oraz kanciaste kształty nadkoli. Co więcej, chromowane wykończenie otaczało obszar okien. Niecodzienny detal zauważono z tyłu pojazdu, gdzie producent zainstalował cztery heksagonalne wydechy ułożone po dwa z każdej strony samochodu.

Wnętrze pojazdu było luksusowe, z sportowym akcentem w postaci przednich foteli kubełkowych. Na desce rozdzielczej BMW zamontowało szeroki, zakrzywiony panel szklany, który pokrywał wskaźniki przed kierowcą oraz ekran systemu infotainment iDrive umieszczony na szczycie centralnej konsoli. Kanciaste kształty zewnętrzne widoczne były również wewnątrz, szczególnie na nawiewach i podsufitce.

Pojazd napędzał silnik V8 o pojemności 4,4 litra z podwójnym turbodoładowaniem. Silnik spalinowy był wspomagany przez zintegrowany z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów silnik elektryczny o mocy 197 KM. Jak można się było spodziewać, ogromny łączny moment obrotowy wynoszący 590 lb-ft (800 Nm) był przekazywany na wszystkie cztery koła. Zestaw akumulatorów o pojemności 29,5 kWh pozwalał dużemu SUV-owi na przejechanie do 82 km (51 mil) bez emisji spalin.

 W związku z trwającymi obchodami 50-lecia, BMW M GmbH wprowadza na rynek sportowy pojazd o niespotykanych dotąd osiągach. Innowacyjna technologia napędowa, unikalna koncepcja pojazdu, otwarcie na nową grupę klientów oraz ambicja przyciągnięcia nowych nabywców – pierwszy w historii model BMW XM łączy te elementy w pewnym siebie, dramatycznym designie zewnętrznym, który emanuje siłą i emocjami oraz wnętrzu, które jest jednocześnie wyraźnie zorientowane na kierowcę, śmiałe nowoczesne i luksusowe.

Napęd – Pierwszy hybrydowy układ napędowy BMW M

Całkowicie nowy BMW XM wyposażony jest w nowo opracowany hybrydowy układ napędowy plug-in. System M HYBRID w BMW XM składa się z nowego silnika V8 o mocy 483 KM z technologią M TwinPower Turbo oraz zintegrowanego silnika elektrycznego o mocy 194 KM, umieszczonego w ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic. Razem generują maksymalną moc systemu wynoszącą 644 KM przy 5400 obr./min oraz 590 lb-ft momentu obrotowego w zakresie 1600-5000 obr./min.

Moc jest przekazywana na drogę za pomocą systemu napędu na wszystkie koła M xDrive. Połączenie silnika elektrycznego i silnika ośmiocylindrowego wytwarza ogromną moc, dostępną natychmiast przez cały zakres obrotów. System M HYBRID umożliwia także jazdę w trybie czysto elektrycznym z przewidywanym zasięgiem do 30 mil (szacowany zasięg do 30 mil na podstawie wstępnych testów BMW AG opartych na standardach procedur testowych EPA).

BMW XM dzieli koncepcję napędu z nowo opracowanym samochodem wyścigowym BMW M Motorsport, który jest wspierany przez silnik ośmiocylindrowy z silnikiem elektrycznym. BMW M Hybrid V8 weźmie udział w wyścigach w IMSA WeatherTech SportsCar Championship w Ameryce Północnej w 2023 roku na torach takich jak Daytona. W następnym sezonie, zasilany będzie przez BMW M Motorsport w FIA World Endurance Championship (WEC) oraz 24 Godziny Le Mans.

Znacząco zaktualizowany silnik 4.4 wykorzystuje korzyści termodynamiczne dzięki przepustnicy. Wzmacniana przekładnia wału korbowego, dalej rozwinięta turbosprężarka – umieszczona blisko kolektora wydechowego z elektrycznie sterowanym zaworem upustowym – plus nowa pompa olejowa i zminimalizowana waga plastikowa misa olejowa, wszystkie przyczyniają się do zwiększenia efektywności silnika. Optymalizowany proces separacji oleju z regulowanym impaktorem poprawia osiągi emisji silnika.

Pełna zmienność w kontrolowaniu zaworów VALVETRONIC teraz obejmuje przełączany dźwigienkę po stronie wydechowej, co umożliwia całkowite zamknięcie zaworów wydechowych. W ten sposób, gdy kierowca zwalnia pedał gazu, większa część energii hamującej może być zasilana do akumulatora wysokiego napięcia dzięki regeneracji.

Silnik elektryczny BMW GEN5

Silnik V8 w BMW XM jest wspierany przez silnik elektryczny, który, podobnie jak elektronika zasilająca systemu hybrydowego i akumulator wysokiego napięcia, jest produktem technologii eDrive piątej generacji BMW. Silnik synchroniczny z trwałym magnesem jest zintegrowany z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic i pomaga zapewnić szybką reakcję na pedał gazu.

Silnik elektryczny wnosi do maksymalnej mocy systemu 644 KM do 194 KM. Maksymalny moment obrotowy wytwarzany przez połączenie silnika elektrycznego i silnika spalinowego wynosi 590 lb-ft. Używana jest wstępna przekładnia, aby zwiększyć maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego do 332 lb-ft przy wejściu do skrzyni biegów. Ta innowacja pozwala zintegrowanemu silnikowi elektrycznemu w obudowie skrzyni biegów wytwarzać znaczne ilości mocy, które normalnie można osiągnąć tylko przy użyciu znacznie większej jednostki. Rozwój BMW wprowadza dodatkowy poziom przekładni pomiędzy rotorem silnika elektrycznego a wałem wejściowym skrzyni biegów, co zwiększa moment obrotowy systemu M HYBRID. Moment obrotowy jest dostępny natychmiast podczas ruszania i znacząco wpływa na przyspieszenie oraz wyprzedzanie na autostradzie.

Dzięki przyczepności systemu M xDrive oraz zaawansowanemu systemowi kontroli startu, BMW XM przyspiesza od 0 do 60 mph w zaledwie 4.1 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 155 mph, lub 168 mph, jeśli wybrane zostanie opcjonalne M Driver’s Package. Prędkość maksymalna w czysto elektrycznym trybie wynosi 87 mph.

BMW XM Label Red

Po premierze BMW XM w pierwszym kwartale 2023 roku, BMW M zaprezentuje specjalny model w ofercie BMW XM: BMW XM Label Red. BMW XM Label Red będzie pierwszym z serii modeli oznaczonych etykietą BMW XM, dostępnym przez ograniczony czas. Ten specjalny model będzie charakteryzował się mocą przekraczającą 735 KM oraz 735 lb-ft momentu obrotowego, unikalnym kolorem, kołami, tapicerką i wykończeniem, a cena początkowa wyniesie ponad 185 000 dolarów. Produkcja BMW XM Label Red ma rozpocząć się latem 2023 roku. Szczegóły dotyczące zamówienia BMW XM Label Red będą dostępne w późniejszym terminie.

Elektronika napędu

Koordynacja silnika spalinowego i silnika elektrycznego jest zarządzana przez elektronikę zasilającą systemu M HYBRID. Inteligentne zarządzanie energią umożliwia regulację poziomu naładowania akumulatora, aby na przykład ostatni odcinek dłuższej podróży przez obszar zabudowany mógł być pokonany przy użyciu tylko mocy elektrycznej.

Niska wysokość montażowa akumulatora HV pozwala na umieszczenie go w podwoziu BMW XM. Akumulator litowo-jonowy oferuje wysoką gęstość energii na poziomie ogniwa i pakietu akumulatorów. Zapewnia stały przepływ mocy w szerokim zakresie temperatur i pod dużymi obciążeniami generującymi osiągi. Ma netto użyteczną zawartość energii wynoszącą 25.7 kWh (29.5 kWh brutto).

Ładowanie z przewidywalnym zarządzaniem ciepłem

Zintegrowana jednostka ładowania systemu M HYBRID umożliwia ładowanie AC przy mocy do 7.4 kW. Oznacza to, że akumulator wysokiego napięcia można naładować od 0 do 100 procent w 3.25 godziny. Zintegrowana jednostka ładowania działa również jako transformator napięcia do zasilania systemu elektrycznego 12V. Przewidywalne zarządzanie ciepłem skraca czasy ładowania poprzez podgrzewanie lub chłodzenie akumulatora w razie potrzeby. System wykorzystuje dane dotyczące temperatury zewnętrznej, przewidywanej mocy ładowania, różnicy między aktualną wartością a wartością docelową, pozostałym zasięgiem samochodu oraz odległością do celu, aby obliczyć docelową temperaturę, w której akumulator wysokiego napięcia może być ładowany z maksymalną mocą przez możliwie długi czas.

System napędu M HYBRID w BMW XM ma system chłodzenia dostosowany do jego misji wysokowydajnej. Duże otwory powietrzne z przodu BMW XM, odpowiednio duże wymienniki ciepła oraz zintegrowany system kontroli temperatury silnika spalinowego, skrzyni biegów (w tym silnika elektrycznego) oraz akumulatora wysokiego napięcia zapewniają idealne temperatury robocze dla technologii napędowej w codziennych sytuacjach jazdy oraz przy długotrwałym dużym zapotrzebowaniu na moc. Chłodzenie oleju skrzyni biegów odbywa się przez górny wymiennik ciepła powietrza. Elementy wodne zostały zoptymalizowane pod względem przepływu, aby osiągnąć maksymalną moc chłodzenia przy zachowaniu niskich szybkości pompowania. Wszystkie wymienniki ciepła są uszczelnione względem otaczającej struktury przy użyciu miękkich materiałów, aby umożliwić optymalny przepływ powietrza.

8-biegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic, zintegrowany moduł hybrydowy i funkcja Launch Control

8-biegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic to również nowość od BMW M. Przekazuje nie tylko moc generowaną przez silnik spalinowy, ale także moment obrotowy z zintegrowanego silnika elektrycznego, w zależności od tego, czy wymagana jest wydajność, komfort czy dostarczenie mocy. Moduł hybrydowy działa również jako zintegrowany element uruchamiający i pozwala na poruszanie się pojazdu w wolnym tempie bez potrzeby naciskania na pedał gazu i uruchamiania silnika spalinowego.

Wilgotne sprzęgło wielopłytkowe zarządza płynnym włączaniem i wyłączaniem silnika spalinowego podczas jazdy. Jego niski moment oporu pozwala na otwarcie sprzęgła podczas jazdy w trybie czysto elektrycznym. Ponadto sprzęgło separacyjne może eliminować drgania skrętne generowane przez silnik spalinowy za pomocą kontroli mikroślizgu. W połączeniu z zintegrowanym systemem tłumika drgań skrętowych, pomaga to zapewnić wysoki komfort akustyczny przy niskich obrotach.

8-biegowa skrzynia M Steptronic ma także funkcję Launch Control, która umożliwia przyspieszenie zoptymalizowane pod kątem trakcji, z maksymalnym przyspieszeniem. Jednostka sterująca silnika zarządza zarówno logiką wydania systemu Launch Control, jak i zoptymalizowanym ograniczeniem momentu obrotowego. Punkty zmiany biegów są starannie skalibrowane, aby zapewnić najlepsze możliwe przyspieszenie w każdych warunkach otoczenia, np. temperatura zewnętrzna i nawierzchnia drogi.

Trzy tryby jazdy dla maksymalnych osiągów i efektywności bezemisjnej

Interakcję pomiędzy silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym w BMW XM można dostosować, wybierając konkretne tryby jazdy. Kierowca może uzyskać dostęp do odpowiedniego menu za pomocą przycisku M HYBRID na panelu sterowania w centralnej konsoli i uzyskać dostęp do niego na wyświetlaczu kontrolnym.

Tryb HYBRID to domyślne ustawienie, które daje kierowcy dostęp do pełnej mocy systemu silnika spalinowego i silnika elektrycznego jednocześnie. Ilość, którą każde źródło napędu wnosi do doświadczenia w jeździe, zależy od wybranej konfiguracji napędu w menu M Setup. W ustawieniu Comfort silnik elektryczny jest używany bez częstego angażowania silnika spalinowego, optymalizując efektywność BMW XM. Jeśli akumulator ma bardzo niski stan naładowania, funkcja generatora podnosi punkt obciążenia silnika, aby zasilić dodatkową moc do akumulatora wysokiego napięcia. W trybach Sport i Sport Plus silnik spalinowy jest zawsze aktywny.

W trybie ELECTRIC BMW XM korzysta tylko z mocy elektrycznego systemu napędowego do maksymalnej prędkości 87 mph. W tym trybie silnik spalinowy jest aktywowany tylko w momencie kickdown lub przy przełączaniu na tryb ręczny skrzyni biegów – za pomocą dźwigni zmiany biegów lub jednego z łopatek na kierownicy.

Tryb eCONTROL nakazuje systemowi utrzymanie naładowania akumulatora wysokiego napięcia w trakcie jazdy lub zwiększenie go za pomocą regeneracji energii. W ten sposób można zarezerwować pojemność akumulatora na późniejszą jazdę w trybie czysto elektrycznym w obszarach miejskich.

Jeden silnik, jeden silnik elektryczny, cztery napędzane koła: system M xDrive

W BMW XM system M xDrive dzieli moc generowaną przez silnik spalinowy i silnik elektryczny między wszystkie cztery koła precyzyjnie, szybko i zgodnie z wymaganiami w każdym momencie. Elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe zapewnia w pełni zmienny rozkład mocy między przednią a tylną osią.

Układ o większym nacisku na tylną oś M xDrive zwiększa zwinność BMW XM. Domyślnym trybem systemu jest 4WD, ale można wybrać dwa inne tryby przez menu M Setup. W trybie 4WD Sport więcej mocy jest przesyłane na tylne koła dla sportowych, typowych dla M maneuverów w dynamicznych sytuacjach jazdy. Aby aktywować 4WD Sport, kierowca musi najpierw przełączyć na tryb M Dynamic lub wyłączyć DSC. I dopiero gdy DSC został całkowicie dezaktywowany, można użyć trybu 4WD Sand. To ustawienie uruchamia program zoptymalizowany pod kątem trakcji w systemie napędu na wszystkie koła i włącza funkcje blokady M Sport dla jazdy po wydmach lub podobnych niskotarciowych nawierzchniach.

Model-specyficzna blokada różnicowa tylnej osi z blokadą M Sport

Wzmacniając osiągi systemu napędu na wszystkie koła M xDrive, w tylnej osi znajduje się elektronicznie sterowana blokada różnicowa. Blokada M Sport zapewnia potrzebne i w pełni zmienne rozdzielenie momentu napędu między lewe i prawe tylne koła. Pomaga to przesyłać maksymalną moc napędu na drogę bez strat, szczególnie gdy pojazd jest mocno obciążony lub ma mniej przyczepności z jednej strony. Przesunięcie mocy na zewnętrzne koło w zakręcie łagodzi podsterowność bez potrzeby wprowadzania hamulców.

System M xDrive i blokada M Sport są skoordynowane z DSC, aby zapewnić ich wspólną pracę zgodnie z wymaganiami sytuacji. BMW XM ma tylny różnicowy o charakterystyce modelowej, specjalnie dostosowany do wysokiego momentu obrotowego swojego napędu M HYBRID.

Podwozie

Dzięki długiemu rozstawowi osi i szerokim torom, koncepcja pojazdu oparta na BMW XM dobrze nadaje się do zapewnienia zrównoważonego połączenia wysokich osiągów i komfortu. Wysoka kąt nachylenia kół z przodu i z tyłu zwiększa stabilność, podobnie jak niemal idealny rozkład masy 50/50 i bardzo sztywne mocowania nadwozia i podwozia. Umiejscowienie akumulatora wysokiego napięcia systemu M HYBRID w podłodze pojazdu nadaje BMW XM niskie położenie środka ciężkości, co pozytywnie wpływa na jego zwinność i dynamikę podczas zakrętów.

Jego przednia oś z podwójnymi wahaczami charakteryzuje się wysoką sztywnością podłużną i poprzeczną, podczas gdy zastosowanie komponentów aluminiowych zmniejsza masę niesprężystą. Projekt obejmuje drugi poziom ramion sterujących dla prowadzenia kół, co oznacza, że amortyzatory są niemal całkowicie izolowane od sił bocznych, poprawiając ich reakcję.

Tylny układ pięcioelementowy zapewnia precyzyjne prowadzenie kół i doskonałą stabilność w prostych odcinkach, a także imponujący komfort jazdy dzięki elastycznemu montażowi. Konstrukcja z blachy stalowej elementów redukuje masę, podobnie jak aluminiowe nośniki kół i kute górne wahacze. Tylna ramka osi wykonana z aluminium oferuje wysoką sztywność strukturalną i ma dużą podstawę z dodatkowymi ramionami wsporczymi. Ramiona zbieżności z aerodynamicznie zoptymalizowanym wykończeniem na ich spodniej stronie są integralną częścią całkowicie zamkniętego podwozia, co przyczynia się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego i znacznego obniżenia siły unoszenia tylnej osi.

BMW XM jest wyposażone w sprężyny stalowe zaprojektowane z myślą o wymaganiach dynamiki jazdy modelu o wysokich osiągach oraz oferujące wysoki poziom stabilizacji przechyłów i pionowej. W przednim układzie zastosowano sprężyny liniowe, a w tylnym postępowe. Sprężyny postępowe oferują długą możliwość odbicia połączoną z wysokimi częstotliwościami oscylacji, co wpływa nie tylko na przyczepność, ale również na komfort jazdy pasażerów z tyłu.

Standardem w BMW XM jest Adaptacyjny M Zawieszenie Professional.

Aktywna stabilizacja przechyłów z Active Roll Comfort

Ważnym czynnikiem w inspirującej obsłudze BMW XM jest jego technologia aktywnej stabilizacji przechyłów. Wersja układu elektromechanicznej stabilizacji przechyłów w BMW XM wykorzystuje silnik elektryczny 48V jako aktywne połączenie między dwiema częściami stabilizatora zarówno w przednim, jak i tylnym zawieszeniu. Dedykowany system elektryczny 48V składający się z superkondensatorów zasila silniki elektryczne aktywnych stabilizatorów.

Aktywna stabilizacja przechyłów poprawia również komfort podczas jazdy w prostych odcinkach poprzez odłączenie stałego połączenia konwencjonalnego stabilizatora pomiędzy kołami każdego z osi. To ma na celu skorygowanie przechyłów nadwozia podczas jazdy po niedoskonałościach nawierzchni po jednej stronie pojazdu, zmniejszając również związane z tym siły przyspieszenia oraz nieprzyjemne „rzuty głową”, które mogą one powodować.

Funkcja Active Roll Comfort idzie jeszcze dalej, pozwalając systemowi aktywnie tłumić ruchy przechyłowe spowodowane nierównościami drogi po jednej stronie pojazdu, a nie tylko je zmniejszać. Pozwala to minimalizować utratę komfortu jazdy na nierównych drogach.

Premiera w modelu BMW M: Integral Active Steering

Po raz pierwszy w modelu BMW M Integral Active Steering jest wyposażony w standardzie. Skręcanie tylnych kół, jak i przednich, ułatwia ciasne manewry przy niskich prędkościach, zwiększa zwinność przy umiarkowanych prędkościach i poprawia stabilność oraz pewność przy dużych prędkościach, zwłaszcza podczas zmiany pasa. Tylne koła skręcane są w tym samym lub przeciwnym kierunku do przednich kół, w zależności od prędkości. A w bardzo wymagających sytuacjach jazdy stabilizujące wejścia kierownicze na tylnych kołach mogą pomóc utrzymać BMW XM na torze.

Ograniczenie uślizgu bliskiego aktora

Doskonała przyczepność i precyzyjnie kontrolowana obsługa BMW XM w każdej sytuacji są wzmacniane dzięki zastosowaniu najnowszych, inteligentnie powiązanych systemów sterowania. Ograniczenie uślizgu bliskiego aktora maksymalizuje stabilność kierunku nawet podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych. Ten system kontroli trakcji jest zintegrowany z zarządzaniem silnikiem, eliminując długie ścieżki sygnałowe do jednostki sterującej DSC. Pozwala to na wprowadzenie korekty nawet dziesięć razy szybciej niż w konwencjonalnych systemach oraz z wyjątkową precyzją. Ponieważ funkcja ograniczenia uślizgu bliskiego aktora zarządza wszelkimi utratami trakcji, szczególnie podczas mocnego przyspieszania lub wchodzenia w zakręty z dużą prędkością, system DSC musi rzadziej interweniować, aby utrzymać spokojną i pewną obsługę z selektywnym użyciem hamulców przy pojedynczych kołach.

23-calowe koła M ze stopów lekkich i opony sportowe

BMW XM standardowo wyposażone jest w 23-calowe koła M ze stopów lekkich, na których zamontowane są opony wysokowydajne o mieszanych rozmiarach: 275/35 R23 z przodu i 315/30 R23 z tyłu. Koła ze stopów lekkich M o średnicy 22 cali są dostępne opcjonalnie.

Design zewnętrzny

Postępowy projekt przodu, opracowany wyłącznie dla luksusowej klasy BMW, zyskał unikalną adaptację dla BMW XM, ogłaszając zarówno swoją obecność, jak i niezwykłe osiągi. Gładkie powierzchnie i ostre krawędzie nadają jasność i pewność przodowi. Obok świeżego spojrzenia na podwójne reflektory i kratkę chłodnicy BMW M, dużymi wlotami powietrza są cechy definiujące przednią część. Systemy czujników i kamer wymagane do technologii asystujących kierowcy zostały dyskretnie zintegrowane w przedniej części.

BMW XM standardowo wyposażone jest w adaptacyjne reflektory LED, których funkcje świetlne są podzielone na dwie oddzielne strefy. Światła dzienne, światła boczne i kierunkowskazy są zintegrowane w ultra-smukłych, wyraźnie zarysowanych górnych elementach, złożonych z dwóch jednostek LED. Reflektory drogowe i mijania są umieszczone w dolnym, przyciemnionym obszarze jednostek reflektorów głęboko osadzonych w przedniej części.

Dwa elementy kratki wyraźnie wyróżniają się na tle otaczających powierzchni. W ich wnętrzu znajdują się poziome listwy kratki, które stały się znakiem rozpoznawczym wysokowydajnych samochodów sportowych firmy BMW M GmbH, podczas gdy podwójne obwody chłodnic podkreślają ich ośmiokątne kontury. Zewnętrzna krawędź każdego grilla ma wykończenie w wysokim połysku czarnym, podczas gdy wewnętrzny obwód zapewnia oświetlenie konturu w formie wyraźnie narysowanej, nieprzerwanej pierścienia świetlnego.

Kształt okna bocznego jest otoczony akcentującą czarną listwą w wysokim połysku. Kolejna czarna listwa wyłania się z nadkoli przednich, a w miarę zbliżania się do słupka D, listwa wznosi się w nowym spojrzeniu na załamanie Hofmeister.

Na tylnej części dachu BMW XM znajduje się wyraźne wklęsłe miejsce, a loga BMW zostały wygrawerowane w tylnej szybie poniżej prawego i lewego słupka. Specjalna technika grawerowania laserowego sprawia, że loga wyróżniają się na tle ciemnej powierzchni szyby.

Płaska, niemal bezszwowo dopasowana tylna szyba i wyraźnie rozszerzające się nadkola podkreślają szerokość i potężną posturę BMW XM. Smukłe tylne światła mają rzeźbiarski design i wysunięte są z nadwozia. Tylne światła stają się widoczne tylko przez ciemne osłony soczewek, gdy są aktywowane. Trzy ukośne paski świetlne po bokach nawiązują do stylu trójkolorowego logo BMW M GmbH.

Pionowo ustawione reflektory ograniczają tylny zderzak po obu stronach. Elementy dyfuzora zintegrowane w dolnej części tylnego zderzaka są pomalowane na czarno w wysokim połysku i otoczone wysokopolerowanym obramowaniem. Czarne oznaczenie modelu na tylnej klapie jest obramowane złotem. Para rur wydechowych z podwójnej, dwu-odgałęzionej rury wydechowej wystaje z obu stron dyfuzora. Ten znany element designu modeli M został przekształcony dla BMW XM, z heksagonalnymi zakończeniami rur wydechowych umieszczonymi pionowo. Specyficzne dla modelu elementy kierujące powietrze w podwoziu zapewniają dodatkowe chłodzenie dla układu wydechowego, umożliwiając optymalną temperaturę roboczą przez cały czas – nawet gdy silnik działa pod dużymi obciążeniami przez dłuższy czas.

Bogate, żywe wykończenia lakiernicze; do 23-calowe koła ze stopów lekkich

Na zewnątrz BMW XM dostępnych jest siedem odcieni lakieru, w tym trzy odcienie ekskluzywne dla modeli M i jeden wykończenie BMW Individual. Dalsze opcje mają być dodane latem 2023, kiedy to klienci będą również mogli wybierać spośród ponad 50 wykończeń lakierów BMW Individual.

BMW XM można zamówić z wykończeniem zewnętrznym NightGold Metallic. Jeśli ta opcja zostanie wybrana, akcentująca listwa wzdłuż boków pojazdu, zewnętrzna krawędź kratki chłodnicy BMW M oraz otoczenie elementów dyfuzora z tyłu będą wykonane w NightGold.

BMW XM standardowo wyposażone jest w 23-calowe koła M ze stopów lekkich. Opcjonalnie dostępne są 22-calowe koła aerodynamiczne M z wkładkami, które zmniejszają zarówno masę, jak i opór. Klienci mogą również wybrać 23-calowe bi-kolorowe koła M ze stopów lekkich, które są wykończone w czarnym lub złotym nocnym kolorze i mają unikalną osłonę piasty z oznaczeniem BMW.

Design wnętrza

Ekspresyjny styl zewnętrznego designu BMW XM kontynuuje się we wnętrzu kabiny. Linie i powierzchnie deski rozdzielczej, centralnej konsoli, siedzeń i paneli wykończeniowych drzwi tworzą środowisko wokół miejsc kierowcy i pasażera z przodu, które w autentyczny sposób odzwierciedla potencjał osiągów BMW XM.

Wyświetlacz BMW Curved jest umieszczony na przestronnym, matowym carbonowym dekorze. M-typowe elementy z włókna węglowego w desce rozdzielczej łączą się z szerokimi obramowaniami wlotów powietrza w chromie perłowym. Powierzchnia centralnej konsoli także wykonana jest z matowego włókna węglowego.

Postępowy luksus: M Lounge z tyłu, rzeźbiarski sufit

Obfitość przestrzeni, wysokiej jakości materiały i odważny design przekształcają tylną część BMW XM w ekskluzywny M Lounge. Tylna kanapa oferuje dwa siedzenia boczne i pełnowymiarową przestrzeń dla trzeciego pasażera w środku. Głębokie wgłębienia i kolorystyka oraz materiały, które przechodzą w panele wykończeniowe drzwi, tworzą zapraszający charakter w stylu lounge w tylnych siedzeniach, dając poczucie wygody i komfortu. Trójwymiarowe pikowanie diamentowe, które rozciąga się w panele wykończeniowe drzwi, kontury w kształcie diamentu w górnej części oparcia i zintegrowane zagłówki nadają tylnym siedzeniom nowoczesny i sportowy wygląd. Opcjonalne podgrzewanie siedzeń dla M Lounge obejmuje panele boczne oraz powierzchnie siedzeń i oparcia.

Rzeźbiarski sufit w BMW XM to bardzo specjalny element designu. Trójwymiarowa struktura pryzm z jego powierzchni Alcantary i dyskretne oświetlenie nadają wnętrzu dramatyczny, ale intymny klimat. Włókna optyczne z 100 diodami LED są zintegrowane w „ramie obrazowej” podsufitki, aby wytwarzać stałe lub dynamiczne efekty świetlne wewnątrz, w zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy. Dynamiczne impulsy światła wewnątrz są również używane do sygnalizowania nadchodzącego połączenia telefonicznego lub podkreślenia ryzyka potencjalnej kolizji podczas otwierania drzwi.

Skórka Vintage nadaje każdemu wnętrzu unikalność

Cztery warianty wyposażenia pozwalają klientom na wybór własnych materiałów powierzchniowych i schematów kolorystycznych dla wnętrza BMW XM. Standardowe wyposażenie składa się z tapicerki skórzanej BMW Individual Merino z powierzchniami wnętrza i siedzeń w kolorze czarnym oraz kontrastowym przeszyciem w czarnym szarym, podczas gdy górna część deski rozdzielczej i ramiona drzwi pokryte są miękką skórą Nappa czarną. Podobnie jak podsufitka, słupki A, B i C również pokryte są Alcantarą. Tapicerka skórzana BMW Individual Merino jest również dostępna jako opcja z powierzchniami w kolorze Sakhir Orange dla siedzeń, centralnej konsoli i dolnej części deski rozdzielczej oraz czarną skórą Nappa na desce rozdzielczej i górnych częściach wykończenia drzwi.

Opcjonalna tapicerka skórzana BMW Individual Merino z ekskluzywnymi cechami jest również dostępna w dwóch kombinacjach kolorystycznych. Powierzchnie siedzeń, centralna konsola, dolne sekcje deski rozdzielczej i paneli wykończenia drzwi, rzeźbiarski sufit i poduszki dla pasażerów z tyłu mogą być w kolorach Silverstone lub Deep Lagoon.

Po raz pierwszy zaprezentowana na BMW Concept XM, skóra Vintage Coffee Merino może być stosowana w górnych częściach deski rozdzielczej i paneli wykończenia drzwi. Tutaj po raz pierwszy zastosowano miękką skórę Nappa, a specjalny proces wykończenia celowo podkreśla jej naturalne cechy, zamiast je ukrywać. Vintage look stworzony przez ten proces dyskretnie eksponuje zgięcia, blizny i miejsca zużycia jako charakterystyczne elementy projektu materiału. Oprócz autentycznego celebrowania skóry jako produktu naturalnego, zapewnia to również maksymalną indywidualność, ponieważ każda tapicerka wykonana z vintage ma swoje unikalne detale wizualne, które wyróżniają ją jako jedyną w swoim rodzaju. Vintage Coffee Full Merino można łączyć tylko z tapicerka Silverstone lub Deep Lagoon Full Merino.

Emocjonalnie angażujące dźwięki jazdy, nawet w trybie jazdy bezemisji lokalnej: BMW IconicSounds Electric

Dźwięk silnika V8 jest nie do pomylenia, ale BMW XM oferuje również emocjonalnie bogate doświadczenie dźwiękowe w trybie czysto elektrycznym. Dzięki standardowemu systemowi BMW IconicSounds Electric radość z jazdy przy zerowej lokalnej emisji towarzyszy specjalnemu projektowi dźwiękowemu wewnątrz pojazdu. BMW XM daje wyraźny sygnał akustyczny już przed rozpoczęciem podróży. Naciśnięcie przycisku start/stop inicjuje akustyczny akcent, który sygnalizuje gotowość BMW XM do jazdy i wzbudza oczekiwanie na nadchodzące doświadczenie jazdy – zarówno w trybie czysto elektrycznym, jak i w trybie silnika spalinowego. W trakcie jazdy dźwięk elektrycznego napędu M dostarcza autentycznego ponowienia na każdy ruch pedału gazu.

Po raz pierwszy dostarczanie mocy silnika elektrycznego towarzyszy dźwięk, gdy silnik spalinowy jest włączony. Jeśli tryb Sport lub Sport Plus jest aktywowany w trybie jazdy HYBRID, charakterystyczny dźwięk wzmocnienia zapewnia kierowcy akustyczne doświadczenie dodatkowych osiągów dostarczanych przez silnik elektryczny.

Systemy asystujące kierowcy: kompletny pakiet komfortu i bezpieczeństwa

BMW XM może poszczycić się największym zestawem systemów asystujących kierowcy oferowanych – czy to w standardzie, czy jako opcja – dla jakiegokolwiek pojazdu o wysokich osiągach od BMW M GmbH. Standardowe wyposażenie obejmuje Driving Assistant, który zawiera ostrzeżenie o kolizji z przodu, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, w tym powrót na pas z pomocą kierownicy, asystenta omijania, asystenta czujności i system informacji o ograniczeniach prędkości, w tym wskaźnik wyprzedzania i ręczny asystent ograniczenia prędkości.

Opcjonalny Driving Assistant Professional zapewnia rozbudowane doświadczenie w zakresie jazdy automatycznej, łącząc aktywny tempomat z funkcją Stop&Go oraz asystenta kontroli kierownicy i pasa. Z automatycznym asystentem ograniczenia prędkości, monitorowaniem trasy, rozpoznawaniem sygnalizacji świetlnej oraz aktywną nawigacją, prędkość i ruchy kierownicy mogą być precyzyjnie dostosowane do każdej sytuacji drogowej. Zakres funkcji obejmuje również asystenta na awaryjnej drodze i asystenta awaryjnego zatrzymania, asystenta zmiany pasa oraz ostrzeżenie o ruchu poprzecznym.

BMW iDrive 8

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.