Citroen wprowadził model C4 jako hatchback na rynek w 2004 roku, jednak z czasem pojazd z segmentu kompaktowego przekształcił się w crossover coupé, przyciągając zupełnie inny typ klientów.
Zaledwie dwa lata po premierze trzeciej generacji modelu C4, francuska marka zaprezentowała model C4 X, próbując konkurować z kilkoma producentami samochodów premium, którzy również mieli w swojej ofercie crossover coupé. Mimo że Citroen był głównie producentem samochodów masowego rynku, jego ambicje do tworzenia pojazdów wyższej klasy wciąż były żywe.
Na przedniej stronie, jedynie wprawne oko mogło dostrzec różnice między standardowym C4 a C4 X, natomiast profil odkrywał dłuższą sylwetkę. Ponieważ dzielił tę samą odległość między osiami z krótszym rodzeństwem, wydłużono jedynie tylne zwis. Dodatkowo, przeprojektowane LED-owe światła tylnie miały kształt litery C. Z tyłu, obudowa pojazdu ukrywała dodatkową długość.
Wewnątrz, producent zainstalował eleganckie wnętrze z technologiczną aktualizacją systemu multimedialnego. Umożliwiono bezprzewodowe połączenie ze smartfonami, a My Citroen Assist oferował darmowe geolokalizowane połączenia alarmowe oraz połączenia awaryjne bez subskrypcji. Dzięki dłużemu tylnemu zwisowi, bagażnik został powiększony do 510 litrów (18 stóp sześciennych) przestrzeni, przy podniesionych tylnych siedzeniach.
Citroen oferował model C4 X z trzema jednostkami benzynowymi oraz jedną turbodieselową, o mocach od 100 KM do 130 KM (98 do 128 HP).
Citroën zaprezentował nowy, w pełni elektryczny model ë-C4 X oraz nowy C4 X, które charakteryzują się unikalnym, eleganckim podejściem do designu, skierowanym do klientów poszukujących atrakcyjnej alternatywy dla hatchbacków oraz SUV-ów w przystępnej cenie w segmencie samochodów średniej wielkości.
Nowe modele ë-C4 X i C4 X idą w ślady stylowego Citroëna C5 X, odważnie kwestionując tradycyjne definicje karoserii samochodów kompaktowych i oferując klientom coś wyjątkowego: połączenie eleganckiej sylwetki fastbacka z nowoczesnym stylem SUV oraz klasycznym wyrafinowaniem i przestronnością czterodrzwiowego pojazdu.
Nowe modele w pełni elektryczne ë-C4 X oraz C4 X korzystają także z nowoczesnego interfejsu multimedialnego Citroëna, MyCitroën Drive Plus, który zapewnia klientom kompleksowy pakiet połączeń i usług związanych z łącznością.
„Cieszymy się z możliwości, jakie dają nowe modele ë-C4 X i C4 X, ponieważ znacznie przyczynią się do naszej obecności na rynku i celów związanych z rozwojem sprzedaży, szczególnie na rynkach międzynarodowych oraz w Europie” – powiedział Vincent Cobée, CEO Citroëna. „Wielu klientów powiedziało nam, że chcą przystępnej, odpowiedzialnej i eleganckiej alternatywy dla masy hatchbacków i SUV-ów w segmencie samochodów kompaktowych, a to jest nasza najlepsza interpretacja tej potrzeby – nowoczesny, wyrazisty design, który oferuje komfort, technologię, bezpieczeństwo i wartość, jakiej oczekujesz od Citroëna, ale także wyjątkową przestronność i wszechstronność limuzyny z korzyścią z zerowej emisji, w pełni elektrycznego napędu”.
Warto zauważyć, że Citroën podejmuje odważny krok, oferując wyłącznie model w pełni elektryczny ë-C4 X w wielu europejskich rynkach, gdzie sprzedaż pojazdów elektrycznych już jest bardziej rozwinięta.
Dzięki silnikowi o mocy 100 kW i zasięgowi do 360 km (224 mile) wg WLTP, nowy ë-C4 X będzie jedynym w pełni elektrycznym samochodem, który oferuje tę kombinację designu, komfortu i przestronności limuzyny w mainstreamowym segmencie średniej wielkości. To, w połączeniu z pojemnym bagażnikiem o objętości 510 litrów, czyni go idealnym towarzyszem codziennym w miastach, na przykład dla kierowców zawodowych czy firm wynajmujących limuzyny.
Klienci, którzy mogą preferować czysty i wydajny silnik spalinowy na rynkach międzynarodowych oraz w wybranych krajach europejskich, będą mieli do wyboru gamę sprawdzonych silników benzynowych PureTech z turbodoładowaniem oraz silników diesla BlueHDi w nowym C4 X.
Nowe modele ë-C4 X i C4 X będą produkowane wyłącznie w Europie we wspaniałej fabryce Stellantis Villaverde w Madrycie, w Hiszpanii, a sprzedaż rozpocznie się stopniowo od jesieni 2022 roku.
UNIKALNY I WYRAZISTY DESIGN
Nowe ë-C4 X i C4 X, choć wyraźnie należą do najnowszej generacji rodziny Citroën, oferują coś nowego, świeżego i unikalnego dla klientów poszukujących stylowych alternatyw dla istniejących już hatchbacków i SUV-ów.
„ë-C4 X i C4 X wyróżniają się w tłumie – zachowują zaokrąglenie i język formy, który jest bezbłędnie rozpoznawalny jako Citroën z przodu, ale gdy obrócisz się przy samochodzie, zobaczysz, że jego sylwetka jest bardzo różna – znacznie bardziej dynamiczna i ekscytująca” – powiedział Pierre Leclercq, dyrektor designu Citroëna. „Chcieliśmy dodać długości, aby zapewnić większy komfort dla pasażerów z tyłu, a także bardzo dużą objętość bagażnika, aby sprostać potrzebom klientów, którzy pragną bardziej tradycyjnej przestrzeni na bagaż, ale bez nadawania samochodowi kanciastego lub niezdarnego wyglądu. Dlatego przesunęliśmy kluczowe punkty tak daleko, jak to możliwe, aby osiągnąć linię dachu fastbacka, która płynnie przechodzi w pokrywę bagażnika, a następnie w rzeźbiony tylny panel do zderzaka. To łączy się z wyższą wysokością zawieszenia oraz wytrzymałą osłoną wokół samochodu, co ukrywa długość nadwozia i sprawia, że wygląda jakby było w ruchu w sportowy sposób” – dodał Leclercq.
O długości 4600 mm, nowe ë-C4 X i C4 X idealnie mieszczą się w ofercie Citroëna pomiędzy hatchbackiem C4 o długości 4360 mm a C5 X o długości 4800 mm. Długość rozstawu osi wynosi 2670 mm, co jest takie samo jak w przypadku C4 hatch, ponieważ oba modele oparte są na platformie CMP firmy.
Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie Cd 0,29, efektywność aerodynamiczna została zoptymalizowana dzięki dynamicznej, wyrazistej linii dachu, co bezpośrednio wpływa na zasięg i wydajność paliwową – w pełni elektryczny nowy ë-C4 X osiąga zasięg do 360 km (224 mile) wg WLTP.
Patrząc z boku, dynamiczna linia dachu płynnie i bez wysiłku przechodzi od górnej krawędzi przedniej szyby do górnej części pokrywy bagażnika, tworząc sylwetkę fastbacka, która wydaje się stabilna, a nie niezdarna, co często jest przypadkiem wyższych pojazdów crossover. Tylny zwis inteligentnie ukrywa długość potrzebną do pomieszczenia przestronnego bagażnika o pojemności 510 litrów.
Tylny panel pokrywy bagażnika, który składa się w kierunku tylnego zderzaka, jest czysty i nieprzytłoczony, z delikatnie zintegrowanym spojlerem u góry, subtelnymi fałdami poniżej i centralnym napisem Citroën. Sam panel lekko nachyla się w kierunku przedniej części samochodu, co dodatkowo podkreśla prestiżowy wygląd tylniego projektu i potęguje wrażenie ruchu do przodu.
Wyraziste nowe lampy tylne LED umieszczone są po obu stronach otwarcia bagażnika i podążają za rzeźbionymi liniami pokrywy bagażnika, opływając zakręty i wzdłuż boków samochodu, dopełniając charakterystyczne lampy przednie i kończąc w kształcie strzały przed tylnymi drzwiami, co dodatkowo potęguje dynamizm sylwetki.
Poniżej otwarcia bagażnika, unikalny tylny zderzak sprytnie mieści centralny wycięcie na tablicę rejestracyjną, a dolna osłona zderzaka wykończona jest matowym czarnym kolorem dla ochrony i trwałości. Dodatkowy efekt oraz elegancję zapewniają połyskujące czarne wstawki, podczas gdy charakterystyczne boczne wloty nawiązują do rugged wrażeń C5 Aircross.
Większe koła o średnicy 690 mm w połączeniu z krótkim przednim zwisem dają samochodowi podwyższoną wysokość prześwitu, co skutkuje bardziej komfortową pozycją za kierownicą, zapewniając kierowcom poczucie stabilności. Matowe czarne osłony nadkoli i dolne listwy nadwozia z panelami Airbump® z kolorowymi wstawkami zwiększają wrażenie solidności i ochrony.
Znany przód pojazdu obejmuje asertywny, zaokrąglony znak projektu Citroën. Wysoka, pozioma maska ma wklęsłe wcięcia, a trademarkowe chromowane chevrons rozciągają się na szerokość nadwozia, łącząc się z podwójnymi lampami przednimi, korzystającymi z technologii oświetlenia Citroën LED Vision, wzmacniającymi wyspecjalizowany charakter pojazdu i zapewniając maksymalną widoczność.
Matowe czarne dolne panele zderzaka przedniego łączą się z bocznymi i tylnymi elementami ochronnymi, podczas gdy kratki wlotowe powietrza wykorzystują wzór 'makro chevron’, podobny do tego używanego w pojeździe koncepcyjnym 19-19. Sześcienna dolna kratka jest flankowana po obu stronach przez charakterystyczne osłony lamp przeciwmgielnych z wstawkami kolorystycznie skoordynowanymi z panelami Airbump® na drzwiach.
NOWA GENERACJA ŁĄCZNOŚCI DLA TWOJEGO ŻYCIA CYFROWEGO
Nowe modele Citroën ë-C4 X i C4 X przenoszą łączność i informatykę na wyższy poziom dzięki nowemu interfejsowi multimedialnemu My Citroën Drive Plus, wprowadzonemu niedawno w flagowym modelu Citroën C5 X.
My Citroën Drive Plus
Ten bardzo intuicyjny nowy interfejs wykorzystuje 10-calowy ekran HD i może być w pełni spersonalizowany przez klientów za pomocą systemu 'widgetów’. Widgety, znane z smartfonów i tabletów, są szybkim sposobem na przeglądanie aplikacji i treści na ekranie dotykowym pojazdu bez potrzeby otwierania aplikacji.
Nowy interfejs wyposażony jest także w naturalne rozpoznawanie głosu, cyfrowego asystenta, który może być 'aktywowana’ przez pasażerów pojazdu poleceniem „Cześć Citroën”, który rozumie to, co mówią, odpowiada na ich pytania i wykonuje polecenia głosowe. System naturalnego rozpoznawania głosu będzie w stanie rozumieć 20 języków, zapewniać odpowiedzi wizualne i reagować na znacznie więcej poleceń dotyczących systemów pojazdu, takich jak klimatyzacja, audio, telefon i usługi mowy połączonej.
Zaawansowane zarządzanie profilami oznacza, że system może przechowywać do 8 profili, z których każdy może mieć do dwóch smartfonów, a system będzie bezprzewodowo identyfikować profile smartfonów, gdy wchodzą do samochodu. System jest również wyposażony w usługę aktualizacji map Over-The-Air via TomTom, dzięki której mapy nawigacyjne są automatycznie aktualizowane co miesiąc, aby zapewnić świeże informacje kierowcom. Usługa ta jest świadczona bezpłatnie przez 3 lata.
Pojazdy wyposażone są w maksymalnie cztery gniazda USB, ułatwiające ładowanie telefonów lub tabletów – dwa w dolnym środkowym konsoli i dwa z tyłu konsoli środkowej dla łatwego dostępu przez pasażerów z tyłu. W każdym przypadku zamontowane są jedno z gniazd USB typu A i jedno typu C.
Usługi połączone
Dla dodatkowego komfortu i bezpieczeństwa dostępny jest pakiet usług Citroën Connect, które uzupełniają interfejs My Citroën Drive Plus:
My Citroën: aplikacja umożliwiająca połączenie z samochodem za pośrednictwem smartfona. Kierowcy nowego ë-C4 X będą mogli na przykład sprawdzić status akumulatora i dostępny zasięg, a także zaprogramować i monitorować harmonogram ładowania oraz wstępne podgrzać lub schłodzić kabinę pojazdu.
My Citroën Assist: zapewnia spokoj ducha dzięki geolokalizowanym połączeniom awaryjnym oraz usłudze pomocy, która jest dostępna 24/7, bez subskrypcji. W przypadku wypadku, w którym uruchomione zostaną poduszki powietrzne, My Citroën Assist automatycznie wysyła powiadomienie do najbliższych służb ratunkowych, aby pomoc mogła zostać wysłana. System można również aktywować ręcznie, naciskając czerwony przycisk 'SOS’ w pojeździe. Dodatkowo Citroën może zadzwonić do kierowcy w przypadku wykrycia alarmu technicznego lub potrzeby konserwacji, a naciskając czarny przycisk pomocy drogowej, kierowca może zażądać pomocy drogowej lub holowania w przypadku awarii.
My Citroën Drive: oferuje informacje o ruchu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem TomTom Traffic, w tym lokalizację punktów zainteresowania, informacje o pogodzie oraz lokalizację i ceny na stacjach paliw i parkingach. Kierowcy docenią również widoczne i słyszalne ostrzeżenia o strefach niebezpieczeństwa. System jest dodatkowo wzbogacony w ë-C4X o lokalizację stacji ładowania elektrycznego, planowanie podróży oraz wizualne przedstawienie promienia zasięgu w zależności od poziomu naładowania.
My Citroën Play: umożliwia kierowcom i pasażerom bezpieczne korzystanie z ulubionych aplikacji na smartfony. Usługa oferuje łączność bezprzewodową i jest kompatybilna z Apple CarPlay (w tym kontrolą głosową SIRI) oraz Android Auto. Zgodne aplikacje są bezpośrednio wyświetlane na centralnym ekranie interfejsu, co pozwala na ich bezpieczne uruchomienie bez odrywania wzroku od drogi.
SPOKÓJ, KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ
Wnętrze nowego Citroëna ë-C4 X i C4 X zapewnia kierowcom i pasażerom niezrównane poczucie spokoju, komfortu i przestrzeni, dzięki uznawanemu doświadczeniu Citroëna w zakresie zaawansowanego komfortu.
Jest to szczególnie odczuwalne podczas jazdy tylnymi siedzeniami, dzięki wyjątkowym 198 mm przestrzeni na kolana w drugim rzędzie i bardziej nachylonym (27-stopniowym) oparciu tylnego siedzenia, a jego zewnętrzna szerokość wynosząca 1800 mm pozwala na wygodne siedzenie trzech osób obok siebie na tylnej kanapie, uzyskując łączną szerokość 1366 mm na ramionach i 1440 mm na łokciach.
„Komfort pasażerów z tyłu i objętość bagażnika są kluczowe dla pojazdu, który ma oferować coś wyjątkowego w obecnie pustym obszarze rynku samochodów kompaktowych pomiędzy tradycyjnymi sedansami czterodrzwiowymi a bardziej premium coupé. Ten samochód spełnia wszystkie te oczekiwania i jest czymś, co naszym zdaniem klienci uznają za interesujące i odmienne, ponieważ jest elegancki, wyrazisty i nasączony solidnym DNA SUV Citroëna. Następnie naprawdę zaskakuje Cię, jak wygodne jest podróżowanie z tyłu, dzięki doskonałej przestrzeni na kolana i głowy oraz znakomitej widoczności do przodu i z boku. Wszystkie te cechy są kluczowymi atrybutami naszego uznanego Programu Zaawansowanego Komfortu” – powiedziała Laurence Hansen, dyrektor ds. produktów i strategii Citroëna.
Pojemny bagażnik
Unikalny design wysoko wydajnych modeli nowego Citroëna ë-C4 X i C4 X pozwolił zespołowi projektowemu stworzyć imponujący, bardzo duży komorę bagażową o pojemności 510 litrów. To będzie szczególnie doceniane przez klientów biznesowych, profesjonalnych kierowców i floty limuzyn, gdzie przestrzeń na bagaż oddzielona od głównej kabiny jest bardzo pożądana i zwiększa poczucie „limuzyny” dla pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach.
Choć dach płynnie przechodzi od przodu do tyłu, zawiasy poniżej tylnej szyby umożliwiają szerokie i wysokie otwarcie pokrywy bagażnika dla łatwego dostępu. Wewnątrz bagażnika płaska podłoga zapewnia maksymalną szerokość między nadkolami wynoszącą 1010 mm i maksymalną długość wynoszącą 1079 mm. Ładowanie dużych walizek do bagażnika jest łatwe dzięki wysokości otwarcia wynoszącej 745 mm i wysokości wyjmowania wynoszącej 164 mm powyżej płaskiej podłogi. Wysokość wejścia dla przedmiotów wynosi 445 mm (między krawędzią ładunkową a górną krawędzią otwarcia bagażnika), a pod tylną półką bagażnika dostępna jest przestrzeń o wysokości 565 mm. Szerokość otwarcia bagażnika wynosi 875 mm na wysokości 200 mm powyżej krawędzi ładunkowej, a to zwiększa się do 885 mm między zawiasami pokrywy bagażnika.
Dodatkowa przestrzeń poniżej podłogi bagażnika zapewnia przewóz dodatkowych przedmiotów, a także schludne przechowywanie kabli do ładowania w nowym ë-C4 X. Oparcia tylnych siedzeń również składają się do przodu dla dodatkowej pojemności ładunkowej, a „wsadka narciarska” w składanym podłokietniku pozwala na ładowanie szczególnie długich przedmiotów, aby mogły sięgać do kabiny.
Program zaawansowanego komfortu Citroëna
Gdy kierowcy i pasażerowie wsiadają do nowego Citroëna ë-C4 X i C4 X, mogą oczekiwać niezwykle komfortowego, pozbawionego stresu i uspokajającego wrażenia dzięki programowi Citroën Advanced Comfort, opartemu na trosce i racjonalnym podejściu do zapewnienia najlepszego możliwego poczucia dobrobytu dla wszystkich osób na pokładzie.
Obejmuje każdy aspekt doświadczenia związane z pojazdem – od 'komfortu jazdy’, ułatwiającego życie za kierownicą, do 'komfortu podróżowania’ ułatwiającego dostęp do przestrzeni i schowków, a także 'komfortu użytkowania’ zapewniającego łatwe i intuicyjne korzystanie z technologii i funkcji pojazdu, oraz 'komfortu umysłu’ koncentrując się na stworzeniu spokojnej i relaksującej atmosfery dla wszystkich.
Uzupełniające program Citroën Advanced Comfort w nowych ë-C4 X i C4 X są ekskluzywne fotele Advanced Comfort. Szerokie i przyjazne wpływają na komfort, mają specjalną piankę grubości 15 mm oraz unikalną mieszankę wizualnego, posturalnego i dynamicznego wsparcia. Użytkownicy mogą poczuć się jakby siedząc w wygodnym fotelu, trzymani na miejscu i izolowani od hałasu i niedoskonałości drogi poniżej. Pianka o wysokiej gęstości w rdzeniu foteli zapewnia optymalny komfort, szczególnie podczas dłuższych podróży, i utrzymuje go przez długi czas, redukując wszelkie efekty osiadania i starzenia się foteli.
Maksymalny komfort posturalny jest ważny, szczególnie podczas dłuższych podróży, dlatego szerokie oparcia przednich siedzeń mają wzmocnione wsparcie, regulację lędźwiową i wysokości, a dla fotela kierowcy dostępna jest również regulacja elektryczna.
Przestronne tylne siedzenia można ogrzać, a przednie fotele mogą być również ogrzewane i wyposażone w funkcję masażu, dodatkowo zwiększając poczucie komfortu.
Dla nowych ë-C4 X i C4 X oferowane jest luksusowe wnętrze wykończone szarym Alcantarą, co dodatkowo podnosi wrażenie ciepła, komfortu i jakości wewnątrz kabiny.
Postępowe Hydrauliczne Poduszki®
Niewidoczne dla kierowcy i pasażerów, ale niezbędne dla komfortowej jazdy, w nowych ë-C4 X i C4 X znajduje się innowacyjny i wyłącznie stosowany system zawieszenia z Postępowymi Hydraulikami Poduszkami.
W systemie stosowane są dwa postępowe hydrauliczne ograniczniki w połączeniu z amortyzatorem i sprężyną na każdym rogu pojazdu zamiast mechanicznych ograniczników – jeden do kompresji, drugi do dekompresji (lub odbicia).
Zawieszenie działa w dwóch etapach w zależności od nałożonych obciążeń. Przy lekkiej kompresji i dekompresji sprężyna i amortyzator kontrolują ruchy pionowe, bez potrzeby pomocy ze strony hydraulicznych ograniczników. Jednak obecność hydraulicznych ograniczników pozwala inżynierom Citroëna na większą swobodę dostosowywania ustawień zawieszenia, aby uzyskać uznawany przez markę efekt „magicznego dywanu”, który daje wrażenie, że samochód unosi się po nierównym terenie.
Przy dużych uderzeniach sprężyna i amortyzator współpracują z hydraulicznymi ogranicznikami kompresji lub dekompresji, aby stopniowo spowolnić ruch i wygładzić wstrząsy na końcu zakresu. W przeciwieństwie do mechanicznego ogranicznika, który pochłania energię, a następnie zwraca jej część jako wstrząs, hydrauliczny ogranicznik pochłania i rozprasza tę energię.
Idealna temperatura
Kluczowym czynnikiem wpływającym na komfort kierowcy i pasażerów, szczególnie w przestronnym ë-C4 X i C4 X, jest klimat wewnętrzny.
Aby zapewnić komfort wszystkim pasażerom, nawet w najtrudniejszych warunkach, dostępna jest kompleksowa oferta klimatyzacji. Obejmuje ona podwójnie strefowy automatyczny system klimatyzacji z podwójnymi sterowaniami dla ułatwienia użytkowania, a także podgrzewane przednie i tylne fotele, podgrzewaną szybę oraz podgrzewaną kierownicę. Pasażerowie z tyłu będą mieli również możliwość kontrolowania przepływu powietrza przez wentylację umieszczoną w tylnej części konsoli środkowej.
Światło i Spokój
Światło i atmosfera mogą wzbogacić każdą podróż w ë-C4 X i C4 X, gdzie nacisk kładziony jest na stworzenie spokojnej, pozytywnej atmosfery z ciepłymi materiałami i dużą powierzchnią szklanych okien, w tym mniejszymi tylnymi oknami bocznymi. Jasna podsufitka oraz wykończenia wnętrza dodają jasności i ciepła.
Dostępny jest także duży elektryczny panoramiczny dach, który jest zaprojektowany tak, aby zachować przestronność na tylnych miejscach, jednocześnie wypełniając wnętrze światłem, a także wyposażony w roletę przeciwsłoneczną dla maksymalnej kontroli.
W nocy atmosfera wewnętrzna jest równie przyjemna i uspokajająca, dzięki LED-owym podświetleniom ambientowym na cyfrowym panelu instrumentów, które są kolorystycznie dopasowane do białego podświetlenia funkcji komfortu i prowadzenia oraz do przednich i tylnych świateł wewnętrznych.
Inteligentne przechowywanie wszędzie
Aby sprostać oczekiwaniom współczesnych klientów i pasażerów pojazdów, Citroën szczególnie zadbał o maksymalizację przestrzeni do przechowywania nie tylko w dużym bagażniku, ale także w kabinie pasażerskiej nowego ë-C4 X i C4 X. Do 16 otwartych lub zamkniętych schowków może dodać całkowitą pojemność przechowywania wynoszącą 39 litrów i wszystkie zostały zaprojektowane z myślą o praktyczności i łatwym codziennym użytkowaniu.
Pasażerowie z przodu mają dostęp do Citroën Smart Pad Support™, wysuwanego systemu wbudowanego bezpośrednio w deskę rozdzielczą, zaprojektowanego do trzymania tabletu. Solidny, bezpieczny i funkcjonalny, pozwala pasażerowi z przodu w pełni wykorzystać czas spędzany w ruchu. Poniżej znajduje się Dashboard Tray, duża szuflada wysuwana z amortyzowanym ruchem. Zawiera ona specjalną powierzchnię antypoślizgową, co ułatwia przechowywanie cennych przedmiotów osobistych i delikatnych. Duża skrzynka na rękawiczki pod Dashboard Tray również ma miękki ruch otwierania.
Konsola środkowa jest wysoka i szeroka, a jej projekt zakłada maksymalne wykorzystanie przestrzeni do przechowywania poprzez dużą powierzchnię przed konsolą, która ma antypoślizgowy podział, aby niektóre przedmioty mogły być ukryte, a inne znajdować się w zasięgu ręki na górze podziału.
Środkowy stos ma otwartą przestrzeń do bezprzewodowego ładowania smartfonów, która również mieści dwa gniazda USB, z których jedno jest typu C. Poniżej znajduje się miejsce do przechowywania przed drobnymi przedmiotami przed selektorem biegów. Jest również duża centralna komora do przechowywania z przesuwanymi drzwiami, poniżej których znajdują się dwa uchwyty na kubki, a także obszerna przestrzeń do przechowywania pod przesuwanym podłokietnikiem z przodu.
Pasażerowie z tyłu mogą się zrelaksować lub pracować, mając dostęp do uchwytów na kubki oraz miejsca do przechowywania w składanym podłokietniku tylnym na przedmioty takie jak długopisy. Na plecach przednich siedzeń znajdują się użyteczne kieszenie na dokumenty, a wszyscy pasażerowie mają dostęp do szerokich i głębokich schowków w drzwiach.
NOWY Ë-C4 X: W PEŁNI ELEKTRYCZNY SPOKÓJ W UNIKALNYM DESIGNE
Nowy Citroën ë-C4 X z jego podejściem do designu crossover jest unikalny w mainstreamowym segmencie samochodów kompaktowych. Nie tylko łączy elegancję fastbacka z rugged sobą stylistyką SUV i wyrafinowaniem czterodrzwiowym, ale jest też jedynym, który oferuje to wszystko z ciszą i spokojem jazdy w pełni elektrycznej w przystępnej cenie. Gdziekolwiek chcesz jechać, niezależnie od ograniczeń dostępu spowodowanych regulacjami emisyjnymi, nowy ë-C4 X pozwala prowadzić w pełni elektrycznym trybie zerowej emisji na co dzień.
Co istotne, wiele rynków europejskich – Austria, Belgia, Niemcy, Luksemburg, Holandia, rynki nordyckie, Portugalia i Wielka Brytania – będą oferować wyłącznie nowy, w pełni elektryczny ë-C4 X, podczas gdy inne rynki europejskie oraz rynki Bliskiego Wschodu/Afryki będą oferować zarówno ë-C4 X, jak i wersje z silnikiem benzynowym lub diesla C4 X.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz, czy jesteś prowadzony, niemal bezgłośna praca i płynność jazdy samochodu będą mile widziane przez pasażerów, dzięki innowacyjnemu i delikatnemu systemowi zawieszenia Citroëna, miękkim fotelom z zaawansowanym komfortem, braku hałasu silnika i wibracji wewnątrz przestronnej kabiny oraz ergonomice i łatwości obsługi interfejsów i usług połączonych.
Zobowiązanie Citroëna do ë-Komfortu dostarcza dostępnej jazdy elektrycznej z zerową emisją CO2, aby spełnić ich oczekiwania dotyczące ochrony środowiska i ekologiczne. W trakcie podróży oznacza to zerowy hałas i zerowe spaliny, a także natychmiastową dostępność momentu obrotowego dla dynamicznej i przyjemnej jazdy bez wibracji, wstrząsów i zmian biegów. Dodatkowo klienci mogą korzystać z zdalnie programowalnych e-usług, aby zapewnić spokój ducha i obniżyć koszty konserwacji, minimalizując tym samym koszty posiadania.
Zerowa emisja z mocą i zasięgiem
Dzięki opływowej, aerodynamicznej formie, wydajna elektryczna jednostka napędowa w nowym ë-C4 X oferuje imponujący zasięg WLTP do 360 km (224 mile) połączony z niemal bezgłośnymi i dynamicznymi osiągami.
Elektryczna jednostka napędowa o mocy 100 kW jest potężna i pełna energii w każdych warunkach, z mocą 136 KM i momentem obrotowym 260 Nm, który jest natychmiast dostępny, czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-62 mph) wynoszącym 9,5 sekundy w trybie Sport oraz maksymalną prędkością 150 km/h (93 mph). Zbiornik akumulatora 50 kWh jest oceniany jako wysokonapięciowy 400 V Li-ion.
Zastosowanie hamowania regeneracyjnego umożliwia kierowcy częściowe doładowanie akumulatora i zwiększenie zasięgu podczas jazdy, zwiększając decelerację samochodu bez naciskania na pedał hamulca, odzyskując energię, która w przeciwnym razie byłaby utracona.
Dostępne są trzy tryby jazdy – Eco, Normal lub Sport – aktywowane selektorem trybu w konsoli środkowej.
Dla dodatkowego spokoju, gwarancja akumulatora wynosi osiem lat lub 160 000 km dla 70% pojemności ładunkowej.
Nowy ë-C4 X jest idealnym rozwiązaniem dla klientów chcących zerowej emisji elektrycznej z użytecznym zasięgiem w eleganckim, przestronnym i kompaktowym czterodrzwiowym pojeździe alternatywnym w stosunku do bardziej niezdarnych SUV-ów i crossoverów hatchbacków. Będzie on szczególnie cieszyć się zainteresowaniem zawodowych kierowców i usług wynajmu limuzyn, którzy muszą poruszać się po miastach i strefach podmiejskich, gdzie coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące emisji pojazdów.
Optymalizacja i łatwe ładowanie
Ładowanie nowego ë-C4 X jest łatwe i można je przeprowadzić w ruchu na publicznych stacjach ładowania lub w domu. Dla każdego scenariusza czas ładowania został zoptymalizowany:
Na publicznej stacji ładowania, korzystając z szybkiej ładowarki DC 100 kW (tryb 4), akumulator ładowany jest z najlepszym w segmencie tempem około 10 km/min (6,2 mile/min), z 80% naładowania osiągniętym w 30 minut.
Używając stacji ładowania 7,4 kW / 32 A (tryb 3), ładowanie zajmuje 7,5 godziny przy zasilaniu jednofazowym lub zaledwie 5 godzin przy trójfazowym zasilaniu elektrycznym i opcjonalnej ładowarce pokładowej 11 kW.
W domu, na okazjonalne potrzeby, akumulator można naładować za pomocą standardowego gniazdka sieciowego (tryb 2).
Aby ułatwić życie klientom pojazdów elektrycznych, Citroën oferuje rozwiązanie 'one-stop shop’ dla instalacji stacji ładowania w domu. Zarządzanie ładowaniem pojazdu jest proste i można je wstępnie zaprogramować, aby wykorzystać off-peak ceny elektryczności. Czas ładowania można wstępnie ustawić za pomocą ekranu dotykowego interfejsu My Citroën Drive Plus lub aplikacji My Citroën.
Podłączenie samochodu jest bardzo proste, dzięki ergonomicznie zaprojektowanemu gniazdu ładowania, a kable można przechowywać pod podłogą bagażnika. Kolorowy wskaźnik na gnieździe ładowania pozwala użytkownikom monitorować proces, który można również śledzić w aplikacji My Citroën.
Intuicyjna interakcja dla spokoju ducha
Istnieje silne połączenie między kierowcą a jego elektryfikowanym pojazdem, więc Citroën uprościł interakcję do minimum, aby uczynić ją tak łatwą, satysfakcjonującą i naturalną każdego dnia, jak wszelkie technologie w domu.
Citroën zapewnia, że jego klienci pojazdów elektrycznych mają dostęp do wyraźnych i intuicyjnych interfejsów operacyjnych, które są łatwe do odczytania, zrozumienia i obsługi. Kierowca ma dedykowany wskaźnik na cyfrowym panelu instrumentów, aby zobaczyć status akumulatora lub zasięg, a także ma wybór trzech wyświetlaczy: wskaźnik mocy (miernik mocy), przepływ energii lub zużycie komfortu cieplnego. Ostatnie umożliwia podgląd wpływu ogrzewania wewnętrznego i komfortu temperatury na zużycie energii.
Bezpośrednio dzięki przyciskom na konsoli środkowej lub na 10-calowym ekranie dotykowym można uzyskać dostęp do konkretnych stron pokazujących status działania systemu lub ustawienia dla opóźnionego ładowania akumulatora. Kiedy pojazd jest w trakcie ładowania, ekran może wyświetlić pozostały czas potrzebny na osiągnięcie pełnego naładowania, zasięg odzyskany lub procent odzyskanej ładunku akumulatora.
NOWE, MODERNE SILNIKI DLA NOWEGO C4 X
Nowy Citroën C4 X będzie sprzedawany w wybranych europejskich, bliskowschodnich i afrykańskich oraz międzynarodowych rynkach także z wyborem sprawdzonych, efektywnych, czystych i wydajnych silników spalinowych Citroëna, aby każdy mógł znaleźć odpowiednią opcję.
W zależności od rynku dostępne są do trzech kombinacji silników benzynowych Citroën PureTech 3-cylindrowych, z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim:
PureTech 100 Start & Stop Euro 6.4, 6-biegowa manualna
PureTech 130 Start & Stop Euro 6.4, automatyczna EAT8
PureTech 130 Euro 6.1, automatyczna EAT8 tylko dla rynków bliskowschodnich i afrykańskich.
Nowy C4 X będzie również dostępny w wybranych rynkach z najnowszym silnikiem Diesla Citroën BlueHDi 130 Euro 6.4 Start & Stop z automatyczną skrzynią EAT8.
ZAawansowane technologie wsparcia kierowcy
Nowe modele Citroën ë-C4 X i C4 X dołączają do najnowszej generacji modeli C4, C5 Aircross oraz C5 X, oferując klientom naprawdę kompleksowy pakiet najnowszych systemów wspomagających kierowców i bezpieczeństwa.
Dostępne są do 20 zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy Citroëna, które pomagają poprawić bezpieczeństwo podczas jazdy oraz uczynić życie za kierownicą lub wewnątrz kabiny mniej stresującym.
Technologie Citroëna, opracowane w celu poprawy bezpieczeństwa podczas jazdy, obejmują:
Aktywny hamulec awaryjny: który automatycznie hamuje pojazd, jeśli istnieje ryzyko kolizji, wykrywając i analizując statyczne lub poruszające się przeszkody, w tym pieszych, rowerzystów lub pojazdy, także w nocy.
Ostrzeżenie o ryzyku kolizji oraz hamulec bezpieczeństwa po kolizji: który ostrzega kierowcę, że pojazd jest zagrożony zderzeniem z pojazdem z przodu, przy prędkości od 30 km/h (19 mph) w górę. Hamulec bezpieczeństwa po kolizji aktywuje się automatycznie po zderzeniu, aby zapobiec dalszemu ruchowi pojazdu.
Asystent kierowcy na autostradzie: system poziomu drugiego, półautonomicznej pomocy, który łączy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go oraz aktywne ostrzeżenie o opuszczeniu pasa. Kierowca może częściowo delegować prowadzenie pojazdu, pod warunkiem, że podtrzymuje koncentrację na drodze trzymając ręce na kole kierownicy (zgodnie z wymogami przepisów). Kierowca może w każdej chwili powrócić do manualnego prowadzenia pojazdu.
Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go: system dostosowuje się do prędkości pojazdu z przodu, automatycznie utrzymując wcześniej wybraną przez kierowcę bezpieczną odległość. W razie potrzeby system ma również zdolność zatrzymania pojazdu i automatycznego ponownego uruchomienia go bez potrzeby dotykania hamulca lub pedału przyspieszenia.
Dodatkowo dostępne są: system monitorowania martwego pola, aktywne ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, ostrzeżenie o przerwie na kawę, ostrzeżenie o uwadze kierowcy, inteligentne światła drogowe oraz rozszerzona rozpoznawalność i rekomendacja znaków drogowych.
Pakiet technologii Citroëna, zaprojektowany w celu zwiększenia komfortu i zmniejszenia stresu, obejmuje: