Ford podjął zdecydowane kroki, aby wzmocnić swoją pozycję na europejskim i australijskim rynku, wprowadzając wersję Raptor do gamy modelu Ranger, oferując tym samym wysokowydajną wersję tego pickupa.
Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych Raptor zyskał już uznanie dzięki swoim możliwościom w modelach F-150 i Bronco, Europejczycy i Australijczycy musieli zadowolić się przeciętnym, czterocylindrowym silnikiem turbo-diesel połączonym z dziesięciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Jednakże, sytuacja ta nie trwała długo i pod koniec 2022 oraz na początku 2023 roku, Ford wprowadził wersję benzynową Ranger Raptor T6.2.
Model Raptor otrzymał przeprojektowany przedni zderzak, który wyróżniał się odważnym napisem Ford na grillu, otoczonym LED-owymi światłami dziennymi w kształcie litery C. Pod zderzakiem, producent zamontował aluminiową osłonę, aby chronić silnik przed warunkami atmosferycznymi i różnymi uderzeniami. Z boku, 17-calowe felgi aluminiowe były wyposażone w ekskluzywne, terenowe opony Raptor. Aby jeszcze bardziej podkreślić off-roadowy charakter pickupa, Ford dodał czarne, niepomalowane plastikowe nakładki wokół nadkoli oraz czarne stopnie boczne.
Wnętrze Raptora zyskało dwa wyświetlacze – jeden dla deski rozdzielczej, a drugi dla systemu infotainmentu. Ten ostatni to 12-calowy ekran dotykowy w trybie pionowym. Dodatkowo, na dolnej części kierownicy widniał napis RAPTOR. Z przodu zamontowano parę kubełkowych foteli z wysokim oparciem, oznaczonych marką Raptor, w dwukolorowym schemacie.
Jednak największa zmiana miała miejsce pod maską, gdzie Ford zamontował turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 3,0 litra, dostępny w różnych wersjach mocy, w zależności od rynku. Obie wersje były połączone z dziesięciobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz dwubiegową skrzynią rozdzielczą, która przekazywała moc na wszystkie koła.
Nowa generacja Forda Rangera Raptora już jest. Stworzony, aby dominować na pustyni, radzić sobie w górach i rządzić w każdej sytuacji pomiędzy, druga generacja Rangera Raptora podnosi poprzeczkę wydajności terenowej jako pick-up zaprojektowany dla prawdziwych entuzjastów.
Opracowany przez Ford Performance, Next-Gen Ranger Raptor to ostateczna wersja wydajnościowa nowego Forda Rangera. Z inteligentną technologią sterującą najnowszymi, wytrzymałymi podzespołami, Ranger Raptor łączy surową moc z mechaniczną i techniczną precyzją, aby stworzyć najbardziej zaawansowanego Rangera w historii.
„Skupiliśmy się na dostarczeniu prawdziwego pojazdu sportowego w Next-Gen Ranger Raptor,” powiedział Dave Burn, główny inżynier programu Ford Performance dla Rangera Raptora. „Jest znacznie szybszy, wygląda niesamowicie, ma mnóstwo nowych funkcji i to najmocniejszy Ranger, jakiego kiedykolwiek zbudowaliśmy.”
Europejscy entuzjaści Rangera mają szczególny powód do świętowania, ponieważ całkowicie nowy Ford Ranger Raptor jest pierwszym modelem z linii Next-Gen Ranger wprowadzonym na rynek europejski, z dostawami dla klientów rozpoczynającymi się w ostatnim kwartale 2022 roku.
Więcej mocy do zabawy
Największą nowością dla fanów wydajności jest wprowadzenie nowego silnika benzynowego V6 o pojemności 3.0 litrów z podwójnym turbodoładowaniem, dostrojonego przez Ford Performance, aby generować oczekiwane 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego.
Silnik V6 3.0 EcoBoost z podwójnym turbodoładowaniem ma kompaktową, grafitowo-żelazną blok cylindrów, który jest około 75% mocniejszy i do 75% sztywniejszy od żelaza używanego w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zapewnił, że silnik reaguje natychmiast na dodanie gazu, a system anty-lag, podobny do tego, który po raz pierwszy zaprezentowano w samochodzie drogowym Ford GT i Focus ST, pozwala na szybkie dostarczenie doładowania na żądanie.
Nowy system anty-lag, dostępny w trybie Baja, utrzymuje turbosprężarki w ruchu przez maksymalnie trzy sekundy po tym, jak kierowca odpuści pedał gazu, co pozwala na szybsze wznowienie przyspieszania po zakrętach lub podczas zmiany biegów, gdy kierowca ponownie wciśnie pedał przyspieszenia. Dodatkowo, silnik jest zaprogramowany z indywidualnym profilem doładowania turbosprężarki dla każdego z biegów zaawansowanej 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów, co optymalizuje wydajność.
„Silnik o pojemności 3.0 litrów wnosi nową dynamikę do Rangera Raptora, która zadowoli nawet najbardziej zagorzałych miłośników wydajności,” powiedział Burn. „Przyspieszenie i surowa moc nowego zespołu napędowego sprawia, że uśmiech nie znika z twarzy.”
Nowy zespół napędowy Forda Rangera Raptora zapewnia łatwe przyspieszenie na żwirze, brudzie, błocie i piasku. Aby dostosować się do tej wszechstronnej wydajności, elektronicznie kontrolowany aktywny układ wydechowy wzmacnia dźwięk silnika w czterech wybieralnych trybach, umożliwiając Rangerowi Raptorowi adaptację swojego brzmienia.
Kierowcy mogą wybrać preferowany dźwięk silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy, który używa jednego z następujących ustawień:
Cichy – priorytet dla ciszy kosztem wydajności i dźwięku, aby nie budzić sąsiadów wczesnym rankiem
Normalny – przeznaczony do codziennego użytku, ten profil oferuje dźwięk wydechu z obecnością, nie będąc zbyt głośnym do użytku na ulicy. Profil ten jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts i Rock Crawl
Sport – oferuje głośniejszy i bardziej dynamiczny dźwięk
Baja – najbardziej imponujący profil wydechu zarówno pod względem głośności, jak i dźwięku, w trybie Baja wydech zachowuje się bardziej jak system straight-through. Przeznaczony wyłącznie do użytku terenowego.
Aktualny silnik bi-turbo EcoBlue o pojemności 2.0 litrów nadal będzie dostępny w Next-Gen Ranger Raptor od 2023 roku.
Podzespoły dla wymagających
Next-Gen Ford Ranger Raptor ma unikalną konstrukcję podwozia w porównaniu do całkowicie nowego Rangera. Seria specjalnych mocowań i wzmocnień dla elementów, w tym słupka C, skrzyni ładunkowej i koła zapasowego, a także unikalne ramy dla zderzaka odbijającego, wieży amortyzatora i wspornika tylnych amortyzatorów, wszystko to łączy się, aby zapewnić, że Next-Gen Ranger Raptor poradzi sobie w trudnych warunkach terenowych.
Wysokowydajny pojazd terenowy, jak Ranger Raptor, potrzebuje odpowiednich podzespołów, dlatego inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie. Całkowicie nowe, mocne, ale jednocześnie lekkie górne i dolne ramiona kontroli, zawieszenie o dużym skoku z przodu i z tyłu oraz udoskonalony układ Watt’a z tyłu zostały zaprojektowane, aby zapewnić lepszą kontrolę na nierównym terenie przy dużych prędkościach.
„Ulepszenia zawieszenia w Ranger Raptor maksymalizują nowoczesne tłumiki FOX® Live Valve. Zawieszenie dostosowuje się w czasie rzeczywistym, aby zapewnić wyjątkową kontrolę nad nadwoziem na drodze, jednocześnie łatwo absorbuje nierówności i większe wyboje w terenie, zapewniając maksymalną kontrolę i wydajność,” powiedział Burn.
Nastepnej generacji tłumiki FOX® 2.5-calowe z wewnętrznym systemem bypass oferują nowoczesną technologię kontroli, zapewniającą tłumienie czułe na pozycję. Te tłumiki są najbardziej zaawansowane, jakie kiedykolwiek zamontowano w Ranger Raptor i są napełnione olejem z dodatkiem teflonu™, który redukuje tarcie o około 50% w porównaniu do tych montowanych w poprzednim modelu.
Chociaż sprzęt jest FOX®, tuning i prace rozwojowe przeprowadzono przez Ford Performance, wykorzystując mieszankę inżynierii wspomaganej komputerowo i testów w rzeczywistych warunkach. Wszystko, od dostosowania stawek sprężyn po ustawienie wysokości jazdy, strojenie zaworów i doskonalenie stref jazdy, zostało wykonane, aby stworzyć doskonałą równowagę między komfortem, kontrolą, stabilnością a przyczepnością zarówno na drodze, jak i w terenie.
Połączony z nowymi, wybieralnymi trybami jazdy Forda Rangera Raptora, system Live Valve został opracowany w celu zapewnienia lepszego komfortu na drodze i jakości jazdy w terenie zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach.
Oprócz współpracy z trybami jazdy, system działa w tle, przygotowując Next-Gen Ranger Raptor do różnych warunków. Gdy tłumiki się kompresują, różne strefy wewnątrz systemu bypass dostarczają dokładnie taką ilość wsparcia, jakiej potrzebuje używana droga, a działają w odwrotną stronę, gdy tłumiki wracają do pełnej wysokości.
Aby zapewnić ochronę przed silnymi uderzeniami, system FOX® Bottom-Out Control z udowodnioną skutecznością w wyścigach zapewnia maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25% skoku tłumika. Podobnie, system może usztywnić tylne tłumiki, aby zapobiec opadaniu Rangera Raptora podczas intensywnego przyspieszania, poprawiając stabilność pojazdu. Dzięki tłumikom zapewniającym odpowiednią siłę tłumienia w każdej pozycji, Ranger Raptor pozostaje stabilny zarówno na drodze, jak i torze.
Zdolność Rangera Raptora do pokonywania trudnego terenu jest dodatkowo zwiększona dzięki poważnej ochronie podwozia. Przednia osłona jest prawie dwa razy większa niż standardowa jednostka Next Gen Rangera i wykonana z wysokowytrzymałej stali o grubości 2.3 mm. Ta płyta, w połączeniu z osłoną silnika i osłoną skrzyni rozdzielczej, ma na celu ochronę kluczowych elementów, takich jak chłodnica, układ kierowniczy, przedni poprzeczny, miska olejowa silnika i przedni dyferencjał.
Podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu zapewniają elastyczne opcje odzyskiwania podczas jazdy w terenie; projekt umożliwia dostęp do jednego z haków holowniczych, jeśli drugi jest zakopany, a także ułatwia wykorzystanie pasów równowagi podczas holowania w głębokim piasku lub gęstym błocie.
Kontrola w terenie
Po raz pierwszy Ford Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany, pełnoetatowy system napędu na cztery koła z nowym, elektronicznie kontrolowanym, dwubiegowym przekładnią transferową na żądanie, połączonym z przednimi i tylnymi różniczkami blokującymi – cenną cechą dla zatwardziałych miłośników jazdy w terenie.
„Podczas gdy Ranger Raptor był inspirowany wyścigami na pustyni, jest także niezwykle zdolnym pojazdem do overlandingu. Od razu stworzyliśmy pojazd terenowy, którego nie trzeba modyfikować, aby dotrzeć tam, gdzie potrzebujesz, a potem wrócić bezpiecznie,” powiedział Burn.
Pomagając Next-Gen Ranger Raptor radzić sobie z wszystkim, od gładkich dróg po błoto i wyboje, oraz wszystkim pomiędzy, dostępnych jest siedem wybieralnych trybów jazdy, w tym ukierunkowany na off-road tryb Baja, który konfiguruje systemy elektroniczne pojazdu dla uzyskania maksymalnej wydajności podczas szybkiej jazdy off-road.
„Naprawdę chcieliśmy, aby tryb Baja był ostatecznym wyrazem możliwości terenowych przy dużych prędkościach,” powiedział Burn. „To funkcja, która leży u podstaw oczekiwań klientów Rangera Raptora.”
Każdy wybierany tryb jazdy dostosowuje szereg elementów, od silnika i skrzyni biegów po wrażliwość i kalibrację ABS, kontrolę przyczepności i stabilności, działanie zaworów wydechowych, reakcję układu kierowniczego i przyspieszenia. Dodatkowo, wskaźniki, informacje o pojeździe i motywy kolorystyczne na zestawie wskaźników i centralnym ekranie dotykowym zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy.
Na drodze
Normalny – zaprojektowany z myślą o komforcie i efektywności paliwowej
Sport – bardziej responsywny na dynamiczną jazdę po drodze
Ślisko – dla pewności podczas jazdy po śliskich lub nierównych nawierzchniach
W terenie
Rock crawl – dla optymalnej kontroli przy bardzo wolnej jeździe po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
Piasek – optymalizuje zmiany biegów i dostarczanie mocy do jazdy w piasku i głębokim śniegu
Błoto/wyboje – dla maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywania prędkości pojazdu
Baja – ustawia wszystkie systemy na maksymalne osiągi w off-roadzie przy dużych prędkościach
Next-Gen Ford Ranger Raptor posiada również Trail Control™, który działa jak tempomat w terenie. Kierowca po prostu wybiera określoną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd zarządza swoim przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca koncentruje się na prowadzeniu przez trudny teren.
Wytrzymały i sportowy
Nowy wygląd Forda Rangera Raptora, który odpowiada zwiększonej wydajności, buduje na śmiałym, mocnym stylu Next Gen Rangera. Poszerzone nadkola i projekt świateł przednich w kształcie C podkreślają szerokość pick-upa, a wyraziste litery F-O-R-D na kratce i mocny, oddzielny zderzak dodają jeszcze więcej wizualnej siły.
„Wszystko zaprojektowane dla Rangera Raptora ma swoje uzasadnienie,” powiedział Dave Dewitt, menedżer ds. designu zewnętrznego Rangera Raptora. „Komunikujemy, co Raptor potrafi tylko poprzez jego wygląd.”
Matrycowe reflektory LED z dziennymi światłami LED podnoszą wydajność oświetlenia Rangera Raptora na nowy poziom, oferując światła zakrętów przewidujących, reflektory bez oślepiania i automatyczne dynamiczne poziomowanie, aby zapewnić lepszą widoczność kierowcom Rangera Raptora i innym użytkownikom dróg.
Poszerzone błotniki kryją muskularne 17-calowe felgi aluminiowe, pokryte wyłącznymi oponami terenowymi Raptor. Funkcjonalne wentylacje, elementy aerodynamiczne i mocne, antypoślizgowe aluminiowe stopnie boczne pomagają poprawić wygląd i funkcjonalność pojazdu. Z tyłu, światła LED zapewniają charakterystyczne połączenie stylu z przodu, podczas gdy tylny zderzak Precision Grey ma zintegrowany stopień i hak holowniczy, który jest wysoko umieszczony, aby nie obniżać kąta zejścia.
Wnętrze kontynuuje motyw podkreślający wydajność terenową i wysoką energię Forda Rangera Raptora. Kabina wyposażona jest w zupełnie nowe fotele sportowe inspirowane myśliwcami w przodzie i z tyłu, aby zwiększyć komfort i zapewnić lepsze wsparcie podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Akcenty w kolorze Code Orange na desce rozdzielczej, wykończeniach i fotelach są odzwierciedlone przez ambientowe oświetlenie Rangera Raptora, które otacza wnętrze bursztynowym blaskiem. Premium skórzana, sportowa kierownica z podgrzewaniem, z zaznaczeniem na środku i aluminiowe łopatki do zmiany biegów z magnezu dopełniają sportowego charakteru.
Pasażerowie również skorzystają z najnowszej technologii cyfrowej; nowoczesna kabina wyposażona jest w 12.4-calowy, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników oraz 12-calowy centralny ekran dotykowy z nową generacją systemu łączności i rozrywki SYNC 4A®, który oferuje bezprzewodową zgodność z Apple CarPlay i Android Auto™ bez dodatkowych kosztów. System audio B&O® z 10 głośnikami zapewnia ścieżkę dźwiękową na twoją następną przygodę.
Część rodziny Ford Performance
Korzenie nazwy Raptor sięgają Ameryki Północnej, gdzie Ford używał jej do oznaczania wysokowydajnych pick-upów i pojazdów użytkowych od czasów pierwszej generacji F-150 SVT Raptor, optymalizowanego pod kątem wysokiej wydajności off-road. Opracowany przez Ford Performance Ranger Raptor rozszerzył markę Raptor na inne rynki globalne w 2018 roku, w tym do nowego grona zagorzałych fanów off-roadowych trucków w Europie.
Ostatnio Ford Performance ogłosił SUV-a Bronco Raptor o wysokiej wydajności oraz limitowaną edycję samochodu wyścigowego Bronco DR do jazdy po pustyni w Ameryce Północnej. Ford niedawno również udowodnił swoje twarde osiągi wyścigowe w elektryfikowanej erze FIA World Rally Championship; dziewięciokrotny mistrz Sébastien Loeb i jego pilot Isabelle Galmiche zdobyli zwycięstwo na słynnym Rajdzie Monte Carlo w samochodzie M Sport Ford Puma Hybrid Rally1.
Całkowicie nowy Ford Ranger Raptor kontynuuje tę spuściznę, oferując pojazd zaprojektowany w celu równoważenia codziennych obowiązków z wydajnością, jakiej jeszcze nie widziano w pick-upie o rozmiarze Rangera.